Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2608+2609 - almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. oktober 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. oktober 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindel-
ser) den 11.-12. oktober 2004 – vedlægges Udenrigsministeriets supplerende
notat vedr. dagsordenspunkt 20.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
105296_0002.png
2
SUPPLERENDE AKTUELT NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende bidrag til det samlede aktu-
elle notat for rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser)
den 11.-12. oktober 2004:
Dagsorden-
punkt 20: Kvalificeret flertal efter 1.
november 2004 – definition af befolk-
ningselementet
Dato:
7. oktober 2004
Nyt notat.
1. Indledning
Stemmevægtene i Rådet efter udvidelsen blev fastlagt i tiltrædelsesakten til Nice-
traktaten. I perioden 1. maj til 31. oktober 2004 har de karakter af et overgangssy-
stem, hvor de nye medlemsstater er indpasset i den eksisterende EU15-skala over
stemmevægtene. Fra den 1. november 2004 træder Nice-traktatens nye system i
kraft, som udover at ændre stemmevægtene vil give mulighed for, at en medlems-
stat kan kræve, at et kvalificeret flertal i Rådet også repræsenterer mindst 62% af
EU’s samlede befolkning. Traktaten anvender kun betegnelsen ”Unionens samlede
befolkning” uden at definere nærmere, hvordan befolkningstallet skal opgøres for
de enkelte medlemsstater.
Formandskabet har på denne baggrund fremlagt et forslag til ændring af Rådets
forretningsorden, som dels fastsætter en procedure for medlemsstaternes indberet-
ning om deres befolkningstal og dels definerer, hvordan det befolkningstal, som vil
blive anvendt af Rådet, skal opgøres. Der lægges op til, at medlemsstaterne senest
den 1. september hvert år kommunikerer deres befolkningstal pr. 1. januar samme
år til Eurostat. Eurostat vil derpå frem til den 30. september have mulighed for at
verificere tallene i samarbejde med medlemsstaterne. Herefter vil tallene blive vide-
regivet til Rådet og blive brugt som de officielle befolkningstal i relation til Nice-
traktatens beslutningsprocedure fra 1. januar det efterfølgende år.
Med hensyn til befolkningstallet foreslår formandskabet at anvende den eksisteren-
de definition af 25. juni 1996 fra Rådets forretningsorden, som bruger indbyggertal
forstået som personer med lovligt ophold i landet uanset nationalitet frem for antal
statsborgere. Denne definition er løbende blevet anvendt i EU-samarbejdet, og den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
præciserer eksplicit, hvilke personer der henholdsvis skal tælles med og udelades fra
indbyggertallet. Metodologien harmonerer i al væsentlighed med den, som Dan-
marks Statistik anvender. Den reelle forskel, for Danmarks vedkommende mellem
anvendelse af indbyggertal (5,383 mio.) i forhold til antal statsborgere (5,118 mio.),
er ifølge 2003-opgørelsen 265.000 personer svarende til 4,92%. Der har i Coreper
været en diskussion af, hvorvidt befolkningstal eller statsborgere skal lægges til
grund for beregningsgrundlaget.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant i denne sammenhæng, da
spørgsmålet omhandler reglerne for stemmeafgivelse i Rådet.
3. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg