Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 23. november 2004 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 89– bilag 2). Spørgsmål nr.   1: November  2004 Vores  sag 301-0008/04-21-0018 ”Vil ministeren sende en oversigt over de sanktioner som kan pålægges efter vedtagelsen af lovforslaget?” Svar: Der vedlægges en oversigt over de sanktioner, som kan pålægges efter vedtagelsen af lovforslaget. Til orientering fremgår tillige de gældende sanktioner efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. For så vidt angår de gældende sanktioner over for arbejdsgivere, som ikke opfylder deres pligter efter § 91 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., henvises til svaret på spørgsmål 2, hvor disse er nærmere beskrevet. I de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik, lov om integration af udlændinge i Danmark og lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er der ingen administrative sanktioner for svig over for kommunen. 1. Sanktioner efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Sanktionen i skemaet pålægges en person, der har begået uagtsomhed eller svig over for sin arbejdsløshedskasse. Forseelse Gældende regler Efter vedtagelsen af lovforslaget Uagtsomhed, beløb under minimums-grænse, (2 gange højeste dagpenge) Ingen sanktion Ingen sanktion Uagtsomhed, mindre beløb, (op til 25 gange højeste dagpenge) Karantæne 20 timer Karantæne 37 timer Uagtsomhed, større beløb Karantæne 37 timer Karantæne 74 timer Mindste karantæne, svig 37 timer 74 timer Længste karantæne, svig (over 25 gange den højeste dagpengesats) 962 timer 962 timer 2. gangs svig inden for 5 år Slettelse af arbejdsløshedskassen Slettelse af arbejdsløshedskassen Ligesom i dag vil personen skulle tilbagebetale det uretmæssigt udbetalte beløb,
og arbejdsløshedskassen skal foretage politianmeldelse for bedrageri i svigstilfælde, hvor det uretmæssigt udbetalte beløb er mere end 25 gange den højeste dagpengesats. 2. Sanktioner  efter  lov  om  aktiv  socialpolitik  og  lov  om  integration  af  udlændinge  i Danmark Sanktionerne i skemaet pålægges en person, der mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde til kommunen. Sanktionerne pålægges også vedkommendes ægtefælle. Forseelse Efter vedtagelsen af lovforslaget Kontanthjælpsmodtagere over 25 år Kontanthjælpsmodtagere under 25 år, Starthjælps- og integrationsydelses-modtag ere 1. gang oplysningspligten er tilsidesat mod bedre vidende (uanset omfanget af misbrug af sociale ydelser) Nedsættelse af hjælpen med 1/3 i 3 uger Tilbagebetaling af 1/3 af hjælpen i 3 uger 2. gang oplysningspligten er tilsidesat inden for 5 år mod bedre vidende (uanset omfanget af misbrug af sociale ydelser) Nedsættelse af hjælpen med 1/3 i 20 uger Tilbagebetaling af 1/3 af hjælpen i 20 uger 3. gang oplysningspligten er tilsidesat inden for 5 år mod bedre vidende (uanset omfanget af misbrug af sociale ydelser) Nedsættelse af hjælpen med 1/3 i 20 uger + Tilbagebetaling af hjælpen for de 20 uger med nedsættelse Tilbagebetaling af den fulde hjælp i 20 uger Ligesom i dag vil den person, som mod bedre vidende har undladt at oplyse om arbejde desuden skulle tilbagebetale det uretmæssigt udbetalte beløb, og domstolene kan idømme straf for bedrageri. 3. Sanktioner efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel Sanktionerne i skemaet pålægges arbejdsgiveren til en sygemeldt medarbejder. Forseelse Efter vedtagelsen af lovforslaget En sygemeldt træffes hos arbejdsgiveren under en kontrolaktion Ingen dagpengerefusion for det pågældende arbejdsforhold i perioden fra den sygemeldte træffes hos arbejdsgiveren, og indtil der foreligger dokumentation for fortsat uarbejdsdygtighed Svig Ingen dagpengerefusion for det pågældende arbejdsforhold i 6 måneder Ligesom i dag vil en arbejdsgiver, der begår svig, skulle tilbagebetale det uretmæssigt udbetalte beløb. Arbejdsgiveren vil desuden kunne politianmeldes for bedrageri efter straffeloven.