Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2629 - transport, tele og energi Bilag 7
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
redegørelse for rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 9.-
10. december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135045_0002.png
2
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
13. december 2004
121-1
RNo
3. Kontor
Re fe ra t a f tran s p o rtd e le n a f rå d s m ø d e t (tran s p o rt, te le k o m -
m u n ik a t ion o g e n e rg i) d e n 9.-10. d e c e m be r 2004
Dagsordenspunkt 11: Forslag til direktiv om markedsadgang for havnetjene-
ster. KOM(2004 654.
Kommissionen præsenterede direktivforslaget, der er en revideret udgave af det
forslag, som Europa-Parlamentet forkastede den 20. november 2003.
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation. Endvidere var der en kort ud-
veksling af synspunkter, der var koncentreret om forslagets nye elementer i forhold
til det forkastede forslag, herunder bl.a. obligatoriske autorisationer af havnetjene-
ster og begrænsninger i mulighederne for selvservicering.
Dagsordenspunkt 12: Forslag til direktiv om certificering af togpersonale der
betjener lokomotiver og tog på Fællesskabets jernbanenet. KOM(2004) 142
Rådet nåede til fælles tilgang om forslaget, der er en del af tredje jernbanepakke.
Den samlede pakke består af i alt fire forslag. Kommissionen ønsker, at man vedta-
ger alle fire forslag samlet. Derfor tog Kommissionen indtil videre et forbehold for
forslaget.
Forslaget har til formål at sikre en ensartet certificering af lokomotivførere i Fælles-
skabet. Der skelnes mellem et generelt kørekort og et certifikat, der indeholder be-
stemmelser om den specifikke infrastruktur og rullende materiel, som føreren er
autoriseret til at køre.
Rådet afventer nu Europa-Parlamentets første læsning inden man vedtager sin fæl-
les holdning.
Dagsordenspunkt 13. Opfølgning på ministerkonferencen i Verona:
På baggrund af en uformel ministerkonference i Verona den 25.-26. oktober 2004
om færdselssikkerhed vedtog Rådet et sæt rådskonklusioner. I disse konklusioner
fokuseres på fire prioritetsområder:
1. Forbedring af sikkerheden på de europæiske veje,
2. finansiering af forbedring af færdselssikkerhed,
3. håndhævelse, og
4. køretøjssikkerhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 15. Galileo. 1) vedtagelse af Rådskonklusioner og 2) for-
slag til forordning om implementering af etableringsfasen og driftsfasen af
det europæiske program om satellitbaseret radionavigation (KOM (2004)
477)
Rådet vedtog efter en kort udveksling af synspunkter rådskonklusioner om iværk-
sættelse af Galileos etablerings- og driftsfase, dvs. de to sidste faser i programmet.
Rådet noterede sig desuden fremskridtsrapporten vedrørende forslag til forordning
om implementering af etableringsfasen og driftsfasen af det europæiske program
om satellitbaseret radionavigation (KOM (2004) 477). Den endelige beslutning om
denne tekst, herunder især Fællesskabets økonomiske bidrag til denne del af pro-
grammet, tages senere med baggrund i de beløb, der fastlægges under drøftelserne
om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013.
Dagsordenspunkt 16. Forslag til direktiv om fælles regler for certificering af
flyveledere, KOM(2004) 473.
Rådet enedes om fælles tilgang vedrørende ovenstående forslag, der har til formål at
øge sikkerhedsstandarderne og forbedre mobiliteten af flyveledere i EU.
Rådet afventer nu Europa-Parlamentets første læsning inden man vedtager sin fæl-
les holdning.
Dagsordenspunkt 17: Ændret forslag til forordning om ændring af forord-
ning (EØF) nr. 3922/91 om harmonisering af tekniske krav og administrati-
ve procedurer inden for civil luftfart. KOM(2004) 73.
Rådet nåede til en politisk aftale om en del af forordningsteksten. Sverige undlod at
stemme.
Den delvise politiske aftale vedrører anneks O og anneks Q, dvs. krav til uddannel-
se af kabinepersonale og regler om flyve- og hviletider. Hovedprincippet i forord-
ningsforslaget er at omsætte de ikke-bindende JAR-OPS´er (dvs. Joint Aviation
Requirements) til bindende EU-regler.
Den resterende del af forslaget vil blive drøftet, når Kommissionen har revideret
teksten.
Dagsordenspunkt 18: En fælles luftfartspolitik overfor Fællesska-
bets naboer
Rådet vedtog to beslutninger om at give mandat til Kommissionen om at åbne for-
handlinger på luftfartsområdet med henholdsvis Marokko og en række lande på
Vestbalkan. Hovedformålet med forhandlingerne er at arbejde for øget markedsåb-
ning.