Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2623 - økofin Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre - budget) den 25.
november 2004 – vedlægges Finansministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
8. november 2004
F7 SHE/HKI
Notat til Folketingets Europaudvalg vedr. ECOFIN den 25. novem-
ber: Rådets anden læsning af EU's budget for 2005 og samråd med
Europa-Parlamentet herom
1. Indhold
Ecofin gennemfører d. 25. november 2004 sin anden og sidste læsning af EU's
budget for 2005. Dette sker på baggrund af resultatet af Europa-Parlamentets første
læsning under plenarforsamlingen d. 25.-28. oktober 2004. Ved Rådets anden læs-
ning afholdes desuden et samråd med Parlamentet, hvor Rådet og Parlamentet vil
søge at indgå en samlet aftale om EU's budget for 2005.
Endvidere skal Rådet behandle følgende ændringsskrivelser til budgetforslaget for
2005, som er fremsat af Kommissionen:
Ændringsskrivelse nr. 1 (af okt. 2004), som primært vedrører ekstra midler
til det nordlige Cypern, Kroatien og fredsprocessen i Nordirland.
Ændringsskrivelse nr. 2 (af okt. 2004), som primært vedrører afsættelse af
midler til to nye forvaltningsagenturer.
Ændringsskrivelse nr. 3. (af okt. 2004), som vedrører reviderede skøn for
midler til landbrug og internationale fiskeriaftaler
Endelig kan der som del af budget-2005 proceduren forudses en behandling af til-
lægs- og ændringsbudget nr. 9 til 2004-budgettet om midler til det nordlige Cypern i
2004 samt et nyt forslag fra Kommissionen om to tekniske revisioner af de finan-
sielle perspektiver,
jf. afsnit 2.8.
1.1. Baggrund
2005-budgettet fastlægges inden for
de udgiftslofter (finansielle perspekti-
ver), som blev fastsat af Det Europæi-
ske Råd i København i december
2002 for 2004-2006 i lyset af de 10
nye landes tiltræden d. 1. maj 2004.
Udgiftslofterne blev med mindre ju-
steringer bekræftet ved en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet i april 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0003.png
3
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU's budget for 2005
Mio. Euro
Budget 2004 Loftet for Kommissio-
Rådets
Parlamentets
vedtaget
2
2005
nens forslag 1. Læsning
1. læsning
for 2005 (maj (juli 2004)
(okt. 2004)
2004)
1
:
Forpligtelsesbevillinger
1. Landbrug
Margen til loftet
2. Strukturforanstaltninger
Margen til loftet
3. Interne Politikker
Margen til loftet
4. Eksterne politikker
Margen til loftet
46.781
2.524
41.035
0
8.705
17
5.177
-95
6.121
36
442
0
1.733
1.722
1.410
0
111.404
95
4.201
51.439
42.441
9.012
5.119
6.360
446
3.472
1.305
119.594
50.675
764
42.378
63
8.959
53
5.234
-115
6.389
-29
446
0
1.856
1.616
1.305
0
117.242
115
2.352
49.675
1.764
42.378
63
8.903
109
5.105
14
6.308
52
446
0
1.856
1.616
1.305
0
115.977
0
3.617
50.722
717
42.378
63
9.012
0
3
5.119
0
3
6.357
3
446
0
1.856
1.616
1.305
0
117.195
3
0
4
2.399
5. Administration
Margen til loftet
6. Reserver
Margen til loftet
7. Førtiltrædelsesstøtte
Margen til loftet
8. Kompensationer
Margen til loftet
I alt
Heraf fleksibilitetsinstrument
Margen til loftet:
Betalingsbevillinger
2
:
I alt
Margen til loftet
99.806
11.748
114.235
109.568
4.667
105.221
9.014
111.264
2.971
Betalingsbevillinger i
pct. af EU’s BNI
0,99 pct.
1,09 pct.
1,04 pct.
1,00 pct.
1,06 pct.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalings-
bevillinger er udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Inklusive ændringsbudgetterne 1-6
3) Parlamentet har fremsat forslag om udgifter på yderligere i alt 244 mio. euro. i kategori 3 og 4, som
forudsættes finansieret uden for lofterne,
jf. nedenfor.
Disse udgifter er teknisk set ikke indbudgetteret i
Parlamentets 1. læsning, som derfor efterlader en teknisk margen på 0 i kategori 3 og 4.
4) Parlamentet har ikke taget eksplicit stilling til, hvorledes den foreslåede overskridelse af lofterne skal
finansieres, herunder evt. brug af fleksibilitetsinstrumentet, som derfor er teknisk opført som 0.
Kommissionens 2005-budgetforslag (maj 2004) indeholdt samlede forpligtelsesbe-
villinger på 117,2 mia. euro og betalingsbevillinger på 109,6 mia. euro,
jf. tabel 1.
Udgiftslofterne var stort set opbrugt i alle kategorier med undtagelse af kategori 1,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
landbrug og kategori 7, førtiltrædelsesstøtte. Samtidig indebar Kommissionens for-
slag overskridelser af udgiftslofterne i kategori 4, eksterne politikker og kategori 5,
administration.
Ved Rådets første læsning (juli 2004) blev forpligtelserne nedjusteret til 116 mia.
euro, mens betalingerne blev nedjusteret til 105,2 mia. euro. I forhold til Kommis-
sionens forslag svarer dette til en reduktion af forpligtelserne på 1,1 pct. og en re-
duktion af betalingerne på 4,0 pct. Rådets forslag holder sig inden for udgiftslofter-
ne.
Parlamentet forhøjede ved sin første læsning (okt. 2004) forpligtelserne til 117,2
mia. euro og betalingerne til 111,3 mia. euro. I forhold til Kommissionens forslag
svarer dette til omtrent samme niveau for forpligtelser og en stigning på 1,5 pct. for
betalinger. I forhold til Rådets første læsning er der tale om en forhøjelse af forplig-
telser og betalinger på hhv. 1,1 pct. og 5,7 pct.
Parlamentet har i forbindelse med sin første læsning foreslået, at man som del af en
samlet aftale med Rådet om budgettet for 2005 tilfører yderligere 54 mio. euro un-
der kategori 3 og 190 mio. euro under kategori 4, som skal finansieres uden for
disse kategoriers udgiftslofter,
jf. afsnit 2.3 og 2.4.
Disse udgifter er teknisk set ikke
indbudgetteret i Parlamentets 1. læsning, som derfor efterlader en margen på 0 i
kategori 3 og 4,
jf. tabel 1.
De af Parlamentet foreslåede overskridelser (i alt 244 mio.
euro) overstiger den maksimale grænse for, hvad der kan finansieres af fleksibilitets-
instrumentet (200 mio. euro) og forudsætter således en revision af de nuværende
udgiftslofter.
Kommissionen har i oktober 2004 fremsat tre ændringsforslag til sit oprindelige
budgetforslag fra maj 2004. De finansielle konsekvenser af disse er ikke indeholdt i
tabel 1, idet hverken Rådet eller Parlamentet i deres første læsninger har kunnet nå
at tage højde herfor.
Der kan i henhold til de finansielle perspektiver ikke flyttes midler fra én udgiftska-
tegori til en anden. Når Rådet og Europa-Parlamentet forhandler om budgettet for
2005, forhandles der om, hvordan midlerne inden for hver af de forskellige katego-
rier skal fordeles, samt hvilken
margen,
der skal efterlades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle kategorier findes der endvidere et såkaldt fleksibilitetsinstrument,
som giver mulighed for hvert år at anvende yderligere op til 200 mio. euro, som
ikke på forhånd er fordelt på udgiftskategorierne. Fleksibilitetsinstrumentet må som
udgangspunkt ikke dække det samme behov to år i træk.
En betydelig del af budgettet vedrører områder, hvor substansbehandlingen er hen-
lagt til andre rådsregi end Ecofin, inden for hvilke dansk holdning på disse områder
allerede er blevet eller vil blive fastlagt. Der gælder generelt et princip om korrekt
budgettering, herunder at der skal sikres en nøje afpasning mellem bevillinger til
forpligtelser og betalinger, jf. den interinstitutionelle aftale om EU's budget. Dette
princip skal Kommissionen efterleve i budgetteringen, og det skal håndhæves af
Rådet og Parlamentet under budgetprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0005.png
5
2. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
2.1. Udgiftskategori 1 - Landbrug
Landbrugspolitikken under kategori 1 på EU-budgettet består af to ”søjler”.
Kategori 1a
omfatter markedsordningerne for landbrugsvarer og veterinære ud-
gifter, herunder direkte betalinger (hektarstøtte og dyrepræmier).
Kategori 1b
omfatter støtte til udvikling af landdistrikter. Det bemærkes, at den
del af landdistriktsstøtten, som tildeles tilbagestående regioner i Europa, er om-
fattet af EU-budgettets udgiftskategori 2, strukturfonde.
Udbetalinger inden for markedsordningerne (kategori 1a) finder sted på grundlag af
landbrugspolitikkens forordninger og har således i høj grad karakter af ”lovbundne
udgifter”. Den årlige budgetprocedure har derfor især til formål at sikre, at der ind-
budgetteres et kvalificeret skøn over disse udbetalinger, primært baseret på de gæl-
dende markedsforhold. For landdistriktsstøttens vedkommende indbudgetteres
støtten som udgangspunkt i henhold til Kommissionens flerårige programmering.
Tabel 2. Status for budgetproceduren vedr. kategori 1, landbrug
(mio. euro)
Vedtaget bud- Kommissio-
get 2004
nens forslag for
2005
Forpligtelsesbevillinger
Ud giftskategori 1a:
Marked sord ninger m .v.
40.245
43.834
Udgiftskategori 1b:
Udvikling af landdistrikter
6.536
6.841
Den fælles land bru gsp olitik i
alt
46.781
50.675
Margen
Betalingsbevillinger i alt
2.524
45.693
764
50.114
Rådets
1. læsning
(juli 2004)
Parlamentets
1. læsning
(okt. 2004)
42.834
6.841
49.675
1.764
49.114
43.881
6.841
50.722
717
50.160
Kommissionens budgetforslag for kategori 1, landbrug indeholdt samlede forpligtelses-
bevillinger på ca. 50,7 mia. euro i 2005,
jf. tabel 2.
