Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2623 - økofin Bilag 8, FIU Alm.del Bilag 63
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
13. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets redegørelse for
rådsmøde (økonomi- og finansministre – budget) den 25. november 2004 samt konklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30. november 2004
F7 SHE
Til Folketingets Europaudvalg
Referat af rådsmøde (økonomi- og finansministre - budget) den 25. november 2004
1. Revisionsrettens årsberetning for 2003
Revisionsretten præsenterede sin beretning om EU’s budget for 2003, som blev taget til efterret-
ning af Rådet. Tyskland, Danmark og UK beklagede, at Retten for 10. år i træk ikke havde kunnet
afgive en positiv revisionserklæring og fremlagde konkrete forslag til Rådets bidrag til arbejdet frem
mod en positiv erklæring.
Den danske finansminister fremhævede væsentligheden af, at Rådet engagerede sig i spørgsmå-
let hele året og ikke kun under decharge-proceduren. Man takkede det hollandske formandskab
for det initiativ, som det havde taget vedrørende ”single audit” i Rådets budgetudvalg, og man
så gerne nedsat en ekspertgruppe mhp. det fortsatte arbejde hermed. Man så frem til den kom-
mende behandling af årsberetningen fra Retten i Rådets budgetudvalg og muligheden her for en
trialog-drøftelse mellem Retten, Rådet og Kommissionen. Retten skulle roses for sine nye se-
minarer, hvor man søgte at forklare sin revisionsmetode til medlemsstaterne. Man opfordrede
alle parter til at arbejde tæt sammen om at sikre en bedre gennemførelse af EU’s budget.
2. Samråd med Europa-Parlamentet om EU’s 2005-budget
Der blev indgået en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EU’s 2005-budget (jf. vedlagte
konklusioner). Aftalen respekterer de finansielle perspektiver for udviklingen af EU’s udgifter. Over-
ordnet indebærer aftalen, at der afsættes i alt 185 mio. euro under fleksibilitetsinstrumentet, der giver
mulighed for hvert år at anvende op til 200 mio. euro, som ikke på forhånd er fordelt på udgiftskatego-
rierne. Samtidig blev man enige om, at de samlede betalingsbevillinger i 2005 maksimalt kan udgøre
106,3 mia. euro.
Aftalen har følgende hovedpunkter for de enkelte udgiftskategorier:
Under
kategori 1, landbrugsområdet
blev to pilotprojekter (fremme af kvalitetsprodukter og studier i
dyrkesygdomsepidemier), foreslået i Kommissionens ændringsskrivelse nr. 3, tiltrådt.
Under
kategori 2, strukturfonde
blev man enige om at finansiere 45 mio. euro ud af i alt 60 mio. euro
vedr. Peace II-programmet i 2005, der støtter fredsprocessen i Nordirland, via fleksibilitetsinstrumentet.
De resterende 15 mio. euro vedr. Peace II-programmet tilvejebringes ved re-allokering af 2005-midler
under strukturfondene (5 mio. euro) og et eget bidrag fra UK (10 mio. euro). Man ville også tilstræbe en
aftale om finansieringen af Peace II for 2006. Desuden afgav Rådet og Parlamentet en fælles erklæring
om, at Kommissionen i løbet af 2005 skal udarbejde et ændringsforslag til 2005-budgettet, såfremt de
afsatte betalingsbevillinger på strukturfondsområdet viser sig at være utilstrækkelige.
Under
kategori 3, interne politikker
finansieres 40 mio. euro vedr. udgifter til agenturer via fleksibilitets-
instrumentet.
Under
kategori 4, eksterne politikker
fastholdes FUSP-budgettet i 2005 på samme niveau som i 2004
(62,6 mio. euro). 100 mio. euro af de i alt 200 mio. euro, som afsættes til indsatser i Irak i 2005, finansie-
res via fleksibilitetsinstrumentet. Endelig accepterede man Kommissionens forslag om at overføre 65
mio. euro til Kroatien fra
kategori 4, eksterne politikker
til
kategori 7, førtiltrædelsesstøtte
i lyset af landets ny-
vundne kandidatlandstatus.
Under
kategori 5, administrative udgifter,
accepterede man Kommissionens ændringsskrivelse 2, der re-
ducerer Kommissionens administrative budget med 8 mio. euro i forbindelse med overførsel af opgaver
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til to nye forvaltningsagenturer. Rådet og Parlamentet blev desuden enige om at fremsætte to erklærin-
ger. Den ene erklæring opfordrer Kommissionen til i forbindelse med de årlige budgetforslag at infor-
mere mere om status for de ”frosne” og ”frigjorte” stillinger i Kommissionens budget, som opstår i
forbindelse med oprettelsen af forvaltningsagenturer finansieret uden for kategori 5. Den anden erklæ-
ring opfordrer Kommissionen til at fremsætte et ændringsbudget i 2005, som sikrer, at et ekstra råde-
rum for de administrative udgifter, som følger af lavere løn- og pensionsstigninger end oprindeligt for-
udsat, ikke anvendes til nyt personaleforbrug.
Under
kategori 7, førtiltrædelsesstøtte
blev man enige om at forøge midlerne til Kroatien fra 65 mio. euro
til 105 mio. euro, som foreslået i Kommissionens ændringsskrivelse 1. Samtidig indbudgetteres 120 mio.
euro til indsatser i det nordlige Cypern (heraf 114 mio. euro, som foreslået i Kommissionens ændrings-
skrivelse nr. 1 samt 6 mio. euro, som oprindeligt var forudsat afsat i 2004, jf. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 9 til 2004-budgettet, som dermed annulleres).
På samrådet blev Rådet og Parlamentet også enige om at acceptere Kommissionens forslag til tillægs- og
ændringsbudget nr. 11 til 2004-budgettet (nu officielt benævnt tillægs- og ændringsbudget nr. 10, da tillægs-
og ændringsbudget nr. 9 vedr. Cypern annulleres, jf. ovenfor). Kommissionen forslag til tillægs- og æn-
dringsbudget nr. 11 indebar oprindeligt en ekstraregning til medlemslandene på netto 1 mia. euro i 2004 som
følge af merforbrug under strukturfondene. På Rådsmødet fremsatte Kommissionen reviderede tal, således
at ekstraregningen til medlemslandene i 2004 nedjusteres til 0,5 mia. euro. i lyset af især yderligere oppriori-
teringsmuligheder på budgettet end først forudsat. Ekstraregningen til medlemslandene på 0,5 mia. euro
dækker over et merforbrug under strukturfondene på 3,7 mia. euro, et overskud på landbrugsområdet på 1,7
mia. euro samt ekstra indtægter fra landbrugsafgifter og told på 1,5 mia. euro.
3. Rådets 2. læsning af EU’s budget for 2004
Efter samrådet med Parlamentet foretog Ecofin sin formelle vedtagelse af Rådet 2. læsning af budget-
2005, der kan ses som udtryk for, hvorledes budgettet efter Rådets opfattelse ideelt set burde være, jf.
tabel 1.
Rådets 2. læsning tager kun højde for de dele af aftalen med Parlamentet indgået på samrådet, der ved-
rører indbudgettering af midler til Kroatien og det nordlige Cypern samt reduktion af Kommissionens
administrative budget. Øvrige dele af aftalen med relevans for EU’s 2005-budgettet vil blive implemen-
teret ved Parlamentets 2. læsning i december 2005, som afslutter budgetproceduren.
På landbrugsområdet fastholdt Rådet resultat fra sin første læsning (en nedjustering på 1
mia.euro i forhold til Kommissionens budgetforslag).
For
strukturfondene
er der ikke ændret på forpligtelserne i budgetproceduren, idet de
udgør aftalte udgifsmål.
Under EU’s
interne politikker
indbudgetterede Rådet en margen på 91 mio. euro mod 109
mio. euro i sin første læsning (forskellen skyldes, at der indbudgetteres 17,8 mio. euro i re-
serve til miljøskibe).
Under EU’s
eksterne politikker
indbudgetterede Rådet en margen på 78 mio. Dette svarer
til resultatet af Rådets 1. læsning bortset fra, at de midler, som frigøres ved overførsel af
støtte til Kroatien til førtiltrædelsesstøtte (65 mio. euro), indbudgetteres som margen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Under de
administrative udgifter
indgår en margen på 60 mio. euro. Dette er 8 mio. euro
højere end ved 1. læsning, idet Rådet indbudgetterede den reduktion af Kommissionens
budget på 8 mio. euro, som fremgår af Kommissionens ændringsskrivelse 2.
Forpligtelsesbevillinger til
førtiltrædelsesstøtte
er øget med i alt 225 mio. euro i forhold til
Rådets 1. læsning, herunder 105 mio. euro vedr. Kroatien og 120 mio. euro vedr. Det nord-
lige Cypern.
For
de samlede betalingsbevillinger
ses en reduktion på ca. 6 mia. euro i forhold til
Parlamentets 1. læsning. Dette skyldes primært et ønske om mere realistisk budgette-
ring af landbrugs- og strukturfondsudgifter – ikke mindst i lyset af de senere års be-
tydelige overskud på EU-budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
132107_0005.png
Tabel 1. Status for forhandlingerne vedrørende EU-budgettet for 2005
Mio. Euro
Forpligtelsesbevillinger:
1. Landbrug
Margen til loftet
2. Strukturforanstaltninger
Margen til loftet
3. Interne Politikker
Margen til loftet
4. Eksterne politikker
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Reserver
Margen til loftet
7. Førtiltrædelsesstøtte
Margen til loftet
8. Kompensationer
Margen til loftet
I alt
Heraf fleksibilitetsinstrument
Margen til loftet:
Betalingsbevillinger:
I alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger i
pct. af EU’s BNI
109.568
4.667
1,04 pct.
105.221
9.014
0,99 pct.
111.266
2.969
1,05 pct.
105.223
9.012
0,99 pct.
50.675
764
42.378
63
8.959
53
5.234
-115
6.389
-29
446
0
1.856
1.616
1.305
0
117.242
115
2.352
49.675
1.764
42.378
63
8.903
109
5.105
14
6.308
52
446
0
1.856
1.616
1.305
0
115.977
0
3.617
50.722
717
42.378
63
9.012
0
5.119
0
6.357
3
446
0
1.856
1.616
1.305
0
117.195
0
2.399
49.675
1.764
42.378
63
8.921
91
5.040
79
6.300
60
446
0
2.081
1.391
1.305
0
116.148
0
3.487
Kommissionens
forslag for 2005
(maj 04)
Rådets
1. Læsning
(juli 04)
EP’s 1. læsning
(okt. 04)
Rådets 2. læsning
(25. nov. 04)
Anm. Rådet har som nævnt ovenfor accepteret, at der anvendes i alt 185 mio. euro via fleksibilitetsinstrumentet i 2005, herunder 45 mio.
euro i kategori 2, 40 mio. euro i kategori 3 vedr. agenturer og 100 mio. euro i kategori 4 vedr. Irak. Disse beløb fremgår ikke af tabellen,
men kan indbudgetteres af Parlamentet ud over budgetlofterne i Parlamentets 2. læsning. Ligeledes har Rådet og Parlamentet aftalt, at
betalingsbevillingerne efter Parlamentets 2. læsning maksimalt kan udgøre 106,3 mia. euro.
ANNEX
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Summary of conclusions
of the conciliation meeting on 25 November 2005
The European Parliament, the Council and the Commission agree on the following:
-
to accept Amending Letter No. 1/2005 concerning: the pre-accession strategy for Croatia as pro-
posed by the Commission; appropriations for the Turkish Cypriot Community being of
EUR 120 million and put in the reserve; this latter amount includes appropriations proposed by
the Commission in Preliminary Draft Amending Budget No. 9/2004; EUR 50 million for the
PEACE II programme, of which EUR 5 million redeployed from innovative measures. For 2006
the Commission will redeploy EUR 16 million for the PEACE II programme;
to accept to finance actions encouraging the economic development of the Turkish Cypriot
community and pre-accession strategy for Croatia under Heading 7 of the Financial Perspective;
to accept Amending Letter No. 2/2005 concerning inter alia Executive Agencies. A joint state-
ment on the management of the relevant posts is agreed (statement No. 1 in Annex 1 to AN-
NEX);
to accept Pilot Projects on quality promotion and risk financing model for livestock epidemics as
proposed by the Commission in its Amending Letter No. 3/2005;
to accept the mobilisation of the flexibility instrument for an amount of EUR 45 million under
Sub-Heading 2a) of the Financial Perspective for the PEACE II programme, EUR 40 million
under Heading 3 for Decentralised Agencies and EUR 100 million under Heading 4 for Iraq;
to fix the amount of the CFSP budget at EUR 62.6 million for 2005;
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
to accept Preliminary Draft Amending Budget No. 11/2004 with a total amount of payment app-
ropriations for Structural Funds of EUR 3.7 billion and a call for additional own resources of
EUR 500 million.
the total amount for payment appropriations decided at the end of the 2005 budgetary procedure
in December shall not exceed EUR 106.3 billion;
a joint statement on an Amending Budget to be established in 2005 for reductions of administra-
tive expenditure resulting from the adaptation of the salaries and pensions is agreed (statement
No. 2 in Annex 1 to ANNEX);
a joint statement on payment appropriations for Heading 2 (statement No. 3 in Annex 1 to AN-
NEX).
-
-
-
_________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
132107_0008.png
Annex 1 to ANNEX
Draft joint declarations
Amending Letter No. 2/2005
1.
"The Budgetary Authority invites the Commission to present each year, together with its
PDB, an updated situation of those posts that cannot be occupied or have been redeployed
as a result of the creation of Executive Agencies."
Amending Budget for 2005 on administrative expenditure
2.
"The Budgetary Authority invites the Commission to submit not later than March 2005 an
Amending Budget containing exclusively the reductions of appropriations for administrati-
ve expenditure of the institutions resulting from the annual adaptation of the salaries and
pensions."
Payment appropriations for Heading 2
3.
"If the execution of payment appropriations for Structural Funds exceeds 40% by the end
of July 2005, or if the Commission becomes otherwise convinced of a shortage in payment
appropriations, the Commission will, after having examined the possibilities of redeploy-
ment of payment appropriations within the totality of the budget, including Heading 2, and
evaluated possible sources of additional revenue, present as soon as possible a PDAB to
the budgetary authority. The European Parliament and the Council will decide in one single
reading on the PDAB in order to have additional appropriations needed available at the la-
test in early November 2005. This PDAB to be presented and decided in one single reading
is exclusively meant for the appropriations needed under Heading 2."
___________________