Skatteministeriet J.nr. 2004-711-0030   Den Til Folketingets Skatteudvalg L    130 - Forslag til Lov om skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    95 af 12. januar 2005. Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Spørgsmål 95:   Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 20 udarbejde  en  oversigt  over  beføjelserne  oplistet  i  kategori  A   fordelt  på  ophævede beføjelser,  der  skyldes  afskaffelsen  af  de  kommunale  skatteforvaltninger,  f.eks. sagsudlægning, og ophævelser, der skyldes andre årsager?   Svar:    En  oversigt  følger  nedenfor.  Under  hensyn  til  spørgsmålets  formulering bemærkes, at der   i kategori A både forekommer ophævelser, der skyldes afskaffelsen af de   kommunale   skattemyndigheder,   og   ophævelser,   der   skyldes   etableringen   af enhedsorganisationen. Enhedsorganisationen overflødiggør bl.a. de nuværende bestem - melser om sagsudlægning og o  m stedlig kompetencefordeling mellem de statslige told- og skattemyndigheder indbyrdes. Visse ophævelser skyldes på én gang afskaffelsen af de kommunale skatteforvaltninger og etableringen af enhedsforvaltningen. Det gælder eksempelvis   ministerens   kompetencer   til   at   bestemme,   hvilken   af   flere   mulige sideordnede  skattemyndigheder,  det  være  sig  kommunale  eller  statslige,  der  skal behandle  en  given  sag.  Alle  disse  kompetencer  er  i  listen  nedenfor  opført  under ”ophævelser,   der   skyldes   afskaffelsen   af   de   kommuna   le   skatteforvaltninger   og etableringen af enhedsforvaltningen” og er kun undtagelsesvis kommenteret særskilt.   Oversigt   over   forslag   om   at   ophæve   kompetencer,   der   i   dag   tilkommer skatteministeren (jf. oversigt vedlagt besvarelse af L 130 –  spørgsmål 20,   kategori A)    fordelt    på    ophævelser,    der    skyldes    afskaffelsen    af    de    kommunale skatteforvaltninger og/eller etableringen af enhedsforvaltningen (kategori A1)  og ophævelser af andre årsager (kategori A2). Alle kompetencer i kategori A2 er kommenteret særskilt  .   Følgende kompetencer henføres til kategori A1: SSL § 1 C, stk. 1: Kompetence til at oprette et grænsegængercenter i Øresundsområdet. SSL § 1 C, stk. 1: Kompetence til at oprette grænsegængercentre andre steder i landet. SSL § 1 C, stk. 1, Kompetence til at indgå aftale med kommunalbestyrelser mv. om at udføre . Jf. § 1 B, stk. 8:                 udføre grænsegængercenteropgaver. SSL § 1 C, stk. 2: Kompetence til at bestemme den måde, hvorpå et grænsegængercenter   skal organiseres. SSL § 1 C, stk. 3: Kompetence til at bestemme, hvilke personer der skal henføres til for - valtning i grænsegængercentre.
Side 3 SSL § 1 C, stk. 6: Kompetence  til  at  bestemme,  hvilke  skatteankenævn  der  skal  behandle klager over afgørelser truf fet af et grænsegængercenter, herunder bestemme at der skal oprettes et skatteankenævn til at behandle disse klager. SSL § 1 C, stk. 7: Kompetence til at fordele udgifter til drift af et grænsegængercenter på de berørte kommuner. SSL § 5: Kompetence til at henlægge klager over selskabsligning til skatteankenævn. SSL § 11, stk. 3: Kompetence     til     at     indgå     aftaler     med     kommunalbestyrelser     om sekretariatsbetjeningen af skatteankenævn. SSL § 11, stk. 4: Kompetence til at henlægge sekretariatsbetjeningen af   skatteankenævn til et kommunalt fællesskab. SSL § 12 A, stk. 2: Kompetence til at indgå aftaler med kommunalbestyrelser mv. om udførelse af selskabsligning. SSL § 20 H, stk. 2: Kompetence   til,   hvis   der   er   flere   sideordnede   skattemyndigheder,   at bestemme hvilken af disse der skal give et bindende svar om værdiansættelse af visse aktiver i forbindelse med en overdragelse. SSL § 20 H, stk. 3: Kompetence til, hvis der er flere mulige sideordnede skattemyndigheder, at bestemme   hvilken   af   disse   der   skal   give   et   bindende   svar   om   den skattemæssige virkning af en kontrolleret transaktion mv. SSL § 38 A, stk. 1: Kompetence  til  at  inddele  landet  i  told-  og  skattekredse  og  til  at  oprette særlige forvaltningsorganer. SSL § 38 A, stk. 2: Kompetence til at udlægge   sager til afgørelse i ToldSkat eller kommunerne og til at bestemme administrative klageveje. Lovforslag L 131 –  Konsekvensændringer: § 1 –  affaldsafgifsloven § 32: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 2 - afskrivningsloven
Side 4 § 45, stk. 4: Kompetence til at bestemme, hvem af flere sideordnede skattemyndigheder der skal træffe afgørelse om salgssummen i forbindelse med overdragelse af visse aktiver. § 53: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 3 - aktieavancebeskatningsloven § 13 d: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 4 –  ansvarsforsikringsafgiftsloven § 12: Kompetence til sagsudlægning og regulering af rett  en til klage. § 6 –  arbejdsmarkedsfondsloven § 16: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 7 –  batteriafgiftsloven § 26: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 8 –  bekæmpelsesmiddelafgiftsloven § 33: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 9 - boafgiftsloven § 37: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 12 –  CFC-afgiftsloven § 16: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten t  il klage. § 13 –  chokoladeafgiftsloven § 28: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 14 –  gensidig bistand mellem stater, der er medlem af EF
Side 5 § 2: Kompetence til at udpege ”kontaktmyndigheden”. § 15 –  dødsboskatteloven § 91: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 16 –  ejendomsavancebeskatningsloven § 4, stk. 7: Kompetence til at bestemme, hvilken af flere sideordnede skattemyndigheder der skal træffe afgørelse om salgssummen i forbindelse    med overdragelse af fast ejendom. § 18- elafgiftsloven § 17 c: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 19 –  emballageafgiftsloven § 21: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 20 - etableringskontoloven § 14 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 21 –  flyrejseafgiftsloven § 14: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 22 –  fondsbeskatningsloven § 4, stk. 9: Kompetence til at tillade efterfølgende ændring af hensættelser. (Note: Ved det samtidig indsatte § 4, stk. 10, er kompetencen henlagt til told- og skatteforvaltning. Set i sammenhæng udgør de to lovændringer således en ”kategori B -ændring”, jf. oversigten under spørgsmål 20.) § 15 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 23 - forbrugsafgiftsloven § 19: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage.
Side 6 § 25 –  fosforafgiftsloven § 22: Kompetence til sagsudlægning og regulering a  f retten til klage. § 26 –  lov om fremskyndet tilbagebetaling § 5 a: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 27 –  fusionsskatteloven § 15 e: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 28 –  gasafgiftsloven § 23: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 30 –  investeringsfondsloven § 17 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 31 - kasinoafgiftsloven § 9: Kompetence til sagsudlægning og regu  lering af retten til klage. § 32 –  kildeskatteloven § 89 B: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 89 C: Kompetence til at bestemme, hvilke myndigheder der skal varetage opgaver i forbindelse med beregning, opkrævning og in  ddrivelse af skatter og afgifter mv. efter loven. § 33 –  konkursskatteloven § 17: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 34 –  konsumisafgiftsloven § 9: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage.
Side 7 § 35 –  kulafgiftsloven § 22: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 36 –  kulbrinteopkrævningsloven § 13 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 37 –  kulbrinteskatteloven § 22 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 38 –  kuldioxidafgiftsloven § 17: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 39 –  konkursskatteloven § 39: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 40 –  kvælstofafgiftsloven § 28: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 42 –  ligningsloven § 32 E: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 43 –  lotteriafgiftsloven § 9 A: Kompetence til sagsudlægni  ng og regulering af retten til klage. § 44 –  lotteriforbudsloven § 5 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 45 –  lystfartøjsforsikringsafgiftsloven § 13: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage.
Side 8 § 46 –  lønsumsafgiftsloven § 15, stk. 3: Kompetence til at pålægge de kommunale skattemyndigheder at indhente oplysninger af betydning for kontrollen med opkrævede afgiftsbeløb. § 16: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. (Note: Ved en beklagelig fejl er det i oversigten, spørgsmål 20, angivet, at der tillige ophæves en kompetence til at indgå aftale med justitsministeren om   politiets   bistand   ved   udgående   kontrol.   Det   er   ikke   tilfældet; bestemmelsen, der findes i lønsumsa fgiftslovens § 15, stk. 1, er ikke ændret.) § 47 –  mineralolieafgiftsloven § 27: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 48 –  mineralvandsafgiftsloven § 24: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 49 –  momsloven § 76, stk. 3: Kompetence  til  at  pålægge  de  kommunale  skattemyndigheder  at  give oplysninger om forhold af betydning for afgiftskontrollen. § 78: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 51 –  opkrævningsloven § 16: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 52 –  opløsningsmiddelafgiftsloven § 25: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 53 –  pensionsafkastbeskatningsloven § 31: Kompetence til sagsudlægn  ing og regulering af retten til klage. § 54 –  pensionsbeskatningsloven § 61 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage.
Side 9 § 55 –  personskatteloven § 24 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 57 –  PVC-afgiftsloven § 25: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 58 –  registreringsafgiftsloven § 29: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 59 –  selskabsskatteloven § 34 A: Kompetence til sagsudlæg  ning og regulering af retten til klage. § 60 –  skattekontrolloven § 3, stk. 1: Kompetence  til at bestemme, til hvilken skattemyndighed virksomheders skatteregnskab mv. skal indgives. (Note:  Skattekontrollovens  §  3  er  omformuleret  ved  lov  nr.  1441  af  22. december 2004, hvorfor bemyndigelsen er ophævet.) § 5, stk. 1: Kompetence til at fastsætte regler for klage over skattetillæg. § 23 B: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 61 –  lov om visse spil, lotterier og væddemål § 15 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 62 –  spildevandsafgiftsloven § 23: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 64 –  spiritusafgiftsloven § 33: Kompetence til sagsudlægning og regu  lering af retten til klage.
Side 10 § 65 –  statsskatteloven § 50: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 66 –  stempelafgiftsloven § 26: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 67 –  studielånstilskudslov en § 2 a, stk. 3: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 68 –  svovlafgiftsloven § 22: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 69 –  sømandsfradragsloven § 6 A: Kompetence til sagsudlægning og re  gulering af retten til klage. § 70 –  tinglysningsafgiftsloven § 25: Kompetence til sagsudlægning. § 26: Kompetence til regulering af retten til klage. § 71 –  tobaksafgiftsloven § 27: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage  . § 72 –  toldloven § 71: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 75 –  vandafgiftsloven § 22: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 78 –  vejbenyttelsesafgiftsloven § 19: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage.
Side 11 § 79 –  virksomhedsomdannelsesloven § 4, stk. 6: Kompetence  til  at  fastsætte  særlige  frister  for  ligningsmyndighedernes ansættelser og kompetencer efter loven. (Note: Kompetencen må anses for overflødig som   følge af, at almindelige regler om ”ansættelse af indkomstskat” finder anvendelse. Der henvises til lovforslag L 131, bemærkningerne til § 79, nr. 5.) § 8 a: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 81 –  voldgiftskonventionsloven § 1, stk. 2: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 84 –  vækstfremmerafgiftsloven § 25: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. § 85 –  ølafgiftsloven § 27: Kompetence til sagsudlægning og reg  ulering af retten til klage. Følgende kompetencer henføres til kategori A2 (individuel forklaring): SSL § 16 C, stk. 4: Kompetence til at afskedige vurderingsankenævnsmedlemmer. (Kommentar: Ved lovforslaget er der tilstræbt den størst mulige parallel   itet mellem    reglerne    for    skatteankenævnsmedlemmer    og    reglerne    for vurderingsankenævnsmedlemmer. Under hensyn til, at hverken skattemini  - steren   eller   kommunalbestyrelsen,   som   i      dag   udnævner   skatteanke  - nævnsmedlemmer,  har  en  sådan  lovfæstet  kompetence  til  a t  afskedige skatteankenævnsmedlemmer, foreslås kompetencen vedrørende vurderingsankenævnsmedlemmerne ikke videreført.) SSL § 17, stk. 3: Kompetence til at sagsudlægge ligningsrådsafgørelser. (Kommentar: Efter lovforslaget skal Ligningsrådet erstattes a f et Skatteråd, der  som  udgangspunkt skal videreføre Ligningsrådets kompetencer. Dog foreslås det, at kompetencer, der omfatter mange sager, ikke henlægges til Skatterådet.    Formålet    hermed    er    at    undgå,    at   Skatterådet   ved   en sagsudlægning    bliver    klageinstan  s    for   told-   og   skatteforvaltningens
Side 12 afgørelser,     idet    Landsskatteretten    bør    være    eneste    administrative klageinstans. Der henvises til lovforslagets bemærkninger, afsnit 4.2.2.) SSL § 38: Kompetence til at fastsætte regler om henstand i forbindelse med kla  ge. (Kommentar: Bemyndigelsen har i en længere årrække været udnyttet til at udstede de administrative regler, der for tiden findes i § 27 i bekendtgørelse nr. 520 af 25. juni 2002 om myndighedsinddeling og sagsudlægning. Denne langvarige  administrative  praksis  foreslås  nu  lovfæstet  ved  forslag  til skatteforvaltningsloven, § 51. Der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.) L 131 - § 59 –  selskabsskatteloven § 33 A, stk. 5: Kompetence   til   at   fastsætte   nærmere   regler   om  fremgangsmåde n  ved afgivelse af forhåndstilsagn. (Kommentar:  Bestemmelsen  indeholder  et  særligt  regelsæt  om  bindende forhåndstilsagn,  som  er  ældre  end  de  nuværende  regler  om  bindende ligningssvar. Regelsættet foreslås tilpasset de foreslåede regler om bindende svar,   jf.   skatteforvaltningslovens   kapitel   11.   Herved   overflødiggøres ministerens kompetence til at fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden.) L 131 - § 65 - statsskatteloven    § 49: Kompetence til at fastsætte nærmere regler for lovens forståelse. (Kommentar: Bestemmelsen foreslås ophævet som led i regelforenkling. Der gælder ikke længere administrative forskrifter, der er udstedt med hjemmel i denne lovbestemmelse.) § 51: Kompetence til at afholde de til lovens gennemførelse nødvendige udgifter. (Kommentar: Bestemmelsen foreslås ophævet som led i regelforenkling. De pågældende udgifter er afholdt i årene efter 1922. Der gælder ikke længere administrative    forskrifter,    der    er    udstedt    med    hjemmel    i    denne lovbestemmelse.)