Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2608+2609 - almindelige anl.
Offentligt
1453426_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12767/04 (Presse 275)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2608. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Almindelige anliggender
den 11. oktober 2004 i Luxembourg
Formand
Bernard BOT
Nederlandenes udenrigsminister
*
2609. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(12770/04)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12767/04 (Presse 275)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0002.png
11.X.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet udtrykte tilfredshed med de fremskridt, der er gjort på flere områder af gennemførelsen af
EU's handlingsplan for
bekæmpelse af terrorisme,
idet det noterede sig, at EU og dets medlems-
stater stadig skal tage betydelige skridt for at følge de tilsagn, der er givet i planen.
Rådet besluttede at skærpe de restriktive foranstaltninger over for regimet i
Burma/Myanmar
i
lyset af de manglende fremskridt med hensyn til de demokrati- og menneskerettighedsrelaterede
benchmarks, som EU havde fastsat op til ASEM-topmødet den 8. oktober i Hanoi. Foranstaltnin-
gerne omfatter en udvidelse af visumforbuddet og et forbud mod at stille finansielle lån eller kre-
ditter til rådighed for og at erhverve eller udbygge kapitalinteresser i navngivne burmesiske stats-
ejede virksomheder.
På området for
den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP)
forlængede Rådet EU's
politimission i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (EUPOL Proxima) med endnu
12 måneder og vedtog operationsplanen for operation Althea i Bosnien-Hercegovina.
12767/04 (Presse 275)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0003.png
11.X.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD ......................................................................... 7
TERRORISME -
Rådets konklusioner.............................................................................................
8
EU'S UDVIDELSE....................................................................................................................... 10
EU'S FINANSIELLE RAMME FOR 2007-2013 .......................................................................... 11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
Euroen ................................................................................................................................. 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien - Indefrysning af
pengemidler ....................................................................................................................................................13
Burma/Myanmar .............................................................................................................................................13
Angola - Fornyelse af den fælles holdning .......................................................................................................14
Et strategisk partnerskab mellem EU og Indien -
Rådets konklusioner
..............................................................14
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Forlængelse af EU's politimission Proxima i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien -
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................................17
Operation Althea i Bosnien-Hercegovina -
Rådets konklusioner
.......................................................................18
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Stemmevægtning i Rådet - Befolkningstal*......................................................................................................18
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12767/04 (Presse 275)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
HANDELSPOLITIK
Kroatien - Protokol om handel - EU's udvidelse ...............................................................................................18
Island - Landbrugsprodukter ............................................................................................................................19
Usbekistan - Tekstilvarer .................................................................................................................................19
Belarus - Tekstilvarer ......................................................................................................................................19
Ekstern handel - Doha-udviklingsdagsordenen -
Rådets konklusioner...............................................................19
Den generelle præferenceordning -
Rådets konklusioner...................................................................................20
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Drøftelserne i andre rådssammensætninger ......................................................................................................22
FISKERI
Beskyttelse af koralrev - Forhøjelse af antallet af havdage* ..............................................................................22
12767/04 (Presse 275)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0005.png
11.X.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Estland:
Kristiina OJULAND
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Spanien:
Miguel Angel MORATINOS
Alberto NAVARRO
Frankrig:
Claudie HAIGNERÉ
Irland:
Dermot AHERN T.D.
Italien:
Franco FRATTINI
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Artis PABRIKS
Litauen:
Oskaras JUSYS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
László KOVÁCS
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard BOT
Anna Maria Agnes van ARDENNE-van der HOEVEN
Østrig:
Gregor WOSCHNAGG
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende
forbundskansler
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigs- og samarbejdsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister samt udenrigs- og indvandrings-
minister
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Fast repræsentant
12767/04 (Presse 275)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0006.png
11.X.2004
Polen:
Włodzimierz CIMOSZEWICZ
Portugal:
António MONTEIRO
Slovenien:
Ivo VAJGL
Slovakiet:
Eduard KUKAN
József BERÉNYI
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Denis MacSHANE
Kommissionen:
Chris PATTEN
Günter VERHEUGEN
Poul NIELSON
Michaele SCHREYER
Rådssekretariatet:
Javier SOLANA
Udenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund
i udlandet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
12767/04 (Presse 275)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0007.png
11.X.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD
Rådet drøftede et forslag til kommenteret dagsorden, som formandskabet havde udarbejdet for det
møde i Det Europæiske Råd, der skal holdes i Bruxelles den 5. november. Det vil forberede mødet i
Det Europæiske Råd mere detaljeret på samlingen den 2. november på grundlag af en ajourført
udgave af forslaget til kommenteret dagsorden.
Dokumentet opridser de vigtigste spørgsmål, der skal drøftes:
·
Økonomiske spørgsmål. Det Europæiske Råd vil få en redegørelse fra Wim Kok, formand for en
gruppe på højt plan, der rådgiver Kommissionen om forberedelsen af midtvejsrevisionen af den
strategi for økonomisk reform, der blev fastlagt i Lissabon i marts 2000. Det vil også notere sig
arbejdet med metoder til vurdering af den byrde, som lovgivning og regulering pålægger er-
hvervslivet.
