Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2610 - miljø Bilag 5
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. oktober 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
redegørelse for rådsmøde (miljøministre) den 14. oktober 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
113000_0002.png
2
NOTAT
DEPARTEMENTET
Ledelsessekretaria
EUK
J.nr. D 561-0004
Ref. OLK
Den
REDEGØRELSE TIL FOLKETINGET OM RÅDSMØDE(MILJØ)
DEN 14. OKTOBER 2004.
Ad pkt. 1 – Forslag til direktiv om håndtering af affald fra udvindingsindu-
strien.
Rådet opnåede med kvalificeret flertal politisk enighed om fælles holdning baseret
på formandskabets kompromisforslag.
På baggrund af utilfredshed med rækkeviden af bestemmelserne om finansiel garan-
ti undlod Ungarn og Østrig at stemme. De to lande fandt, at garantien også burde
omfatte områder udover selve indvindings- og deponeringsområdet.
I forbindelse med vedtagelsen præciserede Rådet det foreliggende forslag, idet der
under art. 3 stk. 2 blev indføjet, at tilbage-placeringen af ikke-farligt inert affald i det
udgravede område alene var omfattet af art. 10 ( art. 10 omhandler kravene i forb.
med placering af sådant affald i det udgravede område).
Ad pkt. 2 – Forslag om forordning om visse drivhusgasser.
Rådet opnåede med kvalificeret flertal politisk enighed om fælles holdning baseret
på formandskabets kompromisforslag. Østrig og Danmark stemte imod mens Sve-
rige, Belgien og Portugal afholdt sig fra at stemme.
Danmark understregede, at forslagets ambitionsniveau var alt for lavt. Med henvis-
ning til byrdefordelingsaftalen, var det endvidere uacceptabelt for Danmark, at for-
slaget - baseret på art. 95 - indebar, at de mest progressive lande som Danmark og
Østrig risikerede at blive tvunget til at slække på egne reduktionstiltag. Danmark
fremhævede i den forbindelse, at Rådet havde et væsentligt politisk ansvar overfor
EU’s borgere. Hvis Rådet ikke kunne acceptere art.175 som hjemmel for forslaget,
foreslog Danmark, at man i det mindste indførte en overgangsordning for de med-
lemsstater der måtte ønske at opretholde skærpede nationale regler. Danmark frem-
satte et konkret forslag til en sådan overgangsordning, og med mulighed for revisi-
on i forbindelse med den generelle revision af forordningen.
Rådets Juridiske Tjeneste påpegede, at der i Traktatens art. 95 stk. 10 var mulighed
for at etablere midlertidige overgangsordninger, på betingelse af at sådanne ordnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ger blev underkastet en fællesskabskontrolprocedure. Det danske forslag ville der-
for være i strid med Traktaten, med mindre det blev tilføjet en notifikationsproce-
dure.
Kommissionen udtrykte sympati for Danmark problem, men opfordrede til at man
afvejede det i forhold til den positive påvirkning på EU’s samlede reduktionsniveau.
I forhold til Danmarks forslag om en midlertidig overgangsordning henholdt man
sig til udtalelsen fra Rådets Juridisk Tjeneste.
M.h.t. Rådets Juridiske Tjenestes forslag om tilføjelse af en notifikationsprocedure
konstaterede Danmark at dette i realiteten ville indebære, at forslaget ikke længere
udgjorde nogen garanti for at Danmark kunne opretholde sine nationale regler.
En lang række delegationer, støttede i varierende omfang de danske synspunkter
med hensyn til hjemmelsgrundlaget og en overgangsordning.
I forbindelse med Rådets drøftelse af MAC-direktivet (bilers airconditioneringsan-
læg) ændrede formandskabet sit kompromisforslag således, at der tilføjedes en revi-
sionsbestemmelse i henholdsvis art. 8 i MAC-direktivet og art. 9 i forordningen, der
indebar, at Kommissionen i forbindelse med revisionen skulle genvurdere de fore-
slåede GWP-værdier (global warming potential) for airconditioneringsanlæg.
Som supplement til formandskabets ændrede kompromisforslag afgav Kommissio-
nen en erklæring vedr. revisionsbestemmelserne i art. 9 i forordningen hvori der
nævntes eksempler på yderligere anvendelsesområder som evt. skulle indføres i
annex II i forbindelse med en revision.
Danmark, Østrig og Sverige tilkendegav, at man ikke kunne acceptere formandska-
bet kompromisforlag. Danmark fremhævede samtidig den store politiske opbak-
ning fra Rådet til at finde en løsning på de dansk/østrigske problemer, og spurgte i
denne henseende Kommissionen, om de ville afgive en erklæring der kunne sikre, at
Danmark og Østrig kunne opretholde deres nationale regler frem til 2012.
