Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2629 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. december 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 9.-
10. december 2004 – vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets supple-
rende notat vedrørende dagsordenspunkt 20.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127229_0002.png
2
Datering
Eksp.nr.
Danmarks Statistik/THT
/-DEP
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udarbejdelse af
ikke-finansielle kvartalsregnskaber efter institutionelle sektorer, jf.
KOM(2003) 789.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 16. december 2003 forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om udarbejdelse af ikke-finansielle kvartalsregnskaber efter
institutionelle sektorer, jf. KOM(2003) 789. Forslagets formål er at forbedre mulig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127229_0003.png
3
hederne for at kunne analysere konjunkturudsvingene i Den Europæiske Unions
økonomi bl.a. af hensyn til at forbedre beslutningsgrundlagt for at føre pengepolitik
i Den Økonomiske og Monetære Union.
Forslaget indebærer ikke lovgivningsmæssige ændringer.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 16. december 2003 forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om udarbejdelse af ikke-finansielle kvartalsregnskaber efter
institutionelle sektorer, jf. KOM(2003) 789.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fællesskabsstati-
stikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter proceduren om fælles
beslutningstagen (co-decision) i henhold til traktatens artikel 251 (kvalificeret fler-
tal).
Forslaget har været til høring i Den Europæiske Centralbank, ECB, der udtrykker
støtte til forslaget.
Kvartalsvise ikke-finansielle sektorregnskaber efter institutionelle sektorer indgår i
handlingsplanen vedrørende statistiske behov i relation til Den Økonomiske og
Monetære Union (ØMU). I en rapport tiltrådt af Rådet (ECOFIN) den 18. februar
2003 blev manglen på konjunkturstatistik om husholdninger og selskaber beskrevet
som den væsentligste mangel i ØMU-statistikken, og medlemslandene blev opfor-
dret at tiltræde en forordning om kvartalsvise sektorregnskaber.
Forslagets formål er at opstille en fælles ramme for medlemsstaternes bidrag til ud-
arbejdelse af europæiske kvartalsregnskaber for institutionelle sektorer, f.eks. sel-
skaber og husholdninger, med henblik på at kunne analysere konjunkturudsvingene
i Den Europæiske Unions økonomi bl.a. af hensyn til muligheden for at kunne føre
pengepolitik i ØMU’en.
Ifølge forslaget, skal der indberettes kvartalsvise regnskaber for institutionelle sek-
torer senest 90 dage efter kvartalets udgang. I de første tre år efter forordningens
ikrafttræden er indberetningsfristen dog 95 dage. Alle medlemslande skal indberette
regnskaber for sektorerne udland og offentlig forvaltning og service.
Medlemsstater, hvis bruttonationalprodukt normalt udgør mere end 1 pct. af EU-
totalen, skal indberette regnskaber for alle sektorer. Danmark opfylder dette kriteri-
um. Det nærmere omfang af indberetningen er fastlagt i et bilag, men ifølge forord-
ningsforslaget er en række af bilagets poster i første omgang undtaget fra indberet-
ningen. Beslutning om inddragelse af de i første omgang undtagne poster træffes af
Kommissionen, bistået af udvalget for det Statistiske Program efter forskriftsproce-
duren, jf. rådets afgørelse 1999/468/EF. Kommissionen kan indrømme undtagelser
fra forordningen i indtil tre år, hvis der er behov for større tilpasninger af de natio-
nale statistiske systemer.
Første indberetning skal finde sted senest den 3. januar 2006 og omfatte perioden
fra 1. kvartal 1999 til 3. kvartal 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127229_0004.png
4
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet stillede ved sin første læsning af forslaget 16. februar 2004
forslag til en præciserende ændring af præamblen. Dette forslag er indarbejdet i
formandskabets kompromistekst.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen angiver i præamblen, at den finder, at den foreslåede forordnings
formål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte medlemslande, og at for-
slaget derfor er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Da der endvidere ikke
kræves indberettet oplysninger, udover hvad formålet kræver, findes forslaget også i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med såvel nær-
heds- som proportionalitetsprincippet, idet det er overladt til medlemsstaterne at
gennemføre forlaget på den mest hensigtsmæssige måde ud fra nationale statistiske
forhold.
4. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning på området er Lov om Danmarks
Statistik, jf. Økonomiministeriets lovbekendtgørelse af 22. juni 2000.
5. Høring
Der er foretaget høring i specialudvalget for økonomisk politik den 23. januar 2004.
Medlemmerne af Danmarks Statistiks Rådgivende Udvalg for Økonomisk Statistik
er desuden senest orienteret om forordningsforslaget den 27. august 2004. Hørin-
gen og orienteringen gav ikke anledning til bemærkninger.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring.
Forslaget kræver anvendelse af ekstra ressourcer i Danmarks Statistik. Meromkost-
ningerne vil blive afholdt inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det styrkede beslutningsgrundlag, som en gennemførelse af forslaget medfører, vil
kunne forbedre kvaliteten af beslutningerne i den økonomiske politik.
Der skønnes ikke at være yderligere direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i
forbindelse med forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127229_0005.png
5
En begrænset yderligere dataindsamling fra de største pengeinstitutter og forsik-
ringsselskaber vil blive nødvendig. I den forbindelse vil Finansrådet og Forsikring
& Pension blive inddraget i udformningen af dataindsamlingen.
8. Forelæggelse i Folketinget
Grundnotat er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 27. januar 2004.