Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2621+2622 - Almindelige anl.
Offentligt
1453422_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14723/04 (Presse 324)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2621. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
den 22. november 2004 i Bruxelles
Formand
Bernard BOT
Nederlandenes udenrigsminister
*
2622. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(ST 14724/04 Presse 325)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14723/04 (Presse 324)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0002.png
22.XI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede finansieringen af politikkerne vedrørende eksterne forbindelser under EU's
finan-
sielle ramme
for perioden 2007-2013.
Rådet vedtog endvidere en lang række afgørelser om EU-aktioner vedrørende bekæmpelse af op-
hobning og spredning af
håndskydevåben og lette våben
i Albanien, Sydøsteuropa og Cambodja;
støtte til
Organisationen for Forbud mod Kemiske Våben
og
beskyttelse af nukleare materia-
ler
i Rusland.
14723/04 (Presse 324)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0003.png
22.XI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD ......................................................................... 7
EU'S FINANSIELLE RAMMER FOR 2007-2013.......................................................................... 8
EVENTUELT ................................................................................................................................. 9
Stormskader i Centraleuropa .................................................................................................. 9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
1
Civil krisestyring.............................................................................................................................................10
Det vestlige Balkan - EU's overvågningsmission ..............................................................................................10
EU's rumpolitik og forsvar...............................................................................................................................10
Bekæmpelse af terrorisme................................................................................................................................11
EU/Georgien - Status og aktiviteter for retsstatsmissionen................................................................................11
Det Europæiske Forsvarsagentur......................................................................................................................11
EU's militæroperationer - Revision af mekanismen til administration af finansieringen* ...................................11
Politimissionen i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.................................................................12
Afrika - Handlingsplan for fred og sikkerhed -
Rådets konklusioner
.................................................................12
EKSTERNE FORBINDELSER
Det vestlige Balkan - Deltagelse i fællesskabsprogrammer ...............................................................................14
Våbeneksport - Beretning om anvendelsen af EU-adfærdskodeksen .................................................................16
Afrika - Demokrati og menneskerettigheder .....................................................................................................16
Lette våben - Kontrol med håndskydevåben i Albanien, Sydøsteuropa og Cambodja ........................................16
Kemiske våben ................................................................................................................................................16
Rusland - Beskyttelse af nukleart materiale ......................................................................................................17
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - Stabiliserings- og associeringsaftale..................................17
Chile - Associeringsaftale - EU's udvidelse ......................................................................................................17
Moldova - Tiltrædelse af et videnskabs- og teknologicenter i Ukraine...............................................................17
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14723/04 (Presse 324)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Rådets aktiviteter.............................................................................................................................................18
UDVIKLING
Offentlig-private partnerskaber i udviklingslande og lande i overgangssituationer - Rådets konklusioner ..........18
Klimaændringer - Rådets konklusioner ............................................................................................................20
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Sri Lanka - Rørfittings..............................................................................................................22
Antidumping - Indonesien - Rørfittings............................................................................................................22
14723/04 (Presse 324)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0005.png
22.XI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Estland:
Kristiina OJULAND
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Yannis VALINAKIS
Spanien:
Alberto NAVARRO
Frankrig:
Michel BARNIER
Claudie HAIGNERÉ
Irland:
Dermot AHERN T.D.
Italien:
Gianfranco FINI
Roberto ANTONIONE
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Māris RIEKSTIŅŠ
Litauen:
Antanas VALIONIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
Ferenc SOMOGYI
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard BOT
Atzo NICOLAÏ
Anna Maria Agnes van ARDENNE-van der HOEVEN
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Polen:
Wlodzimierz CIMOSZEWICZ
Portugal:
António MONTEIRO
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister, stedfortrædende kansler
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for Europaspørgsmål
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Udenrigsminister
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og indvandringsmini-
ster
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Europaminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund
i udlandet
14723/04 (Presse 324)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0006.png
22.XI.2004
Mário DAVID
Slovenien:
Ivo VAJGL
Slovakiet:
Eduard KUKAN
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Denis MacSHANE
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Kommissionen:
Margot WALLSTRÖM
Dalia GRYBAUSKAITÉ
Benita FERRERO-WALDNER
Louis MICHEL
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Mr Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
14723/04 (Presse 324)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0007.png
22.XI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD
Rådet gennemgik formandskabets forslag til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske
Råd den 16.-17. december 2004 i Bruxelles. Det vil forberede mødet mere indgående på samlingen
den 13.-14. december.
