Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Uddannelsesudvalget 2004-05 (1. samling)
2616 - Uddannelse m.v. Bilag 2, UDU Alm.del Bilag 51
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 15.-16.
november 2004 – vedlægges Undervisningsministeriets notat om de punkter,
der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0002.png
2
Samlenotat til møde i Rådet (Uddannelse, ungdom og kultur) den 15. - 16.
november 2004
1.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse om etablering af et inte-
greret program for livslang læring
- statusrapport og debat
Uddannelse og aktivt borgerskab; rapport om uddannelsens bredere rolle og
dens kulturelle aspekter
-
vedtagelse
Udkast til konklusioner om de fremtidige prioriteter for det forstærkede eu-
ropæiske samarbejde inden for erhvervsuddannelse
-
vedtagelse
Rapport fra ”High Level” gruppen om midtvejs evalueringen af Lissabon-
strategien i marts 2005 (”Kok-rapporten”)
-
offentlig debat
Forslag fra Kommissionen om en afgørelse truffet af Europa-Parlamentet og
Rådet vedrørende etablering af programmet ”Aktive Unge”
-
statusrapport og drøftelse
Udkast til konklusioner om evaluering af ungdomsprogrammet for 2000 –
2006 (evalueringen dækker perioden 2000 – 2003)
-
vedtagelse
Udkast til resolution om fælles målsætninger for volontør aktiviteter for unge
-
vedtagelse
Udkast til resolution om fælles målsætninger for større forståelse af og viden
om unge
-
vedtagelse
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0004.png
4
1.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse om etablering af et
integreret program for livslang læring
KOM(2004) 474 endelig
- statusrapport og debat
A. Baggrund og indhold
Formandskabet har udarbejdet en statusrapport om forhandlingerne vedrø-
rende det nye program. Hovedpunkterne heri er:
Der forhandles udelukkende indhold og ikke finansielle forhold, da
man afventer drøftelserne om de samlede finansielle perspektiver for
perioden 2007 – 2013. Som følge heraf har samtlige medlemslande
desuden forbehold for de steder i den indholdsmæssige tekst, hvor
der er budgetimplikationer.
Fire delegationer (DK, FR, IE og UK) har taget parlamentariske for-
behold.
De indledende drøftelser har haft karakter af forståelsesafklaring, ty-
deliggørelse af aspekter af Kommissionens forslag m.v.
Der har været en generel tilfredshed med størstedelen af indholdet i
forslaget.
Det er understreget, at en kvantitativ vækst i mobiliteten skal gå hånd
i hånd med en sikring af kvalitet i mobilitet.
Betydningen af fjernelse af hindringer for mobilitet er ligeledes under-
streget. Man har derfor hilst Kommissionens forslag om at nedsætte
en gruppe af juridiske eksperter til at se på mulige problemer knyttet
til uddannelsesstøtte.
Andre forhold, herunder komitologi, er endnu ikke tilstrækkeligt af-
klarede.
Formandskabet foreslår, at følgende to spørgsmål diskuteres på
Rådsmødet:
i)
Det transversale underprogram er en af de større nyskabelser med
Det Integrerede Program. Det er opdelt i fire nøgleaktiviteter: po-
litikudvikling, fremmedsprogsindlæring, innovative tilgange til un-
dervisning og læring, overførsel og udveksling af projektresultater.
- hvad er ministrenes opfattelse af det foreslåede indhold i det
transversale program?
- i hvilket omfang skal Barcelona målsætningerne om indlæring af
det andet fremmedsprog reflekteres i programmets målsætnin-
ger?
ii) Hvordan finder ministrene, at kvaliteten i mobiliteten bør forbed-
res?
Finder ministrene, at Kommissionen bør opfordres til at forberede
et forslag for et europæisk charter for mobilitet inden for uddan-
nelses og erhvervsuddannelse?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0005.png
5
B Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
da formålene med den foreslåede foranstaltning i forbindelse med det europæiske
samarbejdes bidrag til uddannelse af høj kvalitet ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne på grund af behovet for multilaterale partnerskaber,
tværnational mobilitet samt udvekslinger af oplysninger mellem medlemslandene.
For så vidt angår proportionalitetsprincippet anfører Kommissionen, at afgørelsen
ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Efter dansk opfattelse er forslaget i overensstemmelse med nærheds- og pro-
portionalitetsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil ikke umiddelbart have lovgivningsmæssige konsekvenser.
