Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2626 - RIA Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 26. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (retlige og indre anliggender samt civilbeskyt-
telse) samt møde i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med deltagelse af
Norge og Island den 2.-3. december 2004 – vedlægges Integrationsministeri-
ets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 31.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Att.: N.EUK.
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
INM207
Oversendelse til
25. november 2
Internationalt ko
2004/4050
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg fremsendes hermed
supplerende aktuelt notat vedrørende Rådets afgørelse med henblik på at sikre at
visse områder omfattet af EF-traktatens afsnit IV overgår til proceduren i EF-
traktatens artikel 251 til brug for forberedelsen af rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 2. – 3. december 2004 for så vidt angår Integrationsministeriets områ-
de.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/ Henrik Ankerstjerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124905_0003.png
3
NOT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
24. november 2
Internationalt ko
2004/4050
KD kvalificeret fl
Supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) og mødet i Det Blandede Udvalg med Norge og Island den 2. – 3. de-
cember 2004
Dagsordenspunkt 31): Rådets afgørelse med henblik på at sikre at visse om-
råder omfattet af EF-traktatens afsnit IV overgår til proceduren i EF-
traktatens artikel 251 (dok. 15130/04 JAI 490 ASIM 47)
Nyt notat.
1. Indledning
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4. – 5. november 2004 et nyt
flerårigt arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender – ”Haag-
programmet, til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU” (Haag-
programmet).
I Haag-programmet anmoder DER Rådet om senest den 1. april 2005 på grundlag
af EF-traktatens artikel 67, stk. 2, og efter høring af Europa-Parlamentet at træffe
afgørelse om overgang fra enstemmighed til anvendelse af proceduren i EF-
traktatens artikel 251 om kvalificeret flertal og fælles beslutningstagen på flere dele
af EF-traktatens afsnit IV, med undtagelse af lovlig migration.
Det hollandske formandskab har i forlængelse heraf den 11. november 2004 frem-
sat et forslag til Rådets afgørelse herom.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og
ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i hen-
hold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 forventes
opnået politisk enighed om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124905_0004.png
4
2. Indhold
Forslaget indebærer, at de resterende dele af asylsamarbejdet, grænsekontrol og
udsendelse overføres fra proceduren med enstemmighed til proceduren for fælles
beslutningstagen og kvalificeret flertal.
Grænsekontrol
Efter forslaget skal alle beslutninger om den ydre og indre grænsekontrol, jf. EF-
traktatens artikel 62, stk. 1, og stk. 2, litra a, fremover træffes med kvalificeret flertal
og fælles beslutningstagen efter artikel 251. Undtaget herfor er dog beslutningen
om, at de nye medlemslande og Schweiz findes at opfylde forudsætningerne for at
gennemføre relevante Schengen-regler, der fortsat vil skulle træffes med enstem-
mighed.
Visum
Det fremgår allerede af EF-traktaten, at beslutninger om visumlisten og ensartet
udformning af visa, jf. artikel 62, litra b, i og iii, skal træffes med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Fra den 1. maj 2004 har beslutninger om procedurer og betingelser for udstedelse
af visa og regler om ensartet visa, jf. artikel 62, litra b, ii og iv, været omfattet af
proceduren med fælles beslutningstagen og kvalificeret flertal.
Efter forslaget overgår også beslutninger om betingelser for tredjelandsstatsborgere
adgang til frit at rejse inden for medlemsstaternes område i højst tre måneder, jf.
artikel 62, stk. 3, til proceduren med fælles beslutningstagen og kvalificeret flertal.
Asyl
På asylområdet vil udgangspunktet i Nice-traktaten blive fastholdt, således at be-
slutninger om asyl, jf. artikel 63, stk. 1, og stk. 2, litra a, først overgår til proceduren
med fælles beslutningstagen og kvalificeret flertal, når de grundlæggende retsakter er
vedtaget med enstemmighed.
Efter forslaget overgår fremtidige beslutninger om byrdefordeling i forhold til
flygtninge, jf. artikel 63, stk. 2, litra b, til proceduren med fælles beslutningstagen og
kvalificeret flertal.
Tilbagetagelse
Forslaget indebærer, at fremtidige beslutninger om bekæmpelse af ulovlig indvan-
dring og ulovligt ophold, herunder tilbagetagelse, jf. artikel 63, stk. 3, litra b, træffes
efter proceduren med fælles beslutningstagen og kvalificeret flertal.
Indvandring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124905_0005.png
5
Efter forslaget fastholdes, at beslutninger på indvandringsområdet fortsat træffes
med enstemmighed.
Dette indebærer, at beslutninger om lovlig indrejse og ophold, herunder familie-
sammenføring og langtidsvisa, jf. artikel 63, stk. 3, litra a, fremover træffes med
enstemmighed. Herudover vil beslutninger om fastlæggelse af rettigheder og betin-
gelser for, at tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig i ét medlemsland, kan
opholde sig i et andet medlemsland, jf. artikel 63, stk. 4, også fortsat blive truffet
med enstemmighed.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS).
Institut for Menneskerettigheder har anført, at man ikke har haft mulighed for at
fremkomme med bemærkninger indenfor den fastsatte tidsramme.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevant for sagen.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 25. – 26. oktober 2004 som led i forberedelsen af Haag-
programmet.