Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2616 - Uddannelse m.v. Bilag 6
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
26. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Undervisningsmi-
nisteriets redegørelse for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 15.-
16. november 2004 for så vidt angår uddannelse og ungdomsdelen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 15.-16. november 2004
Uddannelse og ungdomsdelen
UDDANNELSE
1. Forslag til etableringen af et integreret handlingsprogram inden for livs-
lang læring
- Situationsrapport og orienterende drøftelse (dok. 11587/04, 13453/04)
Der var en generel debat på baggrund af formandskabets spørgsmål til delegatio-
nerne. Debatten viste en overordnet støtte til Kommissionens forslag men også, at
der fortsat eksisterede en række forskellige ønsker og prioriteringer fra medlems-
landene.
En lang række stater udtrykte ønske om yderligere simplificering af det fremtidige
program. Der var også ønske fra adskillige stater om etableringen af et charter for
mobilitet inden for uddannelse og erhvervsuddannelse. Kommissionens forslag om
at nedsætte en lille gruppe af juridiske eksperter til at se på eventuelle problemer i
forbindelse med uddannelsesstøtte og mobilitet blev mødt med generel tilfredshed.
Desuden appellerede flere delegationer om, at sikre bevarelsen af mindre anvendte
sprog samt fremme deltagelsen af svage grupper i programmet.
Barcelona-målsætningen om indlæringen af et andet fremmedsprog blev ligeledes
bredt støttet om end en delegation fremførte, at den muligvis ville have lidt pro-
blemer i den forbindelse. Et par medlemslande udtrykte fortsat ønske om at indpla-
cere Jean Monnet programmet i de øvrige sub-programmer. DK støttede overord-
net forslaget, men stillede spørgsmålstegn ved art. 42, hvorefter man fremover kun
ville give støtte til 4 organisationer mod de tidligere 7. Man så gerne det europæiske
agentur i Middelfart (”The European Agency for Special Needs Education”), som
hidtil havde været omfattet af støtten, inkluderet i den nye liste. En delegation efter-
lyste et fælles navn til programmet.
KOM takkede for opbakningen og noterede sig (positivt) synspunkterne vedr. sim-
plifikation og et charter for mobilitet, men appellerede til, at der ikke blev ændret
ved Jean Monnet-programmets nuværende form.
2. Rapport om uddannelse og aktivt borgerskab (dok 13452/04)
- Punkt til vedtagelse
En delegation tog ordet, men kun for at støtte rapporten. Punktet blev herefter
vedtaget uden yderligere kommentarer.
3. Konklusion om fremtidige prioriteringer indenfor et styrket europæisk
samarbejde om erhvervsuddannelse (dok 13832/04)
- Punkt til vedtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Punktet blev vedtaget uden kommentarer fra medlemslandene. Kommissionen
nævnte, at rapporten ville blive fremsendt til det Europæiske Rådsmøde i december
2004.
4. Rapport fra Wim Kok-gruppen vedr. forberedelsen af midtvejsevaluerin-
gen af Lissabon-strategien i marts 2005 (dok. 13831/04)
- Orienterende drøftelse (offentlig debatpunkt)
Will Hutton fra Wim Kok-gruppen indledte punktet med at give et overblik over
indholdet af rapporten, som tegnede et problematisk billede af opfyldelsen af Uni-
onens Lissabon-strategi. Hutton udtalte bl.a., at Unionen fortsat var langt fra målet,
og man behøvede markant vækst på hovedparten af indsatsområderne. Mens Kina
og Indien i stigende grad udviklede sig til verdens manuelle arbejdsplads, og USA
konsoliderede og forstærkede sin generelle lederposition, ikke mindst på det vi-
densbaserede område, så haltede Unionens medlemslande fortsat bagefter på en
lang række kerneområder, primært hæmmet af rigide strukturer. I relation til ud-
dannelsesområdet fremhævede han især medlemslandenes manglende evne til bl.a.
at etablere 1. klasses ’research-baserede’ universiteter, skabe langt bedre samarbejde
mellem universiteterne og forretningsverdenen om bl.a. produktudvikling og gene-
relt forstærke indsatsen på livslang læring.
Rapporten blev overordnet godt modtaget af medlemslandene og Kommissionen,
hvor sidstnævnte dog beklagede, hvad man så som en for stor fokus på R&D (Re-
search and Development) over E&T (Education and Training). Flere lande tilslut-
tede sig efterfølgende denne kritik og var ikke sikre på, at øget fokus på højere ud-
dannelse var den rigtige vej frem. Enkelte medlemslande var også usikre på, om det
var en god idé at kritisere navngivne lande i rapporten – dette ville ikke hjælpe gav-
ne Unionen, lød argumentet.
DK fremførte, at stræben efter ’excellence’ burde foretages på alle niveauer i ud-
dannelsessystemet, og det var vigtigt, at man blev bedømt på hele uddannelses- og
forskningsområdet Desuden skulle det generelle fokus på uddannelsesområdet
fastholdes, samtidig med at man mødte udfordringerne, som beskrevet i Wim Kok-
rapporten. Her havde de kommende formandskaber en særlig forpligtigelse.
Will Hutton udtrykte enighed i, at grunduddannelsen var meget vigtig, men der var
et problem i medlemslandene mht. mangel på gode universiteter. Ud af de 10 bed-
ste universiteter i verden (kilde: Times Higher Education Supplement) var kun 3
placeret i Europa. Endelig fandt han det nødvendigt med en ’name, shame and fa-
me’ politik – ellers ville henstillingerne ikke have nogen effekt.
Der vil blive arbejdet videre med problemstillingerne under såvel det nuværende
som det kommende formandskab.
UNGDOM
5. Forslag til etableringen af programmet ”Aktive Unge” for perioden 2007-
13.
- Situationsrapport og orienterende drøftelse (dok. 11586/04, 13834/04)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Formandskabet havde ligeledes her lagt op til debat på enkelte udvalgte problemati-
ske områder. Der viste sig dog en generel bred opbakning til Kommissionens for-
slag. Dog var der forskellige ønsker til aldersgrænsen. Kommissionen mindede om,
at der i det kommende program ville eksistere flere forskellige støtteaktioner for
forskellige aldersgrupper, så f.eks. de 13-årige fik andre tilbud end deltagere på 30
år. Kommissionen understregede også nødvendigheden af at skabe mere plads til
dårligt stillede unge personer i programmerne.
6. Konklusion om evalueringen af Ungdomsprogrammet 2000-06 (for perio-
den 2000-03)
Punkt til vedtagelse (dok. 13509/04)
Blev vedtaget uden bemærkninger.
7. Resolution om fælles målsætninger for volontøraktiviteter blandt unge
- Punkt til vedtagelse (dok. 13996/04)
Blev vedtaget med en kort kommentar fra en enkelt delegation, som understregede
vigtigheden af, at volontør-aktiviteterne blev udbredt til så mange områder som
muligt.
8. Resolution om fælles målsætninger for større forståelse af og viden om
unge
- Punkt til vedtagelse (dok. 13997/04)
Blev vedtaget uden bemærkninger.