Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2610 - miljø
Offentligt
1453372_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12908/04 (Presse 283)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2610. samling i Rådet
Miljø
Den 14. oktober 2004 i Luxembourg
Formand
Pieter VAN GEEL
Nederlandenes statssekretær for miljøpolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12908/04 (Presse 283)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0002.png
14.X.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til direktiv om håndtering af affald fra udvindingsindu-
strien. Det nåede også til politisk enighed om et udkast til forordning om visse fluorholdige driv-
husgasser og et udkast til direktiv om emissioner fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer.
Rådet vedtog endvidere en afgørelse om godkendelse af Stockholm-konventionen om persistente
organiske miljøgifte.
Det vedtog også en henstilling om gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker.
Endelig vedtog det en forordning om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
12908/04 (Presse 283)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0003.png
14.X.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STYRING AF OVERSVØMMELSESRISIKOEN* -
Rådets konklusioner
..................................... 7
AFFALD FRA UDVINDINGSINDUSTRIEN.............................................................................. 10
FLUORHOLDIGE DRIVHUSGASSER....................................................................................... 11
KLIMAÆNDRINGER
- Rådets konklusioner
............................................................................... 12
ØKO-EFFEKTIVE NYSKABELSER INDEN FOR LISSABON-PROCESSEN
- Rådets
konklusioner..................................................................................................................................
15
BÆREDYGTIG VEJTRANSPORT.............................................................................................. 17
FINANSIERING AF NATURA 2000* ......................................................................................... 18
BYMILJØET
- Rådets konklusioner..............................................................................................
19
KIEV + 1 ...................................................................................................................................... 21
EVENTUELT ............................................................................................................................... 22
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Afvikling af forurenende stoffer - Stockholm-konventionen* ...........................................................................23
EKSTERNE FORBINDELSER
Libyen - Ophævelse af sanktioner og af våbenembargoen.................................................................................23
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12908/04 (Presse 283)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker.........................................................................23
SUNDHED OG FORBRUGERPOLITIK
Sikker anvendelse af materialer og genstande i kontakt med fødevarer*............................................................24
12908/04 (Presse 283)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0005.png
14.X.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Bruno TOBBACK
Evelyne HUYTEBROECK
Den Tjekkiske Republik:
Libor AMBROZEK
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Estland:
Olavi TAMMEMÄE
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Cristina NARBONA RUIZ
Frankrig:
Serge LEPELTIER
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Alessandro PIGNATTI
Cypern:
Efthymios EFTHYMIOU
Letland:
Raimonds VEJONIS
Litauen:
Arūnas KUNDROTAS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Miklós PERSÁNYI
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Pieter VAN GEEL
Melanie SCHULTZ van HAEGEN-MAAS GEESTERANUS
Miljø- og pensionsminister
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for miljø
Miljøminister
Miljøminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Vicemiljøminister
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister og trafikminister
Miljøminister og minister for vandressourcer
Minister for miljø og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Statssekretær for transport, offentlige arbejder og vandfor-
valtning
12908/04 (Presse 283)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0006.png
14.X.2004
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Krysztof SZAMALEK
Portugal:
Jorge MOREIRA DA SILVA
Slovenien:
Janez KOPAC
Slovakiet:
László MIKLÓS
Finland:
Jan-Erik ENESTAM
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Elliot MORLEY
Forbundsminister for landbrug og skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Statssekretær, Miljøministeriet
Statssekretær under miljøministeren og ministeren for
fysisk planlægning
Minister for miljø, fysisk planlægning og energi
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Vicemiljøminister
Kommission
Margot WALLSTRÖM
Medlem
12908/04 (Presse 283)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0007.png
14.X.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STYRING AF OVERSVØMMELSESRISIKOEN*
-
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
ERKENDER
– at Europa i de seneste år har været udsat for en lang række oversvømmelser, der har forårsaget
tab af menneskeliv og tilskadekomne, og som har forvoldt skader på ejendomme og infrastruk-
