Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2617 - økofin Bilag 2, FIU Alm.del Bilag 26
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
10. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. november
2004 – dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 16.
november 2004 – vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedr.
dagsordenspunkt 2.b.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. novemb
12 CHM
Supplerende notater til samlet aktuelt notat vedr. ECOFIN 16.
november 2004
Dagsordenspunkt 2 b):
Stabilitets- og Vækstpagten:
Statistik vedrørende offentlige finan-
ser i Grækenland
Baggrund
Grækenlands offentlige budgetunderskud for 2003 blev i Kommissionens
økonomiske prognose fra april 2004 opgjort til 3,0 pct. af BNP, men blev
efter konsultationer mellem de græske myndigheder og Eurostat i maj 2004
revideret til 3,2 pct. af BNP, hvilket er over Traktatens referenceværdi for
budgetunderskuddet på 3 pct. af BNP. Kommissionens prognose skønnede
endvidere, at underskuddet ville overskride 3-procentsgrænsen i 2004.
ECOFIN vedtog derfor på rådsmødet den 5. juli 2004 på grundlag af henstil-
linger fra Kommissionen
-
-
en Rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i
Grækenland, jf. Traktatens artikel 104.6
en Rådshenstilling til Grækenland om at bringe situationen med et uforholds-
mæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7.
Rådshenstillingen til Grækenland anbefaler flg.:
-
de græske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
budgetunderskud til ophør hurtigst muligt og senest i 2005 (d.v.s. året efter Rå-
dets konstatering af det uforholdsmæssigt store underskud i overensstemmelse
med Stabilitets- og Vækstpagten). Rådet fastlægger en frist til den 5. november
2004 (4 måneder efter henstillingen) for den græske regerings iværksættelse af
virkningsfulde foranstaltninger;
med henblik på at sikre, at det uforholdsmæssigt store underskud korrigeres
senest i 2005, bør de græske myndigheder iværksætte budgetkorrigerende foran-
staltninger, hovedsageligt af strukturel karakter, der svarer til 1 pct. af BNP ak-
kumuleret i 2004 og 2005, helst ligeligt fordelt mellem de to år;
de græske myndigheder bør endvidere sikre, at den offentlige bruttogæld mind-
skes tilstrækkeligt og nærmer sig referenceværdien på 60 pct. af BNP med til-
fredsstillende hastighed, og være særlig opmærksom på faktorer udover netto-
låntagningen, som bidrager til ændringer i gældens niveau;
de græske myndigheder bør snarest forbedre indsamlingen og behandlingen af
data vedr. offentlige finanser med henblik på at udbedre de alvorlige mangler,
som har vist sig på dette område.
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117611_0004.png
4
-
Rådet opfordrer endvidere de græske myndigheder til at sikre at konsoliderin-
gen i retning af et mellemfristet budget tæt på balance eller i overskud fortsætter
gennem en reduktion af det konjunkturrensede underskud med mindst 0,5 pct.
af BNP per år efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.
Rådshenstillingen blev offentliggjort efter aftale med den græske regering.
I forbindelse med EU-landenes indberetninger om offentlige finanser til Kommis-
sionen og Eurostats verificering og offentliggørelse af landenes budgetstatistik for
2000-2003 den 23. september 2004, blev det græske underskud for 2003 revideret
til 4,6 pct. af BNP, mens underskuddene for 2000, 2001 og 2002 ligeledes blev re-
videret, til hhv. 4,1, 3,7 og 3,7 pct. af BNP, jf. tabel 1.
Tabel 1. Grækenlands budgetsaldo og gæld, 2000-2006
Pct. af BNP
2000
2001
2002
2003
Budgetsaldo
efterårsprognose
-4,1
-2,0
114,0
-3,7
-1,4
114,7
-3,7
-1,4
112,5
-4,6
-3,0/-3,2*
109,9
2004
-5,5
-3,2
112,2
2005
-3,6
-2,8
111,9
110,2
2006
-3,0
forårsprognose
Gæld
Anm.: *2003-underskuddet blev revideret fra 3,0 til 3,2 pct. af BNP den 7. maj 2004.
Kilde: Kommissionens prognoser af 7. april og 26. oktober 2004 samt Eurostats offentliggjorte
verificerede budgettal for 2000-2003 på baggrund af Grækenlands indberetning af september 2004.
ECOFIN havde på rådsmødet den 21. oktober 2004 en drøftelse af revisio-
nen af Grækenlands budgetstatistik og anmodede om en rapport om Græ-
kenlands underskud og gæld forud for rådsmødet den 16. november 2004.
Indhold
Det ventes, at der på grundlag af samarbejde mellem Kommissionen/Eurostat og
de græske myndigheder vil blive udarbejdet en rapport om Grækenlands underskud
og gæld fra 1997 og frem, med henblik på drøftelse på ECOFIN den 16. november.
