Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2625 - transport, tele og energi
Offentligt
1453387_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2625. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 29. november 2004
Formand
Laurens Jan BRINKHORST
Nederlandenes økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0002.png
29.XI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende foranstaltninger til fremme af
elfor-
syningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer.
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om
krav til miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter.
Rådet vedtog konklusioner om udviklingen af den
vedvarende energis andel i EU.
Rådet drøftede indgående en række foranstaltninger, der skal øge
omkostnings- og energieffektivi-
teten i slutanvendelsen af energi
i medlemsstaterne.
Rådet besluttede også at forlænge mandatet til
Det Europæiske Genopbygningsagentur for det
vestlige Balkan
til den 31. december 2006.
Rådet godkendte
aftalerne med Liechtenstein og San Marino
om
beskatning af indtægter fra op-
sparing
i form af rentebetalinger.
Rådet vedtog en fælles holdning om ændring af
EF-toldkodeksen.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0003.png
29.XI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ELFORSYNINGSSIKKERHED OG INFRASTRUKTURINVESTERINGER ............................... 7
VEDVARENDE ENERGI -
Rådets konklusioner............................................................................
9
ENERGIEFFEKTIVITET I SLUTANVENDELSERNE............................................................... 15
EVENTUELT ............................................................................................................................... 17
Et integreret energimarked i Sydøsteuropa ........................................................................... 17
Energidialogen med Rusland................................................................................................ 17
Konference om bæredygtig mobilitet ................................................................................... 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter.............................................................................18
EKSTERNE FORBINDELSER
Vestbalkan - Det Europæiske Genopbygningsagentur.......................................................................................19
ØKONOMI OG FINANS
Forslag til EU's budget for 2005 - Rådets andenbehandling* ............................................................................20
BESKATNING
Fyrstendømmet Liechtenstein og Republikken San Marino - Aftale om beskatning af indtægter fra
opsparing ........................................................................................................................................................20
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.XI.2004
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Schweiz – Aftalerne om Schengen-reglerne og asyl - Høring af Europa-Parlamentet.........................................21
INDRE MARKED
Elektromagnetisk kompatibilitet ......................................................................................................................21
HANDELSPOLITIK
EF-toldkodeks - Fælles holdning*....................................................................................................................22
Antidumping - Folkerepublikken Kina - Ringmekanismer ................................................................................22
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................22
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0005.png
29.XI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Den Tjekkiske Republik:
Milan URBAN
Danmark:
Michael DITHMER
Tyskland:
Georg Wilhelm ADAMOWITSCH
Estland:
Andrus ANSIP
Grækenland:
Georgios SALAGOUDIS
Spanien:
Antonio Joaquín FERNANDEZ SEGURA
Frankrig:
Christian MASSET
Irland:
Noel DEMPSEY
Italien:
Antonio MARZANO
Cypern:
Olympia STYLIANOU
Letland:
Eduards STIPRAIS
Litauen:
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Luxembourg:
Christian Braun
Ungarn:
György HATVANI
Malta:
Ninu ZAMMIT
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Jacek PIECHOTA
Portugal:
Domingos FEZAS VITAL
Slovenien:
Djordje �½EBELJAN
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Industri- og handelsminister
Statssekretær, Økonomi- og erhvervsministeriet
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbej-
de
Økonomi- og kommunikationsminister
Viceminister for udviklingsspørgsmål
Generalsekretær for energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kommunikation, marine ressourcer og natur-
ressourcer
Erhvervsminister
Statssekretær, Ministeriet for Handel
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceøkonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicestatssekretær med ansvar for energi, Økonomi- og
trafikministeriet
Minister for ressourcer og infrastruktur
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Statssekretær, Økonomi- og Arbejdsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fysisk Planlægning
og Energi
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0006.png
29.XI.2004
Slovakiet:
László POMOTHY
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Mona SAHLIN
Det Forenede Kongerige:
Mike O'BRIEN
Statssekretær, Økonomiministeriet
Handels- og industriminister
Energiminister
Viceminister for energi og e-handel
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0007.png
29.XI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ELFORSYNINGSSIKKERHED OG INFRASTRUKTURINVESTERINGER
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse foreligger endnu ikke, men Rådet nåede til enighed
om en generel indstilling vedrørende et forslag til direktiv om foranstaltninger til fremme af elfor-
syningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer, hvorimod Kommissionen indtil videre forbeholdt
sig sin stilling.
Kommissionens forslag bygger på det mål om 10%, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i
Barcelona i marts 2002, og det tager sigte på at sikre elforsyningssikkerheden ved definition af
transmissionssystemoperatørernes (TSO'ernes) og leverandørernes rolle og ansvar, fastsættelse og
sikring af TSO'ernes og distributionssystemoperatørernes (DSO'ernes) netydelsesstandarder, af-
stemning af udbud og efterspørgsel, lettelse af investering i transmissions- og distributionsnet under
hensyn til øget adgang for el fra vedvarende energikilder, prioritering af efterspørgselsstyring og
investering i net- og produktionskapacitet, lettelse af anlæg af sammenkoblingslinjer og bedre koor-
dinering af investeringsstrategier.
Forslaget bør ses som en reaktion på en række af nyligt opståede strømsvigt og underspændinger,
og det supplerer de mere generelle bestemmelser i direktiv 2003/54/EF
1
om fælles regler for det
indre marked for elektricitet eller i forordning 1228/2003/EF
2
.
Hovedelementerne i den generelle indstilling er følgende:
·
Med hensyn til etablering af en høj grad af elforsyningssikkerhed tilstræber teksten ligevægt
mellem bindende
3
og valgfrie kriterier.
1
2
3
EUT L 176 af 15.7.2003, s. 37.
EUT L 176 af 15.7.2003, s. 1.
Blandt disse bindende kriterier er nævnt: a) betydningen af at sikre kontinuitet i elforsyningerne, b) betydnin-
gen af en gennemsigtig og stabil lovgivningsramme, c) det indre marked og mulighederne for samarbejde over
grænserne over for sikkerhed i elforsyningen eller d) behovet for regelmæssig vedligeholdelse og om nødven-
digt udskiftning af transmissions- og distributionsnettene for at bibeholde deres ydeevne.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0008.png
29.XI.2004
·
Med hensyn til bestemmelserne om nettets driftssikkerhed og nødvendigheden af at opretholde
balancen mellem udbud og efterspørgsel er det blevet gjort klart, at der tages hensyn til hoved-
komponenterne i elforsyningssikkerheden på følgende måde:
1.
Der er driftsstandarder og -krav til sikring af de nødvendige transmissionsmargener i
nettet.
Der er en specifik bestemmelse om kravene til den daglige forvaltning af systemerne.
Behovet for momentan reservekapacitet og anden reservekapacitet kommer også til
udtryk i teksten.
2.
3.
·
Bestemmelserne om investeringer i transmissions- og distributionsnet er blevet forenklet, ved at
man har udeladt forrangen for efterspørgselsstyrende foranstaltninger, når der træffes beslutning
om investeringer, og fjernet visse betingelser for investeringsbeslutninger, såsom kravet om at
tage højde for øgede muligheder for at tilslutte elektricitet produceret med vedvarende energikil-
der til elnettet.
·
De regulerende myndigheders og Kommissionens rolle i forbindelse med investeringer til anlæg
af sammenkoblingslinjer er blevet strømlinet, og rapporteringskravene til TSO'erne er blevet for-
enklet.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0009.png
29.XI.2004
VEDVARENDE ENERGI -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens meddelelse "Den vedvarende energis andel i EU"
og tilsluttede sig dermed Kommissionens vurdering af udviklingen af de vedvarende energikilders
bidrag til en bæredygtig energiforsyning i EU.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
SOM ER BEVIDST OM den vurdering, som blev foretaget i den fælles EU-tilgang
(dok. 10190/04), der blev udarbejdet som led i forberedelsen af den internationale konference om
vedvarende energi (Bonn, juni 2004) og yderligere underbygget i Kommissionens meddelelse "Den
vedvarende energis andel i EU", ifølge hvilken der skal iværksættes og gennemføres fornyede og
holdbare nationale politikker for at sikre, at de vejledende 2010-målsætninger kan opfyldes,
SOM NOTERER SIG, at medlemsstaterne står ved de tilsagn, de har givet i forbindelse med direk-
tiv 2001/77/EF om fremme af elektricitet produceret fra vedvarende energikilder og direktiv
2003/30/EF om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til
transport,
SOM MED TILFREDSHED HAR NOTERET SIG resultaterne af konferencen i Bonn, hvor mini-
stre og repræsentanter for regeringerne fra 154 lande erkendte, at vedvarende energi kombineret
med øget energieffektivitet kan bidrage væsentligt til en bæredygtig udvikling, og hvor deltagerne
havde en fælles vision om, at vedvarende energi, kombineret med øget energieffektivitet, vil blive
en meget vigtig og almindelig tilgængelig energikilde,
SOM LIGELEDES MED TILFREDSHED HAR NOTERET SIG den række af betydningsfulde
aktioner og tilsagn fra EU's, medlemsstaternes og EU-institutionernes side, der som det vigtigste
resultat af Bonn-konferencen står opført i det internationale handlingsprogram,
SOM TAGER UDGANGSPUNKT dels i analysen af de vanskeligheder, medlemsstater står over
for med hensyn til at opfylde de fastsatte mål, dels i de succesfaktorer, som er indkredset i den fæl-
les tilgang og i Kommissionens meddelelse,
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.XI.2004
SOM ER BEVIDST OM, at det er et centralt krav, at de incitamenter og politiske foranstaltninger,
der træffes i forbindelse med udvikling af vedvarende energikilder, er omkostningseffektive,
SOM UNDERSTREGER, at det er vigtigt at gøre vedvarende energi mere konkurrencedygtig,
f.eks. ved at sænke produktionsomkostningerne forbundet med disse energikilder, koncentrere
forskning og udvikling og træffe foranstaltninger til internalisering af de eksterne omkostninger og
de miljømæssige fordele ved alle energikilder,
SOM ER BEVIDST OM, at medlemsstater, hvor en høj andel af elektriciteten allerede produceres
fra vedvarende energikilder, sandsynligvis vil opleve en stigning i omkostningerne,
SOM INDTAGER følgende synspunkter med hensyn til nedenstående punkter:
1.
Institutionelle, administrative og tekniske hindringer
For at bidrage til et velfungerende marked, hvor vedvarende energi får en vellykket
udvikling, bør der i medlemsstaterne tages behørigt hensyn til en række forudsætnin-
ger herfor. Det gælder f.eks. begrænsning af bureaukratiet i forbindelse med plan-
lægning og udstedelse af licenser, lettere netadgang, oprettelse af det tekniske sy-
stem, bevarelse af netstabilitet navnlig i forbindelse med tilførsel af store mængder
intermitterende vedvarende elektricitet, sikring af tilstrækkelig netkapacitet og sam-
menkoblingskapacitet hen over grænserne samt udstedelse af oprindelsesgarantier.
Der er også behov for relevante politiske rammebetingelser og incitamenter til mål-
rettet og effektiv støtte for at bidrage til investeringssikkerheden. Fuld gennemførelse
af bestemmelserne i direktiv 2001/77/EF og 2004/8/EF om fremme af kraftvarme-
produktion vil bidrage til, at disse forudsætninger kan være til stede. Systemoperatø-
rernes specifikke tekniske kompetence samt passende hjælpefunktioner (f.eks. balan-
cering) er ligeledes vigtige.
De lokale faktorers betydning bør anerkendes.
Der bør lægges større vægt på udvikling af vedvarende energi til opvarmning og kø-
ling, og det vil være hensigtsmæssigt med en vurdering af dette potentiale og en klar-
læggelse af specifikke hindringer. Som et første skridt opfordres Kommissionen til i
samarbejde med medlemsstaterne at foretage en sådan vurdering af såvel potentialet
som hindringerne.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0011.png
29.XI.2004
2.
Energihandlingsplan for biomasse
1
I betragtning af det potentiale, der ligger i biomasse som vedvarende energikilde,
navnlig hvis den kobles sammen med fremme af relevant teknologi f.eks. på området
kombineret varme- og elproduktion, er det positivt, at Kommissionen agter at udvikle
en europæisk handlingsplan for biomasse.
I overensstemmelse med Kommissionens meddelelse bør en sådan handlingsplan
bygge
=
både på videnskabelige data og på markedsføringserfaringer. Den bør omfatte
analyse dels af potentialer, dels af, hvordan biomasse kan anvendes på en
omkostningseffektiv og bæredygtig måde. Resultaterne af analysen bør ind-
samles og sammenfattes af Kommissionen og stilles til rådighed for med-
lemsstaterne. Handlingsplanen bør undersøge brugen af biomasse på følgende
tre områder: elektricitet, opvarmning/køling samt transport, og den bør tage
hensyn til mulige konflikter og synergier, som kan opstå ved brug af biomas-
se til forskellige formål.
blandt andet behandle spørgsmål som F&U i biomasse, standarder vedrørende
biomasse, administrative hindringer og hindringer vedrørende licensudstedel-
se, bæredygtige produktionsmetoder og -incitamenter, tilgængeligheden af
biomasse på længere sigt, muligheden for at udvikle affaldsbaseret brændsel
på basis af biomasse og således udvikle forsyningskæden for biobrændstoffer
og gennemsigtigheden af markedet for biomasse, samt en vurdering af even-
tuel import af biomasse fra tredjelande.
tage lokale forhold i betragtning, være forenelig med bæredygtigt land- og
skovbrug og bæredygtig affaldshåndtering og samtidig tage hensyn til udvik-
lingen i EU's landbrugspolitik, ligesom den bør bidrage til udviklingen af
EU's affaldsstrategi.
=
=
3.
En konference om vedvarende energi
Det kunne være hensigtsmæssigt, hvis de politiske beslutningstagere i EU inden for
vedvarende energi holdt en uformel konference om udvikling af en vedvarende ener-
gipolitik i stil med Firenze-forummet og Madrid-forummet, idet det er almindeligt
anerkendt, at begge disse fora har ydet afgørende bidrag til det indre elektricitets- og
gasmarkeds funktion. Rådet er rede til at støtte initiativer, der fører til afholdelse af
en sådan konference for alle relevante interessenter, som kan tage spørgsmål op ved-
rørende ikke blot gennemførelsen af direktivet om vedvarende energi, men også de
mere vidtrækkende administrative og tekniske aspekter og markedets funktion i for-
bindelse med fremme af vedvarende energi.
1
Det skal bemærkes, at der findes en omfattende definition af "biomasse" i artikel 2 i direktiv 2001/77/EF.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0012.png
29.XI.2004
En sådan konference bør ikke overlappe de eksisterende fora, og der bør være påvi-
selige fordele ved det.
4.
Vedvarende energikilder med højt potentiale såsom offshore vindkraft
Flere energikilder med et højt teknisk og økonomisk potentiale kunne yde et væsent-
ligt bidrag til at nå EU's mål for vedvarende energi, men det forudsætter øget samar-
bejde og planlægning mellem de europæiske netoperatører, de kompetente myndig-
heder og i relevant omfang Europa-Kommissionen, navnlig om spørgsmål vedrøren-
de integration af elnet, samt med hensyn til fælles bestræbelser inden for F&U med
fokus på yderligere reduktion af omkostninger forbundet med støtteteknologier og en
forbedret informationsudveksling om disse teknologiers miljømæssige virkninger.
Der bør gøres en indsats ikke blot for at udvikle disse kilder, men også for at fjerne
hindringerne for, at de kan slå igennem på markedet.
I betragtning af vindenergiens store potentiale, navnlig for så vidt angår offshore
vindkraft i EU, bør man være opmærksom på de erklæringer og anbefalinger, der
blev fremsat i forbindelse med den EU policy-workshop, som for nylig fandt sted i
Egmond i Nederlandene, om udviklingen af offshore vindkraft. Disse anbefalinger
vedrører specifikke aktioner med hensyn til markedsudvikling, miljø, integration af
energinet og opfølgning, og de bør ifølge anbefalingerne iværksættes af Kommissio-
nen, medlemsstaterne og de vigtigste interessenter. I den forbindelse har Rådet med
tilfredshed noteret sig det danske tilbud om at afholde et opfølgningsseminar i 2005.
5.
Fællesskabets finansielle instrumenter
Der skal tages behørigt hensyn til den rolle, som den private sektor og de markedsba-
serede instrumenter spiller i udviklingen af vedvarende energi, men samtidig bør
denne energiform prioriteres tilstrækkeligt i fællesskabsfinansieringen
1
, så det sikres,
at der opnås nytteværdi på EU-niveau.
I det omfang, det er muligt, bør der sikres sammenhæng mellem nationale program-
mer og fællesskabsinstrumenterne, samtidig med at det er de nationale aktører, der
afgør, hvilke projekter der er mest relevante. Det er også vigtigt, at medlemsstaterne
lærer af hinandens gode praksis med hensyn til finansiering og andre incitamenter.
1
Ifølge Kommissionen kunne følgende instrumenter være omfattet: den kommende Europæiske Fond for Regi-
onaludvikling og Samhørighedsfonden, EU's syvende RTD-rammeprogram og det næste program for Intelli-
gent Energi i Europa som nævnt i Kommissionens meddelelse.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.XI.2004
I den forbindelse bør der lægges passende vægt på at løse problemet med det tom-
rum, der er mellem demonstrationsfasen og markedsføringsfasen for vedvarende tek-
nologier.
6.
Aktioner i tredjelande
Medlemsstaterne bør først og fremmest fokusere på at gennemføre de aktioner, som
er nævnt i den fælles tilgang og det internationale handlingsprogram, og som der var
tilslutning til på Bonn-konferencen, inden de iværksætter andre aktioner. For at und-
gå overlapning og for at opnå omkostningseffektivitet bør det samtidig sikres, at der
er en effektiv koordinering mellem de forskellige aktioner samt et passende tilsyn
med gennemførelsen af dem. Budskabet fra Bonn-konferencen var, at vedvarende
energikilder kombineret med energieffektivitet bidrager til at skabe en win-win-
situation ved at tackle klimaforandringer, øge energisikkerheden og mindske afhæn-
gigheden af fossile brændstoffer samt bekæmpe fattigdom i hele verden.
EU bør fortsat forsvare sin førende rolle på verdensplan gennem fremsynede politik-
ker og foranstaltninger ved at bruge sin indflydelse til at prioritere og yderligere styr-
ke en effektiv politik for udnyttelse af vedvarende energi i relevante internationale
organer som OECD, IEA, Verdensbanken og Johannesburg-koalitionen for vedva-
rende energi (JREC) og benytte den globale stigning i brugen af vedvarende energi
som et middel til at yde et væsentligt bidrag til beskyttelse af klimaet.
7.
Strategi på mellemlang og lang sigt
Investorer på markedet for vedvarende energi har fordel af sikre langsigtede mar-
kedsvilkår og tillid til markedsudsigterne og dermed også af klare handlingsrammer.
EU bør udvikle en strategi for, hvordan tidsplanen for vedvarende energi på mellem-
lang og lang sigt skal gribes an efter 2010 på baggrund af de retningslinjer, som er
opstillet i Kommissionens meddelelse.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.XI.2004
Ved udviklingen af denne strategi, navnlig i forbindelse med eventuelle nye langsig-
tede mål,
=
bør fremskridt med hensyn til de internationale forhandlinger om klimaforan-
dringer tages i betragtning
bør der tages nøje hensyn til samspillet mellem målene og EU's ordning for
handel med emissionsrettigheder, eftersom denne ordning indvirker på ener-
gimarkedsvilkårene
bør der sikres passende F&U.
=
=
Med hensyn til fastsættelsen af nye mål for 2020 for elektricitet fra vedvarende ener-
gikilder bør processen starte i slutningen af 2005 og bygge på den rapport, som
Kommissionen ifølge artikel 8 i direktiv 2001/77/EF skal udarbejde, således at arbej-
det kan afsluttes inden udgangen af 2007.
Inden der træffes afgørelse om nye tiltag, der ligger ud over 2010, bør der foretages
en grunding evaluering af de fremskridt, der er gjort med hensyn til 2010-målene, for
så vidt angår dels omkostninger og fordele, bl.a. for slutbrugerne, dels energieffekti-
vitet."
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0015.png
29.XI.2004
ENERGIEFFEKTIVITET I SLUTANVENDELSERNE
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til direktiv om energieffektivitet i slutanvendelser-
ne og om energitjenester (efterspørgselsstyring) på grundlag af en note fra formandskabet. Rådet
havde ved samlingens begyndelse besluttet at gøre denne debat offentlig.
Kommissionens forslag tager sigte på at øge omkostningseffektiviteten og energieffektiviteten i
slutanvendelsen af energi i medlemsstaterne ved at:
·
skabe de mål, mekanismer, incitamenter samt institutionelle, finansielle og juridiske rammer, der
er nødvendige for at fjerne eksisterende markedshindringer og andre uhensigtsmæssige træk med
henblik på en effektiv slutanvendelse af energien;
·
udvikle et marked for energitjenester og levering af energieffektiviseringsprogrammer og andre
effektiviseringstiltag til slutbrugerne.
Efter en konstruktiv udveksling af synspunkter i Rådet drog formanden på eget ansvar følgende
konklusioner:
1.
Energieffektivitet bør have en højere prioritet. Delegationerne støtter forslagets mål, der er
meget væsentligt for både økonomien og miljøet.
Delegationerne fremhævede, at der er behov for en fleksibel og ubureaukratisk tilgang, der
afspejler nationale forhold og tager rimeligt hensyn til eksisterende initiativer. Erfarings-
udveksling er værdifuld. Der bør sikres konsekvens i forhold til eksisterende relevant lov-
givning.
Det ser ud til, at mange delegationer har den opfattelse, at et ensartet 6-årigt mål ikke giver
tilstrækkelig fleksibilitet; der er behov for mere fleksibilitet, f.eks. gennem vejledende na-
tionale mål, og der bør tages hensyn til nationale forhold i evalueringen af de fremskridt,
der gøres, bl.a. tidligere opnåede energibesparelser. Fremskridt med hensyn til energieffek-
tivitet vil kunne vurderes i forbindelse med årlige debatter.
2.
3.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.XI.2004
4.
Selv om det må konstateres, at den offentlige sektor kan spille en væsentlig rolle ved at
bidrage til energibesparelserne, er det fortsat usikkert, om et specifikt og højere mål for
denne sektor vil være den rigtige vej at gå.
Der er delte meninger om, hvorvidt forpligtelser som bl.a. forsyning af energitjenester eller
energisyn bør pålægges leverandørerne; nogle mener, at medlemsstaterne bør kunne vælge
mellem forskellige løsninger afhængigt af nationale forhold. Foranstaltningerne bør være i
tråd med direktiverne om det indre marked.
Delegationerne er enige om, at systemet til måling af energibesparelser skal kunne sikre
pålidelige og sammenlignelige resultater i de forskellige medlemsstater.
Dette vil eventuelt kunne opnås ved at overveje en kombination af top-down-indikatorer
(der fortrinsvis bygger på eksisterende makrostatistikker) og specifikke bottom-up-
indikatorer (der er mere detaljerede).
Med udgangspunkt i den seneste tekst fra formandskabet (dok. 12628/04) skulle det være
muligt for det kommende formandskab at bringe denne sag til afslutning.
5.
6.
7.
8.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0017.png
29.XI.2004
EVENTUELT
Et integreret energimarked i Sydøsteuropa
Kommissær Andris Piebalgs orienterede Rådet om forhandlingerne om etablering af et integreret
energimarked i Sydøsteuropa. Der foregår løbende forhandlinger mellem Det Europæiske Fælles-
skab, som repræsenteres af Kommissionen, og Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien og Monte-
negro, De Forenede Nationers midlertidige administrative mission i Kosovo, Albanien, Rumænien,
Bulgarien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Tyrkiet.
Energidialogen med Rusland
Kommissær Andris Piebalgs orienterede Rådet om energidialogen med Rusland på baggrund af
14. topmøde mellem Rusland og EU, der blev afholdt den 25. november i Haag.
Konference om bæredygtig mobilitet
Formandskabet orienterede Rådet om ovennævnte konference, der blev afholdt den 19.-20. okto-
ber 2004 i Amsterdam.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0018.png
29.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om rammerne for fastlæggelse af
krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter
(11414/04 og 11414/04 ADD 1).
Direktivudkastet har til formål at:
sikre den frie bevægelighed for energiforbrugende produkter inden for det indre marked. Et
energiforbrugende produkt er et produkt, der er afhængigt af energitilførsel (elektricitet,
fossilt brændstof og vedvarende energikilder), eller et produkt til frembringelse, overførsel
og måling af sådan energi
forbedre disse produkters samlede miljøegenskaber og dermed bidrage til beskyttelse af
miljøet
bidrage til energiforsyningssikkerheden og forbedre EU's økonomis konkurrenceevne.
Teksten skal i princippet finde anvendelse på alle produkter, der forbruger energi til udfyldelse af
den funktion, hvortil de er designet, fremstillet og markedsført eller bragt i anvendelse, og omfatter
alle energikilder; men det vil dog formodentlig kun være de produkter, der anvender elektricitet
eller fast flydende og luftformigt brændstof, der vil blive omfattet af gennemførelsesforanstaltnin-
gerne.
De vigtigste ændringer, som Rådet har foretaget, er følgende:
·
Præcisering af direktivets formål og tilskrivelse af ansvar for det energiforbrugende produkts
overensstemmelse.
·
Medlemsstaterne udpeger de myndigheder, der er ansvarlige for markedstilsynet.
·
Det energiforbrugende produkt skal være i overensstemmelse med de parametre for miljøvenligt
design, der er omfattet af den gældende gennemførelsesforanstaltning.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0019.png
29.XI.2004
·
Samtidig med at fabrikanten fortsat kan vælge mellem den interne designkontrol og forvaltnings-
systemet, er sidstnævnte blevet ændret, således at fabrikanten fortsat kan anvende kvalitetssty-
ringssystemer til godtgørelse af overensstemmelse, så længe de opfylder kravene til styringssy-
stemer for overensstemmelsesvurdering.
·
Miljømærker, som anses for at opfylde betingelser svarende til EF-miljømærket, formodes at
være i overensstemmelse med kravene i de gældende gennemførelsesforanstaltninger.
·
Samtidig med at det anføres, at Kommissionen vedtager gennemførelsesforanstaltninger, er kri-
terierne og de skridt, som skal tages ved forberedelsen af gennemførelsesforanstaltninger, blevet
præciseret og specificeret, særlig en tærskel for mindstesalg og handelsomfang.
·
Kommissionen udarbejder en arbejdsplan med en liste over produkter, som kunne blive omfattet
af gennemførelsesforanstaltninger som en prioritet, specielt de produkter, der ifølge det europæi-
ske klimaændringsprogram frembyder et stort potentiale for en omkostningseffektiv nedbringelse
af drivhusgasser.
·
Konsultationsforum: såfremt det overvejes at udarbejde en gennemførelsesforanstaltning med
hensyn til et bestemt produkt, skal Kommissionen sikre en afbalanceret deltagelse af medlems-
staterne, samt at alle parter, der er berørt af produktet, inddrages korrekt. I den forbindelse skal
der efter den fælles holdning etableres et konsultationsforum.
·
En vurdering af direktivet og af de gennemførelsesforanstaltninger, som eventuelt er blevet ved-
taget, skal finde sted senest fem år efter direktivets vedtagelse.
Direktivudkastet medfører ændring af Rådets direktiv 92/42/EØF, 96/57/EF og 2000/55/EF. Det
giver medlemsstaterne en gennemførelsesperiode på to år efter ikrafttrædelsen.
EKSTERNE FORBINDELSER
Vestbalkan - Det Europæiske Genopbygningsagentur
Rådet vedtog en forordning om forlængelse af mandatet til Det Europæiske Genopbygningsagentur
for det vestlige Balkan til den 31. december 2006
(14712/04).
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0020.png
29.XI.2004
Forordningen ændrer forordning 2667/00 og tager hensyn til det forfatningscharter, der blev vedta-
get i Forbundsrepublikken Jugoslavien i 2003, hvorved landet blev omdøbt til Serbien og
Montenegro.
Agenturet er ansvarligt for forvaltningen af EU's vigtigste bistandsprogrammer i Serbien og
Montenegro, Kosovo og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
(http://www.ear.eu.int/).
ØKONOMI OG FINANS
Forslag til EU's budget for 2005 - Rådets andenbehandling*
Rådet besluttede at gå videre med andenbehandlingen af det almindelige budget for 2005 efter at
have tilsluttet sig resultatet af samrådsmødet med Europa-Parlamentet og Kommissionen den
25. november 2004
(15112/04).
Forslaget til EU's almindelige budget vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
(Nærmere enkeltheder findes i pressemeddelelse 14617/04).
BESKATNING
Fyrstendømmet Liechtenstein og Republikken San Marino - Aftale om beskatning af indtæg-
ter fra opsparing
Rådet vedtog afgørelser om undertegnelse af aftaler og aftalememoranda med henholdsvis
Liechtenstein og San Marino om beskatning af indtægter fra opsparing
(12637/04 og 14583/04).
Aftalerne har til formål at sikre beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger gen-
nem vedtagelse af foranstaltninger svarende til dem, der er fastlagt i Rådets direktiv 2003/48/EF.
Liechtenstein og San Marino vil i henhold til aftalerne beholde 25% af provenuet fra kildeskatten
og overføre 75% til den medlemsstat, hvor den retmæssige ejer af rentebetalingen har bopæl.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0021.png
29.XI.2004
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Schweiz – Aftalerne om Schengen-reglerne og asyl - Høring af Europa-Parlamentet
Rådet traf en afgørelse om høring af Europa-Parlamentet vedrørende to udkast til aftaler med
Schweiz, den ene om udvikling af Schengen-reglerne og den anden om asyl (Dublin/Eurodac-
forordningerne)
(14928/04).
INDRE MARKED
Elektromagnetisk kompatibilitet
Rådet vedtog et Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om elektromagnetisk kompatibilitet og om
ophævelse af direktiv 89/336/EØF
(PE-CONS 3684/04).
Formålet med direktivet er at sikre fri bevægelighed for elektrisk udstyr i det indre marked og sam-
tidig sikre, at elektromagnetiske forstyrrelser ikke forhindrer andet sådant udstyr i at fungere kor-
rekt, herunder telekommunikations- og elnet.
I forhold til det gamle direktiv er formålet at:
·
præcisere anvendelsesområdet ved hjælp af klarere definitioner
·
indføre en mere hensigtsmæssig ordning for faste installationer
·
fastsætte mere detaljerede basale krav
·
præcisere de harmoniserede standarders rolle
·
forenkle overensstemmelsesvurderingsproceduren og gøre fabrikanten eneansvarlig herfor
·
give fabrikanterne flere valgmuligheder
·
forbedre markedstilsynet ved at gøre det lettere at spore fabrikanten.
Direktivet træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EU-Tidende, og medlemsstaterne har et år
til at omsætte de nye bestemmelser til national ret.
Medlemsstaterne må ikke hindre markedsføring og/eller ibrugtagning af udstyr, der opfylder be-
stemmelserne i det gamle direktiv, og som blev markedsført indtil 4�½ år efter direktivets ikrafttræ-
den.
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453387_0022.png
29.XI.2004
HANDELSPOLITIK
EF-toldkodeks - Fælles holdning*
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til forordning om ændring af EF-toldkodek-
sen med henblik på at fastlægge et ensartet kontrolniveau for varer, der føres ind i eller ud af Fæl-
lesskabet, ved at indføre krav om underretning inden ankomst eller inden afgang og ved at anvende
forbedrede systemer til datakommunikation og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne
(12060/04).
Forordningsudkastet, der ændrer forordning 2913/92, er et forsøg på at skabe ligevægt mellem øn-
sket om dels at styrke sikkerheden ved hjælp af mere målrettet grænsekontrol og dels at begrænse
den ekstra administrative byrde, der opstår for de erhvervsdrivende som følge af kravet om forud-
gående angivelser for at muliggøre en sådan kontrol.
Den fælles holdning vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Antidumping - Folkerepublikken Kina - Ringmekanismer
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en antidumpingtold for en periode på fire år på impor-
ten af visse ringmekanismer med oprindelse i Kina
(14057/04).
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog følgende afgørelse:
Gema AMOR PEREZ, Consejera de Cooperación y Participación - Gobierno de la
Comunidad Autónoma de Valencia, beskikkes som suppleant til Regionsudvalget som efter-
følger for Alejandro FONT de MORA y TURÓN for den resterende del af dennes mandat-
periode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(14516/04).
14726/1/04 REV 1 (Presse 326)
22
DA