tur,
– at oversvømmelser kan undergrave EU's indsats for at skabe bæredygtig udvikling og forårsage
skader på helbred, økonomi og miljø,
– at styring af oversvømmelsesrisikoen udgør del af en integreret flodbækkenstyring, bør omfattes
af en samlet strategi og tage hensyn til relaterede politikområder og den hidtidige indsats,
– at menneskelige aktiviteter medvirker til at øge sandsynligheden for (store) oversvømmelser og
forværre skadevirkningerne heraf, ligesom klimaforandringer også vil forårsage flere oversvøm-
melser,
– at det ganske vist er umuligt fuldstændigt at forebygge oversvømmelser, men at det kan lade sig
gøre at nedbringe risikoen for menneskeliv, økonomiske aktiver og miljøet,
– at forskellige typer oversvømmelse kræver forskellige typer foranstaltninger til at mindske sand-
synligheden for, at de opstår, og skadevirkningerne af dem, og at forebyggende, langsigtede og
integrerede løsninger i form af fysisk planlægning på forskellige niveauer (nationalt, regionalt og
lokalt) også vil give en bedre udnyttelse af land, flodbækkener og kystområder,
– at styring af oversvømmelsesrisikoen har finansielle konsekvenser, og at passende europæisk
finansiering via eksisterende instrumenter kan spille en rolle,
SOM TAGER HENSYN TIL
– at subsidiaritetsprincippet og medlemsstaternes eksisterende muligheder kræver stor smidighed
på lokalt plan, regionalt plan og i det enkelte flodbækken, særlig med hensyn til myndighedernes
tilrettelæggelse og ansvar, planerne for styring af oversvømmelser og risikokort, beskyttelsesni-
veauet samt foranstaltningerne og tidsplanerne for opnåelse af bestemte mål,
12908/04 (Presse 283)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
BIFALDER OG NOTERER SIG MED TILFREDSHED
– Europa-Kommissionens vurdering af oversvømmelsessikringens betydning, der tager højde for
de aktiviteter, som er i gang eller planlægges på EU-plan og på tværnationalt, nationalt og regio-
nalt plan,
– Kommissionens meddelelse "Styring af oversvømmelsesrisikoen", herunder hovedpunkterne i
det samordnede EU-handlingsprogram,
ER ENIGT OM
– at medlemsstaterne og Kommissionen inden for deres respektive kompetenceområder bør træffe
samordnede foranstaltninger for at forbedre niveauet for oversvømmelsessikring og nedbringe
den potentielle risiko for EU-borgere, ejendom, aktiver og miljøet i Europa under hensyn til kli-
maforandringers forventede følger på mellemlang og lang sigt,
– at øge offentlighedens og de kompetente myndigheders opmærksomhed omkring oversvømmel-
sesrisikoen,
– at forbedre samarbejdet mellem medlemsstaterne, i givet fald tredjelande og Europa-
Kommissionen om oversvømmelsesforebyggelse, oversvømmelsessikring og oversvømmelses-
bekæmpelse, og så vidt muligt anvende eksisterende instrumenter, strukturer og aftaler, f.eks.
Fællesskabets civilbeskyttelsesmekanisme,
– at videreudvikle (europæisk) forskning og udveksling af viden om og erfaringer med alle aspek-
ter vedrørende styringen af oversvømmelsesrisikoen i forbindelse med alle typer oversvømmel-
ser, herunder bl.a. oversvømmelsesforudsigelser og advarselssystemer, idet de eksisterende net-
værk anvendes,
– at der kan opnås en integreret og samordnet løsning ved at udvikle og implementere et europæisk
handlingsprogram for integreret forebyggelse, sikring og bekæmpelse af oversvømmelser,
– at medlemsstaterne og Europa-Kommissionen med udgangspunkt i meddelelsen på regelmæssige
møder mellem EU's vanddirektører bør fastlægge indholdet af et sådant europæisk handlingspro-
gram i samarbejde med andre aktører og relevante parter,
12908/04 (Presse 283)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
– at medlemsstaterne bør udarbejde og implementere planer for styring af oversvømmelsesrisikoen
samt oversvømmelsesrisikokort for flodbækkener og kystområder (i grænseoverskridende flod-
bækkener i samarbejde med andre berørte medlemsstater og tredjelande), bortset fra sådanne
flodbækkener og kystområder, som medlemsstaterne ikke mener er ramt af negative virkninger
af oversvømmelser, eller hvor en indsats ikke vil være nødvendig, fordi man er i færd med rele-
vant planlægning, og/eller der allerede er truffet foranstaltninger,
– at udarbejdelse af planer for flodbækkenstyring under vandrammedirektivet og af planer for sty-
ring af oversvømmelsesrisikoen er elementer i en integreret flodbækkenforvaltning; de to proces-
ser bør derfor udnytte det gensidige synergipotentiale,
– at der bør tages hensyn de retningslinjer, der nævnes i meddelelsen og bilaget dertil, når der ud-
arbejdes planer for styring af oversvømmelsesrisikoen og oversvømmelsesrisikokort,
OPFORDRER
– Kommissionen til at forelægge et passende forslag til et europæisk handlingsprogram for styring
af oversvømmelsesrisikoen, gerne i løbet af første halvår af 2005, på baggrund af disse konklusi-
oner og arbejdet på det uformelle møde mellem EU-vanddirektørerne."
12908/04 (Presse 283)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0010.png
14.X.2004
AFFALD FRA UDVINDINGSINDUSTRIEN
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om håndte-
ring af affald fra udvindingsindustrien (Kommissionens forslag
10143/03).
Den ungarske og den østrigske delegation undlod at stemme.
Formålet med udkastet til direktiv er at forebygge ulykker og deraf følgende skader på miljøet og
menneskers sundhed, der skyldes behandling og deponering af affald fra udvindingsindustrien, ved
at fastsætte minimumsbetingelser, der skal forbedre håndteringen af affald fra udvindingsindustrien.
