Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2633 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. december 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 17. december 2004 – dagsordenspunkt
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004 – vedlægges Fødevareministeriets
notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
9. december 2004
FVM 239
AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. – 22. december 2004
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2005 af fiskerimuligheder og
dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande
gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af
fangstbegrænsninger
KOM (2004) 785
Vedtagelse
Side 3
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af fiskerimuligheder for visse dyb-
havsbestande for 2005 og 2006 og om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
2347/2002
KOM (2004) 746
Vedtagelse
Side 17
(Evt.) Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs udtrædelse af
konventionen om fiskeri og bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen og
Bælterne
KOM (2004) 577
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 19
Meddelelse fra Kommissionen om perspektiverne for forenkling af Den Fælles
Fiskeripolitik
KOM dokument foreligger ikke
Fremlæggelse
Side 21
2.
3.
4.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0003.png
5.
1
Konferencer tilrettelagt af formandskabet vedrørende
a)
Materielle og immaterielle omkostninger i forbindelse med udryddelse af
dyresygdomme (15.- 16. december 2004 i Bruxelles)
Formandskabets konklusioner
KOM dokument foreligger ikke
b)
6.
2
En europæisk indsats mod folkesundhedsrisici som følge af zoonotiske
sygdomme, der er under udvikling, eller som for nylig er opstået (16.-17.
september 2004 i Haag)
Rådets konklusioner
KOM dokument foreligger ikke
Side 22
Forslag til Rådets forordning om indførelse af en frivillig FLEGT-licensordning
for import af tømmer til Det Europæiske Fællesskab
KOM dok (2004) 515
Orienterende drøftelse
Side 22
(Evt.) Forenkling af landbrugslovgivningen
KOM-dokument foreligger ikke
Status
Side 22
7.
1
Forslaget henhører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort. Der henvises til særskilt notat fra
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
2
Forslaget henhører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0004.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 21. – 22. december 2004
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2005 af fiskerimuligheder og
dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande
gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af
fangstbegrænsninger
KOM dok (2004) 785
Nyt notat.
Baggrund
Kommissionen har den 8. december 2004 fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for
2005 af de samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter for visse fiskebestande og grupper af fiske-
bestande samt visse betingelser for fiskeri af disse fangstmængder i EU-farvande, og for EU-fartøjer i
andre farvande, hvor der er fastsat fangstbegrænsninger.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1 og stk. 4 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002
om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. – 22. de-
cember 2004 med henblik på vedtagelse.
Som bilag vedlægges oversigt over TAC’er, EU-rådighedsmængder og Danmarks kvoter for 2004 (en-
delige) og 2005 (initialkvoter). Tallene for 2005 er baseret på Kommissionens forslag om TAC/kvoter i
2005.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførel-
sen af EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Forslaget omfatter dels EU-bestande, herunder Svalbard, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med
tredjelande.
Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2005 for eksklusive EU-bestande og fordele Fællesska-
bets rådighedsmængder for bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande samt fastsætte visse
tekniske foranstaltninger for fiskeriet for 2005.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0005.png
For alle farvande gælder, at fiskerimulighederne foreslås fastsat på grundlag af den videnskabelige råd-
givning med henblik på, at alle bestande sikres en positiv bestandsudvikling, der på kort sigt kan bringe
bestandene inden for sikre biologiske grænser.
Forslaget omfatter en videreførelse af den nuværende havdageordning i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat,
farvandet vest for Skotland, den østlige del af Den Engelske Kanal og Det Irske Hav til regulering af
fiskeriindsatsen efter torsk i forskellige fiskerier. For Kattegat sker der en tilpasning af antallet af hav-
dage, således at antallet af havdage til de forskellige redskabskategorier svarer til de øvrige farvandsom-
råder.
Aftaler med tredjelande:
Forslaget vil implementere fiskeriaftalerne med en række tredjelande, herunder Norge, Rusland, Færø-
erne, Grønland, og fordele de kvoter, som blev vedtaget på årsmøderne i NEAFC (Kommissionen for
Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Kommissionen for fiskeriet i det Nordvestlige Atlan-
terhav) og IBSFC (Den Internationale Baltiske Fiskerikommission).
EU-Norge
EU og Norge fastsætter i de årlige bilaterale konsultationer TAC/kvoter for torsk, kuller, hvilling,
sej, rødspætte og sild i Nordsøen ud fra fælles vedtagne forvaltningsplaner. Derudover aftales ud-
veksling af fiskerimuligheder på bestande, der ikke forvaltes i fællesskab, såsom tobis, sperling,
blåhvilling, rejer m.fl..
Forhandlingerne med Norge om fiskeriet i 2005 blev afsluttet med en aftale den 26. november 2004,
hvor man blev enige om følgende TAC’er for 2005 (Nordsøen m.m.):
Art og ICES-område
Aftalt TAC
2004
27.300
77.000
190.000
16.000
61.000
460.000
43.200
Aftalt TAC
2005
27.300
66.000
145.000
28.000
59.000
535.000
50.000
Ændring af TAC
(pct)
0
- 14
- 24
+ 75
-3
+ 16
+ 15
Torsk (IV)
Kuller (IV)
Mørksej (III a, IV)
Hvilling (IV)
Rødspætte (IV)
Sild, Konsum (IV, VII d)
Sild, Bifangst (IV, VII d)
I norsk zone har EU opnået følgende fiskerimuligheder i 2005: Rejer: 900 t (uændret), blåhvilling:
19.000 t (uændret), sperling: 5.000 t (-90%), tobis: 10.000 t (-92%).
EU’s kvote for ”andre arter” er fastsat til 7.000 t, hvor den i 2004 var på 11.000 t. Baggrunden er, at der
er sket en udskilning af særskilte kvoter for havtaske med 1800 t, jomfruhummer med 1000 t, lange
med 1000 t og brosme med 200 t. Summen af de 4 særskilte kvoter og den resterende kvote for ”andre
arter” udgør således samlet 11.000 t som i 2004.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0006.png
I Skagerrak/Kattegat er man med Norge blevet enige om følgende TAC’er for 2005:
Art
Skagerrak (S), Kattegat (K)
Torsk (S)
Kuller (S + K)
Hvilling (S + K)
Rødspætte (S)
Rejer (S)
Sild (S + K) Konsum
Sild (S + K) Bifangst
Brisling (S + K)
Aftalt
TAC 2004
3.900
4.755
1.500
9.500
10.710
70.000
21.000
50.000
Aftalt
TAC 2005
3.900
4.018
1.500
7.600
10.710
96.000
24.150
50.000
Ændring af TAC
(pct)
0
- 15
0
- 20
0
+ 37
+ 15
0
Makrel
EU, Norge og Færøerne traf i november 2004 beslutning om TAC og kvoter for makrel i 2005. Kvo-
terne for makrel reduceres ca. 23 % i alle forvaltningsområder. Danmark fik ved etableringen af den
fælles fiskeripolitik i 1983 vedtaget erklæringer i Rådet om en særlig prioritet på makrel i Nordsøen,
færøsk farvand og i norsk zone, således Danmark samlet kan råde over 25.000 t. Dette betyder, at re-
duktionen af den danske kvote bliver ca. 6%. Det kan ifølge 1983-erklæringerne blive nødvendigt at
acceptere minimumskvoter til de andre nordsølande.
Den internationale Baltiske Fiskerikommission (IBSFC)
På IBSFC’s årsmøde i september/oktober blev man enige om at anbefale en TAC for torsk i den vest-
lige del af Østersøen på 24.700 t, hvilket er 17% lavere end TAC’en i 2004. For den østlige Østersø
kunne EU og Rusland ikke blive enige om TAC, bl.a. pga. usikker biologisk rådgivning. Parterne beslut-
tede derfor at fastsætte kvoterne for torsk i den østlige Østersø autonomt, men begrænser sig til ikke at
gå højere end TAC i 2004. Kommissionen foreslår en reduktion af TAC fra ca. 45.000 t til ca. 31.000 t.
TAC for sild i den vestlige og centrale del af Østersøen blev fastsat til 176.000 t mod 143.349 t i 2004
(+23%). TAC for brisling forhøjes fra 420.000 t til 550.000 t (+31%) og der indføres år til år fleksibili-
tet , således at kvoten kan forhøjes med 5% uden anmodning fra EU. For laks fastsættes TAC uændret
til 460.000 stk.
Man blev på IBSFC’s årsmøde endvidere enige om at anbefale et sommerstop for fiskeri efter torsk.
Sommerstoppet skal som minimum gælde i perioden 16. juni - 15. august. Herudover blev det besluttet
at lukke Bornholmsdybet for al fiskeri fra 15. maj til 31. august.
Kommissionen foreslår en opdeling af den nuværende nøgle for sild i den vestlige og centrale del af
Østersøen i to nye nøgler; én for underområde 22-24 og én for underområde 25-29 (ekskl. Rigabugten)
og underområde 32. De nye nøgler er udregnet på baggrund af medlemslandenes fiskerimønster i peri-
oden 1991-2002. Der skal også træffes beslutning om, hvilke nøgler der skal anvendes i de nye forvalt-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningsområder for torsk (henholdsvis ICES underområde 22-24 og underområde 25-32. Kommissionen
har fremlagt forslag om fordelingsnøgler, der baserer sig på historisk fiskeri.
Kommissionen har også foreslået foranstaltninger, der kan reducere fiskeriindsatsen i torskefiskeriet fra
1. januar 2005. Kommissionen har efter drøftelserne i Rådet i november opgivet at foreslå havdage i
Østersøen i 2005. Kommissionen har i stedet fremlagt forslag om to lukkede områder, hvor torsken
gyder. Det ene område placeres ved Bornholmerdybet, hvor det eksisterende lukkede område udvides
geografisk og tidsmæssigt til at gælde hele året, mens det andet område ligger ved Gdansk-dybet.
Endvidere foreslår Kommissionen en række foranstaltninger, der kan styrke kontrollen med fiskeriet
efter torsk i Østersøen væsentligt.
EU-bestande:
Tobis
Der er for 2005 usikkerhed om størrelsen af den tobisårgang, der kommer ind i fiskeriet. Kommissio-
nen har derfor fremlagt et forslag til regulering af tobisfiskeriet i 2005, hvor fiskeriindsatsen som ud-
gangspunkt max må udgøre 40% af fiskeriindsatsen i 2004. Der vil blive real-time monitering af fiskeri-
et til og med uge 17 (ligesom i år), hvorefter Kommissionen senest 15. juni skal træffes beslutning om
fiskeriindsatsen i resten af året på grundlag af samme model som i år – hvis rekrutteringen er over 500
mia. individer, kan indsatsloftet fjernes. Er rekrutteringen mellem 300 – 500 mia. individer kan indsat-
sen opretholdes på 2003-niveauet og hvis rekrutteringen er under 300 mia. vil fiskeriet blive stoppet.
TAC’en foreslås reduceret med 15%, hvilket betyder, at det vil være loftet over fiskeriindsatsen, der
reelt vil være den begrænsende faktor for tobisfiskeriet.
Blåhvilling
EU-kommissionen foreslår at forhøje EU’s kvoter for blåhvilling i alle forvaltningsområder for at lægge
pres på øvrige kyststater (Norge, Island, Færøerne og Rusland) for at finde en international aftale.
Tunge i Skagerrak/Kattegat
Kommissionen foreslår en reduktion af TAC fra 520 t til 420 t for tunge i Skagerrak/Kattegat med
henvisning til den videnskabelige rådgivning. ICES peger selv på stor usikkerhed i rådgivningen for
tunge i dette område, og at bestanden formentlig er undervurderet.
Torsk i Kattegat
Kommissionen foreslår en reduktion af TAC fra ca. 1.400 t til 900 tons. Bestanden er på et historisk
lavt niveau. Kommissionen forventes at foreslå et stop for alt demersalt fiskeri i Kattegat i årets første
tre måneder, for at beskytte bestanden af torsk.
Sild i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat
Kvoterne for sild i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat forhøjes hhv. ca. 15% og 38%. Bifangstkvoterne
for sild i det småmaskede fiskeri forhøjes med 15%.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen foreslår en lempelse af bifangstreglerne for sild i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat,
således at bifangsterne fremover vil være reguleret af målartsbestemmelserne i de tekniske bevarings-
foranstaltninger. Det betyder eksempelvis i Nordsøen, at bifangsterne af sild kan udgøre op til 40%.
Der er ikke forudset ændringer af bifangstreglerne i Østersøen.
Genopretningsplanen for torsk og indsatsregulering (havdageordningen)
Rådet (landbrug og fiskeri) opnåede i december 2003 politisk enighed om en langsigtet genopretnings-
plan for torsk, som omfatter torskebestande i Skagerrak, Kattegat, Nordsøen, Den Engelske Kanal,
farvandet vest for Skotland og Det Irske Hav.
Genopretningsplanen omfatter først og fremmest et (midlertidigt) system baseret på redskabskategorier
for at reducere fiskeriindsatsen på torskebestanden (havdageordningen i Bilag V til TAC/kvote-
forordningen for 2004). Derudover omfatter genopretningsplanen biologiske mål, metode til fastsættel-
se af TAC’en for torsk samt kontrolregler.
Forordningen blev endelig vedtaget af Rådet i februar 2004, idet bestemmelserne for begrænsning af
fiskeriindsatsen for 2004 (havdageordningen) blev fastlagt ved Bilag V i TAC/kvote-forordningen
2004.
Kommissionen foreslår ikke yderligere begrænsninger i antallet af havdage, men foreslår derimod luk-
kede områder for torskefiskeri.
Kommissionen foreslår visse ændringer af teknisk karakter.
For Kattegat foreslås dog en tilpasning af antallet af havdage, således at antallet af havdage til de for-
skellige redskabskategorier svarer til de øvrige farvandsområder.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Krav om øget fiskerikontrol i Østersøen, udvidelse af moniteringssystemet til også at omfatte Øster-
søen og bælterne samt nye vejeprocedurer for sild, makrel og hestemakrel vil have statsfinansielle
konsekvenser.
Fiskerikontrol i Østersøen
Forslaget indeholder i sin nuværende form en række tiltag, der såfremt det vedtages, vil medføre
betydelige meromkostninger for Fiskeridirektoratet. Det har endnu ikke været muligt for Fiskeridi-
rektoratet at beregne disse meromkostninger eksakt. Nedenstående bygger derfor på et skøn over
udgifterne, baseret på udgifterne til den eksisterende kontrol.
1. Nye specielle betingelser for deltagelse i torskefiskeriet i Østersøen
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Der stilles i forslaget krav om forudanmeldelse af alle landinger af torsk på mere end 200 kg i Øster-
søen. Dette vil omfatte ca. 25.000 landinger årligt. I Fiskeridirektoratets døgnvagt behandles i dag ca.
10.000 forudanmeldelser fra industrifiskeriet, hvilket kræver en bemanding på 6 medarbejdere. Fiskeri-
direktoratet finder, at der vil være mulighed for at rationalisere arbejdsgangene, men at behandling af
forudanmeldelser under alle omstændigheder vil kræve yderligere ca. 6 ekstra års
værk.
- Forslaget indeholder krav om at alle fartøjer, der lander eller opbevarer mere end 50 kg torsk pr.
fangstrejse, skal udfylde logbog uanset fartøjsstørrelse. Tidligere var fartøjer under 10 meters længde
undtaget. Dette medfører ca. 17.000 nye logbogsblade fra godt 500 fartøjer under 10 meters længde, der
skal registreres og behandles. Fiskeridirektoratet behandlede i 2003 110.000 logbogsblade. Til registre-
ring af disse logbogsblade blev der i 2003 anvendt 5 årsværk. Det må forventes, at der vil være behov
for yderligere 1 årsværk.
2. Ekstra foranstaltninger for overvågning, kontrol og inspektion
- Der er i forslaget krav om etablering af et nationalt kontrolprogram, hvis overholdelse skal evalueres i
forvaltningskomité mindst en gang pr. år. Til administration af dette forventes anvendt 0,5 årsværk.
- Der stilles krav om, at mindst 20 procent af antallet af landinger af torsk på mere end 200 kg vejes
under overvågning af kontrollører (fiskerikontrollører eller andre bemyndigede kontrollører). Dette vil
indebære, at vejningen af torsk ved ca. 5000 landinger pr. år skal kontrolleres. Det er på nuværende
tidspunkt Fiskeridirektoratets skøn at opgaven afhængig af udformningen vil kræve mellem 10 og 20
årsværk. Skønnet bygger bl.a. på, at Fiskeridirektoratet i dag anvender ca. 21 årsværk til konsumkontrol
af ca. 3.500 landinger. Overvågning af vejning er en enklere kontrol, men en stor del af tiden går til
transport.
3. Fælles overvågning og udveksling af inspektører
- Af forordningsteksten stilles krav om at medlemslandene skal deltage i fælles inspektioner og over-
vågningsaktiviteter og i den forbindelse skal etablere fælles operationelle procedurer for bl.a. deres in-
spektionsfartøjer. Omfanget af disse fælles operationer kendes ikke, og det er derfor ikke muligt at give
et skønne over udgifterne.
- Der er i forslaget krav om, at medlemslandene skal sikre, at inspektører fra andre medlemslande invi-
teres til at deltage som minimum i fælles inspektionsaktiviteter. Dette indebærer, at danske inspektører
skal deltage i inspektionsaktiviteter i andre medlemslande med deraf følgende ekstra omkostninger til
rejser, ophold og udstationering. Det vurderes, at denne opgave vil kræve yderligere 2 årsværk samt
udgifter til rejser og ophold.
Det nævnes eksplicit i forordningsteksten, at det specifikke kontrolprogram for torsk i Østersøen
kan strække sig ud over de 2 år der normalt er forudset i Kontrolforordningen (RFO nr. 2847/93).
