Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 317555 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 23 (L 2 23) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 16. november 2004. Med venlig hilsen Helge Sander
Spørgsmål nr. 23 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 15. november 2004 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L 2 – spørgsmål 23) Spørgsmål 23 Vil ministeren generelt redegøre for offentlighedens indblik i  bestyrelsens beslutningsgrundlag og prioriteringer? Svar: Som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning vil fonden være omfattet af bl.a. offentlighedsloven, forvaltningsloven og persondataloven, jf. forslagets § 1, stk. 6 og bemærkningern  e dertil, herunder reglerne om aktindsigt. Offentligheden kan derfor få adgang til aktindsigt i dokumenter vedrørende fondsbestyrelsens arbejde i samme omfang, som gælder for anmodninger rettet til andre bevilligende organer i den statslige forvaltning. Offentligheden har således i vid udstrækning mulighed for at søge aktindsigt i dokumenter, der vedrører fondens arbejde. Muligheden er ikke begrænset til de tilfælde, hvor man selv er part i en sag, og enhver kan herefter kræve at blive gjort bekendt med de dokumenter, man måtte ønske. Der er dog naturligvis nogle undtagelser, f.eks. hvis der er tale om interne arbejdsdokumenter, jf. offentlighedslovens § 7, hvis der er tale om oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold, jf. § 12,  stk. 1, nr. 1), eller hvis det er nødvendigt at begrænse retten til aktindsigt for at beskytte væsentlige hensyn til private og offentlige interesser, jf. § 13, stk. 1, nr. 6, hvilket f.eks. kunne være et hensyn til beskyttelse af forskningshemmeligheder. Dokumenter, der vedrører bestyrelsens interne overvejelser, vil således efter omstændighederne kunne undtages fra aktindsigt. Fonden har desuden en forpligtelse til på årlig basis at udarbejde en beretning om sit virke, jf. forslagets § 9, stk. 1. Beretningen skal offentliggøres. Som anført i bemærkningerne til denne bestemmelse er hensigten at sikre en generel åbenhed og gennemsigtighed om fondens virke. Jeg ville finde det naturligt, at bestyrelsen benyttede årsberetningen til at informere om sin pra ksis. Endelig skal jeg henlede opmærksomheden på forslagets § 9, stk. 2, hvorefter bestyrelsen hvert tredje år skal udarbejde en strategi for støtten til satsninger. Strategien skal offentliggøres. Hvor årsberetningen redegør for bestyrelsens bagudrett  ede praksis, vil strategien således skitsere den fremtidige kurs og de visioner, som bestyrelsen har i et fremadrettet sigte.