Affald fra udvindingsindustrien udgør 29% af alt det affald, der opstår i EU på årsbasis, dvs. en
mængde på mere end 400 mio. tons pr. år. Håndteringen af dette affald indebærer en risiko. Flere
medlemsstater har allerede haft større mineulykker, blandt hvilke kan nævnes ulykkerne i Aberfan,
Aznalcóllar og Baia Mare.
Med henblik på ovennævnte formål indeholder direktivudkastet følgende hovedelementer:
– betingelser for driftstilladelser
– generelle forpligtelser i forbindelse med affaldshåndtering
– krav om, at affaldet skal karakteriseres inden deponering eller behandling
– foranstaltninger med henblik på affaldshåndteringsanlæggenes sikkerhed
– krav om udarbejdelse af nedlukningsplaner
– pligt til at stille passende finansiel sikkerhed.
Affald fra udvindingsindustrien er i øjeblikket omfattet af de generelle bestemmelser i rammedirek-
tivet om affald (75/442/EØF) og direktivet om affaldsdeponering (1999/31/EF), og disse direktiver
vil selv efter vedtagelsen af direktivudkastet fortsat finde anvendelse på alle aspekter, der ikke spe-
cifikt er dækket af de nye bestemmelser.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 31. marts, og den tekst, der nu er vedta-
get, vil efter den endelige udformning på fællesskabssprogene blive forelagt for Europa-Parlamentet
i form af en fælles holdning med henblik på andenbehandling.
12908/04 (Presse 283)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0011.png
14.X.2004
FLUORHOLDIGE DRIVHUSGASSER
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om
– et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse fluorholdige drivhusgasser
– et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om emissioner fra luftkonditioneringsanlæg
i motorkøretøjer og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF (13630/04).
Den danske og den østrigske delegation stemte imod; den belgiske, portugisiske og svenske delega-
tion undlod at stemme.
De tekstudkast, der er blevet forelagt for Rådet, var oprindeligt samlet i ét forslag til forordning. For
at reducere anvendelsen af fluorholdige drivhusgasser i luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer
er der imidlertid blevet forelagt et separat forslag, der bygger på det eksisterende EU-typegodken-
delsessystem (direktiv 70/156/EØF).
Hensigten med udkastene til retsakter er, at de skal være vigtige elementer i den første fase af det
europæiske klimaændringsprogram, der blev indført i juni 2000 i form af omkostningseffektive for-
anstaltninger, som sigtede mod at reducere emissionerne af fluorholdige drivhusgasser, og som
kunne sætte Det Europæiske Fællesskab i stand til at opfylde målene i Kyoto-protokollen samtidig
med, at forvridninger af det indre marked forhindres.
Udkastet til forordning, som bygger på traktatens artikel 95 og 175, behandler derfor indeslutning,
anvendelse, genvinding og destruktion af de fluorholdige drivhusgasser, som er opført i bilag A til
Kyoto-protokollen. Forordningen regulerer desuden mærkning og bortskaffelse af produkter og
anlæg, der indeholder disse gasser, indberetning af oplysninger om disse gasser, anvendelsen af
svovlhexafluorid, markedsføring af produkter og anlæg, der indeholder eller hvis drift er afhængig
af fluorholdige drivhusgasser, og uddannelse og certificering af personale, der deltager i aktiviteter,
som er omfattet af dette udkast til forordning.
Udkastet til direktiv finder specifikt anvendelse på drivhusgasemissioner fra luftkonditioneringsan-
læg monteret i motorkøretøjer. Direktivet indfører en ordning, der gradvist skal afskaffe luftkonditi-
oneringsudstyr med et potentiale for global opvarmning på over 150.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 31. marts, og den tekst, der nu er vedta-
get, vil efter den endelige udformning på fællesskabssprogene blive forelagt for Europa-Parlamentet
i form af en fælles holdning med henblik på andenbehandling.
12908/04 (Presse 283)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0012.png
14.X.2004
KLIMAÆNDRINGER
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union
1.
NOTERER SIG med dyb bekymring, at der sker hastige klimaændringer på verdensplan,
og at Europas klima ændrer sig med mere omfattende følger end tidligere forventet, som
det fremgår af Det Europæiske Miljøagenturs rapport fra august 2004 om følgerne af kli-
maændringerne i Europa: temperaturen i Europa er steget hurtigere i de sidste 100 år end
det globale gennemsnit (0,95 ºC i Europa sammenlignet med 0,7 ºC på verdensplan); otte
ud af ni gletschere har trukket sig betydeligt tilbage; ekstreme vejrforhold, såsom tørke,
hedebølger og oversvømmelser, er blevet mere udbredte; UNDERSTREGER, at indsatsen
for at imødegå klimaændringer skal fremskyndes, især på baggrund af miljøagenturets
konklusion om, at klimasystemet selv med betydelige emissionsreduktioner i de kommen-
de årtier fortsat vil ændre sig, og at samfund verden over må forberede sig på og tilpasse
sig til følgerne af nogle uundgåelige klimaændringer; BEKRÆFTER PÅ NY, at EU fortsat
er indstillet på at hjælpe ulandene med at tilpasse sig til de negative virkninger af klima-
ændringer, og UNDERSTREGER, at virkningerne af klimaændringer skal begrænses for at
støtte de nationale og internationale bestræbelser på at nå årtusindudviklingsmålene;
BEKRÆFTER PÅ NY, at for at nå det endelige mål for De Forenede Nationers ramme-
konvention om klimaændringer ("konventionen"), som er at forhindre farlig antropogen
indvirkning på klimasystemet, må den globale gennemsnitlige overfladetemperatur årligt
højst stige til 2 ºC over det førindustrielle niveau for at begrænse de store risici, herunder
irreversible følger af klimaændringer; ERKENDER, at 2 ºC allerede ville indebære betyde-
lige følger for økosystemerne og vandressourcerne; UNDERSTREGER, at den maksimale
globale temperaturstigning til 2 ºC over det førindustrielle niveau bør betragtes som et
overordnet, langsigtet mål for den globale indsats for at nedbringe risiciene i forbindelse
med klimaændringer i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet; ERKENDER, at er-
hvervslivets langsigtede beslutningstagning kræver et langsigtet, globalt politisk perspek-
tiv, der kan vejlede investorerne og være drivkraft for den teknologiske udvikling og for-
midling, bl.a. med hensyn til omkostningseffektive foranstaltninger;
ANERKENDER, at den nyeste videnskabelige viden viser, at den globale temperaturstig-
ning og de tilknyttede virkninger som følge af drivhusgasemissioner kan være betydeligt
større end tidligere forventet; ERKENDER, at dette kraftigt understreger behovet for et
hurtig global indsats og SER i den forbindelse FREM TIL, at Det Europæiske Råd på for-
årsmødet i 2005 drøfter mellem- og langsigtede strategier for emissionsreduktion, herunder
mål, som et bidrag til den globale indsats som led i konventionens endelige mål;
2.
3.
12908/04 (Presse 283)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
4.
BEKRÆFTER PÅ NY, at det udvidede Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater er
besluttet på at opfylde deres respektive forpligtelser i henhold til konventionen og Kyoto-
protokollen; UNDERSTREGER, at det er vigtigt, at ratifikationsprocessen for protokollen
gennemføres, og at den træder i kraft hurtigst muligt; NOTERER SIG, at protokollens
gennemførelse kan have økonomiske fordele og fremme investeringer, især i forbedret
energieffektivitet, bl.a. ved fælles gennemførelse, og at vigtige gennemførelsesprocesser
skal indledes snarest, således at disse muligheder kan udnyttes bedst muligt; TILSKYN-
DER derfor de lande, der endnu ikke har ratificeret protokollen, til at gøre det; UDTRYK-
KER i den forbindelse TILFREDSHED MED, at Den Russiske Føderations regering har
besluttet at forelægge Dumaen forslaget om ratifikation af protokollen;
BEKRÆFTER PÅ NY, at Det Europæiske Fællesskab og medlemsstaterne er fast besluttet
på fortsat at bekæmpe klimaændringer i henhold til konventionen og Kyoto-protokollen
hertil og på fortsat at styrke den globale strategi under hensyn til de fælles men differentie-
rede ansvarsområder og respektive kapaciteter; UNDERSTREGER, at EU presser på med
politikker og foranstaltninger vedrørende klimaændringer for at opnå resultater; SER
FREM TIL at kunne opvise fremskridt i 2005 og til at udveksle synspunkter med de andre
parter om resultaterne af imødegåelsespolitikkerne, idet det erkender, at det vil vare længe,
før alle fordelene ved politikkerne er afspejlet i emissionstendenserne, og UNDERSTRE-
GER i den forbindelse betydningen af den reviderede ordning for overvågning af Fælles-
skabets drivhusgasemissioner og for gennemførelsen af Kyoto-protokollen, der er et glim-
rende redskab til overvågning og evaluering af EU's fremskridt hen imod opfyldelse af for-
pligtelserne til reduktion af drivhusgasemissioner;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af
EU's ordning for handel med emissionsrettigheder og registersystemet, og SER FREM
TIL, at der hurtigt indledes handel mellem over 10 000 anlæg, der tegner sig for ca. 50% af
EU's CO
2
-emissioner, da dette vil bidrage til en smidig og omkostningseffektiv opfyldelse
af Kyoto-protokollens forpligtelser; FREMHÆVER vedtagelsen af det direktiv, der kobler
EU's ordning for handel med emissionsrettigheder sammen med Kyoto-protokollens pro-
jektordninger, og som vil give EU-virksomheder større fleksibilitet, reducere deres om-
kostninger og støtte bæredygtig udvikling verden over; SER FREM TIL at drøfte sammen-
kobling af ordninger for handel med emissionsrettigheder med andre parter; UDTRYK-
KER i den forbindelse TILFREDSHED MED Norges anmodning om, at dets ordning kob-
les sammen med EU's ordning fra 2005;
5.
