Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2583
Offentligt
1453390_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE
UNION
DA
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2583. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 17. maj 2004
Formand
Mary HARNEY
Irlands vicepremierminister (An Tánaiste) og minister for
erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6700 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0002.png
17.V.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Konkurrenceevne og innovation / Bedre lovgivning
- Rådets konklusioner.
REACH
- orienterende debat om registrering, diligenspligt og Det Europæiske Kemikalieagentur
for at opstille politiske retningslinjer for det videre arbejde.
EF-patenter
- ingen enighed, sagen skal forelægges formanden for Det Europæiske Råd.
Softwares patenterbarhed
- politisk enighed om en fælles holdning.
Forbrugerbeskyttelsessamarbejde
- bekræftelse af enighed opnået ved førstebehandlingen.
Direktiv om urimelig handelspraksis
- politisk enighed om en fælles holdning.
Anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
- politisk enighed om en fælles holdning.
Salgsfremmende foranstaltninger
- forslaget skal behandles yderligere i Rådet.
EF-toldkodeks
- politisk enighed om en fælles holdning.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0003.png
17.V.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION / BEDRE LOVGIVNING -
Rådets konklusioner.....
7
REACH ........................................................................................................................................ 12
ITER............................................................................................................................................. 13
FORSKERE FRA TREDJELANDE I EU ..................................................................................... 13
FORORDNINGEN OM FORBRUGERBESKYTTELSESSAMARBEJDE .................................. 14
URIMELIG HANDELSPRAKSIS ................................................................................................ 14
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER I DET INDRE MARKED................................ 15
ANERKENDELSE AF ERHVERVSMÆSSIGE KVALIFIKATIONER ...................................... 15
COMPUTER-IMPLEMENTEREDE OPFINDELSERS PATENTERBARHED ........................... 16
EF-PATENTER............................................................................................................................ 17
EF-TOLDKODEKS...................................................................................................................... 17
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
EVENTUELT ............................................................................................................................... 18
Serviceydelser i det indre marked......................................................................................... 18
Den europæiske forbrugerdag .............................................................................................. 18
Konference om europæisk turismes konkurrenceevne og bæredygtighed.............................. 18
Forbrugere, der har problemer med uønsket omdirigering af modem ("modem hijacking") .. 19
Den fremtidige europæiske FTU-politik............................................................................... 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
none
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0005.png
17.V.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Patricia CEYSENS
Fientje MOERMAN
Bernd GENTGES
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav SOMOL
Petr KOLAR
Danmark:
Jeppe TRANHOLM MIKKELSEN
Michael DITHMER
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Georg Wilhelm ADAMOWITSCH
Hansjörg GEIGER
Wolf-Dieter DUDENHAUSEN
Estland:
Meelis ATONEN
Toivo MAIMETS
Grækenland:
Dimitrios SIOUFAS
Christos FOLIAS
Spanien:
Alberto NAVARRO
Frankrig:
Partick DEVEDJIAN
François d'AUBERT
Claudie HAIGNERÉ
Irland:
Michael AHERN
Italien:
Antonio MARZANO
Rocco BUTTIGLIONE
Letizia MORATTI
Cypern:
Iorgos LILLIKAS
Letland:
Juris LUJANS
Flamsk minister for økonomi, udenrigspolitik og e-
government
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Minister for undervisning og uddannelse, kultur og
turisme (det tysksprogede fællesskab)
Viceindustri- og handelsminister
Viceminister for undervisning, ungdom og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Miljøminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær
Økonomi- og kommunikationsminister
Undervisnings- og videnskabsminister
Udviklingsminister
Statssekretær for økonomi- og finansspørgsmål
Statssekretær
Viceminister under Ministre d'État, økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for industrispørgsmål
Viceminister under ministeren for undervisning, videre-
gående uddannelser og forskning, med ansvar for forsk-
ning
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og
Beskæftigelse, med særligt ansvar for handelsspørgsmål
Erhvervsminister
Minister uden portefølje med ansvar for EF-politik
Undervisningsminister samt minister for universiteter og
forskning
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0006.png
17.V.2004
Litauen:
Rimantas VAITKUS
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Ungarn:
Péter GOTTFRIED
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Krzysztof KRYSTOWSKI
Jaroslaw PIETRAS
Portugal:
Rosário VENTURA
Maria da Graça CARVALHO
Carlos COSTAS NEVES
Slovenien:
Renata VITEZ
Zoran STANČIČ
Matjaž LOGAR
Slovakiet:
Lázló POMOTHY
Martin FRONC
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Ann-Christin NYKVIST
Leif PAGROTSKY
Det Forenede Kongerige:
Jacqui SMITH
Viceminister for undervisning og videnskab
Viceøkonomiminister
Økonomiminister og trafikminister
Chef for statssekretariatet for integration og eksterne
økonomiske forbindelser, Udenrigsministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Understatssekretær
Statssekretær, Kontoret for Udvalget for Europæisk
Integration
Statssekretær for industri, handel og tjenesteydelser
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for udenrigsøkonomiske anliggender
Statssekretær for videnskab
Statssekretær for hjemmemarkedet
Statssekretær, Økonomiministeriet
Undervisningsminister
Handels- og industriminister
Miljøminister
Landbrugsminister
Erhvervsminister
Viceminister for industri og regionerne samt viceminister
for kvinde- og ligestillingsspørgsmål
Kommissionen:
Philippe BUSQUIN
Mario MONTI
Erkki LIIKANEN
Ján FIGEL'
Pavel TELIČKA
Frederik BOLKESTEIN
David BYRNE
Margot WALSTRÖM
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0007.png
17.V.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION / BEDRE LOVGIVNING -
Rådets konklusioner
Rådet havde en åben debat om en række spørgsmål, som kommissær LIIKANEN, MONTI OG
BUSQUIN sammenfattede på grundlag af en nylig meddelelse fra Kommissionen, som omfatter
aspekter af konkurrenceevne og innovation og tilgang til en bedre lovgivning, herunder en konse-
kvensvurdering af ny fællesskabslovgivning. Til opfølgning af debatten vedtog Rådet følgende
konklusioner:
KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
(1)
(2)
NOTERER SIG Kommissionens seneste analyser og politiske henstillinger
1
samt bemærk-
ningerne hertil
2
BEMÆRKER, at ifølge Kommissionen er det forhold, at der ikke i øjeblikket foreligger
noget, der tyder på, at der er foregået en afindustrialisering i EU, ikke ensbetydende med, at
situationen er tilfredsstillende, og at det endvidere er Kommissionens opfattelse, at svag
vækst i produktiviteten sammenholdt med på den ene side utilstrækkelig innovation og util-
strækkelige investeringer i forskning og udvikling og på den anden side en stadig kraftigere
konkurrence på verdensmarkedet og stadig hyppigere udflytning af produktionen er udfor-
drende tendenser, der, hvis de fortsætter, risikerer kraftigt at underminere industriens kon-
kurrenceevne med alvorlige konsekvenser for EU;
ERKENDER, at udvidelsen har givet industrien muligheder for at forstærke sin værdikæde i
hele EU;
(3)
1
Kommissionens meddelelse om fremme af strukturændringer: en industripolitik for et udvidet Europa,
dok. 8875/04 COMPET 57 IND 53 MNI 136 ECO 92 - KOM(2004) 274 endelig.
-
Beretning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg med titlen "Biovidenskab og bioteknologi - en strategi for Europa - anden rapport om
fremskridt og fremtidig udvikling", dok. 8440/04 RECH 70 ENV 230 CONSOM 33 SAN 63 DEVGEN 87
MI 123 IND 47 AGRI 97 SOC 187 RELEX 140 EDUC 88 - KOM(2004) 250 endelig.
-
Kommissionens meddelelse med titlen "En proaktiv konkurrencepolitik for et konkurrencebaseret
Europa", dok. 8923/04 RC 11 COMPET 58 - KOM(2004) 293 endelig.
-
Kommissionens "Resultattavlen for statsstøtte: ajourføring forår 2004", dok. 8922/04 RC 10
COMPET 59 ECO 96 - KOM(2004) 256 endelig.
2
Formandskabets kortfattede referat fra det uformelle ministermøde i Irland i dagene
25.-27. april 2004.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
(4)
ER KLAR OVER, at problemet med svag vækst og vedvarende ledighed inden for EU må
løses, at et bedre miljø for erhvervslivet vil kunne stimulere og fremme økonomisk aktivitet
og føre til økonomisk vækst, så europæiske virksomheder kan gøre sig gældende på ver-
densmarkedet, og så der skabes nye job og velstand for EU's borgere, samt at en åben euro-
pæisk handelspolitik ikke må afholde EU fra at anvende de bestående mekanismer til at
sikre, at fælles spilleregler overholdes;
ER AF DEN OPFATTELSE, at det i dag er bydende nødvendigt at føre en politik, der giver
en kraftig impuls til konkurrenceevne og innovation, iværksætterånd og små virksomheder
samt til øgede investeringer i forskning på et indre marked uden handelshindringer, og som
fremmer og tilskynder til de nødvendige strukturændringer;
UNDERSTREGER, at der fortsat er behov for en integreret politisk tilgang og en støtte-
struktur, der specifikt fokuserer på gennemførelse af konkurrenceevnedagsordenen, så EU
kan gennemføre Lissabon-målene om bæredygtig vækst i Lissabon-processens anden fase;
VÆRDSÆTTER de forventede positive resultater af den proaktive tilgang til håndhævelsen
af konkurrencepolitikken, hvor Kommissionen og medlemsstaterne vil samarbejde for at
gennemføre og håndhæve konkurrencereglerne for at sikre, at alle de økonomiske akter i EU
overholder de fælles spilleregler, og for at fremme større konkurrence på det indre marked;
ER ENDVIDERE AF DEN OPFATTELSE, at biovidenskab og bioteknologi er vigtige for
udviklingen af en videnbaseret økonomi og som en nøgle til udvikling af nye teknologier
med henblik på industriel udvikling og innovation i fremtiden, og erkender den afgørende
betydning af effektiv governance samt behovet dels for et udvidet samarbejde mellem med-
lemsstaterne og Kommissionen og fortsat dialog mellem de relevante interessenter, dels for
alles opbakning til proaktivt at støtte de aktioner, der udvikles under EU's biovidenskabs- og
bioteknologistrategi som omhandlet i Kommissionens beretning;
OPFORDRER KOMMISSIONEN OG MEDLEMSSTATERNE TIL PÅ DERES
RESPEKTIVE KOMPETENCEOMRÅDER AT
(9)
styrke sammenhængen i de politikker, der har indvirkning på virksomhedernes konkurrence-
evne, og udnytte mulighederne for synergi mellem disse politikker for derved bedre at ud-
stikke kursen for lovgivningen og de fremtidige politikker;
tage hensyn til de forskellige karakteristika inden for de enkelte sektorer for at forudse og
lette eventuelle strukturændringer og indkredse den bedste politik for at styrke de enkelte
sektorers konkurrenceevne, uden at man derved må overse industripolitikkens horisontale
natur;
afskaffe eller undlade at vedtage unødvendig lovgivning og administrative byrder og snarere
udnytte mulighederne inden for digital forvaltning og one-stop-shopping under hensyn til
lovgivningens kumulative indvirkning;
fastholde fokus på målsætningen om at nedbringe det samlede statsstøtteniveau, men samti-
dig fortsætte bestræbelserne på at forenkle og modernisere statsstøtteordningerne for herved
at bidrage til, at støtten snarere rettes mod horisontale mål, navnlig innovation, forskning og
ud vikling;
(5)
(6)
(7)
(8)
(10)
(11)
(12)
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
(13)
(14)
gennemføre lovgivningen til tiden og håndhæve den effektivt, da dette er en forudsætning
for skabelsen af et erhvervsmiljø, hvor de gældende bestemmelser er forudsigelige;
gennemføre de lovgivningsmæssige rammer for anvendelse af genetisk modificerede orga-
nismer og lægemidler, der findes i dag, og at gennemføre lovgivningen om beskyttelse af
intellektuel ejendomsret, hvor dette endnu ikke er sket;
indkredse områder, hvor der ikke kan gennemføres innovation, og hvor erhvervslivets kon-
kurrenceevne er begrænset, fordi der ikke er effektiv konkurrence, og i de tilfælde træffe de
relevante foranstaltninger i de pågældende sektorer af erhvervslivet, herunder inden for tje-
nesteydelser;
indføre politikker og foranstaltninger, herunder eventuelt partnerskaber mellem den offent-
lige og den private sektor, så der gives en impuls både til innovation og til privat investering
i forskning, og så offentlig forskning i højere grad satser på ekspertise, og der sikres en
større tilgang af veluddannet arbejdskraft, og virksomhederne tilskyndes til og bliver i stand
til at arbejde i netværk med universiteter og højere læreanstalter, så det sikres at de økono-
miske fordele ved viden udnyttes fuldt ud;
(15)
(16)
FORPLIGTER SIG TIL AT
(17)
fremme relevant lovgivning, der stimulerer snarere end hæmmer økonomisk aktivitet, i et
klart tidsperspektiv gennemgå gældende lovgivning i lyset af princippet om bedre lovgiv-
ning og eventuelt overveje alternativer til lovindgreb;
gå aktivt ind for at sikre, at afgørende lovgivningsmæssige afgørelser vedrørende det indre
marked om bedre beskyttelse af intellektuel ejendomsret, om gennemførelse af et effektivt
indre marked for tjenesteydelser samt om udvikling af et fælles EU-kapitalmarked bliver
vedtaget snarest, så EU's styrke inden for innovative og teknologibaserede virksomheder kan
udnyttes fuldt ud;
foretage en yderligere behandling af Kommissionens analyser og politiske henstillinger for
derefter på samlingen i september 2004 at træffe afgørelse om de næste skridt, der skal ta-
ges, herunder om deres prioritering."
(18)
(19)
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0010.png
17.V.2004
BEDRE LOVGIVNING
"Rådet for Den Europæiske Union,
– som minder om den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning,
– som kraftigt støtter Kommissionens arbejde med at gennemføre handlingsplanen om bedre lov-
givning og især glæder sig over Kommissionens tilsagn om at udvikle dette program yderligere,
– som anerkender, at bedre lovgivning er EU-institutionernes og medlemsstaternes fælles ansvar,
at bestræbelserne herpå vedrører alle politikområder, at der skal tages hensyn til de økonomiske,
sociale og miljømæssige aspekter af bæredygtig udvikling, og at der kræves en vedvarende og
langsigtet indsats,
GIVER TILSAGN OM
– i september at overveje, på hvilke prioriterede områder der skal forenkles, med det sigte at nå til
enighed inden udgangen af 2004, idet alle politikområder inddrages, og der bygges videre på det
arbejde, der allerede er indledt i medlemsstaterne og på EU-plan, især Kommissionens rullende
program for ajourføring og forenkling, samt at undersøge forskellige muligheder for kommende
prioriteter
– i september at overveje, hvordan man yderligere kan forbedre anvendelsen af Kommissionens
konsekvensanalyser på alle politikområder som et hjælpemiddel i Rådets beslutningsproces
– i september at overveje, hvorledes Rådet i tråd med konklusionerne fra Det Europæiske Råds
forårsmøde vil bidrage til at forbedre konkurrenceevnedimensionen i den integrerede konse-
kvensanalyseproces på grundlag af input fra medlemsstaterne
– inden for rammerne af den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning at udvikle et forslag til
en metode med hensyn til eventuelle konsekvensanalyser af materielle ændringer vedtaget af
Rådet, som skal afprøves i 2004, og at foreslå en uformel udveksling af erfaringer på dette om-
råde mellem institutionerne med henblik på en eventuel senere udvikling af en fælles metodologi
vedrørende konsekvensanalyse
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
– at tage hensyn til Rådets synspunkter for så vidt angår prioriterede områder og tidsplaner for for-
enkling
– at fortsætte bestræbelserne på yderligere at udbygge den integrerede konsekvensanalyseproces,
herunder kvantificering, alternative politikmuligheder, og, hvor det er muligt, overveje indirekte
virkninger, idet der lægges særlig vægt på forbedring af konkurrenceevnedimensionen
– at gøre oplysninger af relevans for konsekvensanalyser tilgængelige for offentligheden i forbin-
delse med høringer, således at fordelene ved høringsproceduren bliver så store som muligt
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2004
– i samarbejde med Rådet at udvikle en metode til at vurdere de administrative byrder, som virk-
somhederne påføres, idet der tages hensyn til erfaringerne på medlemsstatsplan, og at aflægge
rapport til Rådet om fremskridtene inden Det Europæiske Råds møde i november
– at undersøge, om resultaterne af forskningsprojektet om efterfølgende evaluering af fælles-
skabslovgivningen og de byrder, den påfører virksomhederne, og resultaterne af den igangvæ-
rende undersøgelse af den kumulative lovgivningsbyrde i bilsektoren, som involverer både
medlemsstaterne og Kommissionen, eventuelt kan anvendes i arbejdet med at indkredse de lov-
givningsområder, der skal forenkles
– at fortsætte sit arbejde med at udvikle indikatorer for forskrifternes kvalitet i samråd med med-
lemsstaterne og i september at aflægge rapport til Rådet om fremskridtene
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
– fortsætte med at udveksle bedste praksis med hensyn til bedre lovgivning mellem de nationale
myndigheder, især med hensyn til konsekvensanalyser, bl.a. inden for netværket af direktører
vedrørende bedre lovgivning
– at træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at det europæiske virksomhedspanel er
effektivt som et af midlerne til at høre virksomhederne om EU's politik og lovgivning.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0012.png
17.V.2004
REACH
Rådet noterede sig formandskabets rapport om de fremskridt, der er gjort med REACH-forslaget i
Ad hoc-gruppen vedrørende Kemikalier, og de indledende bemærkninger fra kommissær
LIIKANEN og WALLSTRÖM om Kommissionens forslag til en fremtidig EU-reguleringsramme
for kemikalier. Under den efterfølgende politiske debat drøftede man en række centrale spørgsmål
med det formål at opstille politiske retningslinjer for arbejdet under de kommende formandskabet.
Med afsæt i de punkter, der blev peget på under gruppens førstebehandling af forslaget, kom
ministrene med indlæg om bl.a.:
– balancen mellem konkurrenceevne og beskyttelse af miljøet og menneskers sundhed
– REACH-registreringsmekanismen for stoffer
– indførelsen af en eksplicit diligenspligt
– Det Europæiske Kemikalieagenturs rolle.
For så vidt angår registrering opfordrede Rådet UK til snarest muligt at fremlægge dets alternative
forslag "Et stof - En registrering" med henblik på drøftelse. Rådet gav sine forberedende organer
instruks om at fortsætte arbejdet med prioritering og datakrav i forbindelse med registreringen af
stoffer.
For så vidt angår diligenspligt, som vil indebære, at erhvervslivet skal have det grundlæggende
ansvar for sikker håndtering af stoffer, understregede Rådet betydningen af dette princip og drøf-
tede, hvordan det bedst kan afspejles i forordningen.
Med henblik på at sikre optimal harmonisering, forenkling af den administrative proces og effektiv
anvendelse af knappe ressourcer anmodede Rådet ad hoc-gruppen om at foretage en mere detaljeret
undersøgelse af REACH's indvirkning på små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne og
af agenturets rolle.
Rådet (konkurrenceevne) vil vende tilbage til REACH-forslaget, når Rådet (miljø) har drøftet sagen
på samlingen i juni 2004.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0013.png
17.V.2004
ITER
Rådet noterede sig kommissær BUSQUINs orientering med status over arbejdet vedrørende ITER-
projektet (den internationale termonukleare forsøgsreaktor) og bad Kommissionen holde Rådet
underrettet om de igangværende internationale forhandlinger.
FORSKERE FRA TREDJELANDE I EU
Rådet udvekslede synspunkter vedrørende Kommissionens forslag om tredjelandsstatsborgeres ind-
rejse med henblik på videnskabelig forskning i EU. Delegationernes bemærkninger om direktivfor-
slaget og de to forslag til henstillinger fokuserede på konkurrenceevneaspektet og vil blive taget
med i betragtning ved den grundige gennemgang af forslagene i Rådet (retlige og indre anliggen-
der).
Rådet udtrykte stor tilfredshed med målsætningen i forslagene, som vil bidrage væsentligt til ska-
belsen af det europæiske forskningsrum og i det hele taget til europæisk konkurrenceevne.
Rådet påpegede forslagenes relevans for Europas resultater inden for Lissabon-processen, hvor der
ifølge Kommissionen er behov for yderligere 700 000 forskere i Europa inden 2010, og for
Barcelona-målsætningen om at investere 3% af BNP i forskning.
I den forbindelse er der behov for yderligere drøftelser om forslagene, navnlig hvad angår værts-
organisationens rolle og ansvarsområder og nødvendigheden af en hurtig indrejseprocedure for for-
skere fra tredjelande og deres nærmeste pårørende.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0014.png
17.V.2004
FORORDNINGEN OM FORBRUGERBESKYTTELSESSAMARBEJDE
Rådet noterede sig formandskabets orientering om den enighed, der blev opnået ved førstebehand-
lingen af forordningen om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse ("forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde").
Rådet fremhævede forordningens betydning for det indre marked og forbrugerbeskyttelsen; det
bekræftede, at der i slutningen af april med kvalificeret flertal var opnået enighed med Europa-
Parlamentet om forslaget, og det bemærkede, at de nødvendige procedurer er indledt, så begge
institutioner kan vedtage teksten snarest muligt.
URIMELIG HANDELSPRAKSIS
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om en fælles holdning vedrørende udkastet
til direktiv om urimelig handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked. Når dette direktiv
om urimelig handelspraksis, som der er opnået enighed om på grundlag af en ændret kompromis-
pakke fra formandskabet, er blevet formelt vedtaget, vil det blive forelagt Europa-Parlamentet til
andenbehandling.
De vigtigste punkter i teksten var:
·
udeladelse af bestemmelsen om etableringsstat under forudsætning af, at andre bestemmelser i
direktivet sikrer størst mulig harmonisering
·
medlemsstaternes mulighed for i seks år efter direktivets gennemførelse at anvende nationale
bestemmelser, der er mere præskriptive eller restriktive end direktivets bestemmelser, når de
implementerer bestemmelser om minimumsharmonisering
·
en revisionsbestemmelse, der sikrer, at situationen vil blive taget op til fornyet overvejelse og i
givet fald revideret på grundlag af en rapport fra Kommissionen, der skal forelægges fire år efter
direktivets gennemførelse, om fornødent ledsaget af passende forslag, som Europa-Parlamentet
og Rådet skal reagere på inden to år.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0015.png
17.V.2004
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER I DET INDRE MARKED
Rådet besluttede på baggrund af dagens indlæg at pålægge sine forberedende organer at fortsætte
arbejdet med forslaget til en forordning om salgsfremmende foranstaltninger i det indre marked
med henblik på at nå til enighed om en fælles holdning på en kommende samling.
ANERKENDELSE AF ERHVERVSMÆSSIGE KVALIFIKATIONER
Rådet nåede med kvalificeret flertal, idet den tyske og den græske delegation stemte imod, til poli-
tisk enighed om forslaget til direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Når tek-
sten er blevet formelt vedtaget, vil den blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Drøftelserne fokuserede på spørgsmålet om midlertidig og lejlighedsvis grænseoverskridende ud-
veksling af tjenesteydelser og navnlig på kravene om, at en tjenesteyder, der flytter fra en medlems-
stat til en anden, på forhånd skal indgive skriftlig anmeldelse.
I den forbindelse kan en medlemsstat kræve, at en tjenesteyder, der flytter første gang mellem
medlemsstater for at udføre tjenesteydelser, underretter de kompetente myndigheder i værtslandet
ved skriftlig anmeldelse, der skal omfatte oplysninger om forsikringsaftaler eller andre former for
personlig eller kollektiv beskyttelse i forbindelse med erhvervsansvar. Anmeldelsen skal forlænges
en gang om året, hvis tjenesteyderen agter at udføre midlertidige eller lejlighedsvise tjenesteydelser
i den pågældende medlemsstat i løbet af det år.
Medlemsstaterne kan desuden ved den første tjenesteydelse kræve, at anmeldelsen også ledsages af
følgende dokumenter:
·
dokumentation for tjenesteyderens nationalitet
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0016.png
17.V.2004
·
en attestation for, at tjenesteyderen er lovligt etableret i en medlemsstat for dér at udøve den på-
gældende virksomhed
·
bevis for erhvervsmæssige kvalifikationer
·
i givet fald en hvilken som helst form for bevis på, at tjenesteyderen har udøvet den pågældende
virksomhed i mindst to år i løbet af de sidste ti år.
Det foreslåede direktiv konsoliderer og forenkler også den eksisterende lovgivning om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer og forenkler de forvaltningsstrukturer, der er blevet indført
under tidligere direktiver.
