Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2568
Offentligt
1453384_0001.png
6606/04 (Presse 58)
2568. samling i Rådet
-
TRANSPORT, TELEKOMMUNIKATION OG ENERGI
-
den 8.-9. marts 2004 i Bruxelles
Formand:
Dermot AHERN, TD
Irlands minister for kommunikation, marine
ressourcer og naturressourcer
Séamus BRENNAN, TD
Irlands transportminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 67 00– 32 2 285 63 19
6606/04 (Presse 58)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0002.png
8.-9.III.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
.........................................................................................................
6
MIDTVEJSEVALUERING AF eEUROPE 2005 –
Rådets konklusioner.........................................
6
SITUATIONEN MED HENSYN TIL DEN ELEKTRONISKE KOMMUNIKATION I
EUROPA –Rådets
konklusioner......................................................................................................
8
UØNSKEDE HENVENDELSER MED HENBLIK PÅ DIREKTE MARKEDSFØRING
ELLER SPAM -
Rådets konklusioner
........................................................................................... 11
OPFØLGNING AF VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET (WSIS)
-
Rådets konklusioner....................................................................................................................
14
LANDTRANSPORT................................................................................................................... 16
TREDJE JERNBANEPAKKE -
Offentlig forhandling
.................................................................. 16
INFRASTRUKTURAFGIFTER - "EUROVIGNET" .................................................................... 18
HORISONTALE SPØRGSMÅL
...............................................................................................
19
GALILEO -Rådets
konklusioner
................................................................................................... 19
LUFTFART................................................................................................................................. 20
FORBINDELSERNE UDADTIL PÅ LUFTFARTSOMRÅDET .................................................. 20
Forhandlingerne mellem EU og USA om en luftfartsaftale................................................... 20
Fællesskabets luftfartspolitik i forhold til dets naboer........................................................... 21
Europæisk ministerkonference om informationssamfundet................................................... 22
Harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart ............ 22
Sømotorveje......................................................................................................................... 23
EVENTUELT ............................................................................................................................... 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6606/04 (Presse 58)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
Ballastvand .......................................................................................................................... 23
Indførelse af den digitale fartskriver..................................................................................... 23
Fond for erstatning af skader ved olieforurening .................................................................. 24
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LUFTFART
Aftalen mellem EU og USA
...................................................................................................................... I
KULTUR - OFFENTLIG FORHANDLING *
Kultur 2000-programmet
............................................................................................................................ I
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Paris-konventionen om ansvar over for tredjemand på den nukleare energis område
.................. I
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Kina - Visumspørgsmål vedrørende turistgrupper
......................................... II
HANDELSPOLITIK
Antidumping og beskyttelse mod subsidieret indførsel - nye procedureregler
*............................ II
Antidumping - Norge, Færøerne - regnbueørreder
.............................................................................. II
Antidumping - Brasilien, Argentina - rørfittings
.................................................................................. II
Antidumping - Kina, Indonesien - natriumcyclamat
........................................................................... II
Antidumping og beskyttelse mod subsidieret indførsel - Indien - sulfanilsyre
............................III
6606/04 (Presse 58)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0004.png
8.-9.III.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
François ROUX
Danmark:
Helge SANDER
Flemming HANSEN
Tyskland:
Alfred TACKE
Manfred STOLPE
Grækenland:
Dimitris RALLIS
Spanien:
Carlos LÓPEZ BLANCO
Adolfo MENENDEZ MENENDEZ
Frankrig:
Gilles DE ROBIEN
Christian MASSET
Irland:
John BROWNE
Jim McDAID
Italien:
Maurizio GASPARRI
Lucio STANCA
Pietro LUNARDI
Luxembourg:
Henri GRETHEN
François BILTGEN
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Karla PEIJS
Østrig:
Hubert GORBACH
Judith GEBETSROITHNER
Portugal:
António CARMONA RODRIGUES
Finland:
Leena LUHTANEN
Sverige:
Jonas BJELVFENSTAM
Det Forenede Kongerige:
Stephen TIMMS
Alistair DARLING
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Trafikminister samt minister for nordisk samarbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbejde
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og boligspørgsmåll
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for telekommunikation og informationssamfundet
Statssekretær, Ministeriet for indenlandsk udvikling
Minister for infrastruktur, transport, boligspørgsmål, turisme og
havspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation, Marine Ressourcer
og Naturressourcer
Viceminister, Trafikministeriet, med særligt ansvar for vejtrafik,
herunder vejtransport
Kommunikationsminister
Minister uden portefølje med ansvar for innovation og teknologi
Minister for infrastruktur og transport
Økonomi- og trafikminister
Minister med ansvar for kommunikation
Økonomiminister
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvaltning
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation og
teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for offentlige arbejder, transport og boligspørgsmål
Trafik- og kommunikationsminister
Statssekretær, Ministeriet for Industri, Beskæftigelse og
Kommunikation
Viceminister for energi, e-handel og posttjenester
Trafikminister
* * *
Kommissionen:
6606/04 (Presse 58)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0005.png
8.-9.III.2004
Erkki LIIKANEN
Loyola DE PALACIO
Medlem
Næstformand
Regeringerne for de tiltrædende stater
var repræsenteret som følger:
Den Tjekkiske Republik:
Milan ŠIMONOVSKÝ
Michal FRANKL
Estland:
Meelis ATONEN
Cypern:
Kyriakos KAZAMIAS
Letland:
Trafikminister
Første viceminister for informationsteknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Trafik- og Kommunikationsministeriet
Stedfortrædende missionschef
Trafikminister
Politisk statssekretær, Ministeriet for Informationsteknologi og
Kommunikation
Vicestatssekretær, Økonomi- og trafikministeriet
Stedfortrædende missionschef
Vicepremierinister, minister for infrastruktur
Vicestatssekretær, Ministeriet for Infrastruktur
Minister for informationssamfundet
Trafikminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Vigo LEGZDIŅŠ
Eduards STIPRAIS
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Ungarn:
György CSEPELI
Zoltán KAZATSAY
Malta:
Chris GRIMA
Polen:
Marek POL
Wojciech HAŁKA
Slovenien:
Pavel GANTAR
Jakob PRESEČNIK
Slovakiet :
Pavol PROKOPOVIČ
6606/04 (Presse 58)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0006.png
8.-9.III.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
MIDTVEJSEVALUERING AF eEUROPE 2005 –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
2.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
Kommissionens meddelelse om midtvejsevalueringen af eEurope 2005
MINDER OM
de generelle mål i handlingsplanen eEurope 2005, som Det Europæiske Råd godkendte
på mødet i Sevilla i juni 2002
Rådets resolution af 18. februar 2003 om gennemførelsen af
h
andlingsplanen
eEurope 2005
eEurope-initiativets betydning for opfyldelse af Lissabon-målene
NOTERER SIG,
at målene for eEurope 2005 fortsat er gyldige efter EU's udvidelse til 25 medlemmer, og
at handlingsplanen har virket stimulerende på mange nationale og regionale tiltag
at der er gjort store fremskridt, især med hensyn til bredbånd og e-forvaltning, men også
inden for e-læring, e-sundhed og e-business samt sikkerhed
at det kræver et stærkt politisk engagement på alle niveauer at nå målene for
eEurope 2005, bl.a. at opnå den produktivitetsforøgelse og jobskabelse, der forventes af
eEurope
at der i midtvejsevalueringen peges på områder i handlingsplanen, der skal justeres, så-
som:
overgang til en behovsstyret fremgangsmåde, der lægger vægt på tjenestelevering,
slutbrugerværdi for alle og funktionalitet, idet slutbrugernes adgang til nettet fort-
sat skal fremmes
styrkelse af den paneuropæiske dimension på alle eEurope-områder ved udnyt-
telse af mulighederne for læring over grænserne, projekter og udveksling af den
bedste praksis og erfaring
fremme af overgangen til bredbånd ved fortsat udvikling af rammebetingelserne
for indholdsproduktion og nye forretningsmodellers opdukken, der udnytter skif-
tet til e-service ved at omlægge processerne og tjenesteleveringen
styrkelse af tilliden og sikkerheden ved udvikling af en kultur for net- og informa-
tionssikkerhed
3.
6606/04 (Presse 58)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
behovet for at tage hensyn til interoperabilitet og multiplatformsadgang på alle de
forskellige områder i handlingsplanen eEurope 2005
anvendelse af bestående data, mere overvågning og kvantificering af inddragelsen
i informationssamfundet, bl.a. dens socioøkonomiske og geografiske dimensioner
bekæmpelse af udelukkelse fra informationssamfundet ved tilskyndelse til inve-
stering i mennesker og kvalifikationer
vurdering af følgerne af e-service og bredbånd med hensyn til effektivitet eller
produktivitetsforøgelse efter benchmarkingprocessen
4.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
at forberede og justere handlingsplanen eEurope 2005 inden Det Europæiske Råds
møde i juni
BESLUTTER,
at forelægge disse konklusioner på Det Europæiske Råds forårsmøde."
5.
6606/04 (Presse 58)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0008.png
8.-9.III.2004
SITUATIONEN MED HENSYN TIL DEN ELEKTRONISKE KOMMUNIKATION I
EUROPA -
Rådets konklusioner
Rådet havde en bred udveksling af synspunkter om at maksimere indsatsen for at tilskynde til brug
af IKT, hvorefter det vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som minder om formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2003 og fra
Det Europæiske Råds møde i december 2003 samt om Rådets konklusioner af 5. december 2002 og
af 6. marts 2003,
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
2.
Kommissionens meddelelse "Højhastighedsforbindelser i Europa: Den seneste udvik-
ling i den elektroniske kommunikationssektor".
ERKENDER
at informations- og kommunikationsteknologi (IKT) er en af de vigtige dynamiske
vækstfremmende faktorer i moderne økonomier; den bidrager til at omforme økonomi-
ske og sociale aktiviteter, fører til højere vækst i arbejdsproduktiviteten og skaber øko-
nomisk og social samhørighed, og bidrager herved til gennemførelsen af Lissabon-
målene,
at den elektroniske kommunikationssektor er af betydning for økonomisk vækst og
produktivitet i EU,
at det er vigtigt at overholde målsætningerne i handlingsplanen e-Europa 2005 og støtte
midtvejsrevisionen af e-Europa 2005 for at stimulere en effektiv anvendelse af IKT.
3.
FINDER
at højhastighedskommunikation er blevet en dynamisk del af den elektroniske kommu-
nikationssektor, men at der stadig er store udfordringer (bl.a. bredbåndsdækning i util-
strækkeligt dækkede områder, efterspørgsel efter avancerede tjenester og fjernelse af
hindringerne for fuld 3G-dækning), som skal tages op, hvis sektoren skal have fremgang
at regeringerne kan spille en rolle med henblik på at opnå resultater til gavn for den
elektroniske kommunikationssektors brugere ved at skabe et miljø, der fremmer udvik-
lingen af sektoren, især gennem en effektiv gennemførelse af de nye lovgivningsmæs-
sige rammer for elektronisk kommunikation, så der skabes et forudsigeligt retligt miljø,
der fremmer konkurrence og stimulerer investeringer
6606/04 (Presse 58)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0009.png
8.-9.III.2004
4.
at det, selv om konnektiviteten stadig er en væsentlig prioritet, er vigtigt, at politikken
nu fokuserer på udvikling og effektiv brug af innovative tjenester til gavn for brugerne
at markedsoperatørerne bør inddrages i en åben og løbende dialog med henblik på at
indkredse specifikke foranstaltninger i den elektroniske kommunikationssektor.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
at fuldføre den effektive gennemførelse i national ret af de nye lovgivningsmæssige
rammer for elektronisk kommunikation for således bl.a. at sikre et miljø, der fremmer
investeringer i de nye vækstmarkeder
at udarbejde og gennemføre nationale bredbåndsstrategier, bl.a. med henblik på at få
alle offentlige administrationer tilsluttet bredbåndet inden 2005 og, hvor det er relevant,
at foreslå "quick-start"-projekter for at mindske IT-kløften, idet man, hvor det er rele-
vant, udnytter eksisterende finansielle instrumenter som f.eks. strukturfondene
2
med
henblik på at øge bredbåndsdækningen i utilstrækkeligt dækkede områder
at tilskynde alle relevante myndigheder til at løse de uafklarede spørgsmål i forbindelse
med den fysiske etablering af 3G-net i overensstemmelse med formandskabets konklu-
sioner fra Det Europæiske Råd i Sevilla i 2002
at fokusere på at stimulere efterspørgslen efter bredbånd for at øge både bredbåndsdæk-
ningen og især udnyttelsen heraf.
5.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
fortsat at samarbejde med medlemsstaterne, de nationale tilsynsmyndigheder og rele-
vante aktører om at udvikle en fælles strategi for, hvilke midler der kan anvendes på
virksomheder med en stærk markedsposition
at offentliggøre en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet i maj 2004 om nationale
bredbåndsstrategier; dette skulle kunne bidrage til at få fastlagt foranstaltninger vedrø-
rende uafklarede spørgsmål, der kan behandles på EU-plan, med henblik på at frem-
skynde og lette gennemførelsen af disse strategier
at tackle spørgsmålene om social inddragelse og samhørighed ved at samle alle rele-
vante aktører på informationssamfundsområdet
at samarbejde med industrien om at finde en løsning på de problemer (f.eks. mikrobeta-
linger, sikkerhed og tillid, interoperabilitet og digitale rettigheder), der er til hinder for
udviklingen af nye forretningsmodeller inden for bredbåndsområdet og inden for mobil
kommunikation
2
I den forbindelse bør der tages hensyn til Kommissionens meddelelse "Retningslinjer om
kriterier og regler for anvendelse af støtte via Strukturfondene til elektronisk kommunikation"
af 28. juli 2003 (12087/03).
9
6606/04 (Presse 58)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
fortsat at arbejde på at tage udfordringerne op i forbindelse med indførelsen af 3G og at
offentliggøre en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet i juli 2004 med udgangs-
punkt i rapporten fra mobilkommunikations- og teknologiplatformen
fortsat at fremme udbuddet af onlineindhold, navnlig ved at sikre en passende beskyt-
telse heraf i et digitalt miljø.
at sikre fremme af interoperable platforme i overensstemmelse med standardiserings-
bestemmelserne i rammedirektiv 2002/21/EF.
6.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
med udgangspunkt i sine kommende meddelelser at fremhæve de spørgsmål, hvor der er
behov for en indsats på EU-plan.
7.
OPFORDRER MARKEDSAKTØRERNE TIL
at øge investeringerne i FoU og i 3G- og bredbåndsinfrastrukturer og udvikle og tilbyde
stadig mere attraktive og innovative tjenester af høj kvalitet for højhastighedsnet med
henblik på at skabe fornyet vækst og fremme af informationssamfundet til gavn for bru-
gerne og for at styrke den sociale samhørighed.
8.
BESLUTTER
at forelægge disse konklusioner på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004."
6606/04 (Presse 58)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0011.png
8.-9.III.2004
UØNSKEDE HENVENDELSER MED HENBLIK PÅ DIREKTE MARKEDSFØRING
ELLER SPAM -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
2.
NOTERER SIG MED TILFREDSHED
-
Kommissionens meddelelse om uønskede kommercielle henvendelser eller spam.
ANERKENDER
-
betydningen af elektroniske kommunikationstjenester, herunder mobile SMS-tjenester,
for væksten og konkurrenceevnen i Den Europæiske Union og den vigtige rolle, som
brugernes tillid spiller for den e-handelens succes og udviklingen af informationssam-
fundet
-
den skade og de risici, som uønskede henvendelser medfører især for den enkeltes
privatliv og for beskyttelsen af mindreårige mod uønskede henvendelser
-
de problemer, som enkeltpersoner og erhvervslivet er udsat for på grund af det store
antal uønskede henvendelser
-
betydningen af et tæt samarbejde mellem Den Europæiske Union, medlemsstaterne, de
nationale myndigheder og den private sektor (navnlig internetudbydere, softwareprodu-
center, branche- og forbrugersammenslutninger) samt med tredjelande og internationale
nøgleaktører om bekæmpelse af spam.
