Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2561
Offentligt
1453393_0001.png
C/04/37
Bruxelles, den 19. februar 2004
5831/04 (Presse 37)
2561. samling i Rådet
- Retlige og indre anliggender-
den 19. februar 2004 i Bruxelles
Formand:
Michael McDOWELL, TD
Irlands justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-1-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0002.png
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ AFGØRELSER
OM KONFISKATION ........................................................................................................................ 6
STATUS OVER GENNEMFØRELSEN AF RAMMEAFGØRELSEN OM DEN
EUROPÆISKE ARRESTORDRE ...................................................................................................... 6
EU-INDSATS TIL BEKÆMPELSE AF ORGANISERET KRIMINALITET I DET
VESTLIGE BALKAN......................................................................................................................... 7
RAPPORTEN OM CEPOL (DET EUROPÆISKE POLITIAKADEMI) -
Rådets konklusioner.......
7
HÅNDBOG MED HENBLIK PÅ AT UNDGÅ TERRORHANDLINGER UNDER DE
OLYMPISKE LEGE............................................................................................................................ 9
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURERNE FOR TILDELING OG
FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS .................................................................................... 9
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE ........................................... 10
SIKKERHEDSELEMENTER I PAS ................................................................................................ 10
UDVIKLING AF VISUMINFORMATIONSSYSTEMET (VIS) -
Rådets Konklusioner
............... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 17
Gennemførelse af den europæiske sikkerhedsstrategi (ESS) ................................................... 17
Bevæbnede flyvagter (Sky marshals) ....................................................................................... 17
Eurojust..................................................................................................................................... 17
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 18
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-2-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0003.png
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EUROPOL ............................................................................................................................................................ 19
Europæisk netværk til beskyttelse af fremtrædende personer ............................................................................... 19
Schengen-informationssystemet (SIS) .................................................................................................................. 19
Indvandringsforbindelsesofficerer*....................................................................................................................... 19
Sirene-håndbogen.................................................................................................................................................. 19
Migration og asyl -
Offentlig forhandling
............................................................................................................. 19
EKSTERNE FORBINDELSER
Rådet fornyer de målrettede sanktioner mod Zimbabwe*..................................................................................... 20
AVS-EF-partnerskabsaftalen - konsultationer med Zimbabwe............................................................................. 20
Udviklingssamarbejde - Ligestilling mellem kønnene -
Offentlig forhandling
..................................................... 21
Forbindelserne med Bulgarien - Regionalstøttekort.............................................................................................. 21
TELEKOMMUNIKATION
Europæisk agentur for net- og informationssikkerhed* -
Offentlig forhandling
................................................... 21
FORSKNING
Supplerende forskningsprogram............................................................................................................................ 22
LUFTTRANSPORT
Slots* - Offentlig forhandling ............................................................................................................................... 22
DET INDRE MARKED
EF-varemærker...................................................................................................................................................... 22
MILJØ
Protokol om persistente organiske miljøgifte* ...................................................................................................... 23
UDNÆVNELSER
1
Eurojust ................................................................................................................................................................. 23
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 23
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for det pågældende
punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol;
disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-3-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0004.png
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Danmark:
Lene ESPERSEN
Bertel HAARDER
Tyskland:
Otto SCHILY
Grækenland:
Pantelis TSERTIKIDIS
Spanien:
Rafael CATALÁ POLO
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Michael McDOWELL
Italien:
Giuseppe PISANU
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Jan Piet Hein DONNER
Rita VERDONK
Østrig:
Ernst STRASSER
Portugal:
António FIGUEIREDO LOPES
Finland:
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Barbro HOLMBERG
Thomas BODSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Caroline FLINT
Ambassadør, fast repræsentant
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Forbundsindenrigsminister
Statssekretær for offentlig orden
Statssekretær, Justitsministeriet
Ambassadør, fast repræsentant
Justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Indenrigsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
Justitsminister
Minister for udlændngespørgsmål og integration
Forbundsindenrigsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for indvandrings-
spørgsmål
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministreriet
*
Kommissionen:
António VITORINO
*
*
Medlem
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-4-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0005.png
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Karel
ČERMÁK
Estland:
Väino REINART
Cypern:
Andreas CHRISTOU
Doros THEODOROU
Letland:
Aivar AKSENOKS
Litauen:
Virgilijus BULOVAS
Ungarn:
Mónica LAMPERTH
Malta:
Carmelo Mifsud BONNICI
Polen:
Sylweriusz KRÓLAK
Slovenien
Ivan BIZJAK
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justits- og Indenrigsministeriet
Vicejustitsminister
Justitsminister
Slovakiet:
Vladímir PALKO
Daniel LIPŠIC
Indenrigsminister
Justitsminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-5-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0006.png
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ AFGØRELSER
OM KONFISKATION
Selv om nogle delegationer tog undersøgelsesforbehold, behandlede Rådet to vigtige politiske
spørgsmål i forbindelse med forslaget til rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse på afgørelser om konfiskation, nemlig spørgsmålet om grundlæggende rettigheder og
grundlæggende retsprincipper og spørgsmålet om grundene til at afslå at anerkende og fuldbyrde en
afgørelse om konfiskation i tilfælde, hvor udstedelsesstaten baserer sig på udvidet adgang til konfi-
skation.
Efter debatten var Rådet enigt om, at denne rammeafgørelse ikke medfører nogen ændring af for-
pligtelsen til at respektere de grundlæggende rettigheder og grundlæggende retsprincipper efter EU-
traktatens artikel 6, og retsmyndighedernes forpligtelser i forbindelse hermed berøres heller ikke.
For så vidt angår grundene til afslag nåede Rådet til enighed om en høringsordning, som den fuld-
byrdende stat skal følge, før den beslutter at afslå at anerkende eller fuldbyrde en afgørelse om kon-
fiskation, når denne ikke falder ind under den mulighed, som den fuldbyrdende stat har valgt i med-
før af rammeafgørelsen om konfiskation af udbytte, redskaber og formuegoder fra strafbart forhold.
Desuden skal den fuldbyrdende stat håndhæve afgørelsen om konfiskation mindst i det omfang, der
i henhold til dens nationale lovgivning foreskrives i tilsvarende tilfælde.
Formålet med denne rammeafgørelse er at lette samarbejdet mellem medlemsstaterne om anerken-
delse og fuldbyrdelse af afgørelser om konfiskation af udbyttet fra strafbart forhold. Ifølge gensi-
dighedsprincippet vil en medlemsstat være forpligtet til at anerkende og på sit område fuldbyrde
afgørelser om konfiskation truffet af retsmyndigheder i en anden medlemsstat.
Denne rammeafgørelse hænger nøje sammen med den rammeafgørelse om anvendelse af princippet
om gensidig anerkendelse af kendelser om indefrysning af formuegoder eller bevismidler, der alle-
rede er vedtaget. Den hænger også sammen med det udkast til rammeafgørelse om konfiskation af
udbytte, redskaber og formuegoder fra strafbart forhold, med hensyn til hvilket RIA-Rådet nåede
frem til en fælles indstilling i december 2002.
Rådet pålagde sine forberedende organer at arbejde videre med andre udestående spørgsmål med
henblik på at nå til politisk enighed om rammeafgørelsen på en kommende samling i Rådet (retlige
og indre anliggender).
STATUS OVER GENNEMFØRELSEN AF RAMMEAFGØRELSEN OM DEN EUROPÆI-
SKE ARRESTORDRE
Rådet blev af de medlemsstater, der endnu ikke har gennemført denne rammeafgørelse, orienteret
om, hvor langt de er kommet med gennemførelsen. Ifølge rammeafgørelsen skal medlemsstaterne
have gennemført den pr. 1. januar 2004 og de tiltrædende lande pr. 1. maj 2004.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-6-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0007.png
Ifølge hvad Rådet fik oplyst, har følgende otte medlemsstater anvendt ordningen med den europæi-
ske arrestordre og procedurerne for overgivelse siden den 1. januar 2004 i deres forbindelser med
andre medlemsstater, der har vedtaget lovgivning i henhold til rammeafgørelsen: Belgien, Danmark,
Irland, Finland, Spanien, Sverige, Portugal og Det Forenede Kongerige. Ungarn har også vedtaget
den nødvendige lovgivning, og de øvrige tiltrædende stater oplyser alle, at de vil være klar til den
1. maj 2004. De fleste af de syv resterende medlemsstater forventer at have gennemført rammeafgø-
relsen omkring april 2004.
EU-INDSATS TIL BEKÆMPELSE AF ORGANISERET KRIMINALITET I DET VEST-
LIGE BALKAN
Rådet godkendte, at der nedsættes en gruppe af formandskabets venner til at udarbejde en rapport
om organiseret kriminalitet med oprindelse i det vestlige Balkan.
Gruppen, der vil komme til at bestå af eksperter udpeget af medlemsstaterne, skal gøre status over
alle de foranstaltninger og instrumenter, der anvendes i forbindelse med bekæmpelsen af organise-
ret kriminalitet med oprindelse i denne region. Gruppen vil med henblik på dette i vid udstrækning
rådføre sig med medlemsstaterne og andre relevante parter.
Det skal bemærkes, at det på topmødet den 21. juni 2003 i Thessaloniki mellem EU og det vestlige
Balkan blev understreget, at organiseret kriminalitet og korruption er en reel hindring for demokra-
tisk stabilitet, retssamfundet og civilsamfundets økonomiske udvikling i regionen, og at bekæmpel-
sen af organiseret kriminalitet og korruption i det vestlige Balkan prioriteres højt i EU. EU-
Vestbalkanforummet mødtes på RIA-ministerniveau den 28. november 2003 i Bruxelles for især at
drøfte situationen med hensyn til den organiserede kriminalitet i det vestlige Balkan og dens ind-
virkninger på Den Europæiske Union og for at vurdere, hvilke foranstaltninger der er nødvendige af
hensyn til denne situation. Forummet understregede, at det for at styrke bekæmpelsen af organiseret
kriminalitet er vigtigt med koordination på alle niveauer mellem EU's forskellige instrumenter, lan-
dene i det vestlige Balkan som led i deres regionale samarbejde og de forskellige andre aktører i
regionen.
RAPPORTEN OM CEPOL (DET EUROPÆISKE POLITIAKADEMI) -
Rådets konklusioner
Treårsrapporten om Cepol var blevet behandlet i Rådets forberedende organer, og Rådet vedtog på
denne baggrund følgende konklusioner:
"INDLEDNING
I punkt 47 i Tammerfors-konklusionerne hedder det, at der bør oprettes et europæisk politiakademi
til efteruddannelse af personale ved de retshåndhævende myndigheder. Det bør starte som et net-
værk af eksisterende nationale uddannelsesinstitutioner, og det bør også være åbent for myndighe-
derne i ansøgerlandene.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-7-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0008.png
Cepol blev oprettet ved Rådets afgørelse af 22. december 2000 (afgørelse 2000/820/RIA).
I henhold til artikel 9 i Rådets afgørelse skal Cepols bestyrelse forelægge Rådet en rapport om,
hvordan netværket fungerer og hvordan dets fremtid tegner sig, senest i løbet af det tredje år efter at
afgørelsen har fået virkning.
Cepols bestyrelse godkendte treårsrapporten på mødet den 5. december 2003 og fremsendte den til
Artikel 36-Udvalget den 9. december 2003.
Irland forelagde i december 2003 et initiativ med henblik på en rådsafgørelse, der skal give Cepol
status som juridisk person.
Det Forenede Kongerige forelagde i januar 2004 et initiativ med henblik på en rådsafgørelse, der
skal efterkomme den beslutning, som medlemsstaternes repræsentanter, forsamlet på stats- og rege-
ringschefniveau den 13. december 2003, traf om, at Cepol skal have sit hjemsted i Bramshill,
England.
RÅDET
1.
Hilser treårsrapporten velkommen og noterer sig med tilfredshed de fremskridt, som Cepol
har gjort siden oprettelsen, især Danmarks bidrag til denne udvikling. Rådet noterer sig også
bestyrelsens konklusioner og henstillinger i rapporten;
Erkender, at der skal foretages institutionelle ændringer for at sikre, at Cepol fortsat kan ud-
vikle sig effektivt;
Udtrykker tilfredshed med de fremskridt, der er gjort med følgende forslag med henblik på at
lette Cepols videre udvikling og gøre dets arbejde mere effektivt:
a)
b)
en rådsafgørelse om at give Cepol status som juridisk person, og
en rådsafgørelse, der skal efterkomme den enighed, som blev opnået på stats- og rege-
ringschefniveau den 13. december 2003, om Cepols hjemsted,
2.
3.
og ser frem til, at de snart vedtages.
4.
5.
Anmoder bestyrelsen om at fremsætte forslag i forbindelse med budgetforslagene for 2005 for
at sikre, at sekretariatet får tilstrækkelige ressourcer i betragtning af ovennævnte udvikling.
Anmoder bestyrelsen om straks at udforme en uddannelsesstrategi, der tager tilstrækkeligt
hensyn til kernemålene og -opgaverne i Rådets afgørelse om oprettelse af Cepol, herunder
forbedring af kendskabet til de internationale instrumenter vedrørende samarbejde om be-
kæmpelse af kriminalitet og deltagelse i udarbejdelsen af harmoniserede uddannelsespro-
grammer for politifolk for så vidt angår det grænseoverskridende samarbejde mellem politi-
tjenesterne i Europa.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-8-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0009.png
6.
Anmoder bestyrelsen om at fortsætte med regelmæssigt at høre EU's operative taskforce af
politichefer for at sikre, at der i Cepols arbejdsprogram tages fuldt hensyn til politiarbejdets
operative behov, og at dets uddannelsesstrategi fuldt ud afspejler disse operative behov.
Finder, at der er behov for en drøftelse om Cepols fremtidige udvikling, og noterer sig i den
forbindelse, at Kommissionen agter at fremsætte supplerende forslag vedrørende Cepols funk-
tion, som især er rettet mod sekretariatets rolle og mod en forbedring af Cepols økonomiske
og personalemæssige forvaltning, og beder de relevante rådsorganer om at behandle disse for-
slag, når de fremsættes, under hensyn til bestyrelsens yderligere synspunkter.
Mener, at Cepols organisation og struktur bør overvåges, især på baggrund af foranstaltnin-
gerne i forbindelse med konklusion 3, 5, 6 og 7, og anmoder derfor bestyrelsen om at aflægge
endnu en rapport om Cepols udvikling inden udgangen af 2005, således at Rådet kan overveje
behovene for Cepols videre udvikling."
7.
8.
HÅNDBOG MED HENBLIK PÅ AT UNDGÅ TERRORHANDLINGER UNDER DE
OLYMPISKE LEGE
Rådet vedtog en henstilling vedrørende en håndbog om samarbejde mellem medlemsstaterne med
henblik på at undgå terrorhandlinger under De Olympiske Lege og andre lignende sportsbegivenhe-
der.
Formålet med håndbogen er at fungere som referencepunkt for det konkrete samarbejde mellem de
kompetente myndigheder i Europa, som påtager sig ansvaret for sikkerheden under De Olympiske
Lege i 2004 og andre lignende internationale sportsbegivenheder. Håndbogen omhandler kun
spørgsmål med forbindelse til bekæmpelse af terrorisme.
Store internationale sportsbegivenheder som De Olympiske Lege er blevet brugt som en platform
for terroraktiviteter. I flere medlemsstater skal der afholdes store internationale sportsbegivenheder i
perioden 2004 til 2007, herunder navnlig De Olympiske Lege og verdensmesterskabet i fodbold.
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURERNE FOR TILDELING OG FRATAGEL-
SE AF FLYGTNINGESTATUS
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til direktiv om minimumsstandarder for procedu-
rerne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus i medlemsstaterne. Debatten fokuserede på
spørgsmålet om klage- og ankeadgang. Ministrene drøftede følgende tre spørgsmål:
1)
skal direktivet fastsætte undtagelser fra retten til effektive retsmidler for afgørelser om uanta-
gelige ansøgninger på grundlag af begrebet sikkert tredjeland samt for afgørelser om ikke at
behandle en fornyet ansøgning yderligere
en ansøgers ret til at anmode en domstol om at træffe afgørelse om, hvorvidt vedkommende
skal have ret til at blive, indtil resultatet af en anke eller klage foreligger, og
2)
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
-9-
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0010.png
3)
skal direktivet foreskrive de omstændigheder, hvorunder en medlemsstat kan udsende en an-
søger, inden en domstol har truffet afgørelse om anmodningen.
På baggrund af debatten vil Rådets forberedende organer fortsætte deres arbejde med henblik på at
nå til enighed inden den tidsfrist, der er fastsat i Amsterdam-trakaten (1. maj 2004).
Forslaget har til formål at fastsætte minimumsprocedurer i medlemsstaterne for behandling af asyl–
ansøgninger.
Det Europæiske Råd noterede sig på mødet den 12. december 2003 de vedvarende politiske forhin-
dringer, som har forsinket afslutningen af forhandlingerne. Det bekræftede samtidig på ny betyd-
ningen af, at der udformes en fælles europæisk asylpolitik, og det opfordrede RIA-Rådet til at af-
slutte arbejdet så hurtigt som muligt, så første fase i indførelsen af et fælles europæisk asylsystem
kan være fuldt gennemført inden for den frist, der er fastlagt i EF-traktatens artikel 63.
Der er stadig en lang række udestående spørgsmål. De vigtigste vedrører direktivets anvendelses-
område, retten til juridisk bistand og repræsentation, bestemmelserne om sikre tredjelande og sikre
oprindelseslande og klage- og ankeprocedurerne.
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE
Rådet noterede sig, at en delegation ikke kunne hæve sit generelle forbehold med hensyn til direkti-
vet og besluttede at udsætte gennemgangen af forslaget indtil den næste samling i marts.
Formålet med forslaget er at skabe en ramme for en international beskyttelsesordning, som er base-
ret på eksisterende internationale forpligtelser og fællesskabsforpligtelser samt medlemsstaternes
gældende praksis, og som er opdelt i de to komplementære kategorier flygtningestatus og subsidiær
beskyttelsesstatus, med henblik på at bevare Genève-konventionens forrang i en sådan ordning.
I 2003 blev der opnået et samlet kompromis om forslaget, idet to delegationer dog tog forbehold.
De største problemer vedrørte omfanget af de rettigheder, der skal indrømmes personer, der tildeles
subsidiær beskyttelsesstatus (adgang til beskæftigelse, social sikring, lægehjælp osv.).
Der mindes om, at udkastet til direktiv i henhold til traktatens artikel 63 skal vedtages inden den
1. maj 2004.
SIKKERHEDSELEMENTER I PAS
Kommissær VITORINO orienterede kort Rådet om hovedindholdet af det for nylig vedtagne kom-
missionsforslag (18. februar 2004) om sikkerhedselementer i EU-borgernes pas (jf. dok. 6406/04
eller for den engelske sprogudgave dok. 6406/1/04). Forslaget vil nu blive gennemgået af Rådets
forberedende organer.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 10 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0011.png
Forslaget sigter mod at harmonisere sikkerhedselementerne i pas ved at fastsætte minimumsstan-
darder for europæiske pas og ved at sikre integrering i pas af biometriske identifikatorer.
Ifølge Kommissionens forslag skal det være obligatorisk at lagre ansigtsbilledet i passet som en
primær biometrisk identifikator med henblik på at sikre interoperabilitet. En sekundær biometrisk
identifikator, fingeraftrykket, bør være frivillig for medlemsstaterne og bør lagres enten i passet
og/eller i en national database.
Det Europæiske Råd i Thessaloniki den 19.-20. juni 2003 bekræftede, at "der er .... brug for en
sammenhængende strategi i EU med hensyn til biometriske identifikationer eller biometriske data,
idet målet må være harmoniserede løsninger for så vidt angår tredjelandsstatsborgeres rejsedoku-
menter, EU-borgeres pas og informationssystemerne (VIS og SIS II)", og opfordrede Kommissio-
nen "til at udarbejde passende forslag, i første omgang vedrørende visa". I september 2003 forelag-
de Kommissionen som et første skridt to forslag om integrering af biometriske data i den ensartede
udformning af visa og opholdstilladelser for tredjelandsstatsborgere. Rådet nåede i november 2003
frem til en fælles indstilling vedrørende forslagene.
UDVIKLING AF VISUMINFORMATIONSSYSTEMET (VIS) -
Rådets Konklusioner
Efter en debat i det blandede udvalg (jf. nedenfor) vedtog Rådet følgende konklusioner:
"1.
Det Europæiske Råd anmodede i punkt 42 i konklusionerne fra mødet i Laeken Rådet og
medlemsstaterne om at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre et fælles visum-
identifikationssystem.
Det bekræftede hermed på ny den opfordring, som Rådet i punkt 26 i konklusionerne af
20. september 2001 rettede til Kommissionen om at forelægge forslag med henblik på etable-
ring af et net til udveksling af oplysninger om udstedte visa.
Rådet vedtog den 28. februar 2002 den samlede plan for bekæmpelse af ulovlig indvandring
og menneskehandel i EU. Foranstaltninger og aktioner vedrørende visumpolitik i denne plan
omfatter bl.a. udviklingen af et europæisk visumidentifikationssystem (punkt 34-40).
Det Europæiske Råd i Sevilla den 21.-22. juni 2002 opfordrede Rådet og Kommissionen til
inden for rammerne af deres respektive beføjelser at give indførelsen af et fælles visumidenti-
fikationssystem absolut højeste prioritet på grundlag af en feasibility-undersøgelse og på bag-
grund af de retningslinjer, Rådet vedtog den 13. juni 2002.
2.
Kommissionen indledte den 16. september 2002 en feasibility-undersøgelse vedrørende de
tekniske og finansielle aspekter af visuminformationssystemet (VIS), hvis resultater blev fore-
lagt Rådet i maj 2003.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 11 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0012.png
Rådet udtrykte den 5. juni 2003 tilfredshed med Kommissionens feasibility-undersøgelse, be-
kræftede målsætningerne for visuminformationssystemet, således som de fremgår af retnings-
linjerne, og opfordrede Kommissionen til at fortsætte sit forberedende arbejde med udviklin-
gen af visumidentifikationssystemet i samarbejde med medlemsstaterne på grundlag af en
centraliseret arkitektur, idet der tages hensyn til muligheden for en fælles teknisk platform
med SIS II, men uden at udviklingen med SIS II derved forsinkes, og gav tilsagn om senest i
december 2003 at forelægge de nødvendige politiske retningslinjer vedrørende grundelemen-
terne i visuminformationssystemet, herunder arkitekturen, funktionerne under hensyn til den
finansielle komponent, valget af biometrisk identifikation og metoden for gennemførelsen af
systemet, således at det bliver muligt at integrere VIS som en valgmulighed i udbudsbekendt-
gørelsen for SIS II.
3.
I lyset af Rådets konklusioner af 5. juni 2003, som bekræftes i punkt 11 i Det Europæiske
Råds konklusioner fra Thessaloniki,
opfordrer Rådet Kommissionen til at lade VIS-valgmuligheden integrere i SIS II-
udbuddet;
fastlægger det de vedlagte retningslinjer;
opfordrer det Kommissionen til at tage hensyn til disse retningslinjer ved forberedelsen
af den tekniske gennemførelse af VIS og forslaget til retsakt vedrørende oprettelsen af
VIS under fuld overholdelse af EF-lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger.
Bilag
1.
Formålet med VIS
Visuminformationssystemet (VIS) er et system for udveksling af visumoplysninger mellem
medlemsstaterne, som skal opfylde følgende målsætninger:
a)
Være et instrument, der gør det lettere at bekæmpe svig i kraft af en bedre gensidig in-
formation af medlemsstaterne (konsulater og grænseovergangssteder) om visumansøg-
ninger og behandlingen heraf.
b)
Bidrage til at forbedre det konsulære samarbejde og udvekslingen af oplysninger mel-
lem de centrale konsulære myndigheder.
c)
Gøre det lettere at fastslå, om indehaveren og ihændehaveren af visummet er den sam-
me, når der foretages kontrol ved de ydre grænser eller indvandrings- og politikontrol.
d)
Bidrage til at forebygge "visum shopping".
e)
Lette anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 343/2003 om fastsættelse af, hvilken
stat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning.
f)
Bidrage til identifikation og dokumentation med hensyn til personer, der er indrejst
ulovligt uden papirer, og lette den administrative del af tredjelandsstatsborgeres tilbage-
sendelse.
g)
Bidrage til en bedre forvaltning af den fælles visumpolitik og til den indre sikkerhed
samt til bekæmpelse af terrorisme.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 12 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0013.png
2.
Gennemførelsen af VIS
VIS skal være et system til udveksling af visumoplysninger i forbindelse med det ensartet ud-
formede Schengen-visum (A, B, C-visa) og de "nationale" visa (D, D+C-visa), herunder visa
med begrænset territorial gyldighed i de medlemsstater, der har afskaffet kontrol ved deres
indre grænser som defineret i de fælles konsulære instrukser:
·
·
·
·
·
lufthavnstransitvisum (A-visum)
transitvisum (B-visum)
visum til kortvarigt ophold (C-visum)
nationalt visum til længerevarende ophold (D-visum)
nationalt visum til længerevarende ophold med samme gyldighed som visum til
kortvarigt ophold (D+C-visum)
Irlands og Det Forenede Kongeriges stilling må fastlægges i forbindelse med forhandlingerne
om forordningen og i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i traktaterne.
VIS bør gennemføres trinvist, idet man starter med behandling af alfanumeriske data og digi-
tale fotos eller originale fotos taget med digitalkamera afhængig af en yderligere vurdering af
virkningerne af disse muligheder. Dette første trin bør gennemføres inden udgangen af 2006.
I anden fase bør biometriske data om visumansøgerne i overensstemmelse med valget af bio-
metriske identifikatorer på visumområdet og under hensyntagen til resultatet af den igangvæ-
rende tekniske udvikling indlæses i VIS med henblik på kontrol og identifikation, herunder
baggrundstjek. Nogle medlemsstater skal have lov til at lagre fingeraftryk og ansigtsbilleder
tidligere end andre medlemsstater. VIS skal fra starten være udformet, så dette kan lade sig
gøre, således at der ikke skal foretages større ændringer eller tilpasninger med henblik
herpå. Anden fase bør om muligt gennemføres inden udgangen af 2007.
Senere kan forelagt dokumentation scannes og behandles.
Fra begyndelsen skal VIS være udformet således, at alle trinnene kan gennemføres.
VIS bør starte med en tom database, og indsamlingen af data bør indledes på et fastlagt tids-
punkt for medlemsstaterne.
3.
Indholdet af VIS i første fase: alfanumeriske data og fotos
Følgende oplysninger bør behandles i systemet i første fase:
a)
b)
visumtyper: ensartet udformede Schengen-visa og "nationale" visa med angivelse af ty-
pe (A, B, C, D, D+C), herunder visa med begrænset territorial gyldighed
visumstatus:
·
·
·
·
visumansøgninger og
udstedte visa
formelle visumafslag
annullerede, ophævede og forlængede visa
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 13 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0014.png
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
alle nødvendige relevante oplysninger til identifikation af ansøgeren, som tages fra an-
søgningsskemaet
alle nødvendige relevante oplysninger til identifikation af visummet, som tages fra vi-
summærkaten
den kompetente myndighed, der har udstedt visummet (herunder grænseovergangsste-
der), og om denne myndighed har udstedt visummet på en anden stats vegne, samt den
kompetente myndighed, der afslog, annullerede, ophævede eller forlængede visummet
standardbegrundelser for afslag, annullation, ophævelse og forlængelse i forbindelse
med visa
oplysninger med henblik på Vision-konsultationsnettet og om de resultater, der indhen-
tes fra konsultationsnettet
fortegnelse over de personer, der har sendt en indbydelse eller stillet sig som garant for
udgifter til bolig og ophold
digitale fotos eller originale fotos af visumansøgeren taget med digitalkamera afhængig
af en yderligere vurdering af begge alternativers virkninger.
Oplysninger om behandling og status bør være tilgængelige i koder, og den enkelte medlems-
stat sørger for oversættelse til sine egne myndigheder.
4.
Supplerende indhold af VIS i senere faser: biometriske data og scannede dokumenter
I anden fase bør biometriske data om visumansøgeren i overensstemmelse med valget af bio-
metriske identifikatorer på visumområdet og under hensyntagen til resultatet af den igangvæ-
rende tekniske udvikling indlæses i VIS for således at sikre forbindelse med de data, der er
nævnt ovenfor i punkt 3 med henblik på kontrol og identifikation, herunder baggrundstjek.
Nogle medlemsstater skal have lov til at lagre fingeraftryk og ansigtsbilleder tidligere end an-
dre medlemsstater. VIS skal fra starten være udformet, så dette kan lade sig gøre, og således
at der ikke skal foretages større ændringer eller tilpasninger med henblik herpå.
I en senere fase kan følgende dokumentation scannes og behandles, når den vedlægges vi-
summaterialet:
·
·
·
5.
rejsedokumenter
fortegnelse over de personer, der har sendt indbydelse eller stillet sig som garant for ud-
gifter til bolig og ophold
forsikringspolicer osv.
Udvikling af Vision-nettet
De tekniske funktioner i Vision-nettet med hensyn til høring af de centrale myndigheder, der
er henvist til i Schengen-konventionens artikel 17, stk. 2, bør integreres i VIS.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 14 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0015.png
6.
Arkitektur og placering af VIS
VIS skal baseres på en centraliseret arkitektur og en fælles teknisk platform med SIS II, for så
vidt de tekniske krav og databeskyttelseskravene til de to systemer gør det muligt. VIS og
SIS II skal dog være to forskellige systemer med strengt adskilte data og adgang.
VIS skal bestå af et centralt system (CS-VIS) med en grænseflade i hver medlemsstat (natio-
nal grænseflade - NI-VIS), der sørger for forbindelsen med den relevante nationale myndig-
hed i den pågældende medlemsstat, og kommunikationsinfrastrukturer mellem det centrale vi-
suminformationssystem og de nationale grænseflader.
Det centrale visuminformationssystem (CS-VIS) bør placeres samme sted som det centrale
system inden for SIS II. Denne beslutning bør ikke foregribe den fremtidige forvaltning af SIS
II-systemet. Det centrale visuminformationssystem (CS-VIS) og dets såkaldte Business Con-
tinuity System bør ikke placeres på samme sted.
For så vidt angår de nationale systemer bør der tages hensyn til følgende
a)
b)
c)
de nationale systemer vil funktionelt og organisatorisk høre under de enkelte medlems-
stater
hver enkelt medlemsstat træffer beslutning om placering af og brugeradgang til NI-VIS
hver enkelt medlemsstat tilpasser de eksisterende nationale systemer. Hvis der ikke fin-
des noget nationalt system, opretter den pågældende medlemsstat en passende kommu-
nikationsinfrastruktur med sit konsulat og andre kompetente myndigheder og vil være
ansvarlig for brugerstyring
hver enkelt medlemsstat er ansvarlig for oplysninger om forvaltningen såsom finansielle
oplysninger og andre specifikke nationale oplysninger
d)
7.
Adgang til VIS
Fra begyndelsen vil VIS give følgende former for adgang under fuld overholdelse af fælles-
skabslovgivningen om beskyttelse af personoplysninger og kun i det omfang de myndigheder,
der ønsker adgang, har brug for visumoplysningerne for at kunne udføre de nødvendige un-
dersøgelser i overensstemmelse med VIS' formål:
a)
adgang til at indlæse og ajourføre oplysninger forbeholdes personer, der er behørigt be-
myndiget hertil, og som deltager i visumudstedelsesprocessen eller i processen med at
annullere, ophæve og forlænge visa (dvs. personer fra konsulære repræsentationer, ind-
vandringsmyndigheder og grænsekontrolmyndigheder)
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 15 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0016.png
b)
adgang til at søge oplysninger kan benyttes af de personer, der er nævnt i litra a), og li-
geledes af alle de behørigt bemyndigede organer og personer, der har forbindelse med
de myndigheder, der står for kontrollen ved grænserne, samt andre nationale myndighe-
der, der er bemyndiget af den enkelte medlemsstat, såsom politimyndighederne, ind-
vandringsmyndighederne og myndigheder med ansvar for den nationale sikkerhed, hvis
de har brug for visumdata for at kunne foretage de nødvendige undersøgelser.
Der bør foretages en yderligere vurdering af de tekniske og finansielle følger af følgen-
de to adgangsmåder, hvis det er berettiget af hensyn til synergivirkningen.
VIS-brugere bør havde adgang til at søge oplysninger i SIS via det centrale visumin-
formationssystem (CS-VIS) i det omfang, de har ret til at søge oplysninger i SIS.
SIS-brugere såsom politi og indvandrings- og grænsekontrolmyndigheder kan søge op-
lysninger om VIS-data via SIS II-infrastrukturen på centralt plan i det omfang, de har
ret til at søge oplysninger i VIS.
8.
Varigheden af lagring af on line-oplysninger
Under fuldt overholdelse af Fællesskabernes lovgivning om beskyttelse af persondata lagres
oplysninger med henblik på on line-søgning i en periode på mindst fem år. Periodens begyn-
delse er det tidspunkt, hvor oplysninger om afgørelsen vedrørende visumansøgningen indlæ-
ses i systemet.
Når oplysningerne har været lagret i denne periode, skal de slettes fra CS-VIS.
9.
Kommunikation mellem CS-VIS og NI-VIS
Med henblik på synergi med SIS II bør kommunikationen mellem det centrale system (CS-
VIS) og de nationale grænseflader (NI-VIS) sikres ved, at der anvendes samme infrastrukturer
som for SIS II.
10.
Finansiering
Investerings- og driftsomkostninger for VIS, der består af CS-VIS med en grænseflade i hver
enkelt medlemsstat (national grænseflade - NI-VIS) og kommunikationsinfrastrukturen mel-
lem CS-VIS og de nationale grænseflader afholdes over De Europæiske Fællesskabers bud-
get.
Investerings- og driftsomkostninger for de nationale infrastrukturer, der går ud over de natio-
nale grænseflader (NI-VIS), herunder netværksomkostninger mellem NI-VIS og de nationale
systemer og tilpasning af eksisterende nationale systemer til VIS eller udvikling og oprettelse
af nye nationale systemer, afholdes af den enkelte medlemsstat.
Ved gennemførelsen af VIS bør medlemsstaterne overveje muligheden af at oprette fælles
konsulære repræsentationer med henblik på at anvende fælles udstyr."
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 16 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0017.png
EVENTUELT
Gennemførelse af den europæiske sikkerhedsstrategi (ESS)
Rådet drøftede spørgsmålet om RIA-Rådets input i gennemførelsen af den europæiske sikkerheds-
strategi på grundlag af et indlæg fra generalsekretæren/den højtstående repræsentant Javier
SOLANA.
Rådet takkede Javier SOLANA for det arbejde, han har gjort for at udvikle en bred tilgang på sik-
kerhedsområdet og understregede, at dette komplekse spørgsmål faktisk kræver en sådan tilgang
med passende inddragelse af de relevante forberedende organer inden for retlige og indre anliggen-
der samt af Europol.
Det skal bemærkes, at spørgsmålet var sat på Rådets dagsorden på anmodning af den østrigske in-
denrigsminister Ernst STRASSER, som fremlagde idéer til, hvordan den europæiske sikkerhedsstra-
tegi kan gennemføres på RIA-området.
Den europæiske sikkerhedsstrategi blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 12. december 2003.
Ved den lejlighed anmodede Det Europæiske Råd det irske formandskab og generalsekretæren om i
samarbejde med Kommissionen at forelægge konkrete forslag til gennemførelsen af den europæiske
sikkerhedsstrategi inden for bekæmpelsen af terrorisme.
Bevæbnede flyvagter (Sky marshals)
Kommissær VITORINO orienterede Rådet om eventuelle forslag om at indføre en ordning med be-
væbnede flyvagter i EU. Formandskabet meddelte, at det vil søge snarest muligt at få de relevante
spørgsmål i den forbindelse taget op til overvejelse.
Det skal bemærkes, at de amerikanske myndigheder den 29. december 2003 traf beslutning om en
række ensidige "emergency amendments" vedrørende bevæbnede flyvagter. Disse "amendments"
blev indført af US Department of Homeland Security og indeholder krav om bevæbnede flyvagter
om bord på transatlantiske fly.
Eurojust
Kommissær VITORINO opfordrede indtrængende de nye medlemsstater til at udpege deres natio-
nale repræsentanter til Eurojust så hurtigt som muligt.
*
*
*
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 17 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0018.png
Ved frokosten drøftede ministrene den såkaldte "Schengen-facilitet" og spørgsmålet om gensidig-
hed på visumområdet.
Ifølge Schengen-faciliteten, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i København, og som
er omhandlet i tiltrædelsestraktaternes artikel 35, stilles der 969 mio. EUR til rådighed for de tiltræ-
dende lande for at bistå dem med at nå op på Schengen-niveauet.
DET BLANDEDE UDVALG
I tilknytning til Rådets samling holdt Det Blandede Udvalg på Ministerplan (EU + Island og Norge)
møde som led i Schengen-ordningerne under forsæde af Michael McDOWELL, Irlands justitsmini-
ster og minister for ligestilling og lovreformer, for at gennemgå udkastet til konklusioner om visum-
informationssystemet (VIS).
Det blandede udvalg vedtog en række konklusioner om dette spørgsmål, der er gengivet på side 15-
20.
Konklusionerne udgør en række vigtige politiske retningslinjer, som Kommissionen vil basere sig
på ved udarbejdelsen af retsakterne om indførelsen af VIS.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 18 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0019.png
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EUROPOL
Rådet bemyndigede Europols direktør til at indgå både aftalen mellem Europol og FN's Kontor for
Bekæmpelse af Narkotika og Kriminalitet (UNODC)
(15046/03)
og aftalen mellem Europol og Re-
publikken Tyrkiet(15045/03).
Europæisk netværk til beskyttelse af fremtrædende personer
Rådet noterede sig aktivitetsrapporten fra det europæiske netværk til beskyttelse af fremtrædende
personer
(14099/1/03).
Schengen-informationssystemet (SIS)
Rådet godkendte beretningen om forvaltningen vedrørende gennemførelsen af Schengen-
informationssystemets tekniske støttefunktion (C.SIS).
Indvandringsforbindelsesofficerer*
Efter at Rådet var nået frem til en generel indstilling den 2.-3. oktober 2003, og efter at Europa-
Parlamentet havde afgivet udtalelse, vedtog Rådet forordningen om oprettelse af et netværk af ind-
vandringsforbindelsesofficerer
(15813/03).
I henhold til denne forordning forstås ved "indvandringsforbindelsesofficer" en repræsentant for en
af medlemsstaterne, som indrejsekontrollen eller en anden kompetent myndighed udsender for at
etablere og opretholde kontakt med værtslandets myndigheder med henblik på at bidrage til fore-
byggelse og bekæmpelse af ulovlig indvandring, tilbagesendelse af ulovlige indvandrere og håndte-
ring af lovlig migration.
Sirene-håndbogen
Rådet vedtog en afgørelse og en forordning om procedurerne for ændring af Sirene-håndbogen
(5361/04 + 5362/04).
Sirene-Håndbogen indeholder en række instrukser til operatørerne i de enkelte medlemsstaters
Sirene-kontorer og beskriver detaljeret de regler og procedurer, der gælder for bilateral eller multi-
lateral udveksling af visse supplerende oplysninger.
Migration og asyl -
Offentlig forhandling
Efter godkendelse af Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer vedtog Rådet forordningen
om en program for finansiel og teknisk bistand til tredjelande på migrations- og asylområdet inden
for rammerne af den fælles beslutningsprocedure
(PE-CONS 3698/03).
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 19 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0020.png
Denne forordning opstiller en retlig ramme for samt øger bevillingerne til de forberedende aktioner,
der er gennemført inden for rammerne af et partnerskab med hjem- og transitlande og hjem- og
transitregioner med relation til migration- og asylspørgsmål og finansieret over budgetkonto B7-667
siden 2001.
Det flerårige program, der indføres med denne forordning, dækker perioden 2004-2008. Finansie-
ringsrammen for gennemførelsen af denne forordning er fastlagt til 250 mio. EUR, hvoraf
120 mio. EUR omfatter perioden frem til 1. december 2006. Det skal udgøre en specifik, suppleren-
de respons på de behov, som tredjelande støder på i deres bestræbelser på mere effektivt at styre alle
aspekter af migrationsstrømmene.
EKSTERNE FORBINDELSER
Rådet fornyer de målrettede sanktioner mod Zimbabwe*
Rådet vedtog en fælles holdning og en forordning om ændring og forlængelse af de målrettede
sanktioner mod Zimbabwe som fastsat ved fælles holdning 2003/115/FUSP og forordning 313/2003
på baggrund af den fortsatte forværring af menneskerettighedssituationen i landet
(5641/04+
5843/04+ 5640/2/04).
Sanktionerne forlænges med 12 måneder og tager form af en embargo på salg, levering og overfør-
sel af våben og teknisk rådgivning, faglig bistand og oplæring i forbindelse med militære aktiviteter
og en embargo på salg og levering af udstyr, som kan anvendes til intern undertrykkelse i Zimbab-
we.
De omfatter også et rejseforbud for personer, der er involveret i alvorlige krænkelser af menneske-
rettighederne og af menings- og foreningsfriheden og retten til fredelig forsamling i Zimbabwe,
samt indefrysning af disses midler, finansielle aktiver og økonomiske ressourcer. Listen over perso-
ner, der er omfattet af disse foranstaltninger, er blevet opdateret.
Formålet med sanktionerne, der blev vedtaget i 2002 og forlænget i 2003, er at tilskynde de perso-
ner, der er omfattet heraf, til at forkaste politikker, der fører til krænkelse af menneskerettighederne,
ytringsfriheden og god regeringsførelse.
Den fælles holdning vil blive offentliggjort i EU-Tidende den 20. februar (L 50), og forord-ningen
den 24. februar 2004.
AVS-EF-partnerskabsaftalen - konsultationer med Zimbabwe
Rådet vedtog efter konsultationer med Zimbabwe i henhold til artikel 96 i AVS-EF-partnerskabs–
aftalen en afgørelse om at forlænge perioden for anvendelsen af de foranstaltninger, der er blev ind-
ført i afgørelse 2002/148/EF, med 12 måneder.
(5952/04).
Foranstaltningerne omfatter suspension af støtte under Den Europæiske Udviklingsfond på alle om-
råder med undtagelse af områder, der vedrører direkte støtte til Zimbabwes befolkning, omlægning
af støtte til fordel for sociale sektorer, demokratisering, respekt for menneskerettighederne og rets-
staten samt suspension af undertegnelsen af en ny EUF-finansiering.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 20 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0021.png
Videreførelsen af de foranstaltninger, der blev vedtaget i 2002, var allerede blevet vedtaget i febru-
ar 2003. Efter yderligere 12 måneder finder Rådet, at de demokratiske principper stadig ikke over-
holdes i Zimbabwe, og at Zimbabwes regering ikke har opnået nogen fremskridt på de fem områ-
der, der er anført i Rådets afgørelse 2002/148/EF. Der er tale om standsning af politisk motiverede
voldshandlinger, frie og retfærdige valg, mediefrihed, domstolenes uafhængighed og indstilling af
ulovlige besættelser af farme.
Udviklingssamarbejde - Ligestilling mellem kønnene -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om fremme af ligestilling mellem kønnene i udviklingssamarbejdet
(5402/04).
Teksten vil blive
sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i proceduren med fælles beslutningstag-
ning.
Forordningen giver mulighed for finansiel bistand og ekspertise fra Fællesskabet med sigte på at
fremme ligestilling mellem kønnene i alle politikker vedrørende udviklingssamarbejde og i alle for-
anstaltninger i udviklingslande.
Forbindelserne med Bulgarien - Regionalstøttekort
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal træffes af Associeringsudvalget EU-Bulgarien om
et regionalstøttekort til vurdering af statsstøtte ydet af Bulgarien
(dok. UE-BG 1909/03).
I henhold til denne afgørelse må de maksimale støtteintensiteter i Bulgarien ikke overstige 50% net-
to-subventionsækvivalent. Disse maksimale støtteintensiteter kan hæves med 15 procentpoint brutto
ved statsstøtte til små og mellemstore virksomheder. De udgør de øvre grænser for den samlede
støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes med
lokale eller regionale midler eller fællesskabsmidler.
Denne afgørelse finder anvendelse indtil den 31. december 2006 eller indtil tidspunktet for Bulgari-
ens tiltrædelse af EU afhængigt af, hvilken begivenhed der indtræffer først.
TELEKOMMUNIKATION
Europæisk agentur for net- og informationssikkerhed* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog ved førstebehandlingen en forordning om oprettelse af et europæisk agentur for net-
og informationssikkerhed, således som ændret af Europa-Parlamentet
(PE-CONS 3688/03 +
5429/04 ADD 1).
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed skal bistå Kommissionen og medlems-
staterne med at opfylde forskellige krav, herunder krav i gældende og fremtidig fællesskabsret, som
følge af den stigende bekymring med hensyn til net- og informationssikkerheden. Forordningen vil
styrke Fællesskabets, medlemsstaternes og som følge heraf også erhvervslivets evne til at forebygge
og løse net- og informationssikkerhedsproblemer.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 21 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0022.png
Agenturet vil foreløbig være operationelt i en periode på fem år. Det vil blive placeret i Grækenland
i henhold til afgørelse truffet af stats- og regeringscheferne den 13. december 2003.
FORSKNING
Supplerende forskningsprogram
Rådet vedtog en beslutning om et supplerende forskningsprogram om driften af en højfluxreaktor
(HFR)
(5507/04).
LUFTTRANSPORT
Slots* - Offentlig forhandling
Rådet vedtog en fælles holdning, idet den belgiske delegation afholdt sig fra at stemme, vedrørende
forslaget til forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 95/93 af 18. januar 1993 om
fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne
(16305/03 +
5998/04 ADD 1).
Den fælles holdning vil nu blive sendt til Europa-Parlamentet som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Den tekst, Rådet har vedtaget, er en teknisk ajourføring af den nuværende forordning, og den brin-
ger nærmere klarhed over den gældende ordnings anvendelse på en række forskellige punkter, her-
under koordinatorernes uafhængighed og den måde, hvorpå slottildelingsprocedurerne fungerer.
Rådet besluttede, at slottildelingsordningen, herunder også spørgsmålene om markedsadgang, skal
revideres nærmere på et senere stadium med afsæt i et nyt forslag fra Kommissionen.
DET INDRE MARKED
EF-varemærker
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 40/94/EF om EF-varemærker
(15681/03).
Den nye forordning præciserer visse aspekter af den eksisterende forordning, og indfører nye aspek-
ter som supplement til den måde, EF-varemærkerne fungerer på, hvorved systemet gøres mere ef-
fektivt og merværdien øges.
Navnlig forenkles den nuværende søgningsordning, idet kun den søgning vedrørende oprindelige
EF-varemærker, der foretages af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM) i Alican-
te, fortsat er obligatorisk. Den nye forordning indeholder også kriterier for søgningsrapporten, der
skal forbedre søgningernes kvalitet. Det nye system gennemføres efter en overgangsperiode på fire
år.
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 22 -
5831/04 (Presse 37)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453393_0023.png
MILJØ
Protokol om persistente organiske miljøgifte*
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på Fællesskabets vegne af protokollen til 1979-
konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande angående persistente or-
ganiske miljøgifte
(5307/04 + 6049/1/04).
Godkendelsesinstrumentet vil på Fællesskabets vegne
blive deponeret hos generalsekretæren for De Forenede Nationer i overensstemmelse med protokol-
lens artikel 16.
Formålet med protokollen er at begrænse udledninger, emissioner og tab af 13 persistente organiske
miljøgifte, der forårsager betydelige negative virkninger på menneskers sundhed og miljøet som
følge af deres transport i luften over lange afstande.
UDNÆVNELSER
Eurojust
Rådet godkendte valget af Ulrike HABERL-SCHWARZ som næstformand for Eurojust
(5883/04).
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelserne om følgende beskikkelser:
Joan CARRETERO I GRAU, Consejero de Gobernación y Administraciones Públicas - Gobierno
de la Comunidad Autónoma de Cataluña, beskikkes som suppleant til Regionsudvalget som efter-
følger for Joaquim LLIMONA I BALCELLS for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil
den 25. januar 2006
(6104/04).
Pascual MARAGALL I MIRA, Presidente - Gobierno de la Communidad Autónoma de Cataluña,
beskikkes som medlem af Regionsudvalget som efterfølger for Jordi PUJOL I SOLEY for den re-
sterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006.
(6106/04).
Andreas SCHIEDER, Gemeinderat (Wien), beskikkes som suppleant til Regionsudvalget som efter-
følger for Bernd VÖGERLE for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den
25. januar 2006
(6180/04).
Bernd VÖGERLE, Bürgermeister, Vizepräsident des Österreichischen Gemeindebundes og supple-
ant til Regionsudvalget, beskikkes som medlem af Regionsudvalget som efterfølger for Helga
MACHNE for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006
(6181/04).
Markus LINHART, Bürgermeister (Bregenz), beskikkes som suppleant til Regionsudvalget som
efterfølger for Ernst WOLLER for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den
25. januar 2006
(6051/04).
________________________
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
- 23 -
5831/04 (Presse 37)
DA