I forbindelse med implementeringen af forslaget vil der skulle afholdes udgif-
ter til national administration m.v. Størrelsen heraf vil afhænge af såvel
programmets samlede finansielle størrelse samt af graden af decentralise-
ring. Disse udgifter vil blive afholdt inden for de kommende rammer.
D. Høring
Kommissionens forslag til et nyt integreret program har været i høring i Spe-
cialudvalget. Der er redegjort for denne i det udarbejdede grundnotat af
21. september 2004.
Punktet har desuden været drøftet på møde i Specialudvalg den 3. november
2004:
Dansk Arbejdsgiverforening(DA) fandt, at arbejdsmarkedsparternes eksperti-
se også kunne bruges i komité sammenhængen.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt om forslaget.
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret ved grundnotat af 21. sep-
tember 2004.
2.
Uddannelse og aktivt borgerskab; rapport om uddannelsens bredere
rolle og dens kulturelle aspekter
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Det Europæiske Råd (DER) gav på mødet i marts 2003 et mandat til, at ”Rå-
det (uddannelse) overvejer den bredere rolle, som uddannelse og de kul-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0006.png
6
turelle aspekter heraf kan spille, og undersøger, hvordan denne rolle kan
fremmes i et europæisk perspektiv under fuld overholdelse af subsidiari-
tetsprincippet, samt aflægger beretning til Det Europæiske Råds forårs-
møde i 2005”.
I udkastet til rapporten beskrives, hvorledes uddannelse indgår i den europæiske
dagsorden samt hvad dens rolle er.
På anmodning fra formandskabet har Eurydice foretaget en undersøgelse af, hvor-
dan man på primær- og sekundærtrinnet i de forskellige medlemsstater forholder sig
til spørgsmålet om aktivt borgerskab i almindelighed og den europæiske dimension
i særdeleshed. Den viser, at forberedelsen til aktivt borgerskab indgår som en del af
læseplanerne i de fleste medlemslande primært i form af en tværgående fremgangs-
måde, der i stadig stigende omfang kombineres med foranstaltninger, der fremmer
aktiv deltagelse i skolens liv
En anden undersøgelse bestilt af formandskabet viser bl.a., at:
skolerne har en central rolle i styrkelsen af uddannelse i aktivt borgerskab
med henblik på at skabe social samhørighed, herunder også for indvandrere,
medlemsstaterne har en bred vifte af praksisser, men der er sammenfald
hvad angår mål og de grundlæggende metoder.
Rapporten anfører desuden:
at det er hensigtsmæssigt at forbedre skolelederes og læreres kompetencer,
så de bliver i stand til at integrere aktivt borgerskab i skolernes læseplaner,
personalets adfærd, skolens liv og etik,
at der er afgørende at fremme samarbejdet mellem skolen og lokalsamfun-
det med aktiv deltagelse af elever og forældre,
at den fysiske mobilitet, der støttes af EU’s uddannelsesprogrammer, er et
vigtigt værktøj til fremme af aktivt borgerskab, tværkulturel forståelse og
tværnationale udvekslinger
uddannelse i aktivt borgerskab har eller bør også have en europæisk dimen-
sion.
Det foreslås på baggrund heraf, at Rådet bør prioritere følgende foranstaltninger::
-
fokus på de europæiske uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer,
-
optimal udnyttelse af ”Uddannelse 2010” (midtvejsrapporten fra Rådet og
Kommissionen til DER februar 2004)
-
forbedring i kvaliteten af uddannelse i borgerskab
-
yderligere forskning
-
støtte Europarådets ”European Year of Citizinship through Education
2005”.
B Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0007.png
7
Der er tale om en rapport, hvorfor der ikke er redegjort for nærheds- og
proportionalitetsprincippet. Efter dansk opfattelse er rapporten i over-
ensstemmelse med disse principper.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rapporten vil ikke have lovgivnings eller statsfinansielle konsekvenser.
D. Høring
Punktet har desuden været drøftet på møde i Specialudvalget den 3. novem-
ber 2004. Danske Studerendes Fællesråd (DFS) har anført, at det ikke er
nok kun at fokusere på folkeskolen. Der skal gøres en indsats på alle ud-
dannelsesniveauer for ikke kun at undervise i demokrati, men også at
styrke elev- og studenterdeltagelse inden for de institutionelle rammer.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
Udkast til konklusioner om de fremtidige prioriteter for det forstærkede
europæiske samarbejde inden for erhvervsuddannelse
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Under det danske EU-formandskab i efteråret 2002 blev der etableret et forstærket
europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse. Første skridt var vedtagelsen af en
rådskonklusion, der identificerer de konkrete policy tiltag. Rådskonklusionerne blev
herefter indarbejdet i en deklaration, Københavner-deklarationen, der blev tiltrådt
af 30 europæisk lande på en ministerkonference i i København i november 2002.
Det blev samtidig aftalt her, at Nederlandene ville være vært for en opfølgningskon-
ference under deres EU-formandskab i efteråret 2004.
Formandskabet har valgt den samme fremgangsmåde, som det daværende danske
formandskab valgte. Udkastet til rådskonklusioner er derfor første skridt i den pro-
ces, der dels skal gøre status over de opnåede resultater og dels skal udstikke ret-
ningslinier for de kommende to års arbejde.
I udkastet anføres kort de vigtigste resultater, hvorefter forslag til de kommende
prioriteter behandles.
På nationalt plan bør følgende prioriteres:
1) anvendelse af fælles instrumenter og principper til støtte for reform og ud-
vikling af erhvervsuddannelsessystemer og –praksis,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0008.png
8
2) hvor der er relevant, at øge uddannelsesincitamenterne i ”skatte- og under-
støttelsessystemerne”
1
som anbefalet af Det Europæiske Råd (DER) i Lis-
sabon,
3) anvendelse af Den Europæiske Socialfond og Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling til støtte for udvikling af erhvervsuddannelse,
4) videreudvikling af erhvervsuddannelsessystemerne med henblik på at opfyl-
de behovene hos personer og grupper, der risikerer udstødelse af arbejds-
markedet og social udstødelse,
5) udvikling og gennemførelse af en strategi for åben læring, der giver borger-
ne mulighed for at fastlægge individuelle forløb på grundlag af passende vej-
ledning og rådgivning,
6) øget relevans og kvalitet af erhvervsuddannelserne gennem systematisk ind-
dragelse af alle relevante partnere i udvikling på nationalt, regionalt og lokalt
plan, især i relation til kvalitetssikring,
7) videreudvikling af miljøer, som fremmer læring i erhvervsuddannelsesinsti-
tutionerne og på arbejdspladsen,
8) fortsat kompetenceudvikling for lærere og undervisere inden for erhvervs-
uddannelse,
På europæisk plan bør følgende prioriteres:
1) konsolidering af prioriteterne i Københavner-processen og fremme af gen-
nemførelsen af konkrete resultater,
2) udvikling af en åben og fleksibel europæisk referenceramme for kvalifikati-
oner, baseret på gennemsigtighed og gensidig tillid, der vil fungere som en
fælles reference for både erhvervsuddannelse og højere uddannelse på
grundlag af kompetencer og læringsresultater,
3) udvikling og gennemførelse af et europæisk meritoverføringssystem for er-
hvervsuddannelse (ECVET), så personer under erhvervsuddannelse under
erhvervsuddannelse kan bygge på resultaterne af deres læringsforløb, når de
flytter fra et nationalt erhvervsuddannelsessystem til et andet,
4) gennemgang af de specifikke læringsbehov og skiftende roller hos lærere og
undervisere inden for erhvervsuddannelse og af mulighederne for at gøre
deres profession mere tillokkende, herunder løbende ajourføring af deres
faglige kvalifikationer,
5) forbedring af erhvervsuddannelsesstatistikkernes omfang, præcision og tro-
værdighed, så man kan foretage evaluering af fremskridtene.
Endelig opfordres der til, at medlemsstaterne og Kommissionen inden for hvert af
deres ansvarsområder
-
strømline uddannelses- og erhvervsuddannelsesprocesserne på europæisk
plan ved at sørge for, at prioriteterne i ovennævnte konklusioner og grup-
1
Pu nkt 23 i form and skabets konklu sioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0009.png
9
perne inden for København-processen bringes inden for rammerne af "Ud-
dannelse og erhvervsuddannelse 2010- programmet"
-
at udarbejde og undersøge forslag fra Kommissionen til en europæisk refe-
renceramme for kvalifikationer og et europæisk meritoverføringssystem for
erhvervsuddannelser
at udvikle en sammenhængende strategi og et tættere samarbejde både på
nationalt og europæisk plan, der omfatter
o
højere uddannelse, herunder udviklinger under Bologna-processen
o
europæiske økonomiske politikker, beskæftigelsespolitikker, poli-
tikker for bæredygtig udvikling og politikker for social inddragelse
(f.eks. i forbindelse med nationale handlingsplaner) og
o
forbindelserne mellem forskning, praksis og politik gennem networ-
king og udveksling af innovation og gode eksempler på politik og
praksis
at give oplysninger om de fremskridt, der er gjort, og kommende aktioner
for udvikling af erhvervsuddannelser med inddragelse af relevante interesse-
rede parter på nationalt plan som del af en integreret rapport om "Uddan-
nelse og erhvervsuddannelse 2010", der udarbejdes hvert andet år som led i
gennemførelsen af de nationale strategier for livslang læring
at udvikle tættere forbindelser til nøglepartnere, herunder arbejdsmarkedets
parter på europæisk, nationalt og regionalt plan samt inden for de enkelte
sektorer, under hensyntagen til arbejdsmarkedsparternes "aktionsramme
for livslang udvikling af kompetence og kvalifikationer
2
fuldt ud at udnytte det igangværende Leonardo da Vinci-program og det
kommende integrerede handlingsprogram inden for livslang læring til at
støtte udvikling, efterprøvning og gennemførelse af innovative aktioner
med henblik på at fremskynde reformen af erhvervsuddannelserne.
-
-
-
-
B Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om et udkast til konklusioner, hvorfor der ikke er redegjort for
nærheds- og proportionalitetsprincippet. Efter dansk opfattelse er udka-
stet i overensstemmelse med disse principper.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udkastet vil ikke direkte have lovgivnings eller statsfinansielle konsekvenser.
D. Høring
Punktet har desuden været drøftet på møde i Specialudvalg den 3. november
2004:
2
EFS, Unice, CEEP, UEAPME, 28. febru ar 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0010.png
10
DA foreslog, at ”Maastricht-studiet” blev rundsendt til EU-specialudvalget.
Samme ønskes i forbindelse med udkastet til Maastricht-kommunikeet,
som DA ønskede mere klart, tydeligt og retningsbestemt formuleret end
den foreløbigt sete udgave. Henviste endvidere til bemærkningerne om
anvendelse af Den Europæiske Socialfond og nævnte i den forbindelse, at
en fortsat udvikling af menneskelige resurser var vigtig.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Rapport fra ”High Level” gruppen om midtvejs evalueringen af Lissa-
bon-strategien i marts 2005 (”Kok-rapporten”)
-
offentlig debat
- FØLGER
5.
Forslag fra Kommissionen om en afgørelse truffet af Europa-
Parlamentet og Rådet vedrørende etablering af programmet ”Aktive
Unge”
-
statusrapport og drøftelse
A. Baggrund og indhold
Formandskabet har udarbejdet en statusrapport om forhandlingerne vedrø-
rende det nye program. Hovedpunkterne heri er:
Der forhandles udelukkende indhold og ikke finansielle forhold, da
man afventer drøftelserne om de samlede finansielle perspektiver for
perioden 2007 – 2013. Som følge heraf har samtlige medlemslande
desuden forbehold for de steder i den indholdsmæssige tekst, hvor
der er budgetimplikationer.
De indledende drøftelser har haft karakter af forståelsesafklaring, ty-
deliggørelse af aspekter af Kommissionens forslag m.v.
Der har været en generel tilfredshed med størstedelen af indholdet i
forslaget.
Betydningen af fjernelse af hindringer for mobilitet er ligeledes under-
streget.
Andre forhold, herunder komitologi, er endnu ikke tilstrækkeligt af-
klarede.
En del lande har forbehold overfor den udvidede aldersramme for
programmet (13-30 år mod hidtil 15-25 år), samt udmøntningen heraf
på de enkelte aktioner i programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0011.png
11
Formandskabet foreslår, at følgende spørgsmål diskuteres på Råds-
mødet:
ii)
Hvordan bedømmer du det nye program i særdeleshed:
a. Hvilket element/aspekt af programmet anser du for inno-
vativ?
b. Hvad er din vurdering af programmets specifikke action er?
c. Hvad er programmets ”added value”?
iii)
I lyset af det nuværende programs aldersgrænser (15-25 år)
hvad ville være en passende alder (<15 år) for at kunne påbe-
gynde de forberedende aktiviteter for programmet og hvilken
alder ville være passende (>25 år) for at kunne gennemføre op-
følgningsaktiviteter til programmet?
Hvordan kan man stimulere unge med færre muligheder til at
kunne deltage i det nye ungdomsprogram og hvordan kan vi
fjerne forhindringer, som forhindrer dem i at få optimalt ud-
bytte af programmet?
iv)
B Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
da formålene med den foreslåede foranstaltning i forbindelse med det europæiske
samarbejdes bidrag til uddannelse af høj kvalitet ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne på grund af behovet for multilaterale partnerskaber,
tværnational mobilitet samt udvekslinger af oplysninger mellem medlemslandene.
For så vidt angår proportionalitetsprincippet anfører Kommissionen, at afgørelsen
ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Efter dansk opfattelse er forslaget i overensstemmelse med nærheds- og pro-
portionalitetsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil ikke umiddelbart have lovgivningsmæssige konsekvenser.
I forbindelse med implementeringen af forslaget vil der skulle afholdes udgif-
ter til national administration m.v. Størrelsen heraf vil afhænge af såvel
programmets samlede finansielle størrelse samt af graden af decentralise-
ring. Disse udgifter vil blive afholdt inden for de kommende rammer.
D. Høring
Kommissionens forslag til det nye program ”Aktive Unge” har været i høring
i Specialudvalget. Der er redegjort for denne i det udarbejdede grundnotat
af 21. september 2004.
Punktet har desuden været drøftet på møde i Specialudvalg den 3. november
2004:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0012.png
12
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) fandt ideen med at udvide aldersgruppen
fin, men hvis der ikke blev tilført flere midler til området, ville det samti-
dig betyde færre penge til såvel den eksisterende som den kommende
målgruppe. Endvidere spurgte DUF, hvorledes man kunne fjerne hin-
dringerne for mobilitet, samt hvad den danske holdning var til at udstede
en speciel type visum?
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt om forslaget.
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret ved grundnotat af 21. sep-
tember 2004.
6.
Udkast til konklusioner om evaluering af ungdomsprogrammet for
2000 – 2006 (evalueringen dækker perioden 2000 – 2003)
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Baggrunden for forslaget til konklusioner om evalueringen af Ungdomsprogram er
ønsket om at implementere en række af de anbefalinger evalueringen kommer med
i det igangværende program fx forenkling af procedurer. Endvidere ønsker man at
understrege Ungdomsprogrammets værdi generelt og i særdeleshed for de delta-
gende unge.
Afslutningsvis bekræftes intentionerne om så vidt muligt at inddrage unge i de pro-
cesser, der fører til etableringen af et nyt program fra 2007, at der fortsat er behov
for et program specifikt for unge samt at resultaterne af midtvejsevalueringen med
en vis nytteværdi kunne inddrages i det nye program.
B. Nærhed- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om et udkast til konklusioner, hvorfor der ikke er redegjort for nærheds-
og proportionalitetsprincippet. Efter dansk opfattelse er udkastet i overensstem-
melse med disse principper.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
D. Høring
Forslaget har været forelagt EU- Specialudvalget d. 3. november 2004. På mødet
fremkom ikke bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0013.png
13
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7.
Udkast til resolution om fælles målsætninger for volontør aktiviteter for
unge
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Forslag til fælles europæiske målsætninger for frivilligt arbejde for unge er en del af
opfølgningen på EU Kommissionens hvidbog: Et nyt afsæt for europæisk ungdom
(2001).
Hvidbogen indeholder i alt fire prioriterede områder for samarbejde under den åb-
ne koordinationsmetode og nærværende forslag vedrører alene det tredje prioritere-
de område:
o
Unges deltagelse (fælles målsætninger vedtaget ultimo 2003)
o
Information af unge (fælles målsætninger vedtaget ultimo 2003)
o
Unges frivillige arbejde
o
Viden om unge
Kommissionen vedtog den 30. april 2004 en meddelelse til Rådet om opfølgningen
på førnævnte hvidbog. Meddelelsen er Kommissionens sammenskrivning af med-
lemslandenes svar på spørgeskemaer om emnet. Denne munder ud i en række for-
slag til målsætninger for unges frivillige arbejde. Formandskabets resolutionsudkast
bygger på Kommissionens meddelelse.