ECOFIN ventes efterfølgende på rådsmødet den 7. december 2004 at have en
drøftelse af den videre håndtering af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt sto-
re underskud i forhold til Grækenland, herunder i lyset af det forhold, at det fakti-
ske underskud for 2003 er større end det skønnede underskud på 3,2 pct. af BNP,
som lå til grund for Rådets henstilling af 5. juli 2004.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Finanspolitik er det enkelte medlemslands eget ansvar inden for rammerne af
Traktaten samt Stabilitets- og Vækstpagten, hvorefter medlemslandene er
forpligtet til at undgå uforholdsmæssigt store budgetunderskud. Drøftelser
vedrørende gennemførelsen af de fælles reger må nødvendigvis gennemføres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
på fællesskabsniveau. Regeringen skønner på den baggrund, at sagen er i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Iværksættelse af
proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Grækenland i form
af Rådets henstilling under artikel 104.7 blev forud for ECOFIN den 5. juli 2004
forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg. Dagsordenspunktet
om EU-landenes notifikationer vedrørende offentlige finanser, herunder revisioner
af Grækenlands budgettal for 2000-2003, blev forud for ECOFIN den 21. oktober
2004 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Dagsordenspunkt 4 c): Finansielle Tjenesteydelser: Vurdering af Lam-
falussy-processen
Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner, hv ori
ECOFIN særligt understreger vigtigheden i processens fleksibilitet,
konvergens i tilsynspraksis samt tilslutter sig en forlængelse og udvide l-
se af mandatet for den overvågningsgruppe, der følger proce ssen.
Baggrund og indhold
Den 3. december 2002 opfordrede ECOFIN-rådet Kommissionen til at fremlægge
forslag om udvidelse af den såkaldte Lamfalussy procedure – der anvendes på vær-
dipapirområdet – til også at omfatte kreditinstitut- og forsikringsområderne.
Lamfalussy proceduren er en udbygning af Traktatens almindelige beslutningspro-
cedure. Den er ikke beskrevet i en retsakt, men bygger på en række aftaler og erklæ-
ringer mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen. Formålet med proce-
duren er:
-
at få en hurtigere og smidigere beslutningsprocedure for reguleringen af den
finansielle sektor, hvor politiske beslutninger træffes af Rådet (ECOFIN),
og tekniske beslutninger træffes i embedsmandskomiteer,
-
at få større gennemsigtighed i regeltilblivelsen i forhold til de finansielle
brancher og brugere af finansielle tjenesteydelser,
-
at få en mere ensartet gennemførelse i de enkelte lande af EU-reglerne,
-
at få større sammenhæng mellem reglerne i de enkelte dele af den finansielle
sektor.
Udbygningen under Lamfalussy proceduren i forhold til den almindelige komitolo-
giprocedure består særligt i:
-
at bemyndigelser til at udstede gennemførelsesbestemmelser gøres tidsbe-
grænsede (4 år),
-
at Europa-Parlamentet har en frist på 3 måneder til at kommentere oplæg til
udarbejdelsen af gennemførelsesregler (mandater),
-
at der foretages en bred høring af udkast/oplæg til gennemførelsesregler,
-
at der nedsættes brugergrupper af markedsdeltagere, som skal udtale sig om
udkast til gennemførelsesregler.
Processen bygger på 4 niveauer i reguleringen:
Niveau 1:
Rådet og Europa-Parlamentet fastlægger de overordnede rammer/ prin-
cipper for indholdet af reguleringen.
Niveau 2:
Kommissionen udsteder på grundlag af en komitologiprocedure gennem-
førelsesdirektiver og forordninger af mere teknisk karakter.
Niveau 3:
Medlemslandenes tilsynsmyndigheder rådgiver Kommissionen om bl.a.
indholdet og udformningen af gennemførelsesbestemmelser samt samarbejder om
fælles tilsynsstandarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Niveau 4:
Kommissionen kontrollerer gennemførelsen af reglerne.
Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner, hvori Rådet:
-
konstaterer at Lamfalussy proceduren har opnået de ønskede målsætninger,
herunder særligt en større gennemsigtighed i regeltilblivelsen, og
-
lægger op til en åben dialog om processen for at sikre, at processen fungerer
bedst muligt.
-
foreslår, at mandatet for følgegruppen (Inter Institutional Monitoring
Group – med repræsentanter for Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissi-
onen) udvides, således at mandatet fremover også omfatter kreditinstitutter
og forsikringssektoren. Mandatets udformning mv. skal forhandles mellem
de 3 institutioner.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har den 29. marts 2004 tilsluttet sig udvidelsen af processen til
kreditinstitut- og forsikringssektoren.
N ærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om rådskonklusioner, der har til formål at skabe et bedre europæisk
finansielt marked ved at effektivisere den ”europæiske beslutningsprocedure”
(Lamfalussy proceduren), herunder styrke tilsynsarbejdet og tilpasningen af lovgiv-
ning om finansielle tjenesteydelser til udviklingen på de finansielle markeder. Rege-
ringen vurderer, at konklusionerne er i overensstemmelse med nærheds- og propor-
tionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om rådskonklusioner, der ikke i sig selv berører gældende ret.
Høring
Der er ikke foretaget høring om rådskonklusionerne.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af fremlæggelsen
af rådskonklusionerne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Øget finansiel integration og konkurrence må formodes at give samfundsøkonomi-
ske gevinster gennem mere velfungerende finansielle markeder i EU.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er sendt følgende til Folketingets Europaudvalg om Lamfalussy processen:
Grundnotat i december 2003 (bilag 384 – alm. del) og Erhvervsudvalget december
2003 (bilag 197 – alm. del). Forslaget har været forelagt for Europaudvalget fredag
den 16. april 2004 til forhandlingsoplæg. Forslaget beskrevet i aktuelt no-
tat/grundnotat til Europaudvalget i april 2004 (bilag 740 – alm. del) samt i aktuelt
notat om ECOFIN-mødet den 11. maj 2004 (bilag 819 alm. del).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8