Skatteministeriet J.nr. 2004-354-0064 Den Til Folketingets Skatteudvalg L    122  -  forslag  til  lov  om  ændring  af  personskattel  oven (Kompensation for kommunale skatteforhøjelser). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 6, 7, 9, 11 og 12 af 18. n   o- vember 2004. (L 122 –  Spørgsmål 1  -12) Kristian Jensen /  Birgitte Christensen
Spørgsmål 6:    Vil ministeren opfordre folk til med baggrund i ændringen at få æn  dret deres skattekort som følge af, at forslaget ikke kan nå at få virkning for de skattekort, der udsendes for 2005? Svar:  Nej, det vil jeg ikke. Efter forslaget fastholdes bundskatteprocenten for indkomståret 2005 på 5,5 pct., det vil sige på det niveau, der er regnet med ved forskudsregistreringen for indkomståret 2005. Spørgsmål 7:   Vil borgerne alene med baggrund i denne ændring kunne begrunde en ændring af deres skattekort? Svar: Lovforslaget giver som nævnt i mit svar på spørgsmål 6 ingen grund til at ændre skattekortet for 2005, da der her er regnet med den rigtige bundskattepr  o- cent på 5,5. Der er næppe mange, der, når lovforslaget er vedtaget, vil benytte de sidste dage af 2004 til at få ændret deres forskudsregistrering for 2004, alene på grund af nedsæ t- telsen af bundskatteprocenten til 5,48 for indkomståret 2004. Muligheden er imi d- lertid til stede. Spørgsmål 9:   Hvor stor en del af den foreslåede lettelse forventer minister en vil blive udbetalt til borgerne i 2005? Svar:  De kommunale skattestigninger på ca. 150 mio. kr. vil belaste skattebo r- gerne i 2005, idet de højere kommunale skatteprocenter vil blive indregnet i fo r- skudsskatterne på de nye skattekort, der gæ   lder for 2005. Regeringen vil derfor sikre, at borgerne ligeledes får den modsvarende kompens a- tion i 2005, så de har de samme penge til rådighed i 2005, som hvis de kommunale skatter ikke var steget. Da forskudsregistreringen og udsendelsen af skattekortene for indkomståret 2005 imidlertid er tilendebragt, inden dette lovforslag når frem til vedtagelse i Folketi n- get, ville en ændring i de beregnede forskudsskatter for 2005 kræve en ny fo r- skudsregistrering. Dette vil imidlertid være forbundet med relativt store omkos  t- ninger, som regeringen ikke finder vil stå i rimeligt forhold til skattekompensati o- nens stø rrelse. For alligevel at sikre, at borgerne får kompensationen i 2005, foreslås lempelsen derfor udmøntet i forbindelse med udsendelsen af årsopgørelserne for indkoms   t- året 2004. Skatteteknisk gives kompensationen ved, at bundskatten for 2004 beregnes med 5,48 pct. i stedet for 5,5 pct. Dette vil resultere i, at samtlige skatteborgere vil få den ekstra skattenedsættelse enten som en mindre restskat eller som en større    over-
skydende skat i forbindelse med årsopgørelserne for 2004, som udsendes i foråret 2005. Spørgsmål 11:   Hvor mange personer vil opnå en årlig lettelse på a) under 20 kr., b)    mellem 20 –  50 kr., c) mellem 50 –  75 kr., d)    mellem 75 –  100 kr., e) mellem 100 –  200 kr., f) mellem 200 –  500 kr., g)    mellem 500 –  1.000 kr., h)    mellem 1.000 –  2.000 kr., i) mellem 2.000 –  5.000 kr. og j) over 5.000 kr.? Den samlede opnåede lettelse (i kr.) for hver af de nævnte grupper b   edes ligeledes oplyst. Spørgsmål 12:   Er det ministerens opfattelse, at fordelingen af den foreslåede ska t- telettelse giver et godt billede af de fordelingspolitiske virkninger af regeringens skattestop? Svar: De ønskede fordelingsoplysninger fremgår af tabel 1. Tabel 1. Samtlige skattepligtige fordelt efter størrelsen af skatt enedsætte  lsen ved L 122 Skattenedsæ  ttelse Antal personer Samlet skattenedsætte  lse Kr. 1.000 Mio. kr.     0 kr. 458 0     1 kr. -   20 kr. 1.269 17,4   21 kr. -   50 kr. 1.986 75,3   51 kr. -   75 kr. 642 38,9   76 kr. - 100 kr. 89 8,2 101 kr. - 200 kr. 57 7,7 Over       200 kr. 8 2,7 Alle skattepligtige 4.509 150,2 Anm.: Lovmodelberegninger på basis af stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkni   ngen. 2004-niveau. Det bemærkes, at der i det statistiske grundlag (lovmodelstikprøven) ik   ke er nogen personer, der opnår skattelettelser i de høje beløbsintervaller, som er angivet i spørgsmålet. Eksempelvis skal årsindkomsten overstige ca. 27 mio. kr. for at opnå en skattenedsættelse på mere end 5.000 kr. Den overvejende del af skatteborgerne får en årlig skattenedsættelse på under 75 kr. eller i gennemsnit 35 kr., mens kun ca. 8.000 eller under 2 promille af skatte- borgerne får en ne dsættelse af skatten på mere 200 kr.
Regeringen har netop valgt at kompensere skatteborgerne for de kommunale skat- testigninger ved at nedsætte bundskatten, da fordelingsvirkningerne herved ti  l- nærme  lsesvis modsvarer fordelingsprofilen af de højere kommuneskatter. Sikringen af skattestoppet ved dette lovforslag medfører derfor de mindst mulige fordelingsmæssige konse  kvenser.