Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2624 - konkurrenceevne
Offentligt
1453392_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14687/04 (Presse 323)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2624. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 25.-26. november 2004
Formand
Laurens Jan Brinkhorst
Nederlandenes økonomiminister
Maria van der Hoeven
Nederlandenes minister for uddannelse, kultur og videnskab
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14687/04 (Presse 323)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0002.png
25.-26.XI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om EF-bestemmelser, der kan lette gennemførelsen af
grænseoverskriden-
de selskabsfusioner,
og om øget
overvågning af handel med prækursorer.
Rådet besluttede med henblik på at afslutte de internationale forhandlinger om etablering af den
internationale termonukleare forsøgsreaktor at ændre Kommissionens forhandlingsdirektiver.
Rådet vedtog konklusioner om følgende spørgsmål:
forenkling af lovgivningen
og bedre lovgivning
samt
tekstil - og beklædningsindustriens
fremtid efter 2005.
Det første møde i
"Rumrådet"
blev afholdt torsdag den 25. november. På mødet drøftedes udform-
ningen af en europæisk rumpolitik, og der blev vedtaget retningslinjer vedrørende udformningen af
det
europæiske rumprogram.
14687/04 (Presse 323)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0003.png
25.-26.XI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN ØKONOMISKE SITUATION OG KONKURRENCEPAKKEN ........................................... 7
LISSABON-MIDTVEJSREVISIONEN OG KOK-RAPPORTEN .................................................. 8
BEDRE LOVGIVNING OG FORENKLING AF LOVGIVNINGEN ............................................. 9
REACH ........................................................................................................................................ 14
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED......................................................................... 16
GRÆNSEOVERSKRIDENDE FUSIONER ................................................................................. 17
HANDEL MED NARKOTIKAPRÆKURSORER........................................................................ 19
TEKSTIL OG BEKLÆDNING EFTER 2005 ............................................................................... 20
EUROPÆISK RUMPOLITIK - "RUMRÅDET"........................................................................... 22
ITER - Afgørelse om ændring af forhandlingsdirektiverne ............................................................ 24
EU'S FREMTIDIGE POLITIK TIL STØTTE FOR FORSKNING................................................ 25
EVENTUELT ............................................................................................................................... 33
Skibsbygning ....................................................................................................................... 33
5. Euro-Middelhavs-konference - industri - i Caserta ........................................................... 33
Gennemførelse af lovgivningen om det indre marked........................................................... 33
Konferencer under det nederlandske formandskab ............................................................... 33
Priser til europæiske virksomhedscentre............................................................................... 33
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14687/04 (Presse 323)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
De sydøstasiatiske lande - Aftaler om partnerskab og samarbejde .....................................................................34
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Militæroperationen i Bosnien-Hercegovina "EUFOR-ALTHEA" .....................................................................34
14687/04 (Presse 323)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0005.png
25.-26.XI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean-Claude MARCOURT
Geneviève TUTS
Den Tjekkiske Republik:
Martin JAHN
Miroslav SOMOL
Petr KOLÁŘ
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Edelgard BULMAHN
Wolfgang CLEMENT
Jürgen TRITTIN
Wolf-Dieter DUDENHAUSEN
Estland:
Andrus ANSIP
Toivo MAIMETS
Grækenland:
Dimitrios SIOUFAS
Giannis TSOUKALAS
Spanien:
José María MONTILLA AGUILERA
Alberto NAVARRO
Salvador ORDONEZ DELGADO
Frankrig:
Claudie HAIGNERÉ
Patrick DEVEDJIAN
François d'AUBERT
Irland:
Michael AHERN
Økonomi- og arbejdsminister (regionen Vallonien)
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister
Viceindustri- og handelsminister
Viceminister for undervisning, ungdom og sport
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Miljøminister
Forbundsminister for undervisning og forskning
Forbundsminister for Økonomi og Arbejde
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Statssekretær, Forbundsministeriet for undervisning og
forskning
Økonomi- og kommunikationsminister
Undervisnings- og videnskabsminister
Udviklingsminister
Generalsekretær for forskning og teknologi, Ministeriet
for udviklingsspørgsmål
Minister for industri, turisme og handel
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Statssekretær for universiteter og forskning
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Viceminister under ministre d'État, økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for industrispørgsmål
Viceminister under ministeren for undervisning, videregå-
ende uddannelser og forskning, med ansvar for forskning
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og
Beskæftigelse, med særligt ansvar for handelsspørgsmål
14687/04 (Presse 323)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0006.png
25.-26.XI.2004
Italien:
Antonio MARZANO
Letizia MORATTI
Guido POSSA
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Valdis EGLE
Litauen:
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Rimantas VAITKUS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Ungarn:
Etele BARÁTH
Kálmán KOVÁCS
Miklos BODA
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Maria van der HOEVEN
Catharina van GENNIP
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Eduard MAINONI
Elisabeth GEHRER
Polen:
Jerzy HAUSNER
Michal KLEIBER
Portugal:
Mário DAVID
Manuel LANCASTRE
Pedro SAMPAIO NUNES
Álvaro BARRETO
Slovenien:
Matjaž LOGAR
Marjeta JAGER
Slovakiet:
Martin FRONC
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Tuula HAATAINEN
Erhvervsminister
Undervisningsminister samt minister for universiteter og
forskning
Viceminister for undervisning, universiteter og forskning
Minister for handel, industri og turisme
Statssekretær
Viceøkonomiminister
Viceminister for undervisning og videnskab
Minister for økonomi, udenrigshandel og sport
Arbejdsminister, minister for kultur, videregående uddan-
nelse og forskning samt minister for trossamfund
Minister uden portefølje med ansvar for Europa-spørgsmål
Minister for informationsteknologi og kommunikation
Statssekretær for forskning og teknologi
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Minister for udenrigshandel, statssekretær for økonomiske
spørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport, Innova-
tion og Teknologi
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Vicepremierminister samt økonomi- og arbejdsminister
Minister for videnskab og informationsteknologi
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for økonomisk udvikling
Statssekretær for videnskab og innovation
Ministro de Estado, minister for økonomiske aktiviteter og
arbejdsminister
Statssekretær for hjemmemarkedet
Stedfortrædende fast repræsentant
Undervisningsminister
Handels- og industriminister
Undervisningsminister
14687/04 (Presse 323)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0007.png
25.-26.XI.2004
Sverige:
Thomas ÖSTROS
Leif PAGROTSKY
Det Forenede Kongerige:
Patricia HEWITT
Lord SAINSBURY of TURVILLE
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Charlie McCREEVY
Janez POTOČNIK
Stavros DIMAS
Handels- og industriminister
Erhvervsminister
Handels- og industriminister samt minister for kvinde- og
ligestillingsspørgsmål
Statssekretær for videnskab og innovation
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
14687/04 (Presse 323)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0008.png
25.-26.XI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN ØKONOMISKE SITUATION OG KONKURRENCEPAKKEN
Rådet noterede sig følgende oplysninger fra formandskabet om den økonomiske situation og kon-
kurrencepakken:
"Rådet udtrykte tilfredshed med fremlæggelsen af Kommissionens konkurrencepakke, der indehol-
der en omfattende beskrivelse af den nuværende situation med hensyn til en lang række faktorer,
der er afgørende for Europas konkurrenceevne. Oplysningerne i konkurrencepakken anses for at
være et nyttigt bidrag til udformningen af de fremtidige politikker, der skal sikre en yderligere for-
øgelse af Den Europæiske Unions konkurrenceevne, især i forbindelse med midtvejsrevisionen af
Lissabon-strategien.
Konkurrencepakken består af tre separate dokumenter. For det første omhandler
rapporten om kon-
kurrenceevne 2004
den offentlige sektors indflydelse på en produktivitetsforøgelse, den offentlige
sektors rolle i finansieringen af forskning og udvikling og sundhedssektorens resultater. Rapporten
ser også på de muligheder og udfordringer, som Kinas integration i verdensøkonomien indebærer
for Europa, og den seneste udvikling i automobilindustrien (der også er emnet for en rapport fra
Gruppen på Højt Plan vedrørende Konkurrenceevne og Vækst, der blev forelagt for Rådet). For det
andet beskriver
resultattavlen for innovation
udviklingen og den nuværende situation for en lang
række indikatorer vedrørende innovation, medens
resultattavlen for virksomhedspolitik
indeholder
omfattende oplysninger om fremskridtene med at forbedre de rammebetingelser, der udgør er-
hvervsmiljøet i Den Europæiske Union.
Under drøftelserne understregede ministrene, at det er vigtigt at fortsætte indsatsen for at udvikle
den dimension i konsekvensvurderingen, der vedrører konkurrenceevnen.
I den forbindelse bifaldt ministrene konklusionerne og anbefalingerne i rapporten fra gruppen på
højt plan om lovgivningens kumulative indvirkning på automobilindustriens konkurrenceevne. Det
fremgår klart af denne rapport, at automobilsektorens konkurrenceevne vil nyde godt af, at der ind-
føres et forudsigeligt regelkompleks med rimelige tidsfrister, og at man tilstræber verdensomspæn-
dende harmonisering. Desuden viser rapporten, at kommende lovgivningsforslag bør underkastes
omfattende konsekvensvurderinger, hvor der tages hensyn til den kumulative byrde, som de gæl-
dende regler pålægger automobilindustrien.
Ministrene var enige om, at anbefalingerne og konklusionerne ville være et godt grundlag for det
kommende arbejde, og sendte dem videre til Kommissionen, som hilste dem velkommen. Kommis-
sionen vil nedsætte en gruppe på højt plan vedrørende automobilindustrien, som skal behandle cen-
trale spørgsmål, der er af betydning for denne vigtige industrisektors fremtidige konkurrenceevne.
Ministrene støttede nedsættelsen af denne gruppe på højt plan vedrørende automobilindustrien."
14687/04 (Presse 323)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0009.png
25.-26.XI.2004
LISSABON-MIDTVEJSREVISIONEN OG KOK-RAPPORTEN
På baggrund af en note fra formandskabet som oplæg til ministrenes drøftelser om Rådets tilgang til
Lissabon-midtvejsrevisionen og forslagene i rapporten fra den gruppe på højt plan, som Wim Kok
er formand for, oplyste formandskabet Rådet i dets formelle samling om resultaterne af drøftelserne
som følger:
"Rådet (konkurrenceevne) drøftede Kok-rapporten om midtvejsrevisionen af Lissabon-processen.
Nedenstående konklusioner fokuserer på de økonomiske aspekter af Lissabon-strategien. De indgår
som led i opfølgningen af Det Europæiske Råds konklusioner af 4.-5. november, som fremhæver
Lissabon-strategiens tre dimensioner.
Rådet udtrykte bred støtte til Kok-rapporten, som det anså for et godt udgangspunkt for midtvejsre-
visionen af Lissabon-strategien. Det udtrykte tilfredshed med Kok-rapportens anbefaling om at fo-
kusere på vækst, beskæftigelse og produktivitet som forudsætning for social samhørighed og bære-
dygtig udvikling, og det var af den opfattelse, at der må træffes operationelle foranstaltninger på
alle niveauer, ikke mindst i medlemsstaterne, hvis Lissabon-strategien skal blive en succes. Det er
af afgørende betydning at rette fokus mod et begrænset antal centrale anbefalinger.
Eftersom Lissabon-dagsordenen er relevant for en række andre fagministerråd, spiller Rådet (kon-
kurrenceevne) også en central rolle på tre af de fem prioriterede politikområder, der er nævnt i Kok-
rapporten, nemlig vidensamfundet, det indre marked og erhvervsklimaet. Hertil kommer, at Rådet
(konkurrenceevne) har fået til opgave at sørge for en horisontal forbedring af konkurrenceevnen, og
det har derfor et medansvar på de øvrige to områder, nemlig fremme af et rummeligt arbejdsmarked
og opbygning af en miljømæssigt bæredygtig fremtid.
De anbefalinger, der anses for at have særlig betydning for Rådet (konkurrenceevne), omfatter: be-
tydelige investeringer i FoU, uddannelse og erhvervsuddannelse, vedtagelse og gennemførelse af
det indre marked for tjenesteydelser, en hurtigere gennemførelse af lovgivningen om det indre mar-
ked, forbedring af lovgivningskvaliteten på alle niveauer og opmærksomhed på SMV's betydning
inden for rammerne af den overordnede strategi.
Nogle medlemsstater fandt, at der i højere grad bør lægges vægt på åbenhed over for verden uden-
for, investeringer i infrastruktur og de unges betydning for gennemførelsen af Lissabon-
målsætningerne samt på spørgsmål vedrørende governance, borgernes inddragelse i processen og
arbejdskraftens fleksibilitet.
I forbindelse med de centrale anbefalinger om governance udtrykte et bredt flertal af medlemssta-
terne tilfredshed med anbefalingen om at udforme nationale handlingsprogrammer, navnlig hvis
dette kan kombineres med en begrænsning af medlemsstaternes samlede rapporteringsforpligtelser.
Rådet opfordrer De Faste Repræsentanters Komité til på ny at drøfte de spørgsmål, der er omhand-
let i konkurrencepakken 2004 og i Kok-rapporten, med henblik på at forberede det oplæg om nøgle-
spørgsmål, som Rådet (konkurrenceevne) skal forelægge for Det Europæiske Råd på forårsmødet i
2005."
14687/04 (Presse 323)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0010.png
25.-26.XI.2004
BEDRE LOVGIVNING OG FORENKLING AF LOVGIVNINGEN
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
– MINDER OM dets konklusioner af 17.-18. maj 2004, hvori det fremlægger sit syn på, hvordan
arbejdet med bedre lovgivning kan fremmes, navnlig for så vidt angår konsekvensanalyser og
forenkling af lovgivningen,
– MINDER OM Det Europæiske Råds konklusioner af 5. november 2004, især opfordringen til at
fastlægge, hvilke mål Rådet skal prioritere i forenklingen af den eksisterende fællesskabslovgiv-
ning under overholdelse af gældende fællesskabsret,
– MINDER OM den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning
1
.
1.
Konsekvensanalyser
– NOTERER SIG Kommissionens nylige rapport om de næste skridt med hensyn til kon-
sekvensanalyser
2
, der skitserer, hvilke foranstaltninger Kommissionen agter at træffe for
at forbedre den nuværende praksis og de gældende procedurer inden for en overordnet
ramme for konsekvensanalyser, der dækker de tre søjler i strategien for bæredygtig ud-
vikling; det bifalder endvidere medlemsstaternes bidrag til denne rapport og gentager på
ny nødvendigheden af at styrke konkurrenceevnedimensionen;
– TILSLUTTER SIG målsætningerne og hovedlinjerne i Kommissionens rapport, navnlig
med hensyn til en bedre metode og vejledende principper for den integrerede tilgang til
konsekvensanalyser;
– OPFORDRER Kommissionen til snarest muligt at implementere henstillingerne i denne
rapport, herunder de tiltag, der er nødvendige for at udmønte de reviderede retningslin-
jer i praksis;
1
EUT C 321 af 31.12.2003, s. 1.
SEK(2004)1377.
2
14687/04 (Presse 323)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0011.png
25.-26.XI.2004
– GIVER TILSAGN OM at tage hensyn til de relevante elementer i Kommissionens rap-
port i forbindelse med Rådets anvendelse af Kommissionens konsekvensanalyser og i
forbindelse med evalueringen af det igangværende pilotprojekt om konsekvensanalyser
af rådsændringer, der er berammet til maj 2005, og som led i opfølgningen af dette pro-
jekt;
2.
Forenkling af lovgivningen
– GENTAGER PÅ NY den betydning, det - især for så vidt angår SMV'er - tillægger
Kommissionens rullende program vedrørende forenkling af fællesskabslovgivningen,
bl.a. som et centralt led i indsatsen for at øge konkurrenceevnen ved, hvor det er nød-
vendigt, at lette de byrder, lovgivningen pålægger erhvervslivet;
– UDTRYKKER TILFREDSHED MED de fremskridt, der er gjort siden samlingen i
maj 2004 med hensyn til på grundlag af bidrag fra medlemsstaterne at udpege bestemte
retsakter, der synes særlig velegnede til forenkling ud fra et konkurrenceevnesynspunkt;
– HAR BESLUTTET at forelægge Kommissionen vedlagte liste
1
over Rådets prioriteter
vedrørende forenkling af EU-lovgivningen samt mulige løsninger med en opfordring til
at indarbejde disse i kommende ajourføringer af dens rullende program for planlagte
lovgivningsforslag eller at træffe andre relevante tiltag;
– NOTERER SIG i denne forbindelse, at der endvidere synes at være et klart behov for
kodifikation af retsakter, især inden for transportsektoren, hvilket Kommissionen opfor-
dres til at overveje med henblik på næste fase af dens kodifikationsprogram;
– OPFORDRER Kommissionen til at tage hensyn til Rådets prioriteter vedrørende for-
enkling og aflægge rapport om resultatet til rådssamlingen i marts 2005;
– ERKLÆRER, at det agter at fortsætte arbejdet med på et regelmæssigt og systematisk
grundlag at fastlægge prioriteter vedrørende forenkling som led i en løbende proces in-
den for den bredere ramme for bedre lovgivning og med at styrke den europæiske øko-
nomis konkurrenceevne. I denne forbindelse vil der blive arbejdet videre med de for-
slag, som medlemsstaterne allerede har forelagt, men som ikke er medtaget i den nuvæ-
rende prioritetsliste, ligesom nye forslag vil blive taget under overvejelse."
1
Se bilaget til disse konklusioner.
14687/04 (Presse 323)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0012.png
25.-26.XI.2004
BILAG
Udkast til liste over Rådets prioriteter vedrørende forenkling af EU-lovgivningen
SEKTOR
LOVGIVNINGENS NAVN
PROBLEMANALYSE
MULIGE LØSNINGER
Plantebeskyttelsesmidler
Landbrug
Rådets direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
a)
Direktivets mål har meget til fælles med målene i
direktiv 98/8/EF. De to direktiver bør derfor ligne hinanden
mest muligt. Stadig flere SMV'er anvender disse direktiver.
