Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2605
Offentligt
1453391_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12487/04 (Presse 269)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2605. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 24. september 2004
Formand
Laurens Jan Brinkhorst
Nederlandenes økonomiminister
Maria van der Hoeven
Nederlandenes minister for uddannelse, kultur og videnskab
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12487/04 (Presse 269)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0002.png
24.IX.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om
direktivet om phthalater
og
direktivet om maskiner.
Rådet vedtog konklusioner om
industripolitik og strukturændringer, evaluering af effektivite-
ten af de nye instrumenter under sjette rammeprogram og EU's fremtidige politik til støtte af
forskning
samt
nanoteknologi.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om
forenkling af lovgivningen
og
bedre lovgivning
og
om, hvor langt man er kommet med
gennemførelsen af lovgivningen om det indre marked.
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om
den generelle økonomiske situation i
Europa.
Rådet havde en drøftelse af, hvilke scenarier og retningslinjer der skal følges i forbindelse med de
internationale forhandlinger om
ITER.
12487/04 (Presse 269)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0003.png
24.IX.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN ØKONOMISKE OG KONKURRENCEMÆSSIGE SITUATION ......................................... 7
INDUSTRIPOLITIK OG STRUKTURÆNDRINGER
- Rådets konklusioner.................................
8
MASKINER ................................................................................................................................. 13
PHTHALATER ............................................................................................................................ 14
BEDRE LOVGIVNING - FORENKLING AF LOVGIVNINGEN ............................................... 15
GENNEMFØRELSE AF LOVGIVNINGEN OM DET INDRE MARKED .................................. 16
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER......................................................................... 17
ITER............................................................................................................................................. 18
EUROPÆISK FORSKNINGSPOLITIK
- Rådets konklusioner.....................................................
19
NANOTEKNOLOGI
- Rådets konklusioner..................................................................................
24
EVENTUELT ............................................................................................................................... 27
Euro-Middelhavs-industrikonference ................................................................................... 27
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
1
Ukraine - Samarbejde vedrørende brug af kerneenergi til fredelige formål ........................................................28
Belarus - Visumforbud ....................................................................................................................................28
Euro-Middelhavs-konference - industri ............................................................................................................29
Forbindelserne med Egypten - EU's udvidelse..................................................................................................29
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forbindelserne med Guinea-Bissau*................................................................................................................29
Bistand til Haiti - støtte til demokratiet og retsstaten.........................................................................................29
HANDELSPOLITIK
Forbindelserne med Moldova - ståleksport .......................................................................................................30
Forbindelserne med Bulgarien - landbrugsprodukter ........................................................................................30
Kina - antidumpingforanstaltninger - glyphosat................................................................................................30
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12487/04 (Presse 269)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2004
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Det Europæiske Forsvarsagentur* - personalevedtægt ......................................................................................30
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Regionerne i den yderste periferi - betingelserne for genudførsel af produkter*.................................................31
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Olieforurening - international fond for erstatning - EU's udvidelse....................................................................31
TRANSPORT
Elektroniske kontrolsystemer i forbindelse med vejtransit ................................................................................31
TELEKOMMUNIKATION
Fællesskabsprogram for mere tilgængeligt digitalt indhold ...............................................................................31
FISKERI
Fiskerimuligheder i grønlandske farvande* ......................................................................................................32
Fiskeriaftale med Sydafrika .............................................................................................................................32
SOCIALPOLITIK
Beskyttelse af risikogrupper - Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde...............................................32
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................32
UDNÆVNELSER
Domstolen.......................................................................................................................................................33
Det Økonomiske og Sociale Udvalg.................................................................................................................33
Regionsudvalget..............................................................................................................................................33
12487/04 (Presse 269)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0005.png
24.IX.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Fientje MOERMAN
Den Tjekkiske Republik:
Martin JAHN
Miroslav SOMOL
Petr KOLAR
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Georg-Wilhelm ADAMOWITSCH
Dieter DUDENHAUSEN
Hansjörg GEIGER
Estland:
Andrus ANSIP
Toivo MAIMETS
Grækenland:
Dimitrios SIOUFAS
Christos FOLIAS
Spanien:
María Jesús SANSEGUNDO
Alberto NAVARRO
Frankrig:
Claudie HAIGNERÉ
François d'AUBERT
Irland:
Mary HARNEY
Italien:
Antonio MARZANO
Letizia MORATTI
Guido POSSA
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Juris LUJĀNS
Litauen:
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Rimantas VAITKUS
Minister for udviklingssamarbejde
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Vicepremierminister
Viceindustri- og handelsminister
Viceminister for undervisning, ungdom og sport
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Statssekretær, forskning
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Økonomi- og kommunikationsminister
Undervisnings- og videnskabsminister
Udviklingsminister
Statssekretær for økonomi- og finansspørgsmål
Undervisnings- og videnskabsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Viceminister under ministeren for undervisning, videregå-
ende uddannelser og forskning, med ansvar for forskning
Vicepremierminister og minister for erhvervspolitik,
handel og beskæftigelse
Erhvervsminister
Undervisningsminister samt minister for universiteter og
forskning
Viceminister for undervisning, universiteter og forskning
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
Viceøkonomiminister
Viceminister for undervisning og videnskab
12487/04 (Presse 269)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0006.png
24.IX.2004
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Octavie MODERT
Minister for økonomi, udenrigshandel og sport
Arbejdsminister, minister for kultur, videregående uddan-
nelse og forskning samt minister for trossamfund
Statssekretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Chef for statssekretariatet for integration og eksterne
økonomiske forbindelser, Udenrigsministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Minister for udenrigshandel, statssekretær for økonomiske
spørgsmål
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Vicepremierminister samt økonomi- og arbejdsminister
Minister for videnskab og informationsteknologi
Statssekretær under ministeren for videnskab og videre-
gående uddannelse
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for økonomisk udvikling
Statssekretær for hjemmemarkedet
Statssekretær for videnskab
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Undervisningsministeriet
Handels- og industriminister
Erhvervsminister
Statssekretær under undervisningsministeren
Handels- og industriminister samt minister for kvinde- og
ligestillingsspørgsmål
Ungarn:
Péter GOTTFRIED
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Maria van der HOEVEN
Catharina van GENNIP
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Jerzy HAUSNER
Mrichal KLEIBER
Portugal:
Pedro SAMPAIO NUNES
Mário DAVID
Manuel LANCASTRE
Slovenien:
Matjaž LOGAR
Zoran STANCIC
Slovakiet:
Lázló POMOTHY
František TÓTH
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Kerstin ELIASSON
Det Forenede Kongerige:
Patricia HEWITT
Kommissionen:
Olli REHN
Frederik BOLKESTEIN
Louis MICHEL
Medlem
Medlem
Medlem
12487/04 (Presse 269)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0007.png
24.IX.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN ØKONOMISKE OG KONKURRENCEMÆSSIGE SITUATION
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om den økonomiske og konkurrencemæssige
situation i Europa. Formandskabet orienterede navnlig Rådet om den udveksling af synspunkter, der
fandt sted under formandskabets middag aftenen før rådssamlingen.
Drøftelserne fokuserede i det store hele på de konkurrencemæssige tendenser i de forskellige med-
lemsstater, de foreløbige oplysninger om midtvejsrevisionen af Lissabon-processen og direktivet
om tjenesteydelser, der vil blive sat på dagsordenen for næste samling i Rådet (konkurrenceevne) i
november.
12487/04 (Presse 269)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0008.png
24.IX.2004
INDUSTRIPOLITIK OG STRUKTURÆNDRINGER
- Rådets konklusioner
Efter en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse "Opfølge strukturændringer: En
industripolitik for det udvidede Europa" vedtog Rådet følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM MINDER OM
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2000 i Lissabon, der fastsatte det strategi-
ske mål for EU at blive den mest konkurrencedygtige videnbaserede økonomi i verden
senest i 2010
Kommissionens meddelelse "Opfølge strukturændringer: En industripolitik for det udvi-
dede Europa"
1
ANERKENDER, at inter- og tværsektorielle strukturændringer er nødvendige for at øge
konkurrenceevnen og væksten i produktiviteten i Europa
ERKENDER, at strukturændringer indebærer en omfordeling af ressourcerne i retning af
økonomiske aktiviteter med vækstpotentiale for produktivitet, merværdi og jobskabelse,
dvs. videnintensive aktiviteter baseret på innovation, menneskelige færdigheder og bedre
brug af teknologi. Det momentum, der er sat i gang med EU-udvidelsen, bør bruges til at
lette gennemførelsen af strukturændringer, især ved udnyttelse af det indre markeds fire
friheder
2.
3.
OPFORDRER KOMMISSIONEN OG MEDLEMSSTATERNE TIL INDEN FOR DERES
RESPEKTIVE KOMPETENCEOMRÅDER
4.
at lette gennemførelsen af strukturændringer og fremme væksten i produktiviteten ved at
skabe rammebetingelser for, at Europas virksomheder kan konkurrere, få fremgang og ud-
vikle sig til dygtige globale aktører. Et sådant gunstigt erhvervsklima kræver et effektivt
regelsæt, herunder social dialog, hvor dette er hensigtsmæssigt, et pulserende, konkurren-
cedygtigt og barrierefrit indre marked for varer og tjenesteydelser, humankapital med et
højt færdigheds- og videnniveau, kapitalmarkeder med adgang for virksomheder af alle
størrelser, moderne kommunikations-, energi- og transportinfrastrukturer og offentlige
politikker til fordel for forskning, innovation og iværksætterånd
1
KOM(2004) 274 endelig.
12487/04 (Presse 269)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0009.png
24.IX.2004
5.
at fortsætte det igangværende arbejde
1
med bedre regulering inden for rammerne af den
interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning og styrke konkurrenceevnedimensionen af
den integrerede konsekvensanalyseproces, der omfatter alle tre dimensioner af bæredygtig
udvikling, ved at evaluere den nuværende lovgivnings kumulative virkning for industriens
og specifikke industrisektorers konkurrenceevne, og ved at finde en metode til at måle den
administrative byrde, der pålægges erhvervslivet
at arbejde for industriens konkurrenceevne ved bedre at udnytte synergierne mellem poli-
tikkerne. Det skal sikres, at sådanne politikker ud over at forfølge deres egne mål bidrager
til at øge industriens konkurrenceevne
at uddybe analysen af EF-politikkernes indvirkning på industriens konkurrenceevne og i
givet fald tilpasse dem, så de ud over at forfølge deres egne mål yder et større bidrag til
industriens konkurrenceevne og strukturændringer. Prioritetsområderne er handelspolitik,
konkurrencepolitik, forsknings- og innovationspolitik, samhørighedspolitik og miljøpolitik.
6.
7.
Bl.a. anses følgende foranstaltninger for at være vigtige:
på det handelspolitiske område:
·
at stræbe efter åbning af tredjelandsmarkeder for fællesskabsvarer på både multilateralt og bilate-
ralt plan i overensstemmelse med de aftaler, der er indgået med vore handelspartnere, især i
WTO-regi
·
at udvikle mere åbne og udadvendte politikker, så EU's økonomi er mere åben for handel, især
gennem den multilaterale proces og ved at styrke de økonomiske forbindelser med de største
handelspartnere. Dette må ikke hindre EU i at benytte sig af eksisterende juridiske instrumenter
for at bevare fælles spilleregler
·
at overvåge, at markederne åbnes i overensstemmelse med de aftaler, som vore handelspartnere
har indgået
·
at udbrede international anvendelse af reglerne for det indre marked og af EU-standarder i han-
delsforhandlinger
på det statsstøttepolitiske område:
·
at udvikle forenklede regler og procedurer for støtte af mindre betydning, herunder innovation,
forskning og støtte til SMV'er
1
Jf. Rådets konklusioner fra maj om bedre lovgivning og formandskabets situationsrapport om forenkling af EF-
lovgivningen
(12339/04).
12487/04 (Presse 269)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2004
·
at sikre hurtig vedtagelse (efter planen næste år) af en specifik meddelelse om statsstøtte til inno-
vation
·
at sikre, at EF-rammen for statsstøtte til forskning og udvikling revideres i 2005
·
at sikre, at meddelelsen om statsstøtte til risikovillig kapital revideres i 2005
·
at være tilstrækkeligt opmærksom på konkurrenceevne i forbindelse med en fremtidig revision af
retningslinjerne for regionalstøtte
på det forsknings-, udviklings- og innovationspolitiske område:
·
yderligere at analysere potentialet for udvikling af teknologiske platforme på europæisk niveau
·
at være særlig opmærksom på at gøre innovation og offentlige forskningsprogrammer mere rele-
vante set i forhold til industriens behov, især i forbindelse med forberedelsen af 7. rammepro-
gram for forskning og udvikling, og på at lette og fremme SMV'ernes deltagelse i nuværende og
fremtidige rammeprogrammer
·
at videreudvikle de foranstaltninger, der følger af 3%-handlingsplanen for så vidt angår finan-
sielle instrumenter for forskning og udvikling, intellektuelle ejendomsrettigheder, forbindelser og
teknologioverførsel mellem offentlig forskning og industri, offentlige-private partnerskaber og
forsknings- og innovationsvenlige offentlige indkøb
·
at sikre vedtagelse af innovationshandlingsplanen
på det samhørighedspolitiske område:
·
at tage bedre hensyn til konkurrenceevneaspekterne i de nuværende samhørighedsprogrammer til
underbygning af strukturændringsprocessen og til støtte for regionale innovationsinitiativer
·
at sikre, at samhørighedspolitikken, især gennem strukturfondene, støtter strukturændringer og er
fremadrettet ved at fremme konkurrenceevne og innovation
12487/04 (Presse 269)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2004
på det miljøpolitiske område:
·
at skabe betingelser for bæredygtig produktion og styrke partnerskabet mellem de offentlige
myndigheder og den private sektor og interessenter med det dobbelte formål at integrere er-
hvervslivet bedre i forberedelsen af miljøforanstaltninger i relation til produktionssystemer og at
fremme erhvervslivets engagement i gennemførelsen af sådanne foranstaltninger
·
at fremme rene og energieffektive teknologier og skabe offentlige-private forvaltningsstrukturer
for specifikke projekter fastlagt i fællesskab. Endvidere bør offentlige indkøb spille en meget
vigtig rolle i udviklingen af rene og energieffektive teknologier ved at stimulere og lette oprettel-
sen af nye markeder
·
at foretage en sektoranalyse af økoindustrien i det udvidede Europa under hensyn til Etap-
forslagene, som skal vurdere sektorens internationale konkurrenceevne, dens vækstpotentiale og
hindringerne for dens udvikling i overensstemmelse med principperne om bæredygtig udvikling
·
yderligere at overveje omkostningseffektive måder til gennemførelse af EU-afgørelser vedrø-
rende klimaændringer og de potentielle omkostninger ved manglende handling, især strategier,
herunder mål, for emissionsreduktion på mellemlang og lang sigt, på grundlag af en costbenefit-
analyse fra Kommissionen, der tager hensyn til både miljøet og konkurrenceevnen
ser frem til at modtage Kommissionens første konsekvensanalyse af fællesskabspolitikker, der spil-
ler en væsentlig rolle med hensyn til at fremme strukturændringer
BEMÆRKER
8.
at industripolitikken ganske vist er af horisontal karakter, men at den bør anvendes under
hensyntagen til de særlige forhold, der gør sig gældende i de enkelte sektorer, hvorfor det
SER FREM TIL yderligere sektoranalyser og om nødvendigt kommissionsinitiativer, især i
automobilindustrien, metal- og maskinindustrien, informations- og kommunikationstekno-
logiindustrien og økoindustrierne
STØTTER Kommissionens metode med hensyn til sådanne initiativer, dvs. til at begynde
med en detaljeret analyse af sektorens konkurrenceevne, dernæst en omfattende høring af
alle interessenter og først derefter en overvejelse af, hvilken blanding af politikredskaber
der kan tilpasses for at fremme strukturændringer inden for rammerne af åbne markeder og
fri konkurrence
12487/04 (Presse 269)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0012.png
24.IX.2004
STØTTER
9.
at der bygges videre på eksisterende initiativer og gøres en yderligere indsats for at over-
våge strukturændringer i medlemsstaterne og i EU som helhed
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
10.
regelmæssigt at dele og udveksle erfaringer om og bedste praksis med hensyn til, hvordan
de foregriber, overvåger og frem for alt letter gennemførelsen af strukturændringer, ved at
anvende og i højere grad udnytte den åbne koordinationsmetode
at tilslutte sig den industripolitiske tilgang i Kommissionens relevante meddelelser
1
og
sikre størst mulig sammenhæng mellem politikkerne på nationalt og europæisk plan og
mellem de nationale politikker indbyrdes
inden for deres kompetenceområde at forbedre rammebetingelserne for erhvervslivet, især
på områderne
bedre regulering ved udvidet brug af konsekvensanalyser, forenkling af den nationale lov-
givning og reduktion af virksomhedernes administrative byrde samt, hvor det er hensigts-
mæssigt, ved brug af alternativer til regulering
humankapital ved at investere i livslang læring og udvikling af færdigheder, ved at tilskyn-
de til, at forskningsprioriteter i højere grad tilpasses erhvervslivets behov, og ved at indføre
de rigtige incitamenter til uddannelse, erhvervsuddannelse og forskning til supplering af
den indsats, der gøres på europæisk plan for at fremme iværksætterånd, innovation og top-
forskning."
11.
12.
1
"Industripolitik i et udvidet Europa ", 5078/03 - KOM(2002) 714 endelig; "Vigtige spørgsmål vedrørende
Europas konkurrenceevne - mod en integreret tilgang",15287/03 - KOM (2003) 704 endelig; "Opfølge
strukturændringer: En industripolitik for det udvidede Europa", 8875/04 - KOM (2004) 274 endelig.
12487/04 (Presse 269)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0013.png
24.IX.2004
MASKINER
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om udkastet til direktiv om teknisk harmonisering for
maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF
1
. Efter endelig udformning af teksten vil Rådet for-
melt vedtage sin fælles holdning på en kommende samling og fremsende den til Europa-Parlamen-
tet til andenbehandling.
Direktivet, som er baseret på lovgivningsteknikken efter den nye metode, tager sigte på at forenkle
godkendelses- og prøvningsprocedurerne og på at ajourføre de tekniske forskrifter ved at udvide
direktivets anvendelsesområde til også at omfatte bærbare slagmaskiner med eksplosiv ladning og
byggepladselevatorer.
1
EFT L 213 af 7.9.1995, s. 1-31.
12487/04 (Presse 269)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0014.png
24.IX.2004
PHTHALATER
1
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om udkastet til direktiv om ændring af direktiv
76/769/EØF
2
med henblik på at begrænse anvendelsen af visse phthalater i legetøj og småbørns-
artikler.
Phthalater er stoffer, der anvendes som blødgørere i plastikmaterialer. Nogle af dem er blevet iden-
tificeret som reproduktionstoksiske. På baggrund af den tekst, som Rådet nåede til enighed om, vil
legetøj og småbørnsartikler blive forbudt og vil ikke kunne markedsføres, hvis de indeholder kon-
centrationer af DEHP, DBP og BBP
3
på over 0,1% af artiklens blødgjorte del. Dette gælder også
legetøj og småbørnsartikler, hvor de blødgjorte dele indeholder koncentrationer af DINP, DIDP og
DNOP
4
, der overskrider samme grænseværdi, hvis disse artikler er beregnet til børn, der endnu ikke
er fyldt tre år, og som vil kunne putte dem i munden.
Bestemmelserne vil blive revideret i lyset af nye videnskabelige data vedrørende disse stoffer og
deres substitutionsprodukter senest fire år efter direktivets ikrafttræden.
Rådet noterede sig en skriftlig erklæring fra Kommissionen om gennemførelsen af visse bestem-
melser i dette udkast til direktiv og en mundtlig erklæring fra den danske delegation om delegatio-
nens generelle holdning til dette lovgivningsforslag.
1
Nogle phthalater anvendes til at blødgøre PVC i småbørnsartikler og legetøj.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 201-203.
DEHP = bis(2-ethylhexyl)phthalat; DBP = dibutylphthalat; BBP = benzylbutylphthalat.
DINP = diisononylphthalat; DIDP = diisodecylphthalat.
2
3
4
12487/04 (Presse 269)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0015.png
24.IX.2004
BEDRE LOVGIVNING - FORENKLING AF LOVGIVNINGEN
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om bedre lovgivning og forenkling af lovgiv-
ningen og havde på baggrund heraf en orienterende drøftelse. Rådet så med tilfredshed på de frem-
skridt, der hidtil er gjort for at indkredse de områder, hvor der er bedst mulighed for at foretage for-
enklinger, og det godkendte formandskabets oplæg til fremskyndelse af arbejdet med henblik på at
aflægge rapport til Det Europæiske Råd på mødet først i november og udarbejde en prioritetsliste til
samlingen i Rådet (konkurrenceevne) i slutningen af november. Det pålagde Gruppen på højt plan
vedrørende Konkurrenceevne og Vækst at udføre det nødvendige forberedende arbejde på grundlag
af relevante udvælgelseskriterier.
Bedre lovgivning og mere specifikt forenkling af lovgivningen har længe stået højt på EU's dagsor-
den. Den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning og Kommissionens handlingsplan fra 2002
er begge signifikante udtryk for vigtigheden af disse spørgsmål, som efterhånden i stadig højere
grad er blevet knyttet til bestræbelserne på at forbedre den europæiske industris konkurrenceevne.
Det Europæiske Råd påpegede på sit forårsmøde i 2004, at en bedre lovgivning både på europæisk
og nationalt plan er vigtig for at fremme konkurrenceevnen, og erklærede, at det agter at vende til-
bage til dette spørgsmål på mødet i november 2004.
Rådet (konkurrenceevne) den 17.-18. maj 2004 vedtog konklusioner, hvori det gav tilsagn om i
september at overveje de prioriterede områder for forenkling med henblik på at nå til enighed inden
udgangen af året (dvs. på samlingen den 25.-26. november 2004).
12487/04 (Presse 269)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0016.png
24.IX.2004
GENNEMFØRELSE AF LOVGIVNINGEN OM DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig kommissær Frits Bolkesteins præsentation af resultattavlen 2004 for gennemfø-
relse af lovgivningen om det indre marked
1
og Kommissionens henstilling
2
, som opstiller en række
eksempler på den bedste praksis, som for tiden anvendes i medlemsstaterne for at lette den korrekte
og rettidige gennemførelse af direktiverne for det indre marked i national ret.
Efter en udveksling af synspunkter konkluderede formandskabet, at Rådet erkender behovet for, at
medlemsstaterne øger deres indsats for at reducere manglerne ved gennemførelsen af lovgivningen
om det indre marked til 1,5% eller derunder, således som Det Europæiske Råd i Stockholm anmo-
dede om i marts 2001. Rådet opfordrede medlemsstaterne til at undersøge de væsentligste hindrin-
ger for en rettidig og korrekt gennemførelse i deres nationale systemer og til at fortsætte deres
arbejde på grundlag af de eksempler på bedste gennemførelsespraksis, som Kommissionen har
opstillet under behørig hensyntagen til de enkelte medlemsstaters forfatningsmæssige struktur.
Rådet opfordrede Gruppen på højt plan vedrørende Konkurrenceevne og Vækst til at overvåge
opfølgningen af drøftelsen med henblik på yderligere drøftelser i Rådet i lyset af den rapport,
Kommissionen skal forelægge først i det nye år om implementeringen af strategien for det indre
marked.
1
Jf. SEK(2004) 956 på
http://europa.eu.int/comm/internal_market/score/index_en.htm.
Jf. SEK (2004) 918.
2
12487/04 (Presse 269)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0017.png
24.IX.2004
SALGSFREMMENDE FORANSTALTNINGER
Rådet havde en kort drøftelse om forslaget til forordning om salgsfremmende foranstaltninger i det
indre marked.
Formandskabet konkluderede, at da det på dette stadium ikke var muligt at nå til enighed, måtte
sagen henvises til fornyet behandling i De Faste Repræsentanters Komité med henblik på at give
Rådet (konkurrenceevne) mulighed for at nå til enighed på næste samling den 25.-26. november.
12487/04 (Presse 269)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0018.png
24.IX.2004
ITER
Efter en udveksling af synspunkter konkluderede formandskabet som følger:
"Rådet havde en udveksling af synspunkter om, hvilke retningslinjer der skal følges i forbindelse
med de internationale forhandlinger om ITER, på grundlag af oplysninger fra Kommissionen.
Kommissionen opfordres til aktivt at fortsætte disse forhandlinger med henblik på at give Rådet
mulighed for på samlingen den 25.-26. november 2004 at nå til enighed om de væsentligste ele-
menter i den fremtidige internationale aftale om ITER.
Endvidere noterer formandskabet sig følgende fra denne udveksling af synspunkter:
Rådet bekræftede på ny sin stærke støtte til Kommissionens igangværende bestræbelser på
at finde en løsning i forbindelse med forhandlingerne med de internationale partnere for så
vidt angår det stadig uafklarede spørgsmål om ITER's placering, og til det europæiske for-
slag, Cadarache, idet der erindres om, at Cadarache er godt placeret set ud fra både en
videnskabelig og en miljømæssig synsvinkel.
På grund af fusionsforskningens globale betydning er der konsensus om, at internationalt
samarbejde bør foregå på det bredest mulige grundlag og inddrage så mange partnere som
muligt. Det vil være en fordel at sigte mod en bredere tilgang og en fast track-metode, der
omfatter et ledsageprogram inden for forskning og teknologisk udvikling ud over ITER,
f.eks. materialeforskning, som et middel til at fremme fusionsforskningen.
Med henblik på snarlig opstart af ITER-projektet i Europa i overensstemmelse med Det
Europæiske Råds konklusioner fra marts 2004 har Rådet opfordret Kommissionen til:
·
at udarbejde en klar køreplan i forbindelse med den endelige fase af de internationale
forhandlinger
·
at tage ethvert muligt initiativ, idet der også regnes med medlemsstaternes støtte, til
overfor partnerne at redegøre for Europas forslag og holdning og at gøre en kraftig ind-
sats for at bevare projektets globale karakter
·
at undersøge de respektive finansielle følger af de mulige scenarier for ITER og dertil
forbundne aktiviteter, idet det er underforstået, at andelen af anlægsomkostningerne for
ITER fra fællesskabsbudgettet ikke bør overstige det nuværende skøn, og snarest muligt
at forelægge resultaterne af denne undersøgelse for Rådet
·
rettidigt at fremskaffe de nødvendige data for at give Rådet mulighed for at nå frem til
en relevant afgørelse i november."
12487/04 (Presse 269)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0019.png
24.IX.2004
EUROPÆISK FORSKNINGSPOLITIK
- Rådets konklusioner
Efter en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse om evalueringen af de nye
instrumenter under sjette rammeprogram til opfølgning af rapporten fra panelet på højt plan, der
havde professor Ramón Marimón som formand, og Kommissionens meddelelse om EU’s fremti-
dige politik til støtte af forskning vedtog Rådet følgende konklusioner
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
MINDER om den afgørende rolle, som forskningspolitikken indtager i forbindelse med
Lissabon-strategien, og vigtigheden af en vellykket virkeliggørelse af det europæiske
forskningsrum som omhandlet i konklusionerne fra Lissabon 2000 og efterfølgende kon-
klusioner fra Det Europæiske Råd
1
samt flere meddelelser fra Kommissionen og resolutio-
ner og konklusioner
2
vedtaget af Rådet, navnlig Rådets konklusioner fra november 2002
3
om fremskridtene hen imod etableringen af det europæiske forskningsrum, Rådets resolu-
tion af 22. september 2003 om investering i forskning med henblik på europæisk vækst og
konkurrenceevne
4
og Rådets konklusioner af 11. marts 2004 om Europa og grundforsknin-
gen
5
,
MINDER om, at Det Europæiske Råd på mødet den 25.-26. marts 2004 tilkendegav, at
rammeprogrammet for forskning og udvikling bør forenkles, så det bliver mere brugerven-
ligt, navnlig for små og mellemstore samt nystartede virksomheder, og at Rådet i sine kon-
klusioner af 19. juli 2004 opfordrede Kommissionen til at fortsætte sin indsats for at for-
bedre sine organisations- og forvaltningsmetoder til gennemførelsen af sjette rammepro-
gram
6
og aflægge rapport herom inden udgangen af 2004
7
,
2.
1
5643/00; EFT C 205 af 19.7.2002, s. 1; EFT C 374 af 28.12.2000, s. 1.
5643/00; EFT C 205 af 19.7.2002, s. 1; EFT C 374 af 28.12.2000, s. 1.
EUT C 43 af 22.2.2003, s. 1.
EUT C 250 af 18.10.2003, s. 2.
7379/04.
Består af EF- og Euratom-rammeprogrammer.
Rådets konklusioner af 19. juli 2004 om Revisionsrettens særberetning nr. 1/2004 om forvaltningen af
indirekte FTU-aktioner under femte rammeprogram (5. RP) for forskning og teknologisk udvikling (1998-
2002), 10942/04.
2
3
4
5
6
7
12487/04 (Presse 269)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0020.png
24.IX.2004
3.
MINDER om, at sjette rammeprogram
1
omhandler uafhængige eksperters evaluering af
instrumenternes effektivitet, NOTERER sig, at det ekspertpanel på højt plan, der er nedsat
med henblik herpå, forelagde en rapport
2
den 1. juli 2004 og UDTRYKKER TILFREDS-
HED med Kommissionens svar af 27. august 2004 på bemærkningerne og anbefalingerne
deri
3
,
UNDERSTREGER, at uanset behovet for at styrke forskning og teknologisk udvikling på
europæisk plan som en nødvendig supplering af den nationale indsats, navnlig for at udøve
en kraftig løftestangseffekt på privat investering inden for forskning, berører dette ikke de
igangværende drøftelser vedrørende de finansielle overslag (2007-2013),
4.
VEDRØRENDE EVALUERINGEN AF DE NYE INSTRUMENTER
5.
ERKENDER det omfattende arbejde, som ekspertpanelet på højt plan har udført, og dets
overordnede konklusioner, der fremhæver en række spørgsmål vedrørende udformningen
og gennemførelsen af instrumenterne under sjette rammeprogram og fremsætter anbefalin-
ger med henblik på forbedringer, navnlig vedrørende behovet for industrielle deltagere,
især SMV'er,
ANERKENDER mulighederne i de nye instrumenter ("integrerede projekter" og "eksper-
tisenetværk") og "specifikke målrettede forskningsprojekter" (STREP) med henblik på
tværnationalt forskningssamarbejde i Europa og tilskynder til kontinuitet mellem sjette og
syvende rammeprogram og videreførelse af disse instrumenter i syvende rammeprogram
samt sikring af en passende balance mellem anvendelsen af de nye og de traditionelle
instrumenter,
6.
1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1513/2002/EF af 27. juni 2002 om Det Europæiske Fællesskabs
sjette rammeprogram (EFT L 232 af 29.8.2002) og Rådets beslutning 2002/834/EF af 30. september 2002 om
et særprogram "Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum" (EFT L 294 af 29.10.2002).
Panelet havde professor Ramón Marimón som formand.
12053/04.
2
3
12487/04 (Presse 269)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0021.png
24.IX.2004
7.
UDTRYKKER TILFREDSHED med, at Kommissionen i tæt samarbejde med medlems-
staterne og alle interesserede parter, navnlig på området videnskabelig og teknisk (VT)
forskning i EU, aktivt agter at forfølge gennemførelsen af eksisterende og supplerende
korrigerende foranstaltninger
1
i forbindelse med sjette rammeprogram. ANERKENDER, at
Kommissionen vil prioritere en yderligere forbedring og forenkling af de administrative og
finansielle procedurer, overvåge indvirkningen af disse foranstaltninger, idet der tages
hensyn til deltagernes synspunkter, og aflægge rapport derom inden udgangen af 2004 og
derefter med jævne mellemrum,
UNDERSTREGER behovet for, at Kommissionen i sine forslag til syvende rammepro-
gram samt gennemførelsesforordningerne og de ledsagende retningslinjer inddrager andre
relevante korrigerende foranstaltninger, der gør det nødvendigt at ændre det lovgivnings-
mæssige grundlag, i sine overvejelser, navnlig i relation til forenklingen og forbedringen af
de administrative og finansielle procedurer. UDTRYKKER i denne forbindelse TIL-
FREDSHED med, at Kommissionen agter at oprette en passende høringsmekanisme, der
omfatter alle relevante interesserede parter, og at aflægge regelmæssig rapport om resul-
taterne af konsultationerne og de foranstaltninger, der træffes,
8.
VEDRØRENDE EU'S POLITIK TIL STØTTE AF FORSKNING
9.
UDTRYKKER TILFREDSHED med, at Kommissionen har taget initiativ til at indlede en
sonderende debat
2
med de europæiske institutioner om fremtiden for EU's politik til støtte
af forskning og innovation og iværksætte en bred høringsproces med brugerne og de inter-
esserede parter, og NOTERER sig i denne forbindelse drøftelserne på det uformelle møde i
Rådet (konkurrenceevne) i Maastricht (den 1.-3. juli 2004),
ERKENDER rammeprogrammets store betydning for fremme af udviklingen af det euro-
pæiske forskningsrum (EFR) og understreger i denne forbindelse betydningen af at styrke
båndene mellem dette og de europæiske mellemstatslige organisationer, såsom Eureka og
Cost,
10.
1
Disse omfatter:
tydelig klassifikation af instrumenterne i overensstemmelse med de mål, der forfølges med særlig
vægt på "ekspertisenetværk", idet der i den forbindelse skal opstilles klare retningslinjer og kriterier
for instrumenternes anvendelse, ligesom kommunikationen med deltagerne skal forbedres
præcisering af definitionen på begrebet "kritisk masse", idet denne dog kan være forskellig alt efter
emne, tematisk område, osv.
forbedring af deltagelsen såvel fra industriens, små og mellemstore virksomheders side som i hen-
seende til deltagere fra nye medlemsstater og mindre og nye aktører, for eksempel ved at tildele en
øget del af finansielle midler til STREP på visse prioriterede tematiske områder
forbedring af procedurerne for konsortieopbygning, forelæggelse og evaluering af forslag og forhand-
ling af kontrakter for både "ekspertisenetværk" og "integrerede projekter", herunder om nødvendigt
indførelse over en bredere front af en evalueringsprocedure i to faser med henblik på bedre effektivitet
og nedbringelse af udgifterne for deltagerne.
2
Jf. meddelelsen fra Kommissionen "Videnskab og teknologi, nøglen til Europas fremtid - Retningslinjer for
EU's politik til støtte af forskning", 10740/04 - KOM(2004) 353 endelig.
12487/04 (Presse 269)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0022.png
24.IX.2004
11.
NOTERER sig Kommissionens fremgangsmåde for fastlæggelse af en række overordnede
målsætninger og dertil svarende aktiviteter som udgangspunkt for de fortsatte drøftelser
vedrørende den fremtidige forskning på EU-plan
1
og NOTERER sig relevansen af de
årlige rapporter om fremskridtene med hensyn til gennemførelsen af sjette rammeprogram
2
og "femårsevalueringen"
3
af rammeprogrammerne for disse drøftelser,
UNDERSTREGER behovet for sammenhæng og synergi mellem de overordnede målsæt-
ninger samt behovet for videreførelse af aktioner inden for forskningssamarbejdet som en
central del af det næste rammeprogram,
UNDERSTREGER behovet for yderligere overvejelser og præcisering af, hvordan eksiste-
rende horisontale spørgsmål vil blive integreret i det næste rammeprogram, såsom:
rammeprogrammets åbenhed over for resten af verden og det internationale forskningssam-
arbejde,
spørgsmålet om, hvordan man kan tilskynde til og lette industriel deltagelse, navnlig af
små og mellemstore virksomheder, i rammeprogrammerne,
bedre forbindelser mellem videnskab og samfund,
forskning og innovation som støtte for Den Europæiske Unions politikker,
12.
13.
1
De områder, Kommissionen har fastlagt, er følgende:
oprettelse af europæiske ekspertisepoler gennem samarbejde mellem laboratorier
iværksættelse af europæiske teknologiinitiativer, der samler de vigtigste interesserede parter for at
mobilisere en kritisk masse af offentlige og private ressourcer på specifikke teknologiområder
fremme af kreativitet inden for grundforskning gennem konkurrence mellem enkelte forskergrupper
på europæisk plan og fastlæggelse af en hensigtsmæssig mekanisme til at støtte sådan forskning (jf.
også Kommissionens meddelelse af 14. januar 2004, 5598/04 RECH 9),
Europa skal i højere grad tiltrække de bedste forskere
opbygning af forskningsinfrastruktur af europæisk interesse
øget samordning af nationale forskningsprogrammer, der bygger på de vellykkede erfaringer med
ERA-NET
specifikke aktioner vedrørende rumfarts- og sikkerhedsområdet.
2
Jf. traktatens artikel 173 og artikel 4 i afgørelse nr. 1513/2002/EF om sjette rammeprogram (EFT L 232 af
29.8.2002, s. 1).
Jf. artikel 6 i afgørelse nr. 1513/2002/EF om sjette rammeprogram (EFT L 232 af 29.8.2002, s. 1).
3
12487/04 (Presse 269)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2004
14.
industriel innovations og konkurrenceevnes rolle som drivkraft for udformning og gennem-
førelse af FTU-aktiviteter,
OPFORDRER De Faste Repræsentanters Komité til yderligere at overveje meddelelsen om
EU's fremtidige politik til støtte af forskning på grundlag af yderligere præciseringer fra
Kommissionen med henblik på rettidig forberedelse af en indgående drøftelse på samlin-
gen i Rådet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2004 af de væsentligste aspekter af
det kommende rammeprogram."
12487/04 (Presse 269)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0024.png
24.IX.2004
NANOTEKNOLOGI
- Rådets konklusioner
Efter en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for
nanoteknologi vedtog Rådet følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
ANERKENDER nanovidenskabens og nanoteknologiens vigtige rolle og potentiale på
mange områder som f.eks. sundhedsvæsenet, informationsteknologi, materialevidenskab,
fremstilling, instrumenter, energi, miljø, sikkerhed, rumfart og dermed deres betydning for
livskvalitet, bæredygtig udvikling og den europæiske industris konkurrenceevne;
MINDER om Lissabon-strategien generelt samt realiseringen af det europæiske forsk-
ningsrum, navnlig som afspejlet i
Kommissionens meddelelse fra januar 2000 om det europæiske forskningsrum
1
og de
efterfølgende rådsresolutioner
2
og -konklusioner
3
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Lissabon i marts 2000 om senest i 2010 at
gøre EU til den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden
samt den videre udformning af denne strategi på Det Europæiske Råds møder i Stockholm,
Göteborg og Barcelona
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2003, hvori det understreges, at
Europa skal gøre mere, for at idéer kan blive til reel nytteværdi, og Rådets resolution
4
af
22. september 2003 om investering i forskning med henblik på europæisk vækst og kon-
kurrenceevne;
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse af juni 2004 "Videnskab og teknologi, nøglen
til Europas fremtid: retningslinjer for EU's politik til støtte af forskning"
5
, der understre-
gede behovet for integration af forskningsaktiviteter i europæisk skala inden for stærkt
konkurrence-prægede sektorer som nanoteknologi;
2.
3.
1
5643/00.
EFT C 205 af 19.7.2000, s. 1 og C 374 af 28.12.2000, s. 1.
EUT C 43 af 22.2.2003, s. 1.
EUT C 250 af 18.10.2003, s. 2.
10740/04.
2
3
4
5
12487/04 (Presse 269)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0025.png
24.IX.2004
4.
NOTERER SIG MED TILFREDSHED Kommissionens meddelelse "Mod en europæisk
strategi for nanoteknologi"
1
og TILSLUTTER SIG meddelelsens hovedindhold, nemlig
behovet for at udvikle en integreret og ansvarlig strategi;
NOTERER SIG den eksisterende europæiske videnbase og industrielle kapacitet inden for
nanovidenskab og nanoteknologi, UNDERSTREGER, at
med henblik på at opretholde og styrke europæisk videnskabelig topkvalitet og industriel
konkurrenceevne er det vigtigt fortsat at frembringe videnskabelig og teknologisk viden
inden for nanoteknologi og tilskynde til dens anvendelse til industrielle formål
en sammenhængende og koordineret forvaltning af initiativer både på nationalt og euro-
pæisk plan er nødvendig for at sikre nyttevirkning, effektivitet, synergi, koncentration af
indsatsen, kritisk masse og foranstaltningernes synlighed; det NOTERER SIG MED
TILFREDSHED kommende initiativer i den retning både på områder som udvikling af
teknologier og applikationer som f.eks. nanomaterialer, nanoelektronik og nanomedicin
der er behov for en bæredygtig og ansvarlig udvikling af nanoteknologi, der omfatter de
sundhedsmæssige, miljømæssige, samfundsmæssige, industrielle og økonomiske aspekter
på det tidligst mulige stadium for at tage hensyn til de europæiske borgeres berettigede
forventninger og bekymringer;
UNDERSTREGER behovet for at lægge særlig vægt på tiltag på følgende områder:
øgede investeringer i F&U-aktiviteter for at øge og drage fordel af nanoteknologiforsknin-
gens tværfaglige karakter og styrke den industrielle anvendelse af nanoteknologi
oprettelse af "ekspertisepoler" på højt niveau og infrastrukturer inden for nanoteknologi,
der kan konkurrere på globalt plan ved at samle den akademiske verden, forskningsorgani-
sationer og industrien for at skabe en passende kritisk masse og udvikle mulig synergi med
andre initiativer, navnlig den europæiske indsats for vækst, i overensstemmelse med kon-
klusionerne fra mødet i Det Europæiske Råd den 12. december 2003 for at styrke kapital-
grundlaget for nanoteknologiforskning i Europa
fremme af tværfaglig (videre)uddannelse af forskningspersonale samt en stærkere iværk-
sætterånd
skabelse af gunstige vilkår for teknologioverførsel og innovation navnlig under hensyn til
SMV'ernes behov, idet det i den forbindelse noterer sig betydningen af intellektuelle ejen-
domsrettigheder
5.
6.
1
9621/04.
12487/04 (Presse 269)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2004
7.
indarbejdelse af samfunds-, miljø- og sundhedsmæssige betragtninger i F&U-processen og
vurdering af mulige risici i hele de nanoteknologibaserede produkters livscyklus;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE til væsentligt at styrke forskning, udvikling og
innovation inden for nanoteknologi på baggrund af Lissabon-målsætningerne og inden for
Barcelona-målsætningen om 3%, idet der sikres størst mulig nyttevirkning, effektivitet og
synergi på europæisk plan;
HILSER MED TILFREDSHED, at Kommissionen har til hensigt
at udarbejde en handlingsplan for nanoteknologi i løbet af første kvartal af 2005 efter at
have indledt en bred debat blandt de interesserede parter
at indgå i en dialog på internationalt plan med henblik på at fastlægge en ramme af fælles
principper for sikker, bæredygtig, ansvarlig og socialt acceptabel udvikling og anvendelse
af nanoteknologi."
8.
12487/04 (Presse 269)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0027.png
24.IX.2004
EVENTUELT
Euro-Middelhavs-industrikonference
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om den femte Euro-Middelhavs-industrimini-
sterkonference, der afholdes den 3.-4. oktober 2004 i Caserta, Italien.
Hovedformålet med konferencen vil være vedtagelse af Caserta-erklæringen om godkendelse af
Euro-Middelhavs-chartret om virksomheder, der er baseret på det europæiske charter om små virk-
somheder og tilpasset Middelhavssammenhængen, samt vedtagelse af konklusioner med prioriteter
for det fremtidige arbejde på dette område.
12487/04 (Presse 269)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0028.png
24.IX.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Ukraine - Samarbejde vedrørende brug af kerneenergi til fredelige formål
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale mellem Fællesskabet og Ukraine vedrørende
brug af kerneenergi til fredelige formål
(12033/04).
Aftalen vil blive konkretiseret ved udveksling af teknisk viden, personale samt prøver, materialer,
instrumenter og apparatur til forsøgsbrug.
Alle EU's medlemsstater og Ukraine er parter i traktaten om ikke-spredning af kernevåben.
Belarus
-
Visumforbud
Rådet vedtog en fælles holdning om indførelse af indrejserestriktioner over for visse embedsmænd i
forbindelse med fire personers forsvinden i Belarus og efterfølgende hindring af rettens gang
(12151/04).
Ifølge den fælles holdning træffer medlemsstaterne de nødvendige foranstaltninger for at hindre
indrejse i eller transit gennem deres område for de pågældende embedsmænd.
Den Europæiske Unions indrejserestriktioner vil omfatte Belarus' offentlige anklager (tidligere
sekretær for sikkerhedsrådet) Victor Sheyman, Belarus' minister for sport og turisme (tidligere
indenrigsminister) Yury Sivakov samt Dmitri Pavlichenko, oberst i en specialstyrkeenhed, samt
nuværende indenrigsminister Vladimir Naumov.
EU er alvorligt bekymret over den fortsatte forringelse af betingelserne for demokratiet, retsstaten
og menneskerettighederne i Belarus. Det fremhæver atter sin klare interesse i Belarus' politiske,
sociale og økonomiske udvikling og i, at landet gør fremskridt på området demokrati, retsstatsprin-
cipper og menneskerettigheder.
Se erklæring fra formandskabet på vegne af Den Europæiske Union (12735/04).
12487/04 (Presse 269)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0029.png
24.IX.2004
Euro-Middelhavs-konference - industri
Rådet vedtog en fælles holdning om udkastet til de konklusioner, der skal vedtages på Euro-
Middelhavs-industriministerkonferencen. Konferencen finder sted i Caserta, Italien, den 3. og
4. oktober 2004.
Forbindelserne med Egypten - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af en protokol til Euro-
Middelhavs-aftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og Egypten for at tage hensyn til EU's
udvidelse
(11146/04).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forbindelserne med Guinea-Bissau*
Rådet vedtog en afgørelse om afslutning af konsultationsproceduren med Republikken Guinea-
Bissau, der sigter mod at løse problemerne i forbindelse med krænkelse af respekten for menneske-
rettighederne, de demokratiske principper og retsstaten i Republikken Guinea-Bissau efter et mili-
tærkup i september 2003
(10955/04).
Myndighederne i Republikken Guinea-Bissau har truffet en række foranstaltninger, der skal sikre
frie og retfærdige valg, genoprettelse af retsvæsenets uafhængighed med udnævnelse af en stats-
advokat, indsættelse af en præsident for højesteret og vedtagelse af et økonomisk nødprogram. Det
offentlige regnskabssystem, toldopkrævningen samt aflønningen af embedsmændene i den offent-
lige administration giver imidlertid stadig anledning til bekymring i EU.
Bistand til Haiti - støtte til demokratiet og retsstaten
Rådet vedtog en afgørelse, der giver mulighed for at fordele midler fra Den Europæiske Udviklings-
fond (EUF) til hjælpeprogrammer til det haitianske folk, med det formål at styrke civilsamfundet og
den private sektor og støtte demokratisering samt retsstaten og valgprocessen
(11347/04).
Afgørelsen blev truffet på baggrund af den politiske udvikling i Haiti og især de tilsagn, som er ble-
vet afgivet af den haitianske interimsregering vedrørende menneskerettigheder, demokratiske prin-
cipper og retsstaten. EU vil overvåge den videre udvikling i forbindelse med demokratiseringspro-
cessen, navnlig forarbejdet til parlamentsvalget, der forventes at blive afholdt i midten af 2005.
