Skatteministeriet J.nr.  2004-711-0030 Den Til Folketingets Skatteudvalg L130 - Forslag til Lov om Skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    27, 30 og 56 af 7. december 2004. Kristian Jensen /  Birte Deleuran
Side 2 Spørgsmål 27: ”Vil  ministeren  redegøre  for  forskellene  i  løn   -  og  ansættelsesvilkår  for  ska   tteforvaltningernes medarbejdere på de relevante kommunale hhv. statslige overenskomster  –  i den forbindelse bedes der redegjort for evt. mer- eller mindreudgifter for det offentlige?”    Svar: Til brug for besvarelse af spørgsmål 27 har Skatteministeriet bedt Personalestyrelsen om bidrag. Personalestyrelsen har svaret følgende, som jeg kan henholde mig til: ”Medarbejderne ved de kommunale skatteforvaltni nger overflyttes til staten 1. juli 2005. Både på det statslige og det kommunale område forhandles nye overenskomster i foråret 2005. Indholdet af de kommunale og statslige overenskomster, der vil gælde ved overflytningen af medarbejderne, kendes derfor endnu ikke. Forskellene mellem løn - og ansættelsesvilkår for skatteforvaltningernes medarbejdere på de r elevante kommunale hhv. statslige overenskomster kan derfor ikke opgøres på nuværende tidspunkt. Grundlønningerne på de    gældende   relevante overenskomster er generelt lavere på det statslige område end på det kommunale. På begge områder er indført ny løn, der giver muligheder for lokal løndannelse.  Lavere  statslige  grundlønninger  er  de  rfor  ikke  ensbetydende  med,  at  de  faktiske lø nninger for skattemedarbejdere er lavere i staten end i kommunerne, idet højere lok ale tillæg kan kompensere for den lavere centrale løn. På visse af de  gældende   statslige overenskomster er pensionsbidraget højere end på de tilsvarende kommunale aftaler. På andre overen skomster er pensionsbidraget højere i kommunerne. De øvrige ansættelsesvilkår på de gældende   kommunale overenskomster svarer i store træk til vilkårene  på  det  statslige  område. Der er dog på en række områder forskelle i deres konkrete udformning.  Nogle  af  disse  forskelle  er  primært  tekniske  (f.eks.  o  pgøres  ferie  i  timer  på  det kommunale område og i dage på det statslige o  mråde). Andre forskelle kan have betydning for den enkelte medarbejder (f.eks. er der forskellige ordninger for så vidt angår omsorgsdage i forbinde  lse med barsel, adoption m.v.). Generelt er vurderingen, at ansættelsesvilkårene i st   aten samlet set svarer til vilkårene på det komm  unale område. Ved kommunalreformen omfattes alle overenskomstansatte af virksomhedsoverdragelsesloven. Det følger  af  denne   lov,  at  medarbejderne  bevarer  uændrede  løn   -  og  ansættelsesvilkår  indtil  de overenskomster,   der   gæ  lder   ved   overflytningen,   udløber.   Hvis   der   ved   de   kommende overenskomstforhandlinger påny aftales en 3 -årig periode, vil overen skomsterne løbe indtil 31. marts  2008.  Frem  til  dette  tidspunkt  vil  forskelle  i  de  relevante  hhv.  kommunale  og  statslige overenskomster ikke umiddelbart medføre mer - eller mindreudgifter for det offentlige.
Side 3 Når de kommunale overenskomster udløber, overgår skatteforvaltni   ngernes medarbejdere som udgangspunkt til de statslige overenskomster. De kommunale og statslige grundlønninger, som vil være gælde nde på dette tid spunkt, er endnu ikke aftalt. På det statslige område aftales en betydelig del af lønnen    –  i  overensstemmelse med principperne for ny løn  –  lokalt. Hvilke faktiske lø nninger, skatteforvaltningernes medarbejdere vil få på længere sigt, afgøres således ved lokale forhandlinger på de enkelte statslige arbejd   spladser. Det kan derfor ikke opgøres, om forskelle i løn  - og ansætte  lsesvilkår for skatteforvaltni ngernes medarbejdere på de  relevante  kommunale  hhv.  statslige  overenskomster  på  længere  sigt  vil  medføre  mer -  eller mindreudgifter for det offentlige.”
Side 4 Spørgsmål 30: ”Vil    ministeren    garantere,    at    ingen    medarbejder    i    den    ko mmunale    eller    statslige skatteadministration vil miste sit job som følge af lovforsl aget?” Svar: Til brug for besvarelse af spørgsmål 30 har Skatteministeriet bedt Personalestyrelsen om bidrag. Personalestyrelsen har svaret følgende, som jeg kan henholde  mig til: ”Alle medarbejdere flytter som udgangspunkt med opgaverne over i den nye struktur. Regeringen  lægger  vægt  på  at  understrege,  at  der  er  behov  for  alle  medarbejdere  og  deres kompetencer til fortsat at løse opgaverne. Det betyder, at alle har et  job pr. 1. juli 2005. Der  er  ingen,  der  falder  ned  mellem  to  stole.  Målet  er,  at  alle  medarbejdere  tilbydes  gode udviklende arbejdspladser og med samme jobsikkerhed som i dag.”
Side 5 Spørgsmål 56: ”Vil    ministeren    garantere,    at    ingen    medarbejdere    i    den    ko mmunale    eller    statslige skatteadministration vil få forringet sine løn  -, ferie- eller pensionsvilkår som følge af lovforslaget?” Svar: Til brug for besvarelse af spørgsmål 56 har Skatteministeriet bedt Personalestyrelsen om bidrag. Personalestyrelsen har svaret følgende, som jeg kan henholde mig til: ”Overenskomstansatte   omfattes   af   virksomhedsoverdragelsesloven.   Det   betyder,   at   de   i overenskomstperioden er sikret uændrede løn   -, ferie-, og pensionsvilkår.    Efter   udløbet   af   overenskomstperioden   er   det   op    til   overenskomstparterne   at   indgå   nye overenskomster om løn - og ansættelsesvilkår i ove   rensstemmelse med den danske model. Tjenestemænd overgår til ansættelse i staten på vilkår, der i øvrigt sv arer til de hidtidige vilkår. Dette betyder, at de efter overgangen er omfattet af tjenestemandslovgivningen og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til denne lovgi vning. Ved  den  pensionsmæssige  indplacering  i  staten  vil det som nævnt i lovb emærkningerne blive sikret, at der ikke som følge af overga ngen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent i kommunal regi. Tilsvarende vil de på gældende ved indplacering i de lønsystemer, der gælder i staten, blive sikret mod lønnedgang som følge af selve ove  rgangen.”