Besvarelse af spørgsmål nr.    3 (L 83), som  Folketingets Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 24. november 2004 Spørgsmål    3:   ”Er ministeren ikke enig i, at lovforslaget indebærer, at der ikke kan siges at være ”vandtætte skodder” mellem sundhedss  ystemet, der klages over, og patientkontorerne set i lyset af, at finansieringen af begge henhører under amterne?  Tror ministeren  ikke,  at  der  vil  være  pat ienter,  der  vil  have  den opfattelse, at der ikke er vandtætte skodder, og at dette kan få dem til at afholde sig fra at klage?” Svar: Det  har  ved  oprettelsen  af  de  amtskommunale  patientkontorer,  jf.  lov  nr. 223  af  4.  juni  2003  om  ændring  af  centralstyrelsesloven  m.v.,  ikke  været hensigten,  at  der  skulle  etableres  ”vandtætte   skodder”  mellem  sundheds- systemet og patientkontorerne. Placeringen af patientkontorerne i det amts- kommunale  system  tog  bl.a.  sigte  på,  at  man  herved  mere  uformelt  og lettere kunne, men med patientens samtykke, indhente relevante oplysnin- ger vedr. patienthenvendelser, ventetider, service m.v. og lettere samle op på kvalitetssvigt. Men samtidigt blev det i lovforslaget og under dettes behandling i Folketin- get understreget, at patientkontorerne skulle sikres størst mulig uafhængi  g- hed, således at patienterne kunne føle sig trykke ved henvendelse hertil. Dette blev understreget overfor amtskommunerne ved udsendelse af mini- steriets bekendtgørelse nr. 830 af 25. september 2003 om de amtskomm u- nale patientkontorers opgaver og funktioner, idet det bl.a. blev anbefalet, at denne uafhængighed skulle fremgå af patientvejledernes stillingsbeskrive l- ser. Det er således i stillingsbeskrivelserne f.eks. fra Vejle Amt bestemt: ”Pati- entvejlederen  er  fagligt  uafhængig  ved  behandlingen  af  enkeltsager,  der hører under patientkontorets  opgaver.” Og for Nordjyllands Amt er det be- stemt: ”I vejledningen af patienter tager de ansatte i Patientkontoret alene udgangspunkt  i  den  pågældende  patients  situation  og  ønsker  og  den  på området gældende lovgivning.” Jeg  mener  fortsat,  at  denne  placering  og  funktion  af  patientkontorerne  er hensigtsmæ ssig.  Jeg  mener  endvidere  ikke,  at  patienterne  med  den  nye Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2004-16110-19 Sagsbeh.: ST Fil-navn: Dokument 7
2 takstbetaling,  vil  afholde  sig  fra  vejledning  fra  patientkontorerne  og  fra  at klage.