Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2628 - økofin Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. december 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 7. december
2004 – vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedr. dagsordens-
punkt 12.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
30. novem
F7
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til justering af EU-ansattes pensionsbi-
drag og den anvendte rentesats ved overførsler mellem nationale
pensionsordninger og fællesskabsordningen
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt et forslag (KOM (2004) 743) om at opjustere de EU-
ansattes pensionsbidrag opgjort som en procentsats af de ansattes grundløn. Der
foreslås en stigning fra 9,25 pct. til 9,75 pct. med virkning fra 1. juli 2004. I den nye
personalevedtægt, som trådte i kraft 1. maj 2004, forudses en større evaluering af
pensionsbidraget hvert 5. år, som skal opdateres årligt af Kommissionen. Det kon-
krete forslag er en konsekvens af den første 5-årsevaluering efter personalevedtæg-
tens vedtagelse. Samtidig foreslås en opjustering af den rentesats, som anvendes ved
overførsler mellem nationale pensionsordninger og fællesskabsordningen, fra 3,5
pct. til 3,9 pct., jf. nedenfor.
De ansatte er ifølge EU’s personalevedtægt forpligtet til at afholde 1/3 af de frem-
tidige omkostninger ved EU’s pensionssystem, mens den resterende andel afholdes
via EU’s budget. EU’s pensionssystem er et såkaldt ”pay-as-you-go”-system, hvor
udgifterne afholdes årligt via EU-budgettet og de ansattes bidrag, mens der ikke
findes en egentlig pensionsfond.
Ifølge den foretagne 5-årsevaluering af de ansattes bidrag svarer 1/3 af de fremtidi-
ge omkostninger til en bidragssats på 10,43 pct. Imidlertid sætter EU’s personale-
vedtægt et loft for, hvor hurtigt de ansattes pensionsbidrag må stige efter vedtagel-
sen af den nye vedtægt. Således kan bidraget pr. 1. juli 2004 maksimalt udgøre 9,75
pct., jf. Kommissionens fremlagte forslag. Pr. 1. juli 2005 kan bidraget opjusteres
yderligere til 10,25 pct., mens der pr. 1. juli 2006 og frem ikke længere er lofter for
bidraget.
De EU-ansatte skal som anført afholde 1/3 af de samlede omkostninger ved EU’s
pensionssystem. Imidlertid tilskrives de ansattes bidrag en årlig forrentning, som det
også sker i et normalt fondsbaseret pensionssystem, hvorfor det faktiske bidrag fra
de ansatte svarer til noget mindre end 1/3 af de fremtidige udgifter. Kommissionen
foreslår den årlige forrentning sat op fra 3,5 pct. til 3,9 pct. med virkning fra 1. ja-
nuar 2005. Renten fastsættes i overensstemmelse med personalevedtægten på bag-
grund af et prisjusteret 12-årigt gennemsnit af renten på statslige obligationer i med-
lemslandene. Renten skal reguleres årligt som led i Kommissionens årlige opdate-
ring af 5-årsevalueringerne vedr. de ansattes pensionsbidrag.
Den samme rente på nu 3,9 pct. vil blive anvendt ved overførsler af pensionsopspa-
ring mellem nationale pensionsordninger og fællesskabsordningen i forbindelse
med, at f.eks. nationale embedsmænd ansættes ved EU, eller EU-embedsmænd
overgår til ansættelse i de nationale administrationer. En EU-embedsmand, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
overgår til ansættelse i sin nationale administration, vil således fx få overført en sum
til sin nationale pensionsordning svarende til sin årlige indbetaling til EU’s pensi-
onssystem gange 3 tilskrevet en årlig forrentning på 3,9 pct.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU-ansattes ansættelsesforhold kan det kun
behandles på EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser. En ved-
tagelse af forslaget vil isoleret set indebære en årlig merindtægt for EU-budgettet på
9,3 mio. euro svarende til en årlig reduktion af det danske bidrag til EU’s budget på
ca. 1,5 mio. kr.
4. Forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.