Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2557
Offentligt
1453405_0001.png
5082/04 (Presse 4)
2557. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 20. januar 2004 i Bruxelles
Formand:
Charlie McCREEVY, T.D.
Irlands finansminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 63 19 – 32 2 285 95 48
5082/04 (Presse 4)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0002.png
20.I.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS OG KOMMISSIONENS ARBEJDSPROGRAMMER............................... 6
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - GENNEMGANG AF AJOURFØRTE
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER ................................................................. 7
KOK-RAPPORTEN OM ØGET BESKÆFTIGELSE I EUROPA.................................................. 7
MOMS - NEDSATTE SATSER ..................................................................................................... 8
EVENTUELT ................................................................................................................................. 8
Internationale regnskabsstandarder......................................................................................... 8
Beskatning af tobak................................................................................................................ 9
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKONOMI OG FINANS
Beskatning * ..................................................................................................................................................... I
EKSTERNE FORBINDELSER
Aftale med Kina - Visumudstedelser i forbindelse med turistgrupper.................................................................. I
Industrielt samarbejde med Malta ...................................................................................................................... I
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Sikkerhedsprocedurer for udveksling af oplysninger - Aftale med Schweiz......................................................... I
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Tjenesteydelser på telekommunikationsområdet................................................................................................ II
KONKURRENCEEVNE
Fusionsforordningen *...................................................................................................................................... II
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5082/04 (Presse 4)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.I.2004
MILJØ
Miljøansvar - Offentlig forhandling .................................................................................................................III
DET INDRE MARKED
Teknisk harmonisering -
Offentlig forhandling.................................................................................................III
LUFTFART
Sikkerhed forbundet med tredjelandes luftfartøjer -
Offentlig forhandling.........................................................III
INDUSTRI
Laboratoriepraksis og forsøg med kemiske stoffer - Kodificering af EU-regler -
Offentlig forhandling..............III
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................IV
BILAG............................................................................................................................................ 1
DANMARK - Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2003-2010............... 1
ØSTRIG - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2007 ....................... 3
FINLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2007 .................... 5
SVERIGE - Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2003-2006 .................. 7
5082/04 (Presse 4)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0004.png
20.I.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Grækenland:
Vassilios RAPANOS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Francis MER
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl HEINZ GRASSER
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Formand for Rådet af Økonomiske Rådgivere
Statssekretær for Økonomiske Anliggender
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Økonomi- og trafikminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Ministra de Estado og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
*
Kommissionen:
Pedro SOLBES
Frits BOLKESTEIN
*
*
Medlem
Medlem
*
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
*
*
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
5082/04 (Presse 4)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0005.png
20.I.2004
De tiltrædende landes regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Cypern:
Markos KYPRIANOU
Letland:
Valdis DOMBROVSKIS
Litauen:
Dalia GRYBAUSKAITĖ
Ungarn:
Csaba LÁSZLÓ
Malta:
John DALLI
Polen:
Andrzej RACZKO
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finans- og økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
5082/04 (Presse 4)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0006.png
20.I.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS OG KOMMISSIONENS ARBEJDSPROGRAMMER
Rådet blev underrettet om indholdet af formandskabets
(5040/04)
og Kommissionens arbejds-
programmer vedrørende økonomi og finans. I forbindelse med forelæggelsen af formandskabets
arbejdsprogram fremhævede formanden for samlingen i Økofin-Rådet, Charlie McCREEVY, pro-
grammets vigtigste aspekter, der generelt i stort omfang er koncentreret om Lissabon-dagsordenen i
de tre første måneder og udvidelsen for de tre sidste måneders vedkommende.
De vigtigste prioritetsområder i programmet omfatter:
-
-
-
-
-
-
forberedelse af dokumentet om Økofin-nøglespørgsmål med henblik på forårstopmødet i Det
Europæiske Råd
gennemgang af ajourførte stabilitets- og konvergensprogrammer for de eksisterende med-
lemsstater
integration af de nye medlemsstater i EU-processen til koordinering af den økonomiske
politik
fremme af EU-lovgivningen vedrørende finansielle tjenesteydelser og andre sektorer
videreførelse af skattelovgivningen og
visse andre områder som f.eks. vækstinitiativet.
Rådet noterede sig med tilfredshed formandskabets mål og prioriteter og kunne tilslutte sig dem.
Kommissær SOLBES bifaldt også formandskabets prioriteter og forelagde Kommissionens
arbejdsprogram for 2004.
5082/04 (Presse 4)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0007.png
20.I.2004
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - GENNEMGANG AF AJOURFØRTE
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Rådet gennemgik de ajourførte stabilitets- og vækstprogrammer for Danmark, Østrig, Finland og
Sverige i forbindelse med stabilitets- og vækstpagten. Rådet nåede til enighed om udtalelserne i bi-
laget.
KOK-RAPPORTEN OM ØGET BESKÆFTIGELSE I EUROPA
Rådet drøftede beskæftigelses-taskforcens rapport (Kok-rapporten) på baggrund af en note fra Ud-
valget for Økonomisk Politik. Rådet tilkendegav sin tilfredshed med udvalgets note, som der vil
blive taget hensyn til ved forberedelsen af det dokument om nøglespørgsmål, som skal forelægges
på Det Europæiske Råds forårsmøde.
Udvalget for Økonomisk Politik foreslår i sin note følgende politiske prioriteter:
-
-
større fleksibilitet på arbejdsmarkedet for at sætte gang i virksomhedernes jobskabelsesdyna-
mik;
omlægning af jobsikkerhedskonceptet, så det kommer til at omfatte udvikling og oprethol-
delse af evnen til at forblive på arbejdsmarkedet og klare sig stadig bedre (beskæftigelseseg-
nethed), og ikke fokuserer for stærkt på beskæftigelsessikkerhed og livslang ansættelse, og
-
yderligere fremstød i reformen af skatte- og bistandssystemerne, så det bliver finansielt mere
attraktivt at arbejde.
Noten konkluderer, at politiske foranstaltninger med henblik på at øge beskæftigelsen skal tage hen-
syn til målet om at sikre sunde og bæredygtige offentlige finanser.
5082/04 (Presse 4)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0008.png
20.I.2004
MOMS - NEDSATTE SATSER
På anmodning af den franske delegation vendte Rådet kort tilbage til spørgsmålet om nedsatte
momssatser, som var blevet indgående drøftet på tidligere samlinger. Der var navnlig tale om,
hvordan spørgsmålet kan behandles under det irske formandskab, hvordan der kan undgås fordrej-
ning af det indre marked samt muligheden for at anvende subsidiaritetsprincippet på nedsatte
momssatser.
Formandskabet konkluderede, at spørgsmålet vil blive drøftet igen på en kommende samling i
Økofin-Rådet efter uformelle kontakter med delegationerne.
EVENTUELT
Internationale regnskabsstandarder
Kommisær BOLKESTEIN orienterede Rådet om de igangværende vanskelige drøftelser vedrørende
de internationale regnskabsstandarder IAS 32 og 39 (standarder for finansielle instrumenter).
Rådet hilste med tilfredshed kommissær BOLKESTEINs indsats i forbindelse med dette vigtige
spørgsmål og opfordrede ham til at fortsætte arbejdet i de relevante fora.
5082/04 (Presse 4)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.I.2004
Beskatning af tobak
Rådet drøftede på anmodning af den franske delegation spørgsmålet om beskatning af tobak og
navnlig dets forbindelse til smugling, svig og grænseoverskridende forbrug.
Kommissær BOLKESTEIN påpegede, at Rådet i 2002 havde besluttet at hæve minimumssatsen for
beskatning af tobak, og meddelte, at Kommissionen i 2006 vil forelægge Rådet en rapport om
spørgsmålet, sandsynligvis ledsaget af et passende forslag.
*
*
*
Ministrene blev under frokosten orienteret om Eurogruppens møde den 19. januar 2004. De drøf-
tede desuden Parmalat-sagen og blev opfordret til at meddele formandskabet, hvem der vil kunne
afløse Domingo SOLANS, som træder tilbage som medlem af ECB's bestyrelse.
Ministrene blev enige om, at EU skal søge om forlængelse af Jean LEMIERREs mandat som for-
mand for EBRD (Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling).
Ministrene blev også enige om placeringen af nogle af "Lamfalussy-udvalgene": Det Europæiske
Værdipapirtilsynsudvalg (CESR) vil få sæde i Paris, Det Europæiske Banktilsynsudvalg (CEBS) i
London og Det Europæiske Tilsynsudvalg for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger
(CEIOPS) i Frankfurt.
5082/04 (Presse 4)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0010.png
20.I.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKONOMI OG FINANS
Beskatning *
Rådet vedtog direktivet om ændring af direktiv 77/388/EØF om det fælles merværdiafgiftssystem
for så vidt angår proceduren for vedtagelse af fravigende foranstaltninger samt tildeling af gennem-
førelsesbeføjelser
(16306/03 og 5091/04 ADD 1).
EKSTERNE FORBINDELSER
Aftale med Kina - Visumudstedelser i forbindelse med turistgrupper
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen på Fællesskabets vegne af et aftale-
memorandum med Kinas nationale turistadministration om visumspørgsmål og dermed forbundne
anliggender vedrørende turistgrupper fra Kina
(15533/03).
Industrielt samarbejde med Malta
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Malta
om overensstemmelsesvurdering og godkendelse af industrivarer, der dækker et stort antal sektorer:
elektricitetssikkerhedsudstyr, elektromagnetisk kompatibilitet, maskiner, elevatorer, personlige
værnemidler, materiel og sikkerhedssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære, sikker-
hedskrav til legetøj samt radio- og teleterminaludstyr (9811/03). Aftalen er et overgangsarrange-
ment og bortfalder med Maltas tiltrædelse.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Sikkerhedsprocedurer for udveksling af oplysninger - Aftale med Schweiz
Rådet vedtog at bemyndige formandskabet bistået af generalsekretæren/den højtstående repræsen-
tant til at indlede forhandlinger med Schweiz om en aftale om sikkerhedsprocedurer for udveksling
af klassificerede oplysninger
(13819/03 ).
Forrige måned bemyndigede Rådet formandskabet til at indlede tilsvarende forhandlinger med
Bulgarien, Rumænien, Island, Tyrkiet, Norge, Canada, Rusland, Ukraine, De Forenede Stater,
Bosnien-Hercegovina og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Forhandlingerne vil
blive ført på grundlag af et udkast til modelaftale.
5082/04 (Presse 4)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0011.png
20.I.2004
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Tjenesteydelser på telekommunikationsområdet
Rådet vedtog to afgørelser om fastlæggelse af Fællesskabets holdning med henblik på at indarbejde
nyligt vedtagen fællesskabsret vedrørende tjenesteydelser på telekommunikationsområdet i aftalen
om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
(15423/03 og 15428/03):
-
-
Kommissionens afgørelse 2002/627/EF af 29. juli 2002 om nedsættelse af de europæiske til-
synsmyndigheders gruppe vedrørende elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Kommissionens afgørelse 2002/622/EF af 26. juli 2002 om nedsættelse af en frekvenspolitik-
gruppe.
Det Blandede EØS-udvalg vil blive opfordret til at vedtage en afgørelse om dette spørgsmål på et
kommende møde.
KONKURRENCEEVNE
Fusionsforordningen *
Rådet vedtog en forordning om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser ("fusionsforord-
ningen") på grundlag af den politiske enighed, der blev opnået i Rådet (konkurrenceevne) på sam-
lingen den 27. november 2003 (15448/03
og 15449/03 ADD 1).
Denne nye forordning finder anven-
delse fra den 1. maj 2004.
Formålet med forordningen er at omarbejde Rådets forordning nr. 4064/89 til et sæt regler, der sva-
rer til de udfordringer, som et mere integreret marked og den fremtidige udvidelse af Den Europæi-
ske Union indebærer. Den omfatter kun de bestemmelser, der er nødvendige for at kunne sikre, at
konkurrencen på det fælles marked ikke fordrejes, i overensstemmelse med princippet om en åben
markedsøkonomi med fri konkurrence.
Den vigtigste ændring i Kommissionens forslag er den nye test til vurdering af fusioner, hvorefter
en fusion vil blive erklæret uforenelig med fællesmarkedet, hvis den i betydelig grad hæmmer den
effektive konkurrence på fællesmarkedet eller en væsentlig del deraf, især som følge af, at en domi-
nerende stilling skabes eller styrkes.
Med hensyn til flere transaktioner besluttede Rådet ikke at udvide Kommissionens beføjelser i
denne henseende, da det anså dem for at være for belastende og forvirrende for virksomhederne.
Rådet besluttede også at afskaffe gruppefritagelse generelt og muligheden for Kommissionens god-
kendelse heraf. Med hensyn til ekstra begrænsninger går den af Rådet vedtagne løsning ud på, at
Kommissionens beslutninger om, at en fusion er forenelig med fællesmarkedet, automatisk bør
omfatte begrænsninger, der er direkte knyttet til og nødvendige for gennemførelsen af fusionen.
5082/04 (Presse 4)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0012.png
20.I.2004
MILJØ
Miljøansvar - Offentlig forhandling
Rådet besluttede ikke at acceptere alle de ændringer, som Europa-Parlamentet havde vedtaget under
andenbehandlingen af udkastet til direktiv om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og af-
hjælpning af miljøskader. Forligsudvalget vil derfor blive indkaldt til møde med henblik på at nå til
enighed
(16328/03 og 5331/04).
Direktivudkastet har til formål at fastlægge fælles regler, således at miljøskader kan blive forebyg-
get og beskadigede miljøværdier genoprettet. På grundlag af princippet om, at forureneren betaler,
gør forslaget virksomhederne økonomisk ansvarlige for forebyggende og afhjælpende foranstalt-
ninger og opfordrer dem til at minimere risikoen for miljøskader.
DET INDRE MARKED
Teknisk harmonisering -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog under førstebehandlingen et forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/24/EØF om hastighedsbegrænsende anordninger eller lignende indbyggede hastighedsbegræn-
sende systemer for visse motorkøretøjsklasser
(PE-CONS 3684/03 + COR 1).
LUFTFART
Sikkerhed forbundet med tredjelandes luftfartøjer -
Offentlig forhandling
Rådet besluttede ikke at vedtage udkastet til direktiv om sikkerhed forbundet med tredjelandes luft-
fartøjer, der benytter Fællesskabets lufthavne, således som det blev ændret af Europa-Parlamentet
under andenbehandlingen
(13382/03).
Det besluttede derfor at indkalde Forligsudvalget til møde
med henblik på snarest muligt at nå til enighed med Europa-Parlamentet.
INDUSTRI
Laboratoriepraksis og forsøg med kemiske stoffer - Kodificering af EU-regler -
Offentlig
forhandling
Rådet vedtog direktiverne om kodificering af direktiv 88/320/EØF om inspektion og verifikation af
god laboratoriepraksis (GLP) og direktiv 87/18/EØF om anvendelsen af principper for god laborato-
riepraksis og om kontrol med deres anvendelse ved forsøg med kemiske stoffer
(PE-CONS 3653/03
og PE-CONS 3654/03).
5082/04 (Presse 4)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0013.png
20.I.2004
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af
-
-
-
Bart SOMERS, ministerpræsident for den flamske regering, som medlem af Regionsudvalget
som efterfølger for Patrick DEWAEL
Jos BEX, Vlaams Volksvertegenwoordiger, som suppleant til Regionsudvalget som efterføl-
ger for Bert ANCIAUX
Josée VERCAMMEN, Vlaams Volksvertegenwoordiger, som suppleant til Regionsudvalget
som efterfølger for Guy SWENNEN
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006
(5013/04).
5082/04 (Presse 4)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0014.png
20.I.2004
BILAG
DANMARK - Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2003-2010
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af over-
vågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
2
,
særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 20. januar 2004 gennemgik Rådet Danmarks opdaterede konvergensprogram, der dækker
perioden 2003-2010. Programmet er rigt på oplysninger og indeholder store mængder data til
brug for analysen af de mellem- og langsigtede udfordringer for de offentlige finanser i
Danmark, og det er i overensstemmelse med oplysningskravene i adfærdskodeksen for stabi-
litets- og konvergensprogrammernes indhold og form.
Den strategi for de offentlige finanser, der fremgår af opdateringen, er stort set uforandret, og
den fokuserer fortsat på at sikre, at de offentlige finanser forbliver holdbare på mellemlang og
lang sigt. Strategien bygger fortsat på både fastholdelsen af et offentligt overskud på i gen-
nemsnit 1�½-2�½% af BNP om året frem til 2010 og skattestoppet, der også skal bidrage til at
sikre en strammere styring af de offentlige udgifter. Beskatningen af arbejdsindkomster vil
blive sænket i 2004 med det formål at øge udbuddet af arbejdskraft. Der er desuden blevet
taget en række arbejdsmarkedspolitiske initiativer. Det anerkendes imidlertid i programmet, at
der vil være behov for yderligere tiltag for at øge arbejdsstyrken.
Ifølge opdateringen forventes BNP-væksten at accelerere fra skønsmæssigt 1,4% til over 2% i
2004 og 2005. Programmets vækstscenario for 2004 og 2005 er realistisk og ligger tæt på
Kommissionens. For 2003's vedkommende har Kommissionens tjenestegrene (og på det sene-
ste også de danske myndigheder) dog forventninger om en markant lavere vækst.
2
EFT L 209 af 2.8.1997.
1
5082/04 (Presse 4)
BILAG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.I.2004
De offentlige finanser i Danmark er fortsat sunde. For perioden 2003-2005 forventes der
ifølge opdateringen budgetoverskud på mellem 1¼% og 1¾% af BNP, hvilket stort set svarer
til Kommissionens beregninger. I resten af programperioden forventes der overskud på lidt
under 2% af BNP. Også i underliggende termer skulle de offentlige finanser forblive sunde
over fremskrivningsperioden. Den offentlige gæld forventes at falde fra 45,5% af BNP i 2002
til 27,5% af BNP i 2010. Med udgangspunkt i plausible makroøkonomiske antagelser og bud-
getantagelser fastholdes stabilitets- og vækstpagtens målsætning om en budgetstilling tæt på
balance eller i overskud over programperioden.
Budgetstillingen efterlader en tilstrækkelig stor sikkerhedsmargen til at hindre underskuddet i
at overskride referenceværdien på 3% af BNP under normale makroøkonomiske forhold.
