Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2582
Offentligt
1453418_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE
UNION
DA
9210/04 (Presse 149)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2582. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Bruxelles, den 17. maj 2004
Formand
Brian COWEN
Irlands udenrigsminister
Michael SMITH
Irlands forsvarsminister
*
2581. samling i Rådet (almindelige anliggender) er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(9211/04 Presse 150)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8239/6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9210/04 (Presse 149)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0002.png
17.V.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådets samling drejede sig navnlig om
sikkerheds- og forsvarsaspektet.
Det drøftede under tilste-
deværelse af forsvarsministrene de fremskridt, der er gjort i forbindelse med den europæiske sik-
kerheds- og forsvarspolitik (ESFP), herunder krisestyringsoperationer (mulighed for en EU-ledet
militær krisestyringsoperation efter SFOR i Bosnien og Hercegovina), kapaciteter, det overordnede
mål for 2010, hurtig reaktionskapacitet og det forsvarsagentur, der om kort tid skal oprettes.
Den parallelle udvikling i disse sager vil formodentlig føre til en yderligere væsentlig styrkelse af
ESFP i 2004.
Rådet drøftede endvidere situationen i
Mellemøsten
og bifaldt resultatet af Mellemøstkvartettens
møde den 4. maj og fordømte terrorangrebene på Israel, samtidig med at det opfordrede Israel til at
indstille ødelæggelsen af huse i Gaza.
Med hensyn til
Irak
fordømte det drabet på formanden for Iraks regeringsråd og alle former for
voldshandlinger og terrorangreb og udtrykte afsky over den seneste tids vidnesbyrd om mishandling
af fanger i irakiske fængsler.
Rådet drøftede desuden situationen i
det vestlige Balkan
og besluttede at anmode Kommissionen
om at udtale sig om den ansøgning om EU-medlemskab, som Den tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien indgav den 22. marts 2004.
En række vigtige punkter vedrørende eksterne forbindelser, som blev vedtaget uden debat, findes i
pressemeddelelsen fra Rådet (almindelige anliggender)
(9211/04).
Dette var den første samling i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) siden udvi-
delsen den 1. maj.
9210/04 (Presse 149)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0003.png
17.V.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK -
Rådets konklusioner
............... 6
DET VESTLIGE BALKAN -
Rådets konklusioner
....................................................................... 11
LATINAMERIKA OG CARIBIEN: FORBEREDELSE AF TOPMØDET MELLEM EU OG
LANDENE I LATINAMERIKA OG CARIBIEN......................................................................... 18
RUSLAND: FORBEREDELSE AF TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND ....................... 19
FREDSPROCESSEN I MELLEMØSTEN -
Rådets konklusioner
................................................. 20
IRAK
- Rådets konklusioner
......................................................................................................... 21
EVENTUELT ............................................................................................................................... 22
Et internationalt samfund baseret på retsstatsprincippet - Rådets konklusioner ..................... 22
Sudan - Rådets konklusioner ................................................................................................ 22
Burma/Myanmar .................................................................................................................. 23
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Se pressemeddelelse fra samlingen i Rådet (almindelige anliggender) dok. 9211/04.
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9210/04 (Presse 149)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0004.png
17.V.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Louis MICHEL
Frédérique RIES
André FLAHAUT
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Miroslav KOSTELKA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Søren GADE
Tyskland:
Joschka FISCHER
Peter STRUCK
Estland:
Kristiina OJULAND
Margus HANSON
Grækenland:
Yannis VALLINAKIS
Spilios SPILIOTOPOULOS
Spanien:
Miguel Angel MORATINOS CUYAUBÉ
José BONO MARTÍNEZ
Frankrig:
Michel BARNIER
Michèle ALLIOT-MARIE
Irland:
Dick ROCHE
David O'CALLAGHAN
Italien:
Franco FRATTINI
Antonio MARTINO
Cypern:
George IACOVOU
Kyriakos MAVRONICOLAS
Letland:
Rihards PIKS
Atis SLAKTERIS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Linas Antanas LINKEVIČIUS
Luxembourg:
Lydie POLFER
Charles GOERENS
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær for Europa- og udenrigsspørgsmål under
udenrigsministeren
Forsvarsminister
Viceudenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende forbunds-
kansler
Forbundsforsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Viceudenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Viceminister, premierministerens kontor og Udenrigsmi-
nisteriet, med ansvar for europæiske spørgsmål
Generalsekretær, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister og minister for
udenrigshandel samt minister for offentligt ansatte og ad-
ministrative reformer
Minister for udviklingssamarbejde, humanitær bistand og
forsvar samt miljøminister
9210/04 (Presse 149)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0005.png
17.V.2004
Ungarn:
László KOVÁCS
József FEHÉR
Malta:
John DALLI
Anthony ABELA
Nederlandene:
Bernard BOT
Henk KAMP
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Günther PLATTER
Polen:
Włodzimierz CIMOSZEWICZ
Jerzy SZMAJDZIŃSKI
Portugal:
Teresa GOUVEIA
Paulo PORTAS
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Anton GRIZOLD
Slovakiet:
Eduart KUKAN
Juraj LIŠKA
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Seppo KÄÄRIÄINEN
Sverige:
Laila FREIVALDS
Leni BJÖRKLUND
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Lord BACH
Kommissionen:
Chris PATTEN
Pascal LAMY
Andre deltagere:
Javier SOLANA
Udenrigsminister
Statssekretær med ansvar for forvaltning,
Forsvarsministeriet
Udenrigsminister og minister for investeringsfremme
Statssekretær, statsministerens kontor
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Forbundsudenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund
i udlandet
Ministro de Estado og forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Statssekretær, minister for forsvarets materielforsyning
Medlem
Medlem
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
9210/04 (Presse 149)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0006.png
17.V.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet gennemgik de fremskridt, der er gjort med hensyn til operationer og udvikling af mili-
tære og civile kapaciteter med henblik på krisestyring inden for rammerne af den europæiske sik-
kerheds- og forsvarspolitik (ESFP) og til støtte for målene i den fælles udenrigs- og sikkerhedspoli-
tik (FUSP).
Krisestyringsoperationer
2.
Rådet noterede sig de erfaringer, der er indhøstet i forbindelse med de to EU-ledede militære
operationer (Concordia i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Artemis i Den
Demokratiske Republik Congo), der blev afsluttet med et tilfredsstillende resultat. For så vidt angår
de civile aspekter af ESFP udtrykte Rådet tilfredshed med de fremskridt, de nuværende EU-
politimissioner har gjort i Bosnien-Hercegovina og i Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, men noterede samtidig, at der stadig findes udfordringer, der bør tages op i den kom-
mende tid. Rådet agtede at vende tilbage til disse spørgsmål og noterede sig også, at der er ved at
blive udarbejdet beredskabsplaner med henblik på eventuelle yderligere civile missioner.
3.
Rådet blev orienteret om, hvor langt man er kommet med forberedelsen af en eventuel EU-
ledet ESFP-mission i Bosnien-Hercegovina til afløsning af SFOR, og udtrykte tilfredshed med de
fremskridt, der er gjort hidtil. Rådet understregede vigtigheden af et tæt samarbejde mellem EU og
NATO, der indebærer informationsudveksling med henblik på at sikre en smidig og effektiv over-
gang, samt af et tæt samråd med myndighederne i BiH.
De overordnede mål for 2010
4.
Rådet godkendte dokumentet med titlen "Overordnede mål for 2010", der vil blive forelagt
Det Europæiske Råd i juni 2004, og som indeholder hovedparametrene for udviklingen af EU's mi-
litære kapaciteter med 2010 som tidshorisont og især omfatter en definition af ambitionsniveauet
for kampstyrker til hurtig reaktion. Hurtig reaktion kræver hurtig beslutningstagning og planlæg-
ning samt hurtig deployering af styrker. For så vidt angår beslutningstagning er det EU's ambition,
at der skal kunne træffes beslutning om at indlede en operation i løbet af 5 dage, efter at Rådet har
godkendt krisestyringskonceptet. For så vidt angår deployering af styrker er det ambitionen, at styr-
kerne skal begynde implementeringen af deres mission i felten senest 10 dage efter, at EU har be-
sluttet at indlede operationen. Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité (PSC) vil tage de nød-
vendige skridt til en mere præcis definition af de overordnede mål for 2010 baseret på punkterne i
nævnte dokument og i relevant omfang efter rådgivning fra EUMC. De nye overordnede mål af-
spejler den europæiske sikkerhedsstrategi, udviklingen i det strategiske miljø og den teknologiske
udvikling og tager hensyn til de erfaringer, der er gjort under EU-ledede operationer. De bygger på
de overordnede mål og kapacitetsmål, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Helsingfors, og er
en erkendelse af, at der stadig er mangler, der skal afhjælpes.
9210/04 (Presse 149)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
5.
Rådet udtrykte tilfredshed med medlemsstaternes beslutning om at forpligte sig til inden
udgangen af 2010 at kunne reagere hurtigt og beslutsomt på en krise under anvendelse af en fuldt
ud sammenhængende strategi inden for hele det spektrum af krisestyringsoperationer, der er omfat-
tet af traktaten om Den Europæiske Union. Det drejer sig bl.a. om humanitære opgaver og red-
ningsopgaver, fredsbevarende opgaver og kampstyrkers opgaver i forbindelse med krisestyring,
herunder fredsskabelse. Som det fremgår af den europæiske sikkerhedsstrategi, kan dette også om-
fatte fælles afvæbningsoperationer, støtte til tredjelandes terror-bekæmpelse samt reform af sikker-
hedssektoren.
6.
Interoperabilitet, deployeringsevne og udholdenhed vil være i centrum for medlemsstaternes
indsats og vil være den drivende kraft bag de overordnede mål for 2010. I den forbindelse har med-
lemsstaterne opstillet en vejledende liste over specifikke milepæle frem til 2010.
7.
EU's evne til at deployere styrkepakker på højt beredskab som reaktion på en krise, enten
som selvstændige styrker eller som et led i en større operation, der forbereder efterfølgende faser, er
et nøgleelement i de overordnede mål for 2010. Disse minimumsstyrkepakker, der skal være mili-
tært effektive, troværdige og sammenhængende, vil i vidt omfang blive baseret på EU's kampstyr-
kekoncept.
8.
De nødvendige benchmarks og milepæle for evalueringen af de fremskridt, der gøres hen
imod gennemførelsen af de overordnede mål for 2010, vil blive defineret nærmere.
Den igangværende udvikling inden for militære kapaciteter
9.
Rådet noterede sig den enkeltstående fremskridtsrapport om militære kapaciteter, der er ud-
arbejdet i overensstemmelse med EU's kapacitetsudviklingsmekanisme (CDM), og hilste de frem-
skridt, der er gjort, velkommen. I den forbindelse og under hensyn til den samlede gennemgang i
foråret 2004 af den militære kapacitet erkendte Rådet, at der er behov for yderligere fremskridt til
afhjælpning af de mangler og det efterslæb, der er konstateret i forhold til de overordnede mål for
2003.
10.
Rådet noterede sig også styrkekataloget 2004, der omfatter bidrag fra de ti nye EU-
medlemsstater og nye bidrag fra andre medlemsstater, kataloget over nationale og multinationale
projekter og initiativer for 2004 og supplementet til styrkekataloget 2004, der omfatter yderligere
bidrag fra europæiske NATO-lande, der ikke er medlemmer af EU.
11.
Rådet noterede sig, at der arbejdes videre med den europæiske kapacitetshandlingsplan
(ECAP), der viser medlemsstaternes vilje til at afhjælpe de resterende mangler. Rådet udtrykte til-
fredshed med udarbejdelsen af en køreplan for ECAP og af diagrammet over kapacitetsforbedrin-
ger, der er en integrerende del af den enkeltstående fremskridtsrapport og et middel til at kontrollere
de fremskridt, der gøres inden for ECAP. Rådet var også tilfreds med oversigten over diagrammet
over kapacitetsforbedringer, der har til formål at informere offentligheden og medierne.
12.
Der er gjort betydelige fremskridt med hensyn til at afhjælpe kapacitetsmangler. Nogle
mangler såsom abc-aspekter og medicinske aspekter er afhjulpet, og på andre områder såsom ho-
vedkvarterer er der gjort fremskridt. Rådet noterede sig, at der gøres en multinational indsats for at
fremme strategiske sø- og lufttransportkapaciteter.
9210/04 (Presse 149)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
13.
Rådet understregede betydningen af en sammenhængende og gensidigt forstærkende udvik-
ling af de militære kapaciteter inden for EU og NATO, hvor kravene overlapper hinanden, samt i
den forbindelse vigtigheden af den EU-NATO-gruppe vedrørende kapacitet, der er et led i EU's
kapacitetsudviklingsmekanisme.
Hurtig reaktionskapacitet
14.
Rådet udtrykte tilfredshed med den rapport om hurtig reaktionskapacitet, som generalsekre-
tæren/den højtstående repræsentant fremlagde i begyndelsen af april, og tilsluttede sig de henstillin-
ger, den indeholdt. Med dokumentet "De overordnede mål for 2010" er arbejdet med gennemførel-
sen af disse henstillinger allerede begyndt.
15.
For så vidt angår de kapaciteter, der er nødvendige for en hurtig reaktion, anmodede Rådet
de relevante EU-organer om at arbejde på grundlag af de overordnede mål for 2010 og eventuelt
også på grundlag af generalsekretærens/den højtstående repræsentants rapport, således at Den Euro-
pæiske Unions hurtige reaktionskapacitet kan opnå fuld operativ kapacitet inden udgangen af 2007.
Arbejdet med kampgruppekonceptet bør prioriteres og afsluttes inden afslutningen på den irske
formandskabsperiode. Medlemsstaterne vil blive anmodet om at sikre, at der kan opstilles en fore-
løbig kampgruppekapacitet i begyndelsen af 2005, så udviklingen kan være afsluttet i 2007. Der bør
tages særlig hensyn til standarder, uddannelse og evaluering af de hurtige reaktionskapaciteter for at
sikre interoperabilitet og effektiv udnyttelse. For at opfylde EU's ambitioner om hurtig reaktion
erkendte Rådet navnlig, at der bør gøres yderligere fremskridt for at forbedre kapaciteterne inden
for strategisk mobilitet.
16.
Rådet understregede, at hurtig beslutningstagning og planlægning er nødvendige forudsæt-
ninger for at kunne reagere hurtigt. Det anmodede PSC om at følge arbejdet med udnyttelsen af de
relevante erfaringer fra operation Artemis, og anmodede generalsekretæren/den højtstående repræ-
sentant om at sikre en forhåndsplanlægning, der bygger på de værktøjer, som allerede er til rådig-
hed, og som tager hensyn til gennemførelsen af Det Europæiske Råds konklusioner fra december
2003. I forbindelse med planlægning og beslutningstagning blev generalsekretæren/den højtstående
repræsentant også opfordret til snarest muligt i andet halvår af 2004 at forelægge sin evaluering af
følgerne af og forslag til en effektiv gennemførelse af ambitionsniveauet som defineret i dokumen-
tet med de overordnede mål for 2010.
17.
Rådet udtrykte tilfredshed med de fremskridt, der er blevet gjort med hensyn til den videre
udvikling af EU/FN-dimensionen af hurtig reaktionskapacitet, og opfordrede formandskabet og
generalsekretæren/den højtstående repræsentant til at fortsætte drøftelserne med FN om bestemmel-
serne for samarbejdet mellem EU og FN inden for militære krisestyringsoperationer. Disse bestem-
melser skal bl.a. omfatte mulighederne og rammerne for et samarbejde i tilfælde af hurtige reakti-
onsoperationer.
18.
Rådet understregede den betydning, det tillægger princippet om komplementaritet og gensi-
dig styrkelse mellem NATO og EU. Dette indebærer, at de kapaciteter, der udvikles af medlemssta-
terne, stilles til rådighed for EU og/eller NATO af disse medlemsstater inden for tidsrammer, der er
forenelige med kravet om hurtig reaktion. I den forbindelse bør den intensiverede dialog fortsættes
mellem EU og NATO på forskellige niveauer, bl.a. af generalsekretæren/den højtstående repræsen-
tant i nært samarbejde med formandskabet, inden for de rammer, der er fastsat for samarbejdet.
Civile kapaciteter
19.
Rådet gav udtryk for tilfredshed med, at der i forbindelse med EU's udvidelse er iværksat en
proces, der tager sigte på at indkredse den civile krisestyringskapacitet i de ti nye medlemsstater.
9210/04 (Presse 149)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
20.
Rådet udtrykte endvidere tilfredshed med, at der gøres yderligere fremskridt med udviklin-
gen af EU's kapacitet inden for de civile aspekter af krisestyring, hvor der trækkes på de hidtidige
erfaringer og søges løsninger på de konstaterede mangler. Man arbejder på, hvordan EU-kapaciteten
kan styrkes på dette område, bl.a. på baggrund af den europæiske sikkerhedsstrategi, og hvordan
behovene for øget operationalitet, hurtig deployering og eventuel yderligere kapacitet kan dækkes.
Rådet vil gennemgå en handlingsplan på næste samling i juni, og planen vil derefter blive forelagt
til godkendelse på Det Europæiske Råds møde senere på måneden.
21.
Rådet udtrykte ligeledes tilfredshed med de skrivelser, som generalsekretæren/den højtstå-
ende repræsentant Javier Solana for nylig udsendte vedrørende rådssekretariatets kapacitet for så
vidt angår planlægning og missionsstøtte i forbindelse med civil krisestyring. Med henvisning til
hans rapport af 22. juli 2003 opfordrer Rådet generalsekretæren/den højtstående repræsentant til at
følge dette spørgsmål nøje, under hensyn til at behovene ikke er statiske.
Agentur for Udvikling af Forsvarskapaciteter, Forskning, Anskaffelse og Forsvarsmateriel
22.
Rådet noterede sig forslagene i den rapport fra oprettelsesgruppen for agenturet, der blev
forelagt via den forberedende ad hoc-gruppe. Rådet roste oprettelsesgruppens arbejde, der har mu-
liggjort, at Rådet har fået forelagt velforberedte forslag i god tid. Rådet udtrykte tilfredshed med, at
der nu især takket være oprettelsesgruppens arbejde foreligger et godt grundlag for det videre arbej-
de med oprettelsen af agenturet. Dette skulle gøre det muligt, at agenturet bliver operationelt inden
udgangen af 2004 i overensstemmelse med mandatet fra Det Europæiske Råd i Thessaloniki.
23.
Rådet anmodede de relevante rådsorganer om at færdiggøre arbejdet med udkastet til fælles
aktion, så retsakten om oprettelse af agenturet kan blive vedtaget inden Det Europæiske Råd i juni.
De vigtigste udnævnelser bør følge snarest muligt herefter.
Andre aspekter
24.
Rådet understregede vigtigheden af at udvikle ESFP's potentiale for så vidt angår både de
militære og de civile aspekter, med henblik på at bidrage til effektiv konfliktforebyggelse og kon-
fliktstyring i Afrika, samtidig med at afrikansk ejerskab fremmes og sikres. I den forbindelse ud-
trykker Rådet tilfredshed med dialogen med Den Afrikanske Union, subregionale organisationer og
afrikanske stater. Rådet vender tilbage til dette spørgsmål på samlingen i juni.
9210/04 (Presse 149)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
25.
sen.
Rådet erindrede om Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts om solidaritetsbestemmel-
26.
Rådet tilsluttede sig PSC's rapport om retningslinjer, procedurer og kriterier for, at Fælles-
skabets civilbeskyttelsesordning får adgang til indholdet af den database, der er udarbejdet på
grundlag af Rådets konklusioner af december 2003, over militære aktiver og kapaciteter, der er re-
levante for at beskytte civilbefolkninger mod virkningerne af terrorangreb, herunder nukleare, radi-
ologiske, biologiske og kemiske angreb, og det anmodede de relevante instanser om at gennemføre
disse retningslinjer, procedurer og kriterier. I den forbindelse og på baggrund af den nylige udvidel-
se af EU opfordres medlemsstaterne til at udvide og uddybe indholdet af denne database på grund-
lag af frivillige bidrag. Disse retningslinjer er en foreløbig praktisk foranstaltning, der bidrager til
gennemførelsen af Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts 2004 om bekæmpelse af terrorisme,
navnlig for så vidt angår ESFP-bidraget."
9210/04 (Presse 149)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0011.png
17.V.2004
DET VESTLIGE BALKAN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"SERBIEN OG MONTENEGRO/KOSOVO
Rådet drøftede situationen i Kosovo. Rådet gentog sin uforbeholdne støtte til den indsats, som FN-
generalsekretærens særlige repræsentant Holkeri og UNMIK gør for gennemførelsen af FN's Sik-
kerhedsråds resolution 1244. Rådet understregede, at det går stærkt ind for standarder før statuspoli-
tikken, noterede sig med tilfredshed implementeringsplanen for Kosovo-standarderne og slog til lyd
for, at de foreløbige selvstyreinstitutioner (PISG) med UNMIK's støtte skal fremskynde den aktive
gennemførelse af standarderne, herunder også effektivt lokalstyre. EU er rede til at bidrage til gen-
nemførelsen af denne politik. Rådet opfordrede på ny indtrængende PISG til utvetydigt at erklære
deres støtte til et multietnisk Kosovo og give tilsagn om sikkerhed og rettigheder for alle Kosovos
samfundsgrupper.
ÅRLIG GENNEMGANG AF STABILISERINGS- OG ASSOCIERINGSPROCESSEN
Rådet afsluttede sin årlige gennemgang af stabiliserings- og associeringsprocessen for Sydøsteuropa
med en evaluering af de fremskridt, regionens lande har gjort hen imod målsætningen om europæ-
isk integration. Det vedtog konklusionerne i bilaget og opfordrede indtrængende regionens lande til
at tilslutte sig dem.
Rådet noterede sig med tilfredshed Kommissionens forslag om de første partnerskabsaftaler med
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien samt
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo, som fastlagt i FN's Sikkerhedsråds resolution 1244.
Rådet noterede sig, at vedtagelsen af partnerskabsaftalerne i de kommende uger vil være et vigtigt
bevis på EU's engagement med henblik på gennemførelsen af alle aspekter i Thessaloniki-dagsorde-
nen."
*
*
*
9210/04 (Presse 149)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
DEN TIDLIGERE JUGOSLAVISKE REPUBLIK MAKEDONIEN
"Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoniens premierminister, Branko CRVENKOVSKI,
indgav den 22. marts 2004 Den Tidligere Republik Makedoniens ansøgning om medlemskab af Den
Europæiske Union
(dok. 8077/04).
Rådet har besluttet at iværksætte proceduren i artikel 49 i traktaten om Den Europæiske Union.
Kommissionens anmodes derfor om at afgive udtalelse til Rådet om denne ansøgning."
9210/04 (Presse 149)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
BILAG til konklusionerne om det vestlige Balkan
"Rådets årlige revision af stabiliserings- og associeringsprocessen for Sydøsteuropa 2004
I overensstemmelse med konklusionerne af 9. april 2001 har Rådet foretaget sin årlige revision af
stabiliserings- og associeringsprocessen for Sydøsteuropa (SAP). SAP-revisionen 2004, der følger
umiddelbart efter den netop gennemførte udvidelse, som har øget antallet af EU-medlemsstater fra
15 til 25, er en væsentlig påmindelse om, at landene i det vestlige Balkan er parate til at følge sam-
me kurs og nærme sig EU, der på sin side fortsat er indstillet på, at disse lande til sin tid skal kunne
tiltræde EU. Rådet bekræftede på ny, at SAP fortsat skal være den overordnede ramme om de vest-
lige Balkanlandes europæiske kurs hele vejen hen imod deres fremtidige tiltrædelse. Det noterede
sig med tilfredshed og godkendte indholdet af Europa-Kommissionens tredje årsberetning om SAP,
der omfatter Albanien, Bosnien-Hercegovina, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som fastlagt ved FN’s Sikkerhedsråds resolution 1244.
Kommissionens evaluering af Kroatien er indeholdt i den udtalelse om ansøgningen om EU-
medlemskab, som skal behandles på samlingen i Rådet (almindelige anliggender og eksterne for-
bindelser) i juni.
Som vedtaget på topmødet i Thessaloniki og i overensstemmelse med Rådets forordning af
22. marts 2004 om etablering af individuelle europæiske partnerskaber inden for SAP har Rådet
med tilfredshed noteret sig Kommissionens forslag til de første europæiske partnerskaber med
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som fastlagt ved FN’s Sikkerhedsråds resolution 1244.
På grundlag af evalueringerne i SAP-rapporterne skal partnerskaberne fungere som en checkliste
udformet med henblik på de specifikke behov i det enkelte land, og ud fra hvilken man kan måle
fremskridt og dermed opstille en prioritering for indsatsen til støtte for bestræbelserne på at frem-
skynde udviklingen hen imod fremtidigt medlemskab af EU. Rådet understregede, at gennemførel-
sen af disse prioriteringer vil afhænge af den politiske vilje og af, om disse lande bevilger tilstræk-
kelige midler.
Rådet noterede sig det arbejde med hensyn til behandling af Kommissionens forslag, der allerede er
udført af dets kompetente organer, og som betyder, at det snart vil kunne vedtage første sæt europæ-
iske partnerskaber. Rådet opfordrede indtrængende SAP-landene til i forbindelse med deres euro-
pæiske partnerskab at udarbejde en plan, herunder tidsplaner, for gennemførelsen af de prioriterin-
ger, der er opstillet. Det anmodede Kommissionen om jævnligt at overvåge fremskridtene med hen-
syn til gennemførelsen, navnlig i forbindelse med de årlige SAP-rapporter fra Kommissionen og via
SAP-strukturerne.
9210/04 (Presse 149)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
GENEREL VURDERING AF SITUATIONEN OG SAP-INSTRUMENTERNE
Rådet erindrede om erklæringen fra topmødet i Thessaloniki og Thessaloniki-dagsordenen og be-
kræftede atter, at EU fortsat vil støtte de bestræbelser, landene i regionen udfolder for at nærme sig
EU. Det noterede sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med hensyn til gennemførelsen af
Thessaloniki-dagsordenen, der har beriget SAP med elementer fra udvidelsesprocessen. Parvist
samarbejde er allerede indført i alle lande i det vestlige Balkan; landene i denne region har nu ad-
gang til tjenesteydelserne fra TAIEX; der er påbegyndt en projektvurdering med henblik på at op-
rette en regional højere læreanstalt for reform af den offentlige administration; der er skabt mulig-
hed for deltagelse i aktiviteterne under udvalgte fællesskabsprogrammer; europæiske partnerskaber
står foran vedtagelse, og den politiske dialog og samarbejdet på FUSP-området er blevet styrket.
Rådet understregede, at det reelt er op til landene i regionen, hvor hurtigt fremskridtene skal ske.
Det noterede sig, at effektiviteten af de nye instrumenter til støtte for reformprocessen helt afgøren-
de afhænger af højere gennemførelsesniveauer i landene i regionen.
Rådet noterede sig med tilfredshed de generelle fremskridt i regionen og den fortsatte stabilisering
af sikkerhedssituationen. Det understregede imidlertid, at den seneste tids voldshandlinger i Kosovo
udgør et alvorligt tilbageslag for Kosovo og risikerer at ødelægge de fremskridt, der er sket i de
seneste år. Rådet bekræftede, at de instrumenter, der er udviklet i forbindelse med SAP, skal bruges
til at støtte de midlertidige selvstyreinstitutioner i deres bestræbelser på at sikre væsentlige frem-
skridt med hensyn til gennemførelse af det FN-ledede arbejde med standarder i Kosovo.
Rådet erindrede om, at det vestlige Balkans fremtid ligger i Den Europæiske Union, og det under-
stregede på ny den betydning, det tillægger respekten for demokratiske principper og menneskeret-
tigheder, beskyttelse af mindretal og fuldstændig gennemførelse af internationale forpligtelser, her-
under fuldt samarbejde med ICTY, styrkelse af retssystemerne, reform af den offentlige administra-
tion, indførelse af fungerende markedsøkonomier og fremme af regionalt samarbejde.
Rådet noterede sig, at fremskridtene i regionen fortsat er uensartede. Det noterede sig navnlig, at der
er behov dels for en højere grad af samarbejde med ICTY og dels for større fremskridt med hensyn
til bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption. I den forbindelse forventer Rådet, at lan-
dene i regionen fuldt ud gennemfører de specifikke praktiske foranstaltninger, der blev forelagt på
EU's og det vestlige Balkans fælles ministermøde om retlige og indre anliggender i november 2003.
Det noterede sig med tilfredshed de betydelige forbedringer inden for det regionale samarbejde,
navnlig med hensyn til infrastruktur, handel, transport og energi. Det understregede på ny, at regio-
nalt samarbejde er et praktisk middel, der kan fremme forsoning og understøtte reformer, og det
opfordrede til yderligere bestræbelser for at skabe bedre naboforbindelser mellem landene i det
vestlige Balkan.
Rådet erindrede om, at økonomisk velstand er afgørende for stabilitet og demokrati i regionen på
lang sigt, og det noterede sig med tilfredshed, at landenes økonomier generelt fortsætter deres
vækst, og at inflationen holder sig på et lavt niveau. Det gav dog udtryk for betænkelighed på grund
af den høje arbejdsløshed, og den uformelle sektors fortsatte betydning. Det opfordrede landene til
at forbedre erhvervsklimaet og deres virksomheders konkurrenceevne ved at gennemføre relevant
lovgivning, modernisere administrationerne og udbygge de handelsrelaterede institutioner, så de
fuldt ud kan drage fordel af de betydelige handelspræferencer, som EU tilbyder.
9210/04 (Presse 149)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
Rådet noterede sig med tilfredshed Kommissionens evaluering af virkningerne af de handelsforan-
staltninger, som EU i september 2000 indrømmede SAP-landene. Det noterede sig, at disse foran-
staltninger har været med til at skabe et eksportfremmende miljø. Landene har imidlertid ikke kun-
net udnytte disse foranstaltninger fuldt ud. Rådet understregede, at det er nødvendigt, at de pågæl-
dende lande øger deres indsats med henblik på at gøre de økonomiske operatører opmærksomme på
potentialet i handelsforanstaltningerne og udvikle eksportfremmende aktiviteter, så landene i regio-
nen fuldt ud kan udnytte de betydelige præferencer, de har fået. Der er brug for yderligere frem-
skridt for at sikre fuldt samarbejde med hensyn til toldkontrol og overholdelse af oprindelsesregler-
ne.
Rådet fremhævede på ny vigtigheden af Cards-programmet inden for bistanden til de enkelte mod-
tagerlande samt til regionen som helhed i reformbestræbelserne. Rådet så frem til inden udgangen
af juni 2004 at modtage Kommissionens evalueringsrapport om denne forordning sammen med
forslag vedrørende forordningens fremtid.
INDIVIDUEL VURDERING AF SAP-LANDENE
Rådet noterede sig med tilfredshed de landevurderinger, der er knyttet som bilag til Kommissionens
rapport.
► Albanien
Rådet noterede sig fremskridtene i forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale med
Albanien. Det noterede sig, at gennemførelsen af de reformer, der er nødvendige for at skabe den
fornødne gennemførelseskapacitet har været begrænsede i det seneste år. Rådet opfordrede
Albanien til at fremskynde reformerne, navnlig med hensyn til gennemførelsen af lovgivningen, så
forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale kan forløbe uden forsinkelser. I den for-
bindelse understregede Rådet, at det er nødvendigt hurtigt at imødekomme Kommissionens henstil-
linger fuldt ud og at sikre det nødvendige politiske klima for en forsvarlig gennemførelse af refor-
merne. I den forbindelse fremhævede Rådet behovet for at styrke retsvæsenet og den offentlige for-
valtning samt sikre frie og retfærdige valg på alle niveauer samt bedre fokus på at sikre fuld respekt
for menneskerettighederne og minoriteternes rettigheder. Rådet udtrykte sin anerkendelse af, at
Albanien har mindsket omfanget af smugleri og menneskehandel, men noterede sig, at der er behov
for en større indsats til bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption. Rådet roste Albanien
for dets konstruktive rolle i regionen og for dets ansvarsbevidste holdning under begivenhederne i
Kosovo midt i marts. Rådet opfordrede indtrængende Albanien til at vise politisk vilje, beslutsom-
hed og evne til at håndtere alle endnu uløste problemer med hensyn til organiseret kriminalitet, kor-
ruption, retssystemet og reform af den offentlige forvaltning, så landet kan gøre yderligere frem-
skridt i retning af tilnærmelsen til EU.
9210/04 (Presse 149)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
► Bosnien-Hercegovina
Rådet noterede sig, at forundersøgelsen af Bosnien-Hercegovina bekræftede, at der er gjort store
fremskridt med hensyn til stabilisering, men at der er behov for betydelige fremskridt med hensyn
til de 16 prioriterede områder, der er nødvendige for en henstilling med henblik på indledning af
forhandlinger om en SAA. Det noterede sig også, at regeringen på statsniveau fortsat ikke er til-
strækkelig udviklet, og at reformen af den offentlige administration først lige er begyndt. Det opfor-
drede til en yderligere støt reformindsats for at sikre, at det arbejde, der er gjort med opbygningen af
staten, bliver bæredygtigt i sig selv og ikke forspildes. Rådet opfordrede alle parter i Bosnien-
Hercegovina til fuldt ud at samarbejde med ICTY. Rådet noterede sig, at selv om der er gjort frem-
skridt på mange områder, havde internationalt pres ofte været den impuls, der skulle til, for at der
skete reformer. Rådet opfordrede indtrængende Bosnien-Hercegovina til at tage det fulde ansvar for
reformprocessen. Rådet erkendte, at der var sket reformer med hensyn til fremme af den økonomi-
ske udvikling; men det var fortsat betænkelig ved de store økonomiske udfordringer, som Bosnien-
Hercegovina står over for. Bosnien-Hercegovina må få et gunstigt grundlag for investering og fore-
tagsomhed og har behov for effektivt at forvalte de midler, der er til rådighed. Rådet mindede
Bosnien-Hercegovinas myndigheder om, at et skridt hen imod at indlede SAA-forhandlinger er be-
tinget af viljen til at gennemføre de nødvendige reformer. EU vil på sin side fortsat bidrage til at
sikre et stabilt reformklima.
► Kroatien
Rådet noterede sig, at Kommissionen udtalelse om Kroatiens ansøgning om medlemskab træder i
stedet for årsberetningen om SAP og vil blive behandlet i juni af Rådet og Det Europæiske Råd.
► Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Rådet noterede sig med tilfredshed, at SAA med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
er trådt i kraft, hvilket vil føre til øget samarbejde mellem EU og landet. Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedoniens ansøgning om medlemskab af EU vil blive behandlet efter reglerne i trakta-
ten. Rådet så med tilfredshed på den fortsatte konsolidering af stabiliteten og opfordrede regeringen
til at fortsætte fuld gennemførelse af Ohrid-rammeaftalen og styrke retsstaten.
Det opfordrede regeringen til at fremskynde forarbejdet til decentraliseringsprocessen. Det efterly-
ste endvidere yderligere fremskridt med hensyn til god forvaltningsskik, bekæmpelse af korruption,
styrkelse af retssystemet, reform af sikkerhedsvæsenet samt styrkelse af den administrative kapaci-
tet og reform af den offentlige administration. Rådet noterede sig endelig, at det er lykkedes Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien at sikre en stabil makroøkonomisk ramme, og det
tilskyndede landet til at afhjælpe de svagheder, der er påpeget med hensyn til økonomien, erhvervs-
klimaet, konkurrenceevnen og styrkelsen af kontrakt- og ejendomsmæssige rettigheder.
9210/04 (Presse 149)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
► Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som fastlagt ved UNSCR 1244
Rådet beklagede, at forfatningscharteret endnu ikke er blevet fuldt ud gennemført, og at handlings-
planen for det indre marked og samhandel fortsat er uafsluttet. Rådet noterede sig, at undersøgelses-
rapporten er udsat, så myndighederne får mere tid til at tage fat om de resterende emner, herunder
især politiske betingelser, forfatningsspørgsmål og handlingsplanen. Der er gjort fremskridt med
hensyn til forsvarsreformen, mindretals rettigheder og regionalt samarbejde, men reformen af poli-
tiet og retsvæsenet er fortsat utilstrækkelig. Rådet opfordrede indtrængende Serbien og Montenegro
til at gøre deres yderste for at sikre fuldt samarbejde med ICTY. Rådet udtrykte betænkelighed ved,
at mangel på konsensus om statsunionens funktion svækker de politikker, der er nødvendige af hen-
syn til reformerne og for at udvikle Serbien og Montenegros forbindelser med EU.
Rådet understregede, at Kosovo har fordel af alle elementer i SAP for at sikre kompatibilitet mellem
reformerne i Kosovo og EU-retten. Den SAP-kontrolmekanisme for stabiliserings- og associerings-
processen (STM), som Kommissionen har oprettet, har en vigtig politisk rådgivningsfunktion og
måler, hvilke fremskridt der gøres. De etnisk motiverede voldshandlinger i marts 2004 var et alvor-
ligt tilbageslag for Kosovo. Rådet opfordrede indtrængende PISG til at vise sin fulde og betingel-
sesløse vilje til et multietnisk Kosovo. Rådet bekræftede på ny, at efter disse voldshandlinger må de
umiddelbare prioriteter nu være at garantere sikkerheden, at lette fordrevne personers tilbageven-
den, at genopbygge ødelagt ejendom og at retsforfølge de ansvarlige. Stabiliteten i Kosovo på mel-
lemlang og lang sigt afhænger også af den økonomiske udvikling. Rådet understregede sin fulde
støtte til standarder før statuspolitikken og opfordrede kraftigt de foreløbige selvstyreinstitutioner til
at udvise engagement med hensyn til at opnå konkrete fremskridt i gennemførelsen. Fremskridt med
standarderne vil blive evalueret regelmæssigt. Det noterede, at de instrumenter, der er udviklet in-
den for SAP, vil blive brugt til at hjælpe Kosovos institutioner i deres bestræbelser på at implemen-
tere de af FN vedtagne standarder for Kosovo. Det opfordrede PISG til fuldt ud at udnytte de allere-
de overførte kompetencer til at påtage sig et større ansvar for reformerne og deres gennemførelse.
Det opfordrede til en styrkelse af retsstaten, navnlig for så vidt angår effektiv gennemførelse og
håndhævelse af lovgivningen."
9210/04 (Presse 149)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0018.png
17.V.2004
LATINAMERIKA OG CARIBIEN: FORBEREDELSE AF TOPMØDET MELLEM EU OG
LANDENE I LATINAMERIKA OG CARIBIEN
Rådet drøftede de sidste forberedelser med henblik på topmødet mellem EU og landene i
Latinamerika og Caribien, der finder sted i Guadalajara (Mexico) den 28. maj.
Rådet godkendte teksten som grundlag for en politisk erklæring, der skal fremsættes på mødet, og
blev af Kommissionen briefet om topmødets handelsaspekter og om en række regionale møder un-
der topmødet, der skal afholdes i Guadalajara.
9210/04 (Presse 149)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0019.png
17.V.2004
RUSLAND: FORBEREDELSE AF TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND
Rådet noterede sig forberedelserne til det topmøde mellem EU og Rusland, der skal afholdes den
21. maj i Moskva, og havde en kort udveksling af synspunkter.
Forberedelserne til topmødet er foregået inden for rammerne af partnerskabs- og samarbejdsaftalen
EU-Rusland, som blev udvidet til at omfatte EU's nye medlemsstater ved en protokol, der blev un-
dertegnet den 27. april i Luxembourg.
9210/04 (Presse 149)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0020.png
17.V.2004
FREDSPROCESSEN I MELLEMØSTEN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet drøftede den seneste udvikling i fredsprocessen i Mellemøsten. Rådet noterede sig med til-
fredshed den internationale kvartets møde den 4. maj i New York og den erklæring, der blev ud-
sendt efter dette møde. Rådet drøftede situationen i Gaza og den vold, der har ført til mange palæ-
stinenseres og israeleres død. Rådet mindede om, at kvartetten havde anmodet om en fornyet indsats
for en omfattende våbenhvile som et skridt i retning af opløsning af terroristisk kapacitet og infra-
struktur og nye fremskridt i retning af fred ved hjælp af gennemførelse af køreplanen.
Rådet fordømte terrorangrebene på Israel og opfordrede Den Palæstinensiske Myndighed til omgå-
ende at gribe ind over for terroristiske grupper og enkeltpersoner, der planlægger og udfører sådan-
ne angreb. Rådet mindede om, at Israels legitime ret til selvforsvar skal udøves inden for folkeret-
tens parametre. Rådet fordømte de meget omfattende ødelæggelser af palæstinensiske huse i Rafah-
distriktet i Gaza, der er ude af proportioner og i strid med folkeretten og også med Israels forpligtel-
ser i henhold til køreplanen, således som kvartetten mindede om den 4. maj. Rådet opfordrede den
israelske regering om at standse disse ødelæggelser omgående.
Rådet fordømte alle erklæringer, der inciterer til vold. Rådet fordømte ligeledes den umenneskelige
behandling af resterne af de dræbte israelske soldater i Gaza".
9210/04 (Presse 149)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0021.png
17.V.2004
IRAK
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet fordømte mordet tidligere i dag på formanden for Iraks regeringsråd, Abdul Zahra Othman
Mohammad, også kendt under navnet Izzedin Salim. Rådet udtrykte foruroligelse over, at den nu-
værende terrorvoldsbølge medfører tab af mange liv, især i civilbefolkningen, og vanskeliggør poli-
tiske fremskridt i og økonomisk genopbygning af Irak.
Rådet fordømte alle voldshandlinger og terrorangreb, herunder kidnapninger og brutale mord på
gidsler, især den grusomme henrettelse af Nicholas Berg. Det tog skarpt afstand fra gidseltagning i
enhver sammenhæng og opfordrede de ansvarlige til øjeblikkelig at frigive alle tilbageværende
gidsler uskadte og afholde sig fra enhver yderligere handling af denne art.
Rådet udtrykte afsky over den seneste tids vidnesbyrd om mishandling af fanger i irakiske fængsler.
Rådet fordømte alle tilfælde af mishandling og fornedrelse af fanger i Irak, som strider mod folke-
retten, herunder Genève-konventionerne. Rådet glædede sig over tilsagnet fra de berørte regeringer
om at retsforfølge alle personer, der er ansvarlige for handlinger, der omfatter mishandling af tilba-
geholdte irakere, og deres tilsagn om at rette op på ethvert svigt i overholdelsen af den humanitære
folkeret.
EU ser fortsat frem til overdragelsen af magten i Irak til en overgangsregering ved udgangen af juni
og til et kommende landsdækkende valg med en central og voksende rolle for FN, der har fået Sik-
kerhedsrådets tilslutning. EU støtter fuldt ud det arbejde, som med dette for øje er udført af FN's
særlige rådgiver, Lakhdar Brahimi."
9210/04 (Presse 149)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0022.png
17.V.2004
EVENTUELT
Under "Eventuelt" drøftede Rådet nedenstående tre punkter og vedtog følgende konklusioner:
Et internationalt samfund baseret på retsstatsprincippet - Rådets konklusioner
"Rådet understregede nødvendigheden af at arbejde for et internationalt samfund baseret på rets-
statsprincippet, som er et nøgleaspekt ved effektiv multilateralisme og en vigtig del af opfølgningen
og gennemførelsen af den europæiske sikkerhedsstrategi.
Rådet mindede navnlig om sin stærke støtte til Rom-statutten for Den Internationale Straffedomstol
og til den valgfri protokol til konventionen mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller ned-
værdigende behandling eller straf. Rådet vil fortsat arbejde for størst mulig deltagelse i disse to in-
strumenter.
I den forbindelse opfordrede Rådet generalsekretæren/den højtstående repræsentant Javier Solana
og Kommissionen til efter at have overvejet medlemsstaternes forslag at forelægge forslag til kon-
krete skridt med henblik på at fremme udarbejdelsen af en verdensorden baseret på regler."
Sudan - Rådets konklusioner
"Rådet udtrykte alvorlig bekymring over den seneste udvikling i Darfur i den vestlige del af Sudan.
De nylige rapporter fra den fungerende højkommissær for menneskerettigheder og direktøren for
Verdensfødevareprogrammet bekræfter, at der er tale om en omfattende katastrofe både på det hu-
manitære område og på menneskerettighedsområdet.
Rådet opfordrer alle parter til fuldt ud at overholde våbenhvileaftalen og ti l at afholde sig fra alle
handlinger, der kan hindre en fredelig løsning på konflikten.
Rådet opfordrer Sudans regering til at overholde de forpligtelser, der blev opnået enighed om i vå-
benhvileaftalen af 8. april 2004. Sudans regering bør navnlig påtage sig ansvaret for at sikre, at Jan-
jaweed-militserne afvæbnes og omgående trækkes tilbage fra Darfur.
Rådet understreger på ny betydningen af at tillade ubegrænset humanitær adgang til regionen.
Rådet ser med tilfredshed på Den Afrikanske Unions planer om at etablere en kommission til at
overvåge våbenhvilen og sikre, at den overholdes af alle parter. Rådet opfordrer Den Afrikanske
Union til at sørge for, at kommissionen kommer til at fungere snarest muligt, og bekræfter, at det
fuldt ud vil støtte kommissionens arbejde. For at forbedre den humanitære adgang til Sudan er det
desuden meget vigtigt med en overvågningsmekanisme."
9210/04 (Presse 149)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
Burma/Myanmar
"Rådet udtrykte sin bekymring og dybe skuffelse over, at de burmesiske myndigheder til trods for
tidligere tilsagn ikke har løsladt Aung San Suu Kyi og ikke har tilladt Nationalforbundet for Demo-
krati at genåbne sine kontorer. Rådet beklager, at de burmesiske myndigheder ikke har tilvejebragt
de betingelser, der kunne have givet Nationalforbundet for Demokrati mulighed for at deltage i det
nationale konvent, som begyndte i dag. Rådet beklager, at de burmesiske myndigheder ikke har
benyttet sig af lejligheden til at indlede en virkelig proces for national forsoning og en fredelig
overgang til demokrati. Den Europæiske Union gentager sit tilsagn om at støtte demokratisk foran-
dring i Burma samt den igangværende humanitære bistand til befolkningen i Burma/Myanmar og
vil fortsat samarbejde med sine asiatiske partnere med henblik herpå."
9210/04 (Presse 149)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453418_0024.png
17.V.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Se pressemeddelelse fra samlingen i Rådet (almindelige anliggender) dok. 9211/04.
9210/04 (Presse 149)
I
DA