·
Retlige og indre anliggender. Det Europæiske Råd forventes at vedtage en ny flerårig dagsorden
for EU's område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
·
Formidlingsstrategi for EU. Det Europæiske Råd vil undersøge, hvordan man bedre kan formidle
oplysninger til offentligheden om EU's arbejde og dets relevans for folks daglige tilværelse.
·
EU's udvidelse. Kommissionens formand vil forelægge en række dokumenter om politikken ved-
rørende Bulgariens, Rumæniens, Kroatiens og Tyrkiets ansøgninger om at tiltræde EU.
·
Eksterne forbindelser. Der forventes konklusioner om EU's forbindelser med tredjelandene og
om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik.
Arbejdet med de fleste af disse spørgsmål skal udføres i de relevante rådssammensætninger, og
formandskabet vil tage hensyn til resultaterne heraf under udarbejdelsen af udkastet til Det Euro-
pæiske Råds konklusioner.
Det Europæiske Råd vil også møde Josep Borrell, den nye formand for Europa-Parlamentet, for
første gang, med henblik på en udveksling af synspunkter.
12767/04 (Presse 275)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0008.png
11.X.2004
TERRORISME -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet noterede sig rapporten fra den højtstående repræsentant om fremskridtene i forbindelse med
gennemførelsen af EU-handlingsplanen for bekæmpelse af terrorisme, der blev vedtaget på Det
Europæiske Råds møde i juni, og EU's antiterrorkoordinators arbejde i den forbindelse.
Rådet udtrykte tilfredshed med de fremskridt, der er gjort, og understregede behovet for at fortsætte
indsatsen på forskellige områder, navnlig med hensyn til forbedring af udveksling af oplysninger
mellem det styrkede EU SITCEN, medlemsstaternes og Europols sikkerheds- og efterretningstjene-
ster, genetablering af taskforcen for terrorismebekæmpelse ved Europol, evaluering af medlemssta-
ternes nationale strukturer til terrorismebekæmpelse, oprettelse af et europæisk grænseforvaltnings-
agentur, indførelse af biometriske identifikatorer i pas og forebyggelse af finansiering af terrorisme.
Rådet noterede sig også de supplerende bidrag fra medlemsstaterne vedrørende terrorismebekæm-
pelse.
Rådet så med tilfredshed på det nye fokus på terrorismebekæmpelse i EU's eksterne politikker, som
har gjort Den Europæiske Unions tilsagn om at bekæmpe terrorisme mere synligt og været medvir-
kende til at uddybe samarbejdet med Unionens vigtigste partnere samtidig med, at det har bidraget
til at styrke FN's centrale rolle i det internationale samfunds indsats over for terrorisme. Rådet gen-
tog, at det er overbevist om, at Unionens reaktion på terrorisme kun kan blive effektiv på lang sigt,
hvis man også tackler de underliggende faktorer, der bidrager til terrorisme, og at Unionen skal
stræbe efter at bidrage til beskyttelse og fremme af demokrati, menneskerettigheder og frihedsret-
tigheder samt løsning af regionale konflikter og økonomiske og sociale problemer i hele verden.
Rådet noterede sig imidlertid, at EU og dets medlemsstater stadig skal tage betydelige skridt med
henblik på fuldt ud at følge de tilsagn, der blev givet i EU-handlingsplanen for bekæmpelse af terro-
risme. I den forbindelse opfordrede Rådet indtrængende medlemsstaterne til inden for de tidsfrister,
der er fastlagt i handlingsplanen for bekæmpelse af terrorisme, at afslutte gennemførelsen af den
relevante EU/EF-lovgivning (navnlig rammeafgørelsen af 13. juni 2002 om den europæiske arrest-
ordre og rammeafgørelsen af 13. juni 2002 om fælles efterforskningshold) samt ratificeringen af de
relevante konventioner (navnlig 2000-konventionen om gensidig retshjælp og dens protokol fra
2001, de tre protokoller til Europol-konventionen samt alle 12 FN-konventioner mod terrorisme). I
den forbindelse så Rådet også med tilfredshed på vedtagelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution
1566, som Rusland foreslog efter det grusomme terrorangreb i Beslan, og som Rådet betragter som
et nyttigt supplerende redskab i vor fælles kamp mod den internationale terrors svøbe.
12767/04 (Presse 275)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
Rådet udtrykte tilfredshed med EU's antiterrorkoordinators vigtige arbejde og opfordrede ham ind-
trængende til nøje at følge gennemførelsen af de vedtagne foranstaltninger. Rådet opfordrede alle
Rådets relevante organer til at fremskynde drøftelserne om andre foranstaltninger, som Det Euro-
pæiske Råd har indkredset med henblik på at forebygge og bekæmpe terrorisme, for eksempel ved-
rørende forbedring af udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne og Europol og
Eurojust, foranstaltninger, der sigter mod at styrke EU's kapacitet til at tackle følgerne af et terror-
angreb, direktivet om bekæmpelse af hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, forord-
ningen om kontrol med overflytninger af likvide midler samt den samlede strategi vedrørende fore-
byggelse af finansiering af terrorisme, så der kan gøres betydelige fremskridt med disse spørgsmål
inden Det Europæiske Råds møde i december.
Rådet besluttede at fortsætte den nøje overvågning af fremskridtene med henblik på at gøre status
derover på Det Europæiske Råds møde i december."
12767/04 (Presse 275)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0010.png
11.X.2004
EU'S UDVIDELSE
Rådet noterede sig kommissær Günter Verheugens forelæggelse af Kommissionens anbefaling om
indledning af tiltrædelsesforhandlinger med Tyrkiet, den periodiske rapport (2004) og dokumentet
med spørgsmål om Tyrkiet, strategidokumentet om fremskridtene i udvidelsesprocessen, herunder
Kroatien, samt de periodiske rapporter (2004) om Bulgarien og Rumænien.
Rådet udtrykte tilfredshed med disse dokumenter, der forelægges på et kritisk tidspunkt forud for de
afgørelser, som Det Europæiske Råd skal træffe i december. Det noterede sig delegationernes be-
mærkninger og konkluderede, at drøftelsen af disse dokumenter skal fortsætte i Rådets relevante
organer. Resultatet af disse drøftelser vil blive anvendt ved forberedelsen af Det Europæiske Råds
møde den 17. december.
På mødet den 17.-18. juni bekræftede Det Europæiske Råd især, at det har til hensigt i december at
træffe afgørelse om, hvorvidt der skal indledes forhandlinger med Tyrkiet, på grundlag af Kommis-
sionens rapport og anbefaling, forudsat at Tyrkiet opfylder de kriterier, det opstillede i København i
juni 1993. Disse omfatter institutionel stabilitet, demokrati, retsstat, menneskerettigheder og respekt
for og beskyttelse af mindretal.
12767/04 (Presse 275)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0011.png
11.X.2004
EU'S FINANSIELLE RAMME FOR 2007-2013
Rådet noterede sig situationen i drøftelserne om de finansielle overslag og hørte Kommissionens
præsentation af finansieringsforslagene med hensyn til eksterne forbindelser.
Rådet godkendte på samlingen den 13. september den metode, som formandskabet havde foreslået
for arbejdet med den finansielle ramme - den såkaldte byggeklodsmetode - hvor der fokuseres på de
forskellige udgiftsområder og underområder og omfanget af de ressourcer, de kræver. Det noterede
sig forhandlingernes globale karakter, og at Kommissionens forslag fortsat er grundlaget for Rådets
arbejde.
Formandskabets mål er i overensstemmelse med den tidsramme, der er fastlagt i Rådets flerårige
strategiske program, at gøre det muligt for Det Europæiske Råd på mødet den 17. december at
træffe afgørelser om principper og retningslinjer for det nye finansielle overslag. De vedtagne prin-
cipper og retningslinjer vil blive anvendt som ramme for det videre arbejde med henblik på at nå til
politisk enighed næste år.
Rådet (almindelige anliggender) har som Det Europæiske Råds forberedende organ ansvaret for
arbejdet med den finansielle ramme. Drøftelserne i andre rådssammensætninger vil ikke foregribe
resultatet af denne debat, selv om det erkendes, at arbejdet i Rådet (økonomi og finans) er af særlig
interesse.
12767/04 (Presse 275)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0012.png
11.X.2004
EVENTUELT
Euroen
Rådet drøftede kort, hvordan "euro" skal skrives i EU's lovtekster.
12767/04 (Presse 275)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0013.png
11.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien - Indefrys-
ning af pengemidler
Rådet vedtog en fælles holdning og en forordning om indefrysning af alle pengemidler og økonomi-
ske ressourcer, som tilhører personer, der er tiltalt af Det Internationale Krigsforbrydertribunal ved-
rørende det Tidligere Jugoslavien (8320/1/04
+ 12477/04).
Indefrysningen af pengemidler vil gælde for Ante Gotovina, Radovan Karadzic og Ratko Mladic,
som alle tre er tiltalt af ICTY. Den fælles holdning og forordningen har til formål at gennemføre
FN's Sikkerhedsråds resolution 1503 (2003), som anmoder alle stater om at intensivere samarbejdet
med ICTY og yde den al fornøden bistand.
Burma/Myanmar
Rådet erindrede om sine konklusioner fra samlingen den 13. september 2004, hvori det anførte, at
det ville træffe foranstaltninger på sin næste samling, hvis Burmas regering ikke havde opfyldt de
tre betingelser, der blev fastsat på Gymnich-mødet i Tullamore i april 2004, inden topmødet mellem
Asien og Europa (ASEM).
