Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2574
Offentligt
1453395_0001.png
7209/04 (Presse 76)
(OR. en)
2574.
samling i Rådet
-
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
-
den
30. marts 2004 i Bruxelles
Formand:
Michael McDOWELL, TD
Irlands justitsminister og minister for ligestilling og
lovreformer
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf.
32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
7209/04 (Presse 76)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0002.png
30.III.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ AFGØRELSER
OM KONFISKATION.................................................................................................................... 7
ERSTATNING TIL OFRE FOR FORBRYDELSER ...................................................................... 9
DET EUROPÆISKE RÅDS ERKLÆRING OM BEKÆMPELSE AF TERRORISME ................ 10
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE ......................................... 10
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURERNE FOR TILDELING OG
FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS ............................................................................... 12
BETINGELSERNE FOR TREDJELANDSSTATBORGERES INDREJSE MED HENBLIK
PÅ STUDIER, ELEVUDVEKSLING, ULØNNET ERHVERVSUDDANNELSE ELLER
VOLONTØRTJENESTE .............................................................................................................. 13
TREDJELANDSSTATSBORGERES INDREJSE MED HENBLIK PÅ VIDENSKABELIG
FORSKNING I DET EUROPÆISKE FÆLLESSKAB ................................................................. 14
EVENTUELT ............................................................................................................................... 15
Euro 2004 i Portugal ............................................................................................................ 15
Transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer ................. 16
Europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved de ydre grænser ............ 17
Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terrorisme............................................. 17
DET BLANDEDE UDVALG ....................................................................................................... 16
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7209/04 (Presse 76)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
Narkotika .......................................................................................................................................................... I
Toldsamarbejde ................................................................................................................................................. I
Europol - Aftale med Malta ............................................................................................................................... I
Europol - Budget 2002....................................................................................................................................... I
EKSTERNE FORBINDELSER
Den Internationale Krigsforbryderdomstol vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY).................................... I
USA - Sikkerhed og toldsamarbejde - Aftale om skibscontainertransport........................................................... II
EF - Canada ..................................................................................................................................................... II
EF - Republikken Indien................................................................................................................................... II
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - De nye medlemsstaters deltagelse............................. II
Forbindelserne med Polen - Regionalstøttekort - Handel med landbrugsprodukter ............................................ II
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Ulovligt og skadeligt indhold på internettet -
Forbrugerpolitik ..............................................................................................................................................III
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Togo - Indledning af konsultationer .................................................................................................................III
Republikken Guinea - Indledning af konsultationer ..........................................................................................IV
Mozambique - Tiltrædelse af protokollen om AVS-sukker ...............................................................................IV
ØKOFIN
Moms..............................................................................................................................................................IV
ECB-udnævnelse.............................................................................................................................................IV
BUDGET
Budget nr. 5......................................................................................................................................................V
FISKERI
Regionerne i den yderste periferi*.....................................................................................................................V
TRANSPORT
Luftfart - ICAO: Montreal-konventionen .........................................................................................................VI
Luftfartsfællesskab mellem EF og Schweiz ......................................................................................................VI
ICAO: Skrivelse om øget deltagelse fra Fællesskabets side ..............................................................................VI
Sikkerhed forbundet med tredjelandes luftfartøjer –
Offentlig forhandling
........................................................VI
Illoyal priskonkurrence -
Offentlig forhandling
.............................................................................................. VII
Forsikringskrav til luftfartsselskaber og luftfartøjsoperatører -
Offentlig forhandling.......................................
VII
7209/04 (Presse 76)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
TELEKOMMUNIKATION
Interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester (IDABC) - Offentlig forhandling ................. VIII
KONKURRENCEEVNE
Overtagelsestilbud* - Offentlig forhandling .................................................................................................. VIII
SOCIALPOLITIK
Handlingsprogram om bekæmpelse af vold mod børn og kvinder - Offentlig forhandling .................................IX
KULTUR, UDDANNELSE OG UNGDOM
Handlingsprogrammer på kulturområdet, uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet og
ungdomsområdet - Offentlig forhandling .........................................................................................................IX
SUNDHED
Europæisk center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme* - Offentlig forhandling................................IX
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr - undtagelser indrømmet tiltrædende lande ..........................................X
Begrænsning af forurenende emission fra ikke-vejgående forbrændingsmotorer - Offentlig forhandling.............X
Miljøansvar* - Offentlig forhandling.................................................................................................................X
7209/04 (Presse 76)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0005.png
30.III.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Laurette ONKELINX
Danmark:
Lene ESPERSEN
Bertel HAARDER
Tyskland:
Otto SCHILY
Brigitte ZYPRIES
Grækenland:
Vassilis KASKARELIS
Spanien:
Gonzalo ROBLES OROZCO
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Pat FOLEN
Italien:
Roberto CASTELLI
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Thom de BRUIJN
Østrig:
Dieter BÖHMDORFER
Ernst STRASSER
Portugal:
António FIGUEIREDO LOPES
João MOTA DE CAMPOS
Finland:
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Barbro HOLMBERG
Thomas BODSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Cathy JAMIESON
Caroline FLINT
Vicepremierminister og justitsminister
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Fast repræsentant
Statssekretær, regeringens ansvarlige for udlændingespørgsmål og
indvandring
Fast repræsentant
Justitsministeriet
Justitsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
Fast repræsentant
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Indenrigsminister
Statssekretær under justitsministeren
Justitsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for indvandringsspørgsmål
Justitsminister
Justitsminister (den skotske regering)
Statssekretær, Indenrigsministeriet
* * *
Kommissionen:
António VITORINO
Medlem
7209/04 (Presse 76)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0006.png
30.III.2004
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Karel
ĈERMÁK
Estland:
Margus LEIVO
Cypern:
Doros THEODOROU
Letland:
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Direktør, Justits- og Indenrigsministeriet
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Understatssekretær, Justitsministeriet
Veneta MUIZNIECE
Litauen:
Virgilijus BULOVAS
Vytautas MARKEVICIUS
Ungarn:
Péter BÁRÁNDY
Malta:
Godwin GRIMA
Polen:
Pawel DAKOWSKI
Sylweriusz KRÒLAK
Slovenien
Ivan BIZJAK
Slovakiet:
Vladímir PALKO
Daniel LIPŠIC
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicepremierminister og justitsminister
7209/04 (Presse 76)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0007.png
30.III.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ AFGØRELSER
OM KONFISKATION
Rådet nåede til enighed om både definitionen af "formuegoder" og bestemmelsen om fremsendelse af
afgørelser om konfiskation.
Rådet behandlede også en bestemmelse om, at fuldbyrdelsesstaten kan nægte at anerkende eller fuld-
byrde en afgørelse om konfiskation, hvis lovovertrædelsen er begået helt eller delvis på fuldbyrdelses-
statens territorium. En række delegationer og Kommissionen fandt, at det er nødvendigt at begrænse
denne bestemmelse for at undgå risikoen for, at lovovertrædere undgår straf som følge af dens anven-
delse. Rådet drøftede ligeledes bestemmelsen om grundlæggende rettigheder og grundlæggende rets-
principper.
Rådet pålagde sine forberedende organer at arbejde videre med disse spørgsmål og enedes om at drøfte
rammeafgørelsen på ny på den næste samling i RIA-Rådet den 29.-30. april 2004.
Der gøres opmærksom på, at Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terrorisme, der blev
vedtaget den 25. marts 2004, fastsætter, at arbejdet med rammeafgørelsen om afgørelser om konfiska-
tion bør afsluttes inden juni 2004. Hvis denne frist skal overholdes, er det nødvendigt at nå til enighed
om den dispositive del af udkastet så hurtigt som muligt, så visse tekniske spørgsmål, herunder især at-
testen i bilaget, kan udarbejdes endeligt.
Formålet med denne rammeafgørelse er at lette samarbejdet mellem medlemsstaterne om anerkendelse
og fuldbyrdelse af afgørelser om konfiskation af udbytte fra strafbart forhold. I medfør af rammeafgø-
relsen forpligtes en medlemsstat til at anerkende og på sit område fuldbyrde afgørelser om konfiskation
truffet af de judicielle myndigheder i en anden medlemsstat.
7209/04 (Presse 76)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
Denne rammeafgørelse overholder de grundlæggende rettigheder og principper, som anerkendes i arti-
kel 6 i traktaten om Den Europæiske Union og afspejles i Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder, navnlig kapitel VI. Intet i denne rammeafgørelse kan fortolkes som et forbud mod
at afslå at konfiskere formuegoder, for hvilke der er truffet afgørelse om konfiskation, hvis der er
objektive grunde til at formode, at afgørelsen er truffet med det formål at retsforfølge eller straffe en
person på grund af vedkommendes køn, race, religion, etniske baggrund, nationalitet, sprog, politiske
overbevisning eller seksuelle orientering, eller at den pågældendes situation kan blive skadet af en af
disse grunde.
Den er ikke til hinder for, at medlemsstaterne anvender deres egne forfatningsmæssige bestemmelser
om retten til en retfærdig rettergang, foreningsfrihed, pressefrihed og ytringsfrihed i andre medier.
Den omhandler ikke tilbagelevering af formuegoder til deres retmæssige ejer. Imidlertid har Rådet
fremsat følgende erklæring: "Man bør overveje at indføre et supplerende instrument vedrørende tilba-
gelevering af formuegoder til deres retmæssige ejer.".
Rammeafgørelsen hænger nøje sammen med den rammeafgørelse om anvendelse af princippet om
gensidig anerkendelse på kendelser om indefrysning af formuegoder eller bevismidler, der allerede er
vedtaget. Den hænger også sammen med det udkast til rammeafgørelse om konfiskation af udbytte,
redskaber og formuegoder fra strafbart forhold, som RIA-Rådet vedtog en generel indstilling til i
december 2002.
7209/04 (Presse 76)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0009.png
30.III.2004
ERSTATNING TIL OFRE FOR FORBRYDELSER
Rådet nåede frem til en generel indstilling - med parlamentariske undersøgelsesforbehold fra den tyske
og Det Forenede Kongeriges delegation - på grundlag af formandskabets kompromis vedrørende et di-
rektiv om erstatning til ofre for forbrydelser. Rådet pålagde sine forberedende organer at lægge sidste
hånd på teksten, så den kan vedtages inden den 1. maj 2004, således som der blev anmodet om på Det
Europæiske Råds møde den 25.-26. marts 2004.
Formålet med udkastet til direktiv er at sikre, at borgerne kan få en rimelig og passende erstatning for de
tab, de måtte lide, hvis de bliver ofre for en forbrydelse i EU. Forslaget er også et led i EU's reaktion på
begivenhederne den 11. september 2001 og 11. marts 2004, idet ofre for en forbrydelse sikres en pas-
sende erstatning, uanset hvor i EU en sådan handling måtte finde sted.
Direktivet indeholder bestemmelser om adgang til erstatning i grænseoverskridende situationer og en
bestemmelse, der garanterer, at medlemsstaterne indfører relevante nationale bestemmelser for at sikre
erstatning til ofre for forsætlige voldsforbrydelser begået på deres respektive områder.
Medlemsstaterne skal gennemføre direktivet inden den 1. januar 2006. Alle medlemsstaterne skal sikre,
at deres nationale regler inden den 1. juli 2005 foreskriver, at der skal indføres en ordning for erstatning
til ofre for forsætlige voldsforbrydelser begået på deres respektive områder.
7209/04 (Presse 76)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0010.png
30.III.2004
DET EUROPÆISKE RÅDS ERKLÆRING OM BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Rådet drøftede opfølgningen af Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terrorisme, der blev
vedtaget den 25. marts 2004 (http://ue.eu.int/newsroom/newmain.asp?LANG=1 – Da - Det Europæiske
Råd).
Gijs de Vries, der for nylig er blevet udnævnt til antiterrorkoordinator, deltog i debatten.
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE
Rådet nåede - i afventning af, at et parlamentarisk undersøgelsesforbehold hæves - til enighed om for-
slaget til Rådets direktiv om fastsættelse af minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstats-
borgere og statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden grund behøver international be-
skyttelse.
Rådet pålagde sine forberedende organer at lægge sidste hånd på teksten, så den kan vedtages inden den
frist, der er fastsat i traktaten (inden 1. maj 2004).
Direktivet tager sigte på at skabe rammer for en international beskyttelsesordning, baseret på eksiste-
rende internationale forpligtelser og Fællesskabets eksisterende forpligtelser samt de nuværende
medlemsstaters praksis og opdelt i de to komplementære kategorier, flygtningestatus og subsidiær
beskyttelsesstatus, med henblik på at bevare Genève-konventionens forrang i en sådan ordning.
Hovedformålet med forslaget er at sikre, at der findes et minimum af beskyttelse i alle medlemsstaterne
for personer med et reelt behov herfor, og at reducere forskellene mellem medlemsstaternes lovgivning
og praksis på disse områder.
7209/04 (Presse 76)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
Forslaget indeholder regler om, hvilke ansøgere om international beskyttelse der er berettiget til hen-
holdsvis flygtningestatus og subsidiær beskyttelse. Det går ikke så vidt som til at omfatte tredjelands-
statsborgere eller statsløse, som befinder sig på en medlemsstats område, og som medlemsstaten i øje-
blikket giver tilladelse til at forblive på dens område af grunde, som ikke skyldes et behov for internati-
onal beskyttelse, som f.eks. medfølelse eller humanitære hensyn.
Dette direktiv omfatter bestemmelser om minimumsrettigheder og -ydelser, som indrømmes personer
med flygtningestatus eller subsidiær beskyttelsesstatus.
Forslaget vedrører ikke de proceduremæssige aspekter af tildeling og fratagelse af flygtningestatus eller
subsidiær beskyttelsesstatus. Procedurerne for asylansøgere er fastlagt i forslaget til Rådets direktiv om
minimumsstandarder for procedurerne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus i medlemsstaterne.
7209/04 (Presse 76)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0012.png
30.III.2004
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURERNE FOR TILDELING OG FRATA-
GELSE AF FLYGTNINGESTATUS
Rådet havde en orienterende debat om de vigtigste udestående spørgsmål i forbindelse med dette for-
slag, især begrebet sikkert oprindelsesland.
Efter debatten pålagde Rådet sine forberedende organer at arbejde videre med forslaget med henblik på
at nå til enighed inden for den frist, der er fastsat i Amsterdam-traktaten (1. maj 2004).
Forslaget har til formål at fastsætte minimumsprocedurer i medlemsstaterne for behandling af asylan-
søgninger.
Det Europæiske Råd noterede sig på mødet den 12. december 2003 de vedvarende politiske forhindrin-
ger, som har forsinket afslutningen af forhandlingerne. Det bekræftede på ny betydningen af, at der ud-
formes en fælles europæisk asylpolitik, og opfordrede RIA-Rådet til at afslutte arbejdet så hurtigt som
muligt, så første fase i indførelsen af et fælles europæisk asylsystem kan være fuldt gennemført inden
for den frist, der er fastsat i EF-traktatens artikel 63.
7209/04 (Presse 76)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0013.png
30.III.2004
BETINGELSERNE FOR TREDJELANDSSTATBORGERES INDREJSE MED HENBLIK
PÅ STUDIER, ELEVUDVEKSLING, ULØNNET ERHVERVSUDDANNELSE ELLER
VOLONTØRTJENESTE
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til Rådets direktiv i afventning af, at et parlamentarisk un-
dersøgelsesforbehold hæves.
Da betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på studier eller erhvervs-
uddannelse i dag er meget forskellige fra den ene medlemsstat til den anden, er hovedformålet med dette
direktiv at indføre en harmoniseret retlig ramme på fællesskabsplan for betingelserne for at give visse
kategorier af tredjelandsstatsborgere (studerende, udvekslingselever, ulønnede praktikanter og volontø-
rer) tilladelse til indrejse og ophold på medlemsstaternes område for en periode på over tre måneder
med ovennævnte formål.
Det fastlægger de betingelser, som de berørte personer skal opfylde for at få indrejsetilladelse, og de
fordele, som er knyttet til medlemsstaternes udstedelse af en opholdstilladelse, der giver dem ret til lov-
ligt ophold på deres område i den relevante periode.
7209/04 (Presse 76)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0014.png
30.III.2004
TREDJELANDSSTATSBORGERES INDREJSE MED HENBLIK PÅ VIDENSKABELIG
FORSKNING I DET EUROPÆISKE FÆLLESSKAB
Kommissær VITORINO orienterede kort Rådet om den "forskerpakke"
(7815/04),
som Europa-
Kommissionen for kort tid siden forelagde Rådet.
Rådets forberedende organer vil nu gennemgå forslagene, så de kan vedtages så hurtigt som muligt.
Formålet med meddelelsen og de dertil knyttede retsakter - et forslag til Rådets direktiv om en særlig
indrejseprocedure for tredjelandsstatsborgere med henblik på videnskabelig forskning og to forslag til
henstillinger om henholdsvis forskeres indrejse og lettelse af medlemsstaternes udstedelse af ensartede
visa til kortvarigt ophold for forskere fra tredjelande, som rejser inden for Det Europæiske Fællesskab
med henblik på videnskabelig forskning - er at gennemføre konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Tammerfors.
Behovet for at fremme og lette indrejsen for forskere fra tredjelande skal også ses i sammenhæng med
Lissabon-processen, der tager sigte på at gøre Fællesskabet til den mest konkurrencedygtige og dynami-
ske økonomi i verden. Ifølge Kommissionen er en af de foranstaltninger, der skal træffes for at nå dette
mål, at tiltrække forskere fra tredjelande. Hvis der tilbydes gunstige betingelser for tredjelandsforskeres
indrejse i EU's medlemsstater, kan det bidrage til at gøre EU mere tiltrækkende for denne kategori af
højtkvalificerede tredjelandsstatsborgere.
7209/04 (Presse 76)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0015.png
30.III.2004
EVENTUELT
Euro 2004 i Portugal
Portugals indenrigsminister, António FIGUEIREDO LOPES, orienterede kort Rådet om, hvilke foran-
staltninger Portugal vil træffe under Euro 2004 (europamesterskabet i fodbold).
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene for første gang besættelsen af stillingen som direktør for Europol.
De havde også en udveksling af synspunkter om samarbejdet med Rusland på RIA-området.
7209/04 (Presse 76)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0016.png
30.III.2004
DET BLANDEDE UDVALG
I tilknytning til Rådets samling holdt Det Blandede Udvalg på Ministerplan (EU + Island og Norge)
møde som led i Schengen-ordningerne under forsæde af Irlands justitsminister og minister for ligestil-
ling og lovreformer, Michael McDOWELL, for at drøfte direktivet om transportvirksomheders forplig-
telse til at fremsende oplysninger om passagerer, oprettelsen af et europæisk agentur for forvaltning af
det operative samarbejde ved de ydre grænser og opfølgningen af Det Europæiske Råds erklæring om
bekæmpelse af terrorisme.
Transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer
Det Blandede Udvalg nåede frem til en fælles indstilling vedrørende ovennævnte udkast til direktiv med
henblik på dets vedtagelse i Rådet inden den 1. maj 2004.
Direktivet har til formål at forbedre grænsekontrollen og bekæmpe ulovlig indvandring ved hjælp af
transportvirksomhedernes forudgående videregivelse af passageroplysninger til de myndigheder, der er
ansvarlige for personkontrollen ved de ydre grænser. Det fastsætter forpligtelser for lufttransportvirk-
somheder, der befordrer tredjelandsstatsborgere ind på medlemsstaternes område. For i højere grad at
sikre, at dette mål nås, fastsættes der desuden finansielle sanktioner i de tilfælde, hvor transportvirksom-
hederne ikke overholder deres forpligtelser.
Det Europæiske Råd erklærede den 25.-26. marts 2004, at arbejdet med forslaget til Rådets direktiv om
transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer skal fremmes med hen-
blik på at få færdigbehandlet denne retsakt snarest muligt.
7209/04 (Presse 76)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
Europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved de ydre grænser
Det Blandede Udvalg nåede til politisk enighed om udkastet til forordning om oprettelse af agenturet
med forbehold af en delegations endelige tilslutning og i afventning af, at to parlamentariske forbehold
hæves.
Agenturet oprettes med henblik på en integreret forvaltning af EU-medlemsstaternes ydre grænser.
Det Europæiske Råd anmodede den 25.-26. marts 2004 inden for rammerne af erklæringen om bekæm-
pelse af terrorisme om hurtig vedtagelse af forordningen, senest i maj 2004.
Rådet vil med enstemmighed beslutte, hvor agenturet skal have hjemsted.
Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terrorisme
Formandskabet orienterede kort Det Blandede Udvalg om indholdet af Det Europæiske Råds erklæring
om bekæmpelse af terrorisme, der blev vedtaget den 25. marts 2004.
7209/04 (Presse 76)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0018.png
30.III.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Narkotika
Rådet vedtog en henstilling vedrørende retningslinjer for udtagning af prøver af beslaglagt narkotika
(7292/04).
Toldsamarbejde
Rådet noterede sig strategien for toldsamarbejdet under tredje søjle og arbejdsplanen herfor
(7336/04).
Europol - Aftale med Malta
Rådet bemyndigede direktøren for Europol til at indgå et udkast til aftale mellem Europol og Malta.
Europol - Budget 2002
Rådet meddelte Europols direktør decharge med hensyn til gennemførelsen af Europols budget for peri-
oden 1. januar 2002 til 31. december 2002.
EKSTERNE FORBINDELSER
Den Internationale Krigsforbryderdomstol vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY)
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse af foranstaltningerne til støtte for Den Internationale
Krigsforbryderdomstol vedrørende det Tidligere Jugoslavien med yderligere 12 måneder ved at indføre
rejseforbud for personer, der er involveret i unddragelse af retsforfølgning, og ved at ajourføre listen
over personer, der er omfattet af rejseforbuddet
(7502/04).
Formålet med foranstaltningerne, der blev vedtaget i april 2003 ved fælles holdning 2003/280/FUSP, er
at hindre indrejse i EU for dem, der hjælper personer med at unddrage sig retsforfølgning for forbrydel-
ser, som ICTY har tiltalt dem for, eller som på anden vis handler på en måde, som kan hindre ICTY's
arbejde. De tiltalte personer er stadig på fri fod, og der foreligger bevis for, at de stadig får støtte i deres
bestræbelser på at undgå retsforfølgning.
Den fælles holdning, som er gennemført af medlemsstaterne, har også til formål at tilskynde tredjelande
til at vedtage tilsvarende foranstaltninger. Listen over personer, der er omfattet af rejseforbuddet, blev
udvidet i juni 2003 ved afgørelse 2003/484/FUSP.
7209/04 (Presse 76)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
USA - Sikkerhed og toldsamarbejde - Aftale om skibscontainertransport
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse af en aftale med USA om udvidelse af en
eksisterende aftale om toldsamarbejde til også at omfatte samarbejde om sikkerhed i forbindelse med
skibscontainertransport.
Aftalen er en del af et initiativ, der skal udvide toldsamarbejdet til at omfatte alle former for internatio-
nal transport og alle slags varer for at afværge og forebygge forsøg på at skjule terroristvåben i forsen-
delser, begyndende med skibscontainere. Den vil gøre det muligt for USA at udvide sit containersikker-
hedsinitiativ til alle EU-havne, der opfylder de relevante krav.
Gennemførelsesforanstaltningerne skal omfatte udviklingen af standarder for risikoforvaltningsteknik-
ker, oplysninger, der er nødvendige for at kunne identificere højrisikoforsendelser, samt erhvervspart-
nerskabsprogrammer.
EF - Canada
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Fællesskabet skal indtage i Det Blandede Toldsamar-
bejdsudvalg EF-Canada, med henblik på vedtagelse af udvalgets forretningsorden.
EF - Republikken Indien
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken
Indien om toldsamarbejde og gensidig administrativ bistand i toldspørgsmål (6524/04).
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - De nye medlemsstaters deltagelse
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at undertegne aftaler i form af brevveksling med Island,
Liechtenstein og Norge om midlertidig anvendelse af en aftalepakke om udvidelse af Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde til også at omfatte EU's ti nye medlemsstater fra deres tiltrædelse den
1. maj 2004 (6568).
Aftalerne i form af brevveksling vil muliggøre midlertidig anvendelse af EØS-udvidelsesbestemmelser-
ne, da alle parter sandsynligvis ikke ratificerer den formelle EØS-udvidelsesaftale og de fire dertil knyt-
tede bilaterale aftaler i så god tid, at de kan træde i kraft den 1. maj 2004. De formelle aftaler blev un-
dertegnet den 14. oktober 2003 i Luxembourg.
Forbindelserne med Polen - Regionalstøttekort - Handel med landbrugsprodukter
Rådet godkendte udkastene til de afgørelser, der skal vedtages af Associeringsudvalget EU-Polen, om et
regionalstøttekort, som vil blive lagt til grund for vurderingen af regionalstøtte ydet af Polen, og om for-
bedring af handelsordningerne mellem EU og Polen for forarbejdede landbrugsprodukter
(UE-PL 1406/03 + EU-PL 1408/03).
7209/04 (Presse 76)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0020.png
30.III.2004
I henhold til udkastet til afgørelse om regionalstøttekortet, der udløber på tidspunktet for Polens tiltræ-
delse af Den Europæiske Union, må den maksimale støtteintensitet i Polen ikke overstige
-
-
-
50% nettosubventionsækvivalent (NSÆ) i regionerne Dolnośląskie, Kujawsko-Pomorskie,
Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie,
Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie,
Warmińsko-Mazurskie, Wielkopolskie og
Zachodniopomorskie
40% NSÆ i regionerne Wrocław, Kraków og Gdańsk-Gdynia-Sopot
30% NSÆ i regionerne Poznań og Warszawa.
Disse maksimale støtteintensiteter kan hæves med 15% ved støtte til små og mellemstore virksomheder.
Lofterne for maksimal støtteintensitet udgør de øvre grænser for den samlede støtte, hvis der samtidig ydes
støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes med lokale, regionale eller nationale midler
eller fællesskabsmidler.
Udkastet til afgørelse om forarbejdede landbrugsprodukter har til formål at ændre toldsatserne og forhøje
eller ophæve toldkontingenterne i henhold til associeringsaftalen mellem EU og Polen. Afgørelsen skal
træde i stedet for de overgangsforanstaltninger, som begge parter gennemførte med virkning fra 1. febru-
ar 2003.
Kommissionen har forhandlet gensidige forbedringer af markedsadgangen for forarbejdede landbrugspro-
dukter med en række tiltrædende lande.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Ulovligt og skadeligt indhold på internet-
tet - Forbrugerpolitik
Rådet godkendte udkast til afgørelser, der gør det muligt for de EØS-stater, der er medlemmer af Den
Europæiske Frihandelssammenslutning, at deltage i to EU-programmer, nemlig
-
-
Fællesskabets handlingsplan for bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold på internettet
(6796/04)
den generelle ramme for finansiering af Fællesskabets aktioner til støtte for forbrugerpolitikken for
perioden 2004-2007
(7019/04).
Disse to udkast til afgørelser vil blive fremsendt til Det Blandede EØS-Udvalg til vedtagelse.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Togo - Indledning af konsultationer
Rådet godkendte med kvalificeret flertal teksten til en skrivelse til Togos regering, hvori den indbydes
til konsultationer i henhold til partnerskabsaftalen mellem Fællesskabet og gruppen af stater i Afrika,
Vestindien og Stillehavet som ønsket af Togos premierminister, Koffi Sama.
7209/04 (Presse 76)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0021.png
30.III.2004
Konsultationerne, der finder sted den 14. april 2004, skal gøre det muligt at undersøge situationen
med hensyn til menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder, herunder mediefriheden,
og at få kendskab til, hvilke skridt Togo har til hensigt at tage for at få en dialog i gang med
oppositionspartierne og repræsentanter fra civilsamfundet og iværksætte en egentlig
demokratiseringsproces på alle niveauer. Formålet er at sætte Fællesskabet i stand til at beslutte, om
beslutningen fra 1998 om at afbryde samarbejdet fortsat bør gælde, eller om der bør træffes nye
foranstaltninger under AVS-EF-aftalen, så parterne kan komme ud af det nuværende dødvande.
Republikken Guinea - Indledning af konsultationer
Rådet godkendte teksten til en skrivelse, hvori Republikken Guinea indbydes til konsultationer i
henhold til partnerskabsaftalen mellem Fællesskabet og gruppen af stater i Afrika, Vestindien og
Stillehavet på grund af forringelsen af det demokratiske klima i landet, især i forbindelse med præ-
sidentvalget den 21. december 2003 (6598/04).
Konsultationerne, der finder sted en 15. april 2004, skal gøre det muligt at foretage en grundig
undersøgelse af situationen i Guinea og om nødvendigt gøre det muligt at tage skridt til at afhjælpe
den manglende overholdelse af AVS-EF-aftalen for så vidt angår demokrati og grundlæggende
frihedsrettigheder.
Mozambique - Tiltrædelse af protokollen om AVS-sukker
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at undertegne en aftale med 19 medlemmer af grup-
pen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet om Mozambiques tiltrædelse af protokollen om
AVS-sukker, der findes i bilaget til AVS-EF-partnerskabsaftalen (6621/04).
De nuværende AVS-parter i protokollen er: Barbados, Belize, Republikken Congo, Fiji, Guyana,
Côte d'Ivoire, Jamaica, Kenya, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Surinam, St. Christopher og Nevis,
Swaziland, Tanzania, Trinidad og Tobago, Uganda, Zambia og Zimbabwe.
ØKOFIN
Moms
Rådet bemyndigede Tyskland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 21 i sjette direktiv
(77/388/EØF) om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter (6881/04)
ECB-udnævnelse
Rådet besluttede at indstille José Manuel GONZÁLEZ-PÁRAMO som medlem af direktionen for
Den Europæiske Centralbank for en periode på otte år med virkning fra den 1. juni 2004 (6315/04).
Denne indstilling forelægges med henblik på afgørelse for stats- og regeringscheferne for de af Det
Europæiske Fællesskabs medlemsstater, der har euroen som valuta, efter høring af Europa-
Parlamentet og Styrelsesrådet for Den Europæiske Centralbank.
7209/04 (Presse 76)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0022.png
30.III.2004
BUDGET
Budget nr. 5
Rådet nåede ved skriftlig procedure den 26. marts 2004 til enighed om anvendelsen af Den Euro-
pæiske Unions solidaritetsfond og om udarbejdelsen af et forslag til ændringsbudget nr. 5 til bud-
gettet for 2004 (7310/04
+ 6729/04).
FISKERI
Regionerne i den yderste periferi*
Rådet vedtog enstemmigt en forordning om forvaltning af fiskerflåder, der er registreret i regioner i
den yderste periferi (7529/04
+ 7520/04 ADD 1).
Formålet med forslaget var at give fiskerflåderne i regionerne i den yderste periferi gunstigere
vilkår end den kontinentale flåde på grund af deres strukturelle, sociale og økonomiske situation.
Disse særlige vilkår medfører en undtagelse fra de generelle bestemmelser om flådetilgangs-
/afgangsordningerne og om støtten til flådemodernisering, der blev gennemført ved den seneste
vedtagne reform af den fælles fiskeripolitik.
Forslaget vedrørende regionerne i den yderste periferi anvender som referenceniveau for enhver ka-
pacitetsforøgelse de mål, der er fastsat i de flerårige udviklingsprogrammer IV (FUP IV) for hvert
flådesegment, for de franske oversøiske departementer samt på Azorerne og Madeira. Der bør fast-
sættes særlige referenceniveauer for flådesegmenter, der er registreret på De Kanariske Øer, for
hvilke der ikke blev fastsat specifikke mål inden for rammerne af FUP IV.
For så vidt angår flådefornyelse og -modernisering fastsattes det i Kommissionens forslag, at sidste
frist for offentlig støtte til fornyelse skulle være den 31. december 2005, og at sidste frist for
registrering af fartøjer, der får offentlig støtte, skulle være senest den 31. december 2006.
De ændringer, der er indført i forhold til det oprindelige forslag, omfatter nu en ny frist for registre-
ring af tilgangen af ny kapacitet, der bliver den 31. december 2007.
Der er knyttet to erklæringer fra Kommissionen til forordningen. Den ene omhandler Rådets æn-
dring af retsgrundlaget, der nu er traktatens artikel 37 (generelle bestemmelser om landbrug og fi-
skeri) og artikel 299, stk. 2 (bestemmelser om regionerne i den yderste periferi). Den anden erklæ-
ring fra Kommissionen indeholder efter anmodning fra den spanske delegation et tilsagn om at gen-
nemføre bestemmelserne under hensyntagen til de særlige vilkår på De Kanariske Øer for så vidt
angår opdeling af flåden efter fiskearter og efter målarternes tilstand.
7209/04 (Presse 76)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0023.png
30.III.2004
TRANSPORT
Luftfart - ICAO: Montreal-konventionen
Rådet godkendte teksten til Fællesskabets kompetenceerklæring og bemyndigede formandskabet til
at deponere denne erklæring hos ICAO (Organisationen for International Civil Luftfart) i Montreal
sammen med Fællesskabets instrument til ratificering af Montreal-konventionen om indførelse af
visse ensartede regler for international luftbefordring (7535/04).
Blandt de områder, som omfattes af konventionen, har Det Europæiske Fællesskabs medlemsstater
givet Fællesskabet kompetence i forbindelse med erstatningsansvar ved en passagers død eller til-
skadekomst og i forbindelse med erstatningsansvar ved tab, der skyldes forsinkelse, og ved ødelæg-
gelse, tab, beskadigelse eller forsinkelse af bagage under transporten. Heri indgår krav om oplys-
ninger til passagererne og et minimalt forsikringskrav. Det er derfor Fællesskabet, der skal vedtage
de relevante regler og bestemmelser (som håndhæves af medlemsstaterne) på dette område, og
Fællesskabet har beføjelse til at indgå eksterne aftaler med tredjelande eller kompetente organisa-
tioner.
Luftfartsfællesskab mellem EF og Schweiz
Rådet vedtog to afgørelser om Fællesskabets holdning vedrørende Luftfartsudvalget Fælles-
skabet/Schweiz med henblik på at vedtage dets forretningsorden og ændre aftalen mellem EF og
Schweiz om luftfart for at tage hensyn til ny fællesskabslovgivning af relevans for dens gennem-
førelse, der er vedtaget efter dens undertegnelse (7579/04
+ 6597/04 + 6967/04).
ICAO: Skrivelse om øget deltagelse fra Fællesskabets side
Rådet godkendte udkastet til skrivelse til præsidenten for Rådet for ICAO (Organisationen for
International Civil Luftfart) om øget deltagelse fra Fællesskabets side i ICAO's arbejde. Med hen-
blik på sammen med ICAO at undersøge mulighederne for en sådan øget deltagelse forslås det, at
Fællesskabet – repræsenteret af Kommissionen – kan
have en stående invitation til at deltage i møderne i ICAO, herunder i ICAO-Rådet og Luft-
fartskommissionen
modtage alle relevante dokumenter vedrørende disse møder
give udtryk for holdninger på møderne på betingelser og vilkår, der skal forhandles med
ICAO, med forbehold af, at der opnås enighed om interne EF-regler for vedtagelse og frem-
læggelse af Fællesskabets holdninger, og
åbne en repræsentation i eller i nærheden af ICAO's bygninger i Montreal.
Sikkerhed forbundet med tredjelandes luftfartøjer –
Offentlig forhandling
Rådet vedtog i overensstemmelse med et fælles udkast, som er godkendt af Forligsudvalget, et di-
rektiv om sikkerhed forbundet med tredjelandes luftfartøjer, der benytter Fællesskabets lufthavne
(3616/04).
7209/04 (Presse 76)
VI
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.III.2004
Der indføres med dette direktiv en harmoniseret fremgangsmåde hvad angår effektiv håndhævelse
af internationale sikkerhedsnormer i Fællesskabet ved hjælp af harmoniserede regler og procedurer
for rampeinspektioner af tredjelandes luftfartøjer, der lander i lufthavne i medlemsstaterne.
Medlemsstaterne skal sætte de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efter-
komme dette direktiv senest to år efter dagen for dets offentliggørelse i Den Europæiske Unions
Tidende.
Illoyal priskonkurrence -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog en forordning om beskyttelse mod støtte og illoyal priskonkurrence til skade for EF-
luftfartsselskaber i forbindelse med levering af luftfartsydelser fra lande, der ikke er medlemmer af
Det Europæiske Fællesskab. Retsakten blev vedtaget i form af den fælles holdning som ændret af
Europa-Parlamentet.
Lovforslaget skal ses på baggrund af de vanskeligheder, den internationale luftfartssektor har stået
over for i den senere tid efter terrorangrebene den 11. september 2001 og den globale økonomiske
afmatning. Efter Kommissionens opfattelse har visse tredjelandsregeringers reaktion herpå, nemlig
økonomisk støtte til selskaber i sektoren sammen med "skjulte" subsidier til statskontrollerede luft-
fartsselskaber, bidraget til en situation, hvor EF's luftfartsselskaber måske ikke længere vil kunne
konkurrere internationalt på lige fod. Som reaktion på denne situation har Kommissionen besluttet
at udarbejde dette forslag baseret på en metode, der blev introduceret i søfartssektoren i 1986, og
som i vid udstrækning anvendes i varehandelen, for at gøre det muligt at træffe specifikke for-
anstaltninger mod tredjelandsselskaber på individuel basis.
Rådet kunne acceptere de grundlæggende bevæggrunde for Kommissionens forslag, men foretog
dog en række ændringer i substansen, da det vedtog den fælles holdning den 17. december 2003.
Europa-Parlamentet udtrykte sin tilfredshed med, at Rådet havde overtaget hovedparten af dets
førstebehandlingsændringer, og vedtog den 11. marts 2004 en enkelt ændring til den fælles
holdning (7024/04).
Forsikringskrav til luftfartsselskaber og luftfartøjsoperatører -
Offentlig forhandling
Rådet godkendte resultatet af Europa-Parlamentets andenbehandling af en forordning om forsik-
ringskrav til luftfartsselskaber og luftfartøjsoperatører og vedtog forordningen i form af den således
ændrede fælles holdning (7032/04).
Formålet med forordningen er at indføre samme minimumsforsikringsdækning for passagerer, ba-
gage, gods og tredjepart for luftfartsselskaber og luftfartøjsoperatører, der flyver inden for, til, fra
eller over en medlemsstats territorium.
Ved vedtagelsen af sin holdning søgte Rådet så vidt muligt at indarbejde Europa-Parlamentets æn-
dringer. Den 11. marts 2004 vedtog Europa-Parlamentet under andenbehandlingen en enkelt æn-
dring til den fælles holdning.
7209/04 (Presse 76)
VII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0025.png
30.III.2004
TELEKOMMUNIKATION
Interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester (IDABC) - Offentlig
forhandling
Rådet godkendte de ændringer, Europa-Parlamentet havde foreslået ved andenbehandlingen, med
henblik på vedtagelse af en afgørelse om interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstje-
nester til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere (IDABC) (7061/1/04).
Afgørelsen, der er vedtaget i form af den fælles holdning med disse ændringer, vil blive forelagt
formanden for både Europa-Parlamentet og Rådet til undertegnelse og træder i kraft på tyvende-
dagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende; den anvendes fra den 1. januar 2005.
IDABC-programmet, der er en opfølgning af det nuværende IDA II-program, har til formål at iden-
tificere samt støtte og fremme udviklingen og etableringen af paneuropæiske e-forvaltningstjenester
og af de underliggende interoperable telematiknet. Det nye program skal fungere som støtte for
gennemførelsen af Fællesskabets retsakter, idet programmets kerneaktivitet er levering af tjenester
fra offentlig myndighed til offentlig myndighed, samtidig med at det udvider fordelene ved et sam-
arbejde mellem de offentlige myndigheder på tværs af de europæiske grænser til både borgerne og
virksomhederne. Det fungerer sideløbende med andre e-forvaltningsrelaterede fællesskabspro-
grammer.
KONKURRENCEEVNE
Overtagelsestilbud* - Offentlig forhandling
Rådet bekræftede sin godkendelse af Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer og vedtog
dermed direktivet om overtagelsestilbud (PE-CONS
3607/04 + 7088/04 ADD 1).
Direktivet har til formål at fastlægge minimumsregler for gennemførelsen af tilbud om overtagelse
af kapitalandele i selskaber, der henhører under medlemsstaternes lovgivning, når alle eller nogle af
disse kapitalandele er optaget til handel på et reguleret marked. Samtidig sikrer direktivet et tilfreds-
stillende niveau for beskyttelse af indehavere af kapitalandele i hele Fællesskabet, idet det fastlæg-
ger en ramme med visse fælles principper og et begrænset antal generelle forskrifter, som medlems-
taterne skal gennemføre ved hjælp af mere detaljerede regler i overensstemmelse med deres natio-
nale systemer og kulturelle traditioner.
Medlemsstaterne skal sætte de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efter-
komme dette direktiv inden to år efter dets ikrafttræden.
7209/04 (Presse 76)
VIII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0026.png
30.III.2004
SOCIALPOLITIK
Handlingsprogram om bekæmpelse af vold mod børn og kvinder - Offentlig forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et EF-handlingsprogram om forebyg-
gelse og bekæmpelse af vold mod børn, unge og kvinder og om beskyttelse af ofre og risikogrupper
(Daphne II-programmet) for perioden 2004-2008, idet det accepterede alle Europa-Parlamentets an-
denbehandlingsændringer (13816/1/03
+ 6997/04).
Daphne II-programmets målsætning er at forebygge og bekæmpe alle former for vold i offentlige og
private sfærer mod børn, unge og kvinder ved at træffe forebyggende foranstaltninger og yde støtte
til ofre og risikogrupper, herunder navnlig forebyggelse af fremtidig udsættelse for vold. Det sigter
yderligere mod at bistå og tilskynde organisationer, der er aktive på dette område.
KULTUR, UDDANNELSE OG UNGDOM
Handlingsprogrammer på kulturområdet, uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet og
ungdomsområdet - Offentlig forhandling
Rådet vedtog tre Europa-Parlaments- og rådsafgørelser om handlingsprogrammer, der skal yde fi-
nansiel støtte i perioden 2004-2006 til organisationer, der er aktive på europæisk plan på kulturom-
rådet, uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet og ungdomsområdet, idet det accepterede alle
Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer (15331/1/03,
15334/03, 15327/03 + 7004/04).
Afgørelserne fastlægger betingelserne for at kunne modtage støtte, definerer de typer støtte, der kan
ydes, beskriver de aktiviteter, der kan modtage støtte, fastsætter kriterier for evalueringen af støtte-
ansøgninger samt foreskriver verifikation og revision af udgifter, der finansieres af programmerne.
Ved afgørelserne fastlægges desuden finansieringsrammen for gennemførelsen af programmerne,
og der etableres en ordning til evaluering af, om programmernes målsætninger er opfyldt.
SUNDHED
Europæisk center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme* - Offentlig forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et uafhængigt europæisk
center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme, idet der var opnået enighed med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen (PE-CONS
3624/04 + 7511/04 ADD 1).
Kommissoriet for det europæiske center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme er at identi-
ficere, vurdere og formidle oplysninger om eksisterende og nye sundhedsrisici for mennesker fra
overførbare sygdomme og dermed fremme Fællesskabets og medlemsstaternes ekspertise med hen-
syn til at beskytte menneskers sundhed. I tilfælde af udbrud af andre sygdomme af ukendt oprin-
delse handler centret på eget initiativ, indtil kilden til udbruddet er kendt. Desuden støtter centret
netværksaktiviteter mellem kompetente organer, der er anerkendt af medlemsstaterne.
7209/04 (Presse 76)
IX
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453395_0027.png
30.III.2004
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr - undtagelser indrømmet tiltrædende lande
Rådets vedtog en beslutning om at indrømme Den Tjekkiske Republik, Estland, Letland, Litauen,
Ungarn, Slovenien og Slovakiet visse midlertidige undtagelser fra direktiv 2002/96/EF om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (6735/04).
Beslutningen giver de tiltrædende lande mulighed for at forlænge de frister, som medlemsstaterne
ifølge direktivet har til at nå et vist niveau for særskilt indsamling af affald af elektrisk og elektro-
nisk udstyr og til at nå visse mindstemål for nyttiggørelse og genvinding af affald.
Begrænsning af forurenende emission fra ikke-vejgående forbrændingsmotorer - Offentlig
forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om foranstaltninger mod emission af forure-
nende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-vejgående maski-
ner, idet der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (PE-CONS
3686/03).
Da avanceret teknik til reduktion af emission allerede er tilgængelig for den ikke-vejgående sektor,
udvider dette direktiv anvendelsesområdet for direktiv 97/68/EF om emissionsgrænseværdier for
motorer med kompressionstænding til også at omfatte mobile ikke-vejgående maskiner, såsom jern-
baner og fartøjer på indre vandveje.
Miljøansvar* - Offentlig forhandling
Rådet vedtog med kvalificeret flertal et direktiv om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og
afhjælpning af miljøskader, idet der var opnået enighed med Europa-Parlamentet under forligspro-
ceduren (PE-CONS
3622/04 + 7281/04 ADD 1).
Den irske, tyske og østrigske delegation stemte imod.
Med direktivet etableres der en retlig ramme, der skal give mulighed for forebyggelse af miljøska-
der samt genoprettelse af beskadigede miljøværdier. På basis af princippet om, at forureneren beta-
ler, skal direktivet sikre, at operatørerne bliver holdt økonomisk ansvarlige for de nødvendige fore-
byggende og afhjælpende foranstaltninger og dermed motiveres til at minimere risikoen for miljø-
skader.
Yderligere oplysninger findes i
5910/1/04.
________________________
7209/04 (Presse 76)
X
DA