Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2624 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. – 26. november
2004 – vedlægges Videnskabsministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen f.s.v.a. forskningsdelen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i
Rådet (Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning)
den 25.- 26. november 2004
-
Forskningsdelen
Pkt. 9:
Kommissionens meddelelse: Videnskab og teknologi, nøglen
til Europas fremtid – retningslinier for EU’s politik til støtte
for forskning
s. 2
KOM(2004) 353 endelig
= Rådskonklusioner
s. 13
Pkt. 10: ITER – Internnational aftale
= Information fra Kommissionen
Pkt. 11: Rumpolitik
-
Forberedelse af fælles møde mellem ESA-ministrene,
og Konkurrenceevnerådets ministre ”Space Council”
-
Konkurrenceevnerådets efterfølgende godkendelse
af indstillingen vedr. den fremadskridende udvikling
af et europæisk rumprogram
s. 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Pkt. 9: Kommissionens meddelelse: Videnskab og teknologi, nøglen til
Europas fremtid – retningslinier for EU’s politik til støtte for
forskning
KOM(2004) 353 endelig
= Rådskonklusioner
Resume: Meddelelsen skal ses som led i forberedelsen af det kommende 7. rammeprogram for
forskning og teknologisk udvikling samt som et element i forberedelsen af beslutning om Unionens
finansielle perspektiver for perioden 2007 til 2013.
Kommissionen foreslår, at forskningsindsatsen tilrettes omkring følgende seks hovedmål: 1) Opret-
telse af europæiske ekspertisepoler gennem samarbejde mellem laboratorier, 2) Iværksættelse af
europæiske teknologiinitiativer, 3) Fremme af kreativitet for grundforskning gennem konkurrence
mellem forskerhold på europæisk plan, 4) Europa skal i højere grad tiltrække de bedste forskere,
5) Opbygning af forskningsinfrastruktur af europæisk interesse, 6) Øget samordning af nationale
forskningsprogrammer.
Der lægges op til en mere effektiv forskning i hele EU. Indsatsen på EU-niveau skal koncentreres
om centrale temaer. Der peges på rumforskning og sikkerhedsforskning. Endelig fremhæves det, at
forvaltningen i Kommissionen er ved at blive ændret, så den i højere grad kan koncentrere sig om
overvågning, kontrol og videnskabeligt tilsyn.
Rådskonklusionerne kommer med en række forslag og anbefalinger til Kommissionen om indhol-
det af syvende rammeprogram bl.a. vedrørende virkemidler, særlige aktiviteter for små og mellem-
store virksomheder, gennemførelse af programmet, herunder henstilling om enklere administrative
og finansielle procedurer.
1.
Baggrund
Meddelelsen skal ses som led i forberedelsen af det kommende syvende rammepro-
gram for forskning og teknologisk udvikling samt som et element i forberedelsen af
beslutning om Unionens finansielle perspektiver for perioden 2007 til 2013.
Meddelelsen skal være med til at sætte dagsordenen for en bred europæisk høring
om indholdet af det kommende rammeprogram. Meddelelsen blev drøftet første
gang på Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 24. september 2004, hvor der blev ved-
taget et sæt meget overordnede Rådskonklusioner. På Rådsmødet den 25.-26. no-
vember 2004 planlægger formandskabet at få vedtaget Rådskonklusioner med Rå-
dets mere detaljerede anbefalinger til indholdet af syvende rammeprogram.
2.
Indhold
Meddelelsen
Lissabon og forskningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Indledningsvis henvises til, at Barcelona-målsætningen om øgede investeringer i
forskning og innovation indebærer, at der både nationalt og på europæisk plan er
behov for øgede investeringer.
Der er almindeligt anerkendt, at EU’s forskning i mange tilfælde indebærer en eu-
ropæisk merværdi. Der opnås kritisk masse af ressourcer til løsningen af problemer
af betydelig økonomisk betydning (mikroelektronik og bioteknologi). Der kan etab-
leres netværk, hvor den højeste ekspertise samarbejder om løsningen af aktuelle
problemer (BSE).
En øget indsats på europæiske plan bør tilrettelægges, så den tilskynder til private
investeringer i forskning. Det kan bl.a. ske gennem samarbejde om gennemførelsen
af store teknologiprojekter, samarbejde om styrkelse af menneskelige ressourcer
samt gennem etablering af centre (ekspertisepoler), som besidder ekspertise af sær-
lig høj standard.