6.
12908/04 (Presse 283)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
7.
GENTAGER, at det er nødvendigt at arbejde for en økonomi med lav kulstofemission;
MINDER OM den politiske erklæring fra den internationale konference om vedvarende
energi, der fandt sted i juni i Tyskland, om, at vedvarende energi kombineret med en øget
energieffektivitet bl.a. kan bidrage væsentligt til en bæredygtig udvikling, til at give ad-
gang til energi, især for de fattige, og til at imødegå drivhusgasemissioner; UNDER-
STREGER, at Johannesburg-koalitionen for vedvarende energi bør være et stående forum
for ligesindede, samarbejdende lande, der sigter mod en betydelig forøgelse af den vedva-
rende energis samlede andel, og kan yde bidrag til Kommissionen for Bæredygtig Udvik-
ling (CSD) i 2006/2007; BIFALDER i den forbindelse oprettelsen af databasen for globale
politikker og foranstaltninger vedrørende vedvarende energi og de fremskridt, der er gjort
med initiativet vedrørende tålmodig kapital med henblik på at oprette en global fond af
midler til vedvarende energi, der skal yde risikovillig kapital til en overkommelig pris til
entreprenører, der anvender vedvarende energi i ulande og overgangsøkonomier; SER
FREM TIL verdenskonferencen om energi med henblik på udvikling i december 2004 i
Nederlandene, som vil fokusere på energipolitikker for bæredygtig udvikling i ulandene;
NOTERER SIG i den forbindelse, at bl.a. energi med henblik på bæredygtig udvikling, in-
dustriel udvikling, luftforurening og klimaændringer står på dagsordenen for CSD i
2006/2007;
MINDER OM behovet for hurtigt at gribe ind for at reducere drivhusgasemissioner i for-
bindelse med brug af bunkerfuel i international transport under hensyntagen til aftalen i
sjette miljøhandlingsprogram, som Det Europæiske Fællesskab har godkendt, og på grund-
lag af hvilket der skulle have været fastlagt specifikke foranstaltninger til reduktion af
drivhusgasemissioner fra luftfart og søtransport i ICAO senest i 2002 og i IMO senest i
2003; GENTAGER sin opfordring til Kommissionen fra december 2001, oktober 2002 og
december 2003 til i tide at overveje sådanne foranstaltninger og fremsætte forslag i 2005;
SER FREM TIL Kommissionens undersøgelse om imødegåelse af følgerne af luftfart for
klimaændringerne ved hjælp af EU's ordning for handel med emissionsrettigheder, uden at
markedsbaserede muligheder udelukkes;
MINDER OM tilsagnet i den politiske erklæring fra Bonn om midler til ulandene til ind-
satsen mod klimaændringer, BEKRÆFTER planen om at yde 369 mio. USD om året se-
nest i 2005 og GENTAGER, at de berørte medlemsstater vil aflægge rapport om deres re-
spektive bidrag i deres nationale meddelelser fra 2006;
UNDERSTREGER, at der som led i FN's klimaændringsproces hurtigt skal indledes over-
vejelser om rammerne efter 2012, og GENTAGER i den forbindelse, at imødegåelse af
klimaændringer er en hjørnesten i de nuværende og fremtidige politikker vedrørende kli-
maændringer, og at tilpasning til klimaændringer er endnu et nøgleelement i disse politik-
ker, da klimaændringer nu er uundgåelige;
LYKØNSKER alle konventionens parter med de fremskridt, der er gjort med konventio-
nens gennemførelse i de ti år; SER FREM TIL at gå ind i paneldiskussioner i højniveau-
segmentet på tiende samling i partskonferencen i Buenos Aires i december 2004 for at ud-
veksle synspunkter om resultater og kommende udfordringer."
8.
9.
10.
11.
12908/04 (Presse 283)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0015.png
14.X.2004
ØKO-EFFEKTIVE NYSKABELSER INDEN FOR LISSABON-PROCESSEN
- Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om
REN, EFFEKTIV, KONKURRENCEDYGTIG: Mulighe-
derne for øko-effektive nyskabelser inden for Lissabon-processen:
"Rådet for Den Europæiske Union
MINDER OM, at Det Europæiske Råd i Lissabon fastsatte det strategiske mål, at EU skulle blive
den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der
kunne skabe økonomisk vækst med flere og bedre job og større social samhørighed, og at EU skulle
sætte sig det mål at blive en meget øko-effektiv økonomi, der respekterer miljøets bæreevne, TIL-
SLUTTER SIG, at den største udfordring er at styrke og udnytte de positive synergier mellem mil-
jøbeskyttelse og konkurrenceevne for at sikre, at Lissabon-strategien bidrager til EU's målsætninger
om bæredygtig udvikling, jf. konklusionerne om den bæredygtige udviklingsstrategi fra Det Euro-
pæiske Råds forårsmøde;
UNDERSTREGER, at øko-effektive nyskabelser bidrager positivt til Europas konkurrenceevne.
Ikke blot medvirker de til at sænke virksomhedernes omkostninger gennem forbedret energi- og
ressourceeffektivitet, men skaber også nye "pilotmarkeder". Fuld udnyttelse af disse muligheder
giver Europa en stor konkurrencefordel og bidrager til beskæftigelse og økonomisk vækst;
UNDERSTREGER nødvendigheden af, at der sammen med erhvervslivet gøres en fælles indsats
for i fuldt omfang at kunne udnytte mulighederne omkring øko-effektive nyskabelser. Der bør ar-
bejdes aktivt sammen med erhvervslivet og andre interessenter om at identificere og udvikle vilkår,
der støtter øko-effektive nyskabelser;
UNDERSTREGER nødvendigheden af, at handlingsplanen for miljøteknologi gennemføres hurtigt
for at give øko-effektive nyskabelser et loyalt og konkurrencedygtigt markedsperspektiv og gøre det
muligt at internalisere eksterne omkostninger ved hjælp af en effektiv blanding af instrumenter,
herunder:
·
resultatorienterede grønne offentlige indkøb
·
skatteincitamenter
·
reform af støtte, der har væsentlige negative miljøvirkninger, og er uforenelig med bæredygtig
udvikling
·
faciliteter med risikodeling, især for SMV'er;
12908/04 (Presse 283)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
UNDERSTREGER, at fremtidens politik, herunder lovgivning og langfristede målsætninger, skal
være fremadskuende, resultatorienteret og forudsigelig for at lette udviklingen af øko-effektive ny-
skabelser og deres indførelse på markedet. Med henblik herpå skal der foretages en velafvejet eva-
luering af al relevant lovgivning;
OPFORDRER Kommissionen og andre rådssammensætninger til at indarbejde de øko-effektive
nyskabelsers positive bidrag til Lissabon-målene og træffe de nødvendige praktiske foranstaltninger
til at udnytte disse fordele, når de forbereder deres input til Det Europæiske Råds forårsmøde 2005."
Disse konklusioner skal give input til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005, som bør fokusere på
de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af Lissabon-strategien og af EU's strategi for bære-
dygtig udvikling (SDS), idet der netop i år skal foretages en midtvejsrevision af Lissabon-strategien
og en revision af SDS.
12908/04 (Presse 283)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0017.png
14.X.2004
BÆREDYGTIG VEJTRANSPORT
Rådet havde en drøftelse om bæredygtig vejtransport på grundlag af formandskabets debatoplæg
(13052/04).
Delegationerne drøftede følgende punkter:
·
Reduktionsprocenten og tidsplanen for NOx-emissionsstandarden for dieselbiler og erhvervskø-
retøjer. Betydningen af følgende elementer, nemlig hvor meget det haster med at få løst sund-
heds- og miljøproblemerne, om der er teknologi til rådighed til reduktion af NOx-emissionerne,
og hvordan man kan fremme den teknologiske udvikling (forcere eller følge den teknologiske
udvikling), samt hvilke omkostninger og økonomiske konsekvenser der er forbundet hermed
·
Tidsplanen for Kommissionens forelæggelse af forslag til stramning af støjstandarderne for dæk
og køretøjer samt den rolle, som Rådet (miljø) skal spille i forbindelse med udarbejdelse og fast-
læggelse af standarder for støj
·
EU-strategien for mere energieffektive biler efter 2008-9 med hensyn til mål og instrumenter.
Skal muligheden for lovgivning undersøges på dette stadium i tilfælde af, at der ikke kan opnås
nye frivillige tilsagn?
Rådets drøftelser skulle indkredse, hvilke valgmuligheder der er ønskelige og gennemførlige på kort
sigt med henblik på at støtte Kommissionens aktiviteter og fremskynde beslutningstagningen på et
senere stadium.
Bæredygtig vejtransport er et prioriteret spørgsmål i forbindelse med strategien for bæredygtig ud-
vikling (SDS), og trafikken har hidtil været stigende. De politiske valgmuligheder bør bidrage til at
løse de presserende problemer vedrørende sundhed og bymiljøet og til at nå Kyoto-målene. Der er
en synergi mellem temastrategien for miljø og sundhed og den planlagte temastrategi for bymiljøet.
Valgmulighederne bør desuden bidrage til at nå EU's miljømål, navnlig med hensyn til luftkvalitet,
støj og klimaændringer.
12908/04 (Presse 283)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0018.png
14.X.2004
FINANSIERING AF NATURA 2000*
Rådet havde en drøftelse om finansieringen af Natura 2000 på grundlag af formandskabets debatop-
læg (12999/04) vedrørende Kommissionens meddelelse om samme emne (11590/04).
Delegationerne drøftede følgende spørgsmål:
·
Om Kommissionens "integrationsmulighed" kan medvirke til, at der stilles flere fællesskabsmid-
ler til rådighed til medfinansiering af Natura 2000-projekter
·
Bemærkninger vedrørende eventuelle huller i finansieringen
·
Hvordan finansieringen af Natura 2000 kan sikres under hensyn til de nuværende og fremtidige
medfinansieringsmuligheder, de forskellige finansieringsinstrumenters prioriteter og artikel 8 i
habitatdirektivet.
Denne drøftelse gav Rådet lejlighed til at udveksle synspunkter om forslagene i Kommissionens
meddelelse og navnlig til at få "integrationsmuligheden" præciseret nærmere.
Kommissionen foreslår, at Natura 2000 integreres i Fællesskabets overordnede arealforvaltningspo-
litikker, og at Fællesskabets medfinansiering af Natura 2000-projekter derfor først og fremmest skal
foregå gennem Fællesskabets eksisterende finansieringsinstrumenter. Den har desuden vedtaget
forslag til forordninger om udvikling af landdistrikterne og om strukturfondene, der vil stille flere
midler til rådighed for finansiering af Natura 2000-projekter under disse instrumenter.
12908/04 (Presse 283)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0019.png
14.X.2004
BYMILJØET
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om Kommissionens meddelelse med titlen "På vej mod en te-
mastrategi for bymiljøet", som blev forelagt i februar 2004
(6462/04):
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
ERINDRER OM, at afgørelse nr. 1600/2002/EF om fastlæggelse af Fællesskabets sjette
miljøhandlingsprogram, især betragtning 27 og artikel 2, stk. 2, artikel 4 og artikel 7, stk. 2,
litra h), omtaler behovet for samordnet indsats for at sikre et bedre og sundere miljø og for
at bidrage til at sikre borgerne et højt niveau for livskvalitet og social velfærd ved at til-
skynde til en bæredygtig byudvikling, ligesom den fastlægger en temastrategi vedrørende
bymiljø som et prioriteret indsatsområde;
HILSER Kommissionens meddelelse med titlen "På vej mod en temastrategi for bymiljøet"
velkommen"; UDTALER SIN STØTTE TIL analysen af miljøproblemerne og forholdene i
byområder i Europa i meddelelsen, UDTALER LIGELEDES SIN STØTTE til de fire ho-
vedtemaer - byforvaltning, bytransport, byggeri og byplanlægning - som alle har en klar
sammenhæng med økonomiske og sociale spørgsmål og er relevante for bæredygtig udvik-
ling af byområder; UNDERSTREGER, at det også er nødvendigt at inddrage strategiske
miljøspørgsmål med henblik på at begrænse byers indvirkning på miljøet i bred forstand;
FINDER, at tiltagene under temastrategien vedrørende bymiljø bl.a. vil kunne bidrage til at
begrænse luft- og støjforurening; og UNDERSTREGER betydningen af, at der fortsat fo-
kuseres på kilderelaterede foranstaltninger på fællesskabsplan, særlig for vidt angår trans-
port;
ER ENIGT OM, at der i forbindelse med den videre udbygning af de foreslåede tiltag og
foranstaltninger for temastrategien vedrørende byudvikling bør tages hensyn til:
– subsidiaritetsprincippet, idet der skal søges opnået en balance mellem de forskellige til-
tag og foranstaltninger, der skal iværksættes på fællesskabsplan samt på nationalt, regi-
onalt og lokalt plan,
– de europæiske byområders mangfoldighed (geografisk, kulturel, historisk osv.) samt de
eksisterende (administrative) strukturer i medlemsstaterne,
2.
3.
4.
12908/04 (Presse 283)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.X.2004
– erfaringerne fra byer med eksisterende planer, miljøforvaltningssystemer og strategier
for bæredygtig udvikling, der har bevist, at de virker, med henblik på en højere standard
for bæredygtighed i europæiske byer,
– gældende krav i henhold til fællesskabslovgivningen og på medlemsstatsplan i henseen-
de til planer, overvågning og rapportering inden for bymiljø for at sikre sammenhæng,
– frivillige tiltag og foranstaltninger, der kan iværksættes for at opnå et sundere miljø og
en bedre livskvalitet for borgere i europæiske byområder,
– sammenhæng med andre relevante EU-politikker, og især de øvrige temastrategier,
– balance mellem de tre grundsøjler for bæredygtig udvikling og samtidig fokus på miljø-
søjlen i temastrategien vedrørende bymiljøet,
– byers indvirkning på omgivelserne;
5.
OPFORDRER Kommissionen til
– at revidere begrundelsen for de foreslåede krav til en miljøforvaltningsplan, et miljøfor-
valtningssystem og en bæredygtig plan for transport i byerne i lyset af subsidiaritets-
princippet og nuværende lovgivning samt procedurer på såvel fællesskabsplan som na-
tionalt plan,
– at foretage yderligere overvejelser vedrørende den foreslåede anvendelse af disse even-
tuelle krav på hovedstæder og byer med over 100 000 indbyggere med henblik på bl.a.
behovet for en tilgang, der både omfatter byerne og de omkringliggende områder, og for
at afhjælpe administrative hindringer, når det er nødvendigt,
– at drøfte "den åbne koordinationsmetode" med henblik på en vurdering af, hvorvidt den
er egnet til gennemførelse af temastrategien for bymiljøet."
