Skatteministeriet J.nr. 2004-711-0030   Den Til Folketingets Skatteudvalg L    130- Forslag til Lov om Skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    93 af 20. december 2004. Kristian Jensen /  Birte Deleuran
Side 2 Spørgsmål 93  : "Ministeren bedes redegøre for den difference, som fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, mellem de 5752 årsværk inden for den kommunal   e skatteforvaltning og de 4800 årsværk, der skal overføres til ToldSkat pr. 1. juli 2005, i det der i øvrigt henvises til, at det fremgår andet steds i bemærkningerne, at alle der er beskæftiget inden for området skal følge med opgaven? Ministeren bedes sa  mtidig oplyse, hvilken betydning differencen har i forbindelse med DUT forhandlingerne?" Svar: Indledningsvis  pointeres,  at  det  fremgår  af  bemærkningerne til lovforslaget, at alle medarbejdere  beskæftiget  med  skatteopgaven  har  adgang  til  at  blive  ove  rført   til ansættelse i staten. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at  kommunerne i 2003 skønn edes at anvende  i alt 5.752 fuldtidsstillinger. Skønnet by gger på en opgørelse fra Kommunernes   Landsforening,   hvor   det   bl.a.   er   opgjort,   at   det   samlede   antal fuldtidsstillinger i kommunerne pr. 1. januar 2003 udgjorde i alt 4.793. Hertil kommer efter  Skatteministeriets  opfattelse  20  pct.  støtteårsværk,  dvs.  funktioner  udenfor skatteforvaltningen   og   som   betjener   flere   af   kommunens   forvaltninger   – f.eks. lønnings - og bogholderifunktioner -  og som ikke ses at være medregnet i den nævnte opgørelse.  Det  er  således  Ska  tteministeriets  opfattelse,  at  der  i  alt  anvendes  5.752 fuldtidsstillinger i kommunerne. Differencen mellem de nævnte 5.752 årsværk og de 4.800, som forventes at overgå til ansættelse i ToldSkat, skyldes bl.a., at det ikke forventes, at alle medarbe  jdere overgår til ansættelse i Tol  dSkat. I forbindelse med skønnet over de administrative konsekvenser er det således vurderet, at der vil være en række medarbejdere, der i dag direkte eller indirekte er beskæftiget med skatteopgaven i kommunerne, som ikke overgår til ansætte   lse i staten. Det drejer sig  om  bl.a.  medarbejdere  beskæftiget  i  støttefunktioner,  og  som  fortsat  vil  skulle betjene  de  øvrige  forvaltninger  i  kommunerne  efter  fusionen.  Endvidere  vil  der formentlig være medarbejdere, som vil have et ø   nske om at blive i kommunen. I det omfang den naturlige afgang i kommunen giver mulighed herfor, må det forventes, at nogle  kommuner  vælger  a  t  imød ekomme  disse  medarbejderes  ønsker  om  fortsat kommunal ansættelse, herunder blive flyttet til andre kommunale o  pgaver. Hertil kommer at der er indregnet en naturlig afgang i andet halvår af 2005, lig esom der har været en vis nedgang i antal beskæfti gede årsværk i 2004 i forhold til 2003.
Side 3 Såfremt der overgår flere årsværk til ansættelse i ToldSkat end forventet vil der på forslag  til  lov  om  tillægsbevilling  ske  en  regulering  at  bevillingerne  til  Tol  dSkat, svarende til forskellen mellem den på budgett eringstidspunktet skønnede udgift og den faktisk konstaterede udgift. I     forhold     til     DUT-forhandlingerne     har     forskellen     mellem     kommunernes år sværksforbrug og de forventede overførte årsværk ingen betydning. Det skyldes, at den  økonomiske  kompensation  efter   DUT-reglerne  sker  i  henhold  til  de  samlede udgifter i kommunerne.