Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2004-05 (1. samling)
L 97
Offentligt
137131_0001.png
137131_0002.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København KDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:16. december 2004Integrationskontoret2004/5100-7JELSpm.8 og 9
Under henvisning til udvalgets brev af 30. november 2004 vedrørende L 97 følger hermed i 5eksemplarer besvarelsen af spørgsmål nr. 8 og 9.
Bertel Haarder/Susanne S. Clausen
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
16. december 2004Integrationskontoret2004/5100-7JELL 97, spm. 8.doc

Besvarelse af spørgsmål nr. 8 stillet af Folketingets udvalg til ministeren for flygtnin-

ge, indvandrere og integration den 30. november 2004 (L 97).

Spørgsmål 8:

”I høringssvaret fra undervisningsministeren gøres der opmærksom på, at der er forskel påindholdet i begreberne ”danskuddannelse” og ”danskundervisning”. Ministeren bedes beskri-ve, hvori denne forskel består.”

Svar:

Den tidligere lov om danskundervisning til voksne udlændinge havde titlen: Lov om under-visning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl. og sprogcentre.Med lov nr. 375 af 28. maj 2004 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. indførtesbetegnelsen ”danskuddannelse” om undervisningen i dansk som andetsprog for voksne ud-lændinge m.fl. Baggrunden herfor var, at man ønskede at signalere, at det offentlige tilbud tilvoksne udlændinge om undervisning i dansk sprog og kultur- og samfundsforhold i Danmarkudgør et sammenhængende, kompetencegivende uddannelsestilbud, hvis afslutning marke-res med en centralt stillet prøve.Betegnelsen ”danskundervisning” anvendes i lovforslaget (L 97) om den undervisning, dergives til voksne asylansøgere i henhold til udlændingelovens § 42 f.