Folketingets Lovsekretariat
Dato: 20. december 2004
Under henvisning til Folketingets brev af 13. december 2004 følger he r-
med i 80 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr. S
1420, stillet af Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. S 1420:
Vil ministeren kommentere artiklen i Fyns Stiftstidende den 13. december
2004 om, at Broby Kommune indfører delvis brugerbetaling for midlertidig
hjælp til personlig pleje fo r ældre med indkomst ud over fo lkepensionen?
Svar:
Reglerne om betaling for midlertidig hjemmehjælp, der er reguleret i se r-
vicelovens § 82 og i betalingsbekendtgørelsen1, pålægger de kommunale
myndigheder at opkræ ve betaling, hvis hjælpen efter § 71 ydes som midle r-
tidig hjælp. Betalingsreglerne har eksisteret siden 1974, så d er er altså ikke
noget nyt i, at hjemmehjælpsmodt agere, der kun har et midlertidigt behov for
hjælp, skal betale for hjæ
lpen.
De oplysninger, der er videregivet i Fyns Stiftstidende, tyder på , at Broby
Kommune ikke hidtil har levet op til lovens regler om opkrævning af ege n-
betaling for den midlertidige hjælp. Det fre mgår ikke klart af artiklen, om
den fremtidige praksis vil være i overensste mmelse med reglerne. Jeg har
derfor valgt at sende en kopi af dette svar til kommunalbestyrelsen i Broby
Kommune med henblik på at sikre, at den fremtidige praksis er lovmedho l-
delig.
Egenbetalingen for den midlertidige hjælp er indtægtsreguleret, så den øk o-
nomiske belastning ved at modtage hjælp en ikke bliver for stor for folk med
lave indkomster. Dels er der en bundgrænse fo r egenbetaling, der sikrer at
hjemmehjælpsmodtagere
med meget lave indkomster slet ikke skal betale,
1
Bekendtgørelsen om betaling for betaling for generelle tilbud og for tilbud om
personlig og praktisk hjælp m.v. (Servicelovens §§ 65, 71 og 72)
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
LBR/ J.nr. 20-998