Til lovforslag nr. L 89 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 14. december 2002 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv beskæftig  elsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om integration af udlændinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser m.v., udvidelse af kontrolbeføjelser, indførelse af san k- tioner, hurtig beskæftigelsesindsat  s m.v.) [af beskæftigelsesministeren   (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  11.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  18.  november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesmin  iste- ren sendte den 22. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 20 . Den 10. november 2004 sendte beskæftigelsesministeren   de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har modtaget en skriftlig henvendelse fra Dansk Arbejdsgiverforening. Beskæftigelse  s- ministeren har overfor udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3.Indstillinger og politiske bemærkninger Det Radikale  Venstres  medlem af udvalget ser  positivt på, at regeringen vil stoppe sort arbejde. De tiltag som regeringen vil iværksætte overfor arbejdsgiverne enten i form af sanktioner eller ko n-
2 trolaktioner bifalder Det Radikale Venstre. Derimod findes minimumssanktionerne overfor arbejds- løse, kontanthjælpsmodtagere og modtagere af integrationsyde   lse at savne tilstrækkelig proportion mellem brøden og sanktionen. Dette gælder navnlig i det omfang den nyere retspraksi  s om eventualforsæt omføres til dette o   m- råde, da eventualfo rsæt   indebærer, at den blotte overvejelse om noget er i strid med reglerne og   at handlingen efterfølgende udføres, vil betyde,    at handlingen anses for forsætlig. Overføres eventua   l- forsættet til   dette retsområde, betyder det,  at antallet af uagtsomme overtrædelser må antages at v   æ- re stærkt begrænset og modsat, at langt de fleste overtrædelser vil blive bedømt som svig. I  praksis  vil  de  fleste  sager  komme  til  at  handle  om  a-kassemedlemmernes  vildfarelser  mht.  til reglernes indhold snarere end vildfarelse mht. faktiske forhold. Retsvildfarelser medfører ikke san k- tionsfrihed og der vil derfor ikke være mange muligheder for at undgå sanktion for svig, dvs. fo   r- sætlige overtrædelser. Tjóðveldisflokkurin,  I  nuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkning er Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    beskæftigelsesministeren,   tiltrådt af <>: Til § 3 1)   Nr. 1 affattes således: »1. Efter § 28 indsættes: »§ 28 a. En arbejdsgivers ret til refusion af dagpenge fra kommunen efter § 26, § 27, stk. 1, og § 28 bortfalder i det pågældende arbe   jdsforhold fra den dag, hvor lønmodtageren i fo rbindelse med et kontrolbesøg træffes i arbejde hos arbejdsgiveren og indtil det tidspunkt, hvor der foreligger dok   u- mentation for, at lønmodt ageren fortsat er uarbejdsdygtig på grund af sygdom. Stk. 2. Hvis arbejdsgiveren mod bedre vidende uberettiget har modtaget refusion af dagpenge i et arbejdsforhold, udelukkes arbejdsgiveren ved lønmodtagerens efterfølgende syg  emeldinger i det pågældende arbejdsforhold fra retten til refusion af dagpenge fra kommunen i en    periode på 6 m å- neder. Stk. 3. En udelukkelse fra retten til refusion af dagpenge fra kommunen efter stk. 2 sker med virk- ning fra den dag, hvor arbejdsgiveren i det pågældende arbejdsforhold mod bedre vidende uberett   i- get har modtaget refusion af dagpenge.«« [Udvidelse af sanktionerne om bortfald af arbejdsgiveres refusion for sygedagpenge til også at o m- fatte arbejdsgivere, som har tegnet en frivillig forsikringsordning efter § 27, eller som har indgået en  aftale  efter  §  28  i  sygedagpengeloven  for  en  medarbejder  med  en  forøget  sygdomsrisiko  som følge af en langvarig og kronisk lidelse ]
3 Til § 5 2) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 12 a indsættes efter stk. 4 som nye stykker: » Stk. 5. Kommunen kan pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig registr   ering af oplysninger om ansatte. De oplysninger, som skal registreres, er de samme oplysninger, som direktøren for A r- bejdsdirektoratet har fastsat med hjemmel i § 91, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsi kring mv. Stk. 6. Kommunen kan kun pålægge arbejdsgiv   eren at foretage registreringer jf. stk. 5, hvis kom- munen ved et kontrolbesøg jf. stk. 1 vurderer, at arbejdsgiverens registreringer er ma ngelfulde. Stk. 7. Registreringer efter stk. 5 skal til enhver tid på begæring forevises kommunen.   «« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9. [ Hjemmel til en kommune - som kontrolmyndighed vedrørende  udbetaling af sociale ydelser - til at på lægge arbejdsgivere at føre logbog ] 3) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »02. I § 12 b indsættes som stk  . 