ER AF DEN OPFATTELSE
-
at der er behov for en yderligere samordet indsats for at supplere EF-rettens eksiste-
rende bestemmelser til gavn for borgerne, forbrugerne og erhvervslivet i Den Europæ-
iske Union
-
at denne indsats bør bygge på en effektiv håndhævelse i medlemsstaterne, et mere om-
fattende internationalt samarbejde, aktiv deltagelse af markedsaktørerne og større be-
vidsthed blandt forbrugerne og borgerne
-
at den videre udvikling af tekniske løsninger fortsat vil spille en vigtig rolle i tacklingen
af spam.
3.
6606/04 (Presse 58)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0012.png
8.-9.III.2004
4.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE
-
til behørigt og effektivt at omskrive direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplys-
ninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor
3
til
national ret, navnlig artikel 13, der anerkender princippet om forudgående samtykke
(opt-in) til e-mail-henvendelser som led i direkte markedsføring
-
til at vurdere effektiviteten af håndhævelsesmekanismerne og navnlig af de eksisterende
procedurer for behandling af klager på tværs af grænserne såsom dem, der er fastsat i
aftaler om gensidig bistand
-
til at undersøge muligheden for at etablere en mere omfattende koordination mellem
medlemsstaterne ved hjælp af de eksisterende mekanismer som f.eks. Kommunika-
tionsudvalget eller andre relevante kontaktnetværk
-
til at udveksle oplysninger, bl.a. om bedste praksis med hensyn til effektiv håndhævelse
og måling af spam, herunder muligheden for - hvor det er hensigtsmæssigt og i samar-
bejde med Kommissionen - at udvikle en fælles tilgang til statistisk indsamling af data
om spam
-
til at fremme det nødvendige samarbejde mellem alle relevante organer, som deltager i
håndhævelsen af de nye bestemmelser om uønskede henvendelser, og i relevant omfang
med den private sektor med det formål at udvikle en effektiv og samlet strategi for be-
kæmpelse af spam
-
til, hvor det er relevant, at undersøge eventuelle retlige betingelser, herunder fortrolig-
hedskrav, som er knyttet til anvendelsen af tekniske løsninger til tackling af spam, f.eks.
filtreringssoftware
-
til, hvor det er relevant, og i samarbejde med Kommissionen i 2004 at støtte bevidst-
gørelseskampagner, som involverer alle berørte parter (herunder erhvervslivet samt for-
bruger- og brugersammenslutninger), vedrørende acceptabel markedsføringspraksis og
tekniske og retlige løsninger, som er til rådighed for brugerne
-
til fortsat på bilateralt og multilateralt plan at udvikle det internationale samarbejde om
bekæmpelse af spam, navnlig under hensyn til det igangværende arbejde i Organisatio-
nen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD) og den erklæring og handlings-
plan, der blev vedtaget på FN's første verdenstopmøde om informationssamfundet
(WSIS, Genève 2003).
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af person-
oplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor
(EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37).
12
6606/04 (Presse 58)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0013.png
8.-9.III.2004
5.
SER MED TILFREDSHED PÅ, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
-
at evaluere effektiviteten af de aktioner, som de relevante parter har gennemført for at
tackle spam, og inden udgangen af 2004 at vurdere, om der er behov for en yderligere
indsats
-
sammen med medlemsstaterne at afgrænse, hvordan man bedst kan sikre grænseover-
skridende håndhævelse inden for EU og med tredjelande
-
at samarbejde med Gruppen vedrørende Beskyttelse af Personer i forbindelse med Be-
handling af Personoplysninger (Artikel 29-gruppen vedrørende Beskyttelse af Person-
oplysninger)
4
med henblik på at nå til en fælles fortolkning af de nye bestemmelser om
uønskede henvendelser
-
at støtte udviklingen af online-adfærdskodekser for direkte markedsføring på europæisk
plan og stille oplysninger til rådighed om nationale implementeringspolitikker gennem
sit "Europa"-websted eller andre offentligt tilgængelige kilder
-
regelmæssigt at holde medlemsstaterne ajour om initiativer til bekæmpelse af spam
-
at udforske mulige løsninger på internationalt plan til tackling af spam, bl.a. i WSIS og
OECD samt alle andre relevante fora.
OPFORDRER KOMMISSIONEN
-
til at undersøge, om der vil være finansieringsmuligheder til rådighed i de nuværende
eller fremtidige finansieringsprogrammer til støtte for aktioner til bekæmpelse af spam.
OPFORDRER MARKEDSAKTØRERNE
-
til så hurtigt som muligt at tilpasse deres dataindsamlings- og databehandlingsmetoder
til principperne i den nye retlige ramme for uønskede henvendelser
5
-
til at indføre selvregulerende løsninger til bekæmpelse af spam såsom særlige aftale-
baserede ordninger mellem tjenesteudbydere og kunder, udbredelse af effektive ad-
færdskodekser, brug af mærker og effektive selvregulerende klageordninger
-
at udvikle alternative tvistbilæggelsesordninger, som er effektive og forenelige med
lovkravene
-
at fortsætte udviklingen af tekniske løsninger til bekæmpelse af spam, herunder filtre-
ringssystemer eller -tjenester for deres kunder i overensstemmelse med EF-rettens krav,
at tilbyde disse løsninger som en valgmulighed og informere om andre markedsaktørers
filtreringstjenester og -produkter, som er til rådighed for de endelige brugere
-
at anvende netværksfaciliteter såsom servere, relæer og proxier, som er godt sikret mod
virksomhed, der involverer spam.
OPFORDRER ALLE PARTER
-
til at deltage i drøftelser med henblik på at udvikle globale teknologiske løsninger og
fremgangsmåder, som har potentiale til at bekæmpe spam effektivt."
6.
7.
8.
4
5
Jf. artikel 15, stk. 3, i direktiv 2002/58/EF og artikel 29 og 30 i Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT L 281 af
23.11.1995, s. 31).
Direktiv 2002/58/EF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000
om visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det
indre marked (EFT L 178 af 17.7. 2000, s. 1).
13
6606/04 (Presse 58)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0014.png
8.-9.III.2004
OPFØLGNING AF VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET (WSIS) -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
NOTERER SIG:
Kommissionens meddelelse om opfølgningen af verdenstopmødet om informationssam-
fundet (WSIS), hvis første fase fandt sted den 10.-12. december 2003 i Genève.
TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
De Forenede Nationers millennium-erklæring fra september 2000,
resolution 56/183 om WSIS, vedtaget af FN's Generalforsamling den 21. decem-
ber 2001,
den fælles AVS-EU-holdning af 10. december 2003 vedrørende informationssamfundet
i udviklingens tjeneste,
principerklæringen og handlingsplanen, vedtaget på Genève-topmødet den 12. decem-
ber 2003.
TAGER HENSYN TIL:
i
nformations- og kommunikationsteknologiens (IKT) betydning for samfundet i almin-
delighed og den enkelte borger i særdeleshed,
de muligheder, som IKT som et redskab til viden- og informationsdeling giver verden
over med henblik på bæredygtig økonomisk vækst, social samhørighed og politisk og
kulturel udvikling i et informationssamfund for alle,
2.
3.
4.
ERINDRER OM:
konklusionerne fra de Europæiske Råd i Lissabon og Feira i 2000, der fastsætter målene
for informationssamfundet og e-Europa-handlingsplanen,
Rådets resolution af 3. oktober 2000 om organisation og administration af internettet
6
og de deraf følgende retningslinjer for drøftelserne den 23. oktober 2002 om
international administration af internettet og reform af the Internet Corporation for
Assigned Names and Numbers (ICANN),
Rådets konklusioner af 30. maj 2002 om IKT's rolle i EF's udviklingspolitik,
Rådets konklusioner af 5. juni 2003 om verdenstopmødet om informationssamfundet.
6
EFT C 293 af 14.10.2000, s. 3.
14
6606/04 (Presse 58)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
5.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL:
at bekræfte, at de støtter og føler sig forpligtet af de centrale principper, som de forelig-
ger i principerklæringen, og som de kommer til udtryk i handlingsplanen for første fase
af WSIS,
at omsætte principperne og aktionerne i WSIS-erklæringen og handlingsplanen til kon-
krete aktioner ved hjælp af de eksisterende mekanismer, herunder øget anvendelse af
offentlig-private partnerskaber og om nødvendigt en bedre dialog og et bedre samarbej-
de med partnere,
i alle relevante fora at arbejde på at sikre, at FN's arbejdsgruppe om administration af
internettet oprettes i en åben og omfattende proces, der sikrer en mekanisme, hvor rege-
ringer, den private sektor og det civile samfund i både udviklingslande og udviklede
lande, herunder relevante mellemstatslige og internationale organisationer og fora, kan
deltage fuldt ud og aktivt,
at undersøge, hvordan man mest effektivt kan bidrage til den proces, der skal iværksæt-
tes af FN for at undersøge spørgsmålene om administration af internettet og finansie-
ring,
at fortsætte nære konsultationer og et tæt samarbejde med den private sektor og civil-
samfundet samt med partnere verden over, navnlig ved at trække på de kollektive erfa-
ringer, der er gjort såvel nationalt som på EU-plan i forbindelse med politikker, strate-
gier og programmer vedrørende informationssamfundet.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
hvor det er hensigtsmæssigt og gennem de kanaler, der er tilgængelige for dem, at del-
tage effektivt på alle niveauer i de strukturer, der skal oprettes af FN til forberedelse af
anden fase af WSIS, specielt den taskforce vedrørende finansiering og den arbejds-
gruppe om administration af internettet, der skal nedsættes af FN's generalsekretær,
samt i Den Forberedende Komité,
at arbejde tæt sammen og samarbejde med Kommissionen for at sikre konstruktive
bidrag til drøftelserne under og resultaterne af møderne i ovennævnte grupper og andre
forberedende fora, således at EU's rolle styrkes, under anden fase af WSIS.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
at aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om konsekvenserne af resultaterne
af første fase af WSIS for de EU-politikker, der er relateret til informationssamfundet,
og om fremskridtene i forberedelsen af anden fase af WSIS,
som opfølgning af første fase af WSIS og som forberedelse til anden fase og i tæt sam-
arbejde med medlemsstaterne at bidrage til EU's holdninger til spørgsmål, der skal tages
op under processen, herunder f.eks. spørgsmålene om administration af internettet og
finansiering,
at orientere medlemsstaterne med jævne mellemrum om Kommissionens aktiviteter
vedrørende den forberedende proces af anden fase af WSIS, herunder initiativer, der er
taget af uformelle grupper."
6.
7.
6606/04 (Presse 58)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0016.png
8.-9.III.2004
LANDTRANSPORT
TREDJE JERNBANEPAKKE -
Offentlig forhandling
Rådet noterede sig de fire nye lovgivningsforslag, der er indeholdt i tredje jernbanepakke, som blev
fremlagt af kommissær Loyola De Palacio. Da Kommissionen først vedtog pakken den 3. marts, var
de udtalelser, nogle af delegationerne fremsatte efter fremlæggelsen, af foreløbig karakter.
Tredje jernbanepakke består af et forslag til:
·
direktiv om åbning af det internationale marked for jernbanepassagerbefordring.
Kommissionen foreslår, at åbningen af dette marked sker i 2010, og at de internationale
jernbanevirksomheder, der udfører denne type transport, får mulighed for at befordre
passagerer på ruter internt i en medlemsstat (cabotage)
·
forordning om kvalitetskrav til jernbanegodstransport.
Kommissionen foreslår, at der i kontrakter om godstransport indføres visse obligatoriske
bestemmelser, der sikrer en vis minimumserstatning ved tab af varer eller beskadigelse af
dem, samt ved forsinkelser og aflysninger.
·
direktiv om attestering af togførere, der kører på Fællesskabets jernbanenet.
Der foreslås to forskellige slags "licens": en generel licens vedrørende generelle kundskaber
og almen viden, som er vigtig for faget, og certifikater for specialviden vedrørende bestemte
ruter og specialudstyr.
6606/04 (Presse 58)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
·
forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser.
For at forbedre kvaliteten af den internationale jernbanetransport og få afklaret spørgsmålet
om, hvilken virksomhed der er ansvarlig for hvad, foreslår Kommissionen, at der indføres
bestemmelser om aspekter såsom mindstestandarder for information af passagererne,
klagebehandling, ansvar i tilfælde af ulykker, forsinkelser og aflysninger, billetinformation,
bestemmelser om bevægelseshæmmede osv.
Det bemærkes, at de foreslåede foranstaltninger udvider de rammer, der allerede er indført med
gennemførelsen af første jernbanepakke, og de foranstaltninger, der er omhandlet i anden
jernbanepakke, som Europa-Parlamentet og Rådet i øjeblikket forhandler om i en forligsprocedure.
Anden jernbanepakke tager sigte på at fremskynde åbningen af den internationale
jernbanegodstransport og udvide den til at omfatte national godstransport (cabotage). Endvidere
tager den sigte på at forbedre og harmonisere reglerne for sikkerhed og interoperabilitet og på at
oprette et europæisk jernbaneagentur (der placeres i Valenciennes i Frankrig).
6606/04 (Presse 58)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0018.png
8.-9.III.2004
INFRASTRUKTURAFGIFTER - "EUROVIGNET"
Efter en lang debat, hvorunder der blev gjort visse fremskridt med udkastet til direktiv om ændring
af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
(Eurovignet), opfordrede Rådet De Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte behandlingen af
Kommissionens forslag. Den bør også behandle Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse,
når denne inden længe foreligger, med henblik på at udarbejde en tekst, der kan danne grundlag for
politisk enighed på en kommende samling i Rådet.
Debatten i Rådet fokuserede på hovedelementerne i et kompromisforslag fra formandskabet som
f.eks.:
§
§
§
§
en række grundlæggende beregningsprincipper, som senere skal udvikles til en fælles metode
for omkostningsberegning
en mulighed for at forhøje vejafgifterne i særlige tilfælde for at løse trafiktrængsels- og
miljøproblemer ved at anlægge en alternativ infrastruktur
en definition af "anlægsomkostninger", der sætter visse grænser for, hvilke historiske
omkostninger der kan pålægges forbrugerne i form af vejafgifter
større mulighed for at ændre vejafgifterne i forhold til gennemsnitsniveauet med henblik på at
gennemføre politiske målsætninger i forbindelse med miljø, trafiktrængsel og styring af
trafikstrømme, men med et maksimalt loft for ændring i opadgående retning
§
en harmoniseret ordning for nedslag for hyppige brugere, der beskytter mod diskrimination i
det indre marked.
En af de væsentligste hindringer for at nå til enighed var imidlertid hypoteksprincippet, dvs.
genanvendelse af indtægter fra vejafgift til vejinfrastruktur, hvor Kommissionen, der var meget
fleksibel med hensyn til kompromisforslaget som helhed, og en række delegationer havde
divergerende opfattelser.
6606/04 (Presse 58)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0019.png
8.-9.III.2004
HORISONTALE SPØRGSMÅL
GALILEO -Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET, der henviser til sine tidligere resolutioner og konklusioner om Galileo-programmet,
1.
TAGER TIL EFTERRETNING, at Kommissionen den 19. februar 2004 forelagde Europa-
Parlamentet og Rådet en meddelelse med en statusrapport om forskningsprogrammet Galileo i
begyndelsen af 2004, som vil blive behandlet i de kommende uger
GLÆDER SIG OVER de afgørende fremskridt, der blev gjort i forhandlingerne med USA
den 24.-25. februar 2004 om kompatibilitet og interoperabilitet mellem det europæiske
Galileo- og det amerikanske GPS-system, hvilket resulterede i en indbyrdes aftalt tekst ved-
rørende alle væsentlige spørgsmål, og ER OVERBEVIST OM, at aftalen kan undertegnes
senest i juni 2004 sammen med et dertil knyttet dokument om gensidigt acceptable kriterier
for kompatibilitet med national sikkerhed, som skal udarbejdes i fællesskab
BEMÆRKER den interesse, som flere tredjelande viser det europæiske GNSS-system, og
TILSKYNDER TIL en yderligere udbygning af det internationale samarbejde på dette område
UNDERSTREGER behovet for i den nærmeste fremtid at opbygge en hensigtsmæssig struk-
tur til håndtering af systemets sikkerhedsaspekter og UDTRYKKER TILFREDSHED med de
fremskridt, der gøres i den henseende med henblik på at vedtage de relevante rådsinstrumen-
ter inden udgangen af juni 2004
NOTERER SIG forhåndsudvælgelsen af tre industrikonsortier som et første skridt i udbuds-
proceduren vedrørende den fremtidige Galileo-systemoperatør og UDTRYKKER TIL-
FREDSHED MED, at de bydende konsortier bekræfter det europæiske GNSS-systems be-
tydelige kommercielle indtjeningspotentiale og er rede til at finansiere en betydelig del af
investeringen med egne midler
OPFORDRER fællesforetagendet Galileo til under Kommissionens opsyn og i nært samar-
bejde med tilsynsrådet at fortsætte arbejdet med udbudsproceduren og forelægge sine konklu-
sioner om det bedste bud for Kommissionen inden udgangen af september 2004
OPFORDRER Kommissionen til inden udgangen af oktober 2004 at forelægge en meddel-
else, på grundlag af hvilken Rådet inden årets udgang kan træffe de nødvendige afgørelser om
indledning af etablerings-, ibrugtagnings- og driftsfasen, herunder afgørelserne om det mak-
simale finansielle EF-bidrag til disse faser, samt om definition af tjenester."
2.
3.
4.
5.
6.
7.
6606/04 (Presse 58)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0020.png
8.-9.III.2004
LUFTFART
FORBINDELSERNE UDADTIL PÅ LUFTFARTSOMRÅDET
Forhandlingerne mellem EU og USA om en luftfartsaftale
Rådet noterede sig Kommissionens orientering vedrørende tredje runde i forhandlingerne mellem
EU og USA om en luftfartsaftale, som fandt sted i Washington den 17.-19. februar 2004.
Efter en udveksling af synspunkter i Rådet kunne formandskabet drage følgende konklusioner:
"Det erkendes, at det ikke vil være muligt at indgå en aftale med USA i år, som fuldt ud opfylder
målet om et åbent luftfartsområde som skitseret i forhandlingsmandatet.
De foreliggende forslag til en første aftale i år, herunder USA's overgang til 49% udenlandsk
ejerskab af de amerikanske luftfartsselskaber, kan principielt kun accepteres, hvis der foretages en
mærkbar forbedring af disse forslag, så der skabes bedre balance mellem Fællesskabets og USA's
interesser, og hvis begge parter er indstillet på yderligere forhandlinger inden for en bestemt
tidsramme om gennemførelsen af hele konceptet vedrørende et åbent luftfartsområde.
Rådet opfordrer derfor Kommissionen til at fortsætte forhandlingerne frem til samlingen i Rådet
(transport) i juni under hensyn til ministrenes synspunkter.
Rådet besluttede at vende tilbage til dette spørgsmål på næste samling i juni. I mellemtiden vil
Kommissionen rapportere tilbage til det særlige udvalg og til Coreper om udviklingen i for-
handlingerne."
6606/04 (Presse 58)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
Fællesskabets luftfartspolitik i forhold til dets naboer
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelse vedrørende forbindelserne med nabolandene.
Meddelelsen var ledsaget af henstillinger til Rådet om at vedtage en række nye forhandlings-
mandater.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at påbegynde behandlingen af de relevante
henstillinger som grundlag for Rådets afgørelser om at give tilladelse til at indlede forhandlinger
med Marokko, Libanon, Jordan og Balkanlandene.
6606/04 (Presse 58)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0022.png
8.-9.III.2004
EVENTUELT
Europæisk ministerkonference om informationssamfundet
Rådet noterede sig formandskabets orientering om den europæiske ministerkonference om
informationssamfundet i Budapest den 25.-27. februar 2004. Denne konference om nye
vækstmuligheder i et udvidet Europa var tilrettelagt i fællesskab af det irske formandskab, Ungarns
regering og Europa-Kommissionen.
Harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af et ændret forslag til forordningen om JAR-
OPS. Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at gå i gang med at behandle forslaget
så hurtigt som muligt og aflægge rapport om det udførte arbejde på samlingen i juni.
Det fremgår af sagen, at dette spørgsmål længe har været stillet i bero på grund af sammenhængen
med det foreslåede direktiv om kabinebesætninger. Det lykkedes for det italienske formandskab at
løse op for sagen ved at fremlægge en kompromistekst med henblik på at integrere visse elementer i
dette direktiv i udkastet til forordning om JAR-OPS.
Kommissionen har nu fremlagt et ændret forslag, hvori den bygger videre på dette konstruktive
arbejde, og hvori den også behandler Europa-Parlamentets ændring om flyvetidsregler.
6606/04 (Presse 58)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
Sømotorveje
Rådet noterede sig oplysningerne fra den franske, italienske, portugisiske og spanske delegation
vedrørende sømotorveje og to af de forbindelser, der skal etableres i nær fremtid i samarbejde med
deres nabolande ved Atlanterhavs- og Middelhavskysten. Delegationerne understregede behovet for
opstartshjælp til dækning af en del af omkostningerne ved projekterne, f.eks. omkostninger i
forbindelse med specifikke havnefaciliteter.
Ballastvand
Rådet noterede sig en anmodning fra den belgiske delegation vedrørende den internationale
konvention for administration og kontrol af skibes ballastvand og sediment. Det vil nøje følge de
foranstaltninger, der er truffet med henblik på at gennemføre dette vigtige internationale instrument.
Indførelse af digitale fartskrivere
Næstformand de Palacio fremsatte en erklæring vedrørende indførelsen af digitale fartskrivere, som
efter planen finder sted pr. 5. august 2004 (gældende for alle nye lastvogne, der vejer mere end 3,5 t
og busser med mere end 9 sæder). Hun meddelte, at der vil blive sendt en skrivelse til alle
ministrene med oplysning om, at Kommissionen vil anvende et moratorium (i en periode af
8-12 måneder) på alle bestemmelser med relation til indførelsen af disse fartskrivere; i denne
periode kan der træffes visse overgangsforanstaltninger, og der vil ikke blive indledt nogen
overtrædelsesprocedurer.
6606/04 (Presse 58)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
Fond for erstatning af skader ved olieforurening
Rådet noterede sig et indlæg fra den spanske delegation, der gav udtryk for bekymring med hensyn
til fristerne i forbindelse med vedtagelsen af beslutningen om bemyndigelse af medlemsstaterne til
at undertegne og ratificere protokollen af 2003 vedrørende den internationale fond for erstatning af
skader ved olieforurening (FIPOL) og om gennemførelsen af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af
et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet, nærmere betegnet
med hensyn til spørgsmålet om "nødhavne". Delegationen understregede også behovet for at
vedtage fælles holdninger i forbindelse med de igangværende drøftelser om 1992-konventionen om
privatretligt ansvar i FIPOL-regi.
6606/04 (Presse 58)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0025.png
8.-9.III.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LUFTFART
Aftalen mellem EU og USA
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om en
bilateral aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas Forenede Stater om gensidig
anerkendelse af attesteringsresultater inden for civil luftfartssikkerhed og af miljøgodkendelser.
KULTUR - Offentlig forhandling *
Kultur 2000-programmet
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om at forlænge Kultur 2000-programmet
med to år
(6787/04 og PE-CONS 3617/04).
Kultur 2000-programmet blev udarbejdet som et instrument for finansiering og planlægning af
samarbejdet på kulturområdet for perioden fra 1. januar 2000 til 31. december 2004.
7
Formålet med programmet var at fremme samarbejdet mellem skabende kunstnere, kulturaktører,
private og offentlige formidlere, kulturelle netværk og kulturinstitutioner i medlemsstaterne og
andre deltagende stater med henblik på at fremme et europæisk kulturområde, der er fælles for de
europæiske folk.
For at sikre kontinuiteten i indsatsen på dette område forlænges Kultur 2000-programmet nu indtil
den 31. december 2006.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Paris-konventionen om ansvar over for tredjemand på den nukleare energis område
Rådet vedtog et forslag om bemyndigelse af de medlemsstater, der er kontraherende parter i Paris-
konventionen af 1960 om ansvar over for tredjemand på den nukleare energis område, til i Det
Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere eller tiltræde protokollen om ændring af nævnte
konvention.
7
Afgørelse nr. 508/2000/EF (EFT L 63 af 10.3.2000, s. 1).
I
6606/04 (Presse 58)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453384_0026.png
8.-9.III.2004
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Kina - visumspørgsmål vedrørende turistgrupper
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af et aftalememorandum mellem Fællesskabet og Kinas
nationale turistadministration om visumspørgsmål og dermed forbundne anliggender vedrørende
turistgrupper fra Kina
(6521/04).
HANDELSPOLITIK
Antidumping og beskyttelse mod subsidieret indførsel - nye procedureregler*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en forordning om ændring af forordning nr. 384/96 og
nr. 2026/97 om beskyttelse mod dumpingimport og om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra
tredjelande
(16080/03 og 6935/04).
Den danske og den svenske delegation stemte imod.
I henhold til den nye forordning vedtager Rådet foranstaltninger, hvis det ikke med simpelt flertal
beslutter at forkaste et forslag senest en måned efter, at det er forelagt af Kommissionen. Formålet
med denne ændring er at undgå situationer, hvor undladelse af at stemme reelt tæller som en
stemme afgivet imod Kommissionens forslag. Forordningen indebærer også ændring af visse andre
procedureregler.
Antidumping - Norge, Færøerne - regnbueørreder
Rådet vedtog med simpelt flertal en forordning om indførelse af antidumpingtold på importen af
store regnbueørreder fra Norge og Færøerne
(6450/04).
Antidumping - Brasilien, Argentina - rørfittings
Rådet vedtog en forordning om ændring for så vidt angår Brasilien af en antidumpingtold indført
ved forordning nr. 1784/2000 på importen af rørfittings af deformerbart støbejern fra Brasilien, Den
Tjekkiske Republik, Japan, Kina, Korea og Thailand
(6393/04 0g 6544/04).
Rådet vedtog også en forordning om forlængelse af suspensionen af en antidumpingtold indført ved
forordning nr. 1023/2003 på importen af rørfittings af deformerbart støbejern fra Argentina.
Antidumping - Kina, Indonesien - natriumcyclamat
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en antidumpingtold på importen af natriumcyclamat
fra Folkerepublikken Kina og Indonesien
(6318/04).
6606/04 (Presse 58)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.III.2004
Antidumping og beskyttelse mod subsidieret indførsel - Indien - sulfanilsyre
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 1338/2002 og nr. 1339/2002 om
antidumping- og udligningstold på importen af sulfanilsyre med oprindelse i bl.a. Indien.
________________________
6606/04 (Presse 58)
III
DA