12908/04 (Presse 283)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0021.png
14.X.2004
KIEV + 1
Rådet udvekslede synspunkter om konferencen mellem miljøministre fra landene i Østeuropa,
Kaukasus og Centralasien (EECCA) og deres partnere, som finder sted den 21.-22. oktober 2004 i
Tbilisi (Georgien) (Kiev + 1), og om, hvordan EU fremover kan fortsætte sin støtte til denne proces.
Drøftelserne i Rådet var koncentreret om den yderligere indsats, der fortsat er nødvendig fra såvel
Fællesskabets som medlemsstaternes side for at bistå EECCA-landene med gennemførelsen i regio-
nen af den EECCA-strategi, der blev vedtaget i maj 2003 på Kiev-konferencen (f.eks. optimering af
finansieringen, fuldstændig udnyttelse af den eksisterende ekspertise, bedre samordning af de for-
skellige aktiviteter i regionen).
12908/04 (Presse 283)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0022.png
14.X.2004
EVENTUELT
Rådet blev desuden orienteret om følgende punkter:
·
Århus-pakken (13206/04).
·
7. partskonference under Basel-konventionen (25.–29. oktober 2004) (13203/04).
·
Workshop om miljøaspektet i konsekvensanalyser (17.-18. juni 2004 i Berlin) (13205/04).
·
16. møde mellem parterne i Montreal-protokollen (22.-26. november 2004 i Prag (Den Tjekkiske
Republik))
(13408/04).
12908/04 (Presse 283)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0023.png
14.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Afvikling af forurenende stoffer - Stockholm-konventionen*
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Stockholm-konventionen om persistente organiske
miljøgifte
(12649/04).
Konventionen opstiller rammebestemmelser for afvikling af fremstillingen, anvendelsen, importen
og eksporten af tolv af de vigtigste forurenende stoffer, for sikker håndtering og bortskaffelse heraf
og for forhindring eller mindskelse af utilsigtede udslip. Endvidere opstiller konventionen regler for
optagelse af nye kemikalier på listen.
EKSTERNE FORBINDELSER
Libyen - Ophævelse af sanktioner og af våbenembargoen
Som besluttet den 11. oktober 2004 vedtog Rådet en fælles holdning og en forordning om ophævel-
se af de restriktive foranstaltninger og af våbenembargoen over for Libyen som følge af, at den li-
byske regering opfylder FN's Sikkerhedsråds resolution 748(1992) og 883(1993) ved at påtage sig
ansvaret for libyske embedsmænds handlinger, betale passende kompensation og tage afstand fra
terrorisme
(12734/04, 12764/04).
For så vidt angår de restriktive foranstaltninger gennemfører afgørelsen FN's Sikkerhedsråds resolu-
tion 1506, der blev vedtaget i september 2003. Våbenembargoen blev pålagt af EU i 1986. Afgørel-
serne er et led i EU's aktive politik ("policy of engagement") over for Libyen (jf. konklusionerne fra
samlingen i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11. oktober 2004,
12770/04, (presse 276), s. 8).
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Rådet vedtog en henstilling om gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, der
træder i stedet for Rådets henstilling af 22. juli 2003
(10081/04).
12908/04 (Presse 283)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453372_0024.png
14.X.2004
Henstillingen opstiller som en umiddelbar prioritet for medlemsstaternes og arbejdsmarkedets par-
ters indsats i 2004 de politiske hovedbudskaber i rapporten fra beskæftigelsestaskforcen under for-
sæde af Wim Kok: at øge arbejdstagernes og virksomhedernes tilpasningsevne, få flere mennesker
ud på arbejdsmarkedet, få flere mennesker til at blive længere på arbejdsmarkedet og sørge for, at
arbejde bliver et reelt valg for alle, investere mere effektivt i menneskelige ressourcer og livslang
læring og sikre en mere effektiv reformgennemførelse gennem bedre styring.
Den opstiller desuden specifikke anbefalinger og prioriteter for de hver enkelt medlemsstat.
SUNDHED OG FORBRUGERPOLITIK
Sikker anvendelse af materialer og genstande i kontakt med fødevarer*
Rådet vedtog en forordning om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer, der skal
sikre et højt niveau for beskyttelse af menneskers sundhed og forbrugernes interesser
(3676/04).
Forordningen kræver passende mærkning eller oplysninger for at støtte en sikker og korrekt anven-
delse af materialer og genstande i overensstemmelse med fødevarelovgivningen og forbyder stoffer,
der anvendes til at skjule et begyndende fordærv af fødevarer eller til at frembringe farveændringer
i fødevarerne, som kan vildlede forbrugerne.
Afgørelsen blev truffet sammen med Europa-Parlamentet efter den fælles beslutningsprocedure.
12908/04 (Presse 283)
24
DA