Dokumentet opridser de vigtigste spørgsmål, der skal drøftes:
EU's udvidelse. Det Europæiske Råd skal træffe afgørelse om afslutning af tiltrædelsesfor-
handlingerne med Bulgarien og Rumænien og om åbning af forhandlingerne med Tyrkiet
og Kroatien.
Terrorisme. Drøftelse af de fremskridt, der er gjort i bekæmpelsen af terrorisme.
EU's finansielle rammer for 2007-2013. Det Europæiske Råd skal træffe afgørelse om
principper og retningslinjer med henblik på at opnå enighed om de nye finansielle rammer
og dermed beslægtede spørgsmål, herunder ordningen med egne indtægter til finansiering
af EU's budget.
EU-område med frihed, sikkerhed og retfærdighed: EU's narkotikastrategi for 2005-2012.
Eksterne anliggender. Det Europæiske Råd forventes at drøfte fredsprocessen i Mellem-
østen, Iran, Irak, Sudan, Afghanistan og EU's strategiske partnerskab med Middelhavsom-
rådet og Mellemøsten.
Arbejdet med de fleste af disse spørgsmål skal udføres i de relevante rådssammensætninger, og
formandskabet vil tage hensyn til resultaterne heraf under udarbejdelsen af udkastet til Det Europæ-
iske Råds konklusioner.
14723/04 (Presse 324)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0008.png
22.XI.2004
EU'S FINANSIELLE RAMMER FOR 2007-2013
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om arbejdet med EU's finansielle rammer for perioden
2007-2013 og havde en orienterende drøftelse om Kommissionens forslag om finansiering af EU's
eksterne forbindelser.
Som afslutning på drøftelsen noterede formanden sig følgende:
De fleste delegationer tilsluttede sig forslaget om at forenkle strukturen under udgiftsom-
råde 4 ("EU som global partner") i EU's budget, som opererer med seks finansielle instru-
menter for de eksterne forbindelser.
Delegationerne tilsluttede sig generelt det foreslåede anvendelsesområde for de tre geogra-
fiske instrumenter for de eksterne forbindelser, men mange af dem kunne ikke tilslutte sig
forslaget om at opføre Den Europæiske Udviklingsfond på EU's budget.
Mange delegationer fandt, at de foreslåede nye finansieringsinstrumenter til støtte for de
eksterne forbindelser giver Rådet mulighed for at udøve tilstrækkelig politisk kontrol, men
en række delegationer fremhævede de betingelser, der skal overholdes, og den rolle, med-
lemsstaterne skal spille.
Mange delegationer stillede sig positivt til det foreslåede anvendelsesområde for "stabili-
tetsinstrumentet", idet de fremhævede behovet for en tydelig afgrænsning af Kommissio-
nens og Rådets kompetenceområder.
Under forberedelsen af de overordnede finansielle rammer er der blevet fokuseret på indholdet af de
individuelle politikker og de udgifter, de medfører, med henblik på at klarlægge en række politiske
valg samt deres finansielle virkninger.
Det er formandskabets hensigt, at Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004 skal fastlægge
principper og retningslinjer for det kommende arbejde med de nye finansielle rammer med sigte på
at opnå politisk enighed næste år. Formandskabet vil udarbejde en rapport til Det Europæiske Råd
om arbejdet med de forskellige udgiftskategorier og om en ny aftale mellem EU's institutioner om
budgetfleksibilitet og ordningen med egne indtægter til finansiering af EU's budget.
14723/04 (Presse 324)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0009.png
22.XI.2004
EVENTUELT
Stormskader i Centraleuropa
Den slovakiske delegation orienterede Rådet om de skader og tab, der blev forårsaget af en voldsom
storm, der ramte Slovakiet og andre dele af Centraleuropa den 19. november. Rådet noterede sig
delegationens anmodning om bistand, især til genplantning af skov.
