10. december 2004 Svar på Det Energipolitiske Udvalgs spørgsmål nr. 16 ad L 99 af 9. december 2004 Spørgsmål: ”Det fremgår af svaret på spørgsmål 8, at regeringen ikke umiddelbart har til hensigt at ændre DONG’s formålsparagraf. Dette medfører, at der sta- dig er mulighed for at anvende DONG’s aktiver til at stabilisere det dan- ske energimarked. Ministeren bedes i den forbindelse nærmere redegøre for formålsparagraffens indhold og anvendelsesmuligheder med hensyn til at stabilisere det danske energimarked?” Svar: Som det fremgik af mit svar på spørgsmål nr. 8, betyder inddragelsen af private medaktionærer, at den mulighed, som staten i dag måtte have for at pålægge selskabet tabsgivende aktiviteter og opgaver, bortfalder, da hensynet til de kommende medejere af DONG A/S betyder, at staten ikke kan udnytte sit majoritetsejerskab til at pålægge DONG A/S at handle på en måde, der medfører tab for selskabet. Med formålsbestemmelsen kan DONG A/S imidlertid sende et signal om, at selskabet som et ledende dansk energiselskab har en interesse i at sikre f.eks. stabile, langsigtede naturgasleverancer til det danske marked. I forbindelse med fusionen af DONG A/S og Elsam A/S skal der vedta- ges et sæt vedtægter for det fusionerede selskab, herunder en formålspa- ragraf. Vedtægterne, der skal vedtages på selskabets generalforsamling, vil blive udarbejdet i et samarbejde mellem selskabet og dets aktionærer. Der er endnu ikke truffet beslutning om, hvad det nærmere indhold skal være af formålsparagraffen. Jeg har ikke til hensigt at søge vedtægterne i DONG A/S ændret inden fusionen.