Forslaget indeholder fire hovedmålsætninger:
i)
Opfordre til udviklingen af frivillige aktiviteter for unge med det
mål at øge opmærksomheden på eksisterende muligheder, forøge
deres omfang og forbedre deres kvalitet.
ii)
Gøre det lettere for unge at udføre frivillige aktiviteter ved at fjerne
eksisterende forhindringer.
iii)
Fremme frivillige aktiviteter med henblik på at forstærke unges soli-
daritet og engagement, som ansvarlige medborgere.
iv)
Anerkende unges frivillige aktiviteter med henblik på anerkende
værdien af de personlige kvalifikationer, de har fået ad den vej, og
deres engagement for samfundet og den rolle de frivillige aktiviteter
spiller i at lette overgangen fra uddannelse til arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0014.png
14
Herudover indeholder forslaget en opfordring til medlemslandene og Kommissio-
nen i forbindelse med implementering og opfølgning på de fælles målsætninger,
samt et bilag med en række forslag til mulige initiativer.
B. Nærhed- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om et udkast til rådskonklusioner, hvorfor der ikke er redegjort for nær-
heds- og proportionalitetsprincippet. Efter dansk opfattelse er udkastet i overens-
stemmelse med disse principper.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
D. Høring
Forslaget har været forelagt EU- Specialudvalget d. 3. november 2004.
DUF var glad for den danske model for organiseringen af ungdomsområdet, der er
baseret på en bottom-up tilgang. Dette sikrede de unge mulighed for at bidrage
konstruktivt og målrettet til ministeren.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8.
Udkast til resolution om fælles målsætninger for større forståelse af og
viden om unge
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Forslag til fælles europæiske målsætninger for frivilligt arbejde for unge er en del af
opfølgningen på EU Kommissionens hvidbogen: Et nyt afsæt for europæisk ung-
dom (2001).
Hvidbogen indeholder i alt fire prioriterede områder for samarbejde under den åb-
ne koordinationsmetode og nærværende forslag vedrører alene det fjerde priorite-
rede område:
o
Unges deltagelse (fælles målsætninger vedtaget ultimo 2003)
o
Information af unge (fælles målsætninger vedtaget ultimo 2003)
o
Unges frivillige arbejde
o
Viden om unge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0015.png
15
Kommissionen vedtog den 30. april 2004 en meddelelse til Rådet om opfølgningen
på førnævnte hvidbog. Meddelelsen er Kommissionens sammenskrivning af med-
lemslandenes svar på spørgeskemaer om emnet. Denne munder ud i en række for-
slag til målsætninger for unges frivillige arbejde. Formandskabets resolutionsudkast
bygger på Kommissionens meddelelse.
Forslaget indeholder fire hovedmålsætninger:
i)
Identificere – også på lokalt og regionalt niveau – eksisterende viden
på prioriterede områder på ungdomsområdet nemlig; deltagelse, in-
formation og frivilligt arbejde og iværksætte metoder til at supplere,
opdatere og lette adgangen til den.
ii)
I anden omgang identificere – også på lokalt og regionalt niveau -
eksisterende viden på yderligere prioriterede områder af interesse til
ungdomsområdet så som autonomi, ikke-formel læring, bekæmpelse
af diskrimination, uddannelse og praktik, beskæftigelse, iværksætteri,
kreativitet, overgang fra uddannelse til beskæftigelse, social inklusi-
on og sundhed, og iværksætte metoder til at supplere, opdatere og
lette adgangen til den.
iii)
Sikre kvalitet, sammenlignelighed og relevansen af viden på ung-
domsområdet ved at anvende passende metoder og værktøjer.
iv)
Lette og fremme udveksling, dialog og netværk for at sikre synlighed
af den viden der eksisterer på ungdomsområdet og forudse fremti-
dige behov.
Herudover indeholder dokumentet opfordringer til medlemsstaterne og Kommis-
sionen i forbindelse med implementering og opfølgning på de fælles målsætninger,
samt et bilag med en række forslag til initiativer.
B. Nærhed- og proportionalitetsprincippet
Efter dansk opfattelse er forslaget i overensstemmelse med nærheds- og proporti-
onalitetsprincippet, idet der tages udgangspunkt i kompetenceforholdet på ung-
domsområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
D. Høring
Forslaget har været forelagt EU Specialudvalget den 3. november 2004. Der frem-
kom ikke bemærkninger her.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116033_0016.png
16
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.