Europaudvalget 2003-04
2606 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453404_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12400/04 (Presse 264)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2606. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
den 4. oktober 2004 i Luxembourg
Formand
Aart Jan DE GEUS
Nederlandenes arbejds- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12400/04 (Presse 264)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0002.png
4.X.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om et udkast til direktiv om ligebehandling af kvinder og mænd uden for
arbejdsstedet.
Det vedtog desuden en afgørelse om videreførelse af retningslinjerne for 2003 for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker og en afgørelse om genetablering af Udvalget for Social Beskyttelse.
Rådet besluttede at bemyndige formandskabet, om nødvendigt bistået af generalsekretæren/den
højtstående repræsentant, til at indlede forhandlinger med Schweiz med henblik på at fastlægge en
ramme for Schweiz' deltagelse i Den Europæiske Unions krisestyringsoperationer.
Det vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale om samarbejde inden for viden-
skab og teknologi mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas Forenede Stater.
12400/04 (Presse 264)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0003.png
4.X.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LIGEBEHANDLING AF KVINDER OG MÆND ......................................................................... 7
SUNDHEDSPLEJE OG LANGVARIG PLEJE .............................................................................. 9
SOCIALYDELSER AF ALMEN INTERESSE ............................................................................ 11
DE EUROPÆISKE AGENTURER .............................................................................................. 12
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN............................................................................ 13
VIKARANSATTE........................................................................................................................ 14
EVENTUELT ............................................................................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
1
Udvalget for Social Beskyttelse .......................................................................................................................16
Retningslinjer for beskæftigelsespolitikkerne ...................................................................................................16
EKSTERNE FORBINDELSER
Topmøde mellem Asien og Europa ..................................................................................................................16
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Krisestyringsoperationer - Schweiz ..................................................................................................................17
UDVIKLING
Den Europæiske Udviklingsfond - AVS-programmer -
Rådets konklusioner.....................................................17
HANDELSPOLITIK
Forbindelserne med Kasakhstan - Stålprodukter ...............................................................................................18
Indien - Antidumping - Tovværk af syntetiske fibre .........................................................................................19
Japan - Antidumping - Fjernsynskamerasystemer .............................................................................................19
CIVILBESKYTTELSE
Styrkelse af den samlede civilbeskyttelseskapacitet i Den Europæiske Union -
Rådets konklusioner
.................19
MILJØ
Inddragelse af miljøhensyn i den europæiske standardisering -
Rådets konklusioner
.........................................24
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12400/04 (Presse 264)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2004
FORSKNING
Samarbejde med USA inden for videnskab og teknologi ..................................................................................27
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................27
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Udryddelsestruede arter - International Konvention*........................................................................................27
12400/04 (Presse 264)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0005.png
4.X.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Rudy DEMOTTE
Den Tjekkiske Republik:
Zdeněk ŠKROMACH
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Eva Kjer HANSEN
Tyskland:
Rudolf ANZINGER
Hansjörg GEIGER
Estland:
Marko POMERANTS
Grækenland:
Panos PANAGIOTOPOULOS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Frankrig:
Gérard LARCHER
Social- og sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Beskæftigelsesminister
Socialminister og minister for ligestilling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbej-
de
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Socialminister
Minister for beskæftigelse og social sikring
Arbejds- og socialminister
Viceminister under ministeren for beskæftigelse, arbejde
og social samhørighed, med ansvar for arbejdsmarkeds-
forhold
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og
Beskæftigelse
Statssekretær for arbejdsmarkeds- og socialpolitik
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Sundheds- og socialminister
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for undervisning, ungdom og beskæftigelse
Statssekretær for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Irland:
Tony KILLEEN
Italien:
Alberto BRAMBILLA
Cypern:
Christos TALIADOROS
Letland:
Dagnija STAĶE
Litauen:
Rimantas KAIRELIS
Luxembourg:
François BILTGEN
Mars DI BARTOLOMEO
Marie-Josée JACOBS
Ungarn:
Egon DIENES-OEHM
Malta:
Louis GALEA
Nederlandene:
Henk van HOOF
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
12400/04 (Presse 264)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0006.png
4.X.2004
Polen:
Krzysztof PATER
Portugal:
Fernando NEGRÃO
Luís PAIS ANTUNES
Slovenien:
Nataša BELOPAVLOVIČ
Slovakiet:
Miroslav BEBLAVÝ
Finland:
Tarja FILATOV
Sverige:
Hans KARLSSON
Ylva JOHANSSON
Lise BERGH
Det Forenede Kongerige:
Gerry SUTCLIFFE
Chris POND
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Socialminister
Minister for social sikring samt familie- og børnespørgs-
mål
Statssekretær under ministeren, med ansvar for arbejds-
spørgsmål
Statssekretær for forbindelserne mellem arbejdsmarkedets
parter og for arbejdstagerrettigheder
Statssekretær, Ministeriet for Arbejds-, Social- og Fami-
liespørgsmål
Arbejdsminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for arbejdsmar-
kedsspørgsmål
Minister, Socialministeriet, med ansvar for omsorg og
ældrepleje
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær for arbejdsmarkeds-, konkurrence- og for-
brugerspørgsmål
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Medlem
Endvidere deltog:
Mr Theo LANGEJAN
Mr Mats WADMAN
Formand for Udvalget for Social Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
12400/04 (Presse 264)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0007.png
4.X.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LIGEBEHANDLING AF KVINDER OG MÆND
Rådet nåede til politisk enighed, idet den tyske delegation dog stemte imod, om et udkast til direktiv
om gennemførelse af ligebehandling af kvinder og mænd uden for arbejdsstedet med henblik på at
udvide princippet om ligebehandling til ikke blot at gælde for erhvervsområdet, men også for andre
af dagliglivets områder
(13137/04 + ADD 1).
Direktivudkastet skal finde anvendelse på såvel direkte som indirekte forskelsbehandling. Ringere
behandling af kvinder på grund af graviditet og fødsel betragtes som direkte forskelsbehandling.
Forskelsbehandling kan kun accepteres, hvis den er begrundet i et legitimt mål, som f.eks. beskyt-
telse af ofre for kønsrelateret vold, hensynet til privatlivets fred og blufærdigheden eller tilrettelæg-
gelse af sportsaktiviteter, som kun det ene køn har adgang til.
Det omfatter kun offentligt tilgængelige varer og tjenesteydelser, der tilbydes uden for privatlivets
og familielivets sfære. Det finder ikke anvendelse på medieindhold eller reklame eller på offentlig
eller privat uddannelse.
Anvendelsesområdet omfatter forsikring og dertil knyttede finansielle aktiviteter. I den forbindelse
skal ligebehandling være det grundprincip, som aktørerne skal anvende, idet der dog er fastsat en
række undtagelser under særlige forhold. Medlemsstaterne kan tillade forholdsmæssigt afpassede
forskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser, hvis anvendelsen af køn er en afgørende faktor ved
risikovurderingen. Enhver forskelsbehandling skal baseres på relevante og nøjagtige aktuarmæssige
og statistiske data, der skal offentliggøres og ajourføres regelmæssigt. Brugen af disse undtagelser
skal tages op til revision af såvel medlemsstaterne som Kommissionen.
Udgifter i forbindelse med graviditet og fødsel bør dog under ingen omstændigheder føre til forskel-
le i præmier og ydelser. I betragtning af forsikringsmarkedets struktur i visse medlemsstater gælder
der fastsat en toårig overgangsperiode på dette punkt.
For at sikre en mere effektiv beskyttelse af personer, der udsættes for kønsdiskriminering, vil for-
eninger, organisationer og andre juridiske personer få beføjelse til at anlægge retssag. Når det ud fra
forhold, der fremlægges for retten, kan formodes, at der er tale om forskelsbehandling, påhviler det
den indklagede at bevise, at princippet om ligebehandling ikke er blevet tilsidesat.
12400/04 (Presse 264)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2004
Direktivudkastet opererer med en gennemførelsesperiode på tre år. Direktivudkastet fastsætter kun
minimumskrav, så medlemsstaterne kan fastsætte højere eller mere vidtgående beskyttelsesniveau-
er.
Da Europa-Parlamentet allerede afgav udtalelse om forslaget den 30. marts 2004, vil direktivet bli-
ve vedtaget endeligt, når teksten er endeligt udformet på alle fællesskabssprogene.
Retsgrundlag: traktatens artikel 13. Der kræves enstemmighed i Rådet. Høring af Europa-
Parlamentet er obligatorisk.
12400/04 (Presse 264)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0009.png
4.X.2004
SUNDHEDSPLEJE OG LANGVARIG PLEJE
Rådet godkendte udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse
1
om Kommissionens meddelelse
om anvendelse af den åbne koordinationsmetode på sundhedspleje og langvarig pleje
2
.
Kommissionen foreslog i sin meddelelse følgende fælles målsætninger for udviklingen og moderni-
seringen af tilrådighedsstillelse og finansiering af sundhedsydelserne:
adgang til sundhedsydelser ud fra principperne om universel karakter, lighed og solidaritet;
udbud af sundhedsydelser af høj kvalitet;
sikring af økonomisk bæredygtighed i tilgængelige sundhedsydelser af høj kvalitet.
Udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse, som Rådet havde godkendt, støtter den strategi, som
Kommissionen havde udstukket i sin meddelelse, men understreger, at den åbne koordinationsme-
tode bør indføres gradvis og fleksibelt, og at der bør lægges stor vægt på merværdi. Den bør desu-
den opfylde følgende betingelser:
den bør ikke medføre for store administrative byrder;
sundhedsministerierne bør inddrages direkte i den åbne koordinationsproces;
det bør undgås, at der sker overlapning af opfølgningen af overvejelserne på højt plan vedrø-
rende patientmobilitet;
der skal ske en samordning af synspunkterne i en enkelt rådssammensætning, nemlig sund-
heds- og socialministrene;
samarbejdet med Udvalget for Økonomisk Politik bør videreføres.
1
2
12410/04.
Modernisering af socialsikringen med henblik på at udvikle en tilgængelig og varig sundhedspleje og langva-
rig pleje af høj kvalitet - understøttelse af de nationale strategier via den åbne koordinationsmetode" (8131/04
+ 12410/04).
12400/04 (Presse 264)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2004
Da den åbne koordinationsmetode nu anvendes på sundhedspleje og langvarig pleje, vil medlems-
staterne nyde godt af de øvrige medlemsstaters erfaringer og gode praksis, når de skal fastlægge de-
res nationale strategier. Samordningen af de nationale politikker på dette område vil supplere de tre
andre store socialsikringsområder (pensioner, social inklusion og "det skal kunne betale sig at ar-
bejde"), som har været tæt samordnet siden 2000.
Det forventes således, at medlemsstaterne inden marts 2005 fremlægger foreløbige rapporter om de
udfordringer, deres sundhedssystemer står over for, de igangværende reformer og deres politik på
mellemlang sigt.
12400/04 (Presse 264)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0011.png
4.X.2004
SOCIALYDELSER AF ALMEN INTERESSE
Rådet havde en offentlig orienterende debat om det indre markeds og konkurrencereglernes påvirk-
ning af socialydelser af almen interesse. Ydelser af almen interesse omfatter både markedsydelser
og ikke-markedsydelser, som de offentlige myndigheder anser for at være af almen interesse, og
som er underlagt specifikke offentlige serviceforpligtelser.
Debatten var fokuseret omkring følgende hovedemner:
Tilrettelæggelsen af ydelser på det socialpolitiske område (finansieringsmidler, opgavede-
finition, ejerskab osv.) og deres eventuelle særlige karakteristika sammenholdt med andre
former for ydelser;
Vekselvirkningen mellem EU's indre marked og konkurrenceregler/jurisprudens og med-
lemsstaternes kompetence til at definere, tilrettelægge og/eller finansiere socialydelser;
EU's rolle og den fremtidige levering af socialydelser i medlemsstaterne (EU-koordinatio-
nens og/eller -lovgivningens rolle, den åbne koordinationsmetodes rolle, subsidiaritet osv.).
De seneste år har EU's rolle med hensyn til at udforme fremtiden for ydelser af almen interesse væ-
ret et centralt element i debatten om den europæiske samfundsmodel.
Rådets debat skulle give inspiration til den meddelelse, som Kommissionen skal forelægge i 2005
om de rammer, inden for hvilke de sociale ydelser af almen interesse skal fungere og moderniseres.
Delegationerne understregede, at der skal skabes større klarhed med hensyn til forholdet mellem det
indre marked og konkurrencereglerne og behovet for at sikre sociale målsætninger såsom universel-
le tjenester og lige adgang for alle.
12400/04 (Presse 264)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0012.png
4.X.2004
DE EUROPÆISKE AGENTURER
Rådet nåede til enighed om to udkast til forordninger om ændring af forordningerne om oprettelse
af henholdsvis Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur og Det Europæiske Institut til Forbedring af
Livs- og Arbejdsvilkårene. Forordningsudkastene tager sigte på at gøre agenturerne mere effektive,
ikke mindst med henblik på udvidelsen af EU.
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (Bilbao)
Ændringerne har først og fremmest til formål at
tydeliggøre agenturets formål og opgaver;
forbedre forvaltningsstrukturerne og arbejdsdelingen ved at styrke den strategiske rolle for
administrationsrådet, som samtidig omdøbes til
bestyrelsen
(der først og fremmest skal
træffe beslutninger vedrørende arbejdsprogrammer og budgettet) og formelt anerkende for-
retningsudvalget, der skal tage sig af den daglige administrative ledelse;
styrke samarbejdet med andre fællesskabsorganer på det socialpolitiske område.
Det Europæiske Institut til Forbedring af Livs- og Arbejdsvilkårene (Dublin)
Ændringerne har først og fremmest til formål
at forbedre forvaltningsstrukturerne og arbejdsdelingen ved at styrke den strategiske rolle
for administrationsrådet, som samtidig omdøbes til
bestyrelsen
(der først og fremmest skal
træffe beslutninger vedrørende arbejdsprogrammer og budgettet) og formelt anerkende for-
retningsudvalget, der skal tage sig af den daglige administrative ledelse;
også at lade instituttets personale være omfattet af EF-tjenestemandsvedtægten.
Tilslutningen til teksterne blev givet i form af
generelle indstillinger,
idet de vil blive drøftet på ny i
lyset af Europa-Parlamentets (endnu ikke foreliggende) udtalelser (høringsproceduren).
Retsgrundlag: traktatens artikel 308.
Yderligere oplysninger findes i dok.
9050/04
og
9031/04,
der er tilgængelige på Rådets websted.
12400/04 (Presse 264)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0013.png
4.X.2004
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN
Rådet havde en første udveksling af synspunkter om det for nylig forelagte forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse
med tilrettelæggelse af arbejdstiden
(12683/04 + 12692/04).
Delegationerne stillede sig generelt positivt til Kommissionens forslag, fordi det vil forbedre rets-
sikkerheden på dette område, ikke mindst i lyset af de seneste domme fra Domstolen vedrørende
den måde, som læger, der ikke er beskæftiget under en tilkaldevagt, udnytter tiden
1
.
De vigtigste ændringer, som direktivudkastet indeholder, vedrører:
længden af referenceperioden til beregning af den maksimale ugentlige arbejdstid
2
;
definitionen af "arbejdstid": indførelse af definitioner af "vagt med fysisk tilstedeværelse"
og af "inaktiv del af vagt med fysisk tilstedeværelse";
betingelserne for anvendelsen af "opt-out"-bestemmelsen vedrørende den maksimale
ugentlige arbejdstid.
Formandskabets mål er at nå frem til politisk enighed om et direktivudkast på Rådets samling den
6.-7. december.
1
2
SIMAP og JAEGER-sagerne.
Direktiv 93/104/EF fastsætter ikke nogen absolut grænse på den ugentlige arbejdstid, men et gennemsnit, der
skal beregnes på grundlag af en referenceperiode.
12400/04 (Presse 264)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0014.png
4.X.2004
VIKARANSATTE
Rådet havde en politisk drøftelse om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om vikar-
ansattes arbejdsforhold
(7430/02 + 15098/02).
Diskussionen fokuserede navnlig på det udestående spørgsmål om lige løn og vilkår for vikaransat-
te.
Det blev erkendt, at der skal gøres en yderligere indsats, før Rådet kan nå frem til et kompromis,
som alle delegationerne kan acceptere, og formandskabet ville derfor arbejde videre med sagen.
Formålet med forslaget er at skabe ligevægt mellem behovet for fleksibilitet og jobsikkerhed. Det er
det sidste forslag i en pakke af foranstaltninger, der skal regulere arbejdsforholdene for såkaldt
"atypiske" arbejdstagere. Vikararbejde betragtes som en nøglefaktor for opfyldelsen af kravene i
den økonomiske reformstrategi, der blev fastlagt på Det Europæiske Råds møde i Lissabon
(marts 2000), da det giver mulighed for at udvikle fleksible ansættelsesformer og bidrager til øget
konkurrenceevne.
Sidste gang, Rådet drøftede dette forslag, var den 3. juni 2003 (jf. endvidere dok.
9688/1/03).
12400/04 (Presse 264)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0015.png
4.X.2004
EVENTUELT
Rådet blev endvidere orienteret om følgende punkter:
Kommissionens grønbog om ligestilling og ikke-forskelsbehandling i den udvidede Euro-
pæiske Union
(10212/04 + 12915/04).
Medlemsstaternes og EU-institutionernes gennemførelse af Beijing-handlingsprogrammet -
Formandskabets konklusioner fra ministerkonferencen vedrørende mangfoldighed og del-
tagelse: kønsperspektivet (den 6.-7. juli 2004 i Rotterdam)
(12644/04).
Ministrene blev desuden af den polske delegation indbudt til at deltage i den "internationale konfe-
rence om inkorporeringen af resultaterne af EU-initiativet EQUAL i de nationale politikker for be-
skæftigelse og social integration", som skal afholdes den 26.-27. november 2004 i Warszawa.
12400/04 (Presse 264)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0016.png
4.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
Udvalget for Social Beskyttelse
Rådet vedtog en afgørelse om genetablering af Udvalget for Social Beskyttelse med et nyt rets-
grundlag fra Nice-traktaten. De opgaver, som Udvalget for Social Beskyttelse skal varetage, er ble-
vet omdefineret i lyset af dette nye retsgrundlag
(12049/04).
Retningslinjer for beskæftigelsespolitikkerne
Rådet vedtog en afgørelse om videreførelse af retningslinjerne fra 2003 for medlemsstaternes be-
skæftigelsespolitikker
(10072/04).
EKSTERNE FORBINDELSER
Topmødet mellem Asien og Europa
Rådet noterede sig formandskabets meddelelse om forberedelsen af det forestående møde mellem
Asien og Europa (ASEM) den 8.-9. oktober 2004 i Hanoi, Vietnam. På dette topmøde vil stats- og
regeringscheferne få lejlighed til at drøfte spørgsmål af fælles interesse, navnlig:
·
·
·
·
·
den seneste regionale udvikling, herunder situationen i Burma/Myanmarog EU's udvidelse
internationale udviklinger og nye globale udfordringer, herunder reformen af FN og udviklingen
på Den Koreanske Halvø
ASEM's fremtid
Asiens og Europas økonomiske partnerskab
kulturel mangfoldighed og nationale kuturer.
12400/04 (Presse 264)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0017.png
4.X.2004
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Krisestyringsoperationer - Schweiz
Rådet besluttede at bemyndige formandskabet, om nødvendigt bistået af generalsekretæren/den
højtstående repræsentant, til at indlede forhandlinger med Schweiz med henblik på at fastlægge en
ramme for Schweiz' deltagelse i Den Europæiske Unions krisestyringsoperationer.
UDVIKLING
Den Europæiske Udviklingsfond - AVS-programmer -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
ser med tilfredshed på særberetning nr. 15/2003 fra Revisionsretten om revisionen af mikroprojekt-
programmer finansieret af EUF, herunder især vedrørende udarbejdelsen af de flerårige program-
mer, deres gennemførelse og resultater. Det noterer sig også, at disse programmer tegner sig for næ-
sten 2% af EUF-støtten og er beregnet til finansiering af små infrastrukturer,
glæder sig over, at Retten anlægger en positiv vurdering af de mikroprojektprogrammer, Kommis-
sionen har udarbejdet og gennemført,
erkender værdien af mikroprojekterne, der yder befolkningen i AVS-landene en reel service, de
fremstår som et overbevisende eksempel på en effektiv anvendelse af EUF-midlerne og opfylder
EU-samarbejdets målsætninger om at støtte civilsamfundet og bekæmpe fattigdommen,
mener, at det for at gøre resultaterne af mikroprojekterne mere holdbare er nødvendigt både at styr-
ke kapaciteten hos deltagerlandenes lokale myndigheder og organisere Kommissionens centrale tje-
nestegrene bedre,
erkender, at delegationerne har behov for præcise og sammenhængende retningslinjer, der er tilpas-
set mikroprojekterne, hvis de skal kunne følge gennemførelsen af programmerne bedre,
12400/04 (Presse 264)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0018.png
4.X.2004
understreger, at det er vigtigt at anvende realistiske indikatorer for måling af resultaterne og at fore-
tage evalueringer, der omfatter flere lande, for derved at kunne identificere god praksis, der kan ud-
bredes til delegationerne,
glæder sig over, at Kommissionen stort set deler Revisionsrettens opfattelse, og at den allerede er
begyndt at træffe forskellige foranstaltninger i den retning, Retten anbefaler;
og
anbefaler, at Kommissionen
·
organiserer sine centrale tjenestegrene bedre, således at denne form for samarbejde fremmes,
·
foretager en mere indgående undersøgelse af, hvordan mikroprojekternes holdbarhed kan sikres,
og især af hvilken rolle de lokale myndigheder skal spille med henblik herpå i projektforløbets
forskellige faser,
·
for hvert land fastlægger realistiske metoder til måling af resultaterne for at udnytte erfaringerne
bedre,
·
gennemfører flere evalueringer, som omfatter flere lande, for derved at identificere god praksis,
der kan udbredes blandt delegationerne,
·
forsyner delegationerne med en fælles forvaltningsvejledning vedrørende mikroprojekterne,
hvori der tages højde for redskabets særart og de erfaringer, der er gjort på dette område.
HANDELSPOLITIK
Forbindelserne med Kasakhstan - Stålprodukter
Rådet vedtog en afgørelse og en forordning om forhøjelse af de kvantitative lofter for handelen med
visse stålprodukter mellem Det Europæiske Fællesskab og Kasakhstan for at tage hensyn til udvi-
delsen af Den Europæiske Union (11722/04
+ 11720/04).
12400/04 (Presse 264)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0019.png
4.X.2004
Indien - Antidumping - Tovværk af syntetiske fibre
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en antidumpingtold på importen af tovværk af synteti-
ske fibre med oprindelse i Indien
(12155/04).
Forordningen blev vedtaget med kvalificeret flertal, idet den danske, finske og svenske delegation
stemte imod.
Japan - Antidumping - Fjernsynskamerasystemer
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en antidumpingtold på importen af fjernsynskamerasy-
stemer med oprindelse i Japan
(12349/04).
CIVILBESKYTTELSE
Styrkelse af den samlede civilbeskyttelseskapacitet i Den Europæiske Union -
Rådets konklu-
sioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union,
SOM HENVISER TIL
Rådets beslutning 2001/792/EF,Euratom af 23. oktober 2001 om indførelse af en fælles-
skabsordning til fremme af styrket samarbejde om indsatser på civilbeskyttelsesområdet
1
og
til den forventede evaluering af ordningen i henhold til beslutningens artikel 10,
1
EFT L 297 af 25.3.2001, s. 7.
12400/04 (Presse 264)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0020.png
4.X.2004
Kommissionens meddelelse om styrkelse af EU's civilbeskyttelseskapacitet
1
,
Rådets konklusioner af 27. november 2003 om et styrket EF-samarbejde om civil–
beskyttelse
2
,
Europa-Parlamentets beslutning af 4. september 2003 om konsekvenserne af den ekstremt
varme sommer,
Europa-Parlamentets beslutning af 3. december 2003 om skærpelse af sikkerheden til søs efter
olietankeren Prestiges forlis,
erfaringerne med aktiveringen af fællesskabsordningen for civilbeskyttelse i forbindelse med
oversvømmelserne i Centraleuropa i august 2002
Prestiges forlis ud for Galiciens kyst den 13. november 2002
jordskælvet i Algeriet den 21. maj 2003
hedebølgen og skovbrandene i Frankrig, Spanien og Portugal i sommeren 2003
oversvømmelserne i Sydfrankrig i december 2003
jordskælvet i Bam (Iran) den 26. december 2003
jordskælvet i Al Hoceima (Marokko) den 24. februar 2004,
SOM HENVISER TIL
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Göteborg den 15.-16. juni 2001 om civilbe-
skyttelseskapacitet med henblik på krisestyring
3
,
1
Dok. 7890/04 (KOM(2004) 200 endelig).
EUT C 317 af 30.12.2003, s. 1.
Dok. SN 200/1/01 REV 1.
2
3
12400/04 (Presse 264)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0021.png
4.X.2004
fælleserklæringen fra Rådet og Kommissionen af 29. september 2003 om brug af civil-
beskyttelsesordningen i krisestyring, jf. afsnit V i traktaten om Den Europæiske Union,
Rådets konklusioner af 17. maj 2004 om retningslinjer, procedurer og kriterier for, at Fælles-
skabets civilbeskyttelsesordning får adgang til indholdet af databasen over militære aktiver og
kapaciteter, der er relevante for at beskytte civilbefolkninger mod virkningerne af terroran-
greb, herunder kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare angreb,
de elementer i EU-FAST-initiativet, som en række medlemsstater har foreslået
1
,
SOM HENVISER TIL
erklæringen fra Det Europæiske Råds møde i Gent den 9. oktober 2001 om situationen efter
attentaterne den 11. september og bekæmpelsen af terrorismen,
handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme vedtaget af Det Europæiske Råd den
21. september 2001 og revideret i Det Europæiske Råds konklusioner af 25. marts 2004,
Rådets og Kommissionens fælles program af 20. december 2002 med henblik på at forbedre
samarbejdet i EU om at forebygge og begrænse følgerne af kemiske, biologiske, radiologiske
og nukleare terrortrusler (CBRN-programmet)
2
,
formandskabets første årsberetning (2003) til Rådet om gennemførelsen af det fælles CBRN-
program
3
,
1
Dok. 16026/03.
Dok. 14627/02.
Dok. 16285/03.
2
3
12400/04 (Presse 264)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0022.png
4.X.2004
Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts 2004 om bekæmpelse af terrorisme, herunder
erklæringen om solidaritet mod terrorisme
1
,
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde den 17.-18. juni 2004
2
, for-
mandskabets rapport til Det Europæiske Råd om gennemførelsen af erklæringen om bekæm-
pelse af terrorisme samt den reviderede handlingsplan/køreplan for bekæmpelse af terrorisme,
MENER under hensyntagen til, at det er medlemsstaterne, der har hovedansvaret for civilbeskyttel-
se, at der er behov for at styrke den samlede civilbeskyttelseskapacitet i EU, og BIFALDER Kom-
missionens meddelelse om styrkelse af EU's civilbeskyttelseskapaciteten og forslagene til forbed-
ringer,
BEKRÆFTER PÅ NY betydningen af at gennemføre retningslinjerne, procedurerne og kriterierne
for, at Fællesskabets civilbeskyttelsesordning får adgang til indholdet af databasen over militære
aktiver og kapaciteter, der er relevante for at beskytte civilbefolkninger mod virkningerne af terror-
angreb, herunder kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare angreb, og OPFORDRER med-
lemsstaterne til at udvide og uddybe databasens indhold på grundlag af deres frivillige bidrag,
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen vil sørge for, at det sikre fælles varslings-
og informationssystem (CECIS) tages i brug i 2004, og vil forbinde det med de andre bestående net,
især dem, der vedrører sundheds- og strålingsfare, såsom det hurtige varsels- og reaktionssystem for
overførbare sygdomme (EWRS), systemet for hurtig varsling ved biologiske og kemiske angreb og
trusler (RAS-BICHAT), sundhedsefterretningssystemet (MedISys) og fællesskabssystemet for ud-
veksling af presserende radiologiske informationer (ECURIE),
OPFORDRER Kommissionen til sammen med medlemsstaterne at udvikle et begrænset antal ar-
bejdsscenarier under fællesskabsordningen med henblik på at identificere behovet for yderligere
oplysninger
om væsentlig reaktionsskapacitet (mandskab, udstyr og transportmidler), som medlems-
staterne kunne stille til rådighed for disse scenarier, og
om muligheden og reglerne for deployering af denne kapacitet for at muliggøre en hurtigere
og mere effektiv reaktion.
1
Dok. 7906/04.
Dok. 10679/04 + ADD 1.
2
12400/04 (Presse 264)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2004
Kommissionen bedes sørge for, at arbejdsscenarierne også omfatter terrorscenarier, og at anti-
terrorkoordinatoren underrettes herom. Desuden bedes Coreper sørge for, at de kompetente EU-
organer foretager en tilsvarende trusselsvurdering, herunder vedrørende kemiske, biologiske, radio-
logiske og nukleare våben,
Udtrykker tilfredshed med, at kommissionen vil udbygge ordningen for at lette koordineringen af
civilbeskyttelseshold, som tages fra medlemsstaternes disponible ressourcer, med yderligere fælles
insignier og passende logistik, udstyr og transportmidler, med henblik på en synlig, hurtig EU-
reaktion på anmodninger om assistance i og uden for Fællesskabet, og OPFORDRER Kommissio-
nen til at udarbejde forslag herom,
BIFALDER den uddannelse under ordningen, der blev påbegyndt i 2004, og opfordrer Kommissio-
nen til at revidere kursustyper og -indhold på baggrund af erfaringerne - bl.a. erfaringerne med ter-
rorhandlinger - med henblik på at fortsætte med denne uddannelse, og især at fortsætte med fælles
øvelser, således at holdene kan lære at arbejde effektivt sammen, og der skabes en fælleskabskultur
og dannes et godt grundlag for de kommende kontakter; opfordrer til, at man overvejer en mere or-
ganiseret uddannelse for de udvalgte nationale medlemmer af indsatshold og holdledere, eksperter
og koordinatorer; opfordrer Kommissionen til at videreudvikle tilrettelæggelsen af uddannelse og
øvelser og bl.a. fremme uddannelse og øvelser sammen med relevante internationale organisationer,
OPFORDRER Kommissionen til at se nærmere på interoperabilitet for bl.a. udstyr til uddannelse og
øvelser, også på grundlag af medlemsstaternes erfaringer på dette område, og til at forske yderligere
i interoperabilitet og om nødvendigt fremsætte forslag til en styrkelse heraf,
OPFORDRER medlemsstaterne til at underrette Overvågnings- og Informationscentret (MIC) om
alvorlige nødsituationer så tidligt som muligt, således at MIC kan være klar, hvis der kommer en
anmodning om assistance; OPFORDRER medlemsstaterne til at underrette MIC om anmodninger
om bilateral eller multilateral assistance og ydelse af assistance til et andet land, hvis MIC underret-
tes om en alvorlig nødsituation eller overhængende fare herfor, og der er anmodet om assistance
under ordningen, således at alle medlemsstaterne kan underrettes fuldt ud via MIC, og man dermed
undgår flere tilbud om den samme assistance,
OPFORDRER Kommissionen til om nødvendigt at underrette Det Fælles Forskningscenter og bede
det om at yde teknisk støtte til MIC og eventuelt til de(t) berørte land(e) i form at modellering, sa-
tellitapplikationer, risikokortlægning og integreret analyse,
12400/04 (Presse 264)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0024.png
4.X.2004
OPFORDRER Kommissionen til sammen med medlemsstaterne at videreudvikle forbindelserne
med internationale organisationer for at sikre, at assistance under ordningen indebærer en ekstra
fordel på stedet og ydes i nært samarbejde med alle internationale organisationer og andre aktører
med henblik på at sikre fuld komplementaritet og samtidig opretholde en passende synlig EU-
tilstedeværelse,
UDTRYKKER i den forbindelse TILFREDSHED MED, at Kommissionen vil sikre fortsat og øget
komplementaritet på EU-plan mellem civilbeskyttelse og humanitære hjælpeoperationer, og at ko-
ordineringsprocedurer på internationalt plan, herunder dem, der anvendes i FN's Kontor for Koordi-
nation af Humanitære Anliggender (UN-OCHA), gøres klarere og aftales på grundlag af de erfarin-
ger, som medlemsstaternes eksperter har gjort i marken,
NOTERER SIG, at flere medlemsstater for nylig har fremsat forslag om samarbejde mellem EU og
NATO om civilt beredskab i forbindelse med krisestyring, og at disse forslag behandles i de rele-
vante EU-organer,
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen vil identificere behovene og undersøge,
hvordan de nødvendige ressourcer kan stilles til rådighed for civilbeskyttelse med forbehold af Rå-
dets holdning til Kommissionens meddelelse med titlen "Fremtiden skaber vi i fællesskab: Politik-
udfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013" og lovgivningsforslag i forbindelse
hermed."
MILJØ
Inddragelse af miljøhensyn i den europæiske standardisering -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådets konklusioner om inddragelse af miljøhensyn i den europæiske standardisering
Rådet for Den Europæiske Union,
SOM ERINDRER OM
Rådets resolution af 28. oktober 1999 om standardiseringens rolle i Europa,
Rådets konklusioner af 1. marts 2002 om standardisering,
12400/04 (Presse 264)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2004
SOM ERKENDER
at bæredygtig udvikling er en prioritet for Den Europæiske Union, og at EU tilstræber at opnå
en balance mellem økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn,
NOTERER SIG MED TILFREDSHED
Kommissionens meddelelse om inddragelse af miljøhensyn i den europæiske standardisering,
og
ERKENDER,
at de kernespørgsmål, der peges på i Kommissionens meddelelse, medvirker til at øge be-
vidstheden om, at miljøhensyn i højere grad bør inddrages i den europæiske standardisering,
at visse interessegrupper, navnlig miljø-ngo'er og små og mellemstore virksomheder, støder
på praktiske problemer, når de deltager i standardiseringsarbejdet, og at der bør tages hensyn
til deres særlige behov,
at standarder spiller en vigtig rolle for udbredelsen af miljøteknologi og produkter, der er ba-
seret herpå,
at en afbalanceret inddragelse af miljøhensyn i den europæiske standardisering vil medvirke
til at beskytte miljøet og kan skabe mulighed for at forbedre den europæiske industris konkur-
renceevne,
at inddragelse af miljøhensyn i standardiseringsarbejdet også bør fremmes på internationalt
plan,
UNDERSTREGER i lyset af Kommissionens meddelelse behovet for, at de europæiske standardise-
ringsorganisationer, de nationale standardiseringsorganisationer, medlemsstaterne, Kommissionen
og andre interessegrupper på standardiseringsområdet gør en yderligere indsats for at inddrage og
fremme miljøhensyn i udviklingen af såvel nye som eksisterende europæiske og internationale stan-
darder, hvor det er hensigtsmæssigt,
OPFORDRER interessegrupperne til at øge deres engagement i den frivillige proces til fastsættelse
af prioriteter for inddragelse af miljøhensyn i udviklingen af den europæiske standardisering og til
at stille den nødvendige sagkundskab til rådighed for det europæiske og det internationale standar-
diseringsarbejde,
12400/04 (Presse 264)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2004
OPFORDRER alle interesserede parter til, når det er hensigtsmæssigt, at anvende standarder, hvori
der er inddraget miljøhensyn,
OPFORDRER de europæiske og de nationale standardiseringsorganisationer til
at inddrage miljøhensyn i den europæiske standardisering,
effektivt at udnytte de eksisterende hjælpemidler, der er udviklet af standardiseringsorganisa-
tionerne, og fortsat videreudvikle dem med henblik på inddragelse af miljøhensyn i standardi-
seringsarbejdet,
at give høj prioritet til udarbejdelse af konkrete tiltag som f.eks. uddannelse af eksperter,
når det er relevant at fremme inddragelse af miljøhensyn i udarbejdelsen af internationale
standarder under hensyntagen til den europæiske industris konkurrenceevne,
OPFORDRER medlemsstaterne til at sikre, at alle interessegrupper får mulighed for at deltage ef-
fektivt i arbejdet med at inddrage miljøhensyn i den europæiske standardisering, navnlig ved på en
bæredygtig måde at forpligte sig til i forbindelse med ressourceallokeringen at tage hensyn til de
relevante interessegruppers, navnlig miljø-ngo'ernes, behov.
OPFORDRER Kommissionen til:
jævnligt at kontrollere, at der gøres fremskridt på dette område, og opretholde dialogen med
alle interessegrupper,
at overveje, hvordan miljøhensyn i højere grad kan inddrages i udarbejdelsen af anmodninger
om standardisering,
fortsat på europæisk plan og på en bæredygtig måde at yde støtte til relevante interesse-
gruppers, navnlig ngo'ers, deltagelse i standardiseringsprocessen."
12400/04 (Presse 264)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453404_0027.png
4.X.2004
FORSKNING
Samarbejde med USA inden for videnskab og teknologi
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale om fornyelse af aftalen om
samarbejde inden for videnskab og teknologi mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas For-
enede Staters regering
(12596/04).
Indholdet af den aftale, der fornys, er identisk med den aftale, som udløb den 13. oktober 2003.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af:
Margus LEPIK (EE) som medlem af Regionsudvalget som efterfølger for Tönis KÕIV for
den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(12607/04);
Väino HALLIKMÄGI (EE) som suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for Margus
LEPIK for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(12607/04).
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Udryddelsestruede arter - International Konvention*
Rådet vedtog den 1. oktober en afgørelse om fastlæggelse af forhandlingsdirektiver for Fællesska-
bet på 13. møde i konferencen mellem parterne i konventionen om international handel med udryd-
delsestruede vilde dyr og planter (CITES), Bangkok, Thailand, den 2.-14. oktober 2004.
Afgørelsen blev vedtaget med kvalificeret flertal, idet den franske delegation stemte imod og den
cypriotiske og maltesiske delegation afholdt sig fra at stemme.
12400/04 (Presse 264)
27
DA