Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling)
2632 - miljø Bilag 2, MPU Alm.del Bilag 151
Offentligt
130127_0001.png
Miljøstyrelsen
Kemikaliekontoret
Strandgade 29
1401 København K
E-mail: [email protected], [email protected] og [email protected]
Mette Boye
Dok. 20574/ph
24. november 2003
Forbrugerrådets kommentarer til Kommissionens meddelelse om REACH
Miljøstyrelsen har med brev af 2. november 2003, j.nr. M 7011/17-0028, sendt EU-Kommissionens
nye forslag til regulering af kemikalieområdet i EU i høring.
Forbrugerrådet hilser Kommissionens længe ventede meddelelse velkommen. Som det blandet andet
har været fremført i medierne, er Forbrugerrådet særdeles skuffede over de forringelser, der er sket
med forslaget siden internetkonsultationen i sommer 2003. Der er nu behov for, at lande som
Danmark gør en aktiv indsats på området og kæmper for, at forslaget forbedres i den kommende
politiske proces. Vi vil i det nedenstående pege på de mest nødvendige forbedringer af forslaget. Vi
håber, at disse punkter kan blive en del af Danmarks holdning til meddelelsen.
Vigtigste forslag til forbedringer
Forbrugerprodukter skal omfattes af REACH
REACH skal være horisontalt gældende lovgivning
Der bør ske en simpel registrering af stoffer under 1 ton
Autorisationsordningen skal strammes
Der være en klar pligt til at substitutere skadelige stoffer med mindre skadelige
Der skal være fuld information om kemikalier i produkter
Klassificerings- og mærkningsreglerne må ikke undergraves
Håndhævelse skal prioriteres
Danmark kan naturligvis ikke selv få alle disse forbedringer igennem. Vi vil derfor opfordre til, at
Danmark støtter alle ændringsforslag, som trækker i retning af ovenstående. Samtidig bør Danmark
stille sig i spidsen for følgende 3 krav:
1. Alle forbrugerprodukter skal omfattes af REACH
2. Der bør ske en simpel registrering af stoffer under 1 ton
3. Substitutionsprincippet skal være centralt i REACH
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130127_0002.png
2
Kemikalier i forbrugerprodukter
Kommissionens forslag er yderst mangelfuldt i forhold til kemikalier i forbrugerprodukter. Set fra et
forbrugerperspektiv er det meget betænkeligt, at kommende regler ikke sikrer en forsvarlig
anvendelse af kemikalier, når de tilsættes forbrugerprodukter. I Rådskonklusionerne fra Göteborg,
2001, står der ligeledes: "all uses of concern of chemicals in products must be covered by the new
system. (..) ". De konkrete problemer er følgende:
1. Der
mangler registrering af stoffer under 1 ton.
Den manglende registrering af stofferne
betyder blandt andet, at der ikke kan stilles krav til kemikalier, der indgår i under 1 ton i
forbrugerprodukter (af hensyn til WTO-regler). Dette er uanset, om disse kemikalier er skadelige
eller ej. Det er en åbenlys mangel på logik, at systemet fokuserer på tonnage-grænser i stedet for
at fokusere på kemikaliers potentielle farlighed for forbrugeren og miljøet. En simpel
registrering af alle kemikalier er en forudsætning for at omfatte alle kemikalier i forbrugerpro-
dukter. Se kommentar om 'simpel registrering af kemikalier under 1 ton' nedenfor.
2.
Producentforpligtelsen
(duty of care) er kraftigt forringet i forhold til kemikalier i artikler. I det
tidligere udkast, der blev sendt i internetkonsultation, står der: "(..) producers and importers of
articles shall ensure that the articles they place on the market can be used in such a way that
human health and the environment are not adversely affected as a result of exposure to any
substances released from them". I nuværende forslag mangler der en klar henvisning til artikler i
artikel 1, og vi foretrækker, at formuleringen fra det forslag, der var i internetkonsultation,
genindsættes. Derudover bør der være en henvisning til det generelle produktsikkerhedsdirektiv -
se kommentar nedenfor.
3.
Registrering og notifikation af kemikalier i forbrugerprodukter.
Også denne del af forslaget
er udvandet i forhold til tidligere udkast. Kun kemiske stoffer, der skal klassificeres som farlige,
og som indgår i artikler af samme art med mere end 1 ton pr. år pr. producent/importør, skal
registreres, hvis det er hensigten, at stoffet skal afgives under normal og forventet anvendelse af
artiklen.
Den tidligere tekst fra internetkonsultationen var bedre på en række punkter.
4.
Affaldsdelen mangler.
Hele affaldsdelen mangler nu i både registrerings- og notifikationsfor-
pligtigelsen. Dette på trods af, at kemikalier, der optræder i forbrugerprodukter, i høj grad viser
sig også at være et problem i affaldsfasen.
5. Alle kemikalier skal omfattes.
Det en kraftig forringelse, at reglerne kun omfatter kemikalier
tilsat med den hensigt, at de skal afgives. Dermed er langt de fleste kemikalier i artikler - som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130127_0003.png
3
bromerede flammehæmmere i computere, phthalater i legetøj, formaldehyd i tekstiler osv. -
udelukket fra registreringsforpligtelsen. Den tidligere tekst bør genindsættes.
6. 1 ton-grænsen bør slettes.
Det bør sikres, at alle skadelige kemikalier i forbrugerprodukter
registreres - uanset tonnage. Derfor bør kravet om 1 ton-grænsen slettes.
7. Der mangler afklaring om klasisificering og mærkning.
Med de nye, kraftigt forringede
regler for klassificering og mærkning bør det klargøres, hvilken effekt det har på reglerne om
registrering af 'farlige stoffer' i artikler. Hvis industrien kun kan nå til enighed om klassificering
af CMR 1-3 samt luftallergi, er det så blot disse stoffer, der kan registreres? Se kommentar
nedenfor.
8. Hvad omfatter 'samme art'?
Hvad angår sætningen ”artikler af samme art”, står det særdeles
uklart, hvordan dette defineres. Vil to computere fra samme producent med forskellig størrelse
processor udgøre forskellige eller samme art artikler? Forbrugerrådet ønsker, at "samme art"
defineres bredt, således at f.eks. computere fra samme producent bliver betegnet som "samme art".
Således vil flest muligt artikler blive omfattet af forpligtigelsen.
REACH som horisontal lovgivning
REACH bør ligge til grund for alle gældende og kommende produktdirektiver og tilvejebringe et
horisontalt, obligatorisk minimumssikkerhedsniveau for alle kemikalier til alle anvendelser - hvad
enten det drejer sig om maling, legetøj, kosmetik osv. På nuværende tidspunkt skaber forslaget ikke
klarhed over, hvordan krav i henhold til REACH skal opfylde kravene i produktdirektiverne. For
eksempel er det uklart, hvordan man forventer, at detailhandlen skal oplyse forbrugerne om alle
aspekter af et kosmetisk produkt, når den miljømæssige information er baseret på REACH-systemet,
og data om virkningen på mennesker er defineret via det gældende kosmetikdirektiv.
Forslaget underbygger dermed desværre det nuværende, utilstrækkelige system, hvor et kemikalie i
et produkt, f.eks. maling, forbydes, mens det tillades i et andet produkt, f.eks. kosmetik, på grund af
de forskellige måder at regulere kemikalier på i forskellige produkter.
Forbrugerrådet støtter sektorspecifikke direktiver, som kan behandle særlige anvendelser, men disse
må baseres på horisontal kemikalielovgivning, der fastsætter obligatoriske minimumstandarder,
hvilket ikke skulle kræve dobbelt registrering af kemikalier. Dette er en grundlæggende forudsæt-
ning, der bør afspejles og defineres i teksten fra starten af.
Derudover bør der være en klar henvisning til produktsikkerhedsdirektivet i REACH-forordningen.
Der er henvisninger til andre direktiver i REACH-forslaget, og der bør også skabes en klar sammen-
hæng til det generelle produktsikkerhedsdirektiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130127_0004.png
4
I den forbindelse er der en uoverensstemmelse mellem REACH og produktsikkerhedsdirektivet. I
REACH-forslaget defineres en artikel som en genstand, der er sammensat af stof(fer) og/eller
præparat(er), som under produktionen gives en særlig form, overflade eller mønster, der afgør dets
senere funktion i højere grad end dets kemiske sammensætning. Imidlertid definerer direktivet om
produktsikkerhed i almindelighed (2001/95/EF) et "produkt" som: "ethvert produkt, som - også i
forbindelse med levering af en tjenesteydelse - er bestemt for forbrugerne, eller som under rimeligt
forudsigelige betingelser kan forventes anvendt af forbrugerne, selv om det ikke er bestemt for dem,
og som mod betaling eller gratis leveres eller stilles til rådighed som led i en handelsvirksomhed,
hvad enten det er nyt, brugt eller istandsat".
Med henblik på at sikre sammenhæng mellem disse 2 love og skabe klarhed bør betegnelsen
"produkt" anvendes gennem hele den tekst, der nu er under behandling, i stedet for "artikel", da det
vil følge sprogbrugen i direktivet om produktsikkerhed i almindelighed (GPSD). Manglende klarhed
og konsekvens, hvad angår denne definition, vil kunne medføre mange problemer siden hen og få
indflydelse på den potentielle nytteværdi for forbrugerne af denne lovgivning. Der er behov for, at
denne lov rettes ind efter GPSD, hvad angår disse definitioner.
Simpel registrering af stoffer under 1 ton
Den oprindelige intention var, at der skal tilvejebringes en vis basal viden om alle kemiske stoffer på
markedet. I nuværende forslag er der ingen krav til stoffer under 1 ton. Det bør sikres, at der sker en
simpel registrering af alle stoffer, således at vi ikke fortsat skal acceptere, at der mangler helt basal
viden om kemikalier. Som minimum bør det være et krav, at producenter indsender oplysninger om
stoffets navn, producentens navn, producerede mængder, anvendelse og de data vedrørende effekter
og eksponering, som producenten allerede besidder. Dermed ville der ikke blive stillet krav om nye
undersøgelser i forbindelse med denne simple registrering.
Datakrav til stofferne bør være tilstrækkelige til, at det kan vurderes, om stofferne har skadelige
sundheds- eller miljøegenskaber. På den baggrund bør den nedre grænse på 10 tons for krav om en
'Chemicals Safety Report' (CSR) fjernes.
Autorisation
Forbrugerrådet ønsker, at gruppen af stærkt allergifremkaldende stoffer samt de hormonforstyrrende
stoffer hurtigst muligt omfattes af autorisationsordningen. Såfremt det ikke er muligt at få dem
inkluderet nu, bør der sættes en tidsfrist for, hvornår disse grupper senest skal være inkluderet.
De undtagelsesbestemmelser, der foreslås med henvisning til IPPC-direktivet og Vandrammedirek-
tivet bør fjernes. Disse direktiver indeholder ikke en autorisationsordning, der svarer til REACH, og
de tilladelser, der gives med hjemmel i disse direktiver, bygger ikke på en samlet vurdering af risici
ved anvendelsen af stofferne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130127_0005.png
5
Industriens mulighed for at opnå autorisation med henvisning til, at stoffet er under ”forsvarlig
kontrol” bør fjernes. Beskrivelse af ”forsvarlig kontrol” i Bilag I, 6, som der henvises til, er for vag
til, at det sikres, at stoffet ikke vil volde skade.
Substitution
Det er uacceptabelt, hvis anvendelsen af særligt skadelige stoffer kan tillades, selv i de tilfælde, hvor
der findes bedre alternativer. REACH skal indeholde et klart krav om, at farlige kemikalier skal
erstattes med mindre farlige kemikalier eller teknologier - det såkaldte substitutionsprincip.
Kommissionens forslag om, at industrien blot skal sørge for, at de meget farlige stoffer skal være
under "forsvarlig kontrol" er uacceptabelt. Derudover bør enhver autorisation være tidsbegrænset, og
der bør stilles krav om, at virksomheden undersøger mulighederne for at finde erstatninger og
udarbejder en substitutionsplan.
I de tilfælde, hvor meget farlige stoffer, som ikke kan substitueres, opnår godkendelse/autorisation,
er det afgørende, at der udelukkende gives tidsbegrænsede godkendelser. I Kommissionens forslag
er der ingen bindende bestemmelser om dette.
Information til forbrugeren om kemikalier i produkter
Det nuværende RAPEX-system for kemikalier i produkter må forbedres og gøres gennemskueligt,
så forbrugere og forbrugerrepræsentanter får mulighed for at indgive notifikationer/rapporter om
kemikalier i produkter til kemikaliekontorerne i medlemsstaterne. Rapporterings-/notifikationssy-
stemet bør gøre det muligt for forbrugerne at rapportere direkte ad denne vej eller via en række
andre veje, herunder de sundhedsprofessionelle.
En rapport/notifikation kan motiveres af enhver afgivelse af kemikalier på ethvert givet tidspunkt fra
et produkt samt mistanke om kortsigtet eller langsigtet eksponering. Den ansvarlige myndighed eller
det centrale kontor har pligt til at registrere og reagere som følge af rapporten/notifikationen. Der
bør være en fælles skabelon for rapporter, der dog skal være så fleksibel, at man kan foretage
tilføjelser eller foretage en direkte, mundtlig henvendelse hos kemikaliekontoret eller det centrale
kontor.
Forbrugerne har brug for adgang til fuldstændig information om kemikalier i produkter. Vi foreslår
derfor, at producenter og importører af produkter må indlevere et dataark til medlemsstaterne om
produktets kemikalieindhold. Dette dataark må indeholde information om, hvilke kemikalier der
forefindes, samt information om mængderne. Mængdeinformationen kunne behandles fortroligt af
den ansvarlige myndighed. Producenter og importører af produkter må gøres ansvarlige for denne
information.
På grundlag af dataarket må producenten eller importøren give fuldstændig information til
forbrugeren om kemikalieindholdet i produkterne. Dette krav om information bør svare til kravene i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130127_0006.png
6
kosmetikdirektivet (76/768/EF), hvor der står, at en liste over bestanddele skal opstilles "i række-
følge efter aftagende vægt på det tidspunkt, de tilsættes det kosmetiske middel. Denne liste indledes
med ordet "bestanddele". Hvis dette i praksis er umuligt, skal bestanddelene anføres på vedlagt
meddelelse eller etiket eller et vedlagt bånd eller kort (…). Hvis det ikke er muligt at skrive
bestanddelene på produktet eller vedlagt meddelelse, etiket, bånd eller kort, må informationen i
stedet gøres tilgængelig for forbrugere og forbrugerrepræsentanter på internettet.
Endvidere må klassificerings- og mærkningskrav til stoffer og præparater også omfatte produkter.
Det betyder, at hvis et produkt indeholder et kemisk stof, hvis indhold (uanset procentindhold) ville
udløse en faremærkning, hvis det var et præparat eller stof, må produktet også mærkes.
Klassificering og mærkning
Det er i nuværende forslag uklart, hvordan klassificerings- og mærkningssystemet vil fungere, når
REACH er gennemført. EU's eksisterende "liste over farlige stoffer" er, på trods af forskellige
mangler, et godt redskab. Den bør ikke erstattes af selvklassificering blandt virksomhederne, som
der er særdeles dårlige erfaringer med hidtil. Det er i det nuværende forslag uklart, hvad der vil ske
med listen over farlige stoffer, når REACH gennemføres. Det er for os centralt, at også miljøeffekter
inkluderes i den fælles klassificering og mærkning, samt at det klargøres, hvor den endelige afgør-
else ligger, hvis forskellige virksomheder er uenige om en klassificering.
Håndhævelse
Udkastet går ikke i detaljer med håndhævelsesprocedurerne. I stedet pålægger det medlemsstaterne
det fulde ansvar for at tilse, at bestemmelserne i forordningen overholdes af producenter, importører,
downstream-brugere og distributører på alle trin i produktionen, markedsføringen og brugen, samt
tage passende foranstaltninger til håndhævelse. Der bør etableres effektive og passende håndhævel-
sesprocedurer, hvilket kræver en stærk, ensartet rammeregulering med en høj grad af central
koordinering. Procedurerne bør også omfatte involvering af de vigtigste interessenter, så som
forbrugerne og de sundhedsprofessionelle, med henblik på at muliggøre, at der handles hurtigt om
nødvendigt, og for at udvikle forståelse og information på dette område i relation til erfaringerne i
den virkelige verden.
Det centrale kontor (the Central Agency) vil spille en vigtig rolle med hensyn til at udvikle
standarder for håndhævelse i alle EU-medlemsstater, sikre at disse følges samt sikre, at
informationen deles og kommunikeres medlemsstaterne imellem. Der bør være fuldstændig
gennemsigtighed i forbindelse med de standarder, der fastsættes, og omkring håndhævelsen, og man
bør gøre som den amerikanske Food and Drug Administration, der offentliggør de breve, de sender
til virksomheder, der overtræder markedsføringslovgivningen. Et produkt, der trækkes tilbage fra
markedet på grund af det kemiske indhold, kunne følge en sådan procedure. Det ville give
forbrugerne værdifulde oplysninger og samtidig fungere som en form for ekstra sanktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Oplysninger til forbrugerne om kemikalier i produkter er af afgørende betydning, hvis man vil sikre,
at de kan spille en værdifuld rolle i håndhævelsen. Medlemsstaterne og det centrale kontor bør
oprette en informationsenhed, der som et af sine mål skulle have udvikling og vedligeholdelse af en
effektiv tovejskommunikation med forbrugerne. Rapporteringssystemet bør give forbrugerne
mulighed for at rapportere direkte ad denne vej eller ad forskellige andre veje, herunder de
sundhedsprofessionelle.
Med venlig hilsen
Villy Dyhr
Chef for Politisk Afdeling
Mette Boye
Miljø- og sundhedspolitisk medarbejder