Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2613 - RIA
Offentligt
1453399_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13759/04 (Presse 302)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2613. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 25.-26. oktober 2004
Formand
Piet Hein DONNER
Nederlandenes justitsminister
Johan REMKES
Nederlandenes indenrigsminister og minister for forbindel-
serne inden for kongeriget
Rita VERDONK
Nederlandenes minister for udlændingespørgsmål og inte-
gration
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
13759/04 (Presse 302)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0002.png
25.-26.X.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede det flerårige program for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed (Haag-
programmet). Formandskabet konkluderede, at der bortset fra nogle udestående spørgsmål var bred
enighed om tekstudkastet, og besluttede at forelægge det med henblik på Det Europæiske Råds
godkendelse den 4. november.
Rådet blev enigt om at integrere to obligatoriske biometriske identifikatorer i pas og rejsedokumen-
ter: ansigtsbillede og fingeraftryk.
Rådet vedtog uden drøftelse Rådets rammeafgørelse om fastsættelse af mindsteregler for gernings-
indholdet i strafbare handlinger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor. Det
vedtog også en forordning om oprettelse af et europæisk agentur for medlemsstaternes ydre græn-
ser.
13759/04 (Presse 302)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0003.png
25.-26.X.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ET FLERÅRIGT PROGRAM FOR OMRÅDET MED FRIHED, SIKKERHED OG
RETFÆRDIGHED ......................................................................................................................... 7
TERRORISME ............................................................................................................................... 9
BIOMETRISKE IDENTIFIKATORER ........................................................................................ 10
STRAFFERETLIGE FORANSTALTNINGER TIL BEKÆMPELSE AF FORURENING
FRA SKIBE.................................................................................................................................. 11
UDVEKSLING AF OPLYSNINGER FRA STRAFFEREGISTRE............................................... 13
EVENTUELT ............................................................................................................................... 14
ADGANG TIL HOLDBARE LØSNINGER/TILBAGETAGELSESPOLITIK .................... 14
EVALUERING AF EU's NARKOTIKAHANDLINGSPLAN ............................................. 14
DET BLANDEDE UDVALG .............................................................................................. 15
Forretningsorden.................................................................................................................. 15
Biometriske identifikatorer................................................................................................... 15
Schengen-evaluering af Østrig ............................................................................................. 15
UNDERTEGNELSE AF AFTALERNE MED SCHWEIZ................................................... 15
TROJKAMØDE PÅ MINISTERPLAN MELLEM EU OG RUSLAND I DET
PERMANENTE PARTNERSKABSRÅDS REGI ............................................................... 16
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................................ 15
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13759/04 (Presse 302)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Oprettelse af et agentur til forvaltning af de ydre grænser* ...............................................................................17
Bekæmpelse af ulovlig narkotikahandel* .........................................................................................................17
Rapporter om gennemførelse af RIA-rammeafgørelser.....................................................................................17
Menneskehandel..............................................................................................................................................18
Videregivelse af personoplysninger - Kroatien .................................................................................................18
Europol - Moldova og Ukraine - Bekæmpelse af organiseret kriminalitet..........................................................18
Europol - Beskyttelse af fremtrædende personer...............................................................................................19
Næstformand for Eurojust................................................................................................................................19
Ansøgninger om international beskyttelse -
Rådets konklusioner
......................................................................19
FORBINDELSER UDADTIL
Samarbejdsaftale med Andorra ........................................................................................................................20
Restriktive foranstaltninger - Burma/Myanmar*...............................................................................................20
HANDELSPOLITIK
Aftale mellem EF og Norge - Forarbejdede landbrugsprodukter .......................................................................21
Island - Fiskerivarer og heste ...........................................................................................................................21
Norge - Landbrugsprodukter og fiskerivarer.....................................................................................................21
Landbrugsprodukter*.......................................................................................................................................22
Schweiz - Landbrugsprodukter ........................................................................................................................22
Landbrugsprodukter - Schweiz ........................................................................................................................22
Antidumping - Tovværk og kabler af stål - Kina og Marokko...........................................................................22
ENERGI
Konventionen om nuklear sikkerhed ................................................................................................................23
FISKERI
TAC'er og kvoter 2004 ....................................................................................................................................23
Det nordøstlige Stillehav - EU's tilslutning til international konvention.............................................................23
UDDANNELSE
EU-center for udvikling af erhvervsuddannelse (Cedefop)................................................................................24
KULTUR
Det Europæiske Observationsorgan for det Audiovisuelle Område* .................................................................24
13759/04 (Presse 302)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0005.png
25.-26.X.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Patrick DEWAEL
Laurette ONKELINX
Den Tjekkiske Republik:
Frantisek BUBLAN
Pavel NĔMEC
Danmark:
Lene ESPERSEN
Bertel HAARDER
Tyskland:
Otto SCHILY
Brigitte ZYPRIES
Klaus BUSS
Estland:
Margus LEIVO
Ken-Marti VAHER
Grækenland:
Anastasis PAPALIGOURAS
Spanien:
José Antonio ALONSO SUÁREZ
Frankrig:
Dominique de VILLEPIN
Dominique PERBEN
Irland:
Michael McDOWELL
Italien:
Guiseppe PISANU
Roberto CASTELLI
Cypern:
Andreas CHRISTOU
Doros THEODOROU
Letland:
Eriks JEKABSONS
Vineta MUI�½NIECE
Litauen:
Virgilijus BULOVAS
Gintaras ŠVEDAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Monika LAMPERTH
Jozsef PETRÉTEI
Malta:
Tonio BORG
Vicepremierminister og indenrigsminister
Vicepremierminister og justitsminister
Indenrigsminister
Vicepremierminister, Justitsminister
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration, mini-
ster for udviklingssamarbejde
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigsminister, delstaten Schleswig-Holstein
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister og Minister for ligestilling og lovreformer
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
Minister med ansvar for udenrigsspørgsmål og indvan-
dring
Indenrigsminister
Justitsminister
Vicepremierminister og justits- og indenrigsminister
13759/04 (Presse 302)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0006.png
25.-26.X.2004
Nederlandene:
Johan REMKES
Piet Hein DONNER
Rita VERDONK
Østrig:
Ernst STRASSER
Polen:
Ryszard KALISZ
Sylweriusz KRÓLAK
Portugal:
Daniel VEIGAS SANCHES
Paulo CASTRO RANGEL
Slovenien:
Rado BOHINC
Zdenka CERAR
Slovakiet:
Vladimír PALKO
Daniel LIPSIC
Finland:
Kari RAJAMÄKI
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Barbro HOLMBERG
Det Forenede Kongerige:
David BLUNKETT
Caroline FLINT
Cathy JAMIESON
Indenrigsminister og minister for forbindelserne inden for
kongeriget
Justitsminister
Minister for udlændingespørgsmål og integration
Forbundsindenrigsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Visestatssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær under justitsministeren
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicepremierminister og justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for indvan-
dringsspørgsmål
Indenrigsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister ( for Skotland)
Kommissionen:
António VITORINO
Medlem
13759/04 (Presse 302)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0007.png
25.-26.X.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ET FLERÅRIGT PROGRAM FOR OMRÅDET MED FRIHED, SIKKERHED OG RET-
FÆRDIGHED
Rådet havde en debat om udkastet til et flerårigt program for området med frihed, sikkerhed og ret-
færdighed ("Haag-programmet").
Efter debatten konkluderede formandskabet, at der - bortset fra visse udestående spørgsmål, bl.a.
om anvendelse af kvalificeret flertal inden for traktatens afsnit IV - var bred enighed om udkastet,
og besluttede at forelægge det til godkendelse på mødet i Det Europæiske Råd den 4. novem-
ber 2004.
Debatten i Rådet fokuserede på følgende spørgsmål:
indførelse af et fælles europæisk asylsystem,
fælles behandling af asylansøgninger,
eventuel oprettelse af et europæisk korps af grænsevagter,
beslutningen om at anvende kvalificeret flertal i Rådet og den fælles beslutningsprocedure
med Europa-Parlamentet for så vidt angår alle resterende spørgsmål på asyl-, migrations-
og grænseområdet,
udveksling af oplysninger,
terrorisme,
gensidig anerkendelse i kriminalsager og
civilretligt samarbejde.
Formålet med Haag-programmet er at sætte henholdsvis EU og medlemsstaterne i stand til bedre at
sikre grundlæggende rettigheder, minimumsretssikkerhedsgarantier og adgang til domstolsprøvelse,
således at personer, der har behov for det, ydes beskyttelse i henhold til Genève-konventionen og
andre internationale traktater, at regulere migrationsstrømmene og kontrollere EU's ydre grænser, at
bekæmpe grænseoverskridende organiseret kriminalitet og overvinde terrortruslen, at udnytte Euro-
pols og Eurojusts potentiale, at videreudbygge den gensidige anerkendelse af retsafgørelser og
13759/04 (Presse 302)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
attester i både civile sager og straffesager og at fjerne retlige og judicielle hindringer for bilæggelse
af grænseoverskridende tvister i civilretlige og familieretlige spørgsmål. Dette mål skal af hensyn til
de europæiske borgere nås ved at udarbejde et fælles asylsystem og forbedre adgangen til domstols-
prøvelse, forbedre det praktiske politisamarbejde og det retlige samarbejde, foretage en tilnærmelse
af lovgivningerne og udarbejde fælles politikker.
Det bemærkes, at formandskabet efter ønske fra Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2004 i sam-
arbejde med Kommissionen har udarbejdet et udkast til flerårigt program for området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed.
Programudkastet bygger på de indgående drøftelser, der fandt sted på RIA-ministrenes samling i
Rådet den 19. juli 2004 og det uformelle RIA-ministermøde den 30. september og 1. oktober 2004.
Formandskabet har modtaget væsentlige og detaljerede skriftlige indlæg fra medlemsstaterne, som
også i vidt omfang er blevet taget i betragtning.
Den Europæiske Union har i de seneste år øget sin indsats med hensyn til politi- og toldsamarbejde
og retligt samarbejde og for at udvikle en koordineret politik vedrørende asyl, indvandring og kon-
trol af de ydre grænser. Denne udviklingstendens vil fortsætte med en mere grundfæstet etablering
af et fælles område med frihed, sikkerhed og retfærdighed gennem traktaten om en forfatning for
Europa, der undertegnes den 29. oktober 2004 i Rom. Denne traktat og de foregående traktater:
Maastricht-traktaten, Amsterdam-traktaten og Nice-traktaten har lidt efter lidt skabt en fælles retlig
ramme inden for retlige og indre anliggender og for integreringen af politikken på dette område i
andre af EU's politikker.
EU's politik vedrørende retlige og indre anliggender har siden Det Europæiske Råd i Tammerfors i
1999 udviklet sig inden for rammerne af et generelt program. Selv om ikke alle de oprindelige mål
er nået, er der gjort omfattende og koordinerede fremskridt: fundamentet for en fælles asyl- og ind-
vandringspolitik er blevet lagt, der er banet vej for en harmonisering af grænsekontrollen, politi-
samarbejdet er blevet forbedret, og man er kommet langt med grundlaget for det retlige samarbejde
på basis af princippet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser og domme. Dette er blot nogle af
de resultater, der er opnået i den første femårsperiode.
13759/04 (Presse 302)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0009.png
25.-26.X.2004
TERRORISME
Rådet påhørte en mundtlig rapport fra antiterrorkoordinatoren Gijs DE VRIES om peer-
evalueringen af de nationale terrorbekæmpelsestiltag.
Kommissionen forelagde desuden en pakke med fire meddelelser om bekæmpelse af terrorisme,
med henblik på at forbedre forebyggelse, beredskab og reaktion i forbindelse med terrorangreb.
Meddelelserne fremlægges i forlængelse af anmodninger fra Det Europæiske Råd på møderne i
marts og juni 2004 og skal sammen med rapporter/indlæg fra den højtstående repræsentant og Rådet
bidrage til forberedelsen af Det Europæiske Råds møde den 17. december 2004. I dokumenterne,
der omhandler henholdsvis forebyggelse af finansiering af terrorisme, konsekvensstyring og beskyt-
telse af kritisk infrastruktur, fremsættes der forslag om, hvordan man på europæisk plan kan styrke
forebyggelse, beredskab og reaktion i forbindelse med eventuelle terrorangreb.
Det bemærkes, at Det Europæiske Råd efter de terrorangreb, der ramte Madrid og hele Den Euro-
pæiske Union den 11. marts, blev enig om en række strategiske mål, som siden har været ledetråden
i EU's bekæmpelse af terrorisme. Forebyggelse, beredskab og reaktion i forbindelse med terroran-
greb er kernen i disse strategiske mål, som navnlig omfatter: begrænsning af terroristers adgang til
finansielle og andre økonomiske midler; fuld udnyttelse af kapaciteten både inden for EU's forskel-
lige instanser og i medlemsstaterne for at afsløre, efterforske og retsforfølge terroristaktiviteter og
forebygge terrorangreb; forbedring af medlemsstaternes kapacitet til at håndtere følgerne af terror-
angreb. Det Europæiske Råd godkendte på mødet den 18. juni 2004 den reviderede
EU-handlings-
plan for bekæmpelse af terrorisme.
EU's effektive forebyggelse, beredskab og reaktion i forbindelse
med terrorangreb er overordnede mål, som går igen i mange af handlingsplanens vidtrækkende for-
anstaltninger og aktioner.
Den første af de fire meddelelser er
Terrorangreb: forebyggelse, beredskab og reaktion.
De tre øv-
rige vedrører bekæmpelse af finansiering af terrorisme, beredskab og konsekvensstyring i forbindel-
se med bekæmpelse af terrorisme og beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Meddelelserne blev vedtaget af Kommissionen den 20. oktober og vil blive behandlet i Rådet i løbet
af de kommende måneder.
13759/04 (Presse 302)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0010.png
25.-26.X.2004
BIOMETRISKE IDENTIFIKATORER
Rådet blev, bortset fra to undersøgelsesforbehold, enig om at medtage fingeraftryk som endnu en
obligatorisk identifikator i pas og andre rejsedokumenter, der udstedes af medlemsstaterne.
Det bemærkes, at Rådet på samlingen den 8. juni 2004 blev enigt om, at ansigtsbilleder skulle være
den første obligatoriske biometriske identifikator, og at fingeraftryk skulle være den næste, men
frivillig. I dag den 26. oktober vedtog Rådet også at medtage fingeraftryk som en obligatorisk iden-
tifikator.
Rådet blev også enig om en passende dato for anvendelsen af disse biometriske identifikatorer. An-
sigtsbilledidentifikatoren bliver obligatorisk 18 måneder og fingeraftryk 36 måneder efter vedtagel-
sen af de tekniske specifikationer for gennemførelsen af forordningen.
Harmonisering af sikkerhedselementerne og integrering af biometriske identifikatorer er et vigtigt
skridt på vejen mod anvendelsen af nye elementer med henblik på fremtidige udviklinger på EU-
plan, som gør pas og andre rejsedokumentet sikrere og etablerer en mere pålidelig forbindelse mel-
lem dem og indehaveren. Dette bidrager væsentligt til at sikre, at pas og andre rejsedokumenter
beskyttes mod svigagtig brug.
Forordningen finder ikke anvendelse på identitetskort, som medlemsstaterne udsteder til deres
statsborgere.
Biometriske identifikatorer i pas og andre rejsedokumenter vil blive anvendt til at kontrollere
dokumentets ægthed
indehaverens identitet ved hjælp af umiddelbart tilgængelige, sammenlignelige oplysnin-
ger, når forevisning af pas eller andre rejsedokumenter er lovpligtig.
13759/04 (Presse 302)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0011.png
25.-26.X.2004
STRAFFERETLIGE FORANSTALTNINGER TIL BEKÆMPELSE AF FORURENING
FRA SKIBE
Rådet drøftede rammeafgørelsen om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhæ-
velse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe på baggrund af en kompromistekst fra
formandskabet.
Drøftelsen i Rådet fokuserede navnlig på forbindelsen mellem rammeafgørelsen, MARPOL (kon-
ventionen om forebyggelse af forurening fra skibe) og UNCLOS (FN's havretskonvention) samt på
muligheden for at indføre et loft over de bøder, der højest kan pålægges juridiske personer.
Formandskabet noterede, at tre medlemsstater ikke kunne tilslutte sig formandskabets tekst, og be-
sluttede at forelægge udkastet til rammeafgørelse for Det Europæiske Råd.
Det bemærkes, at bekæmpelse af forsætlig eller uagtsom forurening fra skibe er blandt EU's priori-
teter. Især konklusionerne fra Det Europæiske Råd i København den 12.-13. december 2002
(punkt 32 - 34) og erklæringen fra RIA-Rådet den 19. december 2002 efter tankskibet Prestiges
forlis, giver udtryk for EU's faste beslutning om at vedtage de nødvendige foranstaltninger for at
undgå, at en sådan ulykke gentager sig.
Rådet vedtog i den forbindelse en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om forurening
fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelser. Hovedprincippet i udkastet til direktiv er,
at alle udtømninger af forurenende stoffer skal betragtes som overtrædelser, hvis de begås forsæt-
ligt, hensynsløst eller ved grov uagtsomhed. Det giver medlemsstaterne mulighed for at træffe de
nødvendige forholdsregler for at sikre, at disse overtrædelser imødegås med sanktioner, der er ef-
fektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har en afskrækkende virkning, og som kan
omfatte strafferetlige eller administrative sanktioner.
For at supplere disse bestemmelser bør der gennemføres en tilnærmelse med hensyn til bl.a. strafni-
veauet i forhold til de strafbare handlingers grovhed for de fysiske eller juridiske personer, som har
begået eller er ansvarlige for sådanne handlinger.
Formålet med den rammeafgørelse, der blev drøftet på RIA-Rådet, er derfor at supplere den enighed
om det pågældende direktiv, som Rådet opnåede i juni, med detaljerede bestemmelser på det straf-
feretlige område.
13759/04 (Presse 302)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
Der skal således fastsættes bestemmelser i rammedirektivet, der kan lette den strafferetlig efter-
forskning. Medlemsstaterne vil kunne oprette fælles efterforskningshold, som Europol kan tilknyt-
tes.
Der skal endvidere indføres regler for samarbejde for at sikre, at strafbare handlinger gøres til gen-
stand for effektiv retsforfølgning. Med henblik herpå skal Den Europæiske Union supplere de resul-
tater, der er opnået i regionale og internationale organisationers regi. De Forenede Nationers hav-
retskonvention fra 1982, som alle medlemsstaterne i Den Europæiske Union har undertegnet, og i
hvilken Det Europæiske Fællesskab er kontraherende part, er særlig vigtig i den henseende.
Hver medlemsstat skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de i rammeafgørelsen
omhandlede strafbare handlinger kan straffes med strafferetlige sanktioner, der er effektive, står i
rimeligt forhold til den strafbare handling og har afskrækkende virkning.
Eventuelle strafferetlige sanktioner skal kunne ledsages af andre sanktioner eller foranstaltninger,
navnlig bøder eller for en fysisk persons vedkommende forbud mod at udøve virksomhed, der for-
udsætter officiel autorisation eller godkendelse, eller mod at stifte, administrere eller lede et selskab
eller en fond, såfremt de forhold, der har ført til den pågældendes domfældelse, viser en tydelig
risiko for, at den samme form for kriminel aktivitet vil blive genoptaget.
Hvad angår sanktioner over for juridiske personer skal hver medlemsstat træffe de nødvendige for-
anstaltninger for at sikre, at en juridisk person, der kendes ansvarlig, kan pålægges sanktioner, der
er effektive, står i et rimeligt forhold til den strafbare handling og har afskrækkende virkning, som
for eksempel bødestraffe/administrativt idømte bøder, udelukkelse fra offentlige ydelser eller til-
skud, midlertidigt eller varigt forbud mod at udøve kommerciel virksomhed, anbringelse under rets-
ligt tilsyn, likvidation efter retskendelse eller pligt til at træffe bestemte foranstaltninger for at und-
gå følgevirkningerne af den strafbare handling, der har afstedkommet den juridiske persons ansvar.
Rådet skal vedtage rammeafgørelsen med enstemmighed.
13759/04 (Presse 302)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0013.png
25.-26.X.2004
UDVEKSLING AF OPLYSNINGER FRA STRAFFEREGISTRE
Kommissionen forelagde et nyt forslag til Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger fra straf-
feregistre (nationale registre eller registre, der indeholder oplysninger om afsagte domme i henhold
til national ret).
I henhold til forslaget skal en central myndighed i en medlemsstat straks informere de øvrige med-
lemsstaters centrale myndigheder om domme, der er afsagt over statsborgere fra disse medlemssta-
ter, og som er registreret i det nationale strafferegister, samt om senere registrering i strafferegistret
i tilknytning hertil.
Den belgiske minister, Laurette ONKELINX, forelagde desuden et belgisk initiativ, der skal sikre,
at en dom afsagt i én medlemsstat om rettighedsfrakendelse på grund af seksuel udnyttelse af børn
anerkendes og fuldbyrdes i andre medlemsstater uden yderligere formaliteter.
13759/04 (Presse 302)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0014.png
25.-26.X.2004
EVENTUELT
ADGANG TIL HOLDBARE LØSNINGER/TILBAGETAGELSESPOLITIK
Rådet blev af formandskabet orienteret om arbejdet med to udkast til Rådets konklusioner: om bed-
re adgang til holdbare løsninger og om prioriteterne for en effektiv fælles tilbagetagelsespolitik.
Formålet med Rådets konklusioner er at skabe en ramme for udviklingen af et fælles europæisk
asylsystem, der skaber en tæt forbindelse mellem aspekterne af EU's politik udadtil.
Konklusionerne forventes vedtaget uden debat på den kommende samling i Rådet (almindelige an-
liggender og eksterne forbindelser) den 2. november 2004.
EVALUERING AF EU's NARKOTIKAHANDLINGSPLAN
Kommissionen orienterede kort Rådet om den evaluering, der vil blive anvendt til at udarbejde nar-
kotikastrategien for 2005-2012.
Strategien forventes at blive godkendt af Det Europæiske Råd på mødet den 17. december.
13759/04 (Presse 302)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0015.png
25.-26.X.2004
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
DET BLANDEDE UDVALG
Forretningsorden
Det Blandede Udvalg (EU+Norge/Island/Schweiz), der mødtes på Ministerplan, vedtog ændringer
af udvalgets forretningsorden som følge af Schweiz' undertegnelse af aftalerne om Schweiz' integra-
tion i Schengen-reglerne.
Biometriske identifikatorer
Det Blandede Udvalg (EU+Norge/Island) tilsluttede sig den enighed, der var opnået i Rådet, om
anvendelse af to biometriske identifikatorer i pas og andre rejsedokumenter (se side 11).
Schengen-evaluering af Østrig
Det Blandede Udvalg (EU+Norge/Island) vedtog også et udkast til Rådets konklusioner om
Schengen-evaluering af Østrig.
UNDERTEGNELSE AF AFTALERNE MED SCHWEIZ
I tilknytning til Rådets samling undertegnede EU og Schweiz ni nye aftaler.
Aftalerne blev undertegnet på Rådets vegne af Nederlandenes justitsminister, Piet Hein DONNER,
på Kommissionens vegne af generaldirektør for GD RIA, Jonathan FAULL, og på Schweiz' vegne
af præsidenten for Det Schweiziske Forbund, Joseph DEISS, og udenrigsminister Micheline
CALMY-REY.
Aftalerne vedrører følgende områder:
fastlæggelse af foranstaltninger svarende til dem, der er fastlagt i direktiv 2003/48/EF om
beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger
13759/04 (Presse 302)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig aktivitet til skade for parternes finansielle
interesser
gennemførelse, anvendelse og udvikling af Schengen-reglerne
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken stat der er ansvarlig for behandlingen af en
asylansøgning, der er indgivet i en medlemsstat eller i Schweiz
bestemmelserne om forarbejdede landbrugsprodukter
statistik
et audiovisuelle område, om vilkår og betingelser for Det Schweiziske Forbunds deltagelse
i fællesskabsprogrammerne Media Plus og Media Uddannelse
Schweiz' deltagelse i Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæiske Miljøoplysnings-
og Miljøovervågningsnet og
fri bevægelighed for personer.
TROJKAMØDE PÅ MINISTERPLAN MELLEM EU OG RUSLAND I DET PERMA-
NENTE PARTNERSKABSRÅDS REGI
Det første møde om retlige og indre anliggender mellem EU og Rusland i Det Permanente Part-
nerskabsråds regi blev holdt i tilknytning til Rådets samling.
Mødet bød på en lejlighed til at udvikle og styrke RIA-samarbejdet mellem EU og Rusland og ar-
bejdet med en køreplan for et fælles område med frihed, sikkerhed og retfærdighed som skitseret på
topmødet mellem EU og Rusland den 21. maj 2004. På mødet i partnerskabsrådet drøftede man
også udmøntningen af en handlingsplan vedrørende organiseret kriminalitet, tilbagetagelse og vi-
sumlettelse, migration, asyl, grænseforvaltning, terrorisme og retligt samarbejde.
Køreplanen forventes godkendt på topmødet mellem EU og Rusland i Haag den 11. novem-
ber 2004.
13759/04 (Presse 302)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0017.png
25.-26.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Oprettelse af et agentur til forvaltning af de ydre grænser*
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative
samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser (10827/04+
12553/04 ADD 1).
Agenturet er oprettet for at forbedre samordningen af det operative samarbejde mellem medlemssta-
terne og fremme anvendelsen af nuværende og fremtidige fællesskabsforanstaltninger vedrørende
forvaltning af de ydre grænser. Det bemærkes, at ansvaret for kontrol og overvågning af de ydre
grænser ligger hos medlemsstaterne.
Bekæmpelse af ulovlig narkotikahandel*
Rådet vedtog en rammeafgørelse om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare
handlinger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor (7249/04+12451/04).
Afgørelsen fokuserer på de groveste narkotikaforbrydelser og udelukker visse former for adfærd
med hensyn til personligt forbrug som defineret i national lovgivning.
Rapporter om gennemførelse af RIA-rammeafgørelser
Rådet noterede sig rapporterne om gennemførelse af fire rammeafgørelser, som var blevet vedtaget
mellem 2000 og 2002:
·
rammeafgørelse 2001/500/RIA om hvidvaskning af penge, identifikation, opsporing, indefrys-
ning eller beslaglæggelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra strafbart forhold
(10369/2/04)
13759/04 (Presse 302)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
·
rammeafgørelse 2000/383/RIA om styrkelse af beskyttelsen mod falskmøntneri, ved hjælp af
strafferetlige og andre sanktioner, i forbindelse med indførelsen af euroen (10371/2/04)
·
rammeafgørelse 2001/413/RIA om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre
betalingsmidler end kontanter (11685/2/04)
·
rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (11687/2/04).
I rapporterne gøres der status over gennemførelsen i de 15 stater, der var medlemsstater før den
1. maj 2004, og der fastlægges en procedure for den videre overvågning af rammeafgørelsernes
gennemførelse. Disse procedurer omfatter også de 10 nye medlemsstaters gennemførelse af instru-
menterne.
Kommissionen vil inden den 30. juni 2005 forelægge Rådet flere rapporter om disse rammeafgørel-
ser.
Menneskehandel
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende forhandlingerne i Europarådet om et udkast til en euro-
pæisk konvention om bekæmpelse af menneskehandel.
Videregivelse af personoplysninger - Kroatien
Rådet besluttede at indlede forhandlinger med Kroatien med henblik på en aftale om videregivelse
af personoplysninger fra Europol til Kroatien. Beslutningen blev truffet på grundlag af en rapport
fra Europols Styrelsesråd og fastslog, at der ikke er noget til hinder for, at Europols direktør indle-
der forhandlinger med Kroatien.
Europol - Moldova og Ukraine - Bekæmpelse af organiseret kriminalitet
Rådet vedtog en afgørelse om at tilføje Moldova og Ukraine på listen over tredjelande, som Euro-
pols direktør bemyndiges til at indlede forhandlinger med for at kunne bekæmpe organiseret krimi-
nalitet mere effektivt (12371/1/04).
13759/04 (Presse 302)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
Europol - Beskyttelse af fremtrædende personer
Rådet noterede sig første årsrapport fra det europæiske netværk til beskyttelse af fremtrædende per-
soner.
Netværket blev etableret af Rådet i november 2002 og består af de nationale politimyndigheder og
andre myndigheder med ansvar for beskyttelsen af fremtrædende personer.
Næstformand for Eurojust
Rådet godkendte valget af Roelof Jan Manschot som næstformand for Eurojust, som følge af at
Olivier de Baynast er trådt tilbage.
Ansøgninger om international beskyttelse -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
1.
På mødet den 21.-22. juni 2002 i Sevilla understregede Det Europæiske Råd betydningen
af, at flygtninge sikres en hurtig og effektiv beskyttelse, og at der etableres mekanismer,
der kan forhindre misbrug, ligesom personer, der har fået afslag på deres asylansøgning,
skal sendes hurtigere tilbage til deres hjemland.
På mødet den 19.-20. juni 2003 i Thessaloniki anmodede Det Europæiske Råd om at få
undersøgt mulighederne for yderligere at forbedre asylprocedurerne, så de bliver mere ef-
fektive, med henblik på i videst muligt omfang at fremskynde behandlingen af ansøgnin-
ger, der ikke udspringer af et behov for international beskyttelse.
De foranstaltninger, der foreskrives i Amsterdam-traktaten på området asyl og subsidiær
beskyttelse, er næsten alle blevet vedtaget. Man er nået til en generel indstilling vedrørende
direktivet om asylprocedurer. Når dette direktiv er blevet vedtaget, vil lovgivningen om
indførelse af den første fase af det fælles europæiske asylsystem, som Det Europæiske Råd
efterlyste på mødet den 15. 16. oktober 1999 i Tammerfors, være fuldført,
2.
3.
13759/04 (Presse 302)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0020.png
25.-26.X.2004
FINDER, at der ud over det generelle mål at indføre det fælles europæiske asylsystem er et klart
behov for større praktisk samarbejde samt udveksling og vurdering af information mellem med-
lemsstaterne for at støtte gennemførelsen af første fase af lovgivningen om det fælles europæiske
asylsystem og tage skridt i retning af en ensartet procedure, der dækker de to former for status inden
for international beskyttelse, som er omhandlet i anerkendelsesdirektivet, og som garanterer over-
holdelsen af Genève-konventionen,
TILSLUTTER SIG den strategi, der er redegjort for i Kommissionens meddelelse om den ensartede
procedure, og som starter med en indledende fase, der kan betragtes som en periode med konsulta-
tioner og debat om samt forberedelse af, hvad medlemsstaterne skal gøre for at ensarte de procedu-
rer, der har ført til de to former for status, som der er redegjort for i anerkendelsesdirektivet, og
OPFORDRER Kommissionen til inden årets udgang at forelægge en "One-Stop-Shop"-handlings-
plan, der sikrer, at et sådant praktisk samarbejde er midlet til at afgrænse de nødvendige skridt, der
skal tages, for at medlemsstaterne kan nå frem til en ensartet procedure for vurdering af ansøgninger
om international beskyttelse som defineret i anerkendelsesdirektivet."
FORBINDELSER UDADTIL
Samarbejdsaftale med Andorra
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs veg-
ne af en samarbejdsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Andorra (12947/04).
Aftalen vil supplere den eksisterende toldunionsaftale, og den udvider de nuværende forbindelser,
navnlig i spørgsmål vedrørende miljø, kommunikation, information og kultur, uddannelse, er-
hvervsuddannelse og ungdomsanliggender, sociale og sundhedsmæssige spørgsmål, transport, ener-
gi, transeuropæisk kommunikation og regionalpolitik.
Restriktive foranstaltninger - Burma/Myanmar*
Rådet vedtog en fælles holdning og en forordning om yderligere restriktive foranstaltninger over for
Burma/Myanmar og om ændring af fælles holdning 2004/423/FUSP og forordning (EF)
nr. 798/2004
(12823/1/04, 12792/04+12825/04).
13759/04 (Presse 302)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0021.png
25.-26.X.2004
Disse beslutninger omfatter en udvidelse af foranstaltningerne til at omfatte tjenstgørende militær-
personel med rang af brigadegeneral og derover samt sådant personels familiemedlemmer og et
forbud mod at yde lån eller kreditter til statsejede burmesiske virksomheder og at erhverve eller
udvide en deltagelse i sådanne virksomheder.
Beslutningerne er en følge af, at der på samlingen i Rådet den 11. oktober 2004 blev opnået politisk
enighed på baggrund af den nuværende politiske situation i Burma/Myanmar, hvor de militære
myndigheder ikke har løsladt Daw Aung San Suu Kyi og andre medlemmer af Nationalforbundet
for Demokrati (NLD) samt andre, der tilbageholdes af politiske årsager, og ikke har tilladt et reelt,
åbent nationalt konvent, og hvor NLD og andre organiserede politiske bevægelser fortsat chikane-
res.
HANDELSPOLITIK
Aftale mellem EF og Norge - Forarbejdede landbrugsprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale om ændring af handelsordningen med Norge
for forarbejdede landbrugsprodukter (11827/04).
Formålet med aftalen er at justere vilkårene for import af visse varer og gennemføre et kompromis,
der er indgået med Norge, om handelen med læskedrikke (vand og ikke-alkoholholdige drikkeva-
rer). Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2005.
Island - Fiskerivarer og heste
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 499/96 om toldkontingenter for im-
port af visse fiskerivarer og af levende heste fra Island (10798/04).
Formålet med forordningen er at gennemføre toldkontingenter inden for rammerne af aftalen om
udvidelse af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
Norge - Landbrugsprodukter og fiskerivarer
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 992/95 om toldkontingenter for im-
port af visse landbrugsprodukter og fiskerivarer fra Norge
(10790/04).
Formålet med forordningen er at gennemføre toldkontingenter inden for rammerne af aftalen om
udvidelse af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
13759/04 (Presse 302)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2004
Landbrugsprodukter*
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om ændring af EØS-bestemmelserne om handel med forar-
bejdede landbrugsprodukter og andre landbrugsprodukter (10513/04+10511/04).
Udkastet til afgørelse vil blive sendt til Det Blandede EØS-udvalg med henblik på vedtagelse.
Schweiz - Landbrugsprodukter
Rådet vedtog:
en afgørelse om den holdning, der skal indtages i Den Blandede Landbrugskomité, vedrø-
rende tilpasninger af Schweiz' handelsindrømmelser som følge af EU's udvidelse
(11938/04)
en forordning om indrømmelser over for import fra Schweiz af forarbejdede landbrugspro-
dukter
(11998/04)
en forordning om åbning af et toldfrit EF-toldkontingent for import af kvæg fra Schweiz
(11942/04).
Landbrugsprodukter - Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Schweiz med henblik på at ændre aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Schweiz om han-
del med landbrugsprodukter.