Monitering af industrifiskeri
Udvides det eksisterende moniteringssystem til også at omfatte Østersøen og Bælterne, hvor der over
det meste af året forekommer både dansk og udenlandsk industrifiskeri, vil det som minimum i afdelin-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gerne i Roskilde og Fredericia være nødvendigt at have kontrolpersonale på vagt i de samme tidsrum
som beskrevet under den eksisterende ordning.
Et kontrolhold til udførelse af industrikontrol består som minimum af 2 personer. Det betyder, at der
for at dække 104 timer pr. uge ved hver af de 2 afdelinger som minimum skal afsættes 6 personer pr.
uge. Altså i alt 12 personer, hvis primære opgave er at varetage industrikontrol.
Udvidelse af monitoreringssystemet har også konsekvenser for opgørelsen af træk på kvoterne. Det er
på nuværende tidspunkt ikke kendt, hvorledes de beregnede bifangster skal registreres, hvorfor de afle-
dede konsekvenser på de EDB-systemer, som direktoratet anvender til fangstopgørelser og fangstrap-
porteringer ikke kan vurderes, man de må skønnes at være betydelige, da det vil kræve helt nye opgørel-
sesmetoder.
Vejning og kontrol af pelagiske landinger.
Der er lagt op til en stramning af reglerne for vejning af sild, makrel og hestemakrel fra visse farvande.
Dels fordi de omfattede områder for sild udvides til også at omfatte Kattegat og de dele af ICES-
område VII, der ikke tidligere var omfattet. Dels fordi der indføres benchmarks, der indebærer at
mindst 15 % procent af den landede mængde og mindst 10 % af antallet af landinger på 10 tons eller
derover af de nævnte arter fra de nævnte områder skal gøres til genstand for fuld kontrol.
I Danmark var der i 2003 i alt 2.188 landinger, der faldt inden for ovennævnte definition, mens den
samlede landede mængde udgjorde godt 230.000 tons.
Såfremt antallet og mængden af berørte pelagiske landinger er nogenlunde den samme i 2005 som i
2003 vil det indebære, at der skal ske fuld kontrol af ca. 220 landinger med en samlet mængde på ca.
35.000 tons fisk.
En fuld kontrol af en pelagisk landing vil let kunne tage en hel arbejdsdag (8-10 timer). Danmark har
påpeget, at der forventes problemer med at kunne opfylde denne målsætning (der er aftalt mellem EU
og Norge), såfremt den skrevne definition af en fuld kontrol skal følges. Kommissionen og en række
andre medlemslande har vist forståelse for Danmarks holdning i lyset af det store antal landinger og de
omfattende mængder.
Men selv, hvis definitionen ikke følges helt efter dens ordlyd, vil forslaget indebære en betydelig ekstra-
belastning af Fiskeridirektoratets økonomi og personaleressourcer. Dertil kommer, at den vil bidrage
yderligere til at fastlåse kontrollen i faste opgaver og derigennem mindske fleksibiliteten. Fiskeridirekto-
ratet arbejder på at beregne meromkostningerne.
For så vidt angår de øvrige elementer i forslaget vurderes det ikke, at TAC-kvote aftalen har statsfinan-
sielle konsekvenser.
Fastsættelsen af TAC kvoter har stor betydning for erhvervets fiskerimuligheder i 2005. De samlede
samfundsøkonomiske konsekvenser, både f.s.v.a. erhvervet og den biologiske rådgivning, kan ikke på
nuværende tidspunkt i forhandlingerne vurderes.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0011.png
Høring
§5-udvalget blev hørt den 7. december 2004. Følgende kommentarer blev fremført:
Nordsøen
Danmarks Fiskeriforening fandt forslaget om at indføre lukkede områder for fiskeriet efter torsk i
Nordsøen kritisabelt og efterlyste et sagligt videnskabeligt grundlag herfor. Yderligere tiltag i forhold til
torsk var ikke påkrævet før resultaterne af de seneste års indsats var kendt. Samtidig burde man følge
genopretningsplanen og hæve TAC’en med 15 pct. WWF fandt, at man burde følge de videnskabelige
anbefalinger om at fastsætte TAC’en for torsk lig nul og kun acceptere torskefangster som bifangst. Det
var uholdbart at tale om at øge TAC’en på nuværende tidspunkt. WWF støttede indførelsen af lukkede
områder, som blev effektivt kontrolleret og overvåget.
Danmarks Fiskeriforening påpegede, at kravene til historik i havdageordningen medførte en undermi-
nering af fiskernes muligheder for udøvelse af erhvervet.
Danmarks Fiskeriforening og Dansk Fisk forholdt sig kritisk til reduktionen i TAC’en for rødspætte.
Dansk Fisk fandt, at problemet med discard af rødspætte skulle begrænses gennem selektive foranstalt-
ninger. Danmarks Fiskeriforening påpegede, at fx større maskestørrelser i tungefiskeriet og begræns-
ning af området, hvor bomtrawlere kunne fiske med 80 mm kunne reducere udsmid, hvor rødspætter
blev fanget som en konsekvens af en uhensigtmæssig udnyttelse af andre arter. WWF fandt, at omfan-
get af discard i rødspættefiskeriet var uholdbart og at den mellem EU og Norge aftalte TAC var i over-
kanten. Der var behov for at fokusere på maskestørrelser og eventuelt at operere med lukkede områder,
som blev effektivt kontrolleret og overvåget.
Danmarks Fiskeriforening understregede vigtigheden af, at den beslutningsprocedure, som skulle bru-
ges til den endelige fastlæggelse af fiskeriindsatsen i tobisfiskeriet blev så effektiv som mulig. Fastlæg-
gelsen af fiskeriindsatsen til 40 pct. af indsatsen i 2004 blev betragtet som et alt for restriktivt tiltag og
reduktion i TAC’en fandtes ubegrundet.
Danmarks Fiskeriforening understregede vigtigheden af at sikre den danske andel de fire arter havtaske,
jomfruhummer, lange og brosme, som blev udskilt af ”andre kvoten” i fiskeriaftalen med Norge, base-
ret på det historiske fiskeri.
Østersøen
Danmarks Fiskeriforening påpegede, at erfaringerne viste, at lukkede områder ikke havde nogen virk-
ning. Var det den vej forhandlingerne gik, burde området ved Bornholm begrænses og man burde også
inddrage Gotlandsdybet. Danmarks Fiskeriforening foretrak, at man også fremover anvendte den nu-
værende fordelingsnøgle for torsk. Den samlede TAC for torsk i Østersøen i 2005 burde forblive uæn-
dret på 75.000 t. Dansk Fisk og DFE påpegede, at lukkede områder skulle være veldefineret og begrun-
det for at give nogen mening. WWF støttede indførelsen af lukkede områder, som skulle kontrolleres
og overvåges.
Kattegat/Skagerrak
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0012.png
Danmarks Fiskeriforening understregede, at forslaget om at lukke fiskeriet i Kattegat årets første tre
måneder af hensyn til torsk var uacceptabelt. For fiskerne i Kattegat ville dette kombineret med kravet
om historisk baserede referenceår have meget stor negativ betydning for mulighederne for at udøve
erhvervet. Forslaget om at sikre, at antallet af havdage til de forskellige redskabskategorier i Kattegat
svarer til de øvrige farvandsområder, indebar meget uheldige konsekvenser for hummerfiskeriet, som
netop var blevet pålagt at skifte til maskestørrelser på 90 mm og derover og nu blev straffet ved en
kraftig reduktion i antallet af havdage.
Danmarks Fiskeriforening understregede betydningen af at få endelig fastlagt TAC’en for tunge i Ska-
gerrak/Kattegat så hurtigt som muligt i lyset af det forsøgsfiskeri, som var blevet iværksat.
Foruden de fremførte bemærkninger fremlagde Danmarks Fiskeriforening skriftlige kommentarer til
kvotefastsættelsen for 2005 og forvaltningen af tobis-bestanden i 2005. WWF annoncerede, at man
også ville fremsende skriftlige bemærkninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0013.png
TAC'er, EU-rådighedsmængder og Danmarks kvoter for 2004 (endelige) og 2005 (initialkvoter). Kvoter (levende vægt i tons - laks dog i stk.)
2004
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
2005
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
Ændring 2004:2005
TAC
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
Kvoter (levende vægt i tons)
Fiskeart/farvand
TAC
TAC
Torsk
Svalbard, IIb [*1]
Nordsøen, IIa, IV
Skagerrak, IIIa
Kattegat, IIIa
Østersøen, vest (22-24) [*9]
Østersøen, øst (25-32) [*9]
Kuller
Nordsøen [*2] IIa, IV
Skagerrak/Kattegat
IIIabcd
16.816
27.300
3.900
1.363
29.600
45.400
16.816
22.659
3.773
1.363
29.600
41.650
100
4.635
3.119
841
8.557
12.040
17.757
27.300
3.900
900
24.700
17.757
22.659
3.773
900
24.700
31.238
100
4.635
3.119
556
14.566
7.394
5,6%
0,0%
0,0%
-34,0%
5,6%
0,0%
0,0%
-34,0%
-21,5%
0,0%
0,0%
0,0%
-33,9%
6,6%
77.000
[*3],
4.755
58.975
3.681
4.300
3.096
66.000
4.018
51.321
3.610
3.742
3.036
-14,3%
-15,5%
-13,0%
-1,9%
-13,0%
-1,9%
Mørksej
Nordsøen/Skagerrak/Kattegat
Hvilling
Nordsøen [*4], IIa, IV
Skagerrak/Kattegat [*5], IIIa
Kulmule
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Skagerrak/Kattegat, IIIabcd
Rødspætte
190.000
91.200
7.879 145.000
69.600
6.013
-23,7%
-23,7%
-23,7%
16.000
1.500
12.294
723
1.626
651
28.000
1.500
19.800
(723)
2.618
(651)
75,0%
0,0%
61,1%
(0,0%)
61,0%
(0,0%)
1.373
1.178
1.373
1.178
792
1.086
1.496
1.284
1.496
1.284
866
1.183
9,0%
9,0%
9,0%
9,0%
9,3%
8,9%
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0014.png
Nordsøen, IIa, IV
Skagerrak, IIIa
Kattegat, IIIa
Østersøen, IIIbcd
Tunge
Nordsøen, II, IV
Skagerrak/Kattegat, IIIabcd
Dybvandsrejer
Nordsøen (norsk farvand) [*13]
Nordsøen (EU-farvand), IIa
Skagerrak, IIIa
Grønlandsk farvand (øst)
Grønlandsk farvand (vest)
Kvoter (levende vægt i tons)
Fiskeart/farvand
61.000
9.500
1.863
3.766
58.889
9.310
1.863
3.766
11.778
7.397
1.658
2.697
59.000
7.600
1.900
3.766
57.370
7.448
1.900
3.766
11.474
5.917
1.691
2.697
-3,3%
-20,0%
2,0%
-2,6%
-20,0%
2,0%
0,0%
-2,6%
-20,0%
2,0%
0,0%
17.000
520
17.000
520
648
436
16.350
416
16.350
416
623
349
-3,8%
-20,0%
-3,8%
-20,0%
-3,9%
-20,0%
900
900
4.980
4.880
3.626
10.710
5.719
3.717
1.696
848
4.000
2.000
2004
TAC
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
900
900
4.980
4.880
3.626
10.710
5.719
3.717
2.025
1.012
4.000
2.000
2005
TAC
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
19,4%
19,3%
0,0%
0,0%
Ændring 2004:2005
TAC
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
Jomfruhummer
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Skagerrak/Kattegat, IIIabcd
18.987
4.600
18.987
4.600
993
3.380
21.350
4.700
21.350
4.700
1.117
3.454
12,4%
2,2%
12,4%
2,2%
12,5%
2,2%
Laks - stk
Østersøen (EU-farvand), IIIbcd 460.000
Makrel
Nordsøen/Skagerrak/Kattegat
[*6]
Norsk farvand nord for 62'N
Færøsk farvand
346.918
93.512 460.000
346.918
93.512
0,0%
0,0%
0,0%
57.757
21.381
11.100
3.589
11.951
11.100
3.589
?
(18872)
8.537
2.763
(14052) #######
8.537
2.763
-23,1%
-23,0%
-23,1%
-23,0%
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0015.png
Sild
Norskehavet, I, II (atlanto-
skan) [8]
Nordsøen (inkl. Kanalen)
460.000
- bifangster
43.200
Skagerrak/Kattegat [*7]
70.000
- bifangster
21.000
Østersøen, vest (22-24)
Østersø,(25-29(ex.Riga)+32)
143.349
[*11]
Brisling
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV 257.000
Kanalen, VIIde
9.600
Skagerrak/Kattegat, IIIa
50.000
Østersøen (EU-farvand), IIIbcd 420.000
Blåhvilling
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Nordsøen (norsk farvand)
Vestlige omr., Vb, VI, VII, XII,
XIV
Internationale farvande, I, II
[*10]
Færøsk farvand
Sperling
Nordsøen (norsk zone)
Nordsøen/Skagerrak/Kattegat
Kvoter (levende vægt i tons)
Fiskeart/farvand
72.804
326.600
43.200
60.164
21.000
135.078
24.946
77.196 535.000
41.356 50.000
29.177 96.000
17.950 24.150
46.000
8.279
130.000
77.163
379.850
50.000
82.703
24.150
46.000
117.652
26.443
97.092
47.865
40.107
20.642
6.449
2.588
16,3%
15,7%
37,1%
15,0%
22,8%
6,0%
16,3%
15,7%
37,5%
15,0%
21,2%
6,0%
25,8%
15,7%
37,5%
15,0%
9,2%
238.000
9.600
46.250
377.664
216.683 257.000
3.120
7.680
33.504 50.000
37.254 550.000
250.000
7.680
46.250
494.560
226.565
2.496
33.504
48.785
0,0%
-20,0%
0,0%
31,0%
5,0%
-20,0%
0,0%
31,0%
4,6%
-20,0%
0,0%
31,0%
99.966
19.000
388.589
70.000
16.000
97.058
18.050
8.031
70.000
7.040
122.024
19.000
471.011
70.000
16.000
118.475
18.050
9.734
70.000
7.040
22,1%
0,0%
21,2%
0,0%
0,0%
22,1%
0,0%
21,2%
0,0%
0,0%
50.000
47.500
198.000
173.000
172.840
2004
TAC
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
TAC
5.000
4.750
pm
pm
2005
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
-90,0%
-90,0%
####### #######
Ændring 2004:2005
TAC
EU's
Danmarks
rådigheds-
kvote
mængde
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0016.png
Hestemakrel
Nordsøen (EU-farvand)
Vest for de britiske øer
50.267
137.000
46.788
131.879
31.811 40.214
11.966 109.600
pm
pm
pm
pm
-20,0% #######
-20,0% #######
#######
#######
Tobis
Nordsøen (norsk zone)
Nordsøen
(EU-zone),
Skag/Kat
836.200
Andre arter
(norsk zone)
Lange
Brosme
Havtaske
Jomfruhummer
Grønlandsk farvand
Lodde, øst [*14]
Glashvar
Nordsøen (EU-zonen)
Havtaske
Nordsøen (EU-zonen)
Pighvar og slethvar
Nordsøen (EU-zonen)
Skader, rokker
Nordsøen (EU-zonen)
Ising og skrubbe
Nordsøen (EU-zonen)
Pighaj
131.000
771.200
11.000
124.450
727.472 660.960
5.500
10.000
655.960
7.000
1.000
200
1.800
1.000
9.500
618.766
3.500
pm
pm
pm
pm
-21,0%
-92,4%
-14,9%
-92,4%
-14,9%
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
0
0
0,0%
0,0%
1.890
1.890
5
1.512
1.512
4
-20,0%
-20,0%
-20,0%
7.000
7.000
546
7.000
7.000
546
0,0%
0,0%
0,0%
4.877
4.877
764
4.145
4.145
649
-15,0%
-15,0%
-15,1%
3.503
3.503
23
2.802
2.802
18
-20,0%
-20,0%
-21,7%
19.551
19.551
2.003
15.641
15.641
1.602
-20,0%
-20,0%
-20,0%
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0017.png
Nordsøen (EU-zonen)
Rødtunge og skærising
Nordsøen (EU-zonen)
Dybhavsarter
Guldlaks, Nords/,Skag/Kat (III,
IV)
Brosme, Nordsøen (IV)
Brosme, Skag/Kat/Østersøen
(III)
Skolæst, I, II, IV, Va
Skolæst, Skag/Kat/Østersøen
(III)
Byrkelange, II, IV, V
Byrkelange,Ska/Kat/Østersøen
(III)
Lange, I, II
Lange,
Skag/Kat/Østersøen
(III)
Lange, IV
Lange, V
Lange, VI-X, XII, XIV
Hellefisk
4.672
4.472
435
1.236
1.136
111
-73,5%
-74,6%
-74,5%
7.023
7.023
1.048
5.618
5.618
838
-20,0%
-20,0%
-20,0%
1.566
370
40
20
1.870
138
25
45
136
4.666
54
14.966
1.388
100
20
2
1.769
10
10
10
76
467
10
10
284
134
40
20
683
85
25
45
86
1.706
54
7.007
844
250
36
20
2
646
6
10
10
49
171
10
5
10
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-81,9%
-63,8%
0,0%
0,0%
-63,5%
-38,4%
0,0%
0,0%
-36,8%
-63,4%
0,0%
-53,2%
-82,0%
-64,0%
0,0%
0,0%
-63,5%
-40,0%
0,0%
0,0%
-35,5%
-63,4%
0,0%
-50,0%
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0018.png
2.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2005 og 2006 af
fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande samt ændring af Rå-
dets forordning (EF) nr. 2347/2002
KOM (2004) 746
Nyt notat.
Baggrund
Kommissionen har den 28. november 2004 fremlagt forslag til Rådets forordning
om fastsættelse for 2005 og 2006 af TAC og kvoter for visse dybhavsbestande samt
ændring af Rådets forordning nr. 2347/2002.
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002
om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles
fiskeripolitik og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Euro-
pa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 21.- 22. december 2004 med henblik på vedtagelse.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om
ændring af en eksisterende retsakt som led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeri-
politik.