2 og 3: »Stk. 2. Forsømmer en arbejdsgiver at opfylde de pligter, som påhviler ham efter § 12 a, stk. 5 og 7, straffes han med bøde. Stk. 3. For overtrædelser efter stk. 2 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafa n- svar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«« [Straffebestemmelser  vedrørende  arbejdsgivere,  der  ikke  på  begæring  kan  fremvise  en  opdateret logbog] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  udvider  lovforslagets  foreslåede  sanktioner  over  for  arbejdsgivere,  der  får refusion  for  sygedagpenge,  samtidig  med  at  den  sygemeldte  lønmodtager  udfører  arbejde  for arbejdsgiveren.   Sanktionerne   efter   lovforslaget   omfatter   en   arbejdsgivers   ret   til   refusion   efter sygedagpengelovens  §  26,  som  giver  ret  til  refusion  for  dagpenge  efter  lønmodtagerens  første  2 ugers fravær, jf. lovens § 25. Efter   ændringsforslaget   bortfalder   en   arbejdsgivers   ret   til   refusion   også   i   tilfælde,   hvor arbejdsgiveren har tegnet en frivillig forsikringsordning efter lovens § 27, som giver arbejdsgiveren ret   til   dagpengerefusion   i   arbejdsgiverperioden   på   2   uger,   dog   først   fra   lønmodtagerens   2. fraværsdag. Endvidere bortfalder retten til refusion i tilfælde, hvor arbejdsgiveren med kommunens godkendelse har indgået en aftale med lønmodtageren efter lovens § 28, hvorefter arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 2 uger kan få dagpengerefusion fra lønmodtagerens 1. fraværsdag. Ændringsforslaget vurderes primært at have præventiv effekt. Ændringsforslaget skø nnes således at medføre en ubetydelig mindreudgift, idet det må antages at være et begræn set antal arbejdsgivere, som vil blive omfattet af sanktionerne. Ændringen forventes ikke at    indebære en administrativ me  rbelastning.
4 Til nr. 2 Når   kommunerne   som   led   i   bekæmpelsen   af   misbruget   af   sociale   ydelser   gennemfører kontrolbesøg  ude  i  virksomhede rne,  støder  de  hyppigt  på  ansatte,  der  hidtil  har  modtaget  sociale ydelser, og som oplyser, »at det netop er deres første arbejdsdag «, den dag hvor tilsynet finder sted. Det  er  opfattelsen,  at  oplysningen  om,  at  »det  er  første  arbejdsdag «,  ofte  gives  af  personer,  der uretmæssigt modtager sociale ydelser samtidig med, at de arbejder. Kommunernes problemer svarer til  de  problemer,  som  Arbejdsdirektoratet  og  skattemyndigmyndighederne  under  kontrolbesøg  har med ansatte, der oplyser, »at det netop er deres først e arbejdsdag«, den dag hvor tilsynet finder sted. For   at   give   kommunerne   mulighed   for   at   kontrollere,   hvem   der   rent   faktisk   er   ansat   i   en virksomhed,  der  ikke  på  anden  måde  har  en  opdateret  registrering  af  dens  ansatte,  foreslås  det,  at også kommunerne få  r mulighed for at pålægge en virksomhed at føre en »logbog «, f.eks. hvis der på   grund   af   fund   i   forbindelse   med   et   kontrolbesøg   er   en   konkret   mistanke   om,   at   der   i virksomheden er ansatte, der samtidig modtager sociale ydelser, og som har tilsidesat deres pligt til at give kommunen oplysning herom. Ændringsforslaget  betyder, at kommunerne i deres tilsynsarbejde vedrørende sociale  ydelser får samme  mulighed  som  Arbejdsdirektoratet,  jf.  lovforslagets  §  1,  nr.  5,    og  de  statslige  told  -  og skattemyndigheder,  jf. L129 § 3, nr. 7, til at pålægge arbejdsgivere at føre »logbog «. Ændringen  vil  ikke  indebære  en  administrativ  merbelastning  for  ar bejdsgivere,  der  har  orden  i papirerne. Til nr. 3 Følger  en  arbejdsgiver  ikke  pålægget  om  at  føre  en  l»ogbog «  eller  på   begæring  at  fremvise  en opdateret »logbog«, foreslås det, at dette kan sank tioneres med en bøde .   Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V)   Freddy Dam (V)   Jens Vibjerg (V) fmd. Bent Bøgsted  (DF)   Kristian Thulesen Dahl (DF)   Lars Barfoed (KF)   Charlotte Dyremose (KF) Mogens Nørgård    Pedersen (KD)   Lotte Bundsgaard (S)   Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jan Petersen (S)   Lone Møller  (S)   Ole Vagn Christensen (S)   Ole Sohn (SF)   Ida Jørgensen  (RV) Søren  Søndergaard  (EL) Tjóðveldisflokkurin, I  nuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L  89 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 1/12 04 fra Dansk Arbejdsgiverforening 5 Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 89 Spm.nr. Titel 1 Spm. om sanktioner der kan pålægges efter vedtagelsen af lovforsl   a- get, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar   herpå 2 Spm. om størrelser af bøder efter § 91, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om indhentning af justitsministerens vurdering af den foreslå e- de nye § 40 a, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om indhentning af justitsministerens vurdering af de i lovfors- laget foreslåede sanktioner i forbindelse med uagtsomhed, til beskæ   f- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om uddybning af den i § 1, nr. 5 foreslåede bemyndigelsesb e- stemmelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/1204 fra Dansk Arbejdsgi- verforening, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå