Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2608+2609 - almindelige anl. Bilag 6
Offentligt
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. oktober 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets redegørelse
for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. oktober 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110174_0002.png
2
UD EN RIGSMIN ISTERIET
N ordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
D en 18. oktober 2004
REFER A T
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
11. – 12. oktober 2004.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd 5. november 2004:
- Udkast til kommenteret dagsorden
Rådet havde en første drøftelse af formandskabets udkast til dagsorden for Det Europæi-
ske Råds møde den 4.-5. november 2004. Rådet vil drøfte dagsordnen på ny på sit møde
den 2. november 2004.
2. Terrorbekæmpelse
På rådsmødet blev der gjort status for arbejdet med at gennemføre EU’s handlingsplan
vedrørende terrorbekæmpelse. I arbejdet med at integrere terrorbekæmpelse i EU’s ekster-
ne relationer, er der udvalgt ca. 10 prioritetslande, som EU i første omgang vil udbygge sit
samarbejde med. Der er gennemført konsultationer med den første gruppe lande om be-
hovet for teknisk bistand til en styrket indsats mod terrorisme. Derudover er emner som
rekruttering til terrorisme blevet drøftet.
På rådsmødet blev der lagt vægt på samarbejdet med de regionale organisationer om ind-
satsen mod terrorisme, ligesom behovet for en dialog med moderate islamiske kræfter blev
fremhævet.
Der var enighed om behovet for at sikre implementering af vedtagne retsakter, herunder
den europæiske arrestordre. Der forudses en løbende opdatering af handlingsplanen op til
mødet i Det Europæiske Råd i december 2004.
Der blev vedtaget rådskonklusioner.
3. Udvidelsen
Kommissionen præsenterede sin ”udvidelsespakke” vedr. Tyrkiet, Bulgarien, Rumænien og
Kroatien. Der var ikke nogen egentlig drøftelse af indholdet i pakken.
4. Finansielle perspektiver 2007-2013
Formandskabet lagde, modsat det annoncerede, op til en åben drøftelse af samhørigheds-
politikken. Der var generelt tale om gentagelse af velkendte positioner. Formandskabet
konkluderede ikke på drøftelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110174_0004.png
4
5. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Punktet blev vedtaget uden debat.
6. (Evt.) Iran
Under drøftelsen udtryktes generel bekymring over Irans atomprogram. Bestræbelserne
overfor Iran fortsættes. Enighed om at EU bør overveje eventuelle nye muligheder for at
sikre iransk efterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud.
7. Indonesien
Rådet havde en kort drøftelse af situationen i Indonesien, hvorefter rådskonklusionerne
blev godkendt uden bemærkninger.
8. (Evt.) Den europæiske naboskabspolitik
Kommissionen orienterede Rådet om status for forhandlingerne om handlingsplaner med
en række nabolande.
9. Sudan/Darfur
Rådskonklusioner vedtaget. Enighed om fortsat pres på parterne, især Sudans regering, om
øjeblikkelig stop for væbnede angreb og afvæbning af militser i Darfur. Muligheden for
sanktioner holdes åben. Støtte til styrkelse af den Afrikanske Unions observatørmission i
Darfur. Parterne opfordres til at samarbejde med den af FN nedsatte internationale kom-
mission til undersøgelse af overtrædelse af international ret og menneskerettigheder. Op-
fordring til at overtrædere holdes ansvarlig. Opfordring til en hurtig afslutning af fredsfor-
handlingerne mellem regeringen og oprørsbevægelsen i syd (SPLM/A). EU vil øge sit hu-
manitære engagement og forblive aktivt involveret i fredsbestræbelserne.
10. (Evt.) De Store Søers Område
Rådet drøftede situationen i De Store Søers Område og udtrykte bekymring over den
overordnede situation, selv om der også kunne noteres en række positive udviklinger. Rådet
understregede, at alle lande i regionen havde fælles ansvar for en bedring af sikkerheden i
grænseregionerne.
Rådet hilste vedtagelsen af Sikkerhedsrådsresolution 1565 velkommen, som udvider FN’s
fredsbevarende styrker, MONUC, i Den Demokratiske Republik Congo. Rådet vedtog EU
støtte til MONUC i form af efterretningsoplysninger fra satellitcenteret SATCEN. Endvi-
dere ville man oprette et ”clearing house”, der skulle koordinere medlemsstaternes bidrag
til en styrkelse af MONUC. Der vil blive rapporteret tilbage til Rådet om medlemsstaternes
bidrag i november. Rådet anmodede endvidere om, at det blev undersøgt, om EU kunne
bidrage gennem ESDP indenfor polititræning og sikkerhedssektorreformer, herunder etab-
leringen af en integreret hær.
Endelig udtrykte Rådet støtte til Burundis præsident for hans støtte til gennemførelsen af
Arusha fredsaftalen i Burundi. Parterne blev opfordret til at nå en aftale om en begrænset
forlængelse af overgangsperioden, inden der bliver afholdt valg.
11. Libyen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110174_0005.png
5
Efter indledningsvist at have påskønnet Libyens vilje til at destruere masseødelæggelsesvå-
ben og til at indgå erstatningsydelser til efterladte efter terrorbombningen af diskoteket "La
Belle", pegede Rådet på centrale områder for den videre udvikling af relationerne til Libyen.
Det gjaldt samarbejde på migrationsområdet samt forbedringer i menneskerettighedssitua-
tionen. Man så tillige med stor bekymring på dødsdommene over bulgarske og palæstinen-
siske sundheds-arbejdere fængslet i 1999, anklaget for at have smittet patienter på Benghazi
hospital med HIV. Det besluttedes, at EU ville tage følgende indledende skridt i en gradvis
udvikling af relationerne til Libyen: Endelig ophævelse af sanktioner suspenderet i 1999
samt ophævelse af EU's våbenembargo; udsendelse af teknisk mission til afdækning af
samarbejdsmuligheder på migrationsområdet; implementering af en humanitær indsats for
de patienter, der blev smittet med HIV på Benghazi hospital; samt nøje monitorering af
menneskerettighedssituationen. Rådet tilkendegav desuden, at man ville arbejde på at give
Kommissionen mandat til at forhandle en fiskeriaftale med Libyen. Endemålet for udvik-
lingen af relationerne var Libyens deltagelse i Barcelonaprocessen, idet det præciseredes, at
opnåelse heraf afhang af Libyens fulde accept af Barcelonadeklarationen og dets acquis.
Rådet inviterede Libyen til at reagere positivt på disse indledende skridt, og insisterede i det
lys på, at Libyen fandt en løsning på udestående sager i forhold til EU og dets medlemssta-
ter, herunder sagen vedr. de bulgarske og palæstinensiske sundhedsarbejdere.
12. Menneskerettighedsspørgsmål i forberedelse af kommende drøftelser i FN
EU-Kina:
Punktet blev vedtaget uden debat.
EU-Iran:
Der var principiel enighed om til en vis grad at behandle menneskerettighedsspørgsmålet
og atomspørgsmålet separat, og at menneskerettighederne må behandles på egne betingel-
ser. På denne baggrund blev rådskonklusionerne om menneskerettighedsdialogen med Iran
vedtaget.
13. Kina - våbenembargo
Rådet havde en kort frokostdrøftelse af EU's våbenembargo overfor Kina. Fremskridt på
menneskerettighedsområdet i Kina samt styrkelse af EU's fælles kodeks for våbeneksport
er fortsat vigtige emner i denne sammenhæng. Det forventes, at drøftelsen af spørgsmålet
vil fortsætte i EU-regi.
14.
Det vestlige Balkan
Serbien og Montenegro/Kosovo:
Kommissær Patten og den Høje Repræsentant redegjorde for deres nylige møder i Serbien
og Montenegro. Rådet udtrykte støtte til, at der over for Serbien og Montenegro anlægges
en to-sporet tilgang, der inden for rammerne af én Stabiliserings- og Associeringsaftale åb-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110174_0006.png
6
ner op for, at der med de to delrepublikker forhandles separate protokoller om handel,
økonomi og visse sektorpolitikker. I denne sammenhæng gentog Rådet den vægt, det læg-
ger på styrkelse af Statsunionen mellem Serbien og Montenegro. På dette grundlag opfor-
drede Rådet Kommissionen til at genoptage arbejdet med et gennemførlighedsstudie ved-
rørende indledning af forhandlinger om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbi-
en og Montenegro.
Rådet drøftede kort situationen i Kosovo med udgangspunkt i de forestående parlamentsvalg d. 23.
oktober 2004. Det udtrykte forventning om, at valgene ville blive frie og demokratiske og udtrykte
i denne sammenhæng tilfredshed med, at Præsident Tadic havde opfordret Kosovo-serbere til at
deltage. Rådet udtrykte håb om snarlig dannelse af en fungerende regering.
Vojvodina:
Rådet hilste velkommen, at den serbiske regering har givet tilsagn om at ville forstærke dia-
logen med alle etniske grupper.
15. ICTY
Carla Del Ponte, chefanklager for tribunalet vedrørende det tidligere Jugoslavien, oriente-
rede Rådet om landene på det Vestlige Balkans samarbejde med krigsforbrydertribunalet
for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Det overordnede budskab var negativt. Carla del Pon-
te fremhævede, at EU vedvarende burde understrege vigtigheden af at samarbejde med
tribunalet.
Rådet udtrykte dyb bekymring over det manglende samarbejde og mindede samtidig de
pågældende lande om den forpligtelse, som de havde påtaget sig til at samarbejde med tri-
bunalet. Rådet opfordrede især Serbien og Montenegro og Bosnien-Hercegovina, men
også Kroatien, til at sikre dette samarbejde og bringe Ratko Mladic, Radovan Karadzic og
Ante Gotovina og andre sigtede til Haag. Rådet understregede, at vedblivende mangel på
fuldt og omgående samarbejde med tribunalet alvorligt ville bringe den fortsatte tilnærmel-
se til EU i fare.
Rådet vedtog uden debat, efter høring af Parlamentet, et forslag om indefrysning af tilgo-
dehavender tilhørende personer sigtet af tribunalet, men endnu ikke bragt til Haag.
16. WTO/Doha Development Agenda (DDA)
Rådskonklusioner blev vedtaget, hvorved Rådet gjorde status over forhandlingssituationen
i Doha-Runden og slog fast, at EU også i det videre forløb skulle spille en fleksibel, bro-
byggende og ledende rolle i forhandlingerne.
17. EU’s Generelle Toldpræference System
Rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.
18. Mellemøsten
Rådet havde en generel drøftelse af situationen i Mellemøsten. Rådet udtrykte dyb bekym-
ring over den forværrede situation i Israel og de palæstinensiske områder. Rådet gentog sit
synspunkt om, at en israelsk tilbagetrækning fra alle bosættelser i Gaza og fire bosættelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110174_0007.png
7
på Vestbredden kan være et muligt første positivt skridt i retning af implementeringen af
køreplanen for fred. Samtidig henviste Rådet dog til de fem betingelser for accept af tilba-
getrækningen, som Det Europæiske Råd fastslog i marts 2004. Rådet understregede, at til-
bagetrækningen ikke må være et forsøg på at erstatte køreplanen for fred og den deri for-
udsete to-statsløsning. Endelig drøftede Rådet EU’s konkrete muligheder for at bidrage til
en positiv udvikling, herunder ved fortsat at yde støtte til den palæstinensiske myndigheds
reformbestræbelser og til afholdelse af palæstinensiske valg.
19. Ukraine
Rådet vedtog konklusioner vedrørende Ukraine, hvori landets betydning som nabo og
partner for EU understreges. Ukraines beslutning om et nærmere samarbejde med EU hil-
ses velkommen. Samtidig understreges det, at graden af tilnærmelse mellem EU og Ukraine
i første række er betinget af, at omstillingen af Ukraine til demokratisk retsstat og markeds-
økonomi lykkes. Der erindres om de muligheder, EU’s naboskabspolitik byder på i denne
sammenhæng. Rådet påminder Ukraines ledelse om, at den måde, præsidentvalget ultimo
oktober gennemføres på, vil være en prøve på den vægt, Ukraine tillægger Europarådets og
OSCE’s demokratiske værdier, ligesom det vil være af stor betydning for forholdet mellem
EU og Ukraine.
20. Kvalificeret flertal efter 1. november 2004 – definition af befolkningselementet
Punktet blev vedtaget uden debat.