Kommissionen tilkendegav, at man ikke så sig i stand til at afgive en sådan erklæ-
ring, idet dette ville være i strid med Traktaten, og henviste i den henseende til vur-
deringen fra Rådets Juridiske Tjeneste.
Efterfølgende afgav Danmark en erklæring til Rådsmødeprotokollen. Af erklærin-
gen fremgik, at Danmark anerkendte at forslaget ville føre til en reduktion af F-
gasser i EU, men at Danmark ikke kunne acceptere at forslaget forhindrede med-
lemsstaterne i at opretholde skærpede nationale regler, samt at Danmark forbeholdt
sig ret til at tage alle passende midler under Traktaten i brug med henblik på at op-
retholde det høje danske beskyttelsesniveau.
Ad pkt. 3 – Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsfø-
ring i EU af genetisk modificeret raps.
Punktet blev taget af rådsmødets dagsorden, da ikke alle 22 oversættelser af
direktivet var færdigudarbejdede.
Ad pkt. 4 Rent effektivt og konkurrencedygtigt
Rådet vedtog formandskabets udkast til konklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Danmark lagde vægt på at virksomhederne har brug for, at politikerne udstikker
mål, der kan give virksomhederne en pejling af i hvilken retning udviklingen går og
dermed større sikkerhed for deres investeringer. De toneangivende virksomheder
ministeren har haft kontakt til har bekræftet at en indsats for miljøet ikke kun er en
omkostning men kan være en god investering for europæiske virksomheder. Virk-
somhederne ønsker samarbejde og ser behov for en kombination af virkemidler for
at fremme miljøteknologisk innovation.
Formanden afsluttede med at sige, at drøftelsen om miljørådets bidrag til Lissabon,
Vim Kok rapporten og bæredygtig udvikling skal drøftes videre på decembermødet.
Ad pkt. 5 - Kommissionens meddelelse: ”Håndtering af oversvømmelsesrisi-
ko, oversvømmelsesforebyggelse, oversvømmelsessikring og afhjælpning af
oversvømmelser.
Rådet vedtog formandskabets udkast til konklusioner.
Ad pkt. 6 – Bæredygtig vejtransport
Rådet havde en drøftelse.
Formandskabet konkluderede, at der var behov for hurtigt at træffe beslutninger,
der kunne føre til renere og mindre støjende biler. Der var især behov for drastisk
reduktion af emissionen af fine partikler og der var derfor behov for harmonisering
af regler om filtre på diselbiler.
En yderligere reduktion af emission en af NOX ville være af stor betydning for
miljø og sundhed. Kommissionen blev således opfordret til at fremkomme med
forslag til regler, der kunne sikre personbiler med et bæredygtigt NOX-niveau.
Endelig opfordrede formandskabet Kommissionen til at tage initiativ til yderligere
reduktioner af støj fra biler.
Endelig drøftede Rådet fremdriften i den frivillige aftale om reduktion af bilernes
CO” emission. Der var bred enighed om, at såfremt industrien ikke var i stand til at
leve op til aftalen måtte lovgivningsinitiativer overvejes.
Ad pkt. 7 – Kommissionens meddelelse om finansiering af Natura
2000.
Rådet havde en politisk debat.
En lang række medlemslande støttede integrationstankegangen, men betingede sig
samtidigt at samtlige ”huller” i finansieringen blev lukket bl.a. gennem et fremtidigt
”Life+” instrument med betydeligt forøgede budgetrammer.
Andre medlemslande støttede integrationsmodellen, men som samtidig fremhæve-
de, at niveauet for EU-medfinansiering ikke måtte lede til budgetforøgelser, og
skulle indgå som led i den samlede behandling af Det Finansielle Perspektiv.
Danmark støttede integrationssporet, og understregede at alle omkostninger, her-
under investeringsomkostninger, skulle kunne opnå EU-medfinansiering, og at der
skabes hjemmel herfor, samt at de midler, der hidtil havde været afsat til Life Natur,
for fremtiden burde stilles til rådighed for bl.a. Natura 2000 foranstaltninger.
Formanden konkluderede, at et stort flertal af medlemsstater støttede integrations-
tankegangen, og at mange af disse ønskede garantier for, at EU-medfinansiering i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
tilstrækkelig grad involverende andre fonde. Formandskabet ville sætte spørgsmålet
til debat igen på december-rådsmødet.
Pkt. 8 - 10. partskonference under klimakonventionen
Rådet vedtog formandskabets forslag til konklusioner.
Pkt. 9 – Temastrategi for bymiljøet
Rådet vedtog formandskabets forslag til konklusioner.
Pkt. 10 – Opfølgning af den 5. Pan-Europæiske miljøministerkon-
ference – Kiev+1
Rådet havde en drøftelse.
Rådet lagde vægt på, at man signalerede et fortsat engagement, men at man samtidig
satte fokus på landenes eget ansvar for at nå målene.