Kommissionen henviste til mulighederne for bistand fra dens civilbeskyttelsesenhed og solidaritets-
fonden for naturkatastrofer under sådanne omstændigheder.
14723/04 (Presse 324)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0010.png
22.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Civil krisestyring
Rådet godkendte en erklæring om medlemsstaternes frivillige tilsagn med hensyn til civil krisesty-
ring.
I erklæringen erkendes det, at der er gjort fremskridt både med hensyn til mængde og kvalitet inden
for den civile kapacitet med henblik på EU's krisestyring.
Det vestlige Balkan - EU's overvågningsmission
Rådet vedtog en fælles aktion om forlængelse af mandatet for Den Europæiske Unions Observa-
tørmission (EUMM) i det vestlige Balkan til den 31. december 2005 (14053/04) og en afgørelse om
forlængelse af mandatet for missionschefen for Den Europæiske Unions Observatørmission
(EUMM), Maryse Daviet (14059/04).
Det finansielle referencegrundlag til gennemførelsen af den fælles aktion er på 4,2 mio. EUR.
EUMM's vigtigste opgave er at bidrage til udformning af EU's politik over for det vestlige Balkan
gennem indsamling af oplysninger og analyse i overensstemmelse med de retningslinjer, der er ud-
stukket af generalsekretæren/den højtstående repræsentant og Rådet.
EU's rumpolitik og forsvar
Rådet godkendte et dokument med titlen "Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP) og
rummet", som definerer de bidrag, rumapplikationer kan tilføre ESFP (11616/3/04).
Dokumentet skal tjene som referencegrundlag for det videre arbejde med hensyn til militær kapaci-
tet.
14723/04 (Presse 324)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
Bekæmpelse af terrorisme
Rådet godkendte et dokument med titlen "Rammekoncept for den europæiske sikkerheds- og for-
svarspolitiks (ESFP) - Dimension af terrorismebekæmpelse" og var enigt om at forelægge det for
Det Europæiske Råd på mødet den 16.-17. december (14797/04).
I dokumentet identificeres fire indsatsområder: forebyggelse, beskyttelse, respons- og konsekvens-
styring samt støtte til tredjelandes terrorismebekæmpelse.
EU/Georgien - Status og aktiviteter for retsstatsmissionen
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen med Georgien om status og aktiviteter for EU's
retsstatsmission i Georgien, EUJUST THEMIS (13972/04).
Formålet med retsstatsmissionen, EUJUST THEMIS, er at bistå Georgien med udviklingen af en
regeringsstrategi, der kan styre reformen af landets strafferetssystem.
Det Europæiske Forsvarsagentur
Rådet vedtog retningslinjer for Det Europæiske Forsvarsagenturs arbejdsprogram for 2005
(14856/04).
Agenturets styringskomité holdt sit andet møde den 22. november i tilknytning til samlingen i Rå-
det.
EU's militæroperationer - Revision af mekanismen til administration af finansieringen*
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse
2004/197/FUSP om oprettelse af en mekanisme til administration af finansieringen af de fælles ud-
gifter til EU-operationer, der har indvirkning på militær- eller forsvarsområdet (Athena) (14956/04).
14723/04 (Presse 324)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
Rådet nåede til enighed om, at bidrag, der allerede er indkaldt til Althea i Bosnien- Hercegovina for
finansåret 2005, skal betales inden udgangen af januar 2005, og at Athenas specialkomité inden
udgangen af 2005 vil vedtage finansieringsregler for gennemførelsen af udgifter i forbindelse med
fælles udgifter til EU's militære operationer.
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité vil blive hørt, når der skal træffes finansiel afgørelse
om en bestemt operation, hvis denne afgørelse har politisk eller strategisk betydning.
Politimissionen i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Rådet vedtog en fælles aktion om forlængelse af EU's politimission i Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien (EUPOL "Proxima") (14440/04).
EUPOL "Proxima"-missionen, som blev oprettet ved Rådets fælles aktion 2003/681/FUSP, støtter
følgende i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien:
konsolideringen af lov og orden, herunder bekæmpelsen af organiseret kriminalitet navnlig
i følsomme områder
den praktiske gennemførelse af en samlet reform af indenrigsministeriet, herunder politiet
operationel overgang til og oprettelse af et grænsepoliti som led i EU's mere omfattende
indsats for at fremme en integreret grænsekontrol
det lokale politi i indsatsen for at skabe tillid i befolkningen
øget samarbejde med nabostaterne på politiområdet.
Afrika - Handlingsplan for fred og sikkerhed -
Rådets konklusioner
Rådet godkendte en handlingsplan vedrørende støtte til fred og sikkerhed i Afrika og noterede sig
en rapport om gennemførelsen af støtteforanstaltninger med henblik på kapacitetsopbygning i Afri-
ka under den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP).
Handlingsplanen tager sigte på kapacitetsopbygning, planlægningsstøtte, afvæbning, demobilisering
og reintegration af tidligere krigsdeltagere, reform af sikkerhedssektoren samt intern og ekstern EU-
koordinering.
14723/04 (Presse 324)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
ESFP-støtte til fred og sikkerhed i Afrika blev udviklet, efter at Den Udenrigs- og Sikkerhedspoliti-
ske Komité under Rådet påtog sig at undersøge, hvorledes man rent praktisk kan støtte afrikanske
organisationer med opbygningen af autonome kapaciteter til konfliktforebyggelse og -styring, til
opfølgning af vedtagelsen af EU's fælles holdning 2004/85/FUSP om konfliktforebyggelse, -styring
og -løsning i Afrika.
Rådet vedtog endvidere følgende konklusioner:
"Rådet anerkender, at FN's Sikkerhedsråd er den primært ansvarlige, og bekræfter den rolle, som
folkeretten spiller som ramme for bevarelsen af den internationale fred og sikkerhed. EU og dets
medlemsstater vil fortsat støtte FN's indsats i Afrika, hvilket de allerede har vist i forbindelse med
flere kriser i Afrika, navnlig i Den Demokratiske Republik Congo.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at de afrikanske stater er rede til at tage ansvaret på deres eget
kontinent, og bekræfter på ny sin støtte til princippet om afrikansk ejerskab. Rådet bekræfter i den
forbindelse på ny sin anerkendelse af og stærke støtte til Den Afrikanske Union (AU's) og de afri-
kanske subregionale organisationers mål om at fremme fred og sikkerhed på det afrikanske konti-
nent. Fred og sikkerhed er en forudsætning for at opnå bæredygtig udvikling. Rådet fremhæver be-
hovet for en intensiveret politisk dialog og en udvidelse af partnerskabet mellem EU, AU og FN.
Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik kan støtte AU, de afrikanske subregionale organisa-
tioner og de afrikanske stater i deres bestræbelser på at sikre et stabilt og sikkert Afrika. Rådet har i
denne forbindelse vedtaget handlingsplanen for ESFP-støtte til fred og sikkerhed i Afrika. Denne
handlingsplan fastlægger, hvordan man rent praktisk kan støtte afrikanske organisationer med at
opbygge autonom kapacitet til konfliktforebyggelse og -styring, med særlig vægt på AU. Den om-
handler først og fremmest spørgsmål vedrørende kapacitetsopbygning og planlægningsstøtte og
planer om støtte til indsatsen inden for afvæbning, demobilisering og reintegration samt reform af
sikkerhedssektoren. Rådet opfordrer AU og de afrikanske subregionale organisationer til at udnytte
den støtte, som EU tilbyder, og til at fremsætte forslag til kapacitetsopbygning på lang sigt. Da en
intern koordinering af EU's indsats er af afgørende betydning, har Rådet givet de relevante rådsor-
ganer til opgave snarest muligt at afslutte arbejdet med de institutionelle, retlige og budgetmæssige
aspekter samt aspekterne vedrørende offentlige indkøb/oplagring og underrette Rådet om resultater-
ne på næste samling.
14723/04 (Presse 324)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0014.png
22.XI.2004
Rådet understreger, at EU's støtte til fred og sikkerhed i Afrika indgår som led i en samlet politik
over for Afrika, hvor ESFP-aktiviteter og fredsfaciliteten er kombineret med andre instrumenter
under den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og Cotonou-aftalen og med medlemsstaternes bila-
terale indsats. I denne integrerede, langsigtede proces vil der løbende være fokus på kvinders og
børns sårbare stilling og den øgede risiko for hiv/aids i væbnede konflikter. EU's indsats vil blive
baseret på princippet om fuld koordination med andre aktører på området, såsom FN, AU og subre-
gionale organisationer, for at skabe sammenhæng og komplementaritet med bilaterale initiativer og
initiativer fra f.eks. G8.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at flere af AU's ønsker allerede er blevet imødekommet under
fredsfaciliteten. Det drejer sig bl.a. om støtte til AU's mission AMIS i Sudan og dens initiativer til
kapacitetsopbygning."
EKSTERNE FORBINDELSER
Det vestlige Balkan - Deltagelse i fællesskabsprogrammer
Rådet vedtog fem afgørelser om undertegnelse af rammeaftaler med Albanien, Bosnien-
Hercegovina, Kroatien, Serbien og Montenegro og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien om de generelle principper for disse landes deltagelse i fællesskabsprogrammer
(14297/1/04). Aftalerne blev undertegnet den 22. november i tilslutning til samlingen i Rådet.
Liste over programmer, som ovennævnte fem lande kan deltage i, når aftalerne er trådt i kraft:
Bekæmpelse af forskelsbehandling (2001-2006)
Bekæmpelse af social udstødning (2002-2006)
Fællesskabets aktioner til støtte for forbrugerpolitikken (2004-2007)
EF-handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk plan, og støtte til
enkeltforanstaltninger på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet (2004-2006)
EF-handlingsprogram til fremme af aktivt medborgerskab i Europa (2004-2006)
Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2003-2008)
14723/04 (Presse 324)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
Kultur 2000 (2000-2006)
Told (2003-2007)
Daphne II (2004-2008)
eContent Plus (2004-2008)
eLearning (2004-2006)
Erasmus Mundus (2004-2008)
Fiscalis (2003-2007)
Ligestilling mellem mænd og kvinder (2001-2006)
Hercule (2004-2006)
Intelligent Energi - Europa (2003-2006)
Life (2000-2006)
Leonardo da Vinci II (2000-2006)
Marco-Polo (2003-2010)
Media Plus/Media Uddannelse (2001-2006)
Safer Internet Plus (2005-2008)
Sjette rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (2002-2006)
Socrates II (2000-2006)
Unge (2000-2006).
14723/04 (Presse 324)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
Våbeneksport - Beretning om anvendelsen af EU-adfærdskodeksen
Rådet noterede sig sjette årsberetning om anvendelsen af EU-adfærdskodeksen for våbeneksport
(13816/04).
Adfærdskodeksen, som blev indført i 1998, opstiller kriterier for eksport af konventionelle våben
med henblik på at harmonisere nationale politikker vedrørende eksportkontrol. I 2004 er der for
første gang siden dens ikrafttræden blevet gjort status over, hvordan den virker.
Afrika - Demokrati og menneskerettigheder
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende menneskerettigheder, demokratiske principper, rets-
statsprincipper og god regeringsførelse i Afrika.
Lette våben - Kontrol med håndskydevåben i Albanien, Sydøsteuropa og Cambodja
Rådet vedtog tre afgørelser om EU's finansielle bidrag for 2005 til bestræbelserne for at begrænse
ophobning og spredning af håndskydevåben og lette våben i Albanien, Sydøsteuropa og Cambodja
(14522/04,
14528/04 og 14529/04).
Finansieringsrammen for bistand til destruktion af ammunition i Albanien er på 1,3 mio. EUR,
mens der vil blive brugt 330 000 EUR og 1,4 mio. EUR til bekæmpelse af ophobning og spredning
af lette våben i hhv. Sydøsteuropa og Cambodja.
Formålet med de tre afgørelser er at gennemføre Rådets fælles aktion 2002/589/FUSP, som blev
vedtaget i juli 2002.
Kemiske våben
Rådet vedtog en fælles aktion om støtte til Organisationen for Forbud mod Kemiske Våben,
OPCW's aktiviteter inden for rammerne af gennemførelsen af EU's strategi mod spredning af mas-
seødelæggelsesvåben (14519/04).
Den fælles aktion identificerer OPCW-projekter, der er i overensstemmelse med foranstaltningerne
i EU's strategi med henblik på at styrke:
fremme af konventionen om kemiske våben (CWC) gennem aktiviteter, der tager sigte på
at øge medlemskabet af OPCW
14723/04 (Presse 324)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
tilvejebringelse af vedvarende teknisk støtte til parter, som anmoder herom, med henblik
på oprettelse af effektivt fungerende nationale myndigheder og iværksættelse af nationale
foranstaltninger til gennemførelse som forudset i CWC
internationalt samarbejde om kemiske aktiviteter gennem udveksling af videnskabelige og
tekniske oplysninger, kemikalier og udstyr til formål, som ikke er forbudt i henhold til
CWC, og som skal bidrage til udviklingen af parternes kapacitet til at gennemføre CWC.
Finansieringsrammen for de tre projekter er på 1,8 mio. EUR over en periode på 12 måneder.
Rusland - Beskyttelse af nukleart materiale
Rådet vedtog en fælles aktion, som tager sigte på at styrke beskyttelsesforanstaltningerne for fissilt
materiale på Bochvar-instituttet i Moskva med henblik på at mindske risikoen for tyveri af nukleart
materiale og for sabotage (14518/2/04).
Den samlede finansieringsramme for aktionerne er på 7,9 mio. EUR over tre år.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - Stabiliserings- og associeringsaftale
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af en protokol til stabilise-
rings- og associeringsaftalen med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien for at tage hen-
syn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU (9856/04).
Chile - Associeringsaftale - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af en tillægsprotokol til as-
socieringsaftalen med Chile for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU
(13285/04).
Moldova - Tiltrædelse af et videnskabs- og teknologicenter i Ukraine
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Moldovas tiltrædelse af aftalen mellem Canada,
Sverige, Ukraine og USA om oprettelse af et videnskabs- og teknologicenter i Ukraine og om be-
myndigelse af Rådets formandskab til at give centrets styrelsesråd meddelelse om godkendelsen
(14204/04).
14723/04 (Presse 324)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0018.png
22.XI.2004
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Rådets aktiviteter
Rådet noterede sig en statusrapport over drøftelserne i andre rådssammensætninger (14711/04).
UDVIKLING
Offentlig-private partnerskaber i udviklingslande og lande i overgangssituationer - Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Offentlig-private partnerskaber i udviklingslande og lande i overgangssituationer - med en kritisk
gennemgang af hidtidige erfaringer og analyse af muligheder for donorintervention
RÅDET
SOM UNDERSTREGER nødvendigheden af fuldt ud at opfylde de tilsagn, der givet i forbindelse
med større FN- og EU-konferencer, særlig den internationale konference om udviklingsfinansiering
(ICFD) i 2002 i Monterrey, Det europæiske Råd i Barcelona og verdenstopmødet om bæredygtig
udviklingen (WSSD) i Johannesburg;
som BEKRÆFTER PÅ NY, at dette er en del af en større proces, der tager sigte på at opfylde mil-
lennium-udviklingsmålene til tiden;
SOM ERINDRER OM Kommissionens meddelelse vedrørende Det europæiske Fællesskabs sam-
arbejde med tredjelande: Kommissionens holdning til den fremtidige støtte til udvikling af er-
hvervssektoren
1
herunder bl.a. nyskabende og mere effektive finansieringsinstrumenter til støtte for
den private sektors rolle i udviklingslandene, f.eks. ved offentlig-private partnerskaber;
1
9649/03 DEVGEN 80 RELEX 194.
14723/04 (Presse 324)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0019.png
22.XI.2004
SOM ERINDRER OM Kommissionens meddelelse om reform af statsejede virksomheder i udvik-
lingslandene med hovedvægten lagt på offentlige værker og anlæg: alle muligheder bør vurderes
1
alle muligheder og deres opdeling på sekvenser bør vurderes objektivt, ligesom der bør vælges det
alternativ, som bedst imødekommer det enkelte lands og områdes behov; der henvises her navnlig
til de dele af meddelelsen, der vedrører adgangen til den enkelte tjeneste og dennes overkommelig-
hed og kvalitet, forskriftsrammer samt konkurrence- og håndhævelsesmekanismer;
SOM BEKRÆFTER Rådets konklusioner af 17. november 2003 vedrørende ovennævnte meddelel-
ser
2
, hvori det understreges, at offentlig-private partnerskaber vil kunne indvirke positivt på ind-
tægtsskabelse, handelsmuligheder og beskæftigelse i udviklingslandene, og at offentlig-private
partnerskaber giver mulighed for en reform af statsejede virksomheder;
SOM UNDERSTREGER den private sektors rolle for økonomisk vækst og dermed for, at ud-
viklingsmålene opfyldes;
1.
NOTERER SIG med tilfredshed Kommissionens arbejdsdokument om offentlig-private
partnerskaber i udviklingslande og lande i overgangssituationer med en kritisk gennem-
gang af hidtidige erfaringer og analyse af muligheder for donorintervention
3
, analyserne
samt i særdeleshed henstillingerne heri;
FREMHÆVER offentlig-private partnerskabers potentiale til at tilvejebringe bedre offent-
lige tjenesteydelser og økonomisk udvikling samt nedbringelse af fattigdommen i udvik-
lingslande og lande i en overgangssituation;
BEKRÆFTER, at privat deltagelse i levering af tjenesteydelser ikke betragtes som et mål i
sig selv. Fordele, omkostninger og risici ved privat deltagelse skal vurderes omhyggeligt
for at sikre, at deltagelsen indvirker positivt på udryddelse af fattigdom, også for den en-
kelte;
ERKENDER, at der i mange udviklingslande, navnlig de mindst udviklede lande (LDC),
på kort til mellemlang sigt ikke kan forventes nogen tilstrækkelig vækst i den private del-
tagelse i form af investering. I mange sektorer, der udbyder tjenester af almen interesse, vil
finansiering gennem landenes egne regeringer såvel som fra donorlande og internationale
finansieringsinstitutter sandsynligvis fortsat være afgørende, hvis millennium-målene skal
opfyldes;
2.
3.
4.
1
10469/03 DEVGEN 89 RELEX 239.
14535/03 DEVGEN 140 RELEX 414.
11856/04 DEVGEN 161 RELEX 367.
2
3
14723/04 (Presse 324)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0020.png
22.XI.2004
5.
UNDERSTREGER at donorlande, foruden udviklingsbanker, i samarbejde med ngo'er
spiller en væsentlig rolle, navnlig i lavindkomstlande og i de mindst udviklede lande. I den
forbindelse er det væsentligt, at der tilvejebringes tilstrækkelig kapacitet til, at der oprettes
og gennemføres OPP'er - samtidig med at der stilles flere finansierings-muligheder til rå-
dighed, der kan virke som katalysator i de enkelte stater. For at sikre den nødvendige til-
pasning til de respektive nationale forhold kræves den størst mulige fleksibilitet med hen-
syn til såvel tjenesteydelser som finansieringsmåder;
BEKRÆFTER at Kommissionen og EIB til støtte for eksisterende aktiviteter har gode for-
udsætninger for at spille en rolle med hensyn til at lette partnerskaber mellem den offentli-
ge og den private sektor. Rådet bifalder såvel forslaget om resultatorienteret støtte som
Kommissionens tilsagn om at tilslutte sig Public Private Infrastructure Advisory Facility
(PPIAF). Samtidig tilskynder det Kommissionen til, at den under udarbejdelsen af sit pro-
gram for offentlig-private partnerskaber også indkredser og undersøger andre igangværen-
de initiativer og erfaringer;
ERKENDER at de nye EU-lande i den forbindelse vil kunne bidrage med den sagkundskab
og de erfaringer, de via gennem overgangs- og tiltrædelsesprocessen har fået førstehånds-
kendskab til med hensyn til privatiseringsreformer og offentlig-private partnerskaber;
OPFORDRER både Kommissionen og medlemsstaterne til, at de ved udarbejdelsen af de-
res overordnede strategier for udviklingssamarbejde også lader sig inspirere af konklusio-
nerne i Kommissionens arbejdsdokument
1
og af nærværende konklusioner fra Rådet. I den
forbindelse henvises navnlig til den status over millennium-målene (MDG+5) og til den
eventuelle revision af fælleserklæringen fra Rådet og Kommissionen fra november 2000
2
om Det Europæiske Fællesskabs udviklingspolitik, der begge skal gennemføres i 2005."
