Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2627 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453420_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15140/04 (Presse 338)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2624. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 6.-7. december 2004
Formand
Hans HOOGERVORST
Nederlandenes minister for sundhed, velfærd og sport
Aart Jan DE GEUS
Nederlandenes arbejds- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
15140/04 (Presse 338)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0002.png
6.-7.XII.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om mini-
mumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici
på grund af optisk stråling.
Rådet godkendte en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv om gennemførelse af lige-
behandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejdet udgave) og
et udkast til beslutning, der forlænger varigheden af to programmer på området ligestilling mellem
mænd og kvinder, således at deres udløb falder sammen med udløbet af de nuværende finansielle
overslag (den 31. december 2006).
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse af en fælles aktion om Den Europæiske Unions poli-
timission (EUPM) i Bosnien-Hercegovina, hvori der fastsættes et beløb på 17,4 mio. EUR til dæk-
ning af de løbende driftsudgifter i 2005.
Rådet vedtog to forordninger om forbud mod produktion, import og distribution af medaljer og
møntefterligninger, der ligner euromønter, i kommercielt øjemed.
Rådet vedtog EU's fælles holdninger med henblik på de næste tiltrædelseskonferencer med
Bulgarien og Rumænien.
Rådet vedtog en forordning, der fastsætter orienteringspriserne og EF-producentpriserne for visse
fiskevarer for fangståret 2005.
15140/04 (Presse 338)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0003.png
6.-7.XII.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SUNDHED ..................................................................................................................................... 7
Bekæmpelse af hiv/aids.......................................................................................................... 7
Lægemidler til pædiatrisk brug............................................................................................... 9
Ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer ................................................................ 11
Zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, eller som for nylig er opstået - Rådets
konklusioner ........................................................................................................................ 13
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK .................................................................................. 16
Arbejdstageres sundhed og sikkerhed - Optisk stråling......................................................... 16
Arbejdstid ............................................................................................................................ 17
Migration og integration ...................................................................................................... 19
Den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden i forbindelse med Lissabon-
strategien ............................................................................................................................. 20
Ligebehandling af mænd og kvinder - beskæftigelse og erhverv (omarbejdet udgave).......... 22
Ligestilling mellem mænd og kvinder - Handlingsprogrammer ............................................ 23
Beijing-handlingsplanen - Rådets konklusioner.................................................................... 24
Eventuelt.............................................................................................................................. 29
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
1
Korea - Rammeaftale - Udvidelsen af EU ........................................................................................................30
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15140/04 (Presse 338)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's politimission i Bosnien-Hercegovina - 2005-budgettet .............................................................................30
ØKONOMI OG FINANS
Euromønter .....................................................................................................................................................30
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur - Island, Liechtenstein og Norge ...................................................30
UDVIDELSEN
Bulgarien og Rumænien -Tiltrædelseskonferencer............................................................................................31
FISKERI
Orienteringspriser 2005 ...................................................................................................................................32
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................32
15140/04 (Presse 338)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0005.png
6.-7.XII.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Rudy DEMOTTE
Freya VAN DEN BOSSCHE
Den Tjekkiske Republik:
Michael VÍT
Zdeněk ŠKROMACH
Danmark:
Henriette KJÆR
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Ulla SCHMIDT
Gerd ANDRES
Estland:
Marko POMERANTS
Grækenland:
Nikitas KAKLAMANIS
Panos PANAGIOTOPOULOS
Spanien:
Elena SALGADO MÉNDEZ
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Frankrig:
Xavier BERTRAND
Gérard LARCHER
Social- og sundhedsminister
Beskæftigelsesminister
Vicesundhedsminister med ansvar for beskyttelse af den
offentlige sundhed
Vicepremierminister og arbejds- og socialminister
Minister for familie- og forbrugeranliggender
Beskæftigelsesminister
Forbundsminister for sundhed og social beskyttelse
Parlamentarisk statssekretær for forbundsministeren for
økonomi og arbejde
Socialminister
Minister for sundhed og social samhørighed
Minister for beskæftigelse og social sikring
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Arbejds- og socialminister
Statssekretær for sygeforsikring under sundheds- og
socialministeren
Viceminister under ministeren for beskæftigelse, arbejde
og social samhørighed, med ansvar for arbejdsmarkeds-
forhold
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Irlands Ministerium for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for arbejds-
spørgsmål, herunder erhvervsuddannelse
Minister for social- og familiespørgsmål
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicestatssekretær, Sundhedsministeriet
Social- og arbejdsminister
Irland:
Peter GUNNING
Tony KILLEEN
Séamus BRENNAN
Italien:
Girolamo SIRCHIA
Mr Roberto MARONI
Cypern:
Christos TALIADOROS
Letland:
Eduards STIPRAIS
Litauen:
Romualdas SABALIAUSKAS
Vilija BLINKEVIČIŪTĖ
15140/04 (Presse 338)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0006.png
6.-7.XII.2004
Luxembourg:
Mars DI BARTOLOMEO
François BILTGEN
Ungarn:
Ferencné JAKAB
Gábor CSIZMÁR
Malta:
Louis DEGUARA
Nederlandene:
Johannes Franciscus HOOGERVORST
Aart Jan de GEUS
Henk van HOOF
Østrig:
Maria RAUCH-KALLAT
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Paweł SZTWIERTNIA
Rafał BANIAK
Portugal:
Luis Filipe PEREIRA
Luís Miguel PAIS ANTUNES
Slovenien:
Marjeta JAGER
Janez DROBNIČ
Slovakiet:
Ján GAJDOŠ
�½udovít KANÍK
Finland:
Nina VASKUNLAHTI
Tarja FILATOV
Sverige:
Morgan JOHANSSON
Hans KARLSSON
Det Forenede Kongerige:
John HUTTON
Gerry SUTCLIFFE
Chris POND
Sundheds- og socialminister
Arbejdsminister, minister for kultur, videregående
uddannelse og forskning samt minister for trossamfund
Honorær statssekretær, Sundhedsministeriet
Arbejds- og beskæftigelsesminister
Minister for sundhed, ældrespørgsmål og lokal sundheds-
pleje
Minister for sundhed, velfærd og sport
Arbejds- og socialminister
Statssekretær for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundsminister for sundhed og kvindespørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Understatssekretær, Socialministeriet
Sundhedsminister
Statssekretær under ministeren, med ansvar for arbejds-
spørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, familie- og socialminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Minister for arbejds-, social- og familiespørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Minister, Socialministeriet, med ansvar for folkesundhed
og sociale tjenester
Erhvervsministeriet, med ansvar for arbejdsmarkeds-
spørgsmål
Vicesundhedsminister
Statssekretær for arbejdsmarkedsforhold, konkurrence og
forbrugerne
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Kommissionen:
Markos KYPRIANOU
Vladimír ŠPIDLA
Günter VERHEUGEN
Medlem
Medlem
Medlem
15140/04 (Presse 338)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0007.png
6.-7.XII.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SUNDHED
Bekæmpelse af hiv/aids
Rådet havde en drøftelse af behovet for en
koordineret strategi til bekæmpelse af hiv/aids i EU og
de omkringliggende lande
på grundlag af nogle spørgsmål, som formandskabet havde stillet
(15192/04).
I forlængelse af Dublin-
1
og Vilnius
2
-erklæringerne, der blev vedtaget ved afslutningen på konfe-
rencerne "Breaking
the Barriers – Partnership to fight HIV/AIDS in Europe and Central Asia"
3
og
"Europe
and HIV/AIDS – New Challenges, New Opportunities"
4
, samt Kommissionens arbejds-
dokument om
en koordineret og integreret strategi for bekæmpelse af hiv/aids i Den Europæiske
Union og de omkringliggende lande
5
med Kommissionens tilsagn om at se på den nuværende situa-
tion tog Rådets drøftelse sigte på at udstikke retningslinjer for de fremtidige foranstaltninger til
bekæmpelse af sygdommen.
Det fremgik af drøftelserne, at en europæisk indsats for at bekæmpe hiv/aids er nødvendig på et
tidspunkt, hvor så farlig en sygdom ikke er under kontrol (i Østeuropa, Asien og også inden for EU)
og berører nye og særligt sårbare grupper (kvinder og børn).
1
Se
http://europa.eu.int/comm/health/ph_threats/com/aids/docs/dublin_decl.pdf
Se
http://europa.eu.int/comm/health/ph_threats/com/aids/ev_20040916_en.htm
Dublin, Irland, den 23. og 24. februar 2004.
Vilnius, Litauen, den 17. september 2004.
Se
http://europa.eu.int/comm/health/ph_threats/com/aids/docs/ev_20040916_rd01_en.pdf
2
3
4
5
15140/04 (Presse 338)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Det blev endvidere erkendt, at EU med henblik på denne bekæmpelse bør anvende sine ressourcer
effektivt med fokus på forebyggende foranstaltninger, navnlig ved at fremme forskning i at udvikle
en vaccine og støtte koordinering af indsatsen mellem medlemsstaterne.
Det blev understreget, at Kommissionen spiller en rolle med hensyn til at lette udvekslingen af god
praksis, og at der er behov for at forbedre samarbejdet med kandidatlandene og Verdenssundheds-
organisationen. Kommissionen blev opfordret til at arbejde videre med de tilsagn, der skitseres i
arbejdsdokumentet, idet den praktiske gennemførelse af den forebyggende indsats og behandling
dog er de nationale myndigheders ansvar. I den forbindelse blev også følgende spørgsmål rejst:
·
behovet for at gøre behandlingsformerne mere tilgængelige;
·
uddannelsens rolle med henblik på at ændre den enkeltes adfærd;
·
behovet for at bekæmpe diskrimination/isolation.
15140/04 (Presse 338)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0009.png
6.-7.XII.2004
Lægemidler til pædiatrisk brug
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af et nyligt fremsat forslag til forordning om
lægemidler til pædiatrisk brug (13880/04) og havde en foreløbig udveksling af synspunkter.
Forslaget imødekommer et behov, der blev behandlet i en rådsresolution fra december 2000
6
, hvori
Kommissionen blev opfordret til at forelægge forslag vedrørende udvikling af klinisk forskning for
at sikre, at der på EU-markedet findes medicin, der er fuldt ud tilpasset børns særlige behov.
Det vigtigste formål med forslaget er at forbedre børns sundhed, samtidig med at hindringer for
handelen med pædiatriske lægemidler i Fællesskabet fjernes. Med henblik herpå indeholder det en
kombination af forpligtelser og incitamenter, hvor den vigtigste forpligtelse er kravet om at levere
et pædiatrisk forskningsprogram som en del af proceduren for at opnå markedsføringstilladelse.
Incitamenter gives gennem forlængede enerettigheder eller for ikke-patenterede lægemidler indfø-
relsen af en ny type markedsføringstilladelse.
Den foreslåede ordning omfatter humanmedicinske lægemidler som omhandlet i direktivet om
oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler.
Forslaget indfører også et par ændringer til forordningen om indførelse af et supplerende beskyttel-
sescertifikat for lægemidler
7
, direktivet om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicin-
ske lægemidler
8
og forordningen om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og
overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler
9
, der alle er udarbejdet i fuld overens-
stemmelse med EU's direktiv om kliniske forsøg
10
.
6
Se pressemeddelelse 14517/00.
Forordning (EØF) nr. 1768/92 (EFT L 182 af 2.7.1992, s. 1), senest ændret ved tiltrædelsesakten af 2003.
7
8
Direktiv 2001/83/EF (EFT 311 af 28.11.2001, s.67), senest ændret ved direktiv 2004/27/EF (EUT L 136 af
30.4.2004, s. 34).
Forordning (EF) nr. 726/2004 (EUT L 136 af 30.4.2004, s. 1).
Direktiv 2001/20/EF (EFT L 121 af 1.5.2001, s. 34).
9
10
15140/04 (Presse 338)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Målene med forslaget er:
– at garantere, at lægemidler, der anvendes til børn, er baseret på forskning af høj kvalitet;
– at attestere, at lægemidler, der anvendes til børn, er behørigt godkendt;
– at forbedre informationen vedrørende anvendelse af specifikke lægemidler til børn;
idet unødvendige kliniske forsøg med børn undgås.
15140/04 (Presse 338)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse noterede Rådet sig en situationsrapport vedrørende
behandlingen af et forslag til forordning om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
(11646/03).
Rådet havde på ny en udveksling af synspunkter med henblik på at udstikke retningslinjer for det
videre arbejde, med særlig vægt på:
a)
lovgivningens og andre fællesskabsforanstaltningers rolle med hensyn til at sikre fyldest-
gørende oplysninger, der sætter forbrugeren i stand til at vælge sunde fødevarer, i forbin-
delse med den overordnede fællesskabsstrategi til bekæmpelse af trusler mod folkesund-
heden som f.eks. fedme og overvægt;
begrebet
"ernæringsprofiler"
som et instrument, der skal hjælpe forbrugeren til at vælge
sunde fødevarer.
b)
Delegationerne udtrykte tilfredshed med Kommissionens forslag, idet de betragtede det som et pas-
sende middel blandt flere andre (f.eks. ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger) til at hjælpe for-
brugeren med at foretage et valg på kvalificeret grundlag.
De erkendte endvidere generelt, at anvendelsen af begrebet
"ernæringsprofiler"
kan bidrage til at nå
de ønskede mål, selv om der efter deres opfattelse er brug for yderligere præcisering og forbedring.
De tilskyndede navnlig Kommissionen og De Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte over-
vejelserne om dette spørgsmål.
Ernæringsprofilen
fastsætter de betingelser, som en fødevare skal opfylde for at kunne forsynes
med en anprisning, således at det sikres, at den sundheds- eller ernæringsinformation, der gives i
anprisningen, bidrager til forbrugerens sunde kost.
Harmonisering på fællesskabsplan af bestemmelserne om anprisninger vil bidrage til beskyttelse af
forbrugerne og folkesundheden og fjerne de hindringer for et velfungerende indre marked, der skyl-
des sameksistensen af forskellige nationale lovgivninger.
15140/04 (Presse 338)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0012.png
6.-7.XII.2004
Fødevareindustrien har reageret på en stigende forbrugerinteresse i de oplysninger, der er anført på
mærkningen af fødevarer, ved at fremhæve produkters næringsværdi ved hjælp af anprisninger i
kommerciel kommunikation (mærkning, præsentation og reklame).
For at undgå at vildlede forbrugerne og for at sikre, at anprisninger anvendes rigtigt som et mar-
kedsføringsredskab, er formålet med den foreslåede forordning alene at tillade anprisninger
11
, der er
klare og meningsfyldte for forbrugeren, på visse betingelser og efter en uafhængig videnskabelig
vurdering og en EF-godkendelse. Den person, der markedsfører fødevaren, bør kunne begrunde
anprisningen.
Den foreslåede forordning dækker fødevarer, der skal leveres som sådanne til slutbrugeren eller
leveres til restauranter, hospitaler, skoler, kantiner og lignende storkøkkener.
11
En anprisning er en meddelelse, der erklærer, foreslår eller antyder, at en fødevare har særlige egenskaber; en
sundhedsanprisning er en anprisning, der erklærer, foreslår eller antyder, at der er en forbindelse mellem en
fødevare og sundhed; en ernæringsanprisning er en anprisning, der erklærer, foreslår eller antyder, at en
fødevare har særlige ernæringsegenskaber på grund af sit kalorieindhold eller sine næringsstoffer (f.eks.
"fedtfattig" "stort C-vitamin-indhold", "proteinrig").
15140/04 (Presse 338)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, eller som for nylig er opstået - Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION:
1.
NOTERER SIG, at zoonoser og navnlig zoonotiske sygdomme, der er under udvikling,
eller som for nylig er opstået, kan udgøre en alvorlig trussel mod sundheden.
NOTERER SIG ENDVIDERE, at man ifølge forskerne må regne med, at der vil opstå
influenzapandemier.
ERKENDER, at nogle af de faktorer, der øger risikoen for zoonotiske sygdomme, der er
under udvikling, eller som for nylig er opstået, er øget global rejseaktivitet, international
transport af dyr, klimaforandringer, ekspanderende befolkningsgruppers og dyrebestandes
indtrængen på tidligere uberørte levesteder og den omstændighed, at mennesker og dyr i
flere egne af verden lever tæt sammen i det daglige.
ERKENDER ligeledes, at den risiko, som zoonotiske sygdomme, der er under udvikling,
eller som for nylig er opstået, udgør for folkesundheden, ikke kun kan betragtes som et
nationalt problem som følge af den frie bevægelighed for personer, tjenesteydelser og varer
inden for Den Europæiske Union.
ANERKENDER den indsats, som medlemsstaterne og Kommissionen gør for at træffe
effektive foranstaltninger på nationalt plan og samordne disse foranstaltninger på europæ-
isk plan, herunder øget overvågning af og kontrol med de vigtigste zoonoser.
HENVISER til den relevante lovgivning og det arbejde, der er gjort på dette område, her-
under:
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 2119/98/EF af 24. september 1998 om op-
rettelse af et net til epidemiologisk overvågning af og kontrol med overførbare syg-
domme i Fællesskabet
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om
generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæ-
iske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed
2.
3.
4.
5.
6.
15140/04 (Presse 338)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/99/EF af 17. november 2003 om over-
vågning af zoonoser og zoonotiske agenser og Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 2160/2003 af 17. november 2003 om bekæmpelse af salmonella og
andre bestemte fødevarebårne zoonotiske agenser
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 851/2004 af 21. april 2004 om
oprettelse af et europæisk center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme.
7.
ANERKENDER de konklusioner for Europa, der findes i rapporten fra de fælles konsulta-
tioner mellem WHO, FAO og OIE om zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, eller
som for nylig er opstået (den 3.-5. maj 2004 i Genève), hvori det bl.a. hedder, at:
der er behov for en integration af folkesundheds- og dyresundhedspolitikkerne, for så
vidt angår overvågning af sygdomme, hurtig varsling og indsats og kontrol,
der er behov for øget støtte til at opbygge grundlæggende folkesundhedsrelaterede og
veterinære kapaciteter, herunder grunduddannelse, databasemodeller og -standarder
samt færdigheder i risikovurdering, risikostyring og risikokommunikation.
8.
UDTRYKKER TILFREDSHED med det nederlandske formandskabs initiativ til en poli-
tisk konference om en europæisk indsats mod zoonotiske sygdomme, der er under udvik-
ling, eller som for nylig er opstået, den 16.-17. september 2004.
FINDER, at der bør være mere udbredt forståelse for, at zoonotiske sygdomme, der er
under udvikling, eller som for nylig er opstået, er et vigtigt nationalt, europæisk og globalt
problem.
ERKENDER, at der er en følelse af, at det haster med at styrke den europæiske indsats,
både ud fra EF's synspunkt og i relation til det globale problem med zoonoser, og at der er
brug for støtte på globalt plan til WHO's, OIE's, FAO's og Codex Alimentarius' bestræbel-
ser på at forberede en effektiv indsats.
ER ENIGT OM, at folkesundhedsrisici fra zoonotiske sygdomme, der er under udvikling,
eller som for nylig er opstået, kræver en integreret strategi og en samordnet indsats fra alle
medlemsstaterne, som kan stå mål med omfanget og kompleksiteten af denne trussel.
9.
10.
11.
15140/04 (Presse 338)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
12.
KONKLUDERER, at der bør udarbejdes en europæisk handlingsplan for zoonosebered-
skab og kontrol med henblik på at iværksætte en tværsektoriel fællesskabsstrategi, som kan
reagere på risici fra zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, eller som for nylig er
opstået. Denne plan bør bl.a. omfatte integrerede folkesundheds- og dyresundhedspolitiske
foranstaltninger og relevante instrumenter og tage hensyn til henstillingerne fra konferen-
cen i Nederlandene vedrørende risikovurdering, risikostyring og risikokommunikation.
BIFALDER Kommissionens hensigt om at fremlægge forslag til en europæisk handlings-
plan for zoonoseberedskab og –kontrol.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til fuldt ud at udnytte samspillet mel-
lem eksisterende agenturer så som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, Det
Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme og Det Europæiske
Miljøagentur, så der bliver sammenhæng i deres arbejde, når denne plan skal gennemføres.
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til, hvor det er hensigtsmæssigt, at gen-
nemgå de lovgivningsmæssige og finansielle hindringer for en effektiv imødegåelse af
zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, eller som for nylig er opstået, og udarbejde
en sådan strategi, at der i det daglige sikres en integreret risikovurdering, risikostyring og
risikokommunikation - herunder samarbejde på tværs af sektorerne og etablering af et net
af laboratorier.
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at samordne de forskningsaktiviteter,
der tager sigte på at løse problemerne i forbindelse med forebyggelse og forvaltning af
zoonotiske sygdomme, herunder navnlig med henblik på syvende rammeprogram for
forskning og teknologisk udvikling.
ANMODER Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet om, i tæt samarbejde med Det
Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme og på grundlag af den
årlige EF-rapport om zoonoser at forelægge en detaljeret analyse af risikofaktorerne.
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at intensivere samarbejdet med de
relevante internationale og mellemstatslige organisationer, navnlig WHO, OIE, FAO og
Codex Alimentarius med henblik på at sikre en effektiv international koordination af akti-
viteterne vedrørende zoonotiske sygdomme, herunder inden for rammerne af det interna-
tionale sundhedsregulativ, når det er hensigtsmæssigt. Der bør med henblik på dette lægges
større vægt på teknisk og finansiel støtte til opbygning af udviklingslandenes kapacitet til
kontrol og udryddelse af zoonoser hos dyr."
13.
14.
15.
16.
17.
18.
15140/04 (Presse 338)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0016.png
6.-7.XII.2004
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
Arbejdstageres sundhed og sikkerhed - Optisk stråling
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om mini-
mumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici
på grund af fysiske agenser (optisk stråling)
(14979/04).
Det foreslåede direktiv:
fastlægger
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed
i forbindelse med arbejdstager-
nes eksponering for risici på grund af optisk stråling med det formål at opnå harmonisering
af kontrolordningerne mellem medlemsstaterne;
søger dette opfyldt ved at bygge på de anerkendte retningslinjer for begrænsninger for eks-
ponering, der er blevet udarbejdet af
the International Commission for Non-Ionising
Radiation Protection (ICNIRP).
Disse retningslinjer, som hviler på et videnskabeligt
grundlag, skal forebygge akutte og langsigtede virkninger for øjne og hud, der kan opstå
ved ekstremt høje eksponeringsniveauer;
pålægger
arbejdsgiverne
en række ansvarsområder, herunder krav om at udføre risiko-
vurderinger, nedbringe eksponeringen, iværksætte helbredskontrol og informere og ud-
danne arbejdstagerne;
skal finde anvendelse på en række
arbejdstagere,
f.eks. arbejdstagere, der arbejder med
lasere og elektrisk svejseudstyr, arbejdstagere i stål- og glasindustrien og arbejdstagere, der
arbejder med kunstig garvningvirksomhed.
Tanken er, at det foreslåede direktiv skal være det fjerde og sidste særdirektiv i forlængelse af afgø-
relsen fra 1999 om at opsplitte Kommissionens oprindelige forslag til direktiv om minimumsfor-
skrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes udsættelse for risici på grund af
fire forskellige fysiske agenser
12
. Særdirektiver om mekanisk vibration, støj og elektromagnetiske
felter og bølger er allerede blevet vedtaget.
Den tekst, der er opnået enighed om, skal efter endelig udformning på samtlige fællesskabssprog
vedtages i form af en fælles holdning uden yderligere debat på en kommende samling i Rådet og vil
blive fremsendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
12
KOM(92) 560 endelig SYN 449.
15140/04 (Presse 338)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0017.png
6.-7.XII.2004
Arbejdstid
Rådet gjorde fremskridt på en række centrale områder af forslaget til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæg-
gelse af arbejdstiden, som Kommissionen forelagde i september 2004.
Det bemærkes, at Kommissionens forslag først og fremmest tager sigte på
a)
at indføre begreberne "vagtperiode" og "inaktiv del af vagtperioden" i direktivet af hensyn
til retssikkerheden og som følge af de seneste domme fra De Europæiske Fællesskabers
Domstol om definitionen af "arbejdstid"
13
.
at tage bestemmelserne i direktiv 2003/88/EF op til fornyet overvejelse for så vidt angår
muligheden og betingelserne for at afvige fra referenceperioden for beregningen af
den maksimale ugentlige arbejdstid
14
muligheden og betingelserne for at afvige fra den maksimale ugentlige arbejdstid,
hvis arbejdstagerne er indforstået hermed (opt out-bestemmelsen).
b)
Det første spørgsmål vedrører muligheden for at forlænge referenceperioden for beregning af den
maksimale arbejdsuge (48 timer) fra 4 til 12 måneder.
Mens standardreferenceperioden forbliver på 4 måneder som i det gældende direktiv, vedtog Rådet
foreløbigt at give medlemsstaterne mulighed for at udvide den til 12 måneder af objektive eller tek-
niske grunde eller af hensyn til arbejdets tilrettelæggelse, forudsat af at de almindelige principper
for beskyttelse af arbejdstagernes helbred overholdes, og forudsat at de berørte arbejdsmarkedspar-
ter høres.
13
SIMAP, C-303/98, Sml. 2000, s. I-07963, og Jaeger, C-151/02, endnu ikke offentliggjort.
Direktiv 2003/88/EF fastsætter en ugentlig gennemsnitlig arbejdstid (48 timer), som skal beregnes over en
referenceperiode (4 måneder).
14
15140/04 (Presse 338)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0018.png
6.-7.XII.2004
Det andet spørgsmål, som Rådet gjorde fremskridt med, vedrører "vagtperioder", dvs. det tidsrum,
hvori en arbejdstager skal stå til rådighed på arbejdspladsen for på arbejdsgiverens foranledning at
kunne udføre sin beskæftigelse eller sine opgaver.
Rådet har taget hensyn til EF-Domstolens domme i SIMAP- og Jaeger-sagerne, hvor Domstolen
fastslog, at den inaktive del af (lægers) vagtperioder skal betragtes som arbejdstid i henhold til
direktiv 2003/88/EF
15
.
På den baggrund nåede Rådet på basis af kompromistekster fra formandskabet til bred enighed om
tre nye definitioner, der skal indsættes i direktivet - "vagtperiode", "inaktiv del af vagtperioden"
(dvs. det tidsrum, hvori arbejdstageren har vagt, men hvor arbejdsgiveren ikke forlanger, at den
pågældende udfører sin beskæftigelse eller sine opgaver) og "arbejdsplads" - samt en ny artikel,
hvori det fastsættes, at det tidsrum, hvor arbejdstageren udfører sin beskæftigelse eller sine opgaver
i en vagtperiode, skal betragtes som arbejdstid, mens den inaktive del af vagtperioden ikke skal be-
tragtes som arbejdstid, medmindre andet er fastsat i national ret, en kollektiv overenskomst eller en
aftale mellem arbejdsmarkedets parter.
Rådet nåede også til bred enighed om et tredje spørgsmål vedrørende "kompenserede hvileperio-
der", som skal ydes i tilfælde, hvor der afviges fra direktivets bestemmelser om daglige og ugentlige
hvileperioder. Rådet drøftede et forslag fra formandskabet om, at der skal ydes kompenserende
hvile inden for 72 timer eller inden for en rimelig periode (højst 7 dage), der fastsættes i nationale
love eller administrative bestemmelser eller kollektive overenskomster eller aftaler mellem arbejds-
markedets parter.
Rådet havde også en indgående drøftelse om den såkaldte "opt out-bestemmelse" dvs. muligheden
for at fravige artikel 6 i direktiv 2003/88/EF (som begrænser den gennemsnitlige ugentlige arbejds-
tid til 48 timer) på baggrund af kompromisforslag fra formandskabet.
Selv om et stort flertal af medlemsstaterne mente, at formandskabets forslag var et godt udgangs-
punkt for drøftelserne, kunne der ikke opnås enighed om dette spørgsmål.
Der erindres om, at Kommissionens forslag påtænkte at ændre direktivets artikel 22 med henblik på
at prioritere kollektive overenskomster og begrænse individuel opt-out til de tilfælde, hvor der ikke
findes nogen kollektiv overenskomst og ingen arbejdstagerrepræsentanter, der er beføjede til at
indgå en sådan overenskomst, idet en sådan individuel opt-out desuden skulle underlægges strenge
betingelser.
I lyset af denne drøftelse opfordrede Rådet De Faste Repræsentanters Komité til at arbejde videre
med dette forslag i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse for hurtigst muligt at nå til enighed.
15
Det skal bemærkes, at direktiv 2003/88/EF hvad angår arbejdstid kun har to definitioner, hvor den ene
udelukker den anden: arbejdstid og hviletid.
15140/04 (Presse 338)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0019.png
6.-7.XII.2004
Migration og integration
Rådet godkendte Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om Kommissionens årsrapport om migration og
integration
(13691/04).
Beskæftigelsesudvalgets udtalelse, som blev vedtaget på mødet den 14. og 15. oktober, følger den
stadig relevante udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget fra oktober 2003 om indvandring, integration
og beskæftigelse, som blev godkendt af Rådet i december 2003
16
.
Formanden for Beskæftigelsesudvalget understregede i forbindelse med forelæggelsen,
at der er behov for at integrere migrations- og integrationsaspekter i alle relevante politik-
ker;
at der er behov for forskellige fremgangsmåder, for at integrationen kan lykkes, i betragt-
ning af de vidt forskellige situationer i medlemsstaterne såvel som indvandrernes forskel-
lige behov;
at beskæftigelse er et nøgleelement i integrationsprocessen, og at det derfor er nødvendigt,
at Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) inddrages fuldt ud i opfølg-
ningen af de fælles principper for integration
17
.
16
Se pressemeddelelse 15443/03.
Rådet (retlige og indre anliggender) nåede til enighed om de fælles grundprincipper for politikken for
integration af indvandrere den 19. november 2004 (se pressemeddelelse 14615/04).
17
15140/04 (Presse 338)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden i forbindelse med Lissabon-strategien
Rådet havde en indledende drøftelse af en ny social- og arbejdsmarkedspolitisk dagsorden på
grundlag af en note udarbejdet af formandskabet
(14920/1/04),
hvori der indkredses seks mulige
specifikke områder for en prioriteret indsats, den såkaldte A-C-T-I-O-N-plan:
·
Activation:
flere og bedre job vil kræve aktivering af Europas uudnyttede arbejdskraftpotentiale.
Et mere dynamisk og rummeligt arbejdsmarked med øget mobilitet på alle planer kan bidrage til
en øget deltagelse i arbejdsmarkedet
·
Commitment:
tilsagn fra aktører på alle relevante niveauer om at yde en indsats
·
Training:
investering i menneskelig kapital med henblik på at øge arbejdskraftens kvalifikationer
og produktiviteten på arbejdspladsen
·
Inclusion:
moderne og bæredygtige sociale beskyttelsessystemer, der sikrer, at de mest sårbare
grupper også inddrages
·
Organisation of work:
øget tilpasning for virksomheder og ansatte, så de bedre afspejler samfun-
dets forskelligartede behov og ønsker
·
Non-discrimination:
lige muligheder for alle til at deltage fuldt ud i alle livets aspekter og have
adgang til arbejde og tjenesteydelser.
Som afslutning på drøftelsen drog formanden for Rådet følgende konklusioner:
– delegationerne erkendte, at
det nu er tid til ACTION;
i den forbindelse må man kunne formidle
Lissabon-målsætningen bedre til borgerne
– Lissabon-målsætningen bør ikke ændres, og den nye social- og arbejdsmarkedspolitiske dags-
orden bør støtte gennemførelsen af Lissabon-målene
– afvejningen mellem de aspekter, der vedrører henholdsvis økonomi/vækst, beskæftigelse og
social- og arbejdsmarkedspolitik, er et afgørende element i Lissabon-strategien, idet de gensidigt
forstærker hinanden
15140/04 (Presse 338)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0021.png
6.-7.XII.2004
– delegationerne støttede generelt de seks områder, der er foreslået af formandskabet. Med hensyn
til "activation" blev det nævnt, at der er behov for at fastholde ældre arbejdstagere på arbejds-
markedet og at fremme integrationen af dårligt stillede unge (i den forbindelse blev der navnlig
udtrykt tilfredshed med det initiativ til en europæisk ungdomspagt, som den franske, svenske,
spanske og tyske delegation fremsatte i en skrivelse til formanden for Det Europæiske Råds
efterårsmøde i 2004). Delegationerne omtalte også behovet for at forene arbejds- og familieliv
(bedre infrastrukturer med hensyn til pasning af børn og ældre vil øge deltagelsen i det økonomi-
ske liv).
Andre spørgsmål, der blev nævnt under drøftelserne, var:
– behovet for at inddrage alle interessenter i processen med opfyldelse af Lissabon-målsætningen,
med særlig vægt på dialogen med arbejdsmarkedets parter
– behovet for bedre anvendelse af de værktøjer, der er til rådighed, navnlig den åbne koordina-
tionsmetode og strukturfondene.
Desuden godkendte Rådet en fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social
Beskyttelse vedrørende rapporten fra den gruppe på højt plan, der rådgiver Kommissionen med for-
beredelsen af midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien i marts 2005 (Kok-rapporten)
(15529/04).
Det forventes, at Kommissionen snart forelægger meddelelser vedrørende midtvejsrevisionen af
Lissabon-strategien samt om en ny social- og arbejdsmarkedspolitisk dagsorden, som der skal opnås
enighed om på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005.
Siden den uformelle rådssamling i Maastricht har formandskabet bestræbt sig på at skabe grundlag
for disse afgørelser ved at fremme en bred debat om de prioriteter, der skal tilgodeses med den
kommende social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden, samtidig med at der skal sættes fornyet
gang i Lissabon-strategien. Dette har været temaet for en række konferencer
18
, hvis resultater er
behandlet i en rapport fra formandskabet
(14921/04).
18
Navnlig "Social
Europe: let's deliver"
i Rotterdam.
15140/04 (Presse 338)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Ligebehandling af mænd og kvinder - beskæftigelse og erhverv (omarbejdet udgave)
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse vedtog Rådet en generel indstilling vedrørende et ud-
kast til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om gennemførelse af ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejdet udgave)
(15476/1/04).
Formålet med forslaget er at bidrage til retssikkerhed og klarhed ved at samle de vigtigste bestem-
melser på dette område i én tekst, samt at afspejle en vis udvikling i EF-Domstolens faste retsprak-
sis.
Forslaget tager sigte på at samle følgende syv eksisterende direktiver om ligebehandling af mænd
og kvinder på beskæftigelsesområdet i ét sammenhængende instrument:
·
Direktiv 75/117/EØF om lige løn;
·
Direktiv 76/207/EØF, som ændret ved direktiv 2002/73/EF om ligebehandling, for så vidt angår
adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse, forfremmelse samt arbejdsvilkår;
·
Direktiv om 86/378/EØF, som ændret ved direktiv 96/97/EF om ligebehandling inden for de
erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger;
·
Direktiv 97/80/EF, som ændret ved direktiv 98/52/EF om bevisbyrden i forbindelse med for-
skelsbehandling på grundlag af køn.
For yderligere oplysninger, se Kommissionens forslag (8839/04).
15140/04 (Presse 338)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0023.png
6.-7.XII.2004
Ligestilling mellem mænd og kvinder - Handlingsprogrammer
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse vedtog Rådet en generel indstilling vedrørende et ud-
kast til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
(14911/04)
om at forlænge varigheden af to pro-
grammer på området ligestilling af mænd og kvinder, således at deres udløb falder sammen med
udløbet af de nuværende finansielle overslag (den 31. december 2006).
Det drejer sig om programmet vedrørende fællesskabsstrategien for ligestilling mellem mænd og
kvinder (beslutning 2001/51/EF
19
) og EF-handlingsprogrammet til fremme af organisationer, der er
aktive på europæisk niveau inden for området ligestilling mellem mænd og kvinder (afgørelse
nr. 848/2004/EF
20
).
21
Forslaget indeholder en tilsvarende tilpasning af budgettet for disse to programmer.
19
EFT L 17 af 19.1.2001, s. 22.
EUT L 157 af 30.4.2004, s. 18.
I forbindelse med de finansielle overslag 2007-2013 har Kommissionen foreslået, at disse programmer erstattes
med et nyt fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress (11949/04).
20
21
15140/04 (Presse 338)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Beijing-handlingsplanen - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om seksuel chikane på arbejdspladsen ledsaget af indikatorer
for seksuel chikane, som forelagt af formandskabet i samarbejde med det foregående irske formand-
skab.
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
1.
Efter FN's fjerde Verdenskvindekonference i Beijing i 1995 anmodede Det Europæiske
Råd i Madrid (15.-16. december 1995) om en årlig gennemgang af medlemsstaternes gen-
nemførelse af Beijing-handlingsplanen.
Opfølgningen af processen i 1996 og 1997 viste, at der var behov for en mere vedvarende
og systematisk EU-overvågning og -vurdering af gennemførelsen af handlingsplanen.
Rådet besluttede den 2. december 1998, at den årlige vurdering af gennemførelsen af hand-
lings-planen skulle indeholde et forslag til et sæt kvantitative og kvalitative indikatorer og
benchmarking.
Rådet vedtog derfor den 22. oktober 1999 en række konklusioner, hvori det noterede sig de
foreslåede indikatorer vedrørende kvinders deltagelse i magten og beslutningsprocessen.
Rådet har efterfølgende vedtaget konklusioner vedrørende bedre sammenhæng mellem
arbejdsliv og familieliv (2000), lønforskelle (2001), vold mod kvinder i hjemmet (2002) og
kvinder og mænd inden for økonomisk beslutningstagning (2003).
Da Rådet vedtog sine konklusioner om vold mod kvinder i hjemmet (2002) noterede det
sig, at emnet vold mod kvinder kunne tages op igen, så det også omhandler andre perspek-
tiver og andre målgrupper.
I Rådets konklusioner fra 2003 opfordres der indtrængende til, at emnet seksuel chikane på
arbejdspladsen tages op, når medlemsstaternes gennemførelse af Beijing-handlingsplanen
gennemgås igen (2004).
2.
3.
4.
5.
6.
7.
15140/04 (Presse 338)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
8.
Daphne-programmet (2004-2008) er et program om forebyggelse af vold mod børn, unge
og kvinder med et budget på 50 mio. EUR for hele perioden.
Fremme af ligestillingen mellem mænd og kvinder og ikke-forskelsbehandling er blevet et
af hovedprincipperne for den yderligere udvikling og gennemførelse af EU' politik efter
Amsterdam- og Nice-traktatens ikrafttrædelse.
Det Europæiske Råd opfordrede den 20.-21. marts 2003 Europa-Kommissionen til i sam-
arbejde med EU's medlemsstater og med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde at
udarbejde en årlig rapport om udviklingen hen imod ligestilling mellem mænd og kvinder
samt retningslinjer for integrationen af kønsaspektet inden for politikområderne.
Det Europæiske Råd konkluderede den 25.-26. marts 2004, at "ligestillingspolitikker er
fremmende både for social samhørighed og for vækst" og at "få flere personer ud på ar-
bejdsmarkedet og fastholde dem dér betyder, at samspillet mellem skat og understøttelse
skal være af en sådan karakter, at der er en klar økonomisk gevinst ved at arbejde. Det
betyder også, at der skal udvikles særlige strategier til at øge kvinders og ældre arbejdsta-
geres beskæftigelsesfrekvens. En tilgang, der bygger på kønsmainstreaming, vil bidrage til
at nå de overordnede Lissabon-mål; for at tilskynde flere kvinder til at søge ud på arbejds-
markedet skal der tages skridt til at afhjælpe kønsbetingede lønforskelle, og der skal skabes
mere familievenlige arbejdspladser". Ministerkonferencen "Mangfoldighed og deltagelse:
kønsperspektivet", der blev afholdt den 6.-7. juli 2004 i Rotterdam, understregede behovet
for at tage konkrete skridt til at gennemføre disse konklusioner.
På denne konference blev det også understreget, at det er vigtigt, at der i højere grad gøres
brug af den europæiske beskæftigelsesstrategi og den europæiske strategi for social inte-
grering, der støttes af Den Europæiske Socialfond (ESF), herunder EU-initiativet EQUAL,
med henblik på at nå Lissabon-målene og fremme integrationen af kvinder på arbejdsmar-
kedet, især indvandrerkvinder og kvinder fra etniske mindretal, herunder foranstaltninger
til bekæmpelse af forskelsbehandling på arbejdspladsen.
9.
10.
11.
12.
15140/04 (Presse 338)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
13.
Det blev endvidere betonet på konferencen, at det er vigtigt at udvikle, vedtage og fuldt ud
gennemføre love og andre foranstaltninger, i det omfang det er nødvendigt, såsom politik-
ker og uddannelsesprogrammer, for at udrydde skadelig traditions- eller sædvanemæssig
praksis, herunder kvindelig omskæring, tidlige og tvungne ægteskaber og de såkaldte æres-
forbrydelser, som krænker kvinders og pigers menneskerettigheder og forhindrer kvinder i
at nyde godt af menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder, og i sam-
arbejde med lokale kvindegrupper at styrke den kollektive og individuelle bevidsthed om,
hvordan denne skadelige traditions- eller sædvanemæssige praksis krænker kvinders men-
neskerettigheder.
Konferencen understregede også betydningen af , at Europa-Kommissionen og de kom-
mende formandskaber i samarbejde med EU's medlemsstater udarbejder en situationsrap-
port om gennemførelsen af de ligestillingsindikatorer, som Rådet har vedtaget med henblik
på at gennemføre Beijing-handlingsplanen, og forelægger den på Det Europæiske Råds
forårsmøde i 2005 og på det 49. møde i FN's Kvindekommission om "Beijing + 10".
Det irske EU-formandskab har gennemført en omfattende undersøgelse blandt medlems-
staterne om foranstaltninger og data vedrørende seksuel chikane på arbejdspladsen og har
efterfølgende udsendt en rapport.
På grundlag af det irske EU-formandskabs forberedende arbejde vedrørende seksuel
chikane på arbejdspladsen har det nederlandske formandskab udarbejdet følgende tre
indikatorer for seksuel chikane på arbejdspladsen:
1.
antallet af ansatte, der indberetter tilfælde af seksuel chikane på arbejdspladsen, som
procentdel af den samlede arbejdsstyrke
antallet af private og offentlige virksomheder, der har en forebyggende politik med
hensyn til seksuel chikane på arbejdspladsen, som procentdel af det samlede antal
arbejdsgivere
antallet af private og offentlige virksomheder, der har procedurer for sanktioner mod
personer, der udøver seksuel chikane på arbejdspladsen, som procentdel af det sam-
lede antal arbejdsgivere.
14.
15.
16.
2.
3.
Disse indikatorer ligger inden for to af de tre kategorier, det irske formandskab har opstillet i
sin rapport, og skal være både kvantitative og kvalitative og opdelt efter køn.
15140/04 (Presse 338)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
MINDER i processen for forebyggelse og bekæmpelse af alle former for vold mod kvinder
til opfølgning af Beijing-handlingsplanen om, at seksuel chikane på arbejdspladsen er en
krænkelse af menneskerettighederne og en hindring for, at ansatte kan nyde godt af menne-
skerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder, og en hindring for ligestilling
mellem kønnene.
MINDER OM, at medlemsstaterne har forpligtet sig til at træffe integrerede tværfaglige
foranstaltninger for at forebygge og bekæmpe alle former for vold mod kvinder, således
som fastsat i Beijing-handlingsplanen, og tilskynder medlemsstaterne til at træffe de nød-
vendige foranstaltninger.
NOTERER SIG de tre indikatorer, som det nederlandske formandskab har foreslået med
henblik på opfølgningen af Beijing-handlingsplanen med hensyn til seksuel chikane på
arbejdspladsen.
OPFORDRER regeringerne til at vedtage yderligere aktive foranstaltninger og strategier
med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder, især seksuel chikane på
arbejdspladsen.
OPFORDRER medlemsstaterne til fortsat at forbedre indsamlingen, sammenfatningen og
udbredelsen af rettidige, pålidelige, sammenlignelige data opdelt efter køn og alder, og til
yderligere at udvikle kvantitative og kvalitative indikatorer og gradvist ajourføre dem bl.a.
ved inddragelse af de nationale statistiske kontorer, så der regelmæssigt kan udarbejdes
statistikker og kvantitative og kvalitative data om de tre indikatorer, som det nederlandske
formandskab har foreslået, samt om andre indikatorer, der har tilknytning til Beijing-
handlingsplanens emner, og så der regelmæssigt kan foretages undersøgelser.
OPFORDRER medlemsstaterne til at gennemføre forskning for at få indsigt i andre vari-
able størrelser, såsom alder, køn, sektor og erhverv, der har betydning for seksuel chikane
på arbejdspladsen.
TILSKYNDER arbejdsmarkedets parter til fortsætte deres bestræbelser på at forebygge og
bekæmpe seksuel chikane på arbejdspladsen.
MINDER OM, at flere formandskaber også har udarbejdet indikatorer for kvinders delta-
gelse i magten og beslutningsprocessen (1999), bedre sammenhæng mellem arbejdsliv og
familieliv (2000), lønforskelle (2001), vold mod kvinder i hjemmet (2002) og kvinder og
mænd inden for økonomisk beslutning stagning (2003).
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
15140/04 (Presse 338)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
9.
AGTER fortsat under de kommende formandskaber i forbindelse med aktiviteter under
programmet for ligestilling mellem kvinder og mænd og andre fællesskabsaktiviteter at
fokusere på kritiske områder nævnt i Beijing-handlingsplanen.
OPFORDRER kommende formandskaber til at tage hensyn til konklusionerne fra
Rotterdam-konferencen: "Mangfoldighed og deltagelse: kønsperspektivet".
OPFORDRER Europa-Kommissionen til at fortsætte sit arbejde med initiativer på området
vold mod kvinder og børn, herunder programmer som f.eks. Daphne, bl.a. for at forebygge
og bekæmpe seksuel chikane på arbejdspladsen og forebygge og udrydde traditions- eller
sædvanemæssig praksis, der skader kvinders og pigers sundhed.
PÅTAGER SIG regelmæssigt at gennemgå de fremskridt, der opnås, og opfordrer de kom-
mende formandskaber til i samarbejde med medlemsstaterne at vende tilbage til de tidli-
gere drøftede emner og vurdere fremskridt på disse områder ved hjælp af de indikatorer,
der er opstillet.
UNDERSTREGER forbindelsen mellem Lissabon-strategien og Beijing-handlingsplanen
og opfordrer Europa-Kommissionen til at fremhæve denne forbindelse i sin årlige rapport
til Det Europæiske Råd om ligestilling mellem kvinder og mænd.
OPFORDRER det nederlandske formandskab til også at fremsende disse rådskonklusioner
til RIA-Rådet og opfordrer kommende formandskaber til at gøre det samme med enhver
opfølgning af indikatorerne for seksuel chikane på arbejdspladsen.
OPFORDRER det kommende formandskab til i samarbejde med medlemsstaterne og
Europa-Kommissionen at udarbejde en situationsrapport om gennemførelse af Beijing-
handlingsplanen, der skal forelægges på 49. møde i FN's Kvindekommission om
"Beijing + 10", og til at udveksle god praksis og erfaringer."
10.
11.
12.
13.
14.
15.
Dette årlige arbejde blev indført af Det Europæiske Råd i Madrid i 1995 efter De Forenede Natio-
ners fjerde Verdenskvindekonference i Beijing i september 1995.
Der blev på FN's fjerde Verdenskvindekonference vedtaget en handlingsplan for fuld og effektiv
gennemførelse af de fremadrettede strategier til fordel for kvinder, der blev vedtaget i Nairobi. Alle-
rede i december 1995 besluttede Det Europæiske Råd i Madrid, at medlemsstaterne og fællesskabs-
institutionerne skulle foretage en årlig opfølgning af de nationale og europæiske strategier til gen-
nemførelse af handlingsplanen.
Dette arbejde er siden traditionelt blevet udført af den medlemsstat, der har formandskabet i det
andet halvår. Følgende emner er blevet taget op i de foregående år: kvinders deltagelse i magten og
beslutningsprocessen (1999), bedre sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv (2000), lønfor-
skelle (2001), vold mod kvinder i hjemmet (2002) og kvinders og mænds repræsentation i EU's
centre for økonomisk beslutningstagning (2003).
15140/04 (Presse 338)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2004
Eventuelt
– Resultaterne af den uformelle samling i Rådet om sundhedspleje i et aldrende samfund
(15163/04)
– Gennemførelse af punkt 26 i Rådets konklusioner om patientmobilitet og udviklingen inden for
lægebehandling i Den Europæiske Union (2. juni 2004) og aktiviteterne i gruppen på højt plan
vedrørende sundhedsydelser og lægebehandling
(15190/04)
– Forordning om tilsætning af vitaminer og mineraler og visse andre stoffer til fødevarer
– Konference på højt niveau om prioriterede lægemidler for alle borgere i Europa og i resten af
verden
(15438/04)
– Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme
(15574/04)
– Revision af det internationale sundhedsregulativ inden for rammerne af Verdenssundheds-
organisationen (WHO)
– Konference om handlingsplanen for miljø og sundhed
(15429/04)
– EU's narkotikastrategi (2005-2012)
(15191/04)
– Den fremtidige europæiske strategi på sundhedsområdet
(15575/04)
– Planlægning af Fællesskabets beredskab og indsats over for influenzapandemier
(15610/04)
– Strategirapport om bekæmpelse af tobaksrygning
(15577/04)
– Opfølgning af Rådets konklusioner af 5. juni 2001 om en fællesskabsstrategi til mindskelse af
alkoholrelaterede skader
(15578/04)
– Det europæiske net for cellefabrikker
(15453/04)
– Kønsmainstreaming i Rådet (RIA)
(15441/04)
– Aftale med arbejdsmarkedets parter om stress
(15442/04)
– Første fase af høringen af arbejdsmarkedets parter på fællesskabsplan vedrørende muskel- og
knoglelidelser på arbejdspladsen (15443/04)
– Virksomhedernes sociale ansvar
(15444/04)
15140/04 (Presse 338)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0030.png
6.-7.XII.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Korea - Rammeaftale - Udvidelsen af EU
Rådet vedtog forhandlingsdirektiverne for tilpasning af rammeaftalen med Korea som følge af de
nye medlemsstaters tiltrædelse af EU.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's politimission i Bosnien-Hercegovina - 2005-budgettet
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse af fælles aktion 2002/210/FUSP om Den Europæiske
Unions politimission (EUPM) i Bosnien-Hercegovina, der fastsætter et finansielt beløb på
17,4 mio. EUR til dækning af løbende driftsudgifter i 2005, som skal afholdes over Den Europæiske
Unions almindelige budget (15121/04).
ØKONOMI OG FINANS
Euromønter
Rådet vedtog to forordninger om forbud mod fremstilling og salg af medaljer og møntefterligninger,
der ligner euromønter, samt indførsel og distribution heraf med henblik på salg eller til andre kom-
mercielle formål
(12043/04 og 12375/04).
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur - Island, Liechtenstein og Norge
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Fællesskabets holdning med henblik på at tillade
Island, Liechtenstein og Norge at deltage i Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA)
(14090/04).
15140/04 (Presse 338)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0031.png
6.-7.XII.2004
I henhold til Fællesskabets holdning bemyndiges Det Blandede EØS-udvalg til at vedtage en afgø-
relse om, at de EFTA-stater, der er medlemmer af EØS, bidrager til den finansielle støtte til EASA,
samt ordningerne for deltagelse i agenturets bestyrelse, dvs. fuld deltagelse, med undtagelse af
stemmeret.
Det Blandede EØS-udvalgs afgørelse medfører ændring af EØS-bestemmelserne om transport.
(Flere oplysninger om EASA på internettet: http://www.easa.eu.int/)
UDVIDELSEN
Bulgarien og Rumænien -Tiltrædelseskonferencer
Rådet vedtog EU's fælles holdninger med henblik på de næste tiltrædelseskonferencer med
Bulgarien og Rumænien om følgende forhandlingskapitler:
·
med Bulgarien:
Kapitel 10 - Fiskale bestemmelser
Kapitel 22 - Miljø
·
med Rumænien:
Kapitel 3 - Fri bevægelighed for tjenesteydelser
(20067/04 CONF-RO 38/04)
Kapitel 10- Fiskale bestemmelser
(20080/04 CONF-RO 46/04)
Kapitel 14 - Energi
(20059/04 CONF-RO 30/04)
Kapitel 21 - Regionalpolitik og samordning af strukturinstrumenterne
(20066/04
CONF-RO 37/04)
Kapitel 22 - Miljø
(20088/04 CONF-RO 52/04)
15140/04 (Presse 338)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0032.png
6.-7.XII.2004
Kapitel 31 - Andet:
·
Punkt 4: Gennemførelse og forvaltning af førtiltrædelsesmidler efter
tiltrædelsen
(20084/04 CONF-RO 48/04)
Punkt 6: Ordninger for interimsperioden
(20085/04 CONF-RO 49/04)
Punkt 7: Beskyttelsesklausuler
(20086/04 CONF-RO 50/04)
Punkt 8: Cash flow-facilitet og Schengen-facilitet
(20087/04
CONF-RO 51/04)
·
·
·
FISKERI
Orienteringspriser 2005
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse for fangståret 2005 af orienteringspriserne og EF-
producentpriserne for visse fiskevarer i henhold til forordning (EF) nr. 104/2000 på grundlag af et
kompromis fra formandskabet, der var vedtaget på teknisk niveau i Rådet
(14743/04 og 14744/04).
Orienteringspriserne fastsættes hvert år af Rådet på grundlag af gennemsnittet af noteringerne for en
betydelig del af EF's produktion på engrosmarkeder eller i havne i de sidste tre fangstår forud for
det fangstår, som prisen fastsættes for.
Der er blandt de 37 opførte kategorier af fisk foretaget ti ændringer af det oprindelige forslag, som
vedrører sild, sardiner, torsk, tiarmet blæksprutte, to makrelarter, lange, sej, rejer og guldfinnet tun.
Ændringerne er foretaget enten for at reducere den oprindeligt foreslåede prisnedsættelse eller for at
øge den foreslåede pris.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af:
Etienne SCHNEIDER, medlem af kommunalbestyrelsen i Kayl, til posten som medlem af Regions-
udvalget, som efterfølger for Lydia MUTSCH, for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil
den 25. januar 2006
(14854/1/04).
15140/04 (Presse 338)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453420_0033.png
6.-7.XII.2004
Romain SCHNEIDER, borgmester i Wiltz, til posten som medlem af Regionsudvalget, som efter-
følger for Jean ASSELBORN, for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. janu-
ar 2006
(14854/1/04)
Roby BIWER, borgmester i Bettembourg, til posten som suppleant i Regionsudvalget, som efter-
følger for Lucien LUX, for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006
(14854/1/04)
Norbert HAUPERT, medlem af kommunalbestyrelsen i Mondercange, til posten som suppleant i
Regionsudvalget, som efterfølger for Jean-Marie HALSDORF, for den resterende del af mandat-
perioden, dvs. indtil den 25. januar 2006
(14854/1/04)
Lydia MUTSCH, borgmester i Esch-sur-Alzette, til posten som suppleant i Regionsudvalget, som
efterfølger for Romain SCHNEIDER, for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
25. januar 2006
(14854/1/04)
Ferny NICKLAUS-FABER, medlem af byrådet i Luxembourg by, til posten som suppleant i Regi-
onsudvalget, som efterfølger for John LIBER, for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil
den 25. januar 2006
(14854/1/04).
15140/04 (Presse 338)
33
DA