Folketingets Lovsekretariat Dato: 20. december 2004 Under henvisning til Folketingets brev af 13. december 2004 følger he r- med  –   i  80  eksemplarer  –   socialministerens  svar  på  spørgsmål  nr.  S 1420, stillet af Line Barfod (EL). Spørgsmål nr. S   1420: ” Vil ministeren kommentere artiklen i Fyns Stiftstidende den 13. december 2004 om, at Broby Kommune indfører delvis brugerbetaling for   midlertidig hjælp til personlig pleje fo  r ældre med indkomst ud over fo  lkepensionen?” Svar: Reglerne  om  betaling  for  midlertidig  hjemmehjælp,  der  er  reguleret  i  se  r- vicelovens  §  82  og  i  betalingsbekendtgørelsen1,  pålægger  de  kommunale myndigheder at opkræ  ve betaling, hvis hjælpen efter § 71 ydes som midle  r- tidig hjælp. Betalingsreglerne    har eksisteret siden 1974, så d er er altså  ikke noget nyt i, at hjemmehjælpsmodt  agere, der kun har et midlertidigt behov for hjælp, skal betale for hjæ lpen. De  oplysninger,  der  er  videregivet  i  Fyns  Stiftstidende,  tyder  på ,  at  Broby Kommune ikke hidtil har levet op til lovens regler om opkrævning af ege  n- betaling  for  den  midlertidige  hjælp.  Det  fre  mgår  ikke  klart  af  artiklen,  om den  fremtidige  praksis  vil  være  i  overensste  mmelse  med  reglerne.  Jeg  har derfor valgt at sende en kopi af dette svar til kommunalbestyrelsen i Broby Kommune med henblik på at sikre, at den fremtidige praksis er lovmedho l- delig. Egenbetalingen for den midlertidige hjælp    er indtægtsreguleret, så    den øk o- nomiske belastning ved at modtage hjælp  en ikke bliver for stor for folk med lave  indkomster.  Dels  er  der  en  bundgrænse  fo  r  egenbetaling,  der  sikrer  at hjemmehjælpsmodtagere med  meget  lave  indkomster  slet  ikke  skal  betale, 1 Bekendtgørelsen  om  betaling  for  betaling  for  generelle  tilbud  og  for  tilbud  om personlig og praktisk hjælp m.v. (Servicelovens   §§ 65, 71 og 72) Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LBR/ J.nr. 20-998
2 dels stiger egenbetalingen progressivt –  og langsomt - med indtægten.   For at kommunen  kan  opkræve  den  maksimale  egenbetaling  på  100  kr.  i  timen   , skal en enlig således  have en indtægt på    ca. 375.000 kr. årligt, mens saml e- vende skal tjene ca. 432.00 kr. årligt. Taksterne for egenbetalingen regule- res hvert år i vejledningen om regulering af satser på det sociale omr  å de. Det fremgår af artiklen, at kommunen har gjort sig overvejelser om, hvo rvidt det kan betale sig at afholde de administrative udgifter, der er forbundet med at opkræve egenbe  talingen. I den forbindelse kan jeg oplyse, at jeg netop – som  udløber  af  kommuneøkonomiaftalen  for  2005    -  har  underskrevet  en bekendtgørelsesændring,  der  giver  de  kommunale  myndigheder  mulighed for at undlade at opkræve betalingen, hvis   beløbet er  under en bagatelgrænse på 60 kr. Denne ændring    vil få virkning fra  1. januar 2005. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen