Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2628 - økofin
Offentligt
1453415_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15150/04 (Presse 339)
PRESSEMEDDELELSE
2628. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 7. december 2004
Formand
Gerrit ZALM
Nederlandenes viceministerpræsident, finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
15150/04 (Presse 339)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0002.png
7.XII.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte en generel indstilling, som skal danne grundlag for forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om tre direktiver om finansielle tjenesteydelser - dels om fastsættelse af minimumskrav
med henblik på at styrke troværdigheden af
virksomheders finansielle oversigter
og om gennem-
førelse af nye forskrifter vedrørende
kapitalkravene
til banker og investeringsselskaber – dels om
strengere bestemmelser vedrørende
hvidvaskning af penge
og
finansiering af terrorisme.
Rådet nåede også til enighed om ny beskatningsordninger i forbindelse med
selskabsfusioner.
Rådet vedtog konklusioner om ansvar i relation til
Grækenlands revision af data,
som landet tid-
ligere havde forelagt med henblik på vurdering af dets budgetsituation.
I tilknytning til Rådets samling blev der undertegnet
aftaler om beskatning af indtægter fra op-
sparing
med Liechtenstein, Monaco og San Marino.
15150/04 (Presse 339)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0003.png
7.XII.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN .......................................................................................... 7
Revision af græske budgetdata............................................................................................... 7
KONVERGENSBERETNINGER FOR 2004.................................................................................. 9
DEN FINANSIELLE RAMME 2007-2013................................................................................... 10
TERRORISME OG HVIDVASKNING AF PENGE..................................................................... 11
EU's strategi for bekæmpelse af finansieringen af terrorisme................................................ 11
Direktiv om hvidvaskning af penge...................................................................................... 11
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER ........................................................................................ 12
Kapitalkrav .......................................................................................................................... 12
Revision af virksomheders regnskaber ................................................................................. 12
LOVGIVNINGSREFORM ........................................................................................................... 14
SKATTER OG AFGIFTER .......................................................................................................... 15
Leveringssted/momsbetalinger ............................................................................................. 15
Nedsatte momssatser............................................................................................................ 15
Punktafgifter på alkoholl...................................................................................................... 15
AKTIVITETER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET ................................................ 16
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15150/04 (Presse 339)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Beskatningsordninger ved fusion * ..................................................................................................................18
Monaco - Aftale om beskatning af indtægter fra opsparing...............................................................................19
Finansiel bistand til Serbien og Montenegro samt til Bosnien-Hercegovina.......................................................19
Ikke-finansielle kvartalsregnskaber ..................................................................................................................19
Dobbeltbeskatning af forbundne foretagender - Adfærdskodeks .......................................................................20
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning............................................................................................................20
MOMS - Det Forenede Kongerige - Udgifter til vejkøretøjer............................................................................21
MOMS - Frankrig og Spanien - Investeringsguld .............................................................................................21
MOMS - Frankrig og Italien - Mont Blanc- og Fréjus-tunnellerne ....................................................................22
Finansforordningen, overvågning og stabilitet - rapport for 2002......................................................................22
Afregningspriser på erhvervsbeskatningsområdet.............................................................................................24
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Det europæiske kriminalpræventive net - Rapport for 2003 ..............................................................................25
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Kina - Koks i stykker ..............................................................................................................26
15150/04 (Presse 339)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0005.png
7.XII.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos N. KERAVNOS
Letland:
Valentīna ANDRĒJEVA
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Mirosław GRONICKI
Portugal:
Luís MORAIS LEITÃO
Vicepremierminister og finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Økonomiminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær for statens finanser og finansielle spørgsmål
15150/04 (Presse 339)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0006.png
7.XII.2004
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Jon CUNLIFFE
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Direktør, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Dalia GRYBAUSKAITE
László KOVÁCS
Charlie MCCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Mr Pierre VAN DER HAEGEN
Mr Philippe MAYSTADT
Mr Caio KOCH-WESER
Generaldirektør for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
15150/04 (Presse 339)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0007.png
7.XII.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Revision af græske budgetdata
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen om ansvar i relation til Grækenlands revision af de
data, landet tidligere havde indgivet med henblik på vurdering af dets budgetsituation, og en rapport
fra Eurostat om revisionen af disse data.
Rådet vedtog følgende konklusioner.
"Tallene for Grækenlands budgetunderskud og offentlige gæld for perioden siden 1997, jf. den en-
delige rapport fra Eurostat, bekræfter, at budgetunderskuddet på grundlag af ENS 95 konsekvent
har ligget over referenceværdien siden 1997, og at forholdet mellem gælden og BNP ikke er blevet
mindsket og ikke har nærmet sig den referenceværdi, der er foreskrevet i traktatens artikel 104. Rå-
det anerkender den græske regerings initiativ og dens tætte samarbejde med Eurostat for at løse de
langvarige udestående spørgsmål om budgetstatistikker og bringe dem i overensstemmelse med
kravene i ENS 95. Omfanget af de seneste revisioner af de græske data er af hidtil uset omfang og
meget alvorligt, navnlig for så vidt angår de multilaterale tilsynsrammers samlede troværdighed.
Pålidelige og rettidige statistikker er væsentlige for udformningen af den økonomiske politik og det
multilaterale tilsyn og en absolut betingelse for en effektiv beslutningstagning i Rådet. Ministrene
ser derfor med tilfredshed på Kommissionens rapport om ansvar, der indeholder Kommissionens
analyse af ansvaret for de vedvarende mangler med hensyn til tilrådighedsstillelsen af nøjagtige da-
ta og kontrollen hermed.
Rapporten gør det for det første klart, at de græske statistiske myndigheder i længere tid ikke har
forsynet Eurostat med nøjagtige oplysninger. De udviste endvidere i alvorlig grad manglende evne
til at forelægge de ønskede oplysninger. Ministrene opfordrer indtrængende de græske myndigheder
til at drage de nødvendige konklusioner.
Rådet ser for det andet med stor alvor på rapportens bekræftelse af, at Eurostat validerede de afgø-
rende data, der blev indberettet af Grækenland i marts 2000 som led i proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud, selv om der var omfattende åbne spørgsmål i forbindelse med de
fiskale data.
For det tredje blev Rådet i Kommissionens og ECB's konvergensberetninger ikke gjort opmærksom
på, at der kunne være problemer med den græske budgetstatistik.
15150/04 (Presse 339)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
For det fjerde er det ganske vist primært Kommissionens ansvar at vurdere de tal, som medlemssta-
terne forelægger, men Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og Rådet kunne have været mere
opmærksom på kvaliteten af de tal, der indberettes af de enkelte regeringer.
Rådet noterer sig Kommissionens beslutning om at indlede en traktatbrudssag som en praktisk følge
af sin rapport om ansvarlighed.
Rådet agter i begyndelsen af næste år at vende tilbage til spørgsmålet om, hvordan governance kan
forbedres i EF's statistiske system."
15150/04 (Presse 339)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0009.png
7.XII.2004
KONVERGENSBERETNINGER FOR 2004
Rådet noterede sig Kommissionens og Den Europæiske Centralbanks forelæggelse af konvergens-
beretningerne for 2004 om medlemsstaternes økonomiske resultater.
Beretningerne indeholder for første gang en vurdering af de ti nye medlemsstaters fremskridt i pro-
cessen hen imod indførelse af euroen.
15150/04 (Presse 339)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0010.png
7.XII.2004
DEN FINANSIELLE RAMME 2007-2013
Rådet drøftede EU's finansielle ramme, som er ved at blive udarbejdet for perioden 2007-2013.
Det er formandskabets hensigt, at Det Europæiske Råd på mødet den 16. og 17. december skal fast-
lægge principperne og retningslinjerne for det videre arbejde med henblik på at nå til politisk enig-
hed om den finansielle ramme næste år. Rådet (almindelige anliggender) har (som Det Europæiske
Råds forberedende organ) det overordnede ansvar for forhandlingerne, selv om det erkendes, at ar-
bejdet i Rådet (økonomi og finans) er af særlig interesse.
Under gennemgangen af Kommissionens forslag efter den såkaldte byggeklodsmetode er der senest
blevet fokuseret på indholdet af de individuelle politikker og de udgifter, de medfører, med henblik
på at klarlægge en række politiske valg samt deres finansielle virkninger.
Delegationernes indlæg vil blive brugt som input til de principper og retningslinjer, der skal define-
res af Det Europæiske Råd. Formanden konkluderede følgende:
·
Byggeklodsmetoden har gjort det muligt at få hele spektret af delegationernes holdnin-
ger bredt repræsenteret og vil medvirke til, at man når til enighed i 2005. Denne frem-
gangsmåde har givet et billede af de politiske præferencer og har samtidig givet delega-
tionerne mulighed for at fastholde konsekvensen i deres individuelle holdninger.
·
Princippet om, at der ikke er enighed om noget, før der er enighed om alt, forhindrede
ikke delegationernes i at erkende, at det er nødvendigt at definere en samlet pakke, her-
under vedrørende EU's ordning med egne indtægter.
·
Der er store forskelle i holdningerne med hensyn til udgiftsniveauer, idet nogle delega-
tioner finder de niveauer, som Kommissionen har foreslået, passende, mens andre dele-
gationer ønsker at begrænse de samlede udgifter til en procent af BNI, og andre indtager
holdninger midt imellem til spørgsmålet.
·
Samtlige delegationer erkender, at finansieringen af EU's samhørighedspolitik bliver et
nøgleelement i pakken. Selv om der er væsentlige meningsforskellige med hensyn til
spørgsmålet, er det opfattelsen i Rådet, at de nye medlemsstaters interesser skal respek-
teres.
Drøftelserne om den finansielle ramme fortsætter i Rådet (økonomi og finans) under det kommende
luxembourgske formandskab.
15150/04 (Presse 339)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0011.png
7.XII.2004
TERRORISME OG HVIDVASKNING AF PENGE
EU's strategi for bekæmpelse af finansieringen af terrorisme
Rådet noterede sig EU's antiterrorkoordinator Gijs de Vries' forelæggelse af et strategidokument om
bekæmpelse af finansiering af terrorister og terrorgrupper, som er udarbejdet af den højtstående re-
præsentant for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og Kommissionen
Det besluttede at sende dokumentet til Rådet (almindelige anliggender) med henblik på Det Euro-
pæiske Råds møde den 16. og 17. december.
Strategien, der er et svar på en anmodning fra Det Europæiske Råd i juni, indeholder en oversigt
over de tiltag, EU har gennemført indtil nu, og en række henstillinger om, hvordan de kan styrkes
yderligere. Det Europæiske Råd vil også få forelagt en særskilt rapport om gennemførelsen af EU's
handlingsplan til bekæmpelse af terrorisme.
Direktiv om hvidvaskning af penge
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til forslaget til direktiv om forebyggende foran-
staltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af
terrorisme. Det anmodede formandskabet om at etablere kontakter med repræsentanter for Europa-
Parlamentet med henblik på vedtagelse af direktivet ved førstebehandlingen.
Udkastet til direktiv tager sigte på at erstatte direktiv 91/308/EØF, idet anvendelsesområdet for dets
bestemmelser udvides til at omfatte finansiering af terrorisme samt personer og institutioner, der
ikke på nuværende tidspunkt er omfattet. Det tager også sigte på at gennemføre henstillingerne fra
G7's Finansielle Aktionsgruppe vedrørende Hvidvaskning af Penge.
I henhold til Rådets generelle indstilling vil direktivet finde anvendelse på fysiske eller juridiske
personer, der handler med varer, såfremt der betales med kontanter, og beløbet er på mindst
15 000 EUR, hvad enten transaktionen gennemføres på én gang eller som flere operationer, der ser
ud til at være indbyrdes forbundet. Medlemsstaterne skal gennemføre direktivet inden for 18 måne-
der efter dets ikrafttrædelse.
15150/04 (Presse 339)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0012.png
7.XII.2004
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Kapitalkrav
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til forslagene til to direktiver om indførelse af nye
kapitalkrav over for banker og investeringsselskaber i overensstemmelse med de retningslinjer, der
blev aftalt i juni af Basel-komitéen for Banktilsyn. Det anmodede formandskabet om at fortsætte
kontakterne med repræsentanter for Europa-Parlamentet med henblik på at undersøge, om det er
muligt at vedtage de to direktiver ved førstebehandlingen.
Forslagene indgår i en EU-handlingsplan, der tager sigte på at gennemføre det indre marked for fi-
nansielle tjenesteydelser for at styrke den europæiske økonomis konkurrenceevne gennem en ned-
bringelse af virksomhedernes kapitalomkostninger.
De er en omarbejdelse af direktiv 2000/12/EF om udøvelse af virksomhed som kreditinstitut og di-
rektiv 93/6/EØF om kravene til investeringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrundlag og gen-
nemfører hermed Basel-komitéens såkaldte Basel II-aftale i EU-retten.
Basel-komitéen, der er sammensat af medlemmer fra Belgien, Canada, Frankrig, Tyskland, Italien,
Japan, Luxembourg, Nederlandene, Spanien, Sverige, Schweiz, Det Forenede Kongerige og USA,
udarbejder tilsynsstandarder og retningslinjer og anbefaler banktilsynsmyndighederne at anvende
erklæringer om god praksis. Medlemsstaterne er repræsenteret af deres centralbanker og af de myn-
digheder, der er ansvarlige for banktilsynet.
De to direktivudkast følger Basel-aftalen, idet de foreskriver gennemførelse af de nye kapitalkrav
senest ved udgangen af 2006, dog således at visse bestemmelser skal gennemføres inden udgangen
af 2007.
Forslagene fastsætter, at tilsynsmyndighederne skal samarbejde og således inden for 6 måneder
træffe afgørelse om ansøgninger fra bankkoncerner, der arbejder på tværs af grænserne, og, hvis de
ikke når til enighed, at moderselskabets kompetente myndighed træffer afgørelse. I henhold til Rå-
dets generelle indstilling kan risikovægten på statsgældspapirer i andre valutaer justeres efter ud-
valgsproceduren for at afhjælpe de problemer, som medlemsstaterne kan have i forbindelse med
forberedelsen af euroens indførelse.
Revision af virksomheders regnskaber
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et forslag til direktiv, der tager sigte på at styr-
ke troværdigheden af virksomheders finansielle oversigter gennem fastsættelse af minimumskrav
for revision af deres årsregnskaber. Det anmodede formandskabet om at etablere kontakter med re-
præsentanter for Europa-Parlamentet med henblik på vedtagelse af direktivet ved førstebehandlin-
gen.
15150/04 (Presse 339)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
Udkastet til direktiv indfører en række bestemmelser for bedre at sikre uafhængighed og etik blandt
revisorer og revisionsfirmaer. Disse bestemmelser omfatter krav om ekstern kvalitetssikring, sikring
af offentligt tilsyn med revisionsbranchen og bedre samarbejde mellem de offentlige tilsynsorganer
i medlemsstaterne.
Direktivet, der skal erstatte direktiv 84/253/EØF og ændre hhv. direktiv 78/660/EØF og direk-
tiv 83/349/EØF, vil også danne basis for et reguleret samarbejde med tilsynsorganer i tredjelande og
dermed yde et bidrag til kapitalmarkedernes globale dimension.
Rådets generelle indstilling fastholder en bestemmelse om krav om oprettelse af revisionsudvalg,
dog med en begrænsning af dens anvendelsesområde for at imødekomme betænkeligheder fra en
række delegationer.
15150/04 (Presse 339)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0014.png
7.XII.2004
LOVGIVNINGSREFORM
Rådet blev af formandskabet orienteret om opfølgningen af de konklusioner, der blev vedtaget på
Rådets samling den 21. oktober vedrørende den potentielle byrde, overholdelsen af EU-lovgivning
og -regulering pålægger erhvervslivet.
Rådet blev orienteret om det nuværende nederlandske formandskabs arbejde og om det kommende
luxembourgske og det kommende britiske formandskabs planer samt om de konklusioner, der blev
vedtaget af Rådet (konkurrenceevne) på samlingen den 25. november.
Rådet noterede sig en fælles erklæring fra seks tidligere, nuværende og kommende formandskaber -
Irland, Nederlandene, Luxembourg, Det Forenede Kongerige, Østrig og Finland - om fremme af en
lovgivningsreform i Europa.
Rådet anmodede i sine konklusioner af 21. oktober Kommissionen om at fortsætte udviklingen af
en metode til at måle den administrative byrde som følge af EU-lovgivning og -regulering og om at
iværksætte pilotprojekter for at afprøve metoden. Rådet opfordrede Kommissionen til at forelægge
og gennemføre metoden så hurtigt som muligt i 2005, når pilotfasen er afsluttet.
15150/04 (Presse 339)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0015.png
7.XII.2004
SKATTER OG AFGIFTER
Leveringssted/momsbetalinger
Rådet drøftede et udkast til direktiv om at ændre afgiftsstedet for momsbetalinger i forbindelse med
business-to-business tjenesteydelser fra det sted, hvor leverandøren befinder sig, til det sted, hvor
forbrugeren befinder sig.
Drøftelserne var koncentreret om to udestående spørgsmål, nemlig rækkevidden af bestemmelserne
om udveksling af oplysninger og betingelserne for direktivets ikrafttræden samt bestemmelserne om
langtidsleasing af motorkøretøjer.
Rådet anmodede det kommende luxembourgske formandskab om at behandle disse to spørgsmål
yderligere og at aflægge rapport på en kommende samling med henblik på opnåelse af enighed.
Nedsatte momssatser
Rådet noterede sig, at den luxembourgske og Det Forenede Kongeriges delegation har til hensigt at
fremsætte forslag om tilrettelæggelsen af det videre arbejde med spørgsmålet om nedsatte momssat-
ser under dets kommende formandskaber.
Kommissionen foreslog i juli 2003 en generel revision af nedsatte momssatser, men diverse forsøg
på at nå frem til et kompromis om de forskellige spørgsmål har endnu ikke vundet tilstrækkelig op-
bakning i Rådet.
Punktafgifter på alkohol
Ministrene drøftede under frokosten spørgsmålet om punktafgifter på alkoholholdige drikkevarer på
grundlag af en rapport fra Kommissionen. De anmodede De Faste Repræsentanters Komité og Rå-
dets gruppe om at tage spørgsmålet op med henblik på at indkredse spørgsmål, som Rådet kan fo-
kusere på under drøftelserne.
Kommissionens rapport omfatter en række spørgsmål som f.eks.:
·
muligheden for højere minimumssatser;
·
yderligere harmonisering af afgiftssatserne;
15150/04 (Presse 339)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0016.png
7.XII.2004
·
ændringer i afgiftssatsernes struktur, f.eks. med hensyn til stille og mousserende vine;
·
toldnomenklaturkoder;
·
klassificeringen af alkoholholdige drikkevarer.
*
*
*
Formandskabet orienterede under frokosten ministrene om resultaterne af Eurogruppens møde den
6. december og havde en udveksling af synspunkter om spørgsmålet om punktafgifter på alkohol
(jf. s. 15).
Rådets formand meddelte ministrene, at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet om en for-
længelse af mandatet for Det Interinstitutionelle Overvågningsudvalg, der blev nedsat i 2002, for at
vurdere fremskridtene med gennemførelsen af Lamfalussy-strategien for så vidt angår regulering af
værdipapirmarkederne. Forlængelsen vil gælde indtil 2007 og vil også omfatte bank- og forsik-
ringssektorerne.
Enigheden vil blive bekræftet ved en udveksling af skrivelser mellem de tre berørte institutioner:
Kommissionen, Parlamentet og Rådet. Hver institution vil udpege to eksperter til gruppen; de prak-
tiske arrangementer forbliver uændrede. Lamfalussy-strategien, som blev indført af Det Europæiske
Råd i Stockholm i 2001, vedrører fleksibel regulering, der tager sigte på at reagere på både mar-
kedsudviklinger og reguleringsstandarder, samtidig med at beslutningsprocessen fremskyndes.
AKTIVITETER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET
Følgende aktiviteter fandt sted i tilknytning til samlingen i Rådet:
– trojkamøde med Europa-Parlamentet om de overordnede økonomisk-politiske retnings-
linjer;
– dialog om den makroøkonomiske politik;
Repræsentanter for Rådet, Kommissionen og Den Europæiske Centralbank mødtes med
arbejdsmarkedets parter til det ellevte møde i den makroøkonomiske dialog på politisk ni-
veau;
15150/04 (Presse 339)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
– undertegnelse af aftaler med Liechtenstein, Monaco og San Marino om beskatning af
indtægter fra opsparing.
I henhold til disse aftaler forpligter Liechtenstein, Monaco og San Marino sig til fra den
1. juli 2005 at anvende foranstaltninger svarende til dem, der er fastlagt i EU's direktiv om
beskatning af indtægter fra opsparing. Disse omfatter kildeskat af renter af opsparing, der
udbetales til hjemmehørende i EU-medlemsstater, en mekanisme, der muliggør deling af
provenuet med den medlemsstat, hvor rentemodtageren er hjemmehørende, frivillig oplys-
ning af rentebetalinger, hvis skatteyderen giver sit samtykke, og udveksling af oplysninger
efter anmodning i tilfælde af skattesvig eller lignende. Aftalen indeholder også en revi-
sionsklausul, der gør det muligt at tilpasse betingelserne efter den internationale udvikling.
15150/04 (Presse 339)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0018.png
7.XII.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Beskatningsordninger ved fusion *
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om forbedring af ordningen for selskabsbe-
skatning ved fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier i forskellige medlemsstater
(15341/04).
Formålet med forslaget er at bidrage til at fjerne hindringerne for det indre markeds funktion ved
ændring af direktiv 90/434/EØF om EU's fælles beskatningsordning.
Nye bestemmelser i direktivudkastet vedrører:
·
udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte de former for spaltning, hvor det selskab,
der overfører grene af virksomheden, ikke opløses
·
udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte virksomheder, som gennemfører grænse-
overskridende aktiviteter i Fællesskabet
·
tilføjelse af europæiske aktieselskaber (Societas
Europaea
eller SE) og andelsselskaber
(SCE) på listen over europæiske selskaber, der er omfattet af direktivet
·
mulighed for medlemsstaterne for ikke at anvende direktivets bestemmelser i forbindel-
se med beskatning af visse selskabsskattepligtiges direkte eller indirekte selskabsdelta-
gere
·
personer med interesser hos selskabsdeltageren beskattes ikke i forbindelse med om-
struktureringer
·
præcisering af anvendelsen af reglerne på transaktioner vedrørende omstilling af grene i
en virksomhed til datterselskaber
·
ændring af definitionen af ombytning af aktier
·
ændring af anvendelsesområdet for en bestemmelse, der skal forhindre skatteundgåelse
og skatteunddragelse
15150/04 (Presse 339)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0019.png
7.XII.2004
Monaco - Aftale om beskatning af indtægter fra opsparing
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse af en aftale og et aftalememorandum
med Monaco om beskatning af indtægter fra opsparing
(14774/04).
Formålet med aftalen er at sikre beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger gen-
nem vedtagelse af foranstaltninger svarende til dem, der anvendes i Fællesskabet, og som er fastlagt
i Rådets direktiv 2003/48/EF.
I henhold til aftalen beholder Monaco 25% af det provenu, der fremkommer som følge af kildeskat-
ten, og overfører 75% af provenuet til den medlemsstat i Det Europæiske Fællesskab, hvor den ret-
mæssige ejer har sin bopæl.
Finansiel bistand til Serbien og Montenegro samt til Bosnien-Hercegovina
Rådet vedtog afgørelser om yderligere makrofinansiel bistand til Serbien og Montenegro, samt til
Bosnien og Hercegovina med henblik på at sikre en holdbar betalingsbalancesituation og styrke
begge landes reservestillinger
(14740/04 og 14738/04).
De to afgørelser muliggør udbetaling af bistandsmidler og lån efter den 9. november 2004, idet lan-
dene fortsat har behov for ekstern finansiel støtte ud over den, de modtager fra internationale finan-
sielle institutioner.
Ikke-finansielle kvartalsregnskaber
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning, om fastlæggelse af en ramme for med-
lemsstaternes bidrag til udarbejdelse af ikke-finansielle kvartalsregnskaber efter institutionelle sek-
torer
(14658/04).
Det anses for nødvendigt at udarbejde ikke-finansielle kvartalsregnskaber med henblik på analyse af
cykliske bevægelser i EU's økonomi og af hensyn til den monetære politik i den økonomiske og
monetære union (ØMU). Der er behov for oplysninger, for at man kan få et overblik over de institu-
tionelle sektorers økonomiske adfærd og samspillet mellem dem, jf. den handlingsplanen om
ØMU's statistiske behov, som Rådet (økonomi og finans) godkendte i september 2000.
De vigtigste emner, der behandles i forordningsudkastet er:
Definitioner and standarder.
For data gælder de standarder, definitioner, klassifikationer og regn-
skabsregler, der er fastlagt i forordning (EF) nr. 2223/96 ("ENS-forordningen").
15150/04 (Presse 339)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
Indberetningsforpligtelser.
Medlemsstaterne indberetter data for sektoren udlandet og sektoren of-
fentlig forvaltning og service. Lande, hvis BNP er under 1% af totalen for EU25 skal ikke indberet-
te andre sektorers transaktioner (virksomheder og husholdninger).
Tidskrav.
Medlemsstaterne skal forelægge kvartalsvise sektorregnskaber senest 90 dage efter ud-
gangen af det kvartal, disse data vedrører.
Krav om konsistens.
De data, der forelægges, skal være konsistente med de ikke-finansielle kvar-
talsregnskaber for den offentlige forvaltning og de kvartalsvise hovedaggregater for den samlede
økonomi.
Dobbeltbeskatning af forbundne foretagender - Adfærdskodeks
Rådet nåede til politisk enighed om en adfærdskodeks for gennemførelse af EU's konvention om
ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
("voldgiftskonventionen") og om de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af konventionen
(12695/04
and 12694/2/04).
Voldgiftskonventionen er et instrument, der giver de skattepligtige ret til at indlede en procedure og
en forhandlingsproces mellem de kompetente myndigheder i tilfælde af dobbeltbeskatning som føl-
ge af korrektion af interne afregningspriser mellem forbundne virksomheder.
Konventionen fastægger en voldgiftsprocedure og fastsætter en frist på to år for forhandlingsproces-
sen, hvis de kompetente myndigheder ikke kan blive enige om, hvordan en sag skal afgøres. Hoved-
formålet er, at der i tide træffes afgørelser og stilles sikkerhed for, at dobbeltbeskatning undgås.
Adfærdskodeksen er et politisk tilsagn, som ikke berører medlemsstaternes rettigheder og forplig-
telser i medfør af traktaten.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Rådet noterede sig en situationsrapport
(15317/04)
om en adfærdskodeks for erhvervsbeskatning og
godkendte følgende konklusioner:
"Rådet
bifalder de fremskridt, der er gjort i Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning),
som beskrevet i rapporten (dok. 15317/04 FISC 249);
noterer sig, at beskrivelserne i bilag 2 til dok. 15317/04 FISC 249 udgør et godkendt grundlag for
vurderingen af rollback;
15150/04 (Presse 339)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
noterer sig, at Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen har vurderet de foreslåede reviderede foran-
staltninger og foranstaltninger til erstatning for de foranstaltninger, der er opført i bilag 2 (B) til
dok. 15317/04 FISC 249, i forhold til kriterierne i adfærdskodeksen, og har fastslået, at ingen af dis-
se er skadelige i den i adfærdskodeksen anførte betydning;
er enigt om, at de foreslåede reviderede eller nye foranstaltninger, der er opført i bilag 2 (B) til
dok. 15317/04 FISC 249, er tilstrækkelige til, at der kan opnås rollback af alle de skadelige karakte-
ristika ved foranstaltningerne;
er enigt om, at der indrømmes en forlængelse ud over 2005 af de fordele, som er omhandlet i punkt
37 i rapporten fra Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (dok. 15317/04 FISC 249);
anmoder gruppen om fortsat at overvåge standstill og gennemførelsen af rollback og rapportere til
Rådet inden afslutningen af det luxembourgske formandskab."
MOMS - Det Forenede Kongerige - Udgifter til vejkøretøjer
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af den bemyndigelse, Det Forenede Kongerige fik i 1998
til at begrænse lejeres og leasingtageres fradragsret til 50% af den indgående afgift på leje og lea-
sing af firmabiler, når disse også anvendes til private formål
(14593/04).
Afgørelsen tillader endvidere Det Forenede Kongerige kan ligeledes undlade at sidestille anvendel-
se til privat brug af en bil, der er bestemt for virksomheden, og som en afgiftspligtig person har lejet
eller leaset, med tjenesteydelser mod vederlag. Lejere/leasingtagere er ifølge afgørelsen fritaget for
at føre kørselsregnskab over privatkørsel i firmabiler og for at svare afgift af privatkørsel i den en-
kelte bil. Der er altså tale om en forenkling, som derudover også begrænser mulighederne for mis-
brug gennem ukorrekt bogføring.
Denne særforanstaltning er en fravigelse af de almindelige regler om omsætningsafgift som fastsat i
direktiv 77/388/EØF. Den finder anvendelse indtil nye EF-regler træder i kraft, eller senest indtil
den 31. december 2007.
MOMS - Frankrig og Spanien - Investeringsguld
Rådet vedtog to afgørelser om forlængelse af gyldighedsperioden for den bemyndigelse, der er ind-
rømmet hhv. Frankrig og Spanien til at medregne værdien af det guld, der anvendes af leverandøren
og stilles til rådighed af modtageren, i beskatningsgrundlaget i de tilfælde, hvor leverancen af guld
til tjenestemodtageren er fritaget for moms
(14595/04 og 14592/04).
Formålet med de to afgørelser er at undgå misbrug af undtagelsen for investeringsguld og derved
forhindre visse former for skattesvig og -unddragelse.
15150/04 (Presse 339)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
Disse særlige foranstaltninger er en fravigelse af de almindelige regler om omsætningsafgifter i
medfør af direktiv 77/388/EØF. De finder anvendelse indtil nye EF-regler træder i kraft, eller indtil
den 31. december 2009 afhængigt af, hvilken af de to datoer der indtræder først.
MOMS - Frankrig og Italien - Mont Blanc- og Fréjus-tunnellerne
Rådet vedtog en beslutning om forlængelse af den bemyndigelse, der er indrømmet Frankrig og Ita-
lien med henblik på at forenkle den måde, som momsen beregnes og afregnes på ved gennemkørsel
af Mont Blanc- (Monte Bianco) og Fréjus-tunnellerne
(14591/04).
For begge tunneller betragtes hele kørebanens længde i tunnellen som tilhørende det land, hvorfra
indkørslen til tunnellen sker. Ved det franske betalingsanlæg vil der således blive pålagt fransk
moms på hele afgiftsbeløbet for alle gennemkørsler, der starter fra den franske side og en tilsva-
rende mekanisme gælde for alle gennemkørsler, der starter fra den italienske side.
Denne særlige foranstaltning er en fravigelse af de almindelige regler om omsætningsafgifter i med-
før af direktiv 77/388/EØF.
Finansforordningen, overvågning og stabilitet - rapport for 2002
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet har gennemgået de forskellige anbefalinger i Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs rap-
port fra 2002 om regulering, tilsyn og stabilitet på det finansielle område. Rådet noterer sig med til-
fredshed de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfølgningen af disse anbefalinger på navnlig tre
områder:
Udvidelse af Lamfalussy-rammerne til at omfatte alle sektorer
Rådet noterer sig især med tilfredshed oprettelsen af Det Europæiske Banktilsynsudvalg
(CEBS) og Det Europæiske Tilsynsudvalg for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensions-
ordninger (CEIOPS). Det konstaterer, at de nye udvalg allerede bidrager til reguleringsfor-
beredelsesarbejdet, tilsynssamarbejdet, skabelsen af konvergens med hensyn til tilsyns-
praksis samt vurderingen af den finansielle stabilitet. Det mærker sig ligeledes, at de nye
udvalg har fastlagt almindelige principper for samarbejde, og tilskynder dem til at sikre re-
levant samordning. Rådet noterer sig endvidere med tilfredshed Kommissionens fortsatte
bestræbelser for yderligere at forbedre Lamfalussy-rammerne ved at gøre dem mere gen-
nemsigtige og ved at involvere relevante parter i lovgivningsprocessen. Rådet forventer, at
udvidelsen af Lamfalussy-strukturen til at omfatte alle finansielle sektorer bliver imple-
menteret hurtigt i praksis, så snart udvidelsen er blevet formelt vedtaget.
15150/04 (Presse 339)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
I lyset af udviklingen og tendenserne på EU's finansmarkeder for tiden og under hensyn til,
at niveau 3-udvalgsstrukturen ikke udtrykkeligt omfatter finansielle konglomerater, opfor-
drer Rådet Udvalget for Finansielle Konglomerater og Kommissionen til at afklare, hvor-
dan der i reguleringsprocessen vil blive rådgivet om finansielle konglomerater.
Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser (FSC)
Rådet noterer sig med tilfredshed den væsentlige merværdi, som FSC til dato har leveret i
kraft af strategiske overvejelser, overvågning og rådgivning om en række spørgsmål, her-
under navnlig om den fremtidige strategi for finansiel integration og om stabilitets- og kri-
sestyring, hvilket har gjort det lettere for ministrene at fastlægge yderligere politiske tiltag.
Udviklingen på finansmarkederne for tiden vil få indvirkning på arbejdsbyrden i den
kommende tid, som vil kræve en betydelig indsats af finansministerierne og FSC. Kom-
missionen og medlemmerne af FSC opfordres til at sikre, at der er adgang til den fornødne
sagkundskab på de forskellige relevante områder af FSC's arbejde.
Med hensyn til FSC's fremtidige arbejde foreslår Rådet, at FSC i 2005 fokuserer på i) fort-
sat at forbedre af krisestyringsarrangementerne ved i samarbejde med repræsentanter for
centralbankerne og tilsynsmyndighederne at udarbejde et forslag til et aftalememorandum
om krisestyring og en krisesimulationsøvelse, ii) at udarbejde en strategisk oversigt over,
hvordan EU-rammerne for finansiel regulering og finansielt tilsyn bør udbygges i de næste
par år set ud fra finansministeriernes synspunkt og iii) at vurdere Kommissionens forestå-
ende meddelelse om den fremtidige strategi for finansielle tjenesteydelser.
Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs panel vedrørende finansiel stabilitet
Rådet noterer sig ligeledes med tilfredshed de periodiske vurderinger af den finansielle
stabilitet og de anbefalinger af politiske tiltag på centrale områder, som Det Økonomiske
og Finansielle Udvalg (EFC) har leveret via sit panel vedrørende finansiel stabilitet. I dette
panel mødes med stor fordel højtstående repræsentanter for medlemsstaternes finansmini-
sterier, centralbanker og tilsynsmyndigheder og Kommissionen.
I lyset af udviklingen for tiden på EU's finansmarkeder opfordrer Rådet de relevante parter,
herunder navnlig niveau 3-udvalgene, til i deres fælles vurderinger systematisk og bredt at
fokusere på grænseoverskridende og horisontale spørgsmål.
Rådet opfordrer EFC til fortsat at aflægge rapport om disse spørgsmål mindst hvert halve
år på de uformelle møder mellem ministre og centralbankchefer.
15150/04 (Presse 339)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2004
Det næste skridt
På baggrund af ovennævnte gennemgang bekræfter Rådet endelig, at der skal foretages en
grundig evaluering af Lamfalussy-rammernes anvendelse på alle sektorer, når der er ind-
høstet væsentlige erfaringer med disse rammer. I den forbindelse erindrer Rådet om, at
samtlige elementer i Lamfalussy-rammerne regelmæssigt skal overvåges for at sikre, at den
nye struktur hurtigt implementeres i praksis. Næste gennemgang af rammerne vil finde
sted i foråret 2006."
Afregningspriser på erhvervsbeskatningsområdet
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilser Kommissionens beslutning om at fortsætte arbejdet i det fælles EU-forum for interne
afregningspriser (JTPF) i en periode på to år fra den 1. januar 2005 velkommen.
Rådet tilslutter sig og støtter fuldt ud det arbejde, JTPF udfører med at undersøge de praktiske pro-
blemer, der er forbundet med anvendelsen af skattereglerne vedrørende interne afregningspriser i
det indre marked.
Rådet ser med tilfredshed på JTPF's første rapport fra december 2003, som Kommissionen frem-
sendte via sin meddelelse af 23. april 2004, og på forslaget til en adfærdskodeks for den faktiske
gennemførelse af voldgiftskonventionen, som Rådet skal godkende den 7. december 2004.
Rådet noterer sig, at JTPF agter formelt at vedtage sit arbejdsprogram for 2005 og 2006 på næste
møde berammet til den 14. december 2004. Udkastet til arbejdsprogram omfatter såvel spørgsmål,
der er overført fra 2002-arbejdsprogrammet som en række nye spørgsmål.
Rådet er enigt i, at forummet bør fortsætte sit arbejde på samme grundlag som det, der blev aftalt
ved dets oprettelse.
Dette betyder, at JTPF's arbejde skal være i overensstemmelse med og supplere OECD's retnings-
linjer for multinationale selskaber og skattemyndighederne vedrørende interne afregningspriser
(Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations), som er den
grundlæggende globale ramme for de interne afregningspriser i en større international sammen-
hæng.
Arbejdet i JTPF må ikke lægge hindringer i vejen for mere globale løsninger inden for den pågæl-
dende OECD-ramme. Arbejdet i JTPF må heller ikke gribe ind i eller hindre arbejdet i andre institu-
tionelle grupper, der drøfter fiskale spørgsmål, herunder Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen."
15150/04 (Presse 339)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0025.png
7.XII.2004
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Det europæiske kriminalpræventive net - Rapport for 2003
Rådet noterede sig 2003-årsrapporten vedrørende det europæiske kriminalpræventive net (EUCPN)
og vedtog følgende konklusioner:
"2003-årsrapporten vedrørende det europæiske kriminalpræventive net (EUCPN) behandler blandt
andet:
en oversigt over institutionelle og organisatoriske spørgsmål
den konkrete udvikling af nettet, idet der peges på en række konkrete mål og aktivite-
ter/initiativer, der er gennemført i nettets andet leveår
udviklinger i EU's politik for kriminalitetsforebyggelse
andet arbejdsprogram for 2003-2004 for det europæiske kriminalpræventive net
(EUCPN), som godkendt af EUCPN den 24. februar 2003
fremtidsudsigter for det europæiske kriminalpræventive net og de problemer, der er
konstateret undervejs
Rådet:
modtager med interesse årsrapporten og tilslutter sig indholdet heraf som gengivet i doku-
ment 13421/04 CRIMORG 102.
betragter indholdet af rapporten som en del af den evaluering af EUCPN, der er gengivet i
dokument 13419/04 CRIMORG 100.
henviser til Rådets konklusioner, som tager udgangspunkt i udkastet til evalueringsrapport
i dokument 13420/04 CRIMORG 101."
15150/04 (Presse 339)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453415_0026.png
7.XII.2004
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Kina - Koks i stykker
Rådet vedtog en forordning om forlængelse indtil den 15. december 2005 af suspensionen af den
antidumpingtold, der er indført ved Kommissionens beslutning nr. 2730/2000/EKSF, på importen af
koks i stykker med en diameter på over 80 mm med oprindelse i Folkerepublikken Kina
(14934/04).
15150/04 (Presse 339)
26
DA