Skatteministeriet J.nr. 2004-711-0029   Den Til Folketingets Skatteudvalg L Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.  3131 31- forslag til lov om ændring af skattekontrolloven  og  lov  om  opkrævning  af  skatter  og  afgifter  m.v. (Digitalisering  af  regnskabsoplysninger,  ophævelse  af  virksomheders underretningspligt samt afskaffelse af kildeskattebøderne). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    5 af 8. november 2004. (L 31 ) Kristian Jensen /  K.-H. Ludolph Spørgsmål 5:   Kan ministeren bekræfte, at mange – givetvis flertallet af alle – virksomheder uddeler opgørelser manuelt til de ansatte eller distribuerer dem  digitalt  ?  Hvilke  konsekvenser  får  det  for  lovforslagets  anslåede portobesparelser ? Svar:   Jeg   kan   bekræfte,   at   flertallet   af   virksomheder   udleverer informationen  på  arbejdspladsen,  men  det  får  ikke  konsekvenser  for forslagets  anslåede  portobesparelse,  da  der  er  taget  højde  herfor  i
beregningerne. Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at erhvervslivet årligt skønnes at ville spare udgifter i størrelsesordenen knap 83 mio. kr. ved ophævelsen af underretningspligten. Endvidere fremgår det, at dette skøn baserer sig på en test-  og  fokuspanelundersøgelse,  som  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  har ladet foretage. Af Testpanelets rapport om afskaffelse af virksomheders underretningspligt til ansatte (L 31 – bilag 1) fremgår det, at samtlige de 190 virksomheder, som er omfattet af undersøgelsen, var blevet bedt om at angive, hvordan man i dag informerer medarbejderne om indberetningerne til ToldSkat. Af  rapporten  ses,  at  62  pct.  af  virksomhederne  svarede,  at  de  udleverer informationen på arbejdspladsen (f.eks. personligt, i dueslag mv.). Endvidere konstateres  det  i  rapporten,  at  73  pct.  af  virksomhederne  –  omfattet  af undersøgelsen  -  forventer,  at  de  ændrede  regler  vil  give  en  løbende tidsbesparelse på intern administration, og at de fleste begrunder dette med, at  virksomheden  ikke  længere  skal  bruge  ressourcer  på  udskrivning, kuvertering og udsendelse/omdeling af oplysningssedler.       I  de  tal  som   Testpanelet  kommer  frem  til,  og  som  lovforslagets bemærkninger  bygger  på,  er  der  således  taget  højde  for,  at  mange virksomheder  ikke  har  portoudgifter  i  forbindelse  med  opfyldelsen  af underretningspligten over for den ansatte.   2