Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2616 - Uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 15.-16.
november 2004 – vedlægges Kulturministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
4. november 2004
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 15. og 16. november 2004
KULTUR
9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af program-
met Kultur
2007 (2007-2013) –
side 2
KOM(2004) 469
– Statusrapport og orienterende debat
10. Forslag til Rådets konklusioner om arbejdsplanen for kultur 2005-2006
– side
3
-- V edtagelse
-
11. Europæisk Kulturhovedstad –
side 4
– Udpegning af jurymedlemmer
12. Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fælles-
skabets
vegne at deltage i forhandlingerne i UNESCO’s regi om konventionen om
beskyttelse af
mangfoldigheden i kulturindhold og kunstneriske udtryk
– side 5
KOM(2004) 1062
– Vedtagelse
13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af et
støtte-
program for den europæiske audiovisuelle sektor (media 2007)
– side 6
KOM (2004) 470
– Statusrapport og orienterende debat
14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om den filmiske kultur-
arv og
den dertil knyttede industris konkurrenceevne
– side 7
KOM(2004) 171
– Generel orientering
15. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om beskyttelse af min-
dreårige og den menneskelige værdighed og om berigtigelsesretten i forbindelse
med den eu-
ropæiske industris konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og online-
infor-
mationstjenester
– side 8
KOM(2004) 341
– Generel orientering
16. Medlemsstaternes kompetence med hensyn til definition af public service op-
gaver i
Informationssamfundet
– side 10
– Udveksling af synspunkter
KULTUR
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0003.png
3
Ad 9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af
programmet Kultur 2007 (2007-2013)
KOM(2004) 469
– Statsrapport og orienterende debat
Baggrund
Kommissionen har fremlagt et forslag til et nyt støtteprogram på kulturområdet,
”Kultur 2007”, der skal gælde for perioden 2007-2013. Det nye program skal afløse
det gældende program, ”Kultur 2000”, der udløber med udgangen af 2006.
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 151 (kultur). Vedtagelse i Rådet sker med
enstemmighed og i fælles beslutningstagning med Europa-Parlamentet
Formål og indhold
Formålet er at støtte, fremme og udvikle det kulturelle samarbejde på tværs af græn-
serne med henblik på at udbrede kendskabet til den kulturelle mangfoldighed i Eu-
ropa.
I modsætning til det gældende program, der er detaljeret sektorinddelt (kulturarv,
skabende og udøvende kunst, bøger og læsning osv.) lægger forslaget op til et reelt
åbent og mere simpelt rammeprogram uden sektorbindinger.
Hovedformålene er
Mobilitet for kunstnere og værker
Interkulturel dialog i Europa, herunder tredjelande, og internationalt
Projekter/aktiviteter skal have europæisk merværdi, kvalitet og synlighed
En mere simpel og brugervenlig ansøgnings- og behandlingsprocedure.
Støtteindsatser er
Samarbejdsprojekter – flerårige (op til 5 år med aktører fra mindst 6 lande)
eller etårige (med aktører fra mindst 4 lande)
Særaktioner (bl.a. Europæisk Kulturhovedstad)
Drifts- og aktivitetsstøtte til Europæiske organisationer m.v. på kulturområ-
det
Studier, best practices, information.
Den foreslåede samlede beløbsramme for programmets syvårige periode er 408
mio. EUR.
Til brug for forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe har formandskabet ønsket en
orienterende debat på rådsmødet om holdningerne til følgende 2 spørgsmål:
Foretrækkes - som foreslået - et åbent rammeprogram eller bør enkeltsek-
torer specifikt nævnes?
Bør mindre projekter prioriteres højere end foreslået?
Høring
Forslaget er i høring, og der foreligger endnu ingen svar.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke påbegyndt forhandlingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0004.png
4
Lovgivnings- og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ifølge forslaget er forslaget i overensstemmelse med disse principper, fordi pro-
grammets formål er tværnationale aktioner, der skal komplettere nationale indsatser,
som primært er nationale eller bilaterale. Regeringen deler denne holdning.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men Kommissionens
meddelelse om de foreløbige tanker om formål med og indhold i det nu foreliggen-
de forslag blev forelagt udvalget til orientering på mødet den 19. maj 2004 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 27.-28. maj 2004 med forudgående
fremsendelse af notat af 11. maj 200
Ad 10. Forslag til Rådets konklusioner om arbejdsplanen for kultur 2005-2006
-
Vedtagelse
Baggrund, formål og indhold
Formandskabet har fremlagt forslag til konklusioner om arbejdsplanen for kultur
2005-2006, som skal afløse den gældende arbejdsplan, som udløber med udgangen
af 2004.
Formålet med arbejdsplanen er, at de kommende formandskaber (”rullende dags-
orden”) i samarbejde med Råd, Kommission og Medlemsstater skal undersøge og
overveje bedre muligheder for konkret anvendelse af Traktatens kulturartikel (art.
151).
Forslaget fokuseres på 3 hovedemner:
Kulturens og de kreative industriers bidrag til økonomiske og beskæftigel-
sesmæssige potentialer
Digitalisering af og digital adgang til kulturarven (bl.a. kulturportaler)
Mobilitet for kunstværker og kunstnere.
Høring
Forslaget har ikke været i høring, fordi arbejdsplanen alene lægger op til overvejelse
og undersøgelse af emner med henblik på mulige senere konkrete forslag til den
praktiske gennemførelse af Traktatens kulturartikel.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ifølge forslaget skal arbejdsplanen gennemføres inden for rammerne af Traktatens
kulturartikel. Danmark finder nærheds- og proportionalitetsprincippet overholdt,
fordi arbejdet med at undersøge og overveje bedre muligheder for konkret anven-
delse af Traktatens kulturartikel bør udføres på europæiske niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0005.png
5
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Ad 11. Europæisk Kulturhovedstad
Udpegning af jurymedlemmer
Baggrund og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1419/99/EF omfatter fællesskabsak-
tionen ”Den Europæiske Kulturhovedstad 2005-2019”.
Ifølge afgørelsen udpeger Rådet hvert år – efter et rotationsprincip mellem med-
lemslandene – en by som har ansøgt om at blive Europæisk Kulturhovedstad. By-
erne udpeges normalt 4 år før de skal være kulturhovedstad. Rådets valg sker efter
henstilling fra Kommissionen med baggrund i en indstilling fra en bedømmelsesjury
af syv uafhængige eksperter, udpeget af Europa-Parlamentet, Rådet, Kommissionen
og Regionsudvalget. De to medlemslande, der har formandskabet i Rådet i løbet af
et kalenderår, indstiller hver en person, som det følgende år skal indtræde i juryen.
På mødet forventes Rådet at udpege sine 2 kandidater til medlemmer af juryen for
valg af Kulturhovedstad for 2009 (i Østrig).
Høring
Høring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en allerede
vedtaget retsakt.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres, da der er tale om en praktisk gennemførelse af
en allerede vedtaget retsakt.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Udpegningen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en allerede vedtaget retsakt.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Udpegningen har tidligere været forelagt Europaudvalget til orientering på mødet
den 19. maj 2004 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 27.-28.
maj 2004 med forudgående fremsendelse af notat af 11. maj 2004..
Ad 12. Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på
Fællesskabets vegne at deltage i forhandlingerne i UNESCO’s regi om kon-
ventionen om beskyttelse af mangfoldigheden i kulturindhold og kunstneri-
ske udtryk
KOM(2004) 1062
– Vedtagelse
Baggrund, formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0006.png
6
UNESCO behandler for tiden et udkast til en konvention om beskyttelse af den
kulturelle mangfoldighed. Overordnet set er udkastets formål at skabe en slags
”Kulturens Grundlov”, som skal bidrage til at sikre og fremme den kulturelle mang-
foldighed i Verden, blandt andet af hensyn til de mindre udviklede lande.
En del af udkastets formål og artikler berører eller kan berøre Fællesskabets ene-
kompetence eller blandede kompetence, og en del berører medlemsstaternes kom-
petence. Som eksempler på Fællesskabskompetence kan nævnes den fælles han-
delspolitik (TEF art. 133), indre markeds bestemmelser som arbejdskraftens fri
bevægelighed (TEF art 39) og internationale ophavsretlige relationer.
På denne baggrund og med baggrund i TEF artikel 300 (aftaler med tredjelande og
internationale organisationer) har Kommissionen fremlagt forslag til Rådets afgørel-
se om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at deltage i for-
handlingerne i UNESCO’ regi om oven- nævnte konvention om kulturel mangfol-
dighed. Forslaget, der har været drøftet i Rådets kulturkomité, følger tidligere be-
myndigelser i henhold til TEF artikel 300 af Kommissionen til at deltage i internati-
onale forhandlinger. Det består af en enkelt bemyndigelsesartikel og et kort bilag
med forhandlingsdirektiv, hvoraf fremgår, at mandatet gælder fællesskabskompe-
tencen uden præjudice i forhold til national kompetence, og at Kommissionen skal
samarbejde med et af Rådet udpeget særligt udvalg, i dette tilfælde Rådets kultur-
komité.
Høring
Konventionsudkastet fra UNESCO er for tiden i bred høring. Det er ikke relevant
at sende Rådets afgørelse i høring, da der er tale om en praktisk udmøntning af
Traktatens artikel 300 om deltagelse i internationale forhandlinger.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om afgørelsen.
Lovgivnings- og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en praktisk udmøntning af Traktatens artikel 300 om deltagelse i
internationale forhandlinger, som skønnes at være i overensstemmelse med nær-
heds- og proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Ad 13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemfø-
relse af et støtteprogram til fordel for den europæiske audiovisuelle sektor
(Media 2007)
KOM(2004) 470
– Vedtagelse
.
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0007.png
7
Kommissionen har fremlagt forslag til et nyt støtteprogram på det audiovisuelle
område, ”Media 2007”, der skal gælde for perioden 2007-2013. Det nye program
skal afløse de gældende programmer, ”Media Plus” og ” Media Uddannelse”, der
udløber med udgangen af 2006.
Forslagets hjemmel er TEF artikel 157 (industri) og 150 (erhvervsuddannelse). Ved-
tagelse i Rådet sker med kvalificeret flertal og i fælles beslutningstagning med Eu-
ropa-Parlamentet.
Formål og indhold
Forslagets hovedformål svarer til de gældende programmers formål, nemlig at
fremme udbredelsen i Europa og internationalt af av-produktioner fra Medlems-
landene og at fremme den europæiske av-industris konkurrencesituation.
Som i de gældende programmer er indsatsområderne fortsat ”førproduktionsfasen”
(støtte til uddannelse og udvikling) og ”efterproduktionsfasen” (støtte til distributi-
on og markedsføring). Støtte til selve produktionen er fortsat et nationalt/regionalt
anliggende. I forhold til tidligere opprioriteres dog videreuddannelse, digitalisering,
særlige indsatser for mindre og de nye medlemslande, formidling og netværk.
Den foreslåede samlede budgetramme for programmets syvårige periode er 1.055
mio. EUR.
Til brug for forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe har formandskabet ønsket en
orienterende debat på rådsmødet om holdningerne til følgende 2 spørgsmål:
Er den foreslåede positive diskriminering til fordel for lande med en lille
produktionskapacitet eller med begrænset sprogområde tilstrækkelig?
Bør støtte til distribution af tv-produktioner prioriteres højere?
Høring
Forslaget er i høring, og der foreligger endnu ingen svar.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke påbegyndt behandlingen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ifølge Kommissionens forslag er det i overensstemmelse med disse principper,
fordi fællesskabsindsatserne komplementerer de nationale indsatser, som hovedsa-
geligt omfatter selve produktionsfasen. Regeringen er enig heri.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men Kommissionens
meddelelse om de foreløbige tanker om formål med og indhold i det nu foreliggen-
de forslag blev forelagt udvalget til orientering på mødet den 19. maj 2004 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 27.-28. maj 2004 med forudgående
fremsendelse af notat af 11 maj 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0008.png
8
ad 14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om den filmi-
ske kulturarv og den dertil knyttede industris konkurrenceevne
KOM(2004) 171
- generel orientering.
Baggrund, formål og indhold
Kommissionens forslag til henstilling om filmarven har som formål at forbedre
vilkårene for bevaring, restaurering og udnyttelse af den filmiske kulturarv og der-
ved styrke den europæiske filmindustris udvikling og konkurrenceevne.
Dette skal bl.a. ske ved, at der sker en metodisk indsamling, katalogisering, bevaring
og restaurering af filmværker, i alle tilfælde i overensstemmelse med ophavsretten
og beslægtede rettigheder, og at de gøres tilgængelige, så rettighedshaverne lettere
kan udnytte dem.
Til anbefalingerne om katalogisering hører fremme af indeksering af deponerede
film og fremme af databaser med oplysninger om filmene samt fremme af interope-
rabilitet mellem databaser og disse basers tilgængelighed for offentligheden, f.eks.
via Internettet.
Høring
Henstillingen har ikke været sendt i bred høring, men Det Danske Filminstitut har
været inddraget i arbejdet.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Henstillingen indebærer ikke lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Henstillingen omtaler ikke disse principper. Efter dansk opfattelse er den i overens-
stemmelse med principperne, fordi der alene er tale om henstillinger til Kommissi-
on og medlemslande om at undersøge mulighederne for at forbedre vilkårene for at
bevare og anvende den filmiske kulturarv.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Henstillingen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
ad 15. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om beskyttelse
af mindreårige og den menneskelige værdighed og om berigtigelsesretten i
forbindelse med den europæiske industris konkurrenceevne inden for audio-
visuelle tjenester og on-line-informationstjenester
KOM(2004) 341
- generel orientering.
Baggrund, formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0009.png
9
Kommissionens forslag er en opfølgning på Rådets henstilling om beskyttelse af
mindreårige og den menneskelige værdighed fra 1998 (98/560/EF af 24. september
1998). I forslaget tilskynder Kommissionen til samarbejde og erfaringsudveksling
mellem (selv)regulerende organer, der beskæftiger sig med evaluering eller klassifi-
cering af audiovisuelt indhold, for at gøre alle brugere, især forældre og undervisere,
i stand til at vurdere indholdet af audiovisuelle tjenester og on-linetjenester.
Forslaget indeholder derudover en opfordring til medlemslandene om at tilskynde
sektoren for audiovisuelle tjenester og online-informationstjenester til at undgå og
bekæmpe forskelsbehandling på grund af køn, race, etnisk oprindelse, religion eller
tro, handicap, alder eller seksuel orientering. Endelig foreslås det, at berigtigelsesret-
ten eller tilsvarende foranstaltninger bør finde anvendelse på elektroniske medier,
inkl. online medier. Et bilag indeholder vejledende retningslinjer for berigtigelses-
retten eller tilsvarende foranstaltninger over for online medier.
Høring
Forslaget har været sendt i bred høring. DR og TV 2/Danmark A/S erklærer sig
enige i, at beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed er væsentlige
emner i informationssamfundet. De to institutioner mener, at en sådan beskyttelse
bedst varetages ved hjælp af selvregulering og på basis af frivillig udveksling af god
praksis mellem de berørte brancher og parter. De finder desuden, at principerne for
berigtigelsesretten bør udformes, så de er i overensstemmelse med principperne i
den danske medieansvarslov.
Medierådet for Børn og Unge hilser forslaget velkommen og peger på en række
samarbejdsprojekter i EU-regi, som rådet deltager i. Rådet henviser bl.a. til et
mærkningssystem, der er udviklet for computerspil, men udtrykker dog tvivl om,
hvorvidt dette system umiddelbart kan overføres til tv-tjenester.
Forbrugerombudsmanden er af den opfattelse, at en henstilling på området ikke
yder tilstrækkelig beskyttelse, men at der på grund af mediekonvergensen skal en
egentlig EU-lovgivning til.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om opfølgning på en allerede vedtaget retsakt.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
ad 16. Medlemslandenes ret til at definere public service opgaverne i infor-
mationssamfundet
-
udveksling af synspunkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116025_0010.png
10
Baggrund og indhold
Emnet er sat på dagsordenen efter tysk ønske. Der foreligger ingen dokumenter.
Så vidt vides ønsker Tyskland en diskussion af medlemsstaternes ret til at definere
public service-opgaverne i relation til informationssamfundets tjenester.
Høring
Der foreligger ikke noget dokument.
Evt. lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser
Der er tale om udveksling af synspunkter uden lovændringer eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Der foreligger ikke noget dokument.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.