Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 og 4 af 26. november 2004 fra Folketingets Arbejdsmarkedsud- valg (L 89- spørgsmål 3 og 4). Spørgsmål nr. 3: Vil ministeren indhente justitsministerens vurdering af den foreslåede nye § 40 a stk. 4, hvor det foreslås, at ægtefællen til en person, der uberett iget har modtaget hjælp samtidig med at vedko  mmende har arbejdet pålægges en sanktion idet hjælpen til vedkommende nedsættes tilsvarende? Spørgsmål nr. 4: Vil ministeren indhente justitsministerens vurdering af de i lovforslaget for e- slåede sanktioner i forbindelse med uagtsomhed? Svar:   Beskæftigelsesministeriet har hørt Justitsministeriet og kan herefter udtale følgende: Lovforslaget har i henhold til § 24, stk. 1, i cirkulære nr. 159 af 16. sept  em- ber 1998 om bemærkninger til lovforslag og andre regeringsforslag og om fremgangsmåden ved udarbejdelse af lo vforslag, redegørelser, administrative forskrifter m.v. været forelagt for Justitsministeriet til lovteknisk genne  m- gang. Justitsministeriets lovtekniske gennemgang indebærer bl.a., at der foretages en indholdsmæssig gennemgang af de udkast til lo  vforslag, som forelægges Justitsministeriet. Lovforslagene bedømmes i forhold til f.eks. grundloven, dennes grundsætninger og almindelige retsprincipper,   EU-retten og centrale tværgående love, navnlig forvaltningsloven, offentlighedsloven, retsplejel   o- ven og straffeloven. Også forholdet til generelle internationale menneskere t- tighedskonventioner vurderes i relevant omfang. Beskæftigelsesministeriet skal en  dvidere bemærke til spørgsmål 3 vedrøre n- de forslaget til den nye § 40 a, stk. 4: Efter lov om aktiv socialpolitik udmåles hjælpen til ægtepar som summen af de beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til i hjælp. Har ansøgeren e l- ler ægtefællen arbejd sindtægter, træ kkes disse fra i den samlede hjælp. Hvis en af ægtefællerne arbejder uden at oplyse kommunen om det, kan den anden ægtefælle derved opnå en økonomisk gevinst, fordi hjælpen til denne ikke nedsættes som følge af den andens indtægter ved arb ejde. Et ægtepar, December 2004 Vores sag 301-0008/04-21-0018
2/2 hvor begge modtager fuld kontanthjælp, samtidig med at den ene af ægtefæ l- lerne arbejder på fuld tid, vil derfor samlet set få en stor økonomisk g   evinst ved det arbejde. Sagt på en anden måde: det sorte arbejde har indflyde  lse på begge ægt  efællers økonomi. Reglerne om kontanthjælp tager i øvrigt udgangspunkt i det g   enerelle princip om, at der er en gensidig offentligretlig forsørgelsespligt mellem ægt   efæller. Det gensidige forsørgelsesprincip betyder som udgangspunkt, at begge ægt   e- fæller   aktivt skal søge at udnytte deres arbejdsmuli gheder. Det vil sige, at hvis den ene ægtefælle ikke står til rådighed, kan der heller ikke udbetales kontant - eller starthjælp til den a  nden. På samme måde tager lovens gældende regler om sanktioner u dgangspunkt i det gensidige forsørgelsesprincip. Sanktioner ved fx afvisning af tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller udeblivelse fra tilbud omfatter s  å- ledes også en ægtefælle. Hvis man vælger at undtage ægtefæller fra de nye sanktioner i forslaget, vil man komme til at bryde med et princip, der gælder for de øvrige sanktioner i l oven. Hvad angår spørgsmål 4 bemærkes: Det forudsættes, at der i spørgsmålet tænkes på lovforslagets § 1, nr. 2, og § 1, nr. 4, hvorefter den maksimale karantæne ved e  t medlems forseelse over for kassen i form af uagtsomhed hæves fra 37 til 74 timer, og bemærkni n- gerne til lovforslaget, hvori det anføres, at den administrativt fastsatte kara n- tæne med mindre b  eløb samtidig hæves fra 20 til 37 timer. Efter gældende regle  r er der således allerede sanktioner i forbindelse med uagtsomhed.