COMPUTER-IMPLEMENTEREDE OPFINDELSERS PATENTERBARHED
Rådet nåede med kvalificeret flertal, idet den østrigske, italienske og belgiske delegation afholdt sig
fra at stemme, og Spanien stemte imod, til politisk enighed om en fælles holdning vedrørende for-
slaget til direktiv om computer-implementerede opfindelsers patenterbarhed. Når teksten er blevet
formelt vedtaget af Rådet, vil den blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Den vedtagne tekst indeholder i overensstemmelse med praksis i Den Europæiske Patentorganisa-
tion bestemmelser om computer-implementerede opfindelsers patenterbarhed, blandt andet at et
edb-program som sådant ikke kan udgøre en patenterbar opfindelse. For at være patenterbar skal en
computer-implementeret opfindelse kunne anvendes industrielt og have opfindelseshøjde.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0017.png
17.V.2004
EF-PATENTER
Rådet nåede ikke til den fornødne enstemmighed om formandskabets kompromisforslag til Rådets
forordning om EF-patenter. Tyskland, Frankrig, Spanien og Portugal stemte imod, og Italien undlod
at stemme. Formandskabet bemærkede, at alle tænkelige kompromisløsninger på det eneste udestå-
ende spørgsmål, nemlig oversættelse af patentkravene, havde været forsøgt, og at det agtede at hen-
vise sagen til formanden for Det Europæiske Råd.
EF-TOLDKODEKS
Rådet nåede med kvalificeret flertal, idet den græske, italienske, maltesiske, portugisiske og sven-
ske delegation stemte imod, til politisk enighed om udkastet til fælles holdning vedrørende forslaget
til forordning om ændring af Rådets forordning om indførelse af en EF-toldkodeks. Når teksten er
blevet formelt vedtaget, vil den blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Formålet med det forslag, Kommissionen har fremsendt, er at forbedre sikkerheden ved de ydre
grænser og samtidig lette handelen gennem forenklede procedurer og brugen af informationstekno-
logi. Det vigtigste element i den enighed, der er opnået, er begrebet "autoriseret økonomisk opera-
tør", som er en status, der giver fordele i form af lettelser med hensyn til sikkerhedsrelateret told-
kontrol og/eller forenklinger, der omhandles i toldbestemmelserne. Status som autoriseret økono-
misk operatør skal anerkendes i hele Fællesskabet, mens det vil være op til hver enkelt medlemsstat
at træffe bestemmelse om forenkling på området ud fra nøjagtige kriterier.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0018.png
17.V.2004
EVENTUELT
Serviceydelser i det indre marked
Formandskabet gjorde status over forløbet af den igangværende gennemgang af det foreslåede
rammedirektiv om serviceydelser i det indre marked, idet det fremhævede nogle af de berørte
spørgsmåls komplekse og følsomme karakter. Den kompetente arbejdsgruppes gennemgang af
sagen er fortsat i den indledende fase, og der var derfor ikke berammet nogen debat i Rådet på dette
tidspunkt.
Den europæiske forbrugerdag
Rådet noterede sig en rapport fra en konference, der fandt sted den 15. marts 2004 i Dublin i til-
knytning til den europæiske forbrugerdag 2004.
Konference om europæisk turismes konkurrenceevne og bæredygtighed
Rådet noterede sig formandskabets skriftlige oplysninger om den konference, der fandt sted den
5. april 2004 i Irland, med deltagelse af generaldirektører fra medlemsstaterne og de tiltrædende
lande og repræsentanter fra turistindustrien. Det vigtigste spørgsmål på konferencen og konklusio-
nerne af denne findes i formandskabets note.
Konferencen udgjorde et yderligere bidrag til Kommissionens og medlemsstaternes arbejde i hen-
hold til Rådets resolution af 21. maj 2002 om den europæiske turismes fremtid, som i novem-
ber 2003 blev fulgt op af Kommissionens meddelelse og det dertil knyttede arbejdsdokument om de
"grundlæggende retningslinjer for en bæredygtig turisme i Europa". Rådet har endnu ikke gennem-
gået disse dokumenter.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453390_0019.png
17.V.2004
Forbrugere, der har problemer med uønsket omdirigering af modem ("modem hijacking")
Rådet noterede sig en orienterende note fra den svenske delegation om problemer i forbindelse med
dial-up modems til internet-forbindelser, der kan omdirigeres af en person, der kobler pc'en fra den
sædvanlige linje og kobler den til en anden linje. Den svenske delegation beder Kommissionen se
nærmere på dette spørgsmål, som også kunne være et problem i andre medlemsstater.
Den fremtidige europæiske FTU-politik
Rådet noterede sig en orienterende note fra Kommissionen om dens foreløbige synspunkter om den
fremtidige udvikling af FTU-politikken, navnlig i relation til det næste rammeprogram. Det note-
rede sig, at Kommissionen planlægger i nær fremtid at sende Rådet en meddelelse om spørgsmålet.
9081/1/04 REV 1 (Presse 140)
19
DA