Dette svarer til en stigning på ca. 3,9
mia. i forhold til 2004. Kommissionens begrundelse for stigningen var især:
2005 er første år, hvor der udbetales direkte støtte til de 10 nye medlemslande under
kategori 1a. De indbudgetterede beløb er i overensstemmelse med de beslutninger,
der blev truffet på topmødet i København i 2002 og med tiltrædelsestraktaterne.
Reformerne af sektorerne for mælk, ris, korn mv., der blev vedtaget i september
2003, indebærer mindre markedsstøtte til disse sektorer ledsaget af en forhøjelse af
den direkte støtte til landmændene.
En forventning om tilbagevenden til ”normale markedsbetingelser”. Baggrunden er,
at der i 2003 blev udbetalt ”tørkeforskud”, som ellers skulle have været udbetalt i
2004. Udbetalingerne i 2004 er derfor tilsvarende lavere.
Rådet foretog ved sin 1. læsning en nedjustering af forpligtigelserne under mar-
kedsordningerne i udgiftskategori 1a på 1,0 mia. euro begrundet i erfaringer med
underudnyttelse af bevillingerne fra tidligere år. Der blev ikke ændret i bevillingerne
til landdistriktsstøtten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Parlamentet gik ved sin 1. læsning tilbage til Kommissionens forslag og foreslog
desuden ekstra midler (i alt 47 mio. euro) afsat til primært programmer for bekæm-
pelse af dyresygdomme og sikring af foder- og fødevaresikkerhed samt en række
mindre projekter, herunder et pilotprojekt vedr. fremme af kvalitetsprodukter (fort-
sat fra 2004) og et pilotprojekt vedr. energieffektivitet inden for landbrug og gartne-
ri (nyt). Endvidere har Parlamentet opdelt budgetlinien til støtte til eksport af okse-
kød under udgiftskategori 1a, således at det tydeliggøres, hvilken del af støtten, som
går til eksport af levende dyr.
Kommissionen fremlagde i oktober 2004 ændringsskrivelse nr. 3 til budgetforslaget
for 2005, hvori Kommissionen nedjusterer landbrugsudgifterne i kategori 1a med
224 mio. euro i både forpligtigelses- og betalingsbevillinger i forhold til sit oprinde-
lige budgetforslag fra maj 2004. Nedjusteringen dækker over en række modsatrette-
de tendenser, men skyldes især forventninger om mere gunstige markedsforhold -
og dermed lavere udgifter - i mejerisektoren, samt lavere støttebehov i sektorerne
for sukker- og olivenolie. Kommissionens reviderede forslag indebærer desuden
ekstra midler til to mindre pilotprojekter, som Parlamentet fik indføjet i 2004-
budgettet vedr. hhv. fremme af kvalitetsprodukter (jf. ovenfor) og studier i dyresyg-
domsepidemier (i alt 1 mio. euro).
Hverken Rådet eller Parlamentet har som anført taget stilling til ændringsskrivelsen.
Udgifter til landbrugets markedsordninger (kategori 1a) er obligatoriske udgifter, hvor
Rådet har det sidste ord i budgetforhandlingerne, mens udgifter til landdistriktsstøtte
(kategori 1b) er ikke-obligatoriske udgifter, hvor Europa-Parlamentet har det sidste ord.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0007.png
7
2.2. Udgiftskategori 2 - Strukturforanstaltninger
I henhold til Dagsorden 2000-aftalen vedtaget af Det Europæiske Råd i Berlin i 1999
udgør de finansielle perspektiver for kategori 2, strukturforanstaltninger både udgiftsmål
og udgiftslofter – og ikke kun udgiftslofter, således som det er tilfældet for de andre ud-
giftskategorier.
Udgiftskategori 2 udgør ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det sidste ord.
Da forpligtelsesbevillingerne er fastsat udfra de finansielle perspektiver – og således ikke
reelt fastsættes i den årlige budgetprocedure - knytter Parlamentets indflydelse sig til
fastsættelsen af betalingsbevillingerne,
jf. nedenfor.
Tabel 3. Status for budgetproceduren vedr. kategori 2, Strukturforanstaltninger
Rådets
(mio. euro)
Budget 2004 Kommissio-
1. læsning
nens forslag
(juli 2004)
for 2005
Parlamentets 1.
læsning
(okt. 2004)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde
- Mål 1: Tilbagestående regioner
- Mål 2: Regioner med strukturproblemer
- Mål 3: Beskæftigelse, uddannelse m.v..
- Andet
Sam hørighed sfond en
Udgiftskategori 2 i alt
margen
Betalingsbevillinger
35.353
25.469
3.619
3.835
2.430
5.682
41.035
0
30.822
37.247
27.233
3.544
3.911
2.558
5.132
42.378
63
35.396
37.247
27.233
3.544
3.911
2.558
5.132
42.378
63
32.396
37.247
27.233
3.544
3.911
2.558
5.132
42.378
63
36.219
I Kommissionens oprindelige budgetforslag (maj 2004) er de foreslåede forpligtelsesbe-
villinger stort set identiske med de finansielle perspektiver. Der er dog en mindre mar-
gen på 63 mio. euro,
jf. tabel 3,
som skyldes, at Irland ikke længere kvalificerer til støtte
fra Samhørighedsfonden, der forudsætter et velstandsniveau på under 90 pct. af EU-
gennemsnittet.
Kommissionen foreslår betalingsbevillinger på i alt 35,4 mia. euro svarende til en stig-
ning på 15 pct. i forhold til 2004. Stigningen kan bl.a. henføres til en fordobling af beta-
lingsbevillingerne til de nye medlemslande, hvilket er i overensstemmelserne med kon-
klusionerne fra Det Europæiske Råd i København i december 2002. Hertil kommer, at
Kommissionen for de hidtidige medlemslande (”EU-15”) forudsætter en generelt bety-
deligt højere bevillingsudnyttelse end tidligere. Dette skyldes, at der ifølge Kommissio-
nen kan konstateres en væsentlig forbedring af implementeringsraterne. Betalingsafløbet
på strukturfondene har hidtil i stor udstrækning været forsinket og udgjort den væsent-
ligste årsag til de tilbagevendende årlige tilbagebetalinger af betydelige overskud fra EU-
budgettet til medlemsstaterne.
Rådet nedjusterede ved sin 1. læsning betalingsbevillingerne med 3 mia. euro i for-
hold til Kommissionens forslag begrundet i forventninger om fortsat underudnyt-
telse af bevillingerne.
Parlamentet forhøjede ved sin 1. læsning betalingsbevillingerne til 36,2 mia. euro
svarende til en stigning på 823 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. Op-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
justeringen er begrundet i forventninger om, at der kan ske en endnu mere effektiv
bevillingsudnyttelse samt større reduktioner af udestående betalinger vedr. forplig-
telser indgået i tidligere år end forudsat af Kommissionen.
Kommissionen fremlagde i okt. 2004 ændringsskrivelse nr. 1 til sit budgetforslag for
2005. Ændringsskrivelsen indebærer bl.a., at der under strukturfondene indbudgetteres
60 mio. euro til programmet ”PEACE II”, som vedrører støtte til fredsprocessen i
Nordirland. Forslaget skal ses i lyset af, at Det Europæiske Råd på sit møde d. 17.- 18.
juni opfordrede Kommissionen til at undersøge mulighederne for at tilvejebringe finan-
siering til en fortsættelse af det hidtidige program (”PEACE I”), der udløber med ud-
gangen af 2004. Kommissionen foreslår, at midlerne findes ved overførsel af midler fra
Samhørighedsfonden (hvor der er en margen på 63 mio. euro,
jf. ovenfor)
til strukturfon-
dene. En sådan overførsel forudsætter ifølge Kommissionen en revision af de finansielle
perspektiver,
jf. afsnit 2.8.
Hverken Rådet eller Parlamentet har som anført taget stilling
til ændringsskrivelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0009.png
9
2.3. Udgiftskategori 3 - Interne politikker
Hele udgiftsområde 3, interne politikker udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor
Parlamentet har det sidste ord og traditionelt har mange interesser. Godt 4/5 af
udgifterne er imidlertid allerede planlagt ved flerårige programmer vedtaget af Rådet
og Parlamentet ved fælles beslutningstagen, hvilket begrænser muligheden for om-
prioriteringer i budgetforhandlingerne.
Tabel 4. Status for budgetproceduren vedr. kategori 3, Interne politikker
Rådets
(mio. euro)
Budget 2004 Kommissio-
1. læsning
nens forslag
(juli 2004)
for 2005
Parlamentets 1.
læsning
(okt. 2004)
Forpligtelsesbevillinger
Forskning og teknologisk udvikling
Andre landbrugstiltag
Andre regionale tiltag
Transport
Andre fiskeritiltag
Uddannelse og ungdom
Kulturelle og audiovisuelle aktioner
Information og kommunikation
Sociale dimension og beskæftigelse
Energi
Euratom
Miljø
Beskyttelse af sundhed og forbrugere
Hjælp til genopbyggelse
Det indre marked
Arbejdsmarked og teknisk innovation
Statistisk information
Transeuropæiske netværk
Retlige og indre anliggender
Svigsbekæmpelse
Nuklear sikkerhed
Institutionsopbygning
Schengen
”Performance reserve”
4.815,0
51,7
15,0
137,8
80,2
701,4
131,3
106,4
214,2
61,1
19,6
267,9
20,2
0,3
220,7
143,7
41,2
751,4
238,1
8,5
138,0
199,0
317,0
21,0
5.047,0
40,8
15,0
216,3
87,4
740,7
129,9
91,5
224,0
54,9
20,2
301,7
20,2
0,2
251,5
89,5
45,7
747,2
228,3
8,2
139,0
123,4
336,0
0,0
5.047,0
40,8
15,0
188,1
87,4
740,7
129,9
85,0
221,4
54,9
20,2
298,2
20,2
0,2
241,3
89,5
41,7
747,2
228,1
8,2
139,0
123,4
336,0
0,0
5.047,0
40,8
15,0
178,4
87,3
743,0
128,8
109,6
214,8
54,8
20,1
300,9
20,0
0,2
253,8
151,1
41,1
756,3
220,1
15,2
139,0
123,4
336,0
0,0
Udgiftskategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger
8.705
17
7.510
8.959
53
7.729
8.903
109
7.686
9.012
0
7.878
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Kommissionens budgetforslag (maj 2004) indeholdt en margen på 53 mio. euro,
jf.
tabel 4.