Formål og indhold
Kommissionens forslag indeholder TAC og kvoter for dybhavsarter i 2005 og 2006.
ICES’ rådgivning peger på, at de fleste dybhavsarter ikke udnyttes på en bæredygtig
måde. Kommissionen finder det derfor nødvendigt at begrænse fiskeriindsatsen og
reducere de nuværende kvoter. Der er endnu ikke opnået enighed i NEAFC (Den
Nordøst Atlantiske Fiskerikommission) om en fælles indsats for at beskytte dyb-
havsarterne.
Kommissionen tager udgangspunkt i følgende principper ved fastsættelse af fiske-
rimulighederne:
- Hvis rådgivningen lægger op til at reducere fiskeriindsatsen med en specifik pro-
cent, er denne procent anvendt ved beregningen af de nye fiskerimuligheder. Fiske-
rimulighederne kan dog højest reduceres til 50% af fangstniveauet i 2003 af de fak-
tiske fangster i de enkelte medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0019.png
19
- Hvis rådgivningen lægger op til at reducere fiskeriindsatsen væsentligt, men der i
øvrigt ikke er nævnt en specifik procentsats, har Kommissionen reduceret fiskeri-
mulighederne med 30%.
- Ved beregningerne af de nye kvoter har udgangspunktet været medlemslandenes
fangstrapporter for 2003. I de tilfælde, hvor der ikke i forvejen har været nogen
kvote, har udgangspunktet været de gennemsnitlige fangster i 2001-2003.
- I de tilfælde, hvor de nuværende kvoter er meget små, har Kommissionen undladt
at reducere disse for at undgå discard.
Forslaget indeholder som noget nyt også kvoter for dybhavshajer, alfonsinos,
skægbrosme og hellefisk, og flere af de hidtidigt kvoterede dybhavsarter reguleres
nu også i andre områder end de hidtidigt omfattede områder.
For hellefisk i område IIa, IV og VI foreslår Kommissionen, at der fastsættes et
overordnet loft på fangsterne i hele bestandens udbredelsesområde, svarende til
30% reduktion i forhold til fangstniveauet i perioden 2001-2003.
Hellefisk kan ligesom de øvrige dybhavsarter i forslaget kun fiskes af fartøjer, der
har særlig tilladelse til at fiske dybhavsarter.
Forslaget indfører desuden et særligt beskyttet område for orange savbug.
I nedenstående tabel er vist Danmarks nuværende kvoter af dybhavsarter og
Kommissionens forslag om kvoter i 2005 og 2006.
Nuværende kvote Kommissionens
(t)
forslag for 2005 og
2006 (t)
Guldlaks i ICES område III og IV
1.388
250
Brosme i ICES område III
20
20
Brosme i ICES område IV
100
36
Skolæst i ICES område I, II, IV, Va
2
2
Skolæst i ICES område III
1.769
646
Byrkelange i ICES område II, IV og
10
6
V
Byrkelange i ICES område III
10
10
Lange i ICES område I, II
10
10
Lange i ICES område III
76
49
Lange i ICES område IV
467
171
Bestand
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0020.png
20
Lange i ICES område V
Lange i ICES område VI-XIV
Hellefisk i ICES område IIa, IV, VI
Hellefisk i ICES område V, XII,
XIV
10
10
Ukvoteret
Ukvoteret
10
5
10
10
Samtidig med at der lægges op til en generel reduktion i fiskerimulighederne efter
dybhavsarter, foreslår Kommissionen, at fiskeriindsatsen i 2005 og 2006 reduceres
med 30% i forhold til den gennemsnitlige fiskeriindsats i 2003 og 2004.
Fiskeriindsatsen i henholdsvis 2003 og 2004 for hvert fartøj beregnes som antallet
af dage fartøjet har haft licens til dybhavsfiskeri det enkelte år gange den installerede
motorkraft målt i kilowatt.
Et medlemslands samlede fiskeriindsats i dybhavsfiskeriet beregnes som sum-
men af de enkelte fartøjers fiskeriindsats.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
På mødet i §5-udvalget den 7. december 2004 udtalte Danmarks Fiskeriforening, at
reduktion af kvoterne på sigt kan medføre at fiskeriet stopper. Danmarks Fiskeri-
forening var specifikt imod reduktion af kvoterne for lange og brosme, ligesom
man var imod reduktion af fiskeriindsatsen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
(Evt.) Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fælles-
skabs udtrædelse af konventionen om fiskeri og bevaring af de
levende rigdomskilder i Østersøen og Bælterne
KOM (2004) 577
Nyt notat
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2004) 577 endelig fremsendt forslag til Rådets afgø-
relse om Det Europæiske Fællesskabs udtrædelse af konventionen om fiskeri og
bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen og Bælterne. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 31. august 2004.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og artikel 300, stk. 2 og stk. 3,
første afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Euro-
pa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 21.- 22. december 2004 med henblik på vedtagelse.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da forslaget er et
led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Ved konventionen om fiskeri og bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen
og Bælterne (Gdansk-konventionen) af 1973 blev den Internationale Østersø-
fiskerikommission (IBSFC) nedsat. IBSFC er den regionale fiskeriorganisation, der
er ansvarlig for forvaltningen af fiskeriet i Østersøen.
IBSFC har i øjeblikket 6 kontraherende parter, nemlig EU, Estland, Letland, Litau-
en, Polen og Den Russiske Føderation.
Efter udvidelsen af EU den 1. maj 2004 har Estland, Letland, Litauen og Polen
pligt til at træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at træde ud af
Gdansk-konventionen. Efter Gdansk-konventionens bestemmelser gælder de nye
medlemslandes udtrædelse af konventionen fra den 31. december 2005. Herefter vil
der kun være 2 kontraherende parter tilbage, nemlig EU og Den Russiske Føderati-
on.
Kommissionen finder, at en international konvention mellem de to parter er en
både uhensigtsmæssig og unødvendig mekanisme for opfyldelse af parternes for-
pligtelse til at samarbejde om fiskeriforvaltningen. Kommissionen arbejder i stedet
for at etablere en bilateral aftale mellem EU og Rusland.
Kommissionen foreslår, at EU igangsætter proceduren for Det Europæiske Fælles-
skabs udtrædelse af konventionen.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0022.png
22
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at komme med en udtalelse i december 2004.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vil medføre en besparelse for EU, eftersom EU ikke længere skal bidrage
til opretholdelse af IBSFC’s sekretariat i Warszawa. Besparelsen vil for EU udgøre
ca. 300.000 USD eller ca. 1,85 mio. kr. årligt.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Meddelelse fra Kommissionen om perspektiverne for forenkling
af Den Fælles Fiskeripolitik
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge en meddelelse vedr. perspektiver for forenk-
ling af den fælles fiskeripolitik.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fi-
skeri) 21.- 22. december 2004 med henblik på præsentation.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da meddelelsen er et
led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Holland har gjort mulige forenklinger af den fælles fiskeripolitik til et tema under sit
formandskab. Medlemslandene har givet deres opbakning til initiativet.
Kommissionens meddelelse forventes at pege på en række prioriteringer og tiltag,
som kan igangsættes for at forbedre og forenkle lovgivningen i forbindelse med den
fælles fiskeripolitik.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0023.png
23
Meddelelsen forventes endvidere at beskrive en række kortsigtede og mere langsig-
tede mål, som samlet kan føre til en mere brugervenlig lovgivningsramme for den
fælles fiskeripolitik. Kommissionen forventes at lægge vægt på inddragelsen af
”stakeholders” - navnlig de regionale rådgivende råd - med henblik på at informe-
re bredt om processen og for at tage højde for de forskellige regioner i EU.
Kommissionen forventes også at foreslå en ”Impact Assessment” Model, der går
ud på at alle forslag fra Kommissionen vurderes i forhold til, om der er et reelt be-
hov for forslaget. Der kan også blive tale om udarbejdelse af redskaber, såsom
”best practices” ”scoreboards” og ”benchmarks”, som kan fremme og måle, hvor
langt man er kommet i en forenkling af reglerne.
Formandskabet forventes tillige at fremlægge en handlingsplan for regelforenkling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
Konferencer tilrettelagt af formandskabet vedrørende
a) Materielle og immaterielle omkostninger i forbindelse med
udryddelse af dyresygdomme (15.- 16. december 2004 i Bru-
xelles)
KOM dokument foreligger ikke
b)
En europæisk indsats mod folkesundhedsrisici som følge af
zoonotiske sygdomme, der er under udvikling, eller som for
nylig er opstået (16.-17. september 2004 i Haag)
KOM dokument foreligger ikke
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
134332_0024.png
24
Forslaget henhører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
Der henvises til særskilt notat fra Familie- og Forbrugerministeriet.
6.
Forslag til Rådets forordning om indførelse af en frivillig FLEGT-
licensordning for import af tømmer til Det Europæiske Fælles-
skab
KOM dok (2004) 515
Forslaget henhører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat
fra Miljøministeriet.
7.
Forenkling af landbrugslovgivningen
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Baggrund
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004 forventes det neder-
landske formandskab at give en status for arbejdet med forenkling af landbrugslov-
givning.
Dette sker med udgangspunkt i konklusioner fra Rådet (konkurrenceevne) samt
drøftelser på direktørkonferencen for betalingsorganerne.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der redegøres ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der alene er
tale om en status fra det nederlandske formandskab.
Formål og indhold
Med konklusionerne fra Rådet (konkurrenceevne) den 17.-18. maj 2004 blev der
fastlagt retningslinjer for det videre arbejde med “bedre lovgivning” særligt i for-
hold til konsekvensanalyser og forenkling af lovgivning. Med skrivelse af 10. juni
2004 opfordrede de irske og nederlandske formandskaber medlemsstaterne til at
komme med konkrete forslag til forenkling.
Der blev fremsendt mere end 350 forslag, hvoraf 74 omfattede landbrugs- og føde-
vareområdet. Forslagene drejede sig hovedsageligt om:
Kodifikation og konsolidering
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Reduktion i omfanget af afrapportering og informationskrav (administrative
byrder)
Reduktion i overregulering
Undtagelse for visse typer af virksomhed eller aktiviteter
Adgang til europæiske støtteprogrammer
I Rådet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2004 blev forslagene til konkrete
forenklingsinitiativer reduceret til at omfatte 17 forordninger eller direktiver, hvor
forenkling burde prioriteres, herunder én vedrørende landbrugsområdet (Rådsdirek-
tiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 vedrørende markedsføring af plantebeskyttelses-
midler, der hører under Miljøministeriet i Danmark).
Rådet fastslog endvidere, at de resterende forslag fra medlemsstaternes side skulle
gennemgås. Formandskabet har sammen med Kommissionen identificeret de for-
slag, der bør gennemgås yderligere på fødevare- og landbrugsområdet. Det drejer
sig om 18 forslag, der løbende vil blive evalueret og forenklet i de respektive råds-
arbejdsgrupper og komitéer. Rådsarbejdsgruppen for horisontale landbrugsspørgs-
mål vil sideløbende med behandlingen i de relevante rådsarbejdsgrupper og komité-
er følge processen.
Der blev den 13.-15. oktober 2004 afholdt direktørkonference for betalingsorga-
nerne (i Danmark Direktoratet for FødevareErhverv), hvor der blev besluttet en
række anbefalinger, som var fordelt på følgende områder:
Reduktion i administrative omkostninger
Forbedret effektivitet
Kontrolforenkling
Forenkling af politikken.
Det kan specielt nævnes, at direktørkonferencen understregede behovet for, at de
administrative konsekvenser af et givent forslag blev belyst, før forslaget blev ved-
taget i Rådet, og at disse konsekvenser indgik som en del af beslutningsgrundlaget.
Konsekvenser
Statusredegørelsen har i sig selv ingen konsekvenser.
Høring
Da der alene er tale om en overordnet status fra formandskabets side med begræn-
set rækkevidde er §2-udvalget (landbrug) på nuværende tidspunkt ikke blevet hørt
om sagen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
26