Det europæiske samarbejde skal tilrettelægges, så det fremmer gennemførelsen af
forskning af topkvalitet. Det skal samtidig sikres, at resultaterne bringes i anvendel-
se i virksomhederne. Der må skabes bedre rammer for overførsel af viden gennem
videnparker, innovationspolitik samt effektiv forvaltning af intellektuel ophavsret.
Der er meget stor interesse for at deltage i sjette rammeprogram, og dette indebæ-
rer, at kun 20 pct. af ansøgningerne kan imødekommes. Rammeprogrammet skal
opfylde mange forskellige behov, hvilket betyder, at forskellige implementeringsin-
strumenter er nødvendige. Der er imidlertid behov for nærmere at vurdere mulig-
hederne for forenklinger i forvaltningen af bevillinger fra rammeprogrammet.
Seks overordnede mål
Kommissionen foreslår, at forskningsindsatsen tilrettelægges omkring følgende seks
hovedmål:
Oprettelse af europæiske ekspertisepoler gennem samarbejde mellem labora-
torier
Med sjette rammeprogram udvidedes viften af implementeringsinstrumenter til at
omfatte ”ekspertisenetværk” og ”integrerede projekter”, som har en strukturerende
virkning på forskningen i Europa ved at medvirke til opbygningen af ”europæiske
ekspertisepoler”.
Det overvejes i øjeblikket, hvorledes eksisterende instrumenter kan forbedres, så de
nye strukturer kan udnyttes bedst muligt.
Iværksættelse af europæiske teknologiinitiativer
Kommissionen og erhvervslivet har taget initiativ til etablering af ”teknologiplatfor-
me”. Virksomheder, forskningsinstitutioner, finansverdenen og organisationer ansvar-
lig for reguleringer mødes på europæisk niveau for at fastlægge en fælles forsknings-
dagsorden, som mobiliserer de nødvendige ressourcer til udviklingen af nye teknolo-
gier.
I begrænset omfang vil der være behov for en europæisk tilgang, der indebærer iværk-
sættelse af omfattende ”fælles teknologiinitiativer, der gennemføres på grundlag af
beslutninger om etablering af strukturer baseret på traktatens art. 173.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Fremme af kreativitet for grundforskning gennem konkurrence mellem for-
skerhold på europæisk plan
Hvis de bedste individuelle forskerhold i højere grad bringes til at konkurrere med
hinanden og støttes på europæisk plan, kan der opnås øget dynamik, kreativitet og
kvalitet inden for europæisk forskning. Der er behov for et europæisk forskningsråd,
der kan støtte en større europæisk grundforskning.
Kommissionen foreslår, at et europæisk forskningsråd etableres med henblik på at
støtte forskning, der udelukkende udvælges på grundlag af videnskabelig kvalitet.
Europa skal i højere grad tiltrække de bedste forskere
Det er EU’s mål at fremme videnskabelige karrierer i Europa. EU-støtte til forskersti-
pendier skal forøges med henblik at tiltrække de nødvendige forskere til Europa.
Opbygning af forskningsinfrastruktur af europæisk interesse
Der er etableret et forum ”ESFRI”, som har til opgave at vurdere behovet for etable-
ring infrastruktur til forskningen i Europa. Det foreslås, at der gennemføres en aktion,
som skal støtte opbygning og drift af nye infrastrukturfaciliteter af europæisk interes-
se, og det skal ske ved hjælp af en mekanisme, som anvendes for transeuropæiske net
(TEN). Fremgangsmåden vil blive anvendt til støtte for levering af ydelser, der er
vigtige for det europæiske forskersamfund inden for områder som f. eks. sammenkob-
ling af nationale forskningsnet.
Øget samordning af nationale forskningsprogrammer
Samarbejdet om gennemførelsen af nationale forskningsprogrammer er sat i gang
under sjette rammeprogram. Det foreslås, at dette samarbejde intensiveres under det
kommende rammeprogram .