Opfyldelsen af de mellemsigtede mål for de offentlige finanser afhænger af, om udgifterne
holdes under kontrol, og om det lykkes at realisere en række ambitiøse arbejdsmarkedspoliti-
ske målsætninger, herunder en forøgelse af de i forvejen høje erhvervsfrekvenser. Det aner-
kendes i programmet, at der vil være behov for yderligere arbejdsmarkedsreformer for at nå
disse mål. Hvis målsætningerne for arbejdsmarkedsudviklingen ikke nås, kan det få betyde-
lige konsekvenser for den planlagte udvikling i de offentlige finanser, især den disponible
margen for vækst i udgifterne. Det ville derfor have været nyttigt, hvis programmet havde in-
deholdt flere oplysninger om indholdet af de fremtidige reformer.
De danske myndigheder agter at mindske skattetrykket i programperioden, dog uden at sætte
holdbarheden i de offentlige finanser over styr. Men som nævnt i Rådets udtalelse om 2002-
opdateringen af Danmarks konvergensprogram vil "skattetrykket i Danmark imidlertid for-
blive højt sammenlignet med andre industrialiserede lande, og det bør overvejes at gennem-
føre yderligere skattelettelser inden for rammerne af sunde offentlige finanser".
Vurderet med udgangspunkt i de aktuelle politikker og det opdaterede programs mellemfri-
stede fremskrivninger vil den forventede lave offentlige gæld og de forventede betydelige
pensionsfondsmidler betyde, at de offentlige finanser i Danmark vil være godt rustet til at
tackle konsekvenserne af befolkningens aldring.
De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2003 indeholdt henstillinger til de dan-
ske myndigheder om at fortsætte bestræbelserne på dels at sikre, at det kan betale sig at ar-
bejde ved at forbedre incitamenterne til at deltage i arbejdsstyrken, dels at holde udgifterne
under kontrol på alle myndighedsniveauer. De økonomiske politikker er, således som de er
beskrevet i det opdaterede konvergensprogram, i det store og hele i overensstemmelse med de
økonomisk-politiske retningslinjer for 2003, især dem, der indvirker på budgettet.
5082/04 (Presse 4)
BILAG
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0016.png
20.I.2004
ØSTRIG - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2007
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af over-
vågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
3
,
særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 20. januar 2004 gennemgik Rådet Østrigs opdaterede stabilitetsprogram, der dækker pe-
rioden 2003-2007. Programmet blev forelagt den 18. november 2003 og er stort set i overens-
stemmelse med den reviderede "adfærdskodeks for stabilitets- og konvergensprogrammernes
indhold og form". Det ville imidlertid have været nyttigt med flere kvantitative oplysninger,
som indeholdt i dobbeltbudgettet 2003/2004, med detaljerede overslag over de enkelte bud-
getforanstaltninger, og disse oplysninger burde have været medtaget.
Budgetstrategien i det opdaterede program er uændret, med særlig fokus på den langsigtede
strategi. Samtidig med at store strukturelle besparelser kombineret med betydelige skatte-
sænkninger medfører en midlertidig vækst i det konjunkturkorrigerede underskud i 2005, vil
de føre til et støt fald i udgifts- og indtægtskvoterne og i gældskvoten.
I det store og hele ser det makroøkonomiske scenario i opdateringen realistisk ud. Stigningen i
væksten i beskæftigelsen til 0,6% (ESA95-definition) i 2004 er dog nok lidt optimistisk, da
det normalt varer et stykke tid, før efterspørgslen på arbejdskraft reagerer på et konjunktur-
bestemt opsving i aktiviteten. Endvidere vil væksten i det reale BNP for 2006 og 2007 ligge
over potentialet. Den implicitte indsnævring af produktionsgabet forekommer imidlertid ikke
usandsynlig efter en periode med langsom vækst som følge af den positive virkning af de se-
neste og de igangværende strukturreformer og udvidelsen, eftersom der ikke findes makro-
økonomiske ubalancer i den østrigske økonomi.
I opdateringen fastholdes budgetmålene fra det foregående program. Den konjunkturkorrige-
rede balance, som er baseret på Kommissionens beregninger i henhold til den almindeligt an-
erkendte metode, vil forværres med 0,9 procentpoint til 1,0% af BNP i 2003 og, efter en mid-
lertidig forbedring, med 1,0 procentpoint til 1,4% af BNP i 2005 som følge af skattenedskæ-
ringer. Til trods for en efterfølgende indsnævring vil det konjunkturkorrigerede underskud
først falde til 0,5% af BNP i 2007. Det konjunkturkorrigerede underskud ligger således kun
tæt på balance i årene 2004 og 2007.
3
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
3
5082/04 (Presse 4)
BILAG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.I.2004
Ifølge plausible makroøkonomiske og budgetmæssige antagelser vil stabilitets- og vækstpag-
tens mellemfristede mål om en budgetstilling tæt på balance eller i overskud måske ikke blive
nået i løbet af programperioden. Selv om risikoen for en makroøkonomisk forværring synes at
gå lige op med et bedre end forventet budgetresultat i 2003 med afsmittende virkninger på de
efterfølgende år, er risikoen i forbindelse med de forventede besparelser og overskud på
lavere administrativt plan ikke uvæsentlig. Hvis de bebudede udgiftsbesparelser endvidere
kun skulle blive delvis realiseret eller ikke realiseret som ønsket, kan den planlagte midlerti-
dige afvigelse fra det mellemfristede mål vise sig at blive permanent. Budgetstillingen i det
opdaterede program efterlader en tilstrækkelig stor sikkerhedsmargen til at hindre underskud-
det i at overstige loftet på 3% af BNP under normale makroøkonomiske forhold.
Den offentlige bruttogæld forventes at falde støt fra 66,7% af BNP i 2002 til lige under 60% i
2007. Denne prognose er stærkt afhængig af antagelserne om væksten i det nominelle BNP og
store indtægter fra planlagte privatiseringer. Skulle nogen af disse faktorer ikke opfylde for-
ventningerne, selv i mindre grad, vil gældskvoten ikke falde til under referenceværdien på
60%, heller ikke i 2007.
Efter pensionsreformen fra 2003 ser det ud til, at Østrig langt bedre end tidligere vil være i
stand til at afholde budgetomkostningerne i forbindelse med en aldrende befolkning. Denne
vurdering skal imidlertid bekræftes af den faktiske udvikling. For det første antages det i pro-
gnoserne, at reformen vil resultere i en stærk stigning i beskæftigelsesgraden. For det andet
betyder 10%-loftet på ydelsestab i forhold til status quo ante, at de langsigtede budgetvirknin-
ger er ret usikre. Desuden forsinkes de aflastende virkninger for de offentlige finanser som
følge af en lang overgangsperiode for afskaffelse af førtidspensionen indtil 2017.
Den økonomiske politik, som den afspejles i opdateringen er kun delvis i overensstemmelse
med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, navnlig dem,
der indvirker på budgettet. Henstillingen om "et konjunkturjusteret budget, som er tæt på at
udvise balance", overholdes således kun delvis. Endvidere kan den generelle retningslinje om
at "undgå procykliske politikker" måske ikke overholdes i 2005. Selv om den planlagte re-
duktion af den høje skattebyrde principielt er et passende skridt til at gøre vilkårene på ud-
budssiden mere vækstfremmende, bør indtægtssænkningerne ledsages af en tilsvarende ud-
giftstilbageholdenhed. For så vidt angår Länder og kommuner siger opdateringen intet om
"strukturelle besparelser, (også) på lavere administrativt plan", som er nødvendige for at opnå
permanente overskud, hvilket er en af forpligtelserne i en national stabilitetspagt.
5082/04 (Presse 4)
BILAG
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0018.png
20.I.2004
FINLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2007
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af over-
vågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
4
,
særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 20. januar 2004 gennemgik Rådet Finlands opdaterede stabilitetsprogram, der dækker pe-
rioden 2003-2007. Det opdaterede program er i overensstemmelse med oplysningskravene i
den reviderede "adfærdskodeks" for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og
form.
Den budgetstrategi, der ligger til grund for opdateringen, er baseret på, at forholdet mellem
udgifter og BNP skal fastholdes uændret i hele programperioden, mens indtægtskvoten efter
et midlertidigt fald i 2004 igen skal stige gradvist hen imod slutningen af programperioden.
Målet for regeringens budgetstrategi er at opnå balance i de offentlige finanser inden 2007,
men ifølge programmet vil dette mål ikke blive nået med de nuværende prognoser på mel-
lemlang sigt.
I det makroøkonomiske scenario i det opdaterede stabilitetsprogram for 2003 forudses der en
styrkelse af den økonomiske aktivitet fra 1,4% i 2003 til 2,7% i 2004, hvilket lader til at være
underbygget af de seneste data. Derefter forventes væksten i BNP at nå sin trendrate på gen-
nemsnitlig 2,5% mellem 2005 og 2007. Beskæftigelsen, som faldt med 0,2% i 2003, forventes
at stige med 0,3% i gennemsnit i 2004-2007. Inflationen forventes at stige gradvis fra 1% i
2003 til 1,8% i 2007. De kortsigtede prognoser er stort set i overensstemmelse med Kommis-
sionens prognose fra efteråret 2003. På baggrund af antagelsen om et gunstigt eksternt miljø
repræsenterer den forventede stabilisering af væksten i BNP i de sidste år af programmet en
ret forsigtig opfattelse.
