Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2610 - miljø Bilag 4
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
21. oktober 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets samrådsnotits be-
nyttet af miljøministeren til besvarelse af samrådsspørgsmålene B, C og D i Folketingets Ener-
gipolitiske udvalg den 20. oktober 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
SAMRÅDSNOTITS
DEPARTEMENTET
J.nr. 363-0001D
Den 20. oktober 2004
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
111215_0003.png
Notits til brug for miljøministerens besvarelse af samrådsspørgs-
mål nr. B, C og D (EPU alm. del – Samrådsspørgsmål B, C og D) i
Folketingets Energipolitiske Udvalg den 20. oktober 2004.
Spørgsmål B:
”Hvad kan der oplyses om EU's behandling af det kommende danske
forbud mod anvendelse af 3 klimagasser i dansk industri?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at takke for muligheden for at deltage her i
udvalget og redegøre for denne vigtige sag.
Som jeg allerede har redegjort for overfor Miljø- og planlægnings-
udvalget samt Europaudvalget, så er regeringen som udgangspunkt
positiv overfor, at der på EU plan gennemføres en regulering til
begrænsning af de fluorholdige drivhusgasser.
Kommissionens forslag var imidlertid ganske enkelt for dårligt. Det
levede ikke op til de muligheder, som moderne teknologi giver for
at reducere emissionerne af de fluorholdige drivhusgasser. Der eksi-
sterer faktisk langt mere miljøvenlige alternativer til en lang række
anvendelser af gasserne, så reguleringen på fællesskabsplan burde
være meget mere ambitiøs. Kommissionen forslag levede heller ikke
op til Rådets (miljø) opfordring fra 1998 til at udarbejde en ramme
for begrænsning og Eller reduktion af disse gasser – som kan sup-
pleres af medlemsstaterne.
Vi har derfor under forhandlingerne sat ind på to fronter. For det første
at få hævet ambitionsniveauet – herunder først og fremmest at få flere
anvendelser forbudt. For det andet at få ændret hjemmelsgrundlaget fra
traktatens artikel 95 til 175, således at der så var tale om en miljøforord-
ning og ikke en indre markedsforordning.
På begge fronter er vi nået et stykke vej, men langt fra tilstrækkeligt.
Formandskabets forslag, der lå på bordet på rådsmødet i sidste uge
var stadig ikke tilstrækkeligt ambitiøst og selv om vi havde fået æn-
dret hjemmelen til artikel 175 for store dele af forslaget – var de
centrale artikler om mærkning og markedsføringsforbud forsat
hjemlet i artikel 95.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Regeringen har arbejdet på de to fronter under forhandlingerne i
rådets miljøarbejdsgruppe og COREPER. Vi har arbejdet med bila-
terale kontakter mellem København og en række hovedstæder. Jeg
har sammen med min østrigske og svenske kollega sendt et brev til
de andre ministerkolleger forud for rådsmødet. Jeg har forsøgt at
vinde tilslutning til vores synspunkter ved indlæg om sagen i Finan-
cial Times og Frankfurter Allgemeine.
På rådsmødet forsøgte jeg gennem en politisk debat at vinde forstå-
else for de danske synspunkter om at Europas miljøministre ikke
kunne komme ud til Europas befolkninger med et resultat, der ikke
alene var miljømæssigt uambitiøst, men som samtidig ikke gav sik-
kerhed for, at der ikke samlet set ville ske en forringelse til et lavere
niveau for reduktionen af CO2 ækvivalenter fra de fluorholdige
drivhusgasser i Danmark og andre lande, som allerede har vedtaget
nationale regler. Dette er et vigtigt signal i forhold til EU’s opfyldel-
se af Kyoto-forpligtelsen, og det er vigtigt for Danmarks målopfyl-
delse under den første forpligtelsesperiode.
Jeg foreslog så et kompromis, hvorefter der i forordningen blev
indføjet en undtagelse for eksisterende strammere nationale lov-
givninger.
En lang række ministre – og formanden og kommissæren - udtrykte
deres forståelse og sympati for den danske situation (Østrig, Sveri-
ge, Finland, Portugal, Belgien, Slovakiet, Tyskland, England, Italien
og Spanien), og der var ikke nogen, som direkte modsagde mig. Rå-
dets Juridiske Tjeneste redegjorde imidlertid for, at hvis Rådet valg-
te artikel 95 som hjemmel for markedsføringsforbudene så var der i
traktaten en særlig procedure for, hvorledes man kunne opretholde
nationale regler efter vedtagelsen af en harmoniseringsforanstalt-
ning. Man kunne således kun sætte en undtagelsesbestemmelse ind i
forordningen, hvis denne var suppleret med en bestemmelse om
notifikation til og kontrol af Kommissionen. Dette svarer til trakta-
tens miljøgaranti eller beskyttelsesklausul.
Kommissionen ville ikke acceptere at man ændrede hjemlen til arti-
kel 175 og der kunne ikke skabes enighed i Rådet om en sådan æn-
dring, hvorefter denne option var udelukket.
En undtagelsesbestemmelse som foreslået af Rådets Juridiske Tje-
neste ville ikke give Danmark sikkerhed for, at vi ville kunne opret-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
111215_0005.png
5
holde vores nationale regler og ville i øvrigt svare til, hvad vi allere-
de har ifølge Traktaten, hvorfor denne mulighed blev afvist af
Danmark.
Flere ministre foreslog herefter, at Kommissionen afgav en erklæ-
ring om de danske regler, men Kommissionen afviste af formelle
grunde at afgive en erklæring, som ville give Danmark sikkerhed for
opretholdelse af de danske regler.
Da et overvældende flertal af medlemslandene – som jo ikke allere-
de har nationale regler på området – opfattede formandskabets for-
slag som en klar forbedring af beskyttelsesniveauet i EU valgte de i
sidste ende at støtte en vedtagelse af en politisk enighed om en fæl-
les holdning. Det er en forståelig logik, da forslaget trods alt vil give
en forbedring i deres lande, og alternativet var at disse lande ingen
regler havde overhovedet. Østrig og Danmark stemte imod forsla-
get. Sverige, Belgien og Portugal undlod at stemme.
Danmark afgav en erklæring, som anerkendte, at forslaget ville føre
til en reduktion af gasserne i EU, men at Danmark ikke kunne ac-
ceptere, at forslaget forhindrede medlemsstater i at opretholde
skærpede nationale regler, samt at Danmark forbeholdt sig ret til at
tage alle passende midler under Traktaten i brug med henblik på at
opretholde det højere danske beskyttelsesniveau.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Spørgsmål C
”Agter regeringen i givet fald at anvende miljøgarantien?”
Svar:
Som det fremgik af mit svar på spørgsmål B er forslaget til regu-
lering af F-gasserne fortsat under forhandling. Mulighederne for
en politisk løsning er endnu ikke lukket.
I henhold til det forhandlingsoplæg, som jeg forelagde Folketingets
Europaudvalg fredag den 8. oktober lægger regeringen afgørende
vægt på, at der ikke samlet set vil ske en forringelse af niveauet for
reduktionen af CO2 ækvivalenter fra de fluorholdige drivhusgasser i
Danmark, dvs. en reduktion af fluorholdige drivhusgasser svarende
til 5-700.000 tons CO2 ækvivalenter i perioden 2008-12, som er den
første forpligtelses periode under Kyoto Protokollen.
Alle i Folketingets Europaudvalg gav tilslutning til regeringens for-
handlingsoplæg og regeringen arbejder forsat på baggrund af dette
forhandlingsoplæg.
Sagen overgår nu til 2. læsning i Europa Parlamentet. Jeg havde
onsdag et møde med den nye formand for Parlamentets miljøud-
valg Karl Heinz Florence om sagen, og gjorde ham bekendt med
Danmarks synspunkter. Miljøudvalget i det tidligere parlament var
enig med Danmark i at hjemlen burde være artikel 175, men Plena-
ren i Parlamentet valgte artikel 95.
Jeg er opmærksom på de begrænsninger, der ligger i at Parlamentet
ikke i første læsning har stillet ændringsforslag med hensyn til
hjemmelen. Imidlertid er forslaget efterfølgende i Rådet blevet split-
tet op i et forslag til direktiv om bilers air-conditioneringsanlæg og
en forordning om brugen af visse fluorholdige drivhusgasser. Der
foreligger således teknisk formelt et nyt forslag, som Parlamentet
ikke i første læsning har forholdt sig til, og som jeg mener Parla-
mentet i 2. læsning kan og må forholde sig til. Her ville Parlamentet
kunne gøre krav på at artikel 95 alene gælder for direktivforslaget
om biler air-conditioneringsanlæg, hvorimod forordningen efter
opsplitningen bør baseres på artikel 175.
Jeg har derfor skrevet til de danske medlemmer af Europa Parla-
mentet og opfordret dem til at arbejde for en sådan løsning, der vil
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
111215_0007.png
7
gøre det muligt at få et forbedret EU-beskyttelsesniveau uden at
dette sker på bekostning af Danmark og Østrig. Kopi af brevet er
fremsendt til Folketinget til orientering. Jeg håber at vi i samarbejde
med de danske europaparlamentarikere kan komme videre af denne
vej.
Som jeg nævnte i besvarelsen af samrådsspørgsmål B har Danmark
afgivet en erklæring til rådsmødeprotokollen, hvori vi bl.a. forbe-
holder os at ret til at tage alle passende midler under Traktaten i
brug med henblik på at opretholde det danske beskyttelsesniveau.
Vi er nu i gang med at undersøge de forskellige midler – i første
omgang de muligheder vi har under den videre politiske behandling
af forslaget i Europa-Parlamentet og en eventuel forligsprocedure
mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Afhængigt af hvor langt vi er nået ad denne vej når vi står med det
endelige resultat af forhandlingerne, vil vi naturligvis også vurdere
de retlige muligheder vi har for at opretholde det danske beskyttel-
sesniveau. I disse vurderinger vil også indgå om Danmark i givet
fald skal anvende miljøgarantien.
Jeg skal nok i den forbindelse oplyse, at vi er bekendt med, at
Kommissionen for tiden behandler en klage indgivet af EPEE (
European Partnership for Energy and the Environment) over den
danske bekendtgørelse om F-gasserne. Vi ved endnu ikke om
Kommissionen vil sende en åbningsskrivelse til Danmark i sagen,
men det er klart, at resultatet af Kommissionens overvejelser, vil
give os et kendskab til, hvorledes Kommissionen vurderer de dan-
ske regler i forhold til reglerne om det indre marked.
På nuværende tidspunkt er det imidlertid for tidligt at lægge sig fast
på, hvorledes vi vil forholde os til en EU-regulering, som vi endnu
ikke endeligt kender. Det vi har lagt os fast på er, at det - for rege-
ringen og Folketingets Europaudvalg - er afgørende, at vi samlet set
kan opretholde en reduktion på 5-700.000 tons CO2-ækvivalenter
fra de fluorholdige drivhusgasser i Danmark i perioden fra 2008-12.
Det er det forhandlingsoplæg, som jeg forelagde i Europaudvalget
den 8. oktober - og som et enigt Europaudvalgt tilsluttede sig – og
det er det grundlag, regeringen fortsat arbejder videre på.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
111215_0008.png
8
Spørgsmål D
”Føler regeringen, at hensynet til bæredygtighed står i fare for at blive
nedprioriteret i forhold til f.eks. kortsigtede erhvervsinteresser, jf. arbej-
det i Wim Koch-gruppen og den forestående revision af Lissabon-
processen?”
Svar
Det kan jo konstateres, at der generelt er et stort ønske blandt EU lan-
dene for at styrke fokus på vækst og beskæftigelse i Europa. En interesse
som findes i alle EU landene, stort set upåagtet af farven på landenes
regeringer.
Det er som følger heraf også naturligt at miljøministrene har en tæt fokus
på hvordan natur- og miljøbeskyttelse spiller sammen med vækst og be-
skæftigelse.
Dette spørgsmål var også på dagsordenen til miljøministrenes rådsmøde i
sidste uge. Rådet vedtog således konklusioner som et bidrag til forbere-
delsen af Forårstopmødet næste år. En drøftelse vi vender tilbage til på
miljøministrenes rådsmøde til december.
Der er blandt miljøministrene stor enighed om betydningen af miljøtek-
nologi, som positivt bidrag til økonomisk vækst og beskæftigelse i EU.
Rådets konklusioner lægger vægt på de klare muligheder der er for at
opnå win-win situationer mellem miljøbeskyttelse, miljøteknologi og
økonomisk vækst – det er absolut ikke altid modsætninger. Jeg mener det
er absurd at se det som modsætninger.
Jeg havde forud for rådsmødet et møde med ledere fra en række store
virksomheder i Danmark, for at høre hvad deres synspunkt er. Jeg fik
klart bekræftet, at virksomhederne ikke kun ser miljøbeskyttelse som
omkostninger, men i lige så høj grad som en investering i fremtidigt
vækst. I fredags var køleskabsvirksomheden GRAM også ude med et
klart budskab om, at selvom EU forordningen i fremtiden måtte tillade
brugen af fluorholdige drivhusgasser, så vil GRAM ikke bruge dem. Der
er ganske simpelt en betydelig efterspørgsel efter produkter uden fluor-
holdige gasser. Miljøteknologi er således for GRAM en positiv konkur-
renceparameter. At være miljøteknologisk foran er altså en adgang til
markedet.
Dette er ligeledes en del af regeringens budskab til Wim Kok gruppen. I
det non-paper som regeringen har sendt til Wim Kok til gruppens inspi-
ration, indgår miljøteknologi således som et prioriteret element. Regerin-
gen argumenterer for at miljøteknologisk udvikling og prioritering kan
bidrage til den økonomiske vækst.
8