Reglerne om databeskyttelse er forskellige i de to direktiver.
b)
Årsregnskaber
Selskabsret
Rådets fjerde direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978
på grundlag af traktatens artikel 54, stk. 3, litra g),
om årsregnskaberne for visse selskabsformer
Virksomhedernes administrative byrder er for store.
Ændre grænserne for, hvornår virksomheder regnes
som mellemstore virksomheder (foruden den alminde-
lige regelmæssige revision med henblik på korrigering
for inflation), hvorved flere virksomheder fritages for
direktivets skrappe krav.
Det forekommer, at stoffer forbydes i vækstsæsonen.
a)
Direktiver, der indsætter specifikke stoffer i
bilagene til disse to direktiver, bør have samme struk-
tur, og terminologien bør anvendes konsekvent. Fælles
regler om databeskyttelse.
b)
Forbud bør træde i kraft den 1. januar.
Tolvte selskabsretsdirektiv
Selskabsret
Rådets tolvte direktiv 89/667/EØF af 21. decem-
ber 1989 på selskabsrettens område om enkelt-
mandsselskaber med begrænset ansvar
Mikrovirksomheder har problemer med at overleve.
Indarbejde mikrovirksomheders særlige karakteristika i
direktivet eller i anden lovgivning (programmet ved-
rørende virksomhedsoverdragelser som opfølgning af
Kommissionens meddelelse af 20. marts 1996).
Olieaffald
Miljø
Rådets direktiv 75/439/EØF af 16. juni 1975 om
bortskaffelse af olieaffald
Som følge af ny viden er det ikke længere hensigtsmæssigt at
give høj prioritet til behandling af olieaffald. Gennemførelsen af
dette direktiv medfører talrige procedurer mod medlemsstater,
der ikke har nogen reel fordel.
Ændre direktivet, så det stemmer overens med ramme-
direktivet om affald (75/442/EØF).
Overveje bestemmelser, der omfatter forskellige meto-
der til behandling af olieaffald.
Affald
Miljø
Rådets direktiv 75/442/EØF af 15. juli 1975 om
affald
Rådets direktiv 91/156/EØF af 18. marts 1991 om
ændring af direktiv 75/442/EØF om affald
a)
Direktivernes definitioner er ikke tilstrækkeligt klare.
Inkonsekvent terminologi i afsnittene om nyttiggørelses- og
bortskaffelsesforanstaltninger.
b)
Gennemførelsen er bureaukratisk, bl.a. fordi produ-
center af klæbestoffer er pålagt formaliteter vedrørende tomme
beholdere, som er mindre farlige end fyldte beholdere.
a) Tekniske justeringer af de pågældende tekster med
henblik på at gøre eksisterende definitioner klarere og
fjerne inkonsekvent terminologi.
b)
Formaliteterne vedrørende transport af tom-
me beholdere bør forenkles.
14687/04 (Presse 323)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0013.png
25.-26.XI.2004
Farligt affald
Miljø
Rådets direktiv 91/689/EØF af 12. december 1991
om farligt affald
I henhold til artikel 8 skal der rapporteres detaljeret om affalds-
behandling. Dette har intet klart formål, navnlig da der i for-
vejen eksisterer et andet krav om rapportering hvert tredje år
om, hvilke affaldsmængder og affaldstyper der faktisk er be-
handlet.
Fjerne kravene om rapportering om, hvor store mæng-
der affald der kan behandles (direktivets artikel 8,
stk. 3)
Forbrænding af affald
Miljø
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/76/EF
af 4. december 2000 om forbrænding af affald
Der er stor overlapning mellem dette direktivs krav om rappor-
tering og kravene om rapportering i direktiv 2001/80/EF (om
emissioner fra store fyringsanlæg) og direktiv 1999/13/EF (om
organiske opløsningsmidler), bl.a. om emissioner af SO2 og
NOX.
Gennemgå disse direktivers krav om rapportering med
henblik på at lette strømlining.
Mærkning af levnedsmidler
Sundhed
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF
af 20. marts 2000 om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes lovgivning om mærkning af og præ-
sentationsmåder for levnedsmidler samt om reklame
for sådanne levnedsmidler
Der er ofte inkonsekvens mellem det horisontale direktiv om
mærkning af levnedsmidler og en række produktspecifikke
direktiver, hvilket medfører yderligere byrder for dem, der er
berørt af direktiverne.
Mindske byrderne ved at fjerne inkonsekvens.
Internationale regler kontra EU-regler for motorkøretøjer
Transport
Rådets direktiv 71/320/EØF af 26. juli 1971 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
bremseapparater for visse kategorier af motordrevne
køretøjer og påhængskøretøjer dertil
Rådets direktiv 76/756/EØF af 27. juli 1976 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgiv-
ning om montering af lygter og lyssignaler på mo-
tordrevne køretøjer og påhængsvogne dertil
Byggevarer
Indre marked
Rådets direktiv 89/106/EØF af 21. december 1988
om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love
og administrative bestemmelser om byggevarer
Betydningen af udtrykket "byggevarer" er uklar, bl.a. for så vidt
angår elektrisk materiel, stålprodukter, søm og malinger.
Gøre definitionen klarere.
Der er behov for en industriel forenkling af køretøjers kon-
struktion og en administrativ forenkling af procedurerne for
typegodkendelse.
Sikre, at direktiverne finder umiddelbar anvendelse, og
at fællesskabsbestemmelserne bringes på linje med de
bestemmelser, der er vedtaget af Verdensforummet for
Harmonisering af Køretøjsforskrifter i Genève.
14687/04 (Presse 323)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0014.png
25.-26.XI.2004
Medicinske anordninger
Indre marked
Rådets direktiv 93/42/EØF af 14. juni 1993 om
medicinske anordninger
I øjeblikket finder fem direktiver anvendelse på medicinske
anordninger: 90/385/EØF, 93/42/EØF, 98/79/EF, 2003/12/EF
og 2003/32/EF.
Forenkle ved at erstatte de fem direktiver med kun to:
ét til medicinske anordninger til in vitro-diagnostik
(ved ajourføring af 98/79/EF) og et "paraplydirektiv" til
alle øvrige medicinske anordninger (ved indsnævring af
anvendelsesområdet for de øvrige fire), der indeholder
en mere detaljeret klassifikation.
Trykbeholdere
Indre marked
Rådets direktiv 87/404/EØF af 25. juni 1987 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
simple trykbeholdere
Processen for overensstemmelsesvurdering er for kompliceret
sammenlignet med direktiv 97/23/EF. Fremgangsmåden i den
gældende lovgivning (87/404) harmonerer ikke hermed.
Indarbejde 87/404/EØF i 97/23/EF.
Sikkerhed og sundhed under arbejdet
Social- og ar-
bejdsmarkeds-
området
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet
Kravet om årlige oplysninger om alle de enkelte foranstaltnin-
ger pålægger medlemsstaterne en uforholdsmæssigt stor byrde.
Oplysningskravene bør minimeres og harmoniseres, og
man bør vende tilbage til en seksårig cyklus. Rapporte-
ring bør ske i form af en sammenfattende rapport for
alle foranstaltninger.
Statistik over erhvervsstrukturer
Statistik
Rådets forordning (EF,Euratom) nr. 58/97 af 20.
december 996 om statistik over erhvervsstrukturer
Der stilles krav om for mange og delvist overlappende statistik-
ker.
Nogle af statistikkerne udelades, og de resterende
omorganiseres, så de omfatter de nødvendige oplysnin-
ger.
Intrastat
Statistik
Rådets forordning (EØF) nr. 3330/91 af 7. november
1991 om statistikker over udveksling af goder mel-
lem medlemsstater
Der stilles krav om to mål for mængde (nettovægt i kilo og et
andet mål, f.eks. liter eller antal enheder) i forbindelse med
oplysninger om handel med visse varer.
Dobbelte oplysninger om mængde udelades.
14687/04 (Presse 323)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0015.png
25.-26.XI.2004
REACH
Rådet havde en orienterende debat af udkastet til forordning om registrering, vurdering og godken-
delse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) og om oprettelse af et europæisk kemikalie-
agentur.
Debatten var baseret på en rapport fra formandskabet, som afspejlede de hidtidige drøftelser i den
ad hoc-gruppe vedrørende kemikalier, der blev nedsat i november 2003.
Ved debattens afslutning sammenfattede formandskabet den således:
"Der er blevet drøftet en række nøglespørgsmål under den orienterende debat, hvis formål var at
fastlægge politiske retningslinjer for arbejdet under de kommende formandskaber.
Rådet noterede sig formandskabets rapport i dokument 14226/1/04 REV 1, som blev lagt til grund
for den orienterende debat, hvorunder der blev drøftet en række nøglespørgsmål, især: konklusioner
og anbefalinger fra workshoppen om REACH-konsekvensanalyse, obligatorisk deling af andre data
end data fra dyreforsøg, herunder aftaler om sæt af nøgledata og omkostningsdeling, og
informationskrav for stoffer i små mængder.
1.
Med hensyn til den workshop om REACH-konsekvensanalyse, der blev afholdt i Haag den
25.-27. oktober 2004, udtrykte Rådet tilfredshed med konklusionerne og anbefalingerne og
pålagde sine forberedende organer i samarbejde med Kommissionen at tage hensyn hertil
under det fremtidige arbejde.
Med hensyn til spørgsmålet om fælles forelæggelse af data, herunder omkostningsdeling,
understregede Rådet betydningen af at undgå unødvendige dyreforsøg og behovet for at
forbedre beskyttelsen af menneskers sundhed og miljøet, idet den europæiske kemikaliein-
dustris, især SMV'ernes, konkurrenceevne sikres. I denne forbindelse drøftede Rådet et
forslag om obligatorisk deling af alle data, herunder juridisk bindende bestemmelser om
omkostningsdeling, som en eventuel måde at nå disse mål på. Der var støtte herfor, men
Rådet anmodede om en yderligere drøftelse af dette spørgsmål under hensyn til en udtalel-
se fra Rådets Juridiske Tjeneste.
2.
14687/04 (Presse 323)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
3.
Rådet drøftede spørgsmålet om eventuel udvidelse af datakravene for stoffer i små mæng-
der (1-10 tons pr. år). Medlemsstaterne anerkendte betydningen af at have tilstrækkelige
data til at foretage en passende klassificering og etikettering og at sikre beskyttelsen af
menneskers sundhed og miljøet, især med hensyn til identifikation af problematiske stof-
fer, navnlig PBT'er og vPvB'er. Medlemsstaterne understregede betydningen af at opnå den
rette balance mellem omkostningerne ved yderligere data (især for SMV'er) og fordelene.
Medlemsstaterne og Kommissionen understregede også betydningen af at tage hensyn til
konkurrenceevneaspekterne af en sådan eventuel udvidelse af datakravene.
Rådet pålagde sine forberedende organer at undersøge disse spørgsmål nøjere, idet de ud over hen-
synet til menneskers sundhed og miljøet tager hensyn til REACHs virkning på konkurrenceevnen,
især for SMV'er, samt en forenkling af de administrative processer og en effektiv anvendelse af
knappe ressourcer."
14687/04 (Presse 323)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0017.png
25.-26.XI.2004
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED
Ministrene drøftede under frokosten udkastet til direktiv om opstilling af en generel retlig ramme
for tjenesteydelser i det indre marked. Formålet med dette kommissionsforslag er at fjerne hindrin-
gerne for etableringsfriheden for tjenesteydere og den frie udveksling af tjenesteydelser medlems-
staterne imellem. Forslaget dækker mange forskellige former for servicevirksomhed. Det indeholder
også en række undtagelser som f.eks. finansielle tjenesteydelser, elektroniske kommunikationstje-
nester og -netværk og de fleste transporttjenester - og det skal kun gælde for tjenesteydere, der er
etableret i en medlemsstat.
Drøftelsen var baseret på en note fra formandskabet. Noten er koncentreret om tre hovedspørgsmål:
oprindelseslandsprincippet, administrativt samarbejde og administrativ forenkling. Ved drøftelsens
afslutning sammenfattede formandskabet resultatet som følger:
Direktivforslagets politiske og økonomiske betydning som et centralt element i Lissabon-
dagsordenen og gennemførelsen af det indre marked for tjenesteydelser blev understreget.
Der var generel enighed om direktivforslagets økonomiske målsætninger, som vil øge den
økonomiske vækst, hvilket fremgår af en række økonomiske undersøgelser.
Oprindelseslandsprincippet blev drøftet bredt. Medlemsstaterne støttede dette princip som
et væsentligt element i det foreslåede direktiv. Nogle medlemsstater gav udtryk for speci-
fikke betænkeligheder, selv om de godt kunne acceptere oprindelseslandsprincippet som
udgangspunkt for drøftelserne.
Det var den generelle holdning, at direktivforslaget skal præciseres yderligere for bedre at
formidle, hvad det betyder og ikke betyder. Direktivet vil for eksempel ikke undergrave
den europæiske sociale model eller berøre direktivet om udstationering af arbejdstagere.
Behovet for yderligere præcisering af undtagelserne fra direktivet blev understreget. Der
blev i denne forbindelse nævnt sundhed, miljø, skatter og afgifter, monopoler som f.eks.
lotterier og virkningen for forbrugerne.
Der var generel enighed om de foreslåede bestemmelser om administrativt samarbejde og
forenkling som væsentlige redskaber for et velfungerende indre marked, især for tjeneste-
ydelser, samt for et effektivt oprindelseslandsprincip.
Gruppen vedrørende Konkurrenceevne og Vækst vil under det nederlandske formandskab
tilrettelægge et møde med Udvalget for Civilretlige Spørgsmål om spørgsmålene vedrø-
rende international privatret.
14687/04 (Presse 323)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0018.png
25.-26.XI.2004
GRÆNSEOVERSKRIDENDE FUSIONER
Uden herved at foregribe Europa-Parlamentets udtalelse under førstebehandlingen vedtog Rådet
med et stort flertal en generel indstilling til et direktiv om grænseoverskridende fusioner af kapital-
selskaber. Den italienske delegation stemte imod. Den danske og den franske delegation tog parla-
mentarisk undersøgelsesforbehold.
Forslaget tager sigte på at fastsætte EF-bestemmelser, der kan lette gennemførelsen af grænseover-
skridende fusioner mellem forskellige typer kapitalselskaber, som henhører under forskellige med-
lemsstaters lovgivninger.
Enigheden blev opnået på grundlag af en ændret kompromispakke fra formandskabet. De vigtigste
elementer i den vedtagne tekst som ændret af Rådet er følgende:
·
Direktivet finder anvendelse på kapitalselskaber, dvs. de selskabstyper, der falder ind under an-
vendelsesområdet for Rådets direktiv 68/151/EØF
1
, samt de selskabstyper, som opfylder kriteri-
erne i en definition, der ligner definitionen i Kommissionens forslag meget. Medlemsstaterne
vedtog fra direktivets anvendelsesområde at udelukke institutter for kollektiv investering i vær-
dipapirer som defineret i artikel 1 i direktiv 85/611/EØF
2
(direktivet om investeringsinstitutter)
og en bestemmelse, der tillader medlemsstaterne at bestemme, om de vil anvende dette direktiv
på grænseoverskridende fusioner, der omfatter et andelsselskab, selv i tilfælde, hvor sidstnævnte
er omfattet af definitionen på kapitalselskab. Enigheden omfatter også en bestemmelse, der gør
det klart, at spørgsmålet om, hvorvidt to eller flere selskaber kan foretage en grænseoverskriden-
de fusion, afhænger af, om selskaberne kan fusionere efter den nationale lovgivning i alle invol-
verede medlemsstater.
·
Den vedtagne tekst giver mulighed for, at medlemsstaterne anvender visse bestemmelser og for-
maliteter, der gælder for interne fusioner, på transnationale fusioner på en sådan måde, at der ta-
ges hensyn til disse fusioners grænseoverskridende karakter. Desuden har medlemsstaterne mu-
lighed for at vedtage særlige bestemmelser om beskyttelse af minoritetsinteresser i et fusione-
rende selskab, der har modsat sig den grænseoverskridende fusion.
·
Fastsættelsen af, hvad den fælles fusionsplan for den grænseoverskridende fusion som minimum
skal indeholde for hvert af de berørte selskaber i de forskellige medlemsstater, dog således, at det
står de pågældende selskaber frit for at aftale andre elementer.
1
EFT L 65 af 14.3.1968, s. 8.
EFT L 375 af 31.12.1985, s. 3.
2
14687/04 (Presse 323)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
·
Princippet om, at den fælles plan for grænseoverskridende fusion skal godkendes af
generalforsamlingen i hvert af selskaberne.
·
Kontrollen med gennemførelsen og lovligheden af beslutningsprocessen i hvert af de fusioneren-
de selskaber skal foretages af den nationale myndighed, der har kompetence med hensyn til hvert
af disse selskaber, mens kontrollen med gennemførelsen og lovligheden af gennemførelsen af
den grænseoverskridende fusion foretages af den nationale myndighed, der har kompetence med
hensyn til det selskab, der er et resultat af den grænseoverskridende fusion.
·
Med hensyn til det vigtige spørgsmål om medbestemmelse er det generelle princip, at den natio-
nale lovgivning for det selskab, der er resultatet af den grænseoverskridende fusion, finder an-
vendelse. Som en undtagelse fra dette generelle princip finder bestemmelserne i forordningen og
direktivet om det europæiske aktieselskab (SE) anvendelse, hvis mindst ét af de fusionerende
selskaber i de seks måneder, der går forud for offentliggørelsen af planen for den grænseover-
skridende fusion, har et gennemsnitligt antal medarbejdere på over 500 og er omfattet af regler
for medbestemmelse, eller hvis den nationale lovgivning, der finder anvendelse på det selskab,
der er et resultat af den grænseoverskridende fusion,
– ikke fastsætter mindst samme niveau for medbestemmelse som det, der gælder i de rele-
vante fusionerende selskaber, målt i forhold til den andel af medlemmerne i administra-
tions- eller tilsynsorganet eller udvalgene herunder eller i ledelsesgruppen for de af sel-
skabets indtjeningsskabende enheder, der er omfattet af medarbejderrepræsentation, el-
ler
– ikke giver medarbejderne i de i andre medlemsstater beliggende bedrifter i det selskab,
der er et resultat af den grænseoverskridende fusion den samme ret til at udøve medbe-
stemmelse, som den giver de medarbejdere, der er beskæftiget i den medlemsstat, hvor
det selskab, der er et resultat af den grænseoverskridende fusion, har sit vedtægtsmæssi-
ge hjemsted.
Der blev endelig opnået enighed om den af formandskabet foreslåede tærskel for anvendelsen af
referencebestemmelserne for det europæiske aktieselskab. Den bliver på 33 1/3% af det samlede
antal medarbejdere i alle de fusionerende selskaber, som skal have haft en form for medbestemmel-
se.
En anden vigtig bestemmelse tager sigte på at beskytte medarbejdernes rettigheder i efterfølgende
interne fusioner i en periode på tre år efter den grænseoverskridende fusion.
14687/04 (Presse 323)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0020.png
25.-26.XI.2004
HANDEL MED NARKOTIKAPRÆKURSORER
Rådet nåede enstemmigt til politisk enighed om et udkast til en forordning om overvågning af han-
del mellem Fællesskabet og tredjelandene med visse stoffer, der ofte anvendes ved ulovlig fremstil-
ling af narkotika og psykotrope stoffer. Forordningens tekst vil blive vedtaget formelt uden debat på
en kommende samling i Rådet, når den er blevet endeligt udformet i Jurist-lingvist-Gruppen.
Formålet med forslaget er at hindre ulovlig anvendelse af narkotikaprækursorer ved en skærpelse af
import- og eksportkravene for disse kemikalier, så overvågningskravene udvides til at omfatte er-
hvervsdrivende, der er etableret i Fællesskabet, og som formidler handel mellem tredjelande, og så
der indføres fællesskabsprocedurer for udstedelse af licenser, og overvågningskravene vedrørende
suspensive toldprocedurer styrkes.
Forslaget supplerer den forordning om overvågning af narkotikaprækursorer i Fællesskabet, som
Rådet vedtog i februar i år. Med vedtagelsen af den nye tekst opfylder Fællesskabet sine forpligtel-
ser i henhold til Forenede Nationers konvention imod ulovlig handel med narkotika og psykotrope
stoffer, som blev vedtaget i Wien i 1988.
14687/04 (Presse 323)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0021.png
25.-26.XI.2004
TEKSTIL OG BEKLÆDNING EFTER 2005
Efter en drøftelse vedtog Rådet følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
ERINDRER OM
– Kommissionens meddelelse af 29. oktober 2003 om tekstil- og beklædningsindustriens
fremtid i det udvidede EU
1
– konklusionerne fra samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 26.-27. november 2003
2
– Kommissionens meddelelse af 13. oktober 2004 om tekstil og beklædning efter 2005 -
Anbefalinger fra den højtstående gruppe for tekstil og beklædning
3
– konklusionerne fra 5. Euro-Middelhavs-konference om industri, som blev afholdt den
4. oktober 2004 i Caserta, Italien
4
,
2.
HAR MED TILFREDSHED NOTERET SIG Kommissionens meddelelse og den række
foranstaltninger, der er foreslået i det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene,
ANERKENDER de udfordringer, tekstil- og beklædningsindustrien står over for og fortsat
vil stå over for i de kommende år, samt betydningen af at forbedre dens konkurrencestil-
ling i et åbent og retfærdigt handelssystem,
ANERKENDER betydningen af den tilgang, der er skitseret i meddelelsen, som en effektiv
måde til at gennemføre horisontale principper i EU's industripolitik, samtidig med at der
peges på tekstilindustriens specifikke behov,
STØTTER Kommissionens strategi over for tekstil- og beklædningsindustrien, som sætter
fokus på konkurrenceevnefaktorer, der er knyttet til forskning og innovation, uddannelse
og større færdigheder, beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, adgang til tredje-
landes markeder og tilskyndelse til udvikling af strategier for tekstilindustrien i Euro-
Middelhavs-området,
3.
4.
5.
1
dok. 14314/03.
dok. 15472/03.
dok. 13679/04 + ADD 1.
dok. 13458/04.
2
3
4
14687/04 (Presse 323)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
6.
OPFORDRER medlemsstaterne til at samarbejde med Kommissionen om at finde frem til
bedste praksis og stille denne til rådighed med henblik på at lette formidlingen af oplysnin-
ger om national og regional støtte til tekstil- og beklædningsindustrien,
OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen til at gå videre med arbejdet i den højt-
stående gruppe for tekstil og beklædning med særlig vægt på strategiske områder, hvor der
kan gøres yderligere fremskridt, som f.eks. innovation, herunder ikke-teknologisk innova-
tion og udvikling af industrielt samarbejde med partnerne i Euro-Middelhavs-området og
dialoginitiativerne med vigtige partnere, som f.eks. Kina, Indien og Rusland,
OPFORDRER INDTRÆNGENDE medlemsstaterne og Kommissionen til at videreføre det
igangværende arbejde i forbindelse med bekæmpelse af forfalskning og piratkopiering,
OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen til fortsat at fremme en proaktiv strate-
gi med henblik på at opnå bedre adgang til tredjelandsmarkeder; NOTERER SIG, at
Kommissionen er rede til at anvende de disponible handelsforsvarsinstrumenter, hvis de ju-
ridiske forudsætninger er opfyldt og når der faktisk er behov for dem,
STØTTER en GSP-ordning, der er målrettet de lande, der har mest brug for det, som f.eks.
LDC-landene og de mest sårbare udviklingslande, for at hjælpe dem til at spille en større
rolle i den internationale handel. I den forbindelse vil følgerne af ophøret af MFA-
tekstilkontingentordningen blive behandlet under drøftelserne om den nye GSP-ordning,
UNDERSTREGER, at en fortsat dialog med arbejdsmarkedets parter er af betydning for, at
man kan tage nøgleudfordringer op som f.eks. faglig kompetence og arbejdstilrettelæggel-
se, således at de igangværende strukturændringer kan gennemføres med et positivt resultat,
UNDERSTREGER den vigtige rolle, SMV'er spiller i tekstilindustrien. Det er nødvendigt
at give disse virksomheder bedre adgang til finansiering ved at anvende Fællesskabets fi-
nansielle instrumenter med henblik på at befordre og støtte smv-finansiering på europæisk
plan, herunder at give smv'er adgang til forsknings- og udviklingsstøtte,
OPFORDRER Kommissionen til regelmæssigt at underrette Rådet om udviklingen inden
for EU's tekstil- og beklædningsindustri efter afviklingen af importkvoterne fra den
1. januar 2005 og i lyset af gennemførelsen af de foreslåede initiativer; det opfordrer også
Kommissionen til at aflægge rapport om resultatet af de videre drøftelser i gruppen på højt
plan."
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14687/04 (Presse 323)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0023.png
25.-26.XI.2004
EUROPÆISK RUMPOLITIK - "RUMRÅDET"
Det første møde i "Rumrådet"
1
, som er et fælles og samtidigt møde i Rådet for Den Europæiske
Union og Ministerrådet for Den Europæiske Rumorganisation (ESA), havde til formål at drøfte den
gradvise udformning af den europæiske rumpolitik. Der er planlagt yderligere møder i 2005, hvor
der skal fastlægges retningslinjer for de skridt, der skal tages for at fastlægge denne politik.
Mødet blev ledet i fællesskab af Laurens Jan Brinkhorst, Nederlandenes økonomiminister og for-
mand for samlingen i Rådet (konkurrenceevne), og Edelgard Bulmahn, tysk minister for undervis-
ning og forskning og formand for ESA-Ministerrådet. I mødet deltog også Günter Verheugen, næst-
formand i Europa-Kommissionen og ansvarlig for erhvervspolitik, industriens konkurrenceevne og
rumspørgsmål, samt Jean-Jacques Dordain, ESA's generaldirektør, der repræsenterede Den Europæ-
iske Rumorganisation.
Ministrene havde på mødet en drøftelse af politiske spørgsmål vedrørende udformningen af den
europæiske rumpolitik på grundlag af et spørgeskema, der var udarbejdet af de to involverede for-
mandskaber (EU og ESA). Spørgsmålene varierede fra et rumprograms anvendelsesområde til
governance, industripolitiske principper og eventuelle finansieringsmekanismer.
Efter mødet vedtog Rådet på den ene side og ESA's Ministerråd på den anden formelt nedenstående
retningslinjer:
"Første retningslinjer vedrørende udformningen af det europæiske rumprogram
1.
Det er anerkendt, at rumaktiviteters bidrag til gennemførelsen af en lang række europæiske
politikker er af strategisk betydning
2
.
1
Rammeaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Europæiske Rumorganisation (ESA) trådte i kraft
den 28. maj 2004. Denne aftale udgør det fælles grundlag for en samstemmende og gradvis udformning af en
overordnet europæisk rumpolitik og indeholder i artikel 8 en bestemmelse om jævnlige fælles og samtidige
møder i Rådet for Den Europæiske Union og ESA-Ministerrådet ("Rumrådet") med henblik på koordinering og
fremme af samarbejdsaktiviteter.
Der erindres om, at forfatningstraktatens artikel III-254, stk. 1, har følgende ordlyd: "Unionen udarbejder en
europæisk rumpolitik for at fremme det videnskabelige og tekniske fremskridt, industriens konkurrenceevne og
iværksættelsen af sine politikker. Med henblik herpå kan den fremme fælles initiativer, støtte forskning og tek-
nologisk udvikling og koordinere den nødvendige indsats for at udforske og udnytte rummet."
2
14687/04 (Presse 323)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
2.
Det er derfor afgørende at vurdere de nødvendige ressourcer og anvende de ressourcer, der
er til rådighed, på en effektiv og virkningsfuld måde på alle niveauer, således at bestræbel-
serne er komplementære, og dobbeltarbejde undgås, og således at de tilbudte rumbaserede
tjenesteydelser og infrastrukturer opfylder brugernes behov, herunder Den Europæiske
Unions politikker, medlemsstaternes politikker og de europæiske borgere.
Rumsektorens specifikke karakter kræver vedvarende opmærksomhed fra de offentlige
myndigheders side og fastlæggelse af passende industripolitiske principper som svar på
ovenstående.
Det første fælles og samtidige møde mellem Rådet for Den Europæiske Union og ESA-
Ministerrådet ("Rumrådet") i overensstemmelse med rammeaftalen mellem EF og ESA var
en vigtig lejlighed til at samle 27 stater, som er medlemmer af hhv. Den Europæiske Union
og Den Europæiske Rumfartsorganisation, med henblik på at vurdere ovenstående spørgs-
mål og drøfte spørgsmålet om en samstemmende og gradvis udformning af en overordnet
europæisk rumpolitik.
Det Europæiske Rumprogram skal udgøre en fælles, fleksibel ramme, der er åben for alle,
på grundlag af hvilken Den Europæiske Union, Den Europæiske Rumorganisation og an-
dre interessenter (f.eks. nationale organisationer) kan iværksætte aktiviteter og foranstalt-
ninger.
Det er tilrådeligt at igangsætte processen med udformning af et europæisk rumprogram
med henblik på at få fastlagt det konceptuelle grundlag for et møde i "Rumrådet", der plan-
lægges afholdt ved udgangen af 2005. Dette bør ikke berøre udfaldet af de igangværende
drøftelser om Den Europæiske Unions finansielle overslag for 2007-2013.
Andet møde i "Rumrådet" planlægges afholdt i foråret 2005 med henblik på drøftelse af
foreløbige elementer i det europæiske rumprogram. Det forventes, at man under dette andet
møde navnlig
·
anerkender og fastlægger prioriteterne i det europæiske rumprogram og i den forbindel-
se udarbejder et overslag over mulige omkostninger
·
fastlægger roller og ansvar for EU, ESA og andre interessenter i det europæiske
rumprogram samt fastlægger de relevante finansieringskilder
·
fastlægger de industripolitiske principper og finansieringsprincipper, der skal gælde for
gennemførelsen af det europæiske rumprogram.
8.
Det fælles sekretariat skal i samråd med medlemsstaterne og navnlig gennem Gruppen på
Højt Plan vedrørende Rumpolitik udforme ovennævnte foreløbige elementer i det europæi-
ske rumprogram jf. artikel 8 i rammeaftalen."
3.
4.
5.
6.
7.
14687/04 (Presse 323)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0025.png
25.-26.XI.2004
ITER - Afgørelse om ændring af forhandlingsdirektiverne
Rådet besluttede enstemmigt med henblik på at afslutte de internationale forhandlinger med de seks
partnere
1
om ITER's placering at ændre Kommissionens forhandlingsdirektiver.
De således ændrede direktiver:
-
-
-
-
sikrer det bredest mulige internationale partnerskab
bekræfter den europæiske støtte til, at ITER placeres i Caderache
anerkender betydningen af den bredere tilgang i forhandlingerne med alle partnerne
præciserer overgangsordningerne, indtil ITER-aftalen træder i kraft.
1
EU, Kina, Japan, Rusland, Sydkorea og USA.
14687/04 (Presse 323)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0026.png
25.-26.XI.2004
EU'S FREMTIDIGE POLITIK TIL STØTTE FOR FORSKNING
Efter en bred orienterende debat om EU's finansiering af forskning i fremtiden og det generelle ind-
hold af næste rammeprogram, som Kommissionen forventes at forelægge formelle forslag til i april
2005, støttede et betydeligt flertal af delegationerne følgende konklusioner fra formandskabet:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM FREMHÆVER den afgørende rolle, som politikken vedrørende forskning og tekno-
logisk udvikling indtager i forbindelse med Lissabon-strategien, og vigtigheden af en vel-
lykket virkeliggørelse af det europæiske forskningsrum
1
; SOM ERINDRER OM Rådets
konklusioner af 24. september 2004
2
, hvori det udtrykte tilfredshed med den sonderende
debat om fremtiden for forskningen i EU og de væsentligste aspekter af det kommende
rammeprogram på baggrund af Kommissionens meddelelse af 16. juni 2004
3
;
ANERKENDER den vigtige rolle, som de nationale politikker spiller for opfyldelsen af
Lissabon-målene, og BIFALDER derfor Crest-rapporten om første cyklus i den åbne koor-
dinationsmetode4
4
vedrørende gennemførelsen af 3%-handlingsplanen; UNDER-
STREGER betydningen af, at medlemsstaterne forpligter sig til at fremskynde og optimere
denne proces med henblik på at nå Barcelona-målet på 3%, idet der mindes om, at to tred-
jedele af F&U-investeringerne bør komme fra den private sektor;
BEKRÆFTER PÅ NY nødvendigheden af at målrette og integrere, styrke og strukturere
forskningen og den teknologiske udvikling på europæisk plan som et nødvendigt supple-
ment til de nationale bestræbelser; NOTERER dog, at disse konklusioner ikke berører de
igangværende drøftelser om de finansielle overslag (2007-2013);
UNDERSTREGER betydningen af at sikre, at rammeprogrammet tager hensyn til visse
tværgående principper, navnlig:
2.
3.
4.
1
Dok. 5643/00, EFT C 205 af 19.7.2002, s. 1, EFT C 374 af 28.12.2000, s. 1. Jf. ligeledes Rådets konklusioner
fra november 2002 (EUT C 43 af 22.2.2003, s. 1) om fremskridtene hen imod etableringen af det europæiske
forskningsrum, Rådets resolution af 22. september 2003 om investering i forskning med henblik på europæisk
vækst og konkurrenceevne (EUT C 250 af 18.10.2003, s. 2), Rådets konklusioner af 11. marts 2004 om Europa
og grundforskningen (dok. 7379/04).
Rådets konklusioner om evalueringen af de nye instrumenter under sjette rammeprogram for forskning, udvik-
ling og demonstration (2002-2006) og om EU's fremtidige politik til støtte af forskning (dok. 12898/04).
Meddelelsen "Videnskab og teknologi, nøglen til Europas fremtid - Retningslinjer for EU's politik til støtte af
forskning", dok. 10740/04 - KOM(2004) 353 endelig.
dok. 1206/04.
2
3
4
14687/04 (Presse 323)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0027.png
25.-26.XI.2004
– sammenhængen og synergien mellem de vigtigste aktionslinjer i programmet i overens-
stemmelse med traktatens mål vedrørende forskning og teknologisk udvikling, herunder
effektiv støtte til Fællesskabets politikker
– europæisk merværdi
– fremme af høj kvalitet i europæisk forskning
– lettere deltagelse for alle relevante parter, herunder SMV'er
– sammenhæng mellem nationale politikker og fællesskabspolitikker på F&U-området for
at undgå af overlapninger og mangler mellem nationale og europæiske forskningsaktivi-
teter
– forenkling, forbedring og fremskyndelse af administrative og finansielle procedurer
samt mekanismer til effektiv opfølgning heraf
– fremme af teknologisk innovation
– stimulering af udbredelsen af viden
– overvågning og vurdering af programmernes ydeevne, navnlig med hensyn til eventuel-
le nye mekanismer;
A.
5.
TVÆRNATIONALT FORSKNINGSSAMARBEJDE
MINDER OM behovet for at fortsætte det tværnationale forskningssamarbejde med hen-
blik på at fremme den europæiske konkurrenceevne som det vigtigste element i syvende
rammeprogram
1
; FREMHÆVER nødvendigheden af yderligere at forbedre gennemførel-
sen af rammeprogrammet under hensyn til de forskellige interesserede parters behov, ved
hjælp af bedre udformede instrumenter og ved at sikre en hensigtsmæssig balance mellem
dem;
OPFORDRER Kommissionen til at afgrænse tematiske prioriteter for det tværnationale
forskningssamarbejde i næste rammeprogram på grundlag af mål for konkurrenceevnen og
andre fællesskabspolitikker, det europæiske forskningspotentiale og europæisk merværdi
samt på grundlag af de erfaringer, som brugerne af sjette rammeprogram har indhøstet. Der
bør sikres bred kontinuitet i forhold til de tematiske prioriteter og instrumenter i det nuvæ-
rende rammeprogram og synergi med de andre hovedmål i syvende rammeprogram
2
;
6.
1
Der mindes om, at artikel 163 i EF-traktaten lyder således:
"Fællesskabet har som mål at styrke det videnska-
belige og teknologiske grundlag for Fællesskabets industri og at fremme udviklingen af dens internationale
konkurrenceevne samt at fremme alle de forskningsaktioner, der skønnes nødvendige i medfør af andre kapitler
i denne traktat".
Jf. Rådets konklusioner af 24. september 2004 (12898/04).
2
14687/04 (Presse 323)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0028.png
25.-26.XI.2004
B.
7.
EUROPÆISKE TEKNOLOGIINITIATIVER
UNDERSTREGER behovet for initiativer til at mobilisere bestræbelser på at tage en lang
række spørgsmål op, som er af strategisk betydning for Europas fremtidige vækst, konkur-
renceevne og bæredygtige udvikling, ved at samle de vigtigste interesserede parter
1
om
fælles strategiske forskningsdagsordener og dermed samle F&U-kapaciteten i Europa og
stimulere interaktionen mellem den private og offentlige sektor; ANERKENDER, at ho-
vedparten af de strategiske forskningsdagsordener bør baseres på industrien og kan under-
støttes af de eksisterende internationale instrumenter og fællesskabsinstrumenter, herunder
rammeprogrammet; ERKENDER, at der i et begrænset antal tilfælde kan være behov for
mere omfattende offentlig-private partnerskaber;
NOTERER sig med interesse koncepterne teknologiplatforme og fælles teknologiske initi-
ativer, som Kommissionen er fremkommet med i dette øjemed, og opfordrer derfor Kom-
missionen til at arbejde videre med disse koncepter, navnlig i relation til objektive udvæl-
gelses- og beslutningsprocedurer; UNDERSTREGER betydningen af at sikre, at disse ini-
tiativer er gennemsigtige og åbne for de interesserede parter;
ANERKENDER, at sådanne europæiske teknologiinitiativer kan kræve udvikling af nye
samarbejdsmodeller; UNDERSTREGER, at sådanne initiativer kan bidrage til at koordine-
re de samlede europæiske forskningsaktiviteter med henblik på at opnå synergier med akti-
viteterne i eksisterende ordninger såsom Eureka og Cost, idet der tages hensyn til deres
vigtige bidrag til F&U;
GRUNDFORSKNING PÅ EUROPÆISK PLAN
BEKRÆFTER betydningen af en grundforskning af høj kvalitet inden for næste ramme-
program samtidig med, at der opretholdes en passende balance og interaktion med pro-
grammets øvrige mål;
ANERKENDER især, at der er behov for finansiering af investigatordrevet grundforskning
med henblik på at støtte forskningen i Europa for at nå den højeste grad af kvalitet og krea-
tivitet. Den europæiske grundforskning bør gøre sig så synlig som muligt ved at tilskynde
til mere konkurrence baseret på kvalitetskriterier inden for en lang række sektorer og disci-
pliner, herunder det samfundsvidenskabelige og humanistiske område
2
og på nye og tvær-
faglige områder;
8.
9.
C.
10.
11.
1
De vil omfatte industrien - store, mellemstore og små virksomheder, som dækker hele produktions- og forsy-
ningskæden -, offentlige myndigheder på nationalt og europæisk plan, universitetsfolk, finanssektoren, regule-
ringsmyndigheder, forbrugere og repræsentanter for civilsamfundet osv. Der bør lægges særlig vægt på adgang
for SMV'er.
Jf. ligeledes Rådets konklusioner af 11. marts 2004 om Europa og grundforskningen (7379/04).
2
14687/04 (Presse 323)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
12.
ANERKENDER nytten af at undersøge oprettelsen af en ny operationel mekanisme til
støtte for grundforskning af verdensklassekvalitet gennem et internationalt peer review-
system; OPFORDRER Kommissionen til at udvikle en sådan mekanisme som del af dens
forslag til syvende rammeprogram på grundlag af konsultationer med nationale myndighe-
der, europæiske videnskabelige kredse og nationale finansieringsorganer. En sådan meka-
nisme, herunder dens juridiske struktur og ledelsesstruktur, bør derfor tage hensyn til føl-
gende principper:
– videnskabelig uafhængighed
– tillid og troværdighed
– komplementaritet med de nationale forskningssystemer, således at det undgås, at meka-
nismen træder i stedet for national finansiering
– gennemsigtighed, effektivitet og ansvarlighed
– fleksibilitet og brugervenlighed.
Andre spørgsmål, f.eks. om tildelingskriterier for de enkelte team, om, hvordan man und-
går overtegning, og om forvaltningsstrukturen skal også tages op;
D.
EUROPA SKAL GØRES MERE ATTRAKTIVT FOR VERDENS BEDSTE
FORSKERE
ERINDRER om det mål, som Det Europæiske Råd i Barcelona satte sig om at øge antallet
af forskere inden 2010, og UNDERSTREGER, at Den Europæiske Union skal følge en
sammenhængende strategi og udvikle passende instrumenter i relation til menneskelige
ressourcer og mobilitet inden for forskning og teknologi, f.eks. ved at forbedre det europæ-
iske arbejdsklima for forskere og ved at skabe et attraktivt karriereforløb inden for F&U;
NOTERER SIG den positive virkning af de eksisterende Marie Curie-aktioner og
UNDERSTREGER nødvendigheden af at gøre Europa mere attraktivt for verdens bedste
forskere ved at lægge vægt på:
– styrkelse af de unges interesse for videnskab
– den grundlæggende uddannelse af forskere
13.
14.
14687/04 (Presse 323)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0030.png
25.-26.XI.2004
– livslang uddannelse og karriereudvikling, f.eks. gennem tværsektoriel mobilitet, navnlig
mellem universiteterne og industrien
– kvindens rolle og plads inden for videnskab og forskning
– overførsel af viden til fordel for navnlig de teknologisk mindst udviklede regioner og
SMV'er
– reintegration af europæiske forskere, som forsker uden for Europa
– den internationale dimension af uddannelse og mobilitet gennem øget udveksling med
andre dele af verden;
E.
OPBYGNING AF FORSKNINGSINFRASTRUKTURER AF EUROPÆISK
INTERESSE
UNDERSTREGER, at de nuværende aktioner til støtte for eksisterende forskningsinfra-
strukturer, der omfatter aktiviteter og tværnational adgang til faciliteter, bør videreføres og
styrkes
1
; FREMHÆVER nødvendigheden af en styrket europæisk politik og sammenhæn-
gende strategi på forskningsinfrastrukturområdet på grundlag af en klar ansvarsdeling mel-
lem medlemsstaterne og Fællesskabet, som fører til stordriftsfordele, tilskyndelse til viden-
skabelig topkvalitet og til at gøre EU attraktivt for topforskere;
SER MED TILFREDSHED PÅ udviklingen af en strategisk køreplan for Europa på forsk-
ningsinfrastrukturområdet og den rolle, som Det Europæiske Strategiske Forum for Forsk-
ningsinfrastruktur (ESFRI) spiller i den forbindelse. Køreplanen skal beskrive de viden-
skabelige behov for forskningsinfrastrukturer i de næste 10-20 år på grundlag af en meto-
de, som er anerkendt af alle berørte parter, og tage hensyn til bidrag såvel fra relevante
mellemstatslige forskningsorganisationer som fra erhvervslivet;
UNDERSTREGER, at denne køreplan bør indkredse vigtige nye europæiske forskningsin-
frastrukturer af forskelligt omfang og forskellig rækkevidde
2
, som omfatter alle videnska-
belige områder samt eksisterende områder, som trænger til at blive opgraderet; UNDER-
STREGER, at denne køreplan bør ajourføres regelmæssigt og kan danne grundlag for ind-
kredsning af projekter med høj prioritet, som skal støttes af Fællesskabet;
15.
16.
17.
1
Herunder
e-infrastrukturer,
dvs. GEANT-infrastrukturprojekter til sammenkobling af elektroniske forsknings-
netværk og infrastrukturer, som understøttes af GRID-arkitektur.
Herunder mellemstore infrastrukturer og infrastrukturer inden for humaniora og bioinformatik såsom elektroni-
ske arkiveringssystemer til videnskabelige publikationer og databaser.
2
14687/04 (Presse 323)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0031.png
25.-26.XI.2004
18.
TILSKYNDER Kommissionen til at undersøge muligheden for at skabe passende meka-
nismer for finansiering af nye forskningsinfrastrukturer af paneuropæisk interesse, idet der
tages hensyn til mulighederne for synergi med målene i rammeprogrammet. Mulighederne
for støtte via andre fællesskabsfinansieringsmekanismer såsom Den Europæiske Investe-
ringsbank bør også undersøges;
ØGET SAMORDNING AF NATIONALE FORSKNINGSPROGRAMMER
MINDER OM betydningen af at samordne de nationale programmer for udvikling af det
europæiske forskningsrum (ERA) og ANERKENDER den store interesse, som er vist for
ERA-NET-ordningen, og dens potentiale for de medlemsstater og associerede stater, som
endnu ikke har oprettet nationale programmer;
BIFALDER, at Kommissionen inden for rammerne af syvende rammeprogram agter at
styrke samordningen af de nationale aktiviteter og Fællesskabets aktiviteter på F&U-
området for at opnå større sammenhæng mellem politikkerne, især ved
– at fortsætte og forbedre ERA-NET-ordningen
– at muliggøre en udvidelse af ordningen ved hjælp af fælles indkaldelser mellem nationa-
le forskningsprogrammer (ERA-NET-PLUS)
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at arbejde tæt sammen om at ind-
kredse et begrænset antal områder for yderligere anvendelse af artikel 169 under hensynta-
gen til en evaluering af den første anvendelse af artikel 169 under sjette rammeprogram
1
;
21.
SER MED TILFREDSHED PÅ, at Crest fortsat deltager aktivt i samordningen af nationale
forskningsprogrammer, især ved at indkredse nye områder, hvor den effektive program-
samordning kan forbedres, samt ved at indkredse hindringer for denne samordning;
OPFORDRER Kommissionen til at videreudvikle samarbejdet og samordningen med eu-
ropæiske ordninger og EU, især med Eureka
2
, Cost, ESF og organisationerne under
EIROFORUM
3
;
F.
19.
20.
22.
1
EDCTP-programmet: partnerskabet mellem de europæiske lande og udviklingslande vedrørende kliniske for-
søg.
Der mindes om, at Eureka-ministerkonferencen den 18. juni 2004 også behandlede dette spørgsmål.
F.eks. CERN (det europæiske atomforskningscenter), EMBO (Den Europæiske Molekylærbiologiske Organi-
sation), EMBL (Det Europæiske Molekylærbiologiske Laboratorium) og ESO (Det Europæiske Sydlige Ob-
servatorium).
2
3
14687/04 (Presse 323)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0032.png
25.-26.XI.2004
G.
23.
HORISONTALE EMNER
UNDERSTREGER SMV'ernes betydning for europæisk vækst og konkurrenceevne og
således nødvendigheden af, at medlemsstaterne og Kommissionen forbedrer effektiviteten
af og komplementariteten mellem nationale programmer og EU-programmer til støtte for
SMV'er;
OPFORDRER Kommissionen til i syvende rammeprogram at fortsætte sine bestræbelser
på at øge og lette SMV'ernes deltagelse såvel generelt, navnlig gennem tværnationalt
forskningssamarbejde, som gennem specifikke instrumenter, som tager hensyn til de for-
skellige behov hos innovationsabsorberende, forskningsoutsourcende og forskningsudfø-
rende SMV'er, og OPFORDRER Kommissionen til yderligere at forbedre effektiviteten af
de eksisterende instrumenter og undersøge muligheden for at udvikle en bottom-up-
ordning for forskningsudførende SMV'er;
BIFALDER, at Kommissionen agter at udnytte Europas potentiale under ét på F&U-
området ved at stimulere ekspertise og lige adgang, f.eks. gennem foranstaltninger vedrø-
rende menneskelige ressourcer og etablering af netværk. Synergien og komplementariteten
mellem forskningspolitikken og strukturfondene bør udnyttes fuldt ud;
OPFORDRER Kommissionen til i tæt samarbejde med medlemsstaterne at udvikle en fæl-
lesskabsstrategi for internationalt videnskabeligt samarbejde og i den forbindelse fortsat
sikre, at rammeprogrammet er åbent for resten af verden;
UNDERSTREGER nødvendigheden af at videreudvikle aktioner, som tilskynder til tættere
forbindelser mellem videnskab og samfund;
SIKKERHED OG RUMFORSKNING
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse om "Sikkerhedsforskning: de næste skridt"
1
som et værdifuldt bidrag til debatten om fremtiden for Den Europæiske Unions overordne-
de politik med henblik på at støtte forskning i sikkerhed for de europæiske borgere og styr-
ke det videnskabelige og teknologiske grundlag for de relevante europæiske industrier
gennem sikkerhedsforskning;
NOTERER SIG, at Kommissionen som en integrerende del af syvende rammeprogram
agter at forelægge et forslag til et specifikt europæisk sikkerhedsforskningsprogram, der
tager hensyn til resultaterne af den forberedende sikkerhedsforskningsaktion, de særlige
karakteristika ved sikkerhedsforskning, slutbrugernes krav og behovet for synergi med an-
dre dele af rammeprogrammet, og som tager rapporten fra gruppen af fremtrædende per-
sonligheder, til efterretning; ANBEFALER, at de relevante aktioner i rammeprogrammet
samordnes med Det Europæiske Forsvarsagenturs aktioner inden for sikkerhedsforskning,
herunder på rumområdet;
24.
25.
26.
27.
H.
28.
29.
1
dok. 12368/04.
14687/04 (Presse 323)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.XI.2004
30.
ERINDRER OM den rammeaftale, der blev indgået mellem ESA og EF i 2004, og som
udgør rammen om en integreret udvikling og gennemførelse af en europæisk rumpolitik;
ANERKENDER de muligheder, som rumaktiviteter åbner, for at bidrage til målene for
europæisk politik på områder som miljø, telekommunikation, transport samt videnskabelig
og teknologisk innovation; NOTERER SIG derfor, at Kommissionen agter at foreslå F&U-
aktioner på rumområdet under syvende rammeprogram;
UNDERSTREGER, at sådanne F&U-aktiviteter bør være i overensstemmelse med det
fremtidige europæiske rumprogram og målene for dette, der skal udvikles som led i ram-
meaftalen mellem EF og ESA i tæt samarbejde med ESA og medlemsstaterne;
KONKLUSIONER
OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen til at fremsætte sine formelle forslag til
det kommende rammeprogram i begyndelsen af 2005 under hensyntagen til resultaterne af
den orienterende debat og de forudgående konsultationer. Kommissionens forslag bør sikre
sammenhæng og synergi mellem programmets vigtigste mål. De bør også omfatte foran-
staltninger til forenkling og forbedring af de administrative og finansielle procedurer."
31.
32.
I.
33.
14687/04 (Presse 323)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0034.png
25.-26.XI.2004
EVENTUELT
Skibsbygning
Rådet blev af Kommissionens næstformand, Günther Verheugen, orienteret om de frem-
skridt, der er gjort med LeaderSHIP2015-initiativet.
5. Euro-Middelhavs-konference - industri - i Caserta
Rådet blev af formandskabet orienteret om resultatet af den ministerkonference i Caserta,
der var arrangeret af formandskabet og de italienske myndigheder i fællesskab. Konferen-
cen vedtog "Caserta-erklæringen" og " Euro-Middelhavs-chartret om virksomheder".
Gennemførelse af lovgivningen om det indre marked
Til opfølgning af drøftelsen på Rådets samling den 24. september 2004 noterede Rådet sig
formandskabets orientering om medlemsstaternes bestræbelser på at reducere deres sats for
ikke-gennemførte direktiver.
Konferencer under det nederlandske formandskab
Rådet noterede sig formandskabets orientering om de konferencer og aktiviteter i forbin-
delse med konkurrenceevne, som har fundet sted under det nederlandske formandskab.
Priser til europæiske virksomhedscentre
Rådet noterede sig UK's note, der henleder den nye Kommissions opmærksomhed på kon-
klusionerne fra samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 11. marts 2004, hvori Kommis-
sionen opfordres til at foretage en undersøgelse af mulighederne for at oprette en
"European Centre of Enterprise"-prisuddelingsordning snarest muligt med henblik på at nå
til enighed om indførelsen af en sådan ordning i løbet af 2005.
14687/04 (Presse 323)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453392_0035.png
25.-26.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
De sydøstasiatiske lande - Aftaler om partnerskab og samarbejde
Rådet vedtog forhandlingsdirektiver med henblik på individuelle rammeaftaler om partnerskab og
samarbejde med Thailand, Indonesien, Singapore, Filippinerne, Malaysia og Brunei.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Militæroperationen i Bosnien-Hercegovina "EUFOR-ALTHEA"
Rådet vedtog på samlingen den 25. november 2004 en afgørelse om iværksættelse af militæropera-
tionen i Bosnien-Hercegovina "EUFOR-ALTHEA"
1
(14602/04).
I henhold til denne afgørelse bliver ALTHEA-operationen iværksat den 2. december 2004.
Denne afgørelse opfølger vedtagelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution 1575(2004) af 22. novem-
ber 2004, hvor det med tilfredshed noteres, at EU agter at iværksætte en militæroperation i Bosnien-
Hercegovina fra december 2004.
1
Jf. Rådets fælles aktion 2004/570/FUSP af 12. juli 2004 (offentliggjort i EUT L 252/04, side 10).
14687/04 (Presse 323)
34
DA