12487/04 (Presse 269)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0030.png
24.IX.2004
HANDELSPOLITIK
Forbindelserne med Moldova - ståleksport
Rådet vedtog en afgørelse og en forordning om en ordning med dobbeltkontrol i forbindelse med
udførsel af stålprodukter fra Moldova til Det Europæiske Fællesskab. Afgørelsen, der gennemfører
en aftale mellem Fællesskabet og Moldova, tager sigte på at forbedre gennemsigtigheden og at
undgå eventuelle fordrejninger i handelen. Ordningen med dobbeltkontrol finder anvendelse indtil
december 2006
(11511/04 + 11509/11).
Forbindelserne med Bulgarien - landbrugsprodukter
Rådet vedtog en forordning, der åbner mulighed for inden for rammerne af samhandelen med
Bulgarien at fritage visse forarbejdede landbrugsprodukter for told og at åbne toldkontingenter på
årsbasis for visse andre varer
(11447/04).
Forordningen fastsætter en toldfritagelse for indførsel af visse forarbejdede landbrugsprodukter.
Forordningen blev vedtaget med kvalificeret flertal, idet den østrigske delegation stemte imod.
Kina - antidumpingforanstaltninger - glyphosat
Rådet vedtog en forordning om indførelse af antidumpingtold på importen af glyphosat fra Kina
(12299/04).
Afgørelsen blev truffet med kvalificeret flertal, idet den nederlandske og den svenske delegation
stemte imod.
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Det Europæiske Forsvarsagentur* - personalevedtægt
Rådet vedtog ansættelsesvilkår og bestemmelser vedrørende Det Europæiske Forsvarsagenturs
kontraktansatte og udstationerede nationale eksperter
(12431/04 + 12434/04).
12487/04 (Presse 269)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0031.png
24.IX.2004
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Regionerne i den yderste periferi - betingelserne for genudførsel af produkter*
Rådet vedtog en forordning vedrørende de betingelser, på grundlag af hvilke produkter kan genud-
føres og videresendes i regionerne i den yderste periferi i Den Europæiske Union, for således at
fremme den økonomiske udvikling i disse regioner. Disse betingelser omfatter tilbagebetaling af
den støtte, der er ydet, og betaling af importafgifter
(9676/04).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Olieforurening - international fond for erstatning - EU's udvidelse
Rådet vedtog en beslutning om at gøre det muligt for de ti nye medlemsstater at tiltræde protokollen
af 2003 til den internationale konvention om oprettelse af en international fond for erstatning af
skader ved olieforurening
(11240/04).
Beslutningen tilpasser beslutning 2004/246/EF, idet de nye medlemsstater skal være bundet af pro-
tokollen og dens underliggende instrumenter inden udgangen af december 2005.
TRANSPORT
Elektroniske kontrolsystemer i forbindelse med vejtransit
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, Fællesskabet skal indtage i TIR-konventionens
1
administrationsudvalg vedrørende indførelse af elektroniske kontrolsystemer for TIR-carneter
(12046/04).
TELEKOMMUNIKATION
Fællesskabsprogram for mere tilgængeligt digitalt indhold
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til afgørelse om et fællesskabsprogram,
eContentplus, med sigte på at gøre digitalt indhold mere tilgængeligt, mere anvendeligt og nemmere
at udnytte (10458/04
+ ADD 1).
1
Toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter.
12487/04 (Presse 269)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0032.png
24.IX.2004
Udkastet til afgørelse vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fæl-
les beslutningsprocedure.
Programmet tager sigte på at skabe de rette betingelser for bredere adgang til og bedre anvendelse
af digitalt indhold og om nødvendigt for et bedre økonomisk afkast fra tjenester, der bygger på ad-
gang til og (videre)anvendelse af digitalt indhold. I den fælles holdning er der fastlagt et budget på
EUR 135 mio. for perioden 2005-2008.
FISKERI
Fiskerimuligheder i grønlandske farvande*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2287/2003 med henblik på at udvide
fiskerimulighederne for EU-fartøjer i grønlandske farvande for så vidt angår snekrabbe, torsk, dyb-
vandsrejer og hellefisk (også i det nordøstlige Atlanterhav)
(12083/2/04 + 12420/04 ADD1).
Forordning (EF) nr. 2287/2003 fastsætter for 2004 fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser
for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i
andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger. Forordningen er blevet ændret ved forord-
ning (EF) nr. 1245/2004 om fiskeriaftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab på den
ene side og den danske regering og det grønlandske landsstyre på den anden side med henblik på
forberedelse til en optimal udnyttelse af fiskemulighederne og navnlig en overførsel fra den pågæl-
dende medlemsstat af de uudnyttede fiskerimuligheder til en anden medlemsstat, der anmoder
herom.
Fiskeriaftale med Sydafrika
Rådet vedtog beslutninger om bemyndigelse af Spanien og Portugal til at videreføre deres fiskeri-
aftaler med Sydafrika indtil den 7. marts 2005 (for Spaniens vedkommende) og indtil den
9. april 2005 (for Portugals vedkommende) (11749/04
og 11773/04).
SOCIALPOLITIK
Beskyttelse af risikogrupper - Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Rådet godkendte et udkast til en afgørelse, der skal træffes af Det Blandede EØS-udvalg om en ud-
videlse af fællesskabsprogrammet, der sigter mod forebyggelse og bekæmpelse af vold mod børn,
unge og kvinder (Daphne II-programmet), til at omfatte hele Det Europæiske Økonomiske Samar-
bejdsområde
(11879/04).
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet vedtog svarene på de genfremsatte begæringer fra:
Jelle van BUUREN (1/04), idet den danske, italienske, nederlandske, finske og svenske
delegation stemte imod
(11581/04)
Jelle van BUUREN (2/04), idet den italienske delegation stemte imod
(11584/04)
Fabian HEß (1/04), idet den danske, nederlandske, finske og svenske delegation stemte
imod
(11991/04).
32
12487/04 (Presse 269)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0033.png
24.IX.2004
UDNÆVNELSER
Domstolen
Den 22. september 2004 udnævnte repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer Aindrias Ó
CAOIMH til dommer ved De Europæiske Fællesskabers Domstol for perioden fra datoen for hans
edsaflæggelse til den 6. oktober 2009 som efterfølger for Fidelma MACKEN, der træder tilbage
(11862/04).
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Peter COLDRICK som medlem af Det Økonomiske
og Sociale Udvalg som efterfølger for David FEICKERT for den resterende del af dennes mandat-
periode, dvs. indtil den 20. september 2006
(12058/04).
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af:
Onno HOES, Gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, som medlem af Regions-
udvalget som efterfølger for Wim VAN GELDER for den resterende del af dennes man-
datperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(12325/04).
12487/04 (Presse 269)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453391_0034.png
24.IX.2004
Wim VAN GELDER, Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland, som supple-
ant til Regionsudvalget som efterfølger for Onno HOES for den resterende del af dennes
mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(12325/04).
Gerold WUCHERPFENNIG, Minister für Bundes- und Europaangelegenheiten und Chef
der Thüringer Staatskanzlei, som medlem af Regionsudvalget som efterfølger for Hans
KAISER for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(12338/04).
12487/04 (Presse 269)
34
DA