Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2626 - RIA Bilag 1
Offentligt
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 26. november 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) samt møde i
Det Blandede Udvalg på ministerniveau med deltagelse af Norge og Island den 2.-3. de-
cember 2004 – vedlægges Integrationsministeriets notat om de punkter, der forventes op-
taget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Att.: N.EUK.
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
INM206
18. november 2004
Internationalt kontor
2004/4050-606
SAB
Oversendelse til FEU
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg fremsendes hermed bidrag til samlet
aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 for så
vidt angår Integrationsministeriets område.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/ Henrik Ankerstjerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
MINISTERIET FOR FLYG TNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
D ato:
Kontor:
17. november 2004
Internationalt kontor
J. nr.:
2004/4050-606
Bidrag til samlet aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) samt
mødet i Det Blandede Udvalg med Norge og Island den 2. – 3. december 2004
Dagsordenspunkt 19): Tekniske muligheder for integrering af biometriske kendetegn i
det ensartede visum og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, pas og andre
rejsedokumenter udstedt af medlemsstaterne ............................................................................... 4
Dagsordenspunkt 20): Forordning om visuminformationssystemet (VIS) ................................... 6
Dagsordenspunkt 21): Kommissionens grønbog om arbejdskraftindvandring ............................ 8
Dagsordenspunkt 22): Kommissionens rapport om migration og udvikling ................................ 9
Dagsordenspunkt 23): Rådets beslutning om ændring af beslutning 2002/463/EF om
vedtagelse af et handlingsprogram for administrativt samarbejde på områderne ydre
grænser, visum, asyl og indvandring (ARGO-programmet), KOM (2004) 384 endelig ............ 11
Dagsordenspunkt 24): Evaluering af arbejdsprogrammet for bekæmpelse af ulovlig
indvandring ad søvejen ............................................................................................................... 13
Dagsordenspunkt 25): Kommissionens årlige rapport om udviklingen af en fælles
politik for så vidt angår ulovlig indvandring, menneskesmugling og –handel, ydre
grænser og tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold ..................................................... 15
Dagsordenspunkt 26): Rådskonklusioner om bedste praksis for udsendelse til bestemte
tredjelande ................................................................................................................................... 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0004.png
4
Dagsordenspunkt 19): Tekniske muligheder for integrering af biometriske
kendetegn i det ensartede visum og opholdstilladelser til tredjelandsstatsbor-
gere, pas og andre rejsedokumenter udstedt af medlemsstaterne
Nyt notat.
1.
Indledning
Kommissionen fremsatte den 24. september 2003 et forslag til Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1683/95 om ensartet udformning af visa og et forslag til Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere.
På rådsmødet den 27. – 29. november 2003 opnåedes politisk enighed om udformningen af de to
forslag. Med forslagene indføres biometriske kendetegn i form af et ansigtsbillede inden for en frist
på to år og fingeraftryk inden for 3 år i visa og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere.
Kommissionen fremsatte endvidere den 18. februar 2004 et forslag til forordning om standarder
for sikkerhedselementer og biometriske kendetegn i pas og andre rejsedokumenter udstedt af med-
lemslandene.
På rådsmødet den 25. – 26. oktober 2004 opnåedes politisk enighed om obligatorisk indførelse af
et ansigtsbillede inden for en frist på 18 måneder og fingeraftryk inden for 36 måneder i pas og
andre rejsedokumenter udstedt af medlemslandene.
Det Europæiske Råd opfordrede på mødet den 25. – 26. marts 2004 Rådet til inden slutningen af
2004 at vedtage Kommissionens forslag om indførelse af biometriske kendetegn i visa, opholdstil-
ladelser og pas med henblik på endelig udarbejdelse af de tekniske specifikationer, som Kommissi-
onen skal vedtage inden for samme frist.
Kommissionen har nedsat et teknisk udvalg med henblik på udarbejdelse af de nævnte tekniske
specifikationer. Den 11. november 2004 har dette tekniske udvalg udsendt en rapport om resultatet
af udvalgets undersøgelser af anvendelsen af biometri i det ensartede visum, opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere samt pas og andre rejsedokumenter udstedt af medlemsstaterne.
På rådsmødet den 2. – 3. december 2004 forventes Rådet (retlige og indre anliggender) at drøfte
indholdet af det tekniske udvalgs rapport om de tekniske løsninger for indførelse af biometriske
kendetegn. Rapporten skal endvidere drøftes i Det Blandede Udvalg med deltagelse af Norge og
Island på ministerniveau.
2.
Indhold
Rapporten fra Kommissionens tekniske udvalg afdækker de tekniske problemstillinger i forbindelse
med indførelse af biometriske oplysninger i visa, opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, pas
og rejsedokumenter udstedt af medlemsstaterne.
Hvis de retsakter, der allerede er opnået politisk enighed om, skal ændres på baggrund af Rådets
drøftelse af de tekniske muligheder, vil der skulle fremsættes selvstændige forslag til Rådet herom.
Visa og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere
Den tekniske arbejdsgruppe under Kommissionen konkluderer, at det ikke vil være teknisk muligt
at anvende den løsning, der foreslås i udkastet til forordning vedrørende det ensartede visum. Hvis
et pas indeholder flere visa med tilhørende chips, vil det ikke være muligt for aflæsningsapparaturer
at aflæse oplysningerne i den relevante chip.
Det tekniske udvalg har som følge heraf blandt andet undersøgt muligheden for anvendelse af et
såkaldt smartcard, der vil skulle udstedes separat og have form af et almindeligt ”plastikkort”. Det-
te smartcard vil skulle defineres som en del af visummet og udstedes i tilknytning til alle visa, der
isættes passet i form af en sticker på sædvanlig vis. Løsningen er ikke i fuld overensstemmelse med
teksten i udkastet til forordning.
En anden mulig løsning, der er blevet undersøgt af det tekniske udvalg, er en visumsticker uden
chip, men med en stregkode, der indeholder de biometriske oplysninger. En sådan løsning skaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0005.png
5
ikke kollissionsproblemer ved aflæsningen, men den vil ikke være i overensstemmelse med ICAO’s
anbefalinger, idet fingeraftrykkene ikke kan lagres i form af billeder. International Civil Aviation
Organisation udarbejder på globalt plan fælles standarder inden for luftfart. Ydermere kræver den-
ne løsning en vanskelig og tidskrævende ændring i reglerne for udformningen af det ensartede vi-
sum.
Endelig konkluderer rapporten fra den tekniske arbejdsgruppe, at man kan undlade at integrere de
biometriske oplysninger i visumstickeren og afvente indførelsen af biometriske oplysninger i vi-
suminformationssystemet (VIS). Med denne løsning undgås store investeringer i løsninger, der
muligvis kun bliver midlertidige, og som ikke medfører anvendelse af biometriske oplysninger væ-
sentligt hurtigere end med VIS. Dette forudsætter dog at implementeringen af VIS holder tidspla-
nen med biometri fra 2007/2008.
En sådan løsning i forhold til VIS vil dog ikke kunne anvendes i forhold til opholdstilladelserne.
For så vidt angår opholdstilladelserne i form af stickere er problemstillingen den samme som for
visumstickerne. Rapporten foreslår ingen specifikke løsningsforslag for opholdstilladelserne.
Pas
Det tekniske udvalg under Kommissionen konkluderer, at det vil være muligt i pas og andre rejse-
dokumenter udstedt af medlemsstaterne at indføje en kontaktløs chip, der sikrer et højt sikker-
hedsniveau for de biometriske data.
3.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS).
Institut for Menneskerettigheder har anført, at man ikke har haft mulighed for at fremkomme med
bemærkninger indenfor den fastsatte tidsramme.
4.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om rapporten fra det tekniske udvalg.
5.
Nærhedsprincippet
En beslutning om måden for anvendelse af biometriske oplysninger i visa, opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere, pas og rejsedokumenter kan kun træffes af medlemsstaterne i forening af
hensyn til ensartetheden og muligheden for at aflæse hinandens oplysninger. Sagen skønnes derfor
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rapporten fra det tekniske udvalg har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
Der vil i forbindelse med eventuelle kommende forslag til ændring af forordningerne om det ensar-
tede visum og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere blive taget stilling til lovgivningsmæssi-
ge og statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0006.png
6
Dagsordenspunkt 20): Forordning om visuminformationssystemet (VIS)
Nyt notat.
1. Indledning
Forslaget til forordning om visuminformationssystemet (VIS) er endnu ikke modtaget, men for-
ventes fremsat af Kommissionen kort inden rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3.
december 2004.
Visuminformationssystemet (VIS) er en fælles europæisk database med personoplysninger om vi-
sumansøgere og oplysninger om udstedte og afslåede visa. VIS oprettes med henblik på bekæmpel-
se af svig og dokumentfalsk i forbindelse med indgivelse af en visumansøgning, bekæmpelse af
”visum-shopping” (indgivelse af en og samme visumansøgning hos flere Schengenlande), forbed-
ring af udvekslingen af visumoplysninger blandt Schengenlandene samt med henblik på bekæmpel-
se af terrorisme.
Det Europæiske Råd opfordrede i henholdsvis Laeken den 14. – 15. december 2001 og i Thessalo-
niki den 19. – 20. juni 2003 medlemsstaterne til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at ind-
føre VIS og til snarest muligt at fastlægge retningslinjer vedrørende planlægningen af systemets
udvikling. På baggrund heraf vedtog rådet (retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004 et sæt
konklusioner indeholdende de fornødne retningslinjer for VIS.
RIA-Rådet vedtog den 8. juni 2004 en beslutning om indførelse af VIS. Beslutningen danner
grundlaget for fastlæggelse af Kommissionens budget for udviklingen af VIS. Det fremgår af be-
slutningen, at det centrale visuminformationssystem, den nationale grænseflade i hver enkelt med-
lemsstat og kommunikationsinfrastrukturen mellem det centrale visuminformationssystem og de
nationale grænseflader udvikles af Kommissionen, mens de nationale infrastrukturer tilpasses
og/eller udvikles af medlemsstaterne.
Forslaget til forordning forventes fremsat med hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV, artikel 62, og
forventes at skulle vedtages i overensstemmelse med proceduren for fælles beslutningstagen, jf.
artikel 67, jf. artikel 251.
Forslaget vil blive anset som en videreudvikling af Schengen-reglerne.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2
er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-
reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i
Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre
denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe
en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3.
december 2004 med henblik på præsentation. Forslaget vil ligeledes blive præsenteret i Det Blan-
dede Udvalg med deltagelse af Norge og Island på ministerniveau.
2. Indhold
Forslagets indhold er endnu ikke kendt.
Forslaget til forordning fastlægger retsgrundlaget for visuminformationssystemet (VIS).
Forslaget forventes frem sat helt eller d elvist m ed hjem m el i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danm arks
Stilling, d er er knyttet til Am sterd am -traktaten, find er d erfor anvend else.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0007.png
7
Forslaget forventes blandt andet at indeholde regler om, hvem der kan opdatere og søge i VIS,
regler om hvilke oplysninger der skal registreres i VIS og brugen heraf, samt regler om databeskyt-
telse.
VIS iværksættes som et system, hvor der udveksles alphanumeriske oplysninger, herunder oplys-
ninger om visumansøger, visumtyper, tidligere udstedte visa og standardbegrundelser for afslag og
forlængelser samt digitaliserede fotos.
I en senere fase vil også biometriske kendetegn fra visumansøgere blive lagt ind i VIS med henblik
på at give et væsentligt forbedret grundlag for verifikations- og identifikationsformål.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 12. november 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet forventes at blive hørt i overensstemmelse med proceduren for fælles beslut-
ningstagen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget forventes at indeholde de nærmere regler for anvendelsen af VIS. Sådanne regler kan
medlemsstaterne ikke selv fastlægge, idet disse nødvendigvis bør fastlægges af Fællesskabet i for-
ening.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En tilknytning til rådsforordningen på mellemstatsligt grundlag vil have såvel lovgivningsmæssige
som statsfinansielle konsekvenser. Disse vil blive fastlagt, når forslaget foreligger og inden vedta-
gelsen heraf.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0008.png
8
Dagsordenspunkt 21): Kommissionens grønbog om arbejdskraftindvandring
Nyt notat.
1. Indledning
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4. – 5. november 2004 et nyt flerårigt pro-
gram på området for retlige og indre anliggender. Det fremgår blandt andet af programmet, at lov-
lig indvandring vil spille en vigtig rolle med hensyn til udbygning af den vidensbaserede økonomi i
Europa og fremme af økonomisk udvikling og dermed bidrage til gennemførelsen af Lissabon-
strategien.
Endvidere bekræftes det i programmet, at de enkelte medlemsstater selv fastlægger antallet af tilla-
delser, der udstedes med henblik på arbejde. DER opfordrede Kommissionen til på baggrund af
resultaterne af drøftelserne om en grønbog om arbejdskraftindvandring, bedste praksis i medlems-
staterne og dens relevans for gennemførelsen af Lissabon-strategien inden udgangen af 2005 at
forelægge en politikplan for lovlig migration, herunder indrejseprocedurer, der gør det muligt at
reagere hurtigt på udsving i efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
Kommissionen forventes på denne baggrund snarest at fremlægge en grønbog til Rådet om ar-
bejdskraftindvandring, som skal danne grundlag for en debat i EU om behovet for en fælles politik
på dette område.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 forventes Kommissionen at
præsentere grønbogen.
2. Indhold
Kommissionens grønbog forventes at indeholde en analyse af udviklingen og behovet på EU’s
arbejdsmarked.
Der forventes endvidere en overordnet gennemgang af medlemslandenes nuværende regler for
indvandring med henblik på beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed.
Endelig må det antages, at Kommissionen vil komme med et helt overordnet oplæg vedrørende
elementer til brug for en fælles politikplan om lovlig indvandring med henblik på beskæftigelse,
som forudset i det nye flerårige arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender.
Det forventes, at det i grønbogen vil blive fremhævet, at det som anført i det flerårige program er
hvert enkelt medlemsland, der fastlægger antallet af tredjelandsstatsborgere, der tillades indrejse
med henblik på arbejde.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 12. november 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen skønnes hverken at få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0009.png
9
Dagsordenspunkt 22): Kommissionens rapport om migration og udvikling
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen præsenterede den 3. december 2002 en meddelelse om integration af migrationsan-
liggender i Den Europæiske Unions forbindelser med tredjelande (KOM (2002) 703 endelig), som
består af to dele. Første del vedrører sammenhængen mellem migration og udvikling. Anden del
indeholder en rapport om effektiv anvendelse af de finansielle fællesskabsmidler til tilbagesendelse
af indvandrere og afviste asylansøgere, forvaltning af de ydre grænser og asyl- og migrationsprojek-
ter i tredjelande. Meddelelsen for så vidt angår migration og udvikling er en opfølgning på den af
Det Europæiske Råd i Tampere fremsatte og siden flere gange gentagne opfordring til at integrere
migrationsspørgsmål i EU’s eksterne anliggender.
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog den 18. maj 2003 konklusioner om
integration af migrationsanliggender i EU’s forbindelser med tredjelande.
I konklusionerne anmodes Kommissionen om at gennemføre en række foranstaltninger, f.eks. at
fremme migrationsdagsordenen i forbindelse med fremtidige associerings- og samarbejdsaftaler, at
sætte fokus på migration i forbindelse med midtvejsgennemgangen af fællesskabets bistand og fo-
kusere på migrationsrelateret bistand til håndtering af migration og asyl. Ifølge konklusionerne skal
Kommissionen inden udgangen af 2004 aflægge rapport om, hvilke fremskridt der er gjort med
hensyn til de nævnte foranstaltninger.
Endvidere opfordres Kommissionen til inden udgangen af 2004 at fremlægge yderligere forslag om
blandt andet at lette private pengeoverførsler mellem indvandrere og deres hjemlande og om bedre
integration af lovlige indvandrere.
Yderligere opfordres Kommissionen til at overveje muligheder for at styrke tredjelandes kapacitet
til at modtage flygtninge og for at anvende udviklingssamarbejdet til at søge holdbare løsninger for
flygtninge, herunder mere støtte til flygtningene i nærområderne. Endelig er Kommissionen opfor-
dret til at fremlægge en samlet rapport indeholdende migrationsstatistikker samt anbefalinger til
yderligere aktioner på migrationsområdet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 forventes Kommissionen at
præsentere sin rapport.
2. Indhold
Kommissionens rapport, der følger op på rådskonklusionerne fra 18. maj 2003, foreligger endnu
ikke.
Rapporten forventes – som opfølgning på og i overensstemmelse med rådskonklusionerne fra 18.
maj 2003 – at redegøre for, hvilke fremskridt der er gjort med hensyn til gennemførelse af nævnte
foranstaltninger om sammenhængen mellem indvandrings- og udviklingsspørgsmål, ligesom
Kommissionen forventes at stille forslag til yderligere tiltag.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 12. november 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0010.png
10
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0011.png
11
Dagsordenspunkt 23): Rådets beslutning om ændring af beslutning
2002/463/EF om vedtagelse af et handlingsprogram for administrativt sam-
arbejde på områderne ydre grænser, visum, asyl og indvandring (ARGO-
programmet), KOM (2004) 384 endelig
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen fremsatte den 19. maj 2004 forslag til Rådets beslutning om ændring af beslutning
2002/463/EF om vedtagelse af et handlingsprogram for administrativt samarbejde på områderne
ydre grænser, visum, asyl og indvandring (ARGO-programmet).
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, artikel 66.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2
er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Forslaget til rådsbeslutning forventes drøftet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3.
december 2004 med henblik på at opnå politisk enighed.
2. Indhold
Det Europæiske Råd i Thessaloniki den 19. - 20. juni 2003 opfordrede Kommissionen til at under-
søge mulighederne for at omfordele midler inden for den nuværende budgetmæssige ramme med
henblik på at sikre opfyldelse af de mest presserende strukturelle behov på grænsekontrolområdet i
perioden 2004 - 2006.
På baggrund heraf har budgetmyndigheden efterfølgende foretaget en væsentlig forøgelse af bevil-
lingerne til ARGO-programmet for 2004 med henblik på at styrke forvaltningen af de ydre græn-
ser. Rammebevillingen for perioden 2002 – 2006 er således forøget fra 25 mio. euro til 46,179 mio.
euro.
ARGO-programmet blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse)
den 26. – 26. april 2002. Formålet med ARGO-programmet er at styrke det administrative samar-
bejde mellem medlemsstaterne og effektiviteten af de relevante procedurer på de områder, der
omfattes af EF-Traktatens artikel 62 og 63, nemlig ydre grænser, visum, asyl og indvandring.
Med beslutningsforslaget ændres ARGO-programmet, således at det bliver muligt at yde finansiel
støtte til nationale projekter vedrørende ydre grænser, der tjener til at afhjælpe strukturelle svaghe-
der ved strategiske grænsesteder. Herved bliver det – i modsætning til tidligere – muligt for med-
lemsstaterne at foreslå foranstaltninger, som ikke nødvendigvis involverer andre medlemsstater, og
som derfor i højere grad er udtryk for byrdefordeling.
Efter beslutningsforslaget skal de omtalte grænsesteder identificeres i fuld enighed med medlems-
staterne på grundlag af objektive kriterier (risikovurdering).
ARGO-programmet ændres ikke i øvrigt.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 12. november 2004.
Forslaget er frem sat helt eller d elvist m ed hjem m el i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danm arks Sti lling,
d er er knyttet til Am sterd am -traktaten, find er d erfor anvend else.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0012.png
12
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i beslutningsforslaget, at hovedformålet med en fællesskabspolitik på om-
rådet er at etablere en integreret grænseforvaltning med en ensartet og effektiv kontrol af de ydre
grænser i hele EU, dog således at det understreges, at ansvaret for kontrollen ved de ydre grænser
fortsat ligger hos medlemsstaterne.
Kommissionen tager med forslaget hensyn til nærhedsprincippet, idet enhver finansiel intervention
ved de ydre grænser i en medlemsstat fortsat skal indebære en merværdi for fællesskabet.
Det skønnes, at forordningsforslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til beslutning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0013.png
13
Dagsordenspunkt 24): Evaluering af arbejdsprogrammet for bekæmpelse af
ulovlig indvandring ad søvejen
Nyt notat.
1. Indledning
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. november 2003 blev der vedtaget et ar-
bejdsprogram for bekæmpelse af ulovlig indvandring ad søvejen.
Det Europæiske Råd (DER) bifaldt i december 2003 vedtagelsen og opfordrede Rådet til i tæt
samarbejde med Kommissionen og medlemsstaterne at sørge for gennemførelsen af foranstaltnin-
gerne i programmet. På sit møde i juni 2004 opfordrede DER til, at der bør ses på gennemførelsen
af arbejdsprogrammet.
De skiftende formandskaber for EU har siden arbejdsprogrammets vedtagelse løbende opdateret
en oversigtsrapport om status på arbejdsprogrammets gennemførelse.
Oversigtsrapporten er ikke en retsakt, og den har efter sit indhold ikke retlig bindende virkning.
Oversigtsrapporten er derfor ikke omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 forventes oversigtsrappor-
ten om gennemførelse af arbejdsprogrammet for bekæmpelse af ulovlig indvandring ad søvejen
taget til efterretning.
Det forventes, at der forud for rådsmødet vil blive fremlagt udkast til rådskonklusioner med hen-
blik på drøftelse og eventuel vedtagelse.
2. Indhold
Statusrapporten anfører alle de foranstaltninger, der er gennemført til dato, med udgangspunkt i
arbejdsprogrammet om bekæmpelse af ulovlig indvandring ad søvejen.
Det grundlæggende omdrejningspunkt i arbejdsprogrammet er samarbejdet med tredjelande. Tred-
jelande skal inddrages i alle faser af indsatsen til bekæmpelse af ulovlig indvandring
Statusrapporten drejer sig overvejende om operationelle foranstaltninger vedrørende fartøjer i rute
mellem havne og vedrørende kystkontrol, som er iværksat på initiativ af medlemsstaterne, blandt
andet inden for rammerne af regionale samarbejdsfora som for eksempel Østersørådets grænse-
kontrolsamarbejde (Baltic Sea Region Border Control Cooperation). Herudover drejer det sig om
operationelle foranstaltninger iværksat af de to søgrænsecentre, der er nedsat i Rådets regi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0014.png
14
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Statusrapporten har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 12. november 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Statusrapporten vedrørende gennemførelse af arbejdsprogrammet om bekæmpelse af ulovlig ind-
vandring ad søvejen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Statusrapporten har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er ble-
vet orienteret om arbejdsprogrammet forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 6.
november, den 27. – 28. november og den 19. december 2003.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0015.png
15
Dagsordenspunkt 25): Kommissionens årlige rapport om udviklingen af en
fælles politik for så vidt angår ulovlig indvandring, menneskesmugling og –
handel, ydre grænser og tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen lagde i sin meddelelse om udvikling af en fælles politik for så vidt angår ulovlig
indvandring, menneskesmugling og –handel, ydre grænser og tilbagesendelse fra 3. juni 2003 op til,
at der årligt skal udarbejdes en rapport om tiltag på disse områder. Der er tale om den første årlige
rapport.
Kommissionen har den 25. oktober 2004 tilsendt Rådet et udkast til årlig rapport om udviklingen
af en fælles politik for så vidt angår ulovlig indvandring, menneskesmugling og –handel, ydre græn-
ser og tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 forventes Kommissionen at
præsentere sin første årlige rapport.
2. Indhold
Formålet med Kommissionens årlige rapport er at give Rådet og Europa-Parlamentet en oversigt
og en status over retlige instrumenter, handlingsplaner, strategier, konklusioner og operationelle
tiltag, der er foreslået og eventuelt vedtaget i løbet af året på asyl-, grænsekontrol- og indvan-
dringsområdet.
Herudover anfører Kommissionen, at formålet er at sikre gennemsigtighed for civilsamfundet for
så vidt angår disse følsomme politikområder.
Rapporten giver en status på udviklingen af en fælles politik for så vidt angår ydre grænser, visum-
politikken og sikre rejse- og identitetsdokumenter, tilbagesendelsespolitikken, samarbejdet med
tredjelande om asyl og indvandringsspørgsmål og bekæmpelse af ulovlig indvandring og menne-
skesmugling og –handel samt for så vidt angår visse støtteforanstaltninger, som for eksempel ud-
veksling af oplysninger og statistisk materiale samt forskningsmæssige tiltag.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 12. november 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0016.png
16
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens årlige rapport har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0017.png
17
Dagsordenspunkt 26): Rådskonklusioner om bedste praksis for udsendelse til
bestemte tredjelande
Nyt notat.
1. Indledning
I handlingsprogrammet for tilbagesendelse, som blev vedtaget under Danmarks EU-
formandskab, anbefales det, at der udarbejdes bedste praksis for udsendelse til speci-
fikke oprindelses- og transitlande. Hensigten med udarbejdelse af bedste praksis er at
fremme et effektivt praktisk samarbejde såvel indbyrdes mellem medlemsstaterne som
mellem medlemsstaterne og de pågældende tredjelande.
På den baggrund har formandskabet udarbejdet et udkast til bedste praksis
for udsendelse til specifikke tredjelande.
Rådskonklusioner har ikke form af en retsakt, og de forventes efter deres
indhold ikke at have retlig bindende virkning. Konklusionerne er derfor ik-
ke omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-
der.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 for-
ventes udkastet til bedste praksis for udsendelse til specifikke oprindelses-
og transitlande drøftet og om muligt vedtaget.
Det forventes endvidere, at formandskabet på rådsmødet vil orientere om
de drøftelser, der har fundet sted om medlemslandes praksis for udsendelse
til Kina.
2. Indhold
På baggrund af medlemsstaternes besvarelse af en spørgeskemaundersøgelse vedrørende erfaringer
med udsendelse til en række tredjelande, herunder særlig Kina, Rusland, Ukraine, Nigeria, Tyrkiet
og Marokko, har formandskabet identificeret en kort liste over nyttig bedste praksis, som fremgår
af bilaget til konklusionerne.
Af listen kan følgende fremhæves;
a. Fremme og rådgivning om frivillig udsendelse, idet der dog skal være
mulighed for at udsende tvangsmæssigt,
b. Frivillige udsendelsesprogrammer (Assisted Voluntary Return Pro-
grammes), som udføres i samarbejde med NGO’er,
c. Indgåelse af tilbagetagelsesaftaler og tilbagetagelsesarrangementer bå-
de på fællesskabsplan og bilateralt med oprindelses- og transitlande,
d. Intensivt konsulært samarbejde med repræsentanter fra oprindelses-
og transitlande,
e. Direkte samarbejde med oprindelses- og transitlandes myndigheder
og anvendelse af biometri i forbindelse med udsendelse.
Det fremgår, at bilaget skal opdateres løbende, og at Kommissionen skal inddrage Rådets liste over
bedste praksis ved udarbejdelsen af specifikke udsendelsesplaner, som forudsat i rådskonklusioner
om forberedende handlinger med henblik på oprettelse af et finansielt instrument til brug for ud-
sendelser, der blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004.
3.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122395_0018.png
18
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 12. november 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansiel-
le konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
7.