6.
7.
8.
Klimaændringer - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union
1.
henviser
til sine konklusioner af 5. december 2003 om Kommissionens forslag om en EU-
strategi og handlingsplan vedrørende klimaændring og udviklingssamarbejde;
1
11856/04, s. 4.
13458/00 DEVGEN 140.
2
14723/04 (Presse 324)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.XI.2004
2.
gentager
sin tilslutning til den foreslåede strategi og henviser til sin beslutning om at vide-
reudvikle handlingsplanen i Rådets relevante ekspertgruppe, således at den hurtigt kan ved-
tages af Rådet, hvorefter Kommissionen og medlemsstaterne kan foretaget en samordnet
og komplementær gennemførelse heraf;
hilser med tilfredshed,
at ekspertgruppen rettidigt har afsluttet sit arbejde, som også omfat-
tede samråd med partnerlandene og det civile samfund, og noterer sig, at handlingsplanen
supplerer andre EU-initiativer, herunder initiativer vedrørende vand, energi og ulovlig
skovhugst;
hilser desuden med tilfredshed,
at handlingsplanen er blevet færdig i tide før 10-årsdagen
for De Forenede nationers rammekonvention om klimaændring (UNFCCC), det internatio-
nale møde om gennemgang af gennemførelsen af Barbados-handlingsprogrammet for bæ-
redygtig udvikling i små østater, der er udviklingslande, og verdenskonferencen om be-
grænsning af katastrofer;
noterer sig,
at handlingsplanen giver EU's medlemsstater og Kommissionen et redskab, så
de kan bistå partnerlandene aktivt i deres indsats for at takle klimaændringer og gennemfø-
re UNFCCC og Kyoto-protokollen;
gentager,
at den bedste måde at tackle både tilpasningen til de negative følger og bekæm-
pelsen af årsagerne til klimaændringer vil være at integrere foranstaltninger til imødegåelse
af klimaændringer i strategier for fattigdomsbekæmpelse og/eller nationale strategier for
bæredygtig udvikling. Klimaændringer udgør en risiko for udviklingen. Tilpasningsstrate-
gierne skal søge at imødegå risici og således støtte udviklingslandenes fleksibilitet over for
følgerne af klimaændringer og beskytte de bestræbelser for at udrydde fattigdom, der gøres
på nationalt plan og EU-plan;
minder om
tilsagnet i den politiske erklæring fra Bonn om midler til ulandene til indsatsen
mod klimaændringer, bekræfter planen om at yde 369 mio. USD om året senest i 2005 [og
gentager, at de berørte medlemsstater vil aflægge rapport om deres respektive bidrag i de-
res nationale meddelelser fra 2006;
er enigt i,
at vedtage handlingsplanen i bilaget til disse konklusioner
at EU's medlemsstater og Kommissionen sammen skal foretage en samordnet og komple-
mentær gennemførelse af handlingsplanen i overensstemmelse med deres respektive ud-
viklingssamarbejdsprogrammer og -prioriteter
at Rådet skal se på gennemførelsen af handlingsplanen i 2007 efter den første halvårlige
rapport og overveje en yderligere indsats efter 2008, som indtil videre markerer afslutnin-
gen på gennemførelsen af handlingsplanen."
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Handlingsplanen findes i dokument 13876/04.
14723/04 (Presse 324)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453422_0022.png
22.XI.2004
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Sri Lanka - Rørfittings
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af den endelige antidumpingtold, som indførtes ved for-
ordning (EF) nr. 964/2003 på importen af visse rørfittings af jern og stål med oprindelse i Kina til
import af visse rørfittings af jern og stål afsendt fra Sri Lanka, uanset om de er angivet med oprin-
delse i Sri Lanka eller ej (13593/04).
Antidumping - Indonesien - Rørfittings
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af den endelige antidumpingtold, som indførtes ved for-
ordning (EF) nr. 964/2003 på importen af rørfittings af jern og stål med oprindelse i Folkerepublik-
ken Kina, til også at omfatte importen af rørfittings af stål og jern afsendt fra Indonesien, uanset om
de er angivet med oprindelse i Indonesien (13579/04).
14723/04 (Presse 324)
22
DA