4
EFT L 209 af 2.8.1997.
5
5082/04 (Presse 4)
BILAG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0019.png
20.I.2004
I programmet forventes der en væsentlig nedgang i det offentlige underskud fra 4,2% af BNP
i 2002 til 2,3% i 2003 og under 2% i 2004
5
. I de senere år i programmet skal der genetableres
et overskud på 2% eller derover i overensstemmelse med de for nylig definerede udgiftslofter.
Både de centrale myndigheder og i mindre grad de lokale myndigheder er ansvarlige for den
svækkede tendens i den finansielle stilling mellem 2003 og 2007, mens de sociale sikrings-
fonde opretholder overskuddet på centralt plan. Den forventede nedgang i det konjunkturkor-
rigerede overskud på 0,6 procentpoint af BNP mellem 2003 og 2005 skyldes delvis direkte
(indkomst) og indirekte (alkohol) skattesænkninger og lavere indtægter fra selskabsskatter.
Det konjunkturkorrigerede overskud vil falde fra 4,3% af BNP i 2002 til 3,0% i 2003 og
yderligere i 2004 til 2,4%. I 2005 og derefter vil det konjunkturkorrigerede overskud stabilise-
res over 2% af BNP. Dette er stort set i overensstemmelse med Kommissionens konjunktur-
korrigerede balanceberegninger. Til trods for det højere end forventede resultat i 2002 for-
ventes gældskvoten fortsat at falde beskedent fra 45,1% af BNP i 2003 til 44,6% af BNP i
2007.
Til trods for de forventede vedvarende mindre underskud i de centrale og lokale myndighe-
ders finanser giver programmets budgetpolitiske mål om et pænt offentligt overskud en til-
strækkelig sikkerhedsmargen mod en overskridelse af referenceværdien på 3% af BNP for det
offentlige underskud under normale konjunktursvingninger.
Faldet i det offentlige overskud skyldes hovedsagelig højere end planlagte indkomstskatte-
sænkninger i 2000-2004 og højere end planlagte diskretionære udgifter på centralt plan i
2001-2003. De tidligere høje overskud har givet en vis yderligere skattemæssig manøvrefri-
hed, således at stabilitets- og vækstpagtens mellemfristede mål om en budgetstilling tæt på
balance eller i overskud under plausible makroøkonomiske og budgetmæssige antagelser
skulle kunne fastholdes igennem programperioden. En tendens til at overskride de mellemfri-
stede retningslinjer for udgifterne, således som det tidligere er konstateret, udgør imidlertid en
risiko for regeringens budgetstrategi. De flerårige udgiftsgrænser, der er indført af den nye
regering, og som nu er mere bindende, bør medvirke til at holde udgifterne under kontrol.
I stabilitetsprogrammet fokuseres der på holdbarheden af de offentlige finanser. På grundlag
af den nuværende politik synes de offentlige finanser at være tilstrækkelig holdbare til at imø-
dekomme omkostningerne i forbindelse med den aldrende befolkning; denne udvikling støttes
af gentagne budgetoverskud og et reformeret pensionssystem, der i høj grad er forudfinansie-
ret. Holdbarheden bør også understøttes af såvel planlagte som igangværende reformer, hvis
formål er at øge beskæftigelsesgraden, og de finske myndigheder bør gå videre med gennem-
førelsen heraf inden for den tidsramme, der er anført i stabilitetsprogrammet.
5
Bortset fra 2002 er de offentlige overskud blevet nedjusteret for hele programperiodens
vedkommende.
6
5082/04 (Presse 4)
BILAG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453405_0020.png
20.I.2004
De seneste skattesænkninger og en række yderligere planlagte foranstaltninger tager ikke blot
sigte på at fremme beskæftigelsen og jobskabelsen, men også på at standse udhulingen af
skattegrundlaget som følge af produktionsfaktorernes (arbejde og kapital) stigende internatio-
nale mobilitet. For at fastholde de seneste ti års succes med at få de offentlige finanser ind på
en holdbar vej, vil det være så meget desto mere vigtigt at sikre en nøje overholdelse af de
nyligt fastlagte udgiftslofter.
De økonomiske politikker, der præsenteres i det opdaterede program, er stort set i overens-
stemmelse med de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, navnlig dem, der
indvirker på budgettet, hvor det for Finlands vedkommende bl.a. blev henstillet, at der indfø-
res flerårige udgiftsgrænser, og at den høje strukturarbejdsløshed nedbringes.
SVERIGE - Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2003-2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af over-
vågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
6
,
særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 20. januar 2004 gennemgik Rådet Sveriges opdaterede konvergensprogram, der dækker
perioden 2003-2006. Det opdaterede program er i det store og hele i overensstemmelse med
oplysningskravene i den reviderede "adfærdskodeks" for stabilitets- og konvergensprogram-
mernes indhold og form.
Den budgetstrategi, der ligger til grund for opdateringen, bygger fortsat på en mellemfristet
målsætning om et budgetoverskud på i gennemsnit 2% af BNP over konjunkturforløbet med
det formål at kunne tackle de forventede budgetmæssige konsekvenser af befolkningens
aldring og sikre holdbarheden i de offentlige finanser på lang sigt. Den planlagte tilbageven-
den til et overskud på de offentlige finanser på 2% af BNP efter 2006 vil især kræve, at ud-
giftskvoten (der forventes at vokse i 2003) begynder at falde fra og med 2004, og også at
indtægtskvoten (der ligeledes forventes at stige i 2003 og forblive stabil i 2004) begynder at
falde fra og med 2005.
6
EFT L 209 af 2.8.1997.
7
5082/04 (Presse 4)
BILAG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.I.2004
Ifølge opdateringen forventes den reale BNP-vækst at stige fra skønsmæssigt 1,4% i 2003 til
2% i 2004. I 2005 og 2006 forventes væksten at udgøre henholdsvis 2,6% og 2,5%. Beskæf-
tigelsesvæksten forventes at accelerere fra 0,1% i 2004 til 0,7% i 2005 og 2006. Det skønnes,
at forbrugerpris-inflationen vil stige gradvist fra 1,3% i 2004 til lidt over 2% i 2006. Vurderet
med udgangspunkt i de foreliggende oplysninger må det makroøkonomiske scenario, der lig-
ger til grund for opdateringen, betragtes som realistisk, og det ligger på linje med
Kommissionens egen vurdering og dens efterårsprognoser.
I henhold til opdateringen stiles der efter et overskud på de offentlige finanser på 0,6% af
BNP i 2004 sammenlignet med et forventet overskud 0,4% af BNP i 2003. Efter konjunktur-
korrigering svarer dette - ifølge de beregninger, Kommissionen har foretaget på grundlag af
den i fællesskab fastlagte metode - til en forbedring af overskuddet på mellem 0,5% og 1% af
BNP. For 2005 og 2006 lyder fremskrivningerne på et samlet overskud på henholdsvis 1,4%
og 1,9% af BNP. De tilsvarende konjunkturkorrigerede overskud vil udgøre henholdsvis 1,8%
og 2,3% af BNP. Gældskvoten forventes at falde gradvist fra 51,7% i 2003 til 48,3% i 2006.
Med udgangspunkt i plausible makroøkonomiske antagelser og budgetantagelser skulle stabi-
litets- og vækstpakkens mellemfristede målsætning om en budgetstilling tæt på balance eller i
overskud kunne fastholdes i hele programperioden.
Budgetstillingen efterlader en tilstrækkelig stor sikkerhedsmargen til at hindre underskuddet i
at overskride referenceværdien på 3% af BNP under normale makroøkonomiske forhold.
Ifølge såvel Kommissionens analyse som beregningerne i 2003-opdateringen forventes den
konjunkturkorrigerede budgetstilling at udvise et overskud, selv om den indtil 2005 ligger
under den mellemfristede målsætning på 2% af BNP. Det skyldes, at den betydelige finans-
politiske stimulering i 2002 kun vil blive delvist vendt i de efterfølgende år. Der vil derfor
fortsat være behov for en streng udgiftsstyring, ikke mindst ved at sikre fortsat overholdelse af
udgiftslofterne i 2004, 2005 og 2006.
Vurderet med udgangspunkt i den aktuelle politik skulle Sverige være i stand til at dække de
forventede budgetudgifter forbundet med befolkningens aldring. Der skal imidlertid tages
højde for den i henhold til fremskrivningerne forventede stigning i sundheds- og sygesik-
ringsudgifterne, da der ifølge opdateringen vil være behov for nye tiltag for at opfylde mål-
sætningen om at halvere antallet af sygedage. Desuden er det i henhold til Kommissionens
analyse nødvendigt at nå det mellemfristede mål, for i modsat fald kan der opstå ubalance på
budgettet på meget lang sigt.
De økonomiske politikker er - således som de fremgår af det opdaterede program - i det store
og hele i overensstemmelse med henstillingerne i de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer, navnlig dem, der indvirker på budgettet. Inden for rammerne af sunde offentlige
finanser bør der gives prioritet til fuldførelsen af skattereformen og bestræbelserne på at op-
fylde de centrale politiske målsætninger om at øge beskæftigelsen og mindske antallet af
modtagere af sociale ydelser og antallet af sygedage.
________________________
5082/04 (Presse 4)
BILAG
8
DA