Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2629 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. december 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 9.-
10. december 2004 – vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets supple-
rende notat vedrørende dagsordenspunkt 19.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
29. november 2004
Politisk Juridisk Center
/KC/BSO
Civilretligt ansvar for forureningsskader ved transport af olie til søs og er-
statning – Arbejdsdokument 2004/44
Resumé
Kommissionen har udsendt et uformelt dokument om revisionen af de internationale
konventioner om ansvar og erstatning for olieforureningsskade fra skibe. Kommissio-
nen ønsker, at der skal vedtages en fælles tilgang til forhandlingerne i IOPC arbejds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127220_0003.png
3
gruppen om revisionen af de internationale regler, og at EU kræver, at konventionerne
skal revideres på en række punkter.
Spørgsmålet omkring EU-landenes holdning til revisionsprocessen er sat på dagsorde-
nen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9. - 10. december
2004 med henblik på drøftelse og eventuel vedtagelse af formandskabskonklusioner,
der angiver, at Rådet på et kommende møde vil vedtage en fælles tilgang til forhand-
lingerne.
Formandskabskonklusioner vil ikke i sig selv have administrative eller lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
1.
Baggrund og indhold
Det internationale erstatnings- og ansvarssystem for forureningsskader ved olietrans-
port til søs er delt mellem en rederbaseret del og en fondsdel, som supplerer rederens
ansvar. Rederens ansvar er objektivt, og der er krav om tvungen forsikring for rede-
rens maksimale ansvar. Dette ansvar varierer med skibets størrelse. Den Internationale
Fond for Olieskadeerstatning (IOPC) betales af olieimportørerne i de lande, der har
tilsluttet sig ordningen. Fonden aktiveres, når skaderne er så store, at de ikke kan dæk-
kes af rederens forsikring. Hermed kan dækkes selv meget store forureningsuheld.
Med den nye supplerende olieskadefond fra 2003 kan skader op til ca. 7 mia. kr. dæk-
kes pr. uheld. Denne ordning kombineres med, at der med virkning fra 1. november
2003 er sket en ca. 50 %’s forhøjelse af redernes ansvar og en ca. 50 %’s forhøjelse af
den eksisterende oliefond (1992-fonden).
I IOPC regi er der for et par år siden nedsat en arbejdsgruppe med den opgave at
undersøge det eksisterende regelregime med henblik på en eventuel revision. Dette
blev primært sat i værk som følge af de to store olieforureningsulykker ERIKA i
Frankrig og PRESTIGE i Spanien, hvor skadernes omfang væsentligt vil overstige
1992-fondens maksimale erstatningsbeløb. Dette betyder, at en række erstatningskrav
ikke vil kunne blive dækket i 1992-fonden. Arbejdsgruppen identificerede en række
punkter, hvorpå man fandt, at regimet kunne forbedres.
Der har været generel enighed om, at det alt overvejende problem var, at der ikke var
midler til de helt store olieforureningsulykker, og at dette skulle løses på kort sigt. Det-
te afstedkom vedtagelsen af Protokollen om den Supplerende Fond for Olieskadeer-
statning i 2003, som er omtalt i Kommissionens papir. Med det samlede erstatningssy-
stem på fremover op til ca. 7 mia. kr. pr. uheld, hvor rederens forsikring udgør det
underste led, vil selv meget store forureningsuheld kunne dækkes.
Danmark tiltrådte protokollen i februar 2004 som det første land i verden. Protokollen
forventes at træde i kraft i foråret 2005. Kun Danmark, Finland, Frankrig og Irland
lever i dag op til rådsbeslutningen fra december 2003 om at tiltræde Protokollen - om
muligt inden udgangen af juni 2004. Herudover har Norge og Japan ratificeret Proto-
kollen.
Da problemet omkring økonomien var løst, arbejdede arbejdsgruppen med forslag
om blandt andet en ændring af rederens maksimale ansvarsgrænse. Som det fremgår af
Kommissionens papir, er arbejdsgruppen delt i spørgsmålet om, hvorvidt der skal ske
yderligere ændringer i konventionerne. Dette skyldes til dels muligheden for, at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127220_0004.png
4
gennem en frivillig aftale med rederne kan opnås en anden fordeling mellem oliefon-
den og rederne. Der er bred enighed om, at de øvrige ændringsforslag, som arbejds-
gruppen har set på, såsom mindstebidrag til fonden, ”substandard shipping” (skibsfart,
der ikke lever op til internationale krav), ændring af rederens begrænsningsret eller
tekniske tilpasninger af konventionerne ikke i sig selv kan bære en revision.
Kommissionen anfører i sit uformelle dokument, at EU-landene i en række konklusi-
oner fra Rådet og DER har forpligtet sig til at deltage aktivt i arbejdsgruppens arbejde
og har givet tilsagn om at støtte en ændring af redernes ansvar. Der lægges derfor op
til, at EU-landene, som et supplement hertil, skal vedtage en fælles tilgang til forhand-
lingerne i IOPC arbejdsgruppen.
Kommissionen finder, at medlemsstaterne skal tilslutte sig, at konventionerne revide-
res, og at spørgsmålene om fordelingen af den finansielle byrde mellem den registrere-
de ejer og olieimportørerne, ”substandard” olietransport, de kontraherende staters
oplysningspligt, minimumsbidrag til oliefonden, krav om tvungen forsikring for små
fartøjer og beslutningsdygtighed i de styrende organer skal tages op. Herudover kan
det ikke udelukkes, at Kommissionen også foreslår andre substantielle ændringer i
ansvarsordningerne. Kommissionen ønsker derfor, at Rådet forud for det kom-
mende møde i arbejdsgruppen i februar 2005 udarbejder en fælles tilgang til for-
handlingerne.
Sagen er på fransk foranledning sat på dagsordenen for rådsmøde (transport, tele-
kommunikation og energi) den 9.- 10. december 2004 med henblik på drøftelse og
eventuel vedtagelse af formandskabskonklusioner.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Parlamentet har ikke udtalt sig om spørgsmålet og skal ikke udtale sig om et uformelt
papir.
3.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et uformelt dokument, forholder dokumentet sig ikke til dette
spørgsmål.
Vedtagelse af fælles tilgang til forhandlingerne i IMO er tidligere blevet anset for at
være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Reglerne i det eksisterende olieansvarsregime (1992-ansvarskonventionen og
1992-fondskonventionen) er gennemført i sølovens kapitel 10.
5.
Høring
Dokumentet er for nylig sendt i høring hos Oliebranchens Fællesrepræsentation og
Danmarks Rederiforening. Oliebranchens Fællesrepræsentation har endnu ikke nået at
svare.
Begge parter er blevet hørt forud for møderne i arbejdsgruppen. Danmarks Rederifor-
ening har løbende givet udtryk for, at man stærkt modsætter sig en genåbning af kon-
ventionerne og en ændring af de grundlæggende ansvarsregler for rederen, som vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127220_0005.png
5
kunne føre til omfattende retssager, som kan forsinke erstatningsudbetalingerne. Olie-
branchen har givet udtryk for, at de støtter en omfordeling af byrderne.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Selve vedtagelsen af konklusioner vil ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da der primært er tale om tekniske tilpasninger og en eventuel omfordeling
af de finansielle byrder mellem rederne og olieindustrien, vil der ikke være
samfundsøkonomiske konsekvenser.
8.
Folketingets Europaudvalg
Kommissionens uformelle dokument har ikke tidligere været forelagt for Europa-
udvalget.