27. oktober 2004
Undervisningsminister Ulla Tørnæs skriftlige svar til medlem af Folketinget Margrethe Vestager (RV) på
spørgsmål af 12. oktober 2004 (nr. S 269)
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det er den tidsmæssige udstrækning, der er afgørende for, hvorvidt
det er muligt at få støtte fra det danske EU-støttesystem til udvekslingsprojekter og ikke forløbets kvalitet
og mål?
Svar:
I begrundelsen for spørgsmålet henvises til et konkret eksempel fra et udvekslingsprojekt mellem et
københavnsk gymnasium og et i Amsterdam.
Det program, som det københavnske gymnasium henviser til, hedder Comenius Sprogprojekter og er et
program inden for rammerne af det såkaldte Sokrates program. Formålet med sprogprojekterne er at øge
kendskabet til de forskellige sprog i Europa, især de mindst udbredte sprog. Da sprog og kultur er
uadskillelige størrelser, lægges der udover en sproglig tilegnelse stor vægt på, at de unge får indblik i
kulturforskelle. Derfor ser man gerne, at de indkvarteres hos hinanden i udvekslingsperioderne, så de
oplever dagligdagen i et andet land. Og at de samtidig er i en situation, hvor det fordres, at de taler et
fremmedsprog.
Når man deltager i et sprogprojekt, så er målet at styrke de sproglige kompetencer. Et sprogprojekt skal
derfor arbejde med 2 sprog. Et målsprog og et arbejdssprog. Tager vi eksemplet med det danske
gymnasium og den hollandske samarbejdspartner, så vil arbejdssproget typisk være engelsk, tysk eller
fransk. Målsproget vil være partnerens modersmål. Det vil sige, at for det danske gymnasium er hollandsk
projektets målsprog, og ligeledes er dansk den hollandske partners målsprog. Det kræves, at de unge
modtager minimum 20 timers undervisning i målsproget, inden de tager på udveksling - og at de under
udvekslingen også får undervisning i målsprogene. Det kan typisk være, at eleverne underviser hinanden i
deres eget sprog.
For at skabe den bedst mulige situation for, at eleverne får mere end et bare overfladisk kendskab til
hinandens sprog og kultur, har den europæiske programkomite for Sokrates vedtaget, at udvekslingerne
minimum skal vare 12 dage eksklusiv rejsetid. Administrationen af Comenius Sprogprojekter er den samme
i hele Europa. Perioden på de 12 dage eksklusiv rejsetid kan de enkelte lande ikke lave om. Samtidig kræves
der, at begge skoler søger om tilskud til et Comenius Sprogprojekt. De skal lave en fælles ansøgning, som
bliver vurderet både i Danmark og i Holland. Man indførte kravet om, at begge skoler skulle søge og blive
godkendt for at få tilskud for at sikre gensidigheden i projektet.
Det vil sige, at de midler, som den hollandske partner har fået, ikke kan være fra Comenius programmet.
Og da der indenfor uddannelsesprogrammerne ikke eksisterer andre muligheder for at få tilskud til
elevudvekslinger, må det antages, at der er tale om, at den hollandske skole har fået penge fra en national
pulje.
Kravet om minimum to ugers mobilitet har eksisteret siden programmets start i 1995 og er begrundet i et
ønske om at sikre opretholdelsen af et vist fagligt niveau. Det er således et krav, der gælder alle projekter,
ikke kun danske. Det er derfor heller ikke en beslutning, der kan ændres nationalt.