Det planlægges i den forbindelse, at traktatens art. 169 i øget omfang tages i anven-
delse i bestræbelserne på at fremme programsamarbejdet. Der lægges vægt på, at lan-
dene klart tilkendegiver deres villighed til at engagere sig økonomisk. Der vil endvi-
dere være behov for at se på, hvilke beslutningsmekanismer der bør tages i anvendel-
se.
En mere effektiv forskning i hele EU
For at fremme Lissabon-dagsordenen skal alle EU’s forskningsinstitutioner gives mid-
ler til at styre hen mod topkvalitet. Partnerskaber af begrænset størrelse med fremra-
gende laboratorier i andre lande vil være midlet for unge forskerhold eller mindre
magtfulde institutioner til at høste frugterne af internationalt samarbejde. De overfø-
relsesmekanismer, der er forbundet med projekterne vil bidrage til at styrke viden-
grundlaget i alle EU-lande.
En del af midlerne til strukturfondene er øremærket til udvikling af forskningskapaci-
tet. Der skal derfor arbejdes for, at EU’s forskningsbudget og strukturfondene anven-
des på en måde, så de supplerer hinanden bedre i fremtiden.
En EU-indsats, der er koncentreret om centrale temaer
Der lægges vægt på at identificere temaer af særlig interesse for Europa, idet der dog i
et vist omfang skal kunne gives støtte til forskere, uden for på forhånd fastlagte tema-
er. Der lægges videre vægt på forskning på områder, der kan støtte temaer af betyd-
ning for EU’s politikområder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Der er to nye områder, hvor forskningen spiller en vigtig rolle som drivkraft for ud-
viklingen, nemlig inden for rumfart og sikkerhed.
På grundlag af en europæisk rumpolitik skal der udvikles et europæisk rumprogram,
hvor forskningen skal udgøre et centralt element. Der lægges vægt på teknologi til
udnyttelse af rummet inden for navigation, jordobservation samt satellitbaseret tele-
kommunikation. Rumtransport og udforskningen af rummet er andre centrale emner.
Sikkerhed er et vigtigt satsningsområde for Europa. Sikkerhed omfatter personsikker-
hed, statens sikkerhed, sikkerhed inden for transport og telekommunikationsnet mv.
På grundlag af den iværksatte forberedende aktion vil der blive udviklet et program,
der kan øge befolkningens sikkerhed og som kan bistå EU med at udføre fredsbeva-
rende og konfliktforebyggende opgaver.
Større virkning med bedre midler
Kommissionen fremhæver, at gennemførelsen af forskningspolitikken skal foregå i
overensstemmelse med principperne om den mest effektive gennemførelse. Medlems-
staterne, forskningens aktører og Kommissionen skal forvalte aktionerne i partner-
skab, når dette har til formål at skabe større sammenhæng mellem den offentlige og
private forskningsindsats samt mellem medlemsstaternes teknologipolitikker. Det
omfatter anvendelsen af art. 171, art 169 samt aktioner til gennemførelse af TEN pro-
jekter. Forvaltningen af støtte til individuelle forskere vil blive uddelegeret.
Forvaltningen i Kommissionen er under ændring, så den i højere grad kan koncentrere
sig om overvågning, kontrol og videnskabeligt tilsyn.
På vej mod det syvende rammeprogram
Retningslinierne i denne meddelelse er udarbejdet med henblik på at fremme den poli-
tiske debat om indholdet af det næste rammeprogram både med hensyn til støtteord-
ninger og temaer.
Udkast til Rådskonklusioner
Der indledes med henvisninger til bl.a. Lissabon-strategien, det europæiske forsk-
ningsrum (ERA), Barcelona-målsætningen og Rådets konklusioner fra 24. september
2004.
A. Oprettelse af europæiske ekspertisepoler gennem samarbejde mellem
laboratorier
Transnationalt samarbejde bør være en kernekomponent i syvende rammeprogram.
Der er behov for yderligere at forbedre gennemførelsen af rammeprogrammet gennem
veldesignede instrumenter og en passende balance mellem dem. Der skal sikres en
kontinuitet mellem de tematiske områder i det nuværende rammeprogram og synergi
med andre hovedmål i syvende rammeprogram.
B. Iværksættelse af europæiske teknologiinitiativer
Teknologiplatformkonceptet på europæisk plan er et vigtigt instrument, som bl.a. kan
være med til at stimulere privat-offentligt samarbejde. Gennemsigtighed og åbenhed
skal sikres i forbindelse med etableringen af en platform. Nye modeller for samarbej-
de og finansieringsmekanismer bør udvikles.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
C. Fremme af kreativitet for grundforskning gennem konkurrence mellem
forskerhold på europæisk plan
Europæisk grundforskning skal opnå den højest mulige international synlighed – gen-
nem åben konkurrence. Det vigtigste kriterium - inden for hele forsknings- og tekno-
logifelter - vil være, at kun forskning af den højeste kvalitet kan støttes. Kommissio-
nen opfordres til efter konsultation af nationale myndigheder m.fl. at udvikle en ny
mekanisme, som bl.a. skal sikre passende midler, have videnskabelig autonomi, gen-
nemsigtighed, effektivitet og troværdighed.
D. Europa skal i højere grad tiltrække de bedste forskere
Der henvises til Barcelona-målsætningen, idet Rådet hilser Kommissionens intentio-
ner om at strømline og styrke ”Marie Curie” aktiviteterne. Der skal lægges på bl.a. at
tiltrække unge mennesker til forskning, forskeruddannelse, kvinders rolle og plads i
forskning, overførelse af viden især til fordel for de teknologisk mindst udviklede
regioner og små og mellemstore virksomheder, udvidede muligheder for udveksling
med andre dele af verden.
E. Opbygning af forskningsinfrastruktur af europæisk interesse
De nuværende aktiviteter skal fortsættes og styrkes. Rådet er positivt indstillet over
både over for Kommissionens initiativ til at udvikle en strategisk køreplan og over for
den rolle, som ESFRI (The European Strategy Forum for Research Infrastructures)
spiller. Køreplanen bør jævnligt opdateres. Kommissionen opfordres til at undersøge
mulighederne for at etablere passende mekanismer til finansiering af nye forsknings-
infrastrukturer af paneuropæisk interesse.
F. Øget samordning af nationale forskningsprogrammer
Rådet anerkender den succes, som ERA-NET har haft. Kommissionens intentioner om
at styrke bestræbelserne på at koordinere nationale programmer hilses velkommen –
især gennem følgende aktiviteter: fortsættelse af ERA-NET, ERA-NET-PLUS (EU-
støtte til fælles indkaldelser mellem nationale forskningsprogrammer), en udvidet
brug af art. 169, idet man skal drage nytte af erfaringerne fra det nuværende EDCTP-
program (European and Developing Countries Clinical Trials Partnership).
Rådet hilser det velkomment, at CREST fortsat spiller en aktiv rolle i koordineringen
af nationale forskningsprogrammer.
Rådet opfordrer Kommissionen til yderligere at udvikle samarbejde og koordinering
mellem europæiske mellemstatslige organisationer og EU, især med
EUREKA, COST, CERN m.fl.
G. Horisontale områder
Rådet understreger den betydning, som små og mellemstore virksomheder har for
vækst og konkurrenceevne. Der er derfor behov for at øge effektiviteten og samspillet
mellem nationale og europæiske forskningsprogrammer til støtte for små og mellem-
store virksomheder. Rådet opfordrer Kommissionen til bestræbe sig for at øge og lette
smv-deltagelse, herunder gennem instrumenter rettet særligt mod smv.
Rådet opfordrer Kommissionen til at udvikle en EU-strategi for internationalt viden-
skabeligt samarbejde og dermed fortsætte med at sikre, at rammeprogrammet er åbent
for resten af verden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119856_0008.png
8
Rådet understreger behovet for yderligere at udvikle aktioner, der opmuntrer til tætte-
re forbindelser mellem forskning og samfund.
H. Sikkerheds- og rumforskning
Rådet hilser Kommissionens meddelelse velkommen om ”Sikkerhedsforskning: De
næste skridt” og betragter den som et værdifuldt bidrag til debatten om den fremtidige
støtte til gavn for europæiske borgeres sikkerhed og til styrkelse af det industrielle
grundlag.
Rådet henviser til rammeaftalen mellem ESA og EU, indgået i 2004. Rumforsknings-
aktiviteter kan understøtte EU's politikområder så som miljø, telekommunikation og
transport samt bidrage til videnskabelig og teknologisk innovation. Rådet støtter der-
for, at Kommissionen vil foreslå finansiering af rumforskning i syvende rammepro-
gram.
I. Konklusion
Rådet tilskynder Kommissionen til tidlige i 2005 at fremlægge sine forslag til det
kommende rammeprogram, idet tages hensyn til resultaterne af den politiske debat og
rådgivningen. Forskningen skal sikre sammenhæng og synergi mellem programmets
hovedmål og omfatte forslag til at forenkle og forbedre de administrative og finansiel-
le procedurer.
3.
Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4.
Høring i Danmark
Meddelelsen har været sendt til høring i EF-Specialudvalget for forskning i forbin-
delse med Rådets møde den 24. september. Herefter opfordrede Videnskabsmini-
steriet specialudvalgets medlemmer til at indsende yderligere synspunkter, især med
hensyn til temaer i det syvende rammeprogram. Ved høringsfristens udløb den 30.
august henholdsvis den 25. oktober var der indkommet følgende synspunkter:
Høringssvar i forbindelse med Rådsmødet den 24. september 2004:
Akademikernes Centralorganisation (AC)
finder det positivt, at Kommissionen
foreslår en væsentlig forhøjelse af de europæiske forskningsbevillinger Der peges
samtidig på, at EU-midler ikke må komme til at træde i stedet for nationale bevillin-
ger.
AC finder, at de seks foreslåede hovedmål generelt set danner et udmærket ud-
gangspunkt for de videre drøftelser af EU’s forskningspolitik og det syvende ram-
meprogram.
Med hensyn til iværksættelse af europæiske teknologiinitiativer finder AC det vig-
tigt, at man fra dansk side sikrer, at de danske virksomheder og forskningsmiljøer
har ressourcerne til at medvirke i europæiske teknologiinitiativer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119856_0009.png
9
Med hensyn til tiltrækning af de bedste forskere ser AC gerne, at Danmark bidrager
til en konkretisering af, hvordan EU’s forskningspolitik kan understøtte, at Europa
kan tiltrække - og ikke mindst uddanne og fastholde - de bedste forskere. AC ser
derfor gerne, at der udarbejdes dansk forslag om udarbejdelse af en fælleseuropæisk
strategi for forskerkarrierer i Europa samt gennemførelse af analysearbejde, der kan
afdække de vigtigste barrierer for større forskermobilitet mellem EU-landene og
vise de europæiske forskeres aktuelle rejsemønstre.
Endelig peger AC på, at forskeruddannelse bør indgå som et element i alle europæi-
ske forskningsprojekter, og dette kan understøttes af tiltag såsom etablering af flere
fælles europæiske forskeruddannelseskurser og forskerskoler i tilknytning til de
bedst kvalificerede og mest sammenhængende forskningsmiljøer.
Rektorkollegiet
finder, at hovedkonklusionerne fra Marimon-rapporten i højere
grad bør inddrages. Rektorkollegiet har noteret sig en yderligere drejning af de eu-
ropæiske forskningsprogrammer over mod teknologisk udvikling frem for forsk-
ning. Det anses ikke for hensigtsmæssigt for forskningen med et mere snævert fo-
kus. Vedr. øget samordning af nationale forskningsprogrammer mener Rektorkolle-
giet, at der i lyset af spørgsmålet om solidarisk hæftelse bør findes samarbejdsfor-
mer, der ikke indebærer brugen af European Economic Interest Groups (EEIG).
Kommissionen må derfor anbefales at finde andre samarbejdsformer.
Høringssvar i forbindelse med Rådsmødet den 25.-26. november 2004:
Dansk Industri (DI)
opfordrer den danske regering til at arbejde for
At forøge EU's budgetter til forskning og udvikling, såfremt det sker målrettet
mod områder, der styrker EU's konkurrenceevne
At de prioriterede forskningstemaer videreføres i syvende rammeprogram
At hensynet til mindre og mellemstore virksomheder forstærkes. Det skal bl.a.
ske gennem mere fleksible projekttyper med færre partnere, og gennem dedike-
rede midler til projekter, hvor MMV-virksomheder deltager
At de administrative byrder ved deltagelse i rammeprogrammet lettes
At der oprettes et europæisk forskningsråd, der skal støtte fremragende grund-
forskning
At der afsættes midler til oprettelse af teknologiplatforme, der skal fremme
anvendelsesorienteret forskning med henblik på at løse samfundsmæssige pro-
blemer
At der kommer yderligere fokus på uddannelsen af flere forskere
At den danske regering og centraladministration foretager en ressourcemæssig
opprioritering af den europæiske forskningspolitik.
Det Frie Forskningsråd (DFF)
Det Frie Forskningsråd (DFF) har valgt særligt at fokusere på de spørgsmål, der er
mest centrale for DFF, nemlig den forskerinitierede forskning. Det er bestyrelsens
opfattelse, at der er stort behov for et europæisk forskningsråd, som bredt kan støtte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119856_0010.png
10
forskerinitieret forskning på europæisk niveau, og som kan skabe en europæisk arena
for konkurrence på kvalitet.
Det Frie Forskningsråd kan i særdeles begrænset omfang indgå i aftalte temabelagte
programaktiviteter med søsterorganerne i resten af Europa. Den nye Lov om forsk-
ningsrådgivning m.v. kan derfor få som konsekvens, at internationaliseringen af den
forskerinitierede forskning får vanskeligere betingelser. Derfor har den del af de sam-
lede forskningsaktiviteter mere end nogensinde brug for et velfungerende europæisk
forskningsråd.
Et europæisk forskningsråd hverken kan eller skal erstatte den nationale støtte til for-
skerinitieret forskning, men skal støtte forskerinitieret forskning, hvor hensynet til
kvalitet bedst vil kunne tilgodeses i et europæisk perspektiv. Etableringen af et sådant
forskningsråd med et passende volumen inden for rammerne af det 7. rammeprogram
åbner desuden for, at der på europæisk niveau kan skabes en hensigtsmæssig balance
mellem forskerinitieret forskning og den strategiske forskning, som hidtil er blevet
dækket af rammeprogrammerne.
I en arbejdsdeling mellem nationale og et europæisk forskningsråd for forskerinitieret
forskning vil det være hensigtsmæssigt, at det nationale niveau støtter de spæde
og/eller mindre initiativer. Det europæiske niveau vil være en styrke, når det drejer sig
om meget store initiativer, der i de enkelte lande er "enestående" og som derfor kan
have brug for europæisk med- og modspil. Hertil kommer initiativer, der kan fremme
mobilitet og samarbejde på tværs af landene. Med andre ord er det europæiske niveau
vigtigt, når det drejer sig om satsninger, hvor en europæisk konkurrence kan sikre, at
det bedste i Europa støttes, og at der i Europa opnås synergi snarere end uhensigts-
mæssig overlap.
Et forventet misforhold mellem volumen af indsendte ansøgninger og budgetrammer
vil i betydelig grad kunne modvirkes gennem den profil et europæisk forskningsråd
får. Et elitært forskningsråd, bemandet med højt kvalificerede forskere, der sikrer
gennemførelse af fagligt troværdige evalueringsprocesser baseret alene på kvalitets-
vurderinger af ansøgninger, der har et vist volumen, vil i sig selv begrænse ansøg-
ningsmængderne. Et europæisk forskningsråd skal først og fremmest på banen på de
forskningsfelter, hvor den nationale konkurrence er for begrænset. Her vil en europæ-
isk arena være et vigtigt bidrag til at sikre og stimulere kvalitet.
Sammenfattende finder DFF, at et europæisk forskningsråd væsentligt vil kunne
fremme den nødvendige balance mellem forskerinitieret og strategisk forskning. I
den videre proces vil to forhold være specielt vigtige: Finansieringen må tilveje-
bringes fra andre kilder end dem, der i dag anvendes på forskerinitieret forskning i
de enkelte lande, og rådet skal sammensættes og fungere, så der ikke kan rejses
tvivl om at midlerne uddeles alene efter kvalitetshensyn.
Det Strategiske Forskningsråd (DFS)
foreslår, at følgende satsningsområder
tildeles et større budget:
Bæredygtige energisystemer,
eksempelvis under følgende temaoverskrift: ”Udvikling af
nye teknologier fore bæredygtig energi”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Bæredygtige transportformer
, herunder såvel optimering af udnyttelsen af infrastruktur
som helt nye effektive transportmetoder. Derudover åbner satellitinformation mu-
ligheder.
Globale miljøændringer og økosystemer
med bl.a. følgende temaer: Konsekvenser af kli-
maændringer for terrestriske, atmosfæriske og akvatiske økosystemer,
Miljø- og fiskeriforskning, Miljø og sundhed; Miljøvenlige produkter og
processer.
Nanoteknologi,
heunder nanomedicin og etiske aspekter ved anvendelse af nanotekno-
logi.
Bioteknologi,
herunder anvendelse af bioteknologi til innovation inden for smarte
biologiske processer, biologiske produkter og biologiske løsninger regenerativ celle
teknologi og udvikling af lægemidler og fødevareproduktion.
IT.
Foruden anvendelserne af IT, som har været i fokus i 6. rammeprogram, er det
vigtigt at sikre, at EU bidrager i udviklingen af nye platforme. Nye udfordringer inden
for krydsfelterne mellem bio, nano og IT bør også indgå.
Fødevarer og sundhed
med temaer, hvor der sker en mere tværgående koordinering af
emnerne, således at fødevarer kan behandles i forbindelse med f.eks. sundhedsområ-
det, informationsteknologi, nanoteknologi og bæredygtig udvikling.
Biovidenskab, genomforskning og bioteknologi i sundhedens tjeneste,
herunder Ernæ-
ring/sundhed på individ-, gruppe- og populationsniveau, Grundlæggende forståelse
af kroniske sygdomme, infektionssygdomme, metaboliske sygdomme såsom hjer-
te/karsygdomme, diabetes og fedme, Mekanismer til forståelse af forebyggelse af
sygdomme, der relateres til arv/miljø/eksponering under vilkår i udviklede lande,
herunder allergi og kræft.
Fødevarekvalitet og –sikkerhed,
herunder nye teknologiers anvendelse i fødevarepro-
duktionen, specielt bio- og nanoteknologi samt IKT; ændringer i livsstilens betyd-
ning for flere og nye fødevarerelaterede sygdomme eller sundhedspåvirkninger;
ernæring og sundhed; udvikling af ernæringsrigtige fødevarer.
Derudover foreslår DSF
at øge budgettet for forskningsinfrastruktur. Forskernes/brugernes behov skal
være afgørende for støtten til infrastrukturerne. Forskningsinfrastrukturer bør
ikke kun prioriteres inden for den teknisk- og naturvidenskabelige forskning,
men også inden for samfundsvidenskab og humaniora.
at fremme virksomhedernes deltagelse i forskningssamarbejder for at sikre et
tæt samspil mellem forskere, virksomheder og brugere,
at skabe større viden om de barrierer SMVer har for at deltage i forsknings-
projekter med henblik på at mindske disse,
at strukturere teknologiplatforme således, at SMVer kan inddrages,
at uddanne flere Phd.er og post.doc.er, herunder rekruttere flere udenlandske
forskere og øge mulighederne for forskermobilitet,
Ekspertisenetværk (NoE) og Integrerede Projekter (IP) bør gøres mere til-
trækkende for SMVer
at opprioritere projekttyper, som fordrer færre partnere, som f.eks. STREP,
at mindske bureaukratiet omkring ansøgningsprocessen,
at anvende to-trins ansøgningsprocedure mest muligt,
at skabe muligheder for at indgå forskningssamarbejder med de nye vækst-
lande Brasilien, Rusland, Indien, Kina, Singapore, Taiwan og Sydkorea,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
at fremme oprettelsen af et Europæisk Forskningsråd, der kan støtte forsker-
initieret grundforskning.
5.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forberedelsen af rammeprogrammet befinder sig i en indledende fase, så der kan på
indeværende tidspunkt ikke gøres rede for mulige statsfinansielle og lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
6.
Nærhed og proportionalitet
Forskningssamarbejdet i EU gennemføres primært med henblik på princippet om
udnyttelse af europæisk merværdi. Ved behandlingen vil hensynet til nærhed og
proportionalitet indgå i afvejningen af de enkelte elementer i rammeprogrammet.
7.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen blev forelagt for Europaudvalget den 17. september forud for Rådsmødet
(Konkurrenceevne) den 24. september 2004 – Samlenotat af 9. september 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119856_0013.png
13
Pkt. 10: ITER - International aftale
= Information fra Kommissionen
1.
Baggrund
På Rådsmødet den 26. november 2003 besluttede Rådet (Konkurrenceevne) at tilbyde
en europæisk placering af ITER-anlægget i Cadarache i Sydfrankrig suppleret med en
afdeling i det nordøstlige Spanien.
På et ministermøde mellem de seks ITER-partnere, EU, Japan, Rusland, USA, Sydkorea
og Kina, (Kommissionen repræsenterer EU) i Washington den 20. december 2003 kun-
ne der ikke opnås enighed om placeringssted for ITER. En placering i Japan støttes af
USA og Sydkorea, hvorimod en placering i Frankrig støttes af Rusland og Kina.
På Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 18. maj og det uformelle Rådsmøde den 14. juni
2004 redegjorde Kommissionen for forhandlingssituationen. På ministermødet mellem
ITER-partnerne i Wien den 18. juni 2004 kom man ikke længere i forhandlingerne om
placeringsspørgsmålet.
På Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 24. september 2004 drog formandskabet på
grundlag af en udveksling af synspunkter konklusioner om det videre arbejde. EU
fortsætter som tidligere aftalt bestræbelserne på en global løsning og med en placering
af den nye fælles forskningsfacilitet i Frankrig.
Det er forventningen, at Kommissionen vil orientere om de internationale forhandlin-
ger mellem de globale partnere i Wien den 8. - 9. november om den fremtidige place-
ring og de økonomiske implikationer.
2.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Europaudvalget er ved flere lejligheder blevet orienteret om ITER, senest ved sam-
lenotat af 9. september 2004 forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 24. sep-
tember 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Pkt. 11:
Rumpolitik
-
Forberedelse af ”Space Council” (fælles møde mellem ESA mi-
nistrene og Konkurrenceevnerådets ministre)
-
Konkurrenceevnerådets efterfølgende godkendelse af indstil-
lingen vedr. den fremadsridende udvikling af et europæisk
rumprogram
1.
Baggrund
Den 11. november 2003 vedtog Kommissionen Hvidbogen om europæisk rumpolitik,
som var blevet udarbejdet i samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation
(ESA). Hvidbogen indeholder en handlingsplan for implementeringen af en europæisk
rumpolitik. Rumteknologier skal spille en nøglerolle for hurtigere økonomisk vækst,
jobskabelse, konkurrenceevne samt fremme udvidelsesprocessen og bidrage til en
bæredygtig udvikling, sikkerhed og forsvar. Hvidbogen anbefaler aktioner med hen-
blik på at sikre Europas uafhængige adgang til rummet og fremme af europæisk rum-
forskning. Kommissionen argumenterer for at øge rumindsatsen for at sikre, at Europa
bevarer sin position som rummagt. Den rumrelaterede industri bør ikke svækkes, og
afgørende viden og færdighed bør sikres permanent fra Europa.
Hvidbogen blev præsenteret på Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 26.-27. november
2003, og rådet havde en udveksling af synspunkter på Rådsmøde (Konkurrenceevne)
den 11. marts 2004.
Ifølge rammeaftalen mellem ESA (European Space Agency) og EU fra 28. maj 2004
skal der afholdes regelmæssige fælles møder på ministerniveau. Møderne vil være
opfølgning af hvidbogen i form af fælles drøftelser mellem EU og ESA om udviklin-
gen af et europæisk rumprogram.
Der er planlagt tre sessioner: 1) Forberedelse af Konkurrenceevnerådets møde med
ESA-ministrene, 2) Fælles møde mellem ESA-ministrene og Konkurrenceevnerå-
dets ministre, ”Space Council”, 3) Konkurrenceevnerådets efterfølgende tilslutning
til indstillingen vedr. udviklingen af et europæisk rumprogram .
På mødet i ”Space Council” den 25.november vil der på basis af et positionspapir
blive givet en status for udviklingen af et europæisk rumprogram, og på basis af et
spørgeskema vil der blive udvekslet synspunkter.
2.
Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Hvidbogen blev forelagt Europaudvalget til orientering forud for møder i Konkur-
renceevnerådet den 26. november 2003 og den 11. marts 2004 (Samlenotat af
13.11.2003 og Samlenotat af 26.02.2004).