BESKÆFTIGELSESMINISTERIET Arbejdsdirektoratet December 2004 Sag nr. 301-0008/04-21 - 0018 Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov o m en ak- tiv beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det s   o- ciale område og lov om integration af udlændinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser mv., udvidelse af kontrolbeføjelser, indførelse af sanktioner, hurtig beskæftigelsesindsats mv.)   – L 89 Af beskæftigelsesministeren tiltrådt af … Til § 5 2) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: 01. I § 12 a indsættes efter stk. 4 som nye stykker: " Stk. 5. Kommunen kan pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig registr   e- ring af oplysninger om ansatte. De oplysninger, som skal registreres, er de samme oplysninger, som direktøren for Arbejdsdirektoratet har fastsat med hjemmel i § 91, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsi kring mv. Stk. 6. Kommunen kan kun pålægge arbejdsgive   ren at foretage registreringer jf. stk. 5, hvis kommunen ved et kontrolbesøg jf. stk. 1 vurderer, at arbejd s- giverens registreringer er mangelfulde. Stk. 7. Registreringer efter stk. 5 skal til enhver tid på begæring forevises kommunen.” Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9. [ Hjemmel til en kommune - som kontrolmyndighed vedr. udbetaling af so- ciale ydelser - til at pålægge arbejdsgivere at føre logbog ] 3) I nr. 3 ændres "  § 12 a, stk. 5, affattes således" til: " § 12 a, stk. 5, der bliver stk. 7, affattes således" [Konsekvensændring som følge af 2)]
4)   Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: 02 I § 12 b indsættes som stykke 2 og 3: " Stk. 2. Forsømmer en arbejdsgiver at opfylde de pligter, som påhviler ham efter § 12 a, stk. 5 og 7, straffes han med bøde. Stk. 3. For overtrædelser efter stk. 2 kan der pålægges selskaber m.v. (jurid i- ske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel." [Straffebestemmelser vedr. arbejdsgivere, der ikke på begæringer kan fre   m- vise en opdateret logbog] Bemærkn  inger Til nr. 2 Når kommunerne som led i bekæmpelsen af misbruget af sociale ydelser gennemfører kontrolbesøg ude i virksomhederne, støder de hyppigt på ansatte, der hidtil har modtaget sociale ydelser, og som oplyser,  "at det netop er deres første arbe jdsdag", den dag hvor tilsynet finder sted. Det er opfattelsen, at oplysningen om, at "det er første arbejdsdag", ofte gives af personer, der uretmæssigt modtager sociale ydelser samtidig med, at de arbejder. Kommunernes problemer svarer til de problemer, som Arbejdsdirektoratet og skattemyndigmyndighederne under kontrolbesøg har med ansatte, der oplyser, "at det netop er deres første arbejdsdag", den dag hvor tilsynet finder sted. For at give kommunerne mulighed for at kontrollere, hvem der rent faktisk er ansat i en virksomhed, der ikke på anden måde har en opdateret registrering af dens ansatte, foreslås det, at også kommunerne får mulighed for at pålægge en virksomhed at føre en "logbog", fx hvis der på grund af fund i forbindelse med et kontrolbesøg e r en konkret mistanke om, at der i virksomheden er ansatte, der samtidig modtager sociale ydelser, og som har tilsidesat deres pligt til at give kommunen oplysning herom. Ændringsforslaget  betyder, at kommunerne i deres tilsynsarbejde vedrørende sociale  ydelser får samme mulighed som Arbejdsdirektoratet, jf. lovforslagets § 1, nr. 5,  og de statslige told - og skattemyndigheder,  jf. L129 § 3, nr. 7, til at pålægge arbejdsgivere at føre "logbog". Ændringen vil ikke indebære en administrativ merbelastnin g for arbejds- givere, der har orden i papirerne. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 2. Til nr. 4 Følger en arbejdsgiver ikke pålægget om at føre en "logbog" eller på begæring at fremvise en opdateret "logbog", foreslås det,    at dette kan sank- tioneres med en bøde .