Udgiftskategori 3 indeholder bevillinger til en række agenturer og centre, for
hvilke Kommissionen generelt foreslår en kraftig vækst i 2005 (stigning på ca. 30
pct. i forhold til 2004).
Rådet har i sin første læsning øget margenen til 109 mio. euro. Dette er især sket
gennem reduktioner af de af Kommissionen foreslåede bevillinger til agenturer,
informationsprogrammer og pilotprojekter.
Parlamentets første læsning indebærer, at loftet anvendes fuldt ud, idet Parlamentet
foreslår øgede bevillinger til bl.a. programmer for små- og mellemstore virksomhe-
der, en række informations - og kommunikationsprogrammer og diverse pilotpro-
jekter.
Samtidig har Parlamentet vedtaget et ændringsforslag, som indebærer en reduktion
af bevillingerne til agenturer til 2004-niveauet, svarende til en reduktion på 40 mio.
euro i forhold til Rådets første læsning. Baggrunden er, at det stigende antal nye
agenturer, som finansieres i kategori 3 ifølge Parlamentet ”fortrænger” policy-
programmer i kategori 3. Parlamentet har derfor fremsat et særskilt forslag om at
afsætte 54 mio. euro til finansiering af stigende bevillinger vedr. agenturer. Parla-
mentet har ikke indbudgetteret disse midler, men har tilkendegivet, at man ønsker
at finansiere midlerne udenfor det nuværende loft for kategori 3 som del af en sam-
let aftale med Rådet om budgettet for 2005. Således ønsker Parlamentet at revidere
de finansielle perspektiver og opjustere det eksisterende udgiftsloft for kategori 3.
Desuden ønsker Parlamentet at indbudgettere midler til det nordlige Cypern i kate-
gori 3 og ikke som foreslået af Kommissionen i kategori 7,
jf. afsnit 2.7.
Kommissionen fremlagde i oktober 2004 ændringsskrivelse nr. 2 til budgetforslaget
for 2005, som indebærer, at der oprettes to nye forvaltningsagenturer, der skal ad-
ministrere opgaver i forbindelse med gennemførelsen af en række EF-programmer.
Det drejer sig om Forvaltningsagenturet for Undervisning og Kultur samt Forvalt-
ningsagenturet for Folkesundhedsprogrammet. Det enkelte forvaltningsagenturs
driftsudgifter finansieres af et tilskud opført på det almindelige budget, der hentes
fra bevillingerne til de fællesskabsprogrammer, hvis forvaltning organet varetager,
jf. artikel 12, stk. 3 i Vedtægterne for de programforvaltende organer (rådsforord-
ning nr. 58/2003). Desuden oprettes en ”overvågnings-autoritet” vedr. GALILEO-
satellit systemet. Forslagene er teknisk set budgetneutrale, idet midlerne til disse
tiltag allerede var forudset i de relevante kategori 3-programmer i budgetforslaget
for 2005. Der opnås dog en mindre reduktion af Kommissionens administrative
budget i kategori 5 (7,7 mio. euro), idet der overføres opgaver fra Kommissionen til
de nye forvaltningsagenturer. Hverken Rådet eller Parlamentet har som anført taget
stilling til ændringsskrivelsen.
2.4. Udgiftskategori 4 - Eksterne politikker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0011.png
11
Udgiftsområde 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af udvidelses-
processen (som finansieres under kategori 7, førtiltrædelsesstøtte) og Den Europæi-
ske Udviklingsfond (EUF).
Bevillinger til Tyrkiet er fra budgetåret 2004 flyttet fra kategori 4 til kategori 7 (førtiltræ-
delsesstøtte) efter beslutning herom på Det Europæiske Råd i København i 2002. Samti-
dig afholdes udgifter vedrørende Malta og Cypern efter udvidelsen via andre udgiftska-
tegorier end kategori 4. Loftet for kategori 4 er imidlertid uændret. Dette indebærer, at
der fra 2004 er yderligere 175 mio. euro årligt til rådighed for andre indsatser under kate-
gori 4. Hertil kommer, at der fra 2005 vil være yderligere 65 mio. euro årligt til rådighed
som følge af flytningen af bevillinger til Kroatien fra kategori 4 til kategori 7,
jf. nedenfor.
Tabel 5. Status for budgetproceduren vedr. kategori 4, eksterne politikker
Rådets
(mio. euro)
Budget 2004 Kommissio-
1. læsning
nens forslag
(juli 2004)
2005
Forpligtelsesbevillinger
Fødevarehjælp
Humanitær bistand
Asien
Latinamerika
Sydlige Afrika
Middelhavsområdet og Mellemøsten
Østeuropa og Centralasien
Vest-Balkan
Andet (inkl. internationale fiskeriaftaler)
Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)
Særlig budgetlinie til Irak
419,0
490,0
616,5
312,1
134,0
842,0
535,4
675,0
930,0
62,6
160,0
435,7
490,0
649,1
315,0
134,0
880,0
539,3
614,0
932,4
55,0
190,0
412,7
481,0
630,1
306,0
134,0
855,0
524,3
596,0
913,4
62,6
190,0
409,7
497,0
658,1
328,4
133,6
878,8
534,2
603,5
1.023,5
52,6
0,0
Parlamentets 1.
læsning
(okt. 2004)
Udgiftskategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
5.177
-95
4.951
5.234
-115
5.010
5.105
14
4.986
5.119
0
5.322
Kommissionens 2005-budgetforslag (maj 2004) indebærer en overskridelse af loftet
på 115 mio. euro, som foreslås finansieret via fleksibilitetsinstrumentet. Overskri-
delsen begrundes med en ekstraudgift på 200 mio. euro til stabiliserings-, demokra-
tiserings- og genopbygningsindsatser i Irak, som oprindeligt ikke indgik i Kommis-
sionens programmering for de eksterne politikker (af de 200 mio. euro vedr. Irak er
190 mio. euro opført under en særskilt budgetlinie, mens 10 mio. euro indgår under
menneskerettigheder og demokrati).
I Kommissionens forslag er der afsat 55 mio. euro i 2005 til budgettet for den Fæl-
les Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP), hvilket er knap 8 mio. euro mindre end i
2004.
Rådet reducerede ved sin 1. læsning forpligtelsesbevillingerne i kategori 4 med 129
mio. euro i forhold til Kommissionens forslag, således at der blev tilvejebragt en
positiv margen på 14 mio. euro. Rådets forslag indebærer således, at hele udgiften
på 200 mio. euro vedr. indsatser i Irak finansieres
inden for loftet.
Desuden har Rådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
opjusteret midlerne til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) til 2004-
niveauet (63 mio. euro).
Parlamentets første læsning indebærer at loftet anvendes fuldt ud, idet Parlamentet i
forhold til Rådets første læsning ønsker flere midler til bl.a. Middelhavsområdet,
Asien og Latinamerika,
jf. tabel 5.
Parlamentet har teknisk set ikke indbudgetteret de
foreslåede 200 mio. euro til Irak (bortset fra de 10 mio. euro, som er afsat under
menneskerettigheder og demokrati, jf. ovenfor), men har tilkendegivet, at man øn-
sker at anvende fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere midlerne hertil uden for
loftet i kategori 4 som del af en samlet aftale med Rådet om budgettet for 2005.
Parlamentet har desuden nedjusteret FUSP-budgettet til 53 mio. euro, hvilket er ca. 2
mio. euro lavere end Kommissionens forslag og 10 mio. euro lavere end Rådets forslag.
Hvis Rådet og Parlamentet ikke bliver enige om FUSP-budgettet, er det i henhold til den
inter-institutionelle aftale Kommissionens forslag (55 mio. euro), der bliver gældende.
Parlamentet har indbudgetteret ekstra betalinger på 312 mio. euro i forhold til Kommissi-
onens forslag ud fra en forventning om øget afløb på forpligtigelser indgået tidligere år,
jf.
tabel 5.
I Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1 til budgetforslaget for 2005 (okt. 2004)
foreslås, at midler til Kroatien fra 2005 ikke længere indbudgetteres under kategori
4, eksterne politikker, men i stedet under kategori 7, førtiltrædelsesstøtte. Baggrun-
den er, at Kroatien nu har fået kandidatlandsstatus. Dette indebærer, at en forudsat
udgift på 65 mio. euro vedr. Kroatien udgår af kategori 4, hvorved den overskridel-
se i kategori 4, som Kommissionen foreslår finansieret af fleksibilitetsinstrumentet,
reduceres tilsvarende (fra 115 mio. euro til 50 mio. euro).
Kommissionen foreslår i ændringsskrivelse 3 til budgetforslaget for 2005 (okt.
2004), at der overføres 2,5 mio. euro fra en reserve til udgifter vedr. inter-nationale
fiskeriaftaler. Overførslen er budgetneutral.
Hverken Rådet eller Parlament har som anført taget stilling til Kommissionens æn-
dringsskrivelser til budgetforslaget
Udgiftskategori 4 indeholder både obligatoriske og ikke-obligatoriske udgifter. Aftaler
indgået med tredjepart, herunder fiskeriaftaler samt bidrag til internationale organisatio-
ner, udgør obligatoriske udgifter, hvor Rådet har det sidste ord i budgetlægningsproces-
sen, mens Parlamentet har det sidste ord for øvrige udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0013.png
13
2.5 Udgiftskategori 5 - Administrative udgifter
Tabel 6. Status for budgetproceduren vedr. kategori 5, administrative udgif-
ter
(mio. euro)
Kommissionen
Pensioner (alle institutioner)
Parlamentet
Rådet
Domstolen
Revisionsretten
Det Økonomiske og Sociale
Udvalg
Regionsudvalget
Ombudsmanden
Databeskyttelseskontoret
Ud giftskategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget
2004
3.032
815
1.231
542
235
97
103
59
6
1
6.121
36
6.121
Kommissionens
forslag 2005
3.149
866
1.272
580
234
110
106
62
7
3
6.389
-29
6.389
Rådets
1. læsning
(juli 2004)
Parlamentets
1. læsning
(okt. 2004)
3.095
866
1.272
568
227
107
103
60
7
3
6.308
52
6.308
3.136
864
1.272
568
232
109
105
61
7
3
6.357
3
6.357
Kommissionens og de enkelte institutioners budgetforslag for 2005 til administrati-
ve udgifter udgjorde i alt 6.389 mio. euro. Dette er udtryk for en 4 pct. stigning i
forhold til 2004 og indebærer en overskridelse af loftet for kategori 5 på 29 mio.
euro. Institutionerne angiver især fortsatte udvidelsesudgifter til personale, oversæt-
telse/tolkning og bygninger som hovedårsag til stigningerne.
Rådet reducerede ved sin første læsning bevillingerne til administration med 81 mio.
euro og tilvejebragte derved en positiv margen på 52 mio. euro.
Parlamentet har ved sin første læsning reduceret margenen til 3 mio. euro, idet særligt
Kommissionen er blevet begunstiget,
jf. tabel 6.
Parlamentet har sidste ord i udgiftskategori 5.
2.6. Udgiftskategori 6 - Reserver
Kommissionen afsatte i sit budgetforslag 446 mio. euro til reserver vedr. eksterne indsat-
ser, heraf 223 mio. euro til lånegarantireserven og 223 mio. euro i nødhjælpsreserve i
overensstemmelse med de finansielle perspektiver,
jf. tabel 1.
Der er ikke ændret herpå i
løbet af budgetproceduren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
118340_0014.png
14
2.7. Udgiftskategori 7 - Førtiltrædelsesstøtte
Hovedsigtet med udgiftsområdets programmer, SAPARD (landbrug), ISPA (struk-
turstøtte) og PHARE (generel førtiltrædelsesstøtte), er at hjælpe kandidatlandenes
landbrugssektorer, infrastruktur og administrative kapacitet mv. til optagelse i EU.
Tabel 7. Status for budgetproceduren vedr. kategori 7, førtiltrædelsesstøtte
(mio. euro)
SAPARD
ISPA
PHARE
Tyrkiet
Budget
2004
227
454
810
243
1
1.733
1.722
2.856
Kommissionens
forslag 2005
250
501
819
286
0
1.856
1.616
3.180
Rådets
1. læsning
(juli 2004)
Parlamentets
1. læsning
(okt. 2004)
250
501
819
286
0
1.856
1.616
2.980
250
501
819
286
0
1.856
1.616
3.576
Den Europæiske Solidaritets-
fond
Ud giftskategori 7 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Kommissionens budgetforslag indebærer, at der afsættes 1.856 mio. euro i forplig-
telser til støtte til de tre kandidatlande, Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet samt et
mindre beløb til afvikling af førtiltrædelsesstøtte i de nye medlemslande. De afsatte
beløb er i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
København i 2002. Der er ikke ændret herpå i løbet af budgetproceduren.
På trods af optagelsen af 10 nye lande i 2004 indebærer den revision af de finansiel-
le perspektiver, som blev besluttet i 2002, ikke et lavere udgiftsloft for førtiltrædel-
sesstøtte i 2005. Dette forklarer den betydelige margen på 1.616 mio. euro.
Førtiltrædelsesstøtte er et af de områder, hvor der har været betydelige vanskeligheder
med udbetaling af betalingsbevillinger for især SAPARD-, Tyrkiet- og ISPA-
programmerne. Kommissionen foreslår betalingsbevillinger på 3.180 mio. euro i 2005
med henblik på en yderligere indfrielse af forpligtigelser indgået i tidligere år.
Rådet nedsatte ved sin første læsning betalingerne til 2.980 mio. euro, mens Parlamentet
forøgede betalingerne til 3.576 mio. euro i forventning om meget store indfrielser,
jf.
tabel 7.
Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1 til budgetforslaget for 2005 (okt. 2004)
indebærer, at midler til Kroatien fra 2005 indbudgetteres under kategori 7, førtil-
trædelsesstøtte og ikke som hidtil forudsat under kategori 4. Samtidig foreslår
Kommissionen, at der i lyset af Kroatiens nyvundne kandidatlandsstatus sker en
forøgelse af midlerne til Kroatien fra 65 mio. euro (forudsat i Kommissionens op-
rindelige budgetforslag fra maj 2004) til 105 mio. euro. Hverken Rådet eller Parla-
mentet har taget stilling til ændringsskrivelsen.
Kommissionen foreslår ligeledes i ændringsskrivelse nr. 1 til budgetforslaget for
2005, at 114 mio. euro ud af de 259 mio. euro, som oprindeligt var forudsat afsat til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
det nordlige Cypern i 2004-2006 via fx EU’s landbrugs- og strukturfondspolitik, i
2005 skal indbudgetteres under kategori 7, førtiltrædelsesstøtte. Baggrunden er, at
Cypern ikke som håbet i foråret 2004 blev genforenet, hvorfor det nordlige Cypern
endnu ikke er en del af EU. Kommissionen har i sit forslag til tillægs- og ændrings-
budget nr. 9 til 2004-budgettet ligeledes foreslået indbudgetteret 6 mio. euro i 2004
til det nordlige Cypern i kategori 7. Dette forslag forudses behandlet på Ecofin og
samrådet med Parlamentet i sammenhæng med den del af ændringsskrivelse nr. 1,
der vedrører det nordlige Cypern.
Hverken Rådet eller Parlamentet har endnu taget stilling til tillægs- og ændringsbudget
nr. 9 til 2004-budgettet eller den del af ændringsskrivelse nr. 1 til 2005-budgettet, der
vedrører det nordlige Cypern, idet Parlamentet dog i forbindelse med sin første læsning
har tilkendegivet, at man ønsker, at midlerne til det nordlige Cypern afholdes under ka-
tegori 3, interne politikker og ikke kategori 7, førtiltrædelsesstøtte, hvor der ellers er en
betydelig margen.
Udgifterne under udgiftskategori 7 er ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet
har det sidste ord.
2.8 Forslag om revision af de finansielle perspektiver
Kommissionen har i oktober 2004 fremlagt et forslag til revision af de finansielle
perspektiver i 2005 og 2006, som ikke direkte vedrører budget 2005-processen, men
som sandsynligvis vil blive behandlet i forbindelse med Ecofin og samrådet om
budget 2005.
Forslaget har dels til hensigt at sikre, at der kan foretages ”modulation” for budget-
året 2006, således som det blev forudsat i landbrugsreformen fra 2003. Modulation
indebærer, at alle direkte betalinger til landmænd på over 5.000 euro reduceres med
en vis procentsats, som gradvist vil stige. De midler, der herved spares, overføres til
landdistriktsstøtte. Der sker således en budgetneutral overførsel af midler fra kate-
gori 1a, markedsordninger mv. til kategori 1b. landdistriktsstøtte, hvilket forudsæt-
ter en tilsvarende revision af budgetlofterne for de to kategorier.
Modulationen påbegyndes i landbrugsåret 2005 med budgetmæssig virkning for
kalenderåret 2006. Eftersom det samlede loft for kategori 1, landbrug ikke berøres
af modulation, har Kommissionen foreslået, at revisionen i praksis foretages i form
af en fodnote til de eksisterende udgiftslofter for kategori 1 i 2006.
Kommissionens forslag om revision af de finansielle perspektiver indebærer desu-
den, at de overskydende midler under Samhørighedsfonden (som skyldes, at Irland
ikke længere kan få støtte, jf. ovenfor) overføres til strukturfondene. Formålet er, at
tilvejebringe midler under strukturfondene til finansiering af PEACE II-
programmet, som vedrører støtte til fredsprocessen i Nordirland (60 mio. euro i
2005 og 59 mio. euro i 2006),
jf. afsnit 2.4.
Eftersom der eksisterer et separat udgifts-
loft for hhv. Samhørighedsfonden og de øvrige strukturfondsmidler under kategori
2, strukturfonde, forudsætter denne overførsel en revision af de finansielle perspek-
tiver – også selv om overførslen i sig selv er budgetneutral.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Da der er tale om forslag i relation til EU’s budget, kan de kun behandles på EU-
niveau, og regeringen skønner derfor, at det er i overensstemmelse med nærheds-
og proportionalitetsprincippet.
4. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens budgetforslag for 2005 (maj 2004) vil medføre et dansk EU-bidrag
på ca. 16,3 mia. kr. (kurs 7,43 kr./euro) i 2005. Rådets 1. læsning indebærer et dansk
EU-bidrag på ca. 15,7 mia. kr., mens Parlamentets 1. læsning indebærer et dansk
EU-bidrag på ca. 16,5 mia. kr. i 2005.
Det vedtagne budget for 2004 indebar et dansk EU-bidrag på 15,5 mia. kr. På finanslo-
ven for 2004 blev indbudgetteret et dansk bidrag på 15,1 mia. kr. baseret på en forud-
sætning om tilbageførsel af et overskud fra 2003 på i størrelsesordenen 3 mia. euro til
medlemslandene i 2004. Det danske bidrag i 2004 estimeres pt. til ca. 14,7 mia. kr. Afvi-
gelsen i forhold til finansloven skyldes især, at det faktiske 2003-overskud, som blev til-
bagetalt til medlemslandene i 2004, var større end forudsat (i alt ca. 5,5 mia. euro).
5. Seneste forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Finansudvalg og Europaudvalg fik forelagt sagen til forhandlingsoplæg for-
ud for Ecofins første læsning af EU's budget for 2005 d. 16. juli 2004.