Rådet konstaterede, at ingen af de tre betingelser er blevet opfyldt. Daw Aung San Suu Kyi er forsat
i husarrest, Nationalforbundet for Demokrati er fortsat udsat for chikaner, og det nationale konvent
er ikke blevet tilladt en ægte, åben debat.
Som følge heraf nåede Rådet til politisk enighed om, at Den Europæiske Union vil opretholde de
nuværende foranstaltninger over for militærregimet i Burma og skærpe dem. Den vil gøre dette ved
at udvide visumspærrelisten til også at omfatte tjenstgørende militærpersonel med rang af brigade-
general og derover samt deres familiemedlemmer og ved et forbud mod at stille finansielle lån eller
kreditter til rådighed for og at erhverve eller udbygge kapitalinteresser i navngivne burmesiske
statsejede virksomheder.
Rådet bekræftede de øvrige foranstaltninger, som omhandles i dets konklusioner af 13. september,
herunder udbygningen af bistanden til det burmesiske folk på forskellige områder.
12767/04 (Presse 275)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
Angola - Fornyelse af den fælles holdning
Rådet vedtog at opretholde fælles holdning 2002/495/FUSP vedrørende Angola i endnu et år og at
opretholde de konklusioner, som det vedtog den 13. oktober 2003
(13817/03).
Et strategisk partnerskab mellem EU og Indien -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet udtrykte tilfredshed med den indgående og omfattende meddelelse fra Kommissio-
nen om et strategisk partnerskab mellem EU og Indien. Rådet tilslutter sig fuldt ud med-
delelsens generelle mål og vil arbejde sammen med Kommissionen for at føre dem ud i
livet.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at forbindelserne mellem Den Europæiske Union og
Indien i de seneste år, og navnlig siden det første topmøde mellem EU og Indien i 2000 i
Lissabon, har udviklet sig hurtigt og substantielt. Rådet minder om, at den europæiske sik-
kerhedsstrategi sigter hen imod et strategisk partnerskab med Indien i betragtning af lan-
dets rolle på den internationale scene.
Rådet glæder sig over den indiske regerings reaktion på Kommissionens meddelelse. Rådet
er parat til i den nærmeste fremtid sammen med Indien at gå i gang med udarbejdelsen af
en overordnet handlingsplan og en ny politisk fælleserklæring fra EU og Indien, som skal
vedtages på det næste topmøde.
Rådet er enig i Kommissionens analyse af, at der er store muligheder for at udvikle sub-
stansen i forholdet mellem EU og Indien på flere centrale områder. I overensstemmelse
hermed tilslutter Rådet sig prioriteringerne i meddelelsen:
styrkelse af det økonomiske partnerskab og fremme af samhandel og investeringer,
herunder gennem bedre markedsadgang og fortsat økonomisk reform;
arbejde i retning af et mere effektivt samarbejde mellem EU og Indien i FN og andre
multilaterale fora, herunder om konfliktforebyggelse og genopbygning efter konflik-
ter;
øget samarbejde om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben og disses fremfø-
ringsmidler samt bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet;
2.
3.
4.
12767/04 (Presse 275)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
5.
fortsættelse af dialogen om demokrati og menneskerettigheder under gensidig
respekt og på konstruktiv vis;
uddybning af de kulturelle forbindelser gennem en udvidelse af mellemfolkelige
kontakter;
fremme af bæredygtig udvikling og god forvaltning af globalisering;
bistå Indien med at føre millennium-udviklingsmålene ud i livet gennem et mere
målrettet udviklingssamarbejde;
styrkelse af dialogen om alle aspekter af international migration.
Rådet bekræfter, at et stabilt, fredeligt og velstående Sydasien er af afgørende interesse.
Rådet understreger, at EU lægger stor vægt på en tættere dialog og samarbejde med Indien,
når det gælder om at håndtere regionale krisesituationer. EU bør overveje at udarbejde en
strategisk tilgang til regionen, der kan bidrage til fred, sikkerhed og velstand og støtte den
regionale integration. Rådet gentager, at det lægger vægt på en styrket SAARC som driv-
kraft i regional integration og stabilitet på subkontinentet.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at EU og Indien har en fælles vision om økonomisk
udvikling, som bygger på hele samfundet. Det påpeger, at EU og Indien har meget at vinde
ved at arbejde sammen om at tage udfordringerne op i forbindelse med bæredygtige øko-
nomiske reformer, samtidig med at vore samfunds værdier bevares.
Rådet ser positivt på den indiske regerings tilsagn om resolut at forfølge den økonomiske
reform. Rådet gentager, at EU er fast besluttet på at fortsætte og uddybe den eksisterende
dialog på strategiske områder på en lang række felter. Dialogen om forskrifter og forsk-
ningssamarbejde og fremme af gensidige forretningsinteresser bør også fremmes. Rådet
støtter Kommissionens forslag om, at EU bør forsøge at opnå større konvergens med
Indien om de centrale spørgsmål, der er afgørende for en positiv afslutning af Doha-
udviklingsdagsordenen.
Rådet erkender, at der er behov for at sikre, at vore økonomiers konkurrenceevne fortsat
fremmes. Den bedste måde at opnå dette på mere vedvarende er gennem investering i
innovation og forskning. Mange af de mål, som EU selv har sat sig på forskningsområdet
(f.eks. informationsteknologi, bæredygtig udvikling og bioteknologi), er områder, hvor
Indien har anerkendt ekspertise. Rådet opfordrer Kommissionen til at undersøge, hvordan
vi kan øge samarbejdet mellem EU og Indien inden for videnskab og teknologi. Rådet
understreger betydningen af et samarbejde om klimaændring og energieffektivitet.
6.
7.
8.
12767/04 (Presse 275)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
9.
Rådet noterer sig, at den indiske regering har sat fattigdomsbekæmpelse øverst på dags-
ordenen. Trods en imponerende økonomisk vækst i de seneste år lever omkring 300 mio.
mennesker under den internationalt vedtagne fattigdomsgrænse. Udbyttet af Indiens hur-
tige økonomiske udvikling bør fordeles mere retfærdigt mellem alle indiske stater.
Rådet støtter Kommissionen i ønsket om så vidt muligt at give social og økonomisk sam-
hørighed højprioritet i den fremtidige udviklingsstrategi for Indien.
Rådet minder om Den Europæiske Unions tilsagn om at styrke FN's rolle og noterer sig
med tilfredshed, at Indien deler dette mål. Rådet går ind for styrkelse af dialogen mellem
EU og Indien om vigtige FN-relaterede spørgsmål med det formål at styrke De Forenede
Nationer og udvikle en effektiv multilateralisme og med henblik på at koordinere og har-
monisere holdningerne under forberedelsen, forhandlingen og gennemførelsen af de vigtig-
ste multilaterale konventioner og konferencer om sikkerhed, handel, miljø, udvikling, men-
neskerettigheder og kulturelle anliggender. Rådet tilslutter sig forslaget om at inddrage
Indien med henblik på at etablere et mere regelmæssigt og formaliseret samarbejde om
konfliktforebyggelse og genopbygning efter konflikter samt fredsopbyggende foranstalt-
ninger og vil gerne rejse dette spørgsmål.
Rådet minder om, at EU og Indien i januar 2003 i Athen enedes om et format for en dialog
om menneskerettigheder, og støtter de initiativer, der er taget af EU's missionschefer i New
Delhi sammen med den indiske regering. Rådet anser det for vigtigt også at udvikle et sam-
arbejde med Indien i multilaterale menneskerettighedsfora og om tematiske spørgsmål.
Rådet gentager sit engagement med hensyn til ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben
og disses fremførelsesmidler og noterer sig forslaget i Kommissionens meddelelse om at
tilstræbe at udbygge samarbejdet på dette område, og det vedtog at arbejde i overensstem-
melse med sin strategi for ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben med henblik på at
forbedre eksportkontrolforanstaltningernes sammenhæng og effektivitet for varer med
dobbelt anvendelse og forstærke den politiske dialog med Indien om ikke-spredning og
andre spørgsmål vedrørende masseødelæggelsesvåben, herunder at internationale instru-
menter får universel karakter.
EU bekræfter på ny, at den er fast besluttet på at bekæmpe enhver form for terrorisme,
uanset hvordan den kommer til udtryk. Rådet vil overveje Kommissionens forslag om at
optage Indien på listen over "højtprioriterede lande" for en "strategisk samarbejdsaftale"
med Europol.
Rådet deler Kommissionens analyse af migration og dens forslag om at øge samarbejdet
med Indien på dette område. Desuden finder Rådet, at den foreslåede dialog med Indien
bør omfatte specifikke drøftelser om at forsyne ulovligt bosiddende personer med nye rej-
sedokumenter. Rådet opfordrer også Kommissionen til at undersøge, om det er muligt at
forhandle en tilbagetagelsesaftale med Indien.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
12767/04 (Presse 275)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0017.png
11.X.2004
16.
Rådet deler Kommissionens bekymringer vedrørende den trussel, som spredningen af hiv
og aids udgør i Indien, og som vil kræve et stærkt politisk engagement og en handlekraftig
indsats i form af oplysning, forebyggende foranstaltninger og behandling. EU er rede til at
bistå Indien i disse bestræbelser.
Rådet fremhæver den kulturelle dimension af forbindelserne mellem EU og Indien og
betydningen af fortsat at lade den kulturelle mangfoldighed indgå i dialogprocessen mel-
lem EU og Indien. Det ser positivt på, at EU's formandskab agter at fremlægge et udkast til
en fælles erklæring om kulturelle forbindelser til godkendelse på det næste topmøde mel-
lem EU og Indien.
Rådet erkender, at EU - på trods af den dynamiske udvikling af forbindelserne mellem EU
og Indien - står over for den udfordring at højne sin profil i Indien og skabe en dybere for-
ståelse for EU's rolle og karakter, hvilket indebærer, at der lægges vægt på den kulturelle
og sproglige mangfoldighed. Derfor støtter Rådet fuldt ud Kommissionens forslag om at
øge den gensidige forståelse mellem Indien og EU gennem parlamentariske udvekslinger
og øget samarbejde mellem politiske partier, fagforeninger, handelssammenslutninger,
universiteter og det civile samfund."
17.
18.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Forlængelse af EU's politimission Proxima i Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet, der noterer sig de hidtidige fremskridt, blev i dag enigt om at forlænge EU's politimission i
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (EUPOL Proxima) i endnu 12 måneder efter ud-
løbet af det nuværende mandat den 15. december 2004. Denne afgørelse er foranlediget af en an-
modning fra premierminister Kostov.
Formålet med den forlængede mission vil være at yde yderligere støtte til udviklingen af en effektiv
og professionel politistyrke, der bygger på europæiske standarder for politiarbejde. Under vejled-
ning af EU's særlige repræsentant i Skopje og i partnerskab med værtslandets myndigheder vil EU's
politieksperter fortsat overvåge, vejlede og rådgive landets politi, med hovedvægt på mellem- og
topledere, og således bidrage til at bekæmpe organiseret kriminalitet mere effektivt, yderligere
styrke offentlighedens tillid til politiet, konsolidere lov og orden samt endvidere bistå ved oprettel-
sen af et grænsepoliti. I denne forbindelse opfordrede Rådet generalsekretariatet til at fremskynde
planlægningen for således at sikre en problemløs overgang til den udvidede mission."
12767/04 (Presse 275)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0018.png
11.X.2004
Operation Althea i Bosnien-Hercegovina -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet godkendte operationsplanen for EU-styrkens operation Althea. Denne den hidtil største
militære operation under Den Europæiske Unions ledelse kommer til at indgå som et led i EU's
samlede tilgang i Bosnien-Hercegovina. Den vil støtte vort langsigtede mål om et stabilt, levedyg-
tigt, fredeligt og multietnisk Bosnien-Hercegovina, der samarbejder fredeligt med sine naboer, og
som uigenkaldeligt er på rette kurs mod EU-medlemskab.
Rådet bemærkede med tilfredshed de fremskridt, der gøres med planlægning og forberedelse af
denne operation. Overdragelsen af kommandoen fra den NATO-ledede SFOR-operation i Bosnien-
Hercegovina til den EU-ledede operation Althea sker efter planen den 2. december 2004."
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Stemmevægtning i Rådet - Befolkningstal*
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af sin forretningsorden og om fastlæggelse, på grundlag af
data fra Eurostat, af det samlede befolkningstal for hver medlemsstat for et år, samt en årlig ajour-
føring af disse tal med hensyn til stemmevægtningen i Rådet (12712/04
+ 12708/04 ADD 1).
Når Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, kan et medlem af Rådet i overensstemmelse
med Nice-traktaten kræve, at det kontrolleres, at de medlemsstater, der udgør dette kvalificerede
flertal, repræsenterer mindst 62% af Unionens samlede befolkning.
HANDELSPOLITIK
Kroatien - Protokol om handel - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en protokol til interimsaftalen om handel mellem Det
Europæiske Fællesskab og Kroatien for at tage hensyn til de 10 nye medlemsstaters tiltrædelse af
EU
(9854/04).
Interimsaftalen gør det muligt at anvende bestemmelser om handel i afventning af ikrafttrædelsen af
stabiliserings- og associeringsaftalen med Kroatien.
12767/04 (Presse 275)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
Island - Landbrugsprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Island med henblik på øget liberalisering af den bilaterale samhandel med landbrugsprodukter.
Usbekistan - Tekstilvarer
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om for-
nyelse af aftalen om handel med tekstilvarer mellem EF og Usbekistan.
Belarus - Tekstilvarer
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en ny
aftale om handel med tekstilvarer mellem EF og Belarus.
Ekstern handel - Doha-udviklingsdagsordenen -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet finder, at tilgangen til Doha-udviklingsdagsordenen, der er baseret på en bred dags-
orden med en ambitiøs åbning af handelen, strammere handelsregler og særlig fokus på
udviklingslandenes behov og interesser for at fremme deres integration i det globale han-
delssystem, fortsat vil indtage en central plads i EU's holdning i de igangværende forhand-
linger.
Rådet er enigt om, at den forhandlingsramme, WTO's Almindelige Råd har vedtaget, udgør
et godt grundlag for næste stadium i forhandlingerne i forbindelse med Doha-udviklings-
dagsordenen. Rådet understreger, at forhandlingsrammen kun fremmer en del af forhand-
lingerne under Doha-udviklingsdagsordenen, og at det er nødvendigt at få alle elementer i
disse forhandlinger op på samme ambitions- og specificitetsniveau. Derfor skal arbejdet
med en række spørgsmål intensiveres, herunder især spørgsmål, hvis substans ikke eller
kun delvis er behandlet inden for denne ramme.
Rådet bekræfter på ny betydningen af, at der opnås et afbalanceret resultat af Doha-runden,
og fremhæver i denne forbindelse helhedsprincippet, som også bekræftes på ny i ramme-
aftalen.
Samtidig skal der på alle områder tages hensyn til EU's interesser, såvel offensive som
defensive. For at nå til et afbalanceret resultat er det nødvendigt at være særligt opmærk-
som på EU's interesser med hensyn til bl.a. forhandlinger om markedsadgang for land-
brugsprodukter (NAMA), tjenesteydelser, handelslettelse og -regler. Rådet understreger, at
alle WTO-parterne må gøre indrømmelser alt efter deres udviklingsniveau.
2.
3.
4.
12767/04 (Presse 275)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
5.
For så vidt angår landbrug fremhæver Rådet på ny vigtigheden af at opnå et tilfredsstil-
lende resultat på følsomme områder for EU med hensyn til markedsadgang for landbrugs-
produkter, vigtigheden af fuld parallelisme i henseende til afskaffelse af alle former for
eksportsubsidier, behovet for omfattende reformer i andre industrialiserede lande, behovet
for at holde reformerne af den fælles landbrugspolitik intakte og behovet for at gøre frem-
skridt med hensyn til andre spørgsmål af interesse for EU, bl.a. ikke-handelsrelaterede
spørgsmål og geografiske betegnelser.
Rådet henstiller derfor til Kommissionen, at den fortsat sikrer, at EU spiller en aktiv og
konstruktiv rolle i de kommende forhandlinger på grundlag af de forskellige konklusioner i
relation hertil, som Rådet har vedtaget siden 1999, og i snævert samråd med Artikel 133–
Udvalget. Rådet vil fortsat følge disse forhandlinger nøje og opfordrer derfor Kommissio-
nen til at holde kontakt med Rådet vedrørende enhver betydelig udvikling i denne forbin-
delse."
6.
Den generelle præferenceordning -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet hilser Kommissionens meddelelse "Udviklingslande, international handel og bære-
dygtig udvikling: Fællesskabets generelle toldpræferenceordnings rolle i tiåret 2006/2015"
velkommen og tilslutter sig de overordnede mål heri: GSP skal være stabil, forudsigelig,
objektiv, enkel, gennemsigtig og forenelig med WTO og tage hensyn til udviklingslande-
nes specifikke behov. Rådet støtter Kommissionens bestræbelser på en generel forenkling
af GSP for at hjælpe udviklingslandene med at reducere fattigdommen og fremme en
bæredygtig udvikling. Det er med henblik herpå nødvendigt at fastsætte en generel GSP-
ordning på grundlag af objektive udviklingsrelaterede kriterier.
Rådet minder om, at det vil få brug for yderligere oplysninger om gennemførelsen, før det
kan nå frem til en endelig holdning. Rådet kan foreløbig kun tage stilling til de grundprin-
cipper, der er skitseret i Kommissionens meddelelse.
Rådet er af den opfattelse, at den fælles handelspolitik har en rolle at spille med hensyn til
at konsolidere udviklingspolitikkens mål, især udryddelse af fattigdom og fremme af bære-
dygtig udvikling, idet narkotikabekæmpelse er en integrerende del heraf. Præferencead-
gang til de udviklede landes markeder bidrager til udviklingslandenes økonomiske udvik-
ling og integration i verdensøkonomien.
2.
3.
12767/04 (Presse 275)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2004
4.
Rådet bekræfter på ny, at det er forpligtet på et åbent, retfærdigt, gennemsigtigt, regelbase-
ret og ikke-diskriminerende handelssystem og på at videreudvikle dette system ved hjælp
af et vellykket og udviklingsvenligt resultat af Doha-udviklingsrunden. Det er derfor, EU
også opfordrer andre udviklede lande og større udviklingslande til at følge EU og give alle
varer fra de mindst udviklede lande (LDC) told- og kontingentfri adgang. Rådet er i den
forbindelse også villig til at gøre en indsats for en smidig overgang fra EBA-ordningen,
hver gang FN fjerner et land fra LDC-listen.
Rådet vil foretage en konstruktiv gennemgang af Kommissionens forslag for yderligere at
forbedre det nuværende tilbud og GSP's effektivitet under hensyn til de GSP-instrumenter,
der er til rådighed, og i overensstemmelse med målene i Kommissionens meddelelse.
Rådet støtter en GSP-ordning, der er målrettet de lande, der har mest brug for det, som
f.eks. LDC-landene og de mest sårbare udviklingslande, for at hjælpe dem til at spille en
større rolle i den internationale handel. I den forbindelse vil følgerne af ophøret af MFA-
tekstilkontingentordningen blive behandlet under drøftelserne om den nye GSP-ordning.
For at sikre, at præferencerne indrømmes de lande, der har mest brug for det, erkender
Rådet, at der er brug for et gradueringssystem. Det er også af den opfattelse, at den nuvæ-
rende ordning skal forenkles med et gradueringssystem baseret på nye kriterier (f.eks. af-
snit i den fælles toldtarif). Rådet kan se fordelene ved en forenklet ordning baseret på et
enkelt og konsekvent markedsandelskriterium. Det opfordrer imidlertid Kommissionen til
at forelægge valgmuligheder i forbindelse med indførelsen af udviklingskriterier. Det
fremhæver også betydningen af at bruge tilgængelige statistikker fra alle EU-medlemssta-
terne.
Rådet er villigt til at se positivt på forslaget om én incitamentordning (GSP+). Denne ord-
ning vil blive baseret på erkendelsen af, at visse udviklingslande objektivt set har særlige
udviklingsbehov, der kan tilgodeses ved hjælp af yderligere toldpræferencer. I den sam-
menhæng fremmer GSP+ en bæredygtig udvikling, og den styrker god regeringsførelse,
herunder narkotikabekæmpelse. Før man vedtager en sådan incitamentordning, er man
imidlertid nødt til at tage stilling til følgende:
listen over relevante konventioner
hvilke konventioner der skal være obligatoriske
betingelser og procedurer for adgang og tilbagetrækning
de mest relevante, effektive og gennemsigtige internationale overvågningsordninger
5.
6.
7.
8.
12767/04 (Presse 275)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0022.png
11.X.2004
9.
yderligere kriterier i relation til modtagerlandenes udviklingsbehov
mulige overgangsordninger for de lande, der for øjeblikket er omfattet af de eksiste-
rende incitamentordninger, og som måske ikke er berettiget til GSP+.
Rådet finder, at en forenkling og en passende lempelse af oprindelsesreglerne vil give en
bedre anvendelse af GSP, der dermed bliver et bedre udviklingsværktøj. Rådet opfordrer
derfor indtrængende Kommissionen til at komme med forslag til, hvordan dette mål kan
nås. Det bør i den forbindelse overvejes at lette kumulering.
Rådet hilser det mål velkommen at lade GSP-præferencerne være omfattet af de frihandels-
aftaler, Fællesskabet indgår, i afventning af nærmere oplysninger om, hvordan dette kan
gennemføres. Rådet finder ikke desto mindre, at AVS-landene bør vedblive med at være
omfattet af GSP, i det mindste indtil de økonomiske partnerskabsaftaler træder i kraft.
Rådet støtter Kommissionens forslag om at ændre instrumenterne for midlertidig tilbage-
trækning, beskyttelsesforanstaltningerne og bekæmpelsen af svig på en gennemsigtig og
ikke-diskriminerende måde for at sikre en mere effektiv anvendelse heraf.
Rådet ser frem til, at udkastet til GSP-forordningen bliver forelagt i så god tid, at der bliver
tid til en indgående drøftelse i Rådet, en meningsfuld høring af Europa-Parlamentet og
konsultation af interessenterne. Hvis forslaget forelægges rettidigt, ser Rådet optimistisk på
at kunne vedtage den nye forordning inden for en sådan tidsramme, at de erhvervsdrivende
har tid nok til at tilpasse sig de nye bestemmelser."
10.
11.
12.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Drøftelserne i andre rådssammensætninger
Rådet vedtog en status over drøftelserne i andre rådssammensætninger
(12984/04).
FISKERI
Beskyttelse af koralrev - Forhøjelse af antallet af havdage*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2287/2003 for så vidt angår antallet
af havdage for fartøjer, der fisker efter kuller i Nordsøen, og anvendelse af bundtrawl i farvandene
omkring Azorerne, De Kanariske Øer og Madeira
(12423/04 + ADD 1 REV 1, 12425/04).
12767/04 (Presse 275)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453426_0023.png
11.X.2004
Formålet med forordningen er at beskytte dybhavskoralrev i visse områder i Atlanterhavet ved at
forbyde anvendelsen af bundtrawl eller lignende trukne net i farvandene omkring Azorerne, De
Kanariske Øer og Madeira. Dette er en midlertidig løsning, indtil der kan vedtages en mere perma-
nent ordning på grundlag af Kommissionens forslag (KOM(2004) 58) til en forordning om ændring
af forordning (EF) nr. 850/98 for så vidt angår beskyttelsen af dybhavskoralrev mod virkningen af
trawling i visse områder i Atlanterhavet.
Forordningen tager også sigte på at forhøje antallet af havdage fra 10 til 12 om måneden for fartø-
jer, der er udstyret med FOS (satellitbaseret fartøjsovervågning) og har en særlig fiskeritilladelse,
for kullerfiskeri i Nordsøen uden for beskyttelsesområderne for torsk. Forhøjelsen er berettiget som
et incitament til at reducere torskefiskeriet uden for beskyttelsesområderne for torsk.
12767/04 (Presse 275)
23
DA