Antidumping - Tovværk og kabler af stål - Kina og Marokko
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af den endelige antidumpingtold, der indførtes ved for-
ordning (EF) nr. 1796/1999 på import af tovværk og kabler af stål med oprindelse i bl.a. Folkerepu-
blikken Kina, til også at omfatte import af tovværk og kabler af stål afsendt fra Marokko, uanset om
denne import er angivet som værende af marokkansk oprindelse eller ej, og om afslutning af under-
søgelsen vedrørende importen fra én marokkansk eksportør
(13242/04).
13759/04 (Presse 302)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0023.png
25.-26.X.2004
ENERGI
Konventionen om nuklear sikkerhed
Rådet noterede sig en rapport, som Kommissionen havde udarbejdet, om Det Europæiske Atom-
energifællesskabs foranstaltninger til opfyldelse af forpligtelserne i konventionen om nuklear sik-
kerhed.
Rapporterne om opfyldelse af konventionen vil blive gennemgået på et møde til gennemgang af
konventionen, der er berammet til den 11.-22. april 2005.
FISKERI
TAC'er og kvoter 2004
Rådet vedtog enstemmigt en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2287/2003 om samlede
tilladte fangstmængder (TAC'er) og kvoter for 2004
(9969/04).
Formålet med Kommissionens forslag er at ændre flere af bilagene til forordning (EF)
nr. 2287/2003, blandt andet bilag V om begrænsning af fiskeriindsatsen i bestemte fiskeområder
(Kattegat, Skagerrak og Nordsøen, Vest for Skotland, den østlige del af Den Engelske Kanal og Det
Irske Hav) og efter bestemte arter (hovedsagelig rødspætte, torsk og tunge). Bilaget indeholder også
bestemmelser om anvendelsen af bestemte fiskeredskaber og begrænser fangstmulighederne på
grundlag af et maksimalt antal fiskedage. Forordningen indeholder endvidere bestemmelser om
inspektion og overvågning.
Siden december 2003 har Rådet vedtaget forordning (EF) nr. 423/2004 af 26. februar 2004 om for-
anstaltninger til genopretning af torskebestande. Bestemmelserne i bilag V burde tilpasses bestem-
melserne i nævnte forordning. Ved gennemførelsen af bilag V havde det vist sig, at nogle af be-
stemmelserne burde gøres tydeligere eller mere fleksible for at gøre bilaget mere anvendeligt og
effektivt.
Kommissionen har derfor forelagt et forslag, hvis centrale bestemmelse var en udvidelse af listen
over anvendte fiskeredskaber. Den endelige tekst, som Rådet nåede til enighed om, tager ikke hen-
syn til denne bestemmelse.
Det nordøstlige Stillehav - EU's tilslutning til international konvention
Rådet vedtog en afgørelse om EU's medlemskab af Den Interamerikanske Kommission for Tropisk
Tunfisk (IATTC) og om bemyndigelse til undertegnelse af en konvention om styrkelse af IATTC
med henblik på bedre bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskebestandene i det nordøstlige
Stillehav
(12868/04).
13759/04 (Presse 302)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453399_0024.png
25.-26.X.2004
EU's medlemskab af IATTC, jf. Antigua-konventionen mellem Costa Rica og USA, vil give EU's
fiskere mulighed for at fiske i det område, der er omfattet af IATTC's bestemmelser.
UDDANNELSE
EU-center for udvikling af erhvervsuddannelse (Cedefop)
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 337/75
1
, om rationalisering af
strukturerne og arbejdsgangene i det europæiske center for udvikling af erhvervsuddannelse
(Cedefop), især bestyrelsen og forretningsudvalget, for at gøre det mere effektivt, navnlig på bag-
grund af EU's udvidelse
(12838/04).
Cedefop leverer oplysninger om udviklingen inden for erhvervsuddannelse til politiske beslutnings-
tagere, forskere og undervisere. Centret bistår desuden Europa-Kommissionen med at fremme og
udvikle erhvervsuddannelse på EU-plan.
KULTUR
Det Europæiske Observationsorgan for det Audiovisuelle Område*
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelsen om Fællesskabets
deltagelse i Det Europæiske Observationsorgan for det Audiovisuelle Område (1999/784/EF
2
), så
Fællesskabets deltagelse i observationsorganet forlænges til udgangen af 2006
(PE-CONS 3682/04+13355/04).
Det Europæiske Observationsorgan for det Audiovisuelle Område blev oprettet i 1992 og opererer
inden for rammerne af Europarådet. Det indsamler/formidler oplysninger og yder ekspertbistand til
den audiovisuelle industri i Europa, navnlig til små og mellemstore virksomheder, f.eks. på områ-
derne skatte- og arbejdsret, ophavsret og forbrugerbeskyttelse, og fremmer et bedre overblik over
markedet. Det bidrager således til at styrke konkurrenceevnen på EU's audiovisuelle marked og til
at fjerne hindringerne for den frie bevægelighed for audiovisuelle varer og tjenesteydelser.
1
Rådets forordning 337/75 (EFT L 39 af 13.2.1975, s. 1), senest ændret ved forordning (EF) nr. 1655/2003
(EUT L 245 af 29.9.2003, s. 41).
EFT L 307 af 2.12.1999, s. 61